0:00 / 0:00
הרב יצחק זילברשטיין | השיעור השבועי - שיעור פרשת וירא תשפ"ג
1,552 views
השיעור הנפלא של הרב יצחק זילברשטיין שליט"א עם השאלות המעניינות והסיפורים המרתקים מלאים בשמחת התורה! מידי יום שני בשעה שמונה בערב 💗 הדרך שלכם להכיר תודה לקול הלשון על ההשקעה האדירה ועל מגוון השיעורים מקליקים בכפתור התודה עכשיו❣ 👍 זכו את הרבים בקליק! הירשמו למנוי לערוץ קול הלשון! הצטרפו לוואטסאפ וקבלו את מיטב הסרטונים והשיעורים ✅בעברית https://chat.whatsapp.com/LLRTJJTQ7vAEQEpN4fuSXK ✅באידיש https://chat.whatsapp.com/HOJbRxiL8ZhBbwJrxMfX5b ✅ Kol Halashon on WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CnuIKfNOZnJHRZ8R1dGSj5 🔊 ערוץ הספוטיפיי של קול הלשון https://open.spotify.com/show/0LcIowwqek4aWtHrD4JxUT 👈 לאתר קול הלשון https://www2.kolhalashon.com/#/regularSite/home
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
ערב טוב ל לחברי העיקורים והרובים.
הגיע פה שאלה מתוות חוכר והנה אני אציא
אותה לפני לפני חבר הי העיקורים.
המשנה אומרת
המפסיק ממשנתו
ואומר מה נאילן זה?
הוא באמצע הלימוד שיש עילן יפה
מה כמה נהן הזה
רבי אומר מתחייב בנפשו
באמצע הלימוד
שואל אותי בחור אחד בחור בחר אחד תלמיד
חוכב היה עכשיו בין הזמנים
הולכים לצטל את הילבין הזמנים זה הולך פה
וזה הולך שם הוא בעצם הוא לא באמצע סדר
הוא כתוב בבין בין הזמן בחופש. הולכים קצת
לנוח, לנפוש, לנשום אוויר חדש. אז הוא
הולך שם בשוויץ בין ההרים הגדולים
והנה הוא רואה איזה איזה נוף. היזה נוף
יפת אלוקים ליפת. מי זה? שוץ.
מי שש שם בדבוס
מה שהולך שם. איזה מין יופי. הוא הולך
לטייל. הוא לא הולך רק בינתיים. הוא מדבר
עם החבר שלו בלימוד אז פתאום סוזקה איזה
נוף אז הוא אומר תראה תראה איזה נוף יש פה
תראה מה שהקדוש ברוך הוא עושה הוא לא
מפסיק עם משנתו זה הפוך הוא באמצע החופש
הוא לומד ועכשיו הוא רוצה להפסיק שואלת
איתם את חורכם מה דינו של הבן אדם הזה
מותר אסור הוא לא באמצע לימוד אדרבה הפוך
הוא באמצע נופש הוא
אנחנו נחמרנו נו עליו מדוע
בוא נגיד ככה
אדם הולך עם המלך הוא שר הוא שר הביטחון
צריך לגלגל עם המלך דברים על מה שנוגע
למלכות איך נוג במקרה זה במקרה זה בדבוז
הוא לרשום את הילד
ופתאום הוא אוהב שם מזה אדוני המלך תראה
זה נוב
הוא יהרוג אותו. תגיד אתה אתה. אבל
אמר אנחנו הולכים הרי בדבוס. מה דקש בראש?
אתה מדבר איתי על דברים שנוגעים לעם. אתה
מדבר איתי שאלות שהמלך צריך להכריע. כך
לנהוג או כך לנהוג. תגיד אתה אתה.
מה אתה מראה לי קתנוף? אתה ראה לו בן אדם
בכלל. אתה אתה ליסדן ברנש
אבל הרי הוא באמצע נופש. מה אכפת לך?
באמצע נופש. אבל כרגע אתה מדבר עם המלך,
מתכנן איתו תוכניות על על הביטחון של העם.
מה קרה? תגיד עכשיו אתה מסתכל על הרים,
אתה מזלזל הרי את הרוף הוא יערוף לו. הוא
הדין גם אני שבתי לאותו תלמיד חוכב. נכון
אתה ש בנופש או שאתה לומד תורה, אתה יודע
מה אתה עושה?
השמיים והארץ לומדים עליך כעת אדם שיושב
ולומד תורה באמצע ראש באמצע ראש בסדר
תגמור ללמוד אז תראה לתרים הגדולים אבל
אתה באמצע כת באמצע אתה מדבר עם המלך מדבר
מדבר בתורה ה היא מגינה עלינו אין מי שיגן
עלינו התורה מגנה ומצלה היא מצילה מגינה
ומצילה התורה אתה לא באמת באמצע התורה כעת
אתה אתה הולך לראות אתה אתה לוקח את תורת
השם שהיא כל כך גדולה ואתה הופך אותה
מורד במלכות אתה מראה שאתה אתה לא יודע מה
מי זה המלך אתה לא יודע כנראה אני הרי
שומע מך דברים שצריך אחריה איך להנהיג את
העם זה הרי לא שאלות פשוטות
עד כאן
לדבר
כשמדבר על הביטחון של המדינה אסור לדבר
לנוף
בוא נשאל שאלה שר הביטחון באופן מיוחד
באמצע
באמצע הנופש שלו לדבר על המלך איך להנהיג
את המדינה אז הוא יגיד לו אני באמצע באמצע
נפש תסלח באמצע הנופש עזוב מה אתה מדבר על
זה אם אתה החלטת איתי לדבר על ביטחון
המדינה איך אתה יכול לכת ל איך אתה יכול
לכת לבר איתי
מה מה
חודש ניסן ש אילנות או חודש ניסן אם הוא
רואה שם פירות חדשים זה כבר משהו אחר אז
זה מברכים ברכה זה גם ביטחון המדינה
זה כאילו קופץ להגיד אשר בורא בריאלס בבני
אודום זה ביטחון המדינה
זה הביטחון של המדינה של הכלכלה של כל
הדברים זה מותר אבל סתם כך לא אפשר חז"ל
תקבעו לנו אתה מדבר
אני אדבר כן כן כירי
איזה שאלה טובה אתה שואל איזה זה שאלה
טובה
אתה עושה את רבי אליה שבנהג אתה שואל אותי
אתה רוצה מה רבי אלישב נהג כן לא פסק את
פיב מללמוד
כאן לא פסק
לא פסק את פיו מללמוד
תוצ מהלכות כאן הוא היה בבית יש בית אברהם
בן נתניה הוא הרי היה בבית דין הגדול ראש
בית דין הגדול הוא היה קיבל בנתניה הוא
קיבל
אז באתי לבקר אותו אותו הוא שאל אותי
יצחוק מה שלומך
מה פתאום
למה הוא היה באמצע הלימוד ואומר חכה חכה
פה דופקים בדלת מי דופק בדלת מי דופק
המנהל של נתניה של הבית אברה איך קראו לו
עצמאות קראו לבית מלון בית עצמאות הרב
שכטר היה תמתרום גדול מאוד צדיק הוא היה
בעל בית המלון ושם הוא קיבל הברה
באתי לבקר אותו ובדיוק באותו רגע שומע
תפיקות בדלת וחילו הורכים מי זה בעל בית
המלון
הוא דיבר איתי מילה מה מה הייתה השאלה של
בית המלון בוא בוא תשמעו מה שהייתה השאלה
אומר ככה אומר כעת בא פה בן אדם
שהוא עוזב בשבת
הוא משלם לי על השבת ובאמצע השבת הוא עוזב
את בית המלון
והוא משלם לם לי להחזיק אותו אצלי בבית זה
מה אני לא מבין איך אני יכול לתת אברה
שכשואל בעל בית המלון איך אני יכול לתת
עברה לבן אדם כזה שהוא אומר לי במפורש אני
ביום שיש אני משלם לך עבור כל הזמן כיוון
שבאמצע השבת אניז עלזוב זה נקרא מכונית
הוא ישמכונית שלו
שואל אותו בעל בית המלון הרב שכטר רבי
לקבל אותו
מה אני הייתי אומר לזרוק אותו כל המדרגות
רב ש גם השיב כך
רב השם השאיב לו ככה
אז בסדר מחלל שבת אז מה אכפת לך שהוא אוכל
קצת כשר זה הנך רע בו נכון הוא מכל משבס
אבל הוא כעת רוצה קצת כשר אז הוא בא אליך
ואתה לא תקבל אותו אז הוא ילך לבטי מלון
של של אין שם מזון כשר זה מה שאתה זה מה
שאתה רוצה לעשות אדם שלא שומר שבת אתה
רוצה אז זה גם לך נוח שהוא אוכל פה אז
בוודאי תקבל את הכסף תגיד לו שבת שלום יפה
אני מצטער שאתה עוזב ואתה לא נשאר עד הסוף
אם אתה רוצה תגיד אל תגיד את זה ודאי לקבל
אותו בגלל שהוא מחלל שבת אתה גם רוצה
שמזון כשר הוא לא יאכל
מי
מובן זה חידוש נכון נכון בסדר
כן
מה
כן
לא זה לא זופר זה הרבה מב אני אגיד לך יש
פה למעשה דבר יותר יותר עמוק אם הוא רוצה
לאכול סימן שהוא בא מב דתי רק הוא סובר
שלהדליק
רכב להדליק את הפנס או את המוטור זה לא
עבירה לא תבררוש אמרו לו זה ככה שני אבנים
ככה אמרו לו
אבן על אבן זה נקרא לו תברו אש זה נקרא לו
תברו אש אני נותן רק לחיצה קטנה
זה מה שהוא שמה קוראים לזה תינוק שנשבע
זה יותר עמוק ממה שהוא אמר
פירשותכם רוצה לספר לך משהו אם אתם עובדתם
אם מישהו פה הוביל אותי לנתניה עם דבוס
רוצה לספרים סיפור סיפור שמץ וגדוי לו על
כל אחד ואחד שספר את זה לראייתו ולידים
שלו
מצווה על כל אחד וכל לספר אני הייתי מורב
בזה
אנחנו היינו ב-17 ארבע שנים מה הייתי שם
מגיד שיעור בשבת עוצר הייתי מגיד שיעור
והייתי שם ארבע שנים
הישיבה דאגה למגדי השיעור מחוה והלימוד
היה הלימוד
רמה איברים שזהגידים שמסו קצת לעברה דגה
לשם תפארת הנהגה כז הזאתי אני הייתי בני
שזכו לנסוע קצת למקומות האלה המקום הכי
יפה זה דבוז
יפתול לקים ליפת אז אני רשמתי לחבריי דבוז
ככה נרשמתי לי
משהו אדיר
היה שם יהודי בדבוז
הוא הגיע לשם לברה עם אשתו עם הבת שלו
יפה חמוד היו שם כל השבת
במוצאי שבת
רואים שפסח היהודי הזה שהוא בא עם אשתו
ועם הבת שלו עוזבים את המלון בשעה 12
בלילה למה היום השוויצרי זה שו 12 בלילה
למה ככה שם היום מתחיל מ-12 בלילה מסת
מ-12 בלילה
עכשיו הוא היה שם בשבת והמטוס שלו נוסע
בשעה 6 בבוקר
אז מה הוא יעשה
מחצות הלילה עד שש להיות במלון? זה עולה
הרבה הרבה מאוד כסף.
אז מה הוא עשה? שהגיע שבת שבת של ה שהוא
גמר את הדצ'ה שלו הוא יצא לחוץ. הוא עם
אשתו ועם הבת ישבו על ספסל עם כל הפקלאות
שלהם עם החבילות.
יושב בתוכו יהודי נקרא לו ראובן
ושואל אותם תגידו מה זה פה למה אתם יושבים
פה
אז הם אומרים לו אנחנו נגמר ה נגמר ימי
הנופש ולשבת בבית מלון הול הרבה הרבה כסף
אנחנו יושבים קצת בחוץ
אומר להם אומר להם היהודי הזה רב רובן אני
לא מבין
שקר בו שם שם גם זה קר למשל דבר שקנו זה
אה אה
מאוורר הכלים ה בכלל לא נמצאים משם בכלל
לא נמצא שם המאור הזה אז בלמתם בחוץ
אומרים מה גמרנו אמר להם יודעים מה אתם
תשבו פה בלילה
לי יש ארבע חדרים אתן לכם שתי חדרים
שתיים לי ושתיים לכם לא לא בא בחשבון
טוב, לא בא בחשבון, לא בא בחשבון, מה אפשר
לעשות?
מה הלאה? אומר להם, אבל תראי, אני לא יכול
ללכת לישון. אני אלך לישון ואתם תישארו
פה, אני לא יכול.
אז הם אמרו לו, אתה אתה מאוד חמוד, אבל מה
אתה רוצה ש אנחנו לא נכנסים לבית מנד
גמרנו.
הוא הלך וקנה אליהם שוקד שוויצרי. אני לא
יודע אם כולם יודעים מה זה שוק שזה ממתק.
זה תכלס הקשר
שוקולד שוויצרים זה משהו הביא להם כמה
חפיסות 10 חפיסות אומר להם אתם תהיו פה
רעבים גם כן יהיה לכם את זה כן קיבלו ממנו
אחר כך הוא לא יכול ללכת אז הוא הביא להם
שיריים שינשארו לו מהסעודה שגם יהיה להם
גם את זה קיבלו
בקבוקים לשתייה גם את זה הם קיבלו
אני לא יכול ללכת לישון
בקיצור בק בקיצור הם אמרו לו חבל על על
הכוח שלך הולך לישון מ-12 עד אחד הוא קם
ואומר אני לא יכול לישון זה מוציא אני
יכול אני שן פה שמיכה חמה ופה אתם
תסתובבו פה ישב שם דיבר איתם סיפר להם
העביר את הזמן אוי הוא אמר כל רגע אמר אוי
גדול
ובשעה שהגיע כבר הזמן הוא עזר להם להעביר
את כל הפי קלאות שלהם הכל אבל יפה שלום
מרחוק ובירך אותם בנסיעה טובה ליוה אותם
זהו זה שעה חמש והלך לישון
טוב עכשיו עברה שנה
עוברת שנה מקבל היהודי הזה ראובן בא לחסד
מכתב הזמנה לחתונה
ואומרים לו אתה גרמת לכל החתונה הזאתי
החתול לא יכול להתקיים בלדיך.
מנסה להיזכר שוקולד הוא נותן חפיסות מה
עוד בשתייה זה הוא גם נתן אבל חתן לא נתן
להם הוא לא שטחן לא נתן להם חתן
לא אתה כל החתונה זה בגללך
לא יכול להיזכר מצלצל אליהם אומרים לו
תראה אתה חשבוננו אתה בא אתה ההורח הראשי
איך סיפור לסיפור
הבת שלנו ירדה מהדרך.
היא ימדה פה בשוויץ,
למדה מוברסיטה והכירה לו עלינו לא יהודי
והזבת הלכה לבדון לעלם יהודי.
היא חטה אותך עם ההתנהגות שלך
אז היא אמרה החטן שלי לא אחד השוויצרים הם
קרים אתם מכירים את השוויצרים לא אתם לא
מכירים אני מכיר הוא כאלה קרים כאלה אחד
דואג ל מה פתאום
הגאון אומר כל מה שאדם נברא בעולם הזה זה
כדי לעזור לזולתם זה לא כתוב אין להם את
הגרוע הם לא לומדים את הגרוע הזה אבל הגוי
אומר כך אבל הם לא לומדים גוי מה אני יכול
לעשות קר ים כאלה אז אמרה בחורה הזאתי
לעצמה לי לא יהיה כזה חתן יה כה מנימוסי
מדבר חד וחלק אבל איפה יהיה אחד שיהיה כזה
תראו מה ש מה ש
באותו ערב שהיא אמרה החליטה
אני עוזמת את שוויץ עוזבת את הלימודים שלי
את הלימודים אני אלמד בארץ ישראל עם ודים
ושלום לא מכיר אותם יודע
עכשיו היא מתחתנת עם יהודי כשר תלמידי
ישיבה שגם מתפרנס ל והיא אומרת זה איך היא
אומרת זה אברהם אבינו
זה אברהם אבינו זה אברהם אבינו דואג
לאחרים תראו מה שהוא עושה איך שהוא מקבל
אורחים אז לכן אתם האורחים הכי חשוב זה
אתה
טוב הסיפור נגמר
מה אני יכול להגיד לאותו יהודי
מה שלא מחמדתי בית חיים למדתי רבי סזמלן
היה אומר ככה רבי ס מלצר הוא היה אומר
ילדים אתם עושים דברים ואתם לא חולמים
איזה שכר אתם מקבלים לא עלה על דעתכם בכלל
אתם לומדים אדם הזה לא עלה על דעתו
שבשוקת השביצערי
ובאגוזים שהבינם אחר כך ו שהוא זכה הוא
הציל נפש מצפחה
בישראל הוא הציל לא עלדתו בכלל מה יש הוא
עשה חסד זה אמרתי לו לאותו אב אתו ראובן
אתה בנו של אברהם אבינו
אברהם אבינו אב מונוגים אתתיך אז זה אמור
עליך זה אמור אתה אבונגים אתה
דוגמה שאני השתוממתי ממה שאנחנו יכולים
לפעול ולא פועלים לא, אולי כן פועלים, אבל
תראו מה ש זה דבוס. סיפור על דבוס.
בואו נבוא לעוד שאלה יקירי ונראה מה הולך
כאן. תראו
פה בשכונה הזה, שכנת רמת אלחנן,
אני תיקנתי פה תקנה.
מתפללים פה בלי עין הרע. כמה? 500 איש
מתפללים פה, 400 איש מתפללים פה.
ויש בר מצוות ובמצווה צריכים לתת לחתן את
ה את הלי שמגיעה לו. אז כתבנו פה מודעה.
כל התושבים ידעו מי שרוצה להיה בשנת תשפד
צריך להירשם תשפג
שנה לפני כן. אז הגבים מסתדרים ואז הוא
יקבל את העלייה. אבל אם יבוא פ מישהו
ויגיד לו ברגע האחרון הוא לא יוכל לקבל
שום דבר.
אותו דבר
הוא לא יודע אתה שואל מאוד מצוין לחפש בית
כנסת אחר
הוא יכול אני אגיד לכם אצלי בבית הוא רוצה
לקבל אותם בזורות פתוחות ואני אשאיר יחד
אותם שומה שיצלצל פה הבצלי לא פה פה אי
אפשר פה זה טוב עבורו לעשות עוד מניינים
אני לא מרשה לא מרשה
לא רוצה עוד בניינים זה יציא בבית מהציא
זה די נחמד יהיה לך מישהו תשלח אותו תראה
ש נחמד
טוב ויה היום וזה הייתה מודעה שכולם הייתה
תלויה פה למטה כל אחד כס 40 שנה שהשכונה
נוזלה
ויה היום מגיע מישהו תלמיד חוכם גדול והוא
בא לגבי ואומר לו אתה יודע יש מהמצייד שלי
מחר תתן לו מפטיר
הגבאי שמע את זה אז הוא אמר לו אתה כנראה
נפלת מהירח כנראה לא בדבוז היית בעל הירח
אתג אומר ל מחר אתה השתגעת
אז הוא אומר לו אבל יש מודעות אומר איפה
אין לי זמן להסתכל על הודעות לי יש לי זמן
רק ללמוד תורה אין לי זמן
זה לא זה לא סתם אדם טיפש אדם חכם ואומר
ככה וזה רציני אין לי זמן
אני לא ידעתי מה לפסוק
מה עשיתי? יוסף לדעת נסעתי למורךמ הרב
אליהם לשאול אותו
פשוט נסעתי וזה הייתי צריך פרוטקציה מאוד
גדולה מחמותי שתכניס לי אותו באמצע היום
נסעתי לרב אלישב היה לי בורשם את מי לשאול
באתי אליו הוא שומע את הסיפור כמה זמן
הלכה התשובה מי יודע אולי כמה כמה
לא 30 שניות
אני גמרתי איתו. זה מה שהוא אמר לי. הוא
אמר לי ככה, הילד הקטן הוא גם פצינט. הוא
גם גר ברמתחנן
והוא כת יפסיד ואתה לא יכול להגיד לו
תירשם הוא חר שתקוטן.
הוא מה אתה לא יכול לדבר אליו בכלל? אתה
חייב לטפל בו. חייב לטפל בו. ואתה לא יכול
לדבר איתו עולם הוא חייב שתביקות. הוא לא
יודע מה שהוא שנעשה איתו.
הוא אומר אין כל תוקף
לדבר הזה למה ואם היה נוגע רק למבוגרים על
יורצית יש לזה תוקף איפה אתה אבל אם
מדברים על ילד הילד הרי לא יודע מה נשא
איתו הוא קותן חר שת וכוטן פוטר אתה חייב
לתת לו בגלל קוטן
מה מה
לא טוב הוא תופס מבוגרים אבל לא לקטנים אם
נדבר על יורסיט כן אבל לא על קטנים
לא מקובל
למה אני אגיד לך למה היה כתוב בכהן חזון
איש היה כתוב שכולם צריכים להתעצב לצבא
עוד פעם היה איזה לפני 30 שנה צריכים
להתעצב לא היה טוב הפיקוד מה שרשמו
מי היה הראשון שהלך לשם תנחש בי מי מי רב
חיים קניבסקי
בא אלי מנהל ש אומר להם מי היה ראשון
תגידי איך הוא מסתכל עלמיר אין לו זמן אבל
הוא כשצם גנ הוא כבר ראה הוא היה הראשון
שבא עכשיו לשאול אני צריך ללכת אמר לו
המנל כן
גמר גמר את האוכל והלך
אז התשומ טובה הרי התורה הרי הוא באמת לא
מסתכל אתה מה תשובה התורה מגלומה באה
התורה אליו ואמרה תסתכל ותראה
אני מאוד התפלתי הראשון שבא למשרד הגיוס
היה הוא הראשון
טוב
מה
מה אה
מי לא הגיע
קוראים לו לא מ הקטן נקרא הקלן לא היה שם
לו
כן לא לא מה אמר שות גורל
לא מה יקבל יש חתן ש חתן שכין עושים אמרשם
אסור לעשות גורל אם הגדול רב ולא הגיע
יקבל הקטן הוא יגש לרב ויגיד לו מה לעשות
לעשות הרב יגיד לו מה ש הרב אלישיב מגיע
לו אי אפשר לקפח אותו הוא פצד כמו כולם
והוא חייב לקבל איך עושים גורל
מה מה
לא קר טוב שומע
זה לא תראוי באבא
מה פתאום אבא הוא הרי אתה רואה שלא מן
היישוב נכון הוא לא מן היישוב אז עכשיו
דנימל הקטן הקטן לא יכול את יכול להגיד לו
גללים אלא חלקות בוטר אז מה אז הורסים
גורל
הוא לא השם. אף אחד לא אשם לא משימים
הנושים גורל
זה הוא מסכן צריך להגיד כל פעם לראות שצ
מפגעו מסוטנור משוכרו שם צריכים להגיד את
זה בחבונה שלא יקרה אבל עכשיו שקרה אז זה
כאילו שיש שתיים ביום אחד ועכשיו עושים
גורל
למה אני אני לא רוצה שני מניינים א' יש
עמיינים פה דפוסים
המניינים פה דפוסים ואני לא רוצה להגיד שת
עוד מעניין מידה אני לא רוצה להיכנס לצנס
לבעיות שלהם לגבה לבט יש גם בעיות זה לא
רק פה יש בה מצוות גם שם יש בה מצוות אין
פה יותר מה שני מניינים לאחר מכן זה כבר
אחרי הזמן
ומה לא טוב עצה שם מה עצה יבוא אליי הביתה
נו מה מה לא טוב העיצה הזאתי
יהיה לו יהיה לו יהיה לו העליה יפה מכובדת
נשיר יפה.
טוב
טוב זה הפסק של הרב אליעשיב רוצים לדעת
אולי את ההמשך? רוצים לדה המשך בוא אגיד
לכם מה היה ההמשך
עברו מה היה ההמשך הראשון
ראה שהשני מסכן
תראו לא נרשמס כזה מן אדם לא מן האישוב לא
נרשם לא ידע אמר הראשון אבא אני מוותר אני
לא עולה לתורה
אני אקבל עלייה במילחם ומזה גמרתי אבל
הכנת את עצמך אבא אני לא אני לא עולה
לתורה
מי אמר את זה הראשון ואבא הוא פחד מאבא
שלו אתם יודע מה שהוא עשה עזב את בית
הכנסת
טוב עכשיו בוא נראה מה יעלה אבל הקדוש
ברוך הוא הסתכל יושב בשבע ר מה הולך שבתי
שום מה שקרה עברו שלוש שנים
והילד הזה הגיע לבית חולים הדסה כשאמא שלו
הושפזה שם היה לה לאמא שלו הייתה בעיה עם
הרי ריות והושפזה שם אז היא הגיעה לבית
חולים הווא הבן עם האבא נסו להדסה ביום
שישי אחר הצהריים
הוא דיבר עם הרופאים אין כעת רופאים אין
עם מי לדבר
על הרב ישב הגיע שם לשבת ביום שישי עשר
טיפול הגיע שם הרב אליה שם לשבת חיפשו שם
בל קוירה בא הילד ואמר אני אני בעל קוורא
זה הפרשה שהוא הכין הוא הכין את הכל לקרוא
אז אומר אני בעל כוירה
הוא קרם
פיל לפלוים אפילו הרב יוש גם גם שמה רצון
לדעת עם כל הדקדוקים פילפלים
הוא גמר את התפילה שקורא ל הרב יושב איך
אתה מגיע לפה אז הוא אומר אמא שלי מושפזת
כאן ואני צריך פה טיפול של ריות לב ריות
אמר לו הרב יש פה תמות פה רגע
אחרי התפילה בא אליו דוקטור ציפורי, הוא
מנהל המחלקה, הוא בא לבדוק את הרב אליו.
אומר לו, הרב יושי, אתה תסלח לי, מבקש ממך
משהו, תראה, יש פה ילד שהתגלגל פה, הוא
הגיע עם כל הסיפור, אתה עושה טובה? אין
בעיה. הוא אומר נכנס טיפל בו באופן אישי,
ביום ראשון יצא הביתה בלי בלי לשלם עגורה.
עגורה הוא לא שלם. למה? רבוש ב א רב יושב
ביקש הגורה לא ביקש שום דבר לא
נכנס בא אמא לשלום ועצה לשלום זה קיבל
הילד עבור החינוך שלו זה מגיע מגיע לאמא
איך איך צומח כזה ילד איך שמח כזה ילד למ
אני מוותר זה אמא שמע בבוסר ואל תוש זה זה
אמא אל תטוש תורת אמך האמא מגיע לה לאמא
אמר רבי יושי מגיע לאמא היא תקבל את האופה
הכי טוב שיש פה
זה סוף הסיפור.
אז אני הרווחתי את הפסק של הרב לו וגם
הרווחתי את התשלום שהקדוש ברוך הוא שילם
לו. עכשיו נעבור לעוד קטע. בוא תשמעו יקרא
את הקטע השני.
יש יהודי אחד
שהחליט לנסוע לאיזה מקום מסוכן. אמרו לו
שזה מסוכן
ואמרו לו אל תיסע לשם. זה מקום מסוכן
בצפון מקום הוא לא שאל שאלות
הוא נסע לשם וכשהיה שם נודע ל שהוא מסוכן
התעוררה שאלה לשלוח אנשים או לא
כי יתרו בו אדם חייב להסתכן
בא לשאול את הרב אלישי ואמר יש לו יש לו
גם ילד קטן אמרו כן כן אמר רב אלישב בשביל
הגדול הוא לא חייב אבל הוא חייב לנסוע לשם
בגלל הקטן מדוע הקטן לא השם הוא לא הוא לא
עבר שום עבירה הובילו אותו והוא נמצא שם
חייב האדם הזה להסתכן קצת קצת בשביל הקטן
זה גם הפסק של הרב אלישיב
אתזה לחדם גדול
תראה לצבא יש את הכללים שלו
בזה שצריך לשאול את את הרבנות יש להם
מתנלים משלהם מה עושים ומה לא כ זה לא היה
צבא כזה היה מקום כזה אזרחי לא הרבו פה את
הצבא
מה
אתה מכיר דבר כזה הנה אתוש שהולך שם הבאבא
הזה לא חכם גדול או שהוא קצת פרא אדם אני
גם לא יודע מה שהוא לא יודע איך לקרוא לו
אולי פר אדם אולי אמרו לו לא ניסוע לשם לא
לא ניסע פרודום אז ממילא רבי יושיב היה
מסופק קצת אם הוא יכול לחייב מישהו לנסוע
בשבילו כשמרו לס מסוכן אבל מחברש שמע שיש
פה גם ילד קטן הוא לקח גם אותו אמר רב
אלישיב אתה חייב קצת להסתכן לא בשביל אבא
פרודום רק בשביל הילד הקטן תואם לפסק הזה
זה הקודם.
אתה שואל יפה,
מקום מסוכן זה נקרא שרוב הציבור מפחדים
שם. רוב זה לא דווקא רוב. כמות גדולה.
את רוצה לדעת מה זה כמות גדולה?
כמות גדולה זאת אומרת אפילו אפילו 5% זה
נקרא כמות גדולה.
סליחה 6%
6% זה נקרא מיוט זה מיוט שצריכים לחשוש לו
אם זה 5% נקרא מיו לא ישיח כלל
5% זה מיוט לא שריח לא חוששים לא אם היה
שש אז זה כבר
אני מפחד מאוד שאתה מגן עליהם מה מה תגיד
תגיד הוא בא הוא בא פה למוד תורה הוא גם
מקום אני מאוד מפחד להגיד לך תור מגנוצלה
מה
את לא תוכל לשים אותי לא תוכל בזכותך
לצבא יש לחוקים שלהם אני לא מדבר
כן היה מדובר בלי צבא היה מדובר היה בצובה
הוא ביקש כעת לבוא אז הוא בא הוא בא לשאול
את הרב אלישיב אמר לו הרב אלישיב הוא פרוד
לא יודע אם אתה חייב אבל אם יש לו ילד אתה
חייב לא הרבה להסתכל עד 10% מותר עד 10 לא
יותר 10
כן כן זה כבר זה כבר עוד סיפור
אם יש לו אפשר
כמו גד
לא לא לא אישה זה כמו מה מה אישה זה ברדעת
אישה זה רק פחות בבר מצווה אם יש ילד כזה
אתה לא יכול להשים אותו אין לו שיקול דעת
אין לו שום דבר אם הילד תמצא איתם אמר רב
אליושי אתה חייב קצת להסתכן כדי להציל את
הילד קצת להסתכן
אותו דבר עוד הרופא זה קצת אחרת
לשוטרים
שוטרים זה משהו אחר כיוון שהם נזכרו מראש
על זה שוטרים חייבים יותר הוא מסתכר מזה
והוא נכנס על דעת כך
דבר על אזרחים אני מדבר
טוב בואי יקרנן נסוקת בעוד שאלה
באחד מבתי המלון בא יהודי שכר שם דירה בית
מלון כשר ויפה
הוא הלך בבוץ
כשהוא הולך בבוץ אז הנעליים מאוד נתענפו
הוא הוציא את הנעליים בלילה שיתייבשו קצת
מה אבל שם יש גויים ושם יש חוק שאם אדם
מוצא זוג נליים בחוץ צריכים לצחצח אותם
ישו שם גויים וראו שיש פה נעליים החוצה.
הם לא ידעו שזה יהודי שרק רצה לו לתנף את
הבית אברה. צרצחו אותו באמצע הלילה. הוא
קם בבוקר נעליים וצחות
איזה מלוקסוס.
אבל זה מיס שבס מעשה שבת בשבת עשו את זה
אסור לנות למשבס.
אמרת היהודי מה אני עושה פה? אבל תראו מה
ש מה שעשו לי נגד רצוני אבל זה מעשה שבת
רק את הלכתם כאלה סוג נעים כאלה זה
פילפלוים של יופי אבל עשו את זה בשבת אסור
ללות למשאי שבת
הוא בא ושאל
אז אנחנו ישאבנו לו מה ישבנו לו בתפארת
ישראל כתוב
אם נוכי השחיר מן הלו לצורך ישראל אסור לו
ללוב שם עד לערב כדי שיעשו
התפרס ישראל נמצא כלכלת השבת אותו מלאכת
ממחק שם אומר התפרס ישראל נוכי שהשחיר
מןיו לצורך ישראל אסור לישראל ללובשו עד
כדי שיעשו
הגשה לו בשוט שורת שי שורת שי סימן שכח
צריך עיון הרי המגן אברהם כתב
אם הגוי החליק ותיקן מנל בשבת, אם היה
ראוי ללבשו בלב אחר, מותר. מאיפ איפה הוא
כתב את זה? הוא כתב את זה
בהלכות כותב. אם אדם כתב
בכותב הזה הכתיבה לא הייתה כל כך חזקה אבל
אפשר היה להשתמש והלך וחיזק את זה הגוי
מותר את זה מותר להשתמש בזה שואל כאן
שורדשי למה התפרס ישראל אומר שאם היו
נעליים ולא היו לגמרים בוץ והוא הלך
והשלים אותם אומר אסור להשתמש
ולמה כתוב שאם אדם היה לו כתב ובכתב הזה
מה מה היה בכתב הזה היה שם קצת לא טוב הוא
הלך והשחיר אז הלכה שמותר להשתמש למה
אני רוצה להשיב
בכתב המטרה של כתב הוא למסור אינפורמציה
את האינפורמציה היה לקבל גם כשלא כל כך
טוב למה אינפורמציה הנה יש אינפורמציה לא
אותו לק אבל רואים זה קצת קרים מספיק עשה
את זה עוד יותר טוב אי אפשר לאסור זה לא
מעשה שבת אבל כמה מדובר על אדם שהוא לא
כתב השריר את הנעליים לשם יופי אם היה קצת
יופי ועשה יותר יופי ודאי שלא טוב מדוע יש
אנשים שאם יש נליים מתונפות יש שם קצת
שחור לא משתמשים בזה לא זה לא יפה תלמיד
חכם אסור לצל בנעל כזאתי
ואם כן משהו משחיו ויותר זה יופי יוסיף
ודאי שאסור להשתמש
עוד פעם
אדם כתב משהו
וזה לא כל כך טוב לא ראו לא כל כך טוב
תגיד בבית חולים כתבו מה כתבו ליד החולה
כתבו הוא קיבל כך וכך ביום השבת
עכשיו באה אחות ורואה שזה קצת חלוש היא
מחזקת את זה היא לא עברה יורוד דאורייתא
למה בן כר זה היה כרי עכשיו כרי יותר טוב
אין לא לא חילוש בס
אפילו זה לא פיקוח נפש גם מותר להשתמש אבל
פה בנעליים
מדובר פל יופי אדם מתבייש ללכת לנעליים
מלא בוץ זה לא יפה עכשיו אם הוא משריר את
זה יותר הוא עושה את זה יפה הוא עושה את
זה אי אפשר להגיד בלדי זה גם אפשר ללכת
בגלל זה באמת אי אפשר זה לא יפה עכשיו
עשית זה יפה שיתה אפור שת יפה זה מלאכת
בלכת אף לי את רצונית הוא אותם לכל
היצורים בוחליים
אתה מדבר מאוד יפה
זה עוד בעיה ויש לומר כל אדם יודע גם הוא
ידע מזה שמי ששם בחוץ לנ החוק שם זה חוק
דבר בינלאומי שבכל בית מלון אם מוצאים את
הנעליים פירושו הוא יצחצח אותם נדמה לי
שזה חוק בינו מכך נדמה
רגע דקה בקשה דקה דקה
מה אתה אומר
ישב בבית
מה עם תפילה בציבור שבוע הבא
מה עוד והקדוש ברוך הוא בוא נגיד לו הקדוש
ברוך הוא ישמע לכולך גם כן
אזה זה שבת היום להשם אם הוא שם את זה
בחוץ
כל מלאכה תראה ברמי כל מלאכה לא יעשה לכם
לא כתוב בתורה כל מלאכה לא תעשו כל מלאכה
לא יעשה לכם רוצה לספר סיפור מאוד מי שהיה
לי
מה
חתה או נגעת בדבר מאוד מאוד רגיש גיש
מאוד רגיש אם זה חתן
וזה כדבריוס חכה צריך לחשובות פה מה לעשות
תגיד לי מתי יכול להיות מסדר קידוש בליל
שבת כבר ראית פעם דבר כזה בליל שבת באמצע
שעה 8 בלילה או ידי שום מה סדר קידושן שבת
פה דבר כזה תגיד לי בוטיק יכול להות דבר
כזה
תה מתי בא אגיד לך מתי חתל וקלה לה פרץ
ריב עלידוניה כמה היא צריכה לתת וכמה לא
צריכה לתת ריב ריב ריב ריב ונכנס לשבת
ועכשיו זה ליל שבת עושים חיד קידוש בלילה
למה שכלה תתבייש
ויגידו כולם תראה בוא בא פה כלה היא חוזרת
חקן הביתה
קוראים לזה
ברור
דרוך לא בועד אתה יודע איך קוראים לזה
יקירי כובד הבריויס כלה השם ישמור הכלה
תעזור הביתה היא סבלת הכלה כשלנת זה כובד
הבריו זה נקרא ביזון גדול מאוד התירו חז"ל
לערוך את הקידוש בליל שמס
אף פי שזה יש בה הרבה זה לרבונון למה כובד
הבריוס כובד הבריות אי אפשר אז לכן לכן
אני אומר פה אם זה מדובר פה בקלה אז צריך
לבדוק בדיוק מה לעשות אבל בכלה
כלה יש לה הלכות משלה כל מיני דברים יש לה
כלה יש הלכות משלה שמעת על
לא לא
להתבלבל לא כמו חוסר כבר ידקלה
החוס דבר הוא לא רוב ככה
אה אם שם לחוסן צריכים פה טיפה לחשוב
אם זה לא חוסן אני לא רואה ש כך נורא אם
הוא ילך בלי נעליים לא נראה לי שקח נורא
חוס
מה יש תראה לכהן בסגד מותר להתפלל בלי בלי
נעליים פה פה אני עומד ג אם זה חוסק כלה
זה רציני חוס נורא
אנחנו נגיד לו שבעזרת השם יהיה לך נכדים
דים כהנים הם גם ילכו בלי נעליים לברך
אותו עם חוסן להסתדר עם חוסן הבעיהם קלה
וזה רציני
אני חושב אני חושב שהוא יקבל המון המון
שכר הוא יקבל
ודאי שהוא יקבל שכר לא לא זה לא ידי הוא
עובד בשביל להרו אתמורת השכר הוא לא אתה
מדבר יפה אבל זה לא מדויק עם המציאות. הוא
עובד בשביל עצמו כדי שקבל משכורת.
כן, אתה שואל שאלה מאוד מצוינת. שם גם
אותו דבר. הוא יכול להסתדר בלי זה הוא
יכול להסתדר. תראה, אני הייתי בחול בשבתות
הייתי שמה הרב בבית הכנסת הגדול באתי שם
ללמוד תורה, להגיד שיעורים והיינו שם
בשבתות. היה בית מאוד גדול. ואני נכנס
לבית אני רואה כל החשמולים נדלקים לי
בליל שבת יצאתי
עמדתי בחוץ קצת זמן אני צית עוד פעם
להיכנס עוד פעם נדלקו לי כל החשמלים פש כל
החשמלים
יצאתי שוב נראה אני רואה זה פה מעשה בלי
סוף אז מה עשיתי אז שמתי את העיניים וככה
קרה משמשתי כאב והיא
עד שגעת למייקה
יוצא את השכנה ומבקש ממכילה אוי תסלח לי
ראיתי שחוש וחשבתי לך אתה תלה פה אז
הדלקתי לך לא ידעתי שאסור לאלא לא ידעתי
שאסור
וומה
תסלח לי תסלח לי הוא אמר אני סולח לך ולא
סולח לך אני גם מברך אותך את חשב שעשית
מצווה ואת רואה בדבר בדבר משנה את לא
ידעתה שעבירה
אז זה הייתי איתי זה היה השאלה
רציתי להגיד לה אמרתי לה או תקבלי שכר גם
כן לא רציתי את זה להגיד לה היא באמת
לחשוב שזה הפקר פה אני חושב שכ היא עשתה
את זה מתוך אמונה שהיא לא זה נקרא עבורה
עבור זה שתי אבנים כך לימדו אותם בבית ספר
היא למדה שם בבית ספר שלימדו אותה לא
תברואש נקרא שתי אבנים אחד בשני זה שום
דבר עושה קרה
אבל זה לא ככה, זה הוא עושה ולא חרי.
מה? מה? עוד פעם
קידושין
אתה כל הסלע אם אם תאחר כל הקידוש נושים
בשם כן
להגיד לגוי שמה
של גויים
אה
רגע רגע בחוץ לארץ
בחוץ עשו ככה
כן שים בארץ שואל מה עושים אני לא הייתי
מתיר אני מי מי אמר אב ש רוצה לעשות ככה
אתה אמרת אתה יודע מה של ש תלמיד חורב
מעיד שבחוץ אם מחוץ עשו כרה
אין עוד אני עוד לא מכיר דבר כזה לעשות
קידוש בלי שם אני לא מכיר מה התירו משום
כבודו של הקלה איך קוראים לזה כובד
הבריויס
לא כובד של החוסם לא לא כובד של הקלה
כן
אמן
הגיו היו אולי ממשח
ממשחק כדורגל בשבת באו אנשים ישאלו אותי
שאלה זה גם קורה קורה דבר כזה
יש שם שחקן שהוא שומר תורה
לא על תורה ממש אבל לובש כיפה עם כל המדים
גם ציציות הוא הולך הוא אומר אני לא עושה
שום דבר אני בועט בכדור בכל המקום איך הוא
אמר לי כל המקום מגודר צר שהוא סה יוריד
אני לא רואה איזה עבירה אני עושה
טוב חסידי ואנשמה לא באתי בכדור בשבת אני
לא חוסיד אז עכשיו מה מה הוא רוצה ממני
הוא קיבל הרבה כסף הוא הצליח שם כנראה
וקיבל כסף כנראה שנותנים כסף כנראה לא רק
גביע רק כסף כסף ממש מה הוא בא אליי הוא
רוצה לתת את הכסף לכולל בית דוד לכולל שלי
אמרו לו בשום אופן לא אמרו לו הוא בא אליי
הוא רוצה להסתכס אצלי
נו מה אני עושה איתו?
מי שבס
לא מסבס ממש והחלק שלו זה בלי חילול שבת
אבל הכל מסביב אבל יש פה דבר יותר ג זה
חילול השם אם ודאי למישהו מה שיהיה פה
אמרתי לו רק למקום אחד זה ילך יש כ יש
כוללים שלומדים במלכות שבת הקס שאתה קיבלת
שם נכניס אותו שם ילמדו מלכות שבת ותדע
בדיוק מה לעשות עוד פעם מקרה כגון לא עושה
זה הסכמתי כ ודאי שאסור לקבל
זה נכון מה שאתה אומר אבל כל מחלה צריכה
את הטיפול בסוג המחלה
הבעיה פה הייתה חילול שבס אז צריכים
להילחם נגד זה אנשים לא יודעים הוא אומר
האדם הזה הוא לא ידע בכ שזה אסור לא ידע
אז צריכים פה לתקן במה שהיו הוא הבאת
בשעבז צריכים לתקן בשבס
לא לא לא אם ידעו שחר ופגע בשבת אז הוא
נותן כסף ללמוד ללכות שבת לא הם לא ידעו
הם רק ידעו דבר טוב הם ידעו שבאותו דבר
באותו דבר שהיו אותו דבר צריך לתקן לא כן
כרשע
מה
יכול לעשות איבולים בזכה
לא אבל זה זה אתה רב דוד אנחנו מבינים
אנחנו מבינים מבינים טוב מה שאתה אומר על
פה זה גם חילול השם חילול השם גדול מאוד
מה לא אבל חילול השם הייתה מישהו עשה פה
לשאול שאלה לא להפקיר כן מותר לו אבל זה
הוא לא תקן בזה את מה שהבאת תיקן זה נקרא
שילמד איתם וידעו מה כאן או בוזה
אלף עבירות יש שם יש שם יש שם תחנה מה זה
כל המכוניות ו
לא לא לא זה הוא לא תקן
רוצה לספר סיפור משה בחולון סיפור נוירו
ממש
מה היה סיפור בחולון
ודי הגיע יהודי עשיר הייתה לו עלייה צ
לגבי קיבל עלייה והוא נדב
1000 דולר או 1000 שק.
בסדר.
מוצאי שבת הוא בא עם הכסף לגבה ומביא 1000
שק. אומר לו הגבה, אתה תסלח לי, אתה נדפת
1000 דולר.
אז הוא אומר, לא יכול להיות 1000 שק.
אומר לו הגב, בוא, בוא רגע. הלך הגבית
הכנסת, הרים את המפה שיש שם ארון שש מצפר
תורה ומצא שם טיפ. והטיפ את הטיפ כל מה
שדיברו שם. מפורש שבו שנותיו 1000 דולר
עכשיו הוא בא אליי לשאול אותם מה לעשות
אמרתו לא דולר ולא שקל שום דבר אתה נותן
להם נותן להם אפי כלום למה אם אתה היית
יודע שפה כשאתה עולה לעלייה הם הם מפעילים
טיפ אתה היית אתה לא היית תורם כלום אמרתי
לו בשום אופן פרוטה אחת לא לתת להם להגיד
להם מה להגיד להם להגיד להם
אני שלם כזה זה אם הייתי יודע הייתי מקבל
עלייה אני מדבר בשבת ות מקלית בשבת
טוב מה מה
בוודאי
בב שבת הוא הכין
הדיבור מפעיל שם אותיות נכון זה מין כוסף
כזה מין רושם כזה הוא מכין זה כמו שכותב
אם זה דרבוננו מה אז מותר
יכול לה אני חושב שדור אני חושב שדורה יסה
מה את אומר רב דוביד
רצית משהו
א הוא לא מניתור קרטה הוא לא מניתור קרטה
הוא
יודעים שהוא לא
כל אחד הבין כל אחד הבין שהוא חליל שבת כל
אחד הבין
שזה
תראה
מה אתה אומר
עוד הזה בוא נגיד לך מה שהוא שואל הוא
שואל כאן שאלה הכי טובה הוא שואל רבי שעה
אגיד לך מה שרבי שע שואל
שהוא לא צריך לשלם זה ברור אסור לו לשלם
הגורה אחת הוא נהנה ממש שבס אני אגיד לך
מה ש לשלם מה שהוא שואל רבי יש רבי ישי
שואל האם צריכים
לגבאי לחייב 1000 שק או 1000 דולר למה
כיוון שבגלל הרי היהודי הזה מקבל עלייה
והוא אם הוא לא היה מבייר את הטיפ הזה היה
מקבל את הכסף אין לו את הכסף בגלל שיש את
הטיפ עכשיו צריכים לשאול האם הגב צריך
לשלם אני פסקתי לו בשום אופן לא לשלם לל
לעולה מה אתה זה עליה
תרת תרת ספר תורזיק
אבל מה עכשיו השאלה היא מה ששואל רבי יש
האם אפשר לחיים את הגב והמורץ שקלקל היה
מקבל 1000 שק או 1000 דולר ועכשיו אדם עשה
שלו הוא קלקל להם
נדר נדר למי למי נדר לאלוקים
אני אגיד לך מי נדר למוסלמי שיתן את זה ל
אני אתן לו ערים כפרים ערבים שיתן את זה
לערבים
לנ אין פה נדר אדם שנדר שיתן כסף אמר זה
בטיפ אין נדר
לאל עליו עכשיו אין אין נדר
אפילו אם ידעם מזה לא תופס נדר על זה אם
הוא היה מצב הבעיה היה מגול
רעיה
כן כן כן כן ודאי ודאי ודאי ודאי שזה ראיה
אבל אני פסקתי לו הגורה לא ישלם
בשום אופן אסור לו לשלם והוא גם מבין את
זה אני הייתי פה היו ש מתחים הם לא היו
מכשירים את הגבאי לשים ת
לא לא מסעס
לא לא
תראה תראה אף בן אדם לא נותן כסף לבית
כנסת שהוא לא בית כנסת יהודי זה בית כנסת
ערבי זה נקרא שיכתוב שם שזה לאיסלאם אין
לי בעיות אבל כל מה שכותב שם בית ספר בית
כנסת יהודי שיכתוב שזה זה האיסלאמים אין
בעיות אבל מה
עם הגבאי
גבאי לא ידע שעשו לא גב
אז מי שמינה אותו ישלם
ה מיש שמנה אותו שהוא ישלם
מישהו אחד צריך פה לשלם
טוב יש לנו עוד שתי דקות בוא נתפוס לעשות
משהו. כן.
אני אגיד לכם מה שכן עשיתי פעם. אני אגיד
לכם דבר שעשיתי וזה זה מצוין. הגיע יהודי
בתחילת השבת משדה התעופה
והיה לו אצלו כסף היה לו אצלו הרב לא כסף
רק הרבה כסף היה איתו. הוא בא לבית הכנסת.
אני התפללתי אז ברמה
ברמת חן בבית סת המרכזי שם.
ובא יהודי אומר אני מלא עם כסף מה אני
עושה הוא בא כבר הגיע תורה הוא לא הגיע עם
האוטו האוטו הגיע בזמן רק הלך ברגל עד בית
הכנסת אמרת לו בוא אתה אתה יוד א להגיד לך
יפה מה לעשות פתחת לו יש שם יש שם חדר
מיוחד בשביל הגבוים קיבלת רשות פתחת לו
ואמרת לו אתה תפתח את החולצה שלך ותנהר את
זה והכסף יהיה פה עד אחרי שבת
זה מותר לעשות. אדם שבא מן הדרך משנס
מפורשות ויה איתו כספים שלא יהיה הפסד יתן
לבוד רבוננו.
ערב טוב לחברי קורב כל טוב לכם. כל טוב
לכם. כל טוב לכם.
Да.