0:00 / 0:00
התוועדות ג' תמוז הרב מנחם מענדל גלוכבסקי והרב יחיאל קוצר שנת תשפ"ו
12 views
To donate or for dedications to continue the holy work לנדבות והקדשות להמשיך את עבודת הקודש https://secure.cardknox.com/chassidusonline
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
שנייה חברה
אה
האם יש יין
יש יין אולי
יש יין אני בטוח ש
בורך אדנו אלהינו מלך בפרי אדומה
>> כן עוד מעט אני הולך לטור גם
ب
אוקיך
החיים לברוחה
נו אנחנו נגיד לחיים עוד מעט יחלקו לחיים
אם מישהו יכול להסתובב קצת לחלק אני מחפש
איזה שר המשקים
מישהו רוצה להיות שער המשקים
שכוח
הוא יין הוא יין בסדר איפה שאין יין אז אף
משקה אז יין הוא גם משקה כי ידוע מפורסם
אוקיי
חיים חברה לחיים אנחנו נמצאים
גמ תעמוז
וזה בוודאי יוים
שאנחנו צריכים להתבונן
זה יו שאנחנו צריכים להתבונן
מה הרבי רוצה מאיתנו
וזה יו שאנחנו מתחסקים
בהתקשרות לרבי
אני אולי אני אעמוד יש אנשים שלא רואים
אוקיי
זה זמן שאנחנו צריכים להתבונן
שנייה חבר'ה
אנחנו צריכים להתבונן
בעסקה שזה גם כן הרבי
אנחנו אמרנו
במימר,
למדנו עכשיו אחרי מילב את המימר ועט את
עצב.
מי שעדיין לא למד את זה
במים מעט את עצב יש 12 פרקים.
נוהגים בלילה אחרי מיף את הארבע פרקים
הראשונים.
אחרי שכרסת הארבע פרקים האמצעים
אחרי מנחה הארבע פרקים האחרונים
אחד מהדברים שהרבי מדבר וזה המימר האחרון
שזכינו לעיתתה
שרבי
שרבי נתן לנו
מידו הקדושה
לחסידם
לפני חובזע.
אז זה מיימר שכשלומדים את זה ומתבוננים
ו מתבוננים בזה שזה המימר האחרון שהרבי
נתן לנו להיתה
וקוראים ולומדים אותו
אז
אפשר לקבל ממנו כוחות
וגם כן ההכוונה
בסדר
וגם ההכוונה
מה מוטל עלינו ומה אנחנו מקבלים מהרבי
כי ידוע
שהרבי פעם אמר שהרבי הקודם
לא לא כתב צבאה
הרבי הקודם לא כתב צבא
זהבא אמר שהמיימר שהוא נתן
ליות שבט
באותו שבת זה המים בוס לגני
הלך
הרם כל עובד מה זה
עזר
מה קורה פה
אה בדרך כלל אבל זה לא היה מפריע לי כי
הקדוש ברוך הוא בירך אותי עם כלם. אבל
בזמן אחרון אני קצת
מזייף.
מה המצבינו עובד?
דקה. אוקיי.
בכל גמל תמז
ומתבורנים בו ולומדים ממנו.
כי ידוע שבכסידס מסבירים שיש חוכמה ויש
בינה,
אבל העיקר כדי שזה יבוא לידי מיסה ולרגש
הלב צריכים דעת. עניין של דעת זה להתבונן
על דבר שאתה למדת או אתה לומד.
לא רק לקרוא את זה פעם אחד, אפילו לא
פעמיים,
אלא צריכים להתבונן בעניין.
צריכים ללמוד את המים עלי בדפשי.
ומה אפשר ללמוד מזה ולקרב את זה אצלנו?
אחד מהדברים שרבי כותב שמה בהתחלת המימר,
שמושה רבינו הוא הראש
של בני ישראל.
הוא הראש
ואנחנו כולנו
רגליים לראש
כמו שכתוב 600 אל רג לאום אשר אנוכי מכיר
בי
ואז הרבי מביא
הרגל מביא את הראש לאן שהראש רוצה להגיע
אבל שהוא לא יכול להגיע לשם לבד
והרבי מוסיף
ואומר שבפוסק ואת תצבה
כתוב
שמוש רבינו ואתה תצב אתה תצב מילו שנצבת
וחיבר אתה מחבר את עם יסול אינסוף משה
רבינו
הוא מכבה אותנו עם הקדוש ברוך הוא
ואז ויקחו אליך שמן זס
אנחנו על ידי זה שמשה רבינו מקשה אותנו עם
הקדוש ברוך הוא זה גורם שאנחנו יכולים
להוסיף
אור אצלו משה רבנו
כשהוא מצליח ומכבה אותנו לקדוש ברוך הוא
זה גורם שאנחנו מוסיפים אצלו את עניין
תוספת אור זה הפוסק ש מל רגעום אשר הנויכי
בקיר בוי
הרגל
ממשיכים
בקרב מוש רבינו את הבחינס הנויכי
כי מוש מקבל מיסראו גם כן וזה באות הראשון
של המימר שבעת התצב שהרגע הוא מביא את
הראש לאן שהוא ראש רוצה להגיע שהוא לא
יכול להגיד לשם לבד
היה לי את הזכות השבוע
שהשתתפתי
ביום ראשון
השתתפתי
באירוע לצדעה והוא קרא לרבי בבית הנשיא
ניסי בירושלים
אני מודה ומתווד שזה פעם ראשונה שהגעתי
לבית הנשיא אז הייתי צריך לשאול איפה
הכתובת בדיוק
אמר לחמים
בטלונים זה בטלונים נכנסתי לבית הנש
ועל מה היה הערב? מה היה אירוע ההקרה צדה?
הגיעו יחד איתנו
עם שלוחים של הרבי שהגיעו פה לארץ עכשיו
שהגורס לכבד פה בארץ הביא כ-12 שלו
כנגד ה-12 מרגלם 12 שלוחם
והם הפסידו פרש שלח החבר אלו כיה וחוץ
לארץ
אז הם הגיעו והם היו בכל חלקי הארץ כדי
להבועד ולחזק את הנש
ובאמת אנחנו זכינו שהיה פה רב שי אמר זה
באמת היה משהו מיוחד בכל הארץ יסרו
אז הם היו חלק מהשלוחים שהגיעו לחזק
וגם כן היו שמה אני לא יכול להגיד מספר
מדויק אבל מעל כן נראה 100 אם לא יותר
נשים וגברים
שהם היו
מהפרויקט של ילדי צ'נובל
כי ידוע שלפני 40 שנה היה אסון של הפיצוץ
של הקור הגרעיני בצ'נובל
והסתירו
הרבה מה שהנזק שזה עשה
ואחרי כמה שנים זה היה כארבע שנים הרבי
ביקש
היה איזשהו
יהודי חסיד של הרבי שגר באמסטרדם
שהוא היה חבר בארגון עולמי שנקרא תיבת נוח
שהתעסק בעזרע הומניטרי לכל מיני מקומות
בעולם שיש בעיות כאלו והם דיברו על זה
באחת מהשיפות
על הנזק שיש לאנשים שגרים באזור צ'נובל
והנזק העיקרי לילדים שעדיין בהתפתחותם
וש שזה פוגע הרדיואקטיביות שלו בלימפות
ויש כבר טובות לו לילדים רחמון לצלן שהם
עיתים או שזה גורם להם לכל מיני בעיות של
גידול
ודיברו על זה שכמה שיותר צריכים לעבוד על
זה להוציא את הילדים הצעירים מהאזור שם
היהודי הזה שהוא היה חלק מהארגון הוא שמע
את זה הוא סיפר לרבי על זה, כתב לרבי על
זה אמר שיש אלפי ילדים יהודים שנמצאים שמה
ואז הרבי פנה פה לארץ ישראל לגוך לגורס
חבד ולבד בונה חבד פה בארץ בזן
ולציר גורס חבד ו
הרבי אמר לנו להתעניין לראות מה אנחנו
יכולים לעשות
ואז אני זוכר ר שלרב חיפל שולם מבספקה
ורב בורקשיב משיבים אור שמחה גשם בשיף
והרב
שלו קמדנצ'יק מהגוך וגם כן הרב ארונוב
והרב קוגן הרב יצחק קוגן הצדיק מלנגרד
שנמצא עכשיו במוסקווה
בבלשוי ברוה בבית כנסת
הם התנסו וביררו וראו
והם גילו את מה שקורה שמה והרבי אמר לנו
לעשות את המקסימום להוציא את הילדים משם
והתחיל התארגנות
והילדים הטיסה הראשונה היה 196
ילדים סיפור שלם
שעיקבו אותם בכיב
בשני תופה והיה גביר באנגליה שהוא שילם
עבור המטוס לורד מקסו א מבצע מבצע הילדים
נסו בלי הורים וחלק אפילו בלי דרכונים
והיו כאלה הורים שבכו ואמרו רק תוציא את
הילדים שלנו פה הסכנה
והם הגיעו לארץ הבנים היו במרכז הקליטה
בכניסה לכפר הבד
הבנות היו בפנימיה
בבית שבקה והיו צריכים להקים מערך מערך
שלם רופאים שיטפלו בהם חינוך לשדע אותם הם
בלי ילדים בני שבע שמונה
כאילו גילים 11 10 בלי הורים
והיו צריכים לטפל בהם והיו באמת שסובלו
מכל מיני מחלות
וזה היה מפצנמשך
שנים
ובמשך הזמן הוציאו יותר מ-3000 ילדים
ובבית הנשיא היו כ100 בין 100 ל-150
ילדים כאילו שהיום הם לא ילדים בני 30 40
ואתה רואה אותם
וזה 36 שנה מהתחלת המבצע של ילדי שנוב רבי
דיבר על זה ברבים כנס שלוכים תשנב בס ועוד
זמנים
תשנא
היה מפצא מפצא
אני אישית למשל חוץ מזה שהייתי בשיפות
שתתפתי וכל ההתלבטויות ועניינים
אני אישית למשל נסעתי פעם אחת לחול
הייתי בפלורדה כדי לגייס כסף בשביל המבצע
בונפ בקנדה ובמינסוטה
הרגענו גישות עם אנשים בתוך הבתים כדי
לגייס בשביל המבצע הזה הנה אנחנו יושבים
בבית הנשיא כ-150
ילדי ילדי צ'נובל
ואנחנו שומעים מהם
אחד הוא אמר היא בת שתי היא הייתה בת 12
שלקחו אותה בלי ההורים שלה והיא אמרה היא
הגיעה שנת 2002
היא אמרה
שהיא לא ידעה בכלל שהיא ידיעה
והיא לא ידע כלום על יעדותה
ורק בגלל שבאו להציל אותה
שהרבי באה להציל אותה מהשלוחים שלה היא פה
והיא נשואה ויש לה שלושה ילדים היא חיה
בארץ ואמר שודיה גייח עכשיו יודע על
יהדותה
לא דווקא אם היא נכה רבנו טם זה אני חייב
להגיד לכם
אבל
חברים
אתם וחרטון מכל העמים כמו שאומרים
אחר כך לא ידעתי
המנהל של הפרויקט של הפנימיות
בפועיל
אחד מאנשי הקהילה שלנו היה בתוך זה כל
הזמנים יצקר צבי היה מאוד מעורב בפרויקט
של ילד שינוב היה רב יש רב חיים אוחיון
שהוא התחיל לדבר הם כולם
א א מכו כפיים
והגברת שהיא דיברה היא אמרה אתם הייתם כמו
ההורים שלנו אבא ואמא דעגם לנו נתנו
אתם מתת תם לנו את החיים.
היא אמרה, קיבלנו את השמש של ארץ ישראל
במקום האבק הגרעיני של יוקראינה.
ואז רב חיים בחל אומר, נמצא איתנו אחד
שהגיע בטיסה הראשונה
במאה 96.
אז השם שלו היה סלבה
והיום קונים לו שר
ווא אומר הוא מפקד חטיבת גולני ועכשיו
בשבי באוקטובר
הוא שירט יותר מ-40
ימי מילואים והוא מבקש שהוא יקום אז הוא
קם
איך אומרים עם קוקו סרס
גר בשכונת מקוב שאל ת אותו אחר כך ואתה גר
ואני רחוב אותי
עם קוקו ארוח כזה
פגשת אותו הנה
ואז איך אומרים
יש ביטוי התמונה
שווה 1000 מילים הם לא לא צריכים לדבר
רק לראות
ולהבין שהם מייצגים 3000 נשומס
עם הילדים שלהם, עם ההורים שהגיעו אחריהם
לרובם
וכל כדי להציל אותם והנקודה של האבזיסול
של הנבי זה נקרא מנהיגות לתפוס מנהיגות
לתפוס אחריות להרגיש כל ילד
ולהציל אותם
ולביא אותם לחיים איך אומרים לאים
ורואים שזה יש כזה ביטוי באנגלית בלי
strings attached בלי לא תנאים אבל לא
תנאים
ואלו
שהנשיא
עצמו כשהואה את זה לא צריכים לדבר זה ברור
זה המנהיגות של הרבי זה אבס יסול
אז כשקראיתי את זה היה לי גם כן עוד תחושה
זה מה שרבי כותב
יש מה שהראש ראש
רוצה,
הראש מכוון,
הראש מדריך,
אבל הרגליים הם מביאים את הראש, לאן שהראש
רוצה להגיע,
היו הרבה שהיו חלק בפרויקט הזה. היה עוד
יהודי פה ברחובות שהוא היה מאוד מאוד פעיל
בפרויקט, רב ג'י ליטן
שעולם ושולם שהוא היה שייך לכל העניין של
השיווק.
התקשורתית כדי שאנשים יבינו גוי לאון וכמה
שמה שצריכים לעשות הוא למד את הסוגיה
באוימק
הוא אפילו נסע ליווקראינה הוא הגיע
לאזורים הכי מסוכנים
הוא נפגש בו בוטרפואה עם ילדים עם הורים
יש אומר שהוא קיבל את המחלה בלימפות שלו
כתוצאה מזה שהוא הגיע למקומות שהיה אפילו
אסור להגיע לשם
גר בקהילה הוא היה גר פה בבניין נו שלוש
שבע
זה
ומול העיניים שלי אני רואה את ה את המנהיג
של הרבי
אני רואה את האבסיסול של הרבי ואני רואה
איך שחסידים הם אלו שמבצאים את המשימה
וזה אני משתף
כי כשאני לומד את המימר שהרגליים מביאים
את הראש לאן שראש רוצה להגיע ולראות את זה
השבוע
במוחש
לאהוב כל יהודי ללא תנאי לדאוג לכל יד
תנאי להפקיר את הכסף ואת הזמן ואת הכויכס
בשביל להציל עוד יהודי אחד
זה נקרא מנהיגות
של כלל יסו. זה לא מנהיג של עידה מסוימת.
הרי המנהיגוד של הרבי זה מלך שהוא דואג
לכל כלל יסו.
ולנו יש את הזכות להיות בתוך החל שלו,
להיות מהרגליים שלו.
אז אני רוצה להגיד לחיים
שכדי להצליח
ביועם כזה זה הזמן להתבונן
מה הראש רוצה מאיתנו
ואיך אנחנו יכולים לבצע את השליחות הזאת
הכי חזק
וכמו שאמרתי לכם הרבה פעמים
הרב אמר
שחסיד שלי הוא לא צריך להיות דווקא בלבוש
עם הכובע וחליפה
הוא צריך לבצע ולהיות מחובר למה שאני מבקש
לאהוב כל יהודי לקרב את כל יהודי להבינו
שבשמיים
ולחזק כלל יסול זה מיחסידם שלי וכמו שהרבי
אמר לדודה שלי
דודה שלי אמריקאית
תמימה
הביא את הבן שלה
לקבל ברכה לבר מצווה,
אחות של אבא לבר מצווה.
ו אחרי שהרבי בירך את החתן הבר מצווה,
הדודה שלי אמרה לרבי,
רבי אנחנו רוצים להגיד לרבי, באנגלית היא
אמרה לזה שאנחנו מאוד מודדים לרבי על כל
מה שהוא עושה בשביל כלל יוסו. אנחנו מאוד
מעריכים מהשם.
We very grateful. אנחנו מאוד מודים.
הרבי חייך, רבי אמר לה, הרבי תודה, רבי
אמר לה, אבל אני אני צריך מתנדבים
ומתנדבות שיעזרו לי בעבודה שלי. ככה עם
חיוך.
I'm looking for volunteers. ככה רבי אמר.
אז אנחנו חבר'ה זכינו להיות מהחלים,
מהתלמידים, מהחסידים.
זה הזמן להתבונן.
זה הזמן להתקשר יותר חזק וזה הזמן לחשוב
באיזה צורה אני יכול להיות הרגל הבריא
להביא את הראש לאן שהראש רוצה להגיע לחיים
לחיים
נמצא איתנו חבר
שליח רבי חיל קוד
יניגון אחר כך אני אתן לו זה פונם חדושס
הדרושס אתם שומעים ממני כל הזמן יש לנו פם
חדושס בבקשה איזה ניגן בבקשה
الله
เฮ
الله
כל החבילה הרב יצא פה שריים
פה לרב אני יודע ‏M
שלי ברבודה להזכיר את השם
אבא של א
די סעדון
רשום שם אמרה בן דוד
ש
เ
חיים לחיים
‏e
‏H
‏Stay
Robin.
חיים לחיים
קודם כל יש לי חוב של הכרת הטוב
ואני חושב שסיפרתי את זה פעם שעברה
שהתוועדנו פה אבל צריך לספר את זה כל הזמן
חוב של הכרת הטוב לאביו של הרב גלכובסקי
הרב יעקב זכרונו לברכה
הסיפור הזה הולך אחורה משהו כמו 54 פלוס
מינוס שנים
אמא שלי זכרונה לברכה נסע לטורונטו הגיע
מטורונטו
הייתה בארץ ולקחה אותי איתה חזור לטורונטו
לתקופה של זמן מסוים
ובאותו זמן היא התחילה ככה
התחילה להתקרב חזרה ליהדות, מגיעה, הגיע
ממשפחה מאוד חרדית,
אבא שלה היה חסיד בלז
שהגיע לקנדה עם כל הלבושים
והילדים בהתחלה היו עם גרביים לבנים,
לבנות
ופיס והכל ולאט לאט, כמו שאצל הרבה משפחות
קרה, כולם עזבו את הדרך
ואמא שלי ואחותה אז עשו קאמבק, חזרו
בחזרה,
התחילו לחזור באותה תקופה
והיה שבת אחת שאמא שלי לקחה אותי, הייתי
ילד קטן, לקחה אותי לבית כנסת,
נקרא שרי תפילה
וילד קטן, ילד קטן לא
עושה רעש, ככה סדר העולם.
וכשעשיתי עוד קצת רעש ועוד קצת רעש, אז
הגבאי ניגש לאמא ואמר לה שזה לא מתאים,
בבקשה שתצא.
זה אולי נשמע מופרח היום, אבל ככה זה היה.
ואני מאמין שיש בתי כנסת שזה עד היום ככה.
אז לאיפה אני אלך? היא שואלת.
הוא אמר לה, "כמה בלאקים מכאן יש בית כנסת
של חב"ד. איך אומרים? לכי תפריע שמה
שאתה לא ידע מה לעשות עם בעיה. אתה מעביר
אותה לשכן.
הגיע שם,
הגיע לבית כנסת
ושמה היה הרב גלכובסקי, האבא,
צריך להגיד היום הסבא, הסבא רבא
כן
והוא אז אז היא שואלת אותו בפחד, אני
יכולה להיכנס מה מה זאת אומרת? בוודאי.
אבל יש ילד קטן הוא עושה רעש. נו
בקיצור, מכל זה נהיה התפתח הקשר ולאט לאט
היא התקרבה.
אז באמת אה
כל פעם
שאני מספר את זה הכרת הטוב מאוד גדולה כי
הדברים יוכלו להתפתח בצורה אחרת. יכול
להגיד מה מה ללצרה הזאת? אבל כמו שכמו
שהרב אמר שהרבי מחפש מתנדבים
שיבואו ויהיו הרגליים אז זה אחד הדוגמאות
של יהודי ש עשה כל כך הרבה הוא והאמא
עם השנים אמא שלי הפכה להיות חברה מאוד
טובה שלה בכל ביכור היינו מגיעים אליהם
הביתה
אז אה צריך להזכיר הכרת הטוב וצריך גם
לגבאים להגיד שאם מגיע ילד ועושה רעש הרבי
הרשב פעם אמר ל
לגרוינם
גרוינם אסטרמן המשפיע הוא אמר לו שעל בחור
צריך להסתכל לא כמו שהוא עכשיו אלא כמו
שהוא יהיה סבא
זה לא חוכמה מה שהוא יהיה עכשיו עכשיו יש
לחץ חברתי לחץ ישיבתי אז א איך אומרים
עצים ביער גדלים ישר בגלל שכל אחד דוחק את
השני יש מסגרת מסגרת זה דבר מחייב לא
רוב האנשים לא רוצים לפרוץ מסגרת אז זה לא
הוכחה למה הוא צריך להסתכל עליו מה הוא
יהיה כשהוא יהיה סבא אפילו לא אבא גם אבא
אבל יותר מזה גם סבא איך הוא יראה
אז שבא ילד ועושה רעש זה יכול להיות ילד
בן שנה שעושה רעש ויכול להיות גם אדם
מבוגר שעושה רעש
תמיד צריך לנקות
בשיטה של ימין מקרבת צריך להסביר שזה בית
כנסת וכולי וכולי אבל זה אפשר להסביר אחד
על אחד למי שיכול לשמוע
לגרש
לרחק
אנחנו לא יודעים מה זה יוליך בעיירה של
פעם
כשגירשו מישהו החוצה אז הוא חזר בבלנס הוא
היה חייב לחזור פנימה בגלל שבחוץ היו
גויים שכמעט הרגו אותו אז היה מוכרח לחזור
פנימה היום זה לא ככה אם אתה מגרש מישהו
אז יכול להישאר גם בחוץ
טוב זה מה שאפשר ללמוד ככה בעבודת השם
הזכרתי בעניין של רחובות
גם זה אני חושב שאמרתי כבר אבל הקפונים
צריך להזכיר את זה זה ורט יפה וזה וורט
מודי גם של פעם
שהיינו בקבוצה
אז הגיע יצחק דובד גרונר הרב יצחק דובד
גרונר השליח במלבורן הגיע לקינוס השלוחים
ואחרי הבנקט
אז הוא אז הוא התוועד עם הבחורים בסמנטי
ו
הוא אמר וורט אז ומאז חזרתי אותו הרבה
פעמים
וזה וורט לחיים ובתוך הוורט הזה יש את
המילה רחובות גם אנחנו יודעים שבאז היה
שבת תולדות
בתולדות מסופר על הבארות של יצחק
אז יש שמה באר שנקראת עסק באר שנקראת סתנה
ובאר שנקראת רחובות.
אז הוא הסביר ככה,
אי אפשר להגיע לרחובות
מרחב
בזבנק
וגמרנו בשנייה אחת בלחוץ על כפתור. זה לא
הולך ככה. מי שמוכן בעבודת השם, בחיים
הפרטיים, הכל ביחד, בגשמי, ברוחני.
מי שמוכן לעבור דרך הבאר הראשונה עסק
ואחר כך עוד יותר גרוע לעבור דרך הבאר
השנייה שנקראת סתנה
יזכה בסוף לבאר השלישית שנקראת רחובות כי
אתה הרחיב השם לנו ופרינו בארץ אבל מי
שחושב שאפשר לדלג על הכל ולנחוט ישר בתוך
הרחובות
לא תמיד זה קורה אם זה קורה זה בדרך נס
החיים
כולנו מבקשים ניסים כולנו מבקשים מהקדוש
ברוך הוא
בכל 18 בכל תפילה כל אחד אומר תהילים על
כל הדברים
אבל אין איתנו יודע מה ויש כל מיני
גלגולים וכל מיני סיבובים שבן אדם צריך
לעבור
וצריך להיות בתוך הדברים האלה אמונה גדולה
שגם אם כרגע עסק גם אם כרגע סתנה אבל יבוא
יום ויהיה אתה הרחיב השם לנו ופרינו בארץ
לא רק הרחיב אלא לגם הופרנו בארץ מבקשים
שיהיה בתוניר וניגלה כל אחד בכל ענייניו
נכון אבל גם אם זה לא קורה לרגע בתיבניר
וניגלה ממשיכים להאמין שיהיה כי אתה הרחיב
השם לנו פרנו בארץ חשבתי על אבורט הזה
בהקשר של ג' תעמוז
הרבי התבטע אחרי ההסתלקות של הרבי הריץ
שאלו שרוצים לראות יראו ואלו שרוצים לשמוע
ישמעו
צריך קצת לחשוב על המילים האלה
בשני הצדדים של הדברים. אנחנו יודעים
שראייה זה דבר הכי חזק. אין עד נעשה דיין.
ראייה זה דבר שאתה לא יכול להכחיש. ברגע
שאדם ראה דבר, הוא עד של דבר, חייב לפסול
את עצמו מלדון בדבר הזה. בגלל שאובייקטיבי
הוא כבר לא. הוא ראה. זהו. נקודה. לך
עכשיו תוכיח שלו.
האמת במאמר המוסגר
שגם ראייה עם השנים יכולה לדהות
ומי שזכה
ויש לו ציור פני הרב צריך לשחזר את זה
בעצמו כל הזמן כי עם השנים
גם ראייה פיזית שזה הדבר הכי מאומט שיש
מאומת
אמיתי
גם זה יכול לדאות
רבניסנס סיפר
שכשהם היו בסיב
היו
אסירים
שישבו כל כך הרבה זמן בסיביר. רב ניסן לפי
ערך לא ישב הרבה זמן לפי ערך מה שישבו שמה
כל כך הרבה זמן בסיביר
שהם לא האמינו שיש עולם חופשי שנבין זה
אנשים שהגיעו מתוך עולם חופשי לא משנה מה
הם עשו גנבו הרצחו שלחו אותם סיביר גויים
שסיפרו להם על העולם החופשי שיש בחוץ הם
לא האמינו שיש עולם חופשי זה אנשים שראו
חוו
חלקם אפילו היו בעלי משפחות
אבל עם הזמן שאתה נמצא בתוך רוטינה
של שלג וסיביר ועבדות וכלב
אז מי אמר שזה נכון? אולי אני סתם
מדמיין?
קשה לנו, קשה לנו להאמין בזה שיש אנשים
ששכחו עולם של חופש, שלא מאמינים שיש עולם
של חופש, אבל זה המציאות. הוא אומר, הוא
עיד, אנשים לא האמינו.
לכן
ציור פני הרב זה דבר שצריך לחזור עליו עוד
ועוד ועוד ועוד. לא סתם הרבי תמיד אמר
ביחידס לבחורים שיהיה תמונה של הרבי ריץ
אצלך תוציא אותה תסתכל
אז גם גם
ראייה זה דבר שיכול לדהות וגם ראייה צריך
להזכיר את זה לעצמו זה במאמר המוסגר אבל
כלפנים אנחנו מחזיקים מראייה כדבר הכי
מוחשי שיש
והרבי אומר
שאלה שרוצים לראות
יראו
הרי על כל דבר אתה יכול להתפלפל זה כן היה
ספרים את הסיפור הזה תמיד בתור בדיחה אבל
זה הבדיחה הזאת זה גם אנחנו
אדם שנוסע בתל אביב ומחפש חניה
הוא נוסע נוסע בסיבובים ולא מוצא חניה לא
מוצא לא מוצא לא מצא אומר אלוקים
תעזור לי שאני אמצא חניה הופ מישהו יוצא
החוצה
תודה רבה אלוקים אני הסתדרתי הופ הוא נכנס
במקומו
אז באמת
כל דבר תוכל לתת לו הסברים וכל דבר אם
הנפש באמיס היא חזקה
אומר זה תלוי הכל ביצר
הרע שלך כמה הוא חזק הרע הוא חזק
אז הוא מפשיט כל דבר
הרבי הרשב
היה סופר ציוני קראו לו אחד העם
גינזב
באחד העם נכנס ליחידות אצל הרבי רשב לא
יודע אם הוא קרא לזה יחידות אבל הוא נכנס
אצל הרביע רשב
הוא גם היה איכשהו משפוך עם הרבי רשב
היה ביטויים מאוד קשים
אחד העם התבטע
שהרבי הרשע יודע בטיב העולם הוא מתכוון
למרוד בו על משקל הפוך כאילו יודע בטיב
העולם עולם
חז"ל אומרים יודע את ריבונו מתכוון למרוד
בו הוא אמר יודע בטיב העולם הוא מתכוון
למרות בו זה לא איזה אדם מופשט כזה שבכלל
לא יודע מה נעשה בעולם יודע טוב מאוד מה
נעשה בעולם ומתכוון למרוד בעולם
הברשה תבטה ביטויים מאוד חריפים על
קולפונים
אחד הביטויים שהרבי רשב אמר
זה שאם אחד העם היה עומד בקריאת ים סוף
ורואה קריאת ים סוף הוא היה אומר אומר שזה
גאות ושפל.
הוא היה אומר שבשפל משה רבנו משה רבנו
הכיר את האזור כן היה רואה צון. אם הוא
מכיר את האזור אז בשפל הוא מכניס מהר את
עם ישראל, מריץ אותה מהר נגמר השפל הוא
יודע שמיד אחרי זה יש גאות הופ כל המצרים
טבעו. אתה יכול לשאול את השאלה הזאת, זה
מופרח מעיקרו כל הדבר הזה, אבל ככה הוא
היה אומר,
רבי רש"ב אומר לך, ככה הוא היה אומר,
זאת אומרת, גם אם הוא נוכח בשעת קריאת ים
סוף ורואה 60 ריבו, רק גברים, חוץ מנשים
ותומקנה
רב וכל הדברים שאלו איתם,
שהלה אישה משכנתה או מגרת ביתה, כלי כסף,
כלי זהב, שמאלות,
אה לא לא לא לא היצר הרע שלנו שהרבי הריץ
מכנה אותו קלוגינגר החוכמולוג
הוא יודע לפשט כל דבר כי הוא יודע שברגע
שאתה תתחיל להתלהב
הלך עלינו
הלך עלינו זהו גמרנו אח שאתה מתחיל להתלהב
אז לך תדע סופו מי אישורנו א עוד מצווה
ועוד מצווה ווא נכנס לעניין עזוב נקרר
אותך נקרר אותך נגיד לך שזה הכל טבע נגיד
לך שזה לא זה ולא כמע אתה מתרגש וזה
אלה שרוצים לראות רואים
אלה שרוצים לשמוע שומעים
כל אחד בעצמו בחיים שלו ראה את זה בטוח
בתנאי שהוא פתוח לראייה בתנאי שהוא מוכן
לראות בתנאי שהוא שם את היצר הרע הצידה
ומחליט שאני לא לא מתפלל מהיצר הרע אני
רוצה לראות
יש הרבה מכירים את הסיפור הזה אבל זה אחד
מיני כל כך הרבה סיפורים על הרבי על ה על
ההשגחה שלו על כל אחד על על
זה שהוא דאג ל רואה רואה כמו שהרב הזכיר
רואה את הצאון
רואה דואג לכל אחד המדרש המפורסם שהוא
מאכיל את האלה הצעירים מכיל אותם בדבר
יותר רך הזקנים יותר בדבר יותר קשה יותר
קשה שדואג דואג לכל אחד.
יש את הסיפור של א
פרופסור הוא היה כן מיכאל הסופר מיכא
הסופר ואשתו התרה
שהגיעו באיזשהו משהו הגיעו לתסמניה
תסמניה זה היה זה היה איזה אי נידח
ליד אוסטרליה
והיות והוא היה קיבוצניק והוא ידע לקרוא
עברית אז הפכו אותו לחזן הפכו אותו לחזן
הפכו אותו גם לבעל קורא
וכל הזמן הוא ואשתו מתפללים לקדוש ברוך
הוא. ריבונו של עולם, תביא לנו מישהו
שידריך אותנו.
עד כדי כך היה שמה בורות במקום שהם התפללו
שכשהגיע איזה רב לביקור אז הוא רואה שהם
עושים חזרת השץ במיירב.
שאלת מה זה מה
מה ההבדל? מה שכיס מנח אם יש בשחיס חזרת
השץ במנחה למה שבמב לא יהיה? לא אין
הבן גרפס
כל השגחה פרטית
והתפללו והתפללו והתפללו הגיע יהודי הם לא
ידעו מי הוא הם לא ידעו מה הוא ישב איתם
הסביר להם הדריך אותם עם הזמן הם התקדמו
בשמירת תורה מצוות עזבו את המקום הלכו
למלבורן
והילדה הלכה ללמוד בחבד במלבורן
ויום אחד חברה שלה מספרת לה שאת יודעת פעם
אבא שלי
קיבל מכתב מהרבי אבא שלה זה היה רב חיים
גוטניק קיבל מכתב מהרבי
שבמכתב מהרבי הרבי אומר לו שיש מקומות
נידחים ברחבי אוסטרליה כגון תסמניה
וצריך לראות לעזור ליהודים שנמצאים שם
תפס את הפקלאות כמו שאומרים נסע לתסמניה
שמה הוא פגש ש אותם זה אותו אחד שהדריך
אותם
כגון כגון תסמניה מזה הרבי מציל אנשים
שנמצאים בכל מיני חורים הסיפורים על זה הם
כל כך רבים
שזה לא
לפרוט את זה זה זה
איך כתוב שמה בגמרא תנא כירוכלה אם התנא
הוא רוכל הוא מונה דברים ככה אחד אחרי
השני אני
אלה שרוצים לראות רואים הרבי קובע עובדה
אם אתה רוצה לראות אתה רואה
אם אתה רוצה לשמוע
‏H
אם אתה רוצה לשמוע אתה שומע.
והעיקר
זה שאנחנו נמצאים בג' תמוז,
אנחנו צריכים לחשוב, לא רק לראות ולא רק
לשמוע,
אלא להפוך להיות באמת המתנדבים, כמו שהרב
הזכיר, להפוך להיות המתנדבים של הרבי,
הרגליים של הרבי. על מה?
מה זה העניין הזה של יפוץו מעינותך החוצה?
אבל שם טוב עלה לי לאכלו של משיח שאל אותו
מתי כעתי מרנה לו שיפוץ מהנתך החוצה וזה
מה שמביא משיח אלא מי שיש בתי חבד בעולם
שכדי לעשות יפוץ ומינתך החוצה צריך להזכיר
לבן אדם שהוא יהודי
לפני שאני מדבר איתו על יפוץ ומהך החוצה
על הפצת החסידות צריך להזכיר לו שהוא
יהודי צריך להזכיר לו שהוא לא יכול להתחתן
עם הגויה שהוא שהוא שהוא מתרוע איתה
צריך להזכיר לו וכולי וכולי וכולי וכולי
אז במקביל גם עושים את זה
אבל יפוץו מהנתך החוצה
יש דבר מעניין
חיים לחיים
חים
אמ
ושמ
הלכו
נפשי
נשב
ככ
נפשו
נמשיךצר
‏K
אני רוצה רק להגיד לחיים בהמשך למה שבחיל
אב קודש דיבר
אני שמעתי פעם מהדוד
של אשתי בהיל זלסמן שהחיה זה שכתב את הספר
סמקנט
הוא סיפר ששרמנדל פוטופס
יצא
מבית הסוער ומסיביר
אז הוא ידע והוא שמע שיש חסידים
שמנהלים מחתרת את כל העניים של הישיבה ושל
המקווה וכולו
חסידים ביחד נמצאים בתוך בסמרקנט
בתשקנט
אז הוא הגיע לסמרקנט
שהוא הגיע לסמרקנט
אז הוא התוועד עם צירי הצון
וכמובן הם מנדל אז הם ישבו בהתוועדות
והם שואלו אותו מה זה רבי
צריך תכוון רוב החבר'ה לא ראו את הרבי רבי
הוא תהיה פעם
כשהם קיבלו את התמונה הראשונה
של הרבי איזה התרגשות
זה היה
ושכולם הלכו למקווה
לפני שהסתכלו על התמונה
וההתרגשות לראות תמונה של הרבי
אז הם שאלו אותו מה זה רבי בהתוועדות
אז אחד מהדברים שמן למר
הוא אמר
כשיש
בחור יהודי
שהוא נמצא בכלל פרנסה עבודה הוא נמצא
באפריקה
אמצע אפריקה
התגלגל לשמה פרנסות עניינים
והוא צריך להתחתן
אבל איפה למצוא בחורה היהודיה ב
באמצע ג'ונגל באפריקה
הרבי מרגיש את המצוקה שלו
כי הרבי הוא ראש בני ישראל
הוא יודע מה שקורה בכל חלקי הגוף
זה מעניין
הבורט הזה זה מהחסם סופר החתם סופר אומר
שכתוב בגמרא שמי שיש לו חולה בביתו ילך
לחכם בעירו
ובקש רחמן אז החתם סופר שואל
מה אנחנו צריכים ממוצעים
כל אחד יכול להתפלל לבד למה צריך לחכם
בעירו לבקש רחמן אז החתם צופה אומר ברור
שאדם יש לו את החיוב להתפלל לבד שהוא צריך
להתפלל גם כן אומר חתם סופר זה לא ממוצע
מישהו אחר הרי כלל יסו זה קוי מאח שלימה
קומה אחת גוף אחד יש לר ראש הגוף
והראש מרגיש מה שקורה בגוף אפילו יותר
מאגוף עצמו יודע הוא הראש הוא המרכז
אז כשאתה בא אליו לבקש רחמים
בעצם
הראש שלך מתפלל בשבילך גם כן לא רק אתה
זה לא מישהו שונה ממך כולם מחוברים ביחד
אז אמר המנדל
שהרבי מרגיש את הבחור הזה בג'ונגל באפריקה
או באיזה עיירה שאין בכלל יהודים שמה
ודואג
על פי תפילתו שיגיע בחורה היהודיה לשמה
שמביכול לפגש כדי שהוא יכול להתחתן איתה
זה רבי זה היה אחד מהדבים שהוא אמר בעניין
הזה
עכשיו אנחנו כמו ששמענו עכשיו מרבי חיל את
הסיפור איך שהרבי שלח חרב גוטניק הגיע
לתזמניה
אבל זה יש לנו אינספור סיפורים כאילו שבי
מרגיש את כל אחד ואחד
עד היום הזה בעניין הזה
שאנשים ש הולכים לציל להתפלל
או שהם מכניסים איזה מכתב לרבי בגרות ואתה
רואה מהמש בול איך שרבי מלווה ועונה לפי
הנושא שהוא מדבר עליו
כי הרוע
עוזב צון מעריתו
והראש ממשיך להרגיש את כל מה שקורה בכל
חלקי הגוף.
ויש לפעמים אדם חי
יש לפעמים ורט אחד שרבי אמר לו.
הרבי מחיה נפשות
אפילו במילה אחת.
אתן לכם דוגמה פה בקהילה שלנו יש לנו רב
מנדי ג'ירופי
הרב אמר לו בדולרים
שהוא יזכה לשמח ודים
ורמנדי חי עם זה עד היום זה מהפורט הזה
שיש לו זכות לשמח יהודים והוא הולך ומשמח
והוא פועל ישועז דרך לשמח אותם יש בלב
המלכיס שהוא עושה כל מיני עניונים ארוחם
עבור אתזה זה שהוא אפילו הוציא ספר
וט רעיון של שמחה על כל יום של השנה
מר בשמחה
או זה בוודאי משמח
נו אני מבין אפריים שאתה מרמז בסדר אנחנו
מכירים את זה אפריים צריך בן זוכר הוא
עדיין אה
איך אתם מכירים את זה
>> בסדר אפרים זה בסדר אנחנו נברך זה
התוועדות חסידית נברך לכולנו כל מה שהקדוש
ברוך כל מה שמשלס לבבנו לטוב ולברך גשבני
ונגלה
כי ידוע מה שהתוודות חסידית יכול לפעול
אפילו המלך מכול לא יכול לפעול אז כל אלה
שצריכים רפואה שיהיה להם רפואה שלמה רפואה
איתנה בריאות איתנה
והבעיות שיש להם יעילמו בעזרת השם שידוכים
טובים והג גונים בעזרת השם
>> ו פרנוסה בשפע
שם ביסקדבוי
וכל שאר עניים שצריכים
על כל פנים
שמדברים על עניין הזה שחיים עם ורט של
הרבי היה לי סיפור אחד עכשיו סיפרתי
שחזרתי מניו יורק
אז מצי בשוינס ומשונס
לא הייתי בטיסה שהייתי צריך להיות
הייתי צריך לעזוב את שדי תעופה היחד עם
אשתי
והיינו צריכים לעלות על טיסה אחרת אחרי
יום וחצי
אז לפני שהגענו לשדה תופה
עצרנו באויל של הרבי זה בדרך
אמרנו 10 דקות רבע שעה יכנצו הלכתי למקווה
מהר אני מגיע לבית של יד האויל
ואני רואה שני יהודים מבוגרים ואחד מאוד
מבוגר זקן שעומדים בחוץ
אז כמו שהרב קודשי הזכיר את אבא שלי עליו
השלום אז אני לפי הדרך שקיבלתי מאבא
והדוגמה שראיתי אני ראיתי שני יהודים בחוץ
אז אני ניגשתי
אני יכול לעזור אליכם כן כן כן את הפעם
ראשונה שאנחנו פה איך נכנסים מה נכנסים
והזקן הזקן אומר לי אני כהן
איך נכנסים לבית הקברות?
אז אני מראה לו את השביל עם ה
בחיצות
ואני יושב איתם ואני מראה להם איך כותבים
לרבי וראיתי שהזקן האמריקאי
הוא בקושי כותב אותיות א'בז אז אמרתי
תכתוב באנגלית
מה שאתה רוצה
וכשאתה כותב את השם תכתוב שאתה בן של אמא
שם של אמא ומי שאתה מזכיר תכתוב את השמות
שם ושם אמא
ואני ביקשתי סליחה מאמרתי אני לא יכול
לשבת איתכם כי אני צריך לטוס אז אני חייב
לרוץ מפה הכנסתי ל כתבתי פתח ביקשתי ברכה
נסיעה אצלחה הגעתי בשדי טובה בשדי טובה
מגלים לי
ש
קודם כל אנחנו יושבים בנפרד כי לא היינו
צריכים לטוס בכלל טיסה הזו
ולי אם שמו הוא באמצע. אין מעבר, אין
חלון. אתה חייב לשבת באמצע. אמרתי, תעשה
לי טובה. אתם יודעים שזה בעיה לפעמים עם
מי אתה יושב באמצע. אני לא יכול לשבת בין
שתי נשים.
זה מה יש.
אמרת, ביקשתי בקשה מיוחדת על יד הפשר
שעולים לפעמים משהו מתפנה.
עליתי מהראשונים למטוס.
אז אשתי אמרה לי, "אתה
אתה תמוד בביזנס, הייתי צריך להתפלל.
ואני אלך לראות מה קורה.
אני הולך לעוד מעט מה קורה.
היא הולכת, היא חוזרת אחרי 20 דקות.
השני אנשים
שפגשנו
בצין של הרבי,
אתה יושב ביניהם.
מה? שני אנשים אלו? כן.
מה הסיכויים?
אני גומר להתפלל, אני בא למקום שלום
עלייכם עליכם שלום. אמרתי חבר'ה אני אה
כן אני לא עוזב אתכם אני איתכם
אמרת זה אני צריך להיות כוסם להגיע איזה
מקום יחד איתכם
מה מתברר הזקן הוא בן 85
משהו כזה מה מתכון הוא יהודי שהיה אצל
הרבי
חושב בתוך שמז הוא לי תמונה
הוא הביא את בב דילן לרבי
המוזיקאי בובב דילן
בב דילן היה רחמון לצלן היה תקופה שהוא
התנצר
והוא היה חבר הילדות שלו והשליח של רבי רב
פלר
הרב מושה פלר במנסות קירב אותו הפך אותו
להיות שמשבס
ואמר ואני אני השפעתי על החבר שלי מילדות
בובבדלן והבאתי אותו לרב מנס פרידמן לרב
פלה הביתי אותו לרבי הוא חזר ליהדותו
ואז הוא אומר לי
אז הוא אומר לי
הרבי אמר לי בדולרים
באנגלית
go from strength to strength ללכת מחיל
לחול
והוא אומר ואני חי עם זה עד היומם הזה
עברתי ממנסות לקליפורניה
ובקליפורניה הייתי במקום פסיפיק פלסי הוא
אומר לי זורק לי ואני נתתי את הבית שלי
לפתוח את הבייס חבד שמה באזור עד שהוא
קיבל מקום שלו
ועד היום הזה הוא עבר לגור בירושלים לפני
שנתיים יש לו בית פתוח על יד עיר עתיקה
שבתות בצהריים סעודות שבת לכולם 60 70 איש
אומר אני חי עם מה שהרבי אמר לי ללכת מחיל
חויל שהרבי אמר לו זה בת שמז
אני יושב על יד בן אדם
אז אני אומר לו לואי כך קוראים לואי יודל
נמר לי השם שלו הכהן
חילוי אתה יודע
הרבי חי איתנו אז הוא אמר לי אני ממש
מרגיש את זה יוים
יהודי
אתה לא הייתם חולם שהוא קשור לרבי
הוא חי עם מה שרבי אמר לו פעם אחת בדולר
ללכת מחיל לחול
נו מה זה אומר לנו? אז קודם כל יש דברים
שאנחנו זכינו לראות כמו שאף קודש דיבר
לשמוע. יש גם כמה שאנחנו לומדים
שיחה של הרבי מכתב של הרבי מאמר של הרבי
צריכים לחיות עם זה לא רק ללמוד את זה
לחיות עם זה פשוט הרבי מחי נפושס רע מהם
אז אנחנו אגיד לחיים חבר'ה
>> אה
>> אין לחיים
>> הרב אלון אליהו אמר
הנה הנה הוא מגיע הוא מגיע
תשמע הרב קרבל מבקש לך עם אלון
אוקיי ויש גם כן יש היום יורצייט
יש היום יורצית שאני רוצה להזכיר
בהתוועדות הזאת אמרן בן חיים היורצית של
אבא שבדוב צדון
חמיב חמיך
אז אני רוצה להגיד לחיים שומע עליה בכלל
סולגו לו ישוע ורפוא
וידוע
שמנג מנגנים ניגונים של הרבי ויא עם זה
אומר הרבי הקודם זה בשעת מעשה כמו כתיבת
פן לרבי א זה רצון לבקש ולקבל כל הברוכס
והשפוס חיים
פתאום 10 שצ
‏A
Ай
‏A
Й
‏a
اي
Ай
אוקיי,
>> חיים לחיים.
חיים לחיים.
אז יצרנו בעניין הזה של יפוץ מעינתך
החוצה.
צריך לזכור דבר ראשון.
הרב דיבר על הרגליים שהרבי כותב במים מרש
ורגליים. צריך לזכור שזה זכות גדולה שהרבי
זיכה אותנו בכלל בדבר הזה. כי כשלמו
הרבי הרייץ התבטל הספר תורה של קבלת פני
משיח שהוא יכול לעשות את הספר תורה הזה
לבד. הוא רצה לזכות את כל עם ישראל.
שמה גם הרבי ארייץ מתבטא שאת המשכן היה
שלושה אנשים יכולים להקים את כל המשכן.
צריך לזכור עם ישראל כולו היה עשיר עשיר
גדול
אז מה הבעיה זה למה צריך שכל אחד יביא זה
יביא זה יביא זה
יש א
מהרזו אח של הרבי הרשב
הרזו פעם דיבר
על אה
הוא אמר אנשים עושים צומות
את מה אתה מעניש כשאתה עושה צום אתה מעניש
את החלקים הפנימיים את מערכת העיכול מערכת
העיכול לא חטא מה חוטא איזה איברים חוטים
העיניים האוזניים הפה מה אתה מעניש את
מערכת העיכול אתה עושה צום
אם כבר אז צריך להניש את העיניים צריך
להעניש את האוזניים צריך לעשות תענית לא
לראות תענית לא לשמוע תענית א לא לדבר אז
הוא נתן משל
משל
לאיזשהו
מלך רשע
ששולח את ה
את השר שלו
לקחת כסף מאיזה עיירה ודית צריך להגיע
לאיזה סכום מסוים
אז ה הרשע זה השר הזה מחלק את זה בצורה
כזאת שהוא
לקח מהאנשים העשירים אה אני יודע לקח מהם
סכום מסוים ואחר כך הוא הלך לאנשים עניים
הוא לא רצה לוותר על אנשים עניים מה פתאום
יש קנס על העיירה אז כולם צריך לעשות בול
הגיע לאנשים העניים אין להם אוכל לא מבואי
שאין להם כסף אין להם אוכל אין להם כלום
שום דבר אז הוא לא עניין אותו כלום לקח
להם את הגרביים
חוזר לשר עם שק גרביים
למלך הוא חוזר עם שגרביים אז המלך צועק
עליו מה אתה עושה מה זה גרביים מה אני
עושה עם הגרביים האלה
אז הרזו אמר שכשאתה בא עם צום מערכת
העיכול זה כמו לבוא עם גרביים תבוא
מהחבר'ה עשירים תבוא מהעיניים
מהפה מהאוזניים תבוא מהאיברים העשירים
יותר מבחינת השייכות לעבירה השם ישמור משם
תביא את הכסף משם תביא את
אז הרבי ארייץ אמר
שאת המשכן
לא צריך בכלל את העניים כשכל אחד יביא אני
יודע מחצי את השקל
שלושה אנשים ככה זה הביטוי שלושה אנשים
יכולים לסגור את כל הנושא הזה של המשכן
אלא מי רצו לזכות את כלל ישראל
כל הנושא שלפוץ משר חוץ הרבי יכל לסגור
אותו לבד
פשוט.
זה לא כך משנה אם אנחנו יודעים איך או לא
יודעים איך, אבל זה דבר פשוט.
זה לא שהרבי צריך אותנו, זה זכות עבורינו
להיות רגליים. זה זכות עבורינו שדרכנו
עובר כזה דבר.
צורת ההסתכלות של הרבי על כל יהודי.
שמעתי עם הרב גרליצקי מתל אביב
שבאחד השנים
היה פרסום
א פרסום באמריקה. רצו לעורר את האנשים.
אז הפרסום, הכותרת של הפרסום הייתה אם
הילד שלך יהיה יהודי. אתה יהודי, אבל אם
הילד שלך יהיה יהודי, צה לעורר את האנשים.
כאילו
אתה יהודי, אבל לך תדע מה יהיה עם הילד
שלך. ואם הילד שלך אחר כך יתחתן חס ושלום
עם גויה והנכדים לא כל וחומר הנכדים
הביאו את הפרסום הזה להגעה אצל הרבי או
שהרבי הגיב על הפרסום אני לא זוכר.
והרבי כתב ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא
איך אתם מוציאים כאלה מילים מהפה צורת
הסתכלות מאוד
מאוד אופטימית מאוד אוהבת מאוד אה
הרבי לא מוותר על אף אחד גם כשבן אדם ותר
על עצמו
יש בגבירים ביחידות של גבירים יש מזה
וידאו
שנדמה לי שהאישה אומרת
על אח של בעלה או שהבעל אומר לא זוכר שני
בעל ואישה עוברים אתם יודעים בגבירים הרבי
נתן יחס יותר זמן כל אחד שעבר
אז האישה אומרת he has absolutely no sh
toקט אין לו בשום צורה שייכות ליהדות הרבי
נזקש
מה זה אין לו שייכות לידיישקית
הוא יהודי יש שייכות לאידשקית. אז בוא
נעשה משהו כדי שהשייכות הזאת תתעורר. הרבי
לא מוותר על אף אחד. דרך אגב, במאמר
המוסגר, אבל זה רק כדי להזכיר לנו,
אצל כל הרבים היה התייחסות, לכל מיני
דברים התייחסות שונות. יש בתוך הרבים עצמם
דברים שרבים היו חלוקים אחד על השני. לא
באמירות אני חלוק, אבל באופן ההתנהגות.
דוגמה
השולם נפתח בזה
שנתן סתירה לאחד הבחורים ואמר לו למה אתה
לומד חקירה
תדע שאני אפילו את המוירה את המורה נבוכים
לא למדתי
בהיום יום לא מזמן היה של הרבי מארה שהיה
כביס לימוד עם הצמח צדק מיר נבוכים והרסג
וספרי חקירה
והרבי מצטט מאיר נבוכים בשיחות אז כן או
לא זה משתנה
עכשיו למה אני אומר את זה פה? כי זה משתנה
גם בהסתכלות
על איך מסתכלים על יהודי? כמה שזה נשמע
קיצוני.
הרבי ארייץ
כותב אומר
שודי זה שולחן ערוך
ויהודי ששומר על שולחן ערוך הוא יהודי.
ואז הוא אומר, אני לא רוצה להגיד שמי שלא
שומר על השולחן ערוך הוא לא יהודי, אבל
בטות מאוד חריפה מהרבי לא שמענו כזה
סגנון.
אין כזה דבר אצל הרבי והרבי היה החסיד בהי
הידיעה של הרבי הרי היה עצום מכל מקום
התחיל תקופה אחרת
תקופה שהרבי לא מוותר על אף אחד לא יעזור
לרבי יש הסתכלות אחרת היה א רעיון עם צביא
גרינולד זכרונו לברכה
סיפר צבי גרינבלד היה הרבה מעורב בעניין
הזה של א ערבי חבד
הוא היה יהודי נילא והצליח להליב את הקהל
ולדבר וכולי סתם דרך אגב
מהבנים
>> אהחם ק
>> כן
צבי גרינבלד סיפר כל מי שמכיר את הרב אורי
זוהר אז ההתרשמות בציבור
היא שהרב אורי זוהר הוא הוא מקורב של
הליטאים הוא היה שייך לליטאים אז בואו
תשמעו מה מספר הרב צביא גרינולד
אחר כך תזכירו לי נחזור ליחידות של צבי
גריבן אצל הרבי
היה בכפר חבד זכרונו לברכה היה יהודי
שנהרג במלחמה מלחמת ששת הימים דוד מרוזוב
אשתו הייתה שפר מרוזוב
תעסקה הרבה אחר כך ביתומים יתומי צהל
ואלמנות צהל
בדרך אגב, בתוך הדרך אגב, שפעם אחת עלה
איזה פרויקט, עלה איזה רעיון
שזה שמעתי עם אשתו של רבי יואל
ש
הרבה אלמנות אחרי המלחמות לא יכלו להירדם
בלילה.
לילות שלמים.
ביום יש עוד אנשים, בלילה אין אנשים בבית
ישנים. לא יכלו להירדם. ויצאו לעשות קו
טלפון
שבצד השני של הקו טלפון תשב שפר מרוזו
ותדבר עם
עם האלמנות באמצע הלילה
העלו את הרעיון הזה לפני הרבי והרבי אמר
שפר דף שלופן בנחת שפר צריכה לישון בלילה
אל תנדבו אנשים אחרים בשביל דברים שיש לכם
פרויקטים אל תנדבו אנשים אחרים צריכים
לישון בלילה גם היא צריכה לישון בלילה סתם
זה ה זה הנב בתוך הנב
אז צבי גרינבל סיפר ככה שכשדובידוד מרוזוב
נהרג
אז איתו ביחד נהרג קיבוצניק
מאחד הקיבוצים הלא דתיים מעגן מיכאל לא
זוכר
וממילא גם השלוישים
שלו ושלו היו באותו יום ובתוך תקופת ה-30
שפר מרוזוב התחברה עם אשתו של אותו
קיבוצניק
ואז היא אמרה לה, הקיבוצניקית, אמרה לה,
אנחנו עושים 30 בקיבוץ ואת מוזמנת,
מה אתם עושים? אומרים, המורל של הבן קיבוץ
נפל והמורל של הקיבוץ שפוף. אז אנחנו
מביאים את אורי זוהר הבדרן כדי שישמח
אותנו, יעלה את המורל.
היא אמרה, "אתם מביאים את אורי זוהר? אני
מוכנה לבוא, אבל בתנאי שאני מביאה את צבי
גרינולד.
מי זה? מה זה? מה אכפת לך? אני מביאה
מישהו. תביא
אירוע שלם בחדר אוכל של הקיבוץ.
כמובן שצבי גרינבלד התחיל לדבר ומדבר על
נשמות, מדבר על זה ויהדות ולהתעורר.
ואז אורי זוהר עולה. הוריזו רוצה להתחיל
כיתי בידור בשביל זה הביאו אותו להרים את
המורל מה עכשיו דרשות
אז צבי גלינולד מי שעוד הכיר את צבי
גנינולד והיה ש מטר גובה שתי מטר רוחב כן
אתה לא מסרב לו כל כך מהר
אז לפני שהורי זוהר מתחיל לדבר צבי גרינבל
מגיעים עם כוסית לחיים טוב כוסית לחיים מה
מהר מדברים עלות המורל כוסית לחיים יכולה
עוד יותר לעלות המורל
הורי זוהר בא לשתות מה עושים? עם כוסית
לחיים שותים
צוב אותו אומר לו ברכה.
מעולם לא בירך, מעולם לא בירך. ככה הוא
אמר.
מעולם לא בירך.
תפסיק. הוא אומר לו, נו לוקח את הכוסית,
בא לשתות עוד פעם. צריך גרנמה שם עליו יד.
שהוא שם עליו יד. אז זה לא
10 פעמים. הוא אומר
>> יד. יד. כן.
10 פעמים הוא בא לשתות. לא. הוא בא לשתות
לו. הוא בא לשתות לו. בסוף הוא נשבר מה
הוא יעשה? הלא חזור הלו חזור הלו חזור. נו
תגיד מה זה? רגע. אומר לו שנייה שם עליו
יד. הפעם שם עליו יד על הראש. אומר לו
תגיד אחריי פעם ראשונה בחיים שיעורי זוהר
בירך ברכה.
אומר תגיד ברוך ברוך. אתה אתה שהכל נהיה
בדברו.
אומר פה כל מי שיספר לכם שאורי זוהר
התעורר לא בעקבות חבד והרבי מלובביץ' לא
המחזיר בתשובה הגדול ביותר תספרו לו את
הסיפור הזה פה אורי זוהר אמר כך מאייצבי
גרינולד פה התעורר היהדות שלי
פה התעוררה היהדות שלי נקודת היהדות מה
שאנחנו קוראים דפינטלייד הנקודה היהודית
הזאת הנסתרת מה היא לא קיימת אצל אורי
זוהר בטח שהיא קיימת מה היא לא קיימת אצל
כל אחד יכול לצעוק את הנשמה שלו כפלניס
צועקים מה הוא צועק הוא צועק ה שמה שלו
צועקת תביא דישקייט רק שמה לעשות הוא לא
לא מבין את
לא מבין את השפה של הנשמה אז הוא צועק
עליך אבל הוא צועק עליך באמת מה הוא צועק
תקרב אותי ותגלה אצלי את הידת
אז צבי גרינבהד היה ביחידות אצל הרבי לפני
שהוא נסע ליחידות הרי היה ירושלמי
אז חברים שלו בירושלים אמרו לו מה אתה
עושה נוסע על הקיבוצים ספר להם נשמה
אלוקות תתעוררו הקדוש ברוך הוא אוהב אותכם
תן להם בראש מה רמו הירושלמים תספר להם מה
זה חילול שבת ותספר להם מה זה וזה ומה זה
כרת ומה מה אתה מספר להם סיפורים
זה לא לא נכון
מה אין עונשים על חילול שבת יש מה אין אין
מושג שנקרא קריטות. יש,
אבל הוא כתב את זה בפתק לרבי ביחידס.
תראו את התשובה של הרבי.
הרבי אומר לו ככה.
אם אתה בא
ומספר להם כמה הם שליליים, הם לא צריכים
אותך. תאר לך מה הוא יודע. כמה עבירות הוא
עובר יותר ממה שאתה יודע.
אדם אה אדם מכיר את עצמו יותר מכל העולם.
יכול לעשות הצגות לעולם כאלה וכאלה. הוא
יודע את עצמו עמוק בפנים. מה הוא עושה?
הוא לא צריך אותך שתספר לו כמה עבירות הוא
עובר.
אז אם אתה רוצה לספר לו כמה עבירות הוא
עובר, אתה יכול ללכת. אל תבוא.
מה הוא כן צריך אותך? יש לך משהו חדש
להגיד? ככה אומר ככה אומר הרבי הרבי כאילו
מדברר אותם יש לך משהו טרי משהו חדש להגיד
כן מה משהו חדש
הקדוש ברוך הוא אוהב אותך
או זה זה עכשיו התחלת לדבר עכשיו הבנתי
למה הגעת לערב חבד ספר לי כמה אני שלילי
אל תספר לי אני לא צריך אותך
תזכרו שהיו קיבוצים
שכשהיה מגיע טנק המבצועים של חבד כדי מגיע
הכל פתוח אנחנו מדברים לפני עידן ה איך זה
נקרא מחסומים בכלל בקיבוצים רק לא היה
פתוח מגיע אתה כמבצועים חושב אם הוא שם
מוזיקה
אז יאללה קדימה נכנסים רוקדים אומרים
לחיים זה לא נכון בהרבה קיבוצים של פעם
כשהטנק המפצועים היה מגיע מולו היה מגיע
שופל של הקיבוץ אומר אתה מתקדם עוד מטר
אחד אני הופך אותך עם השופל עם העם עם
הטנק עם הכף של השופל הופ זה לא זה לא זה
לא ככה אה אתה בא לספר ספר לי,
אתה בא לספר לי כמה כמה הקדוש ברוך הוא
אוהב אותי.
זה חידוש של הרבי.
מעניין
שזה
שלא נבין לא נכון. אצל הרבי הריץ היה
ביטויים מאוד אבל גם היה ביטויים.
ביטויים הידיים הרצחניות אצל הרבי לא מציג
על המורים האלה המורים הרפורמים או המורים
עוד באירופה שהיו משכילים ידיים רצחניות
הוא קרא להם איפה אתה מוציא כזה ביטוי אצל
הרבי
מה כן מעניין בעניין הזה שלפוץ מנסך החוצו
יש ביטוי מאוד מעניין או
הסתכלות מאוד מעניינת של הרבי ארייץ
באחד השיחות הרב היה שאל שאלה כזאת.
אנחנו מכירים את הגמרא רבי שעוב בן לוי
פגש את המשיח ושאל אותו מתי כעתימר?
מה הוא ענה לו? היום עבר היום ושום דבר לא
קרה. שאלתו אמרת היום? אז הוא אנה לו היום
אם בקולות תשמעו אוי
נו שואל הרבי ראיץ שאלה מעניינת
משיח לא מחליף את הדעות שלו אם רבי ש בן
לוי הוא הנל היום אומרים בקלו תשמעו השלה
בעל שם טוב להיכל משיח ושאל אותו מתי כעת
מר מה צריך להיות התשובה אותו דבר היום אם
בקול תשמעו
למה? למה לבעל שם טוב הוא ענה תשובה אחרת
ממה שהוא ענה לבי שעון בן מה יש א
זה לא דין שווה לכולם זה לא
מזכיר לי משהו אחר גם כן בעניין הזה של א
ביטויים שונים
חושב שזה גם מופיע בשיחות של הרבי ריץ
שהאדמור האמצעי כשהוא היה ילד
אז הוא שאל את האדמור הזקן שאלה
פרשת משפטים
יש בסוף הפרשה
חוזרים למתן תורה מתן תורה היה ביתרו ואז
יש הפסק ארוך של כל המשפטים וכולי וכולי
ואז חוזרים למתן תורה
אז מי שזוכר
בהתחלה כתוב כל אשר דיבר השם נעשה
ואחר כש כתוב כל אשר דיבר השם נעשה ונשמע
ארבע פסוקים אחרי זה משהו שאל אדמור
האמצעי את אדמור הזקן אבא שלו הוא היה יל
בן שבע מה היה פעמיים מתן תורה
כל אשר דיבר השם נעשה זה במתן תורה הראשון
וכל אשר דיבר השם נעשה ונשמע זה במתן תורה
השני היה פעמיים מתן תורה
הזכיר לי בשאלה הזאת של רבי הריץ איך יש
שתי תשובות על אותה שאלה
אמור הזקן הוריד את הראש נכנס לדבקות
וכשהוא הוררים את הראש הוא אמר כן היה
פעמיים מתן תורה
שתראו את התשובה תבינו שזה לא כפשוט
הוא אמר ככה בהתחלה הקדוש ברוך הוא אמר
אני הולך לתת לכם חוקים דינים
אמרו תשמע מה אני אעשה עשה אתה כל גדול
גיבור נורא גדול בשמיים זה חזק מה מה אני
אעשה כל אשר דיבר השם נעשה
הוא אמר על זה אני לא נותן מתנ הוא אמר
ככה אדמור הזקן אמר על זה אין מתן תורה
אתם חושבים שאם אתה תגיד לי תבוא לעשות לי
פרצוף כזה עצוב כמו איזה עבד
יש ברירה
אנחנו אומרים על יהודי הוא היה קורא את
ה-13 יקרים
אין מנגנו אבל הוא היה קורא אז 13 הי
עיקרים זה לא זהלא לא כתוב שמה סימני
פיסוק סימן קריאה סימן שאלה סימן זה אני
מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח אף על פי
שיתממהמע עם כל זה חכה לו בכל יום
שיבוא
מה כתוב אחרת אצלך כתוב אחרת בסידור זה מה
שכתוב ככה אני ככה אני מבין את זה שיבוא
רוצה לבוא יבוא לא רוצה לבוא לא יבוא יבוא
אז מה נעשה מה אני יכול לעשות אני יכול
להגיד לך
אתה אתה הקדוש ברוך הוא אתה ואם אני אגיד
לך לא אז זה יעזור לי נעשה אין מתן תורה
על זה
אה הם תפסו את הראש
מה השם רוצה השם רוצה נעשה
ונשמע רוצה שתתחבר
כן שתעשה ודאי לכן כן שיהיה גם ציוד מוחלט
לא רוצה שתבוא ותגיד לי
יאללה קח תפילין
פעם ראיתי תמונה
של מישהו שהולך לישון בטיסה
ולא רוצה שיפריעו לו שיאירו אותו להתפלל
הטיסות האלה של החזור שיש את התפילה
אז יש לו מכסה עיניים כזה מכסה עיניים
כתוב איכבין האופגידנטר
כבר מפולל אל תאירו אותי
>> התפללתי שחרר אל תזה עכשיו כל אחד יבוא
בוא אליו תשלים לו בדיין תשלים בדניה
התפללת התפללת לא רוצה שתשגעו אותי לא
רוצה זה נעשה קח נעשה לא ונשמע אני מחובר
לזה
עכשיו חזרה
ל
לאותה שאלה שמקבלת שתי תשובות
הם מתי כעתימר
אומר הרבי אריץ בהתחלה משיח קיבל את הבעל
שבט קיבל את אותה תשובה
מתי כעת מרק לא תשמעו אמר הבעל שם טוב
למשיח
קוים כבר היומים בקולו תשמעו
עד מתי זה יכול להימשך עד מתי אתה יכול
למשוך את היהודי אני זה פרשנות שלי כן זה
לא מופיע בשיחה ככה אבל המילים קוים כן מה
אתה תגיד להם כל הזמן היום לא תשמע היום כ
לא תשמע היום קוים כבר היום כ לא תשמעו
ככה אמר הבעל שם טוב, מסתובב בכל העיירות,
קוים כבר כל אפשר להגיד מה זה מה הפשט
קוים? מה כולם היו צדיקים גמורים? לא
דווקא
אבל לך תיכנס לתוך הנעליים של של היהודים
תראה תראה כמה קשה תראה פרעות הבעל שם טוב
הגיע אחרי תח ותת ילדים גדלו בלי הורים
ילדים בני חמש יצאו לעבוד אתה רוצה שהוא
ידע איך אומרים קדיש מי ילמד אותו את זה
מתי מי בכלל גם זה שצריך ללמד אותו גם הוא
מסכן גם הוא עסוק בלשרוד כפשוטו את היום
יש לך תביעות מודים כאלה
זה הסיפור הידוע לביצר ברדיצ'וב לקונה
עבדיו בדין הוא ממסמס את כל העבירות הוא
מה העבירה הזאת לא זה זה וזה זה כן ויצר
ברדיצ'ו מספרים ככה בסיפורים יש אחד
הסיפורים ה היפים
ש שהוא פגש פעם יהודי מהשן ביום כיפור אז
הוא אומר לו יהודי אתה בטח לא יודע שהיום
יום כיפור אומר לו לא אני דווקא יודע אז
הוא אומר אז אתה בטח לא יודע שביום כיפור
אסור לעשן אומר לא אני דווקא יודע
איך תלמד עכשיו סנגוריה? גם יודע שם יום
כיפור גם יודע שאסור לשם ביום כיפור ומהשם
ביום כיפור אומר אי רבנו שלנו תראה מה זה
יהודי יודע שם יום כיפור יודע שאסור להשם
יום כיפור אבל לשקר הוא לא ישקר איך להגיד
שהוא לא יודע שם כיפור ש לא יודע שאסור
לשם לשקר הוא לא ישקר
מרבי יואהל שמענו את המשל הזה שהמביא
הקושניצר מביא בשם רבי לויצר ברדיצ'ו זה
לא כתוב אצלו זה כתוב אצל הבדס ישראל
הקושניצר
הוא אומר מה
הגמרא אומרת וביום פוקדי ופקעתי הפסוק
אומר ביום פוקדי ופקעתי הגמרא אומרת אין
לך כל פקידה ופקידה שאין בה מעוון העגל
שואל רבי לבי יצר ברדיצ'וב מה
אנחנו אוחזים 3300 שנה אחרי עוון העגל
זה לא נמחק עם ישראל עשה תשובה כבר אין
דבר עומד לפני התשובה יש כל כך הרבה דברים
מה זה אין לך כל פקידה או פקידה שאין בה
מעוון העגל אז עד מתי זה הולך להימשך כל
פעם קמצוץ מעבון העגל כאילו זה דבר לא
נגמר זה כאילו איזשהו אה סטוק שאתה תמיד
יכול להביא ממנו בן שלמה מה
תרב לביצרם ברדיצ'וב לא מתבלבל והופך את
הכל הופך את הקערה על פיה הוא לא אומר שזה
הפשט של הפסוק אבל יש 70 פנים לתורה ובפן
הזה אין רע בפן של בלביץ ברדיצ'וב אין
שלילה לא תמצא תהפוך לאן שלא תהפוך את מי
שלא תביא לו הוא ימצא את זה כחיוב לא
יעזור זה צורת הסתכלות
מה אומר רב לויצרם ברדיצ'וב הוא נותן משל
מאבא שהיה לו שני ילדים
ילד אחד
ילד אחד הוא
חבר'ה ילד טוב מה שאתה אומר לו הוא עושה
אני חושב שבויצר שם כותב בדוגמה של א
מוסיף והולך בנרות חנוכה שת בית הלל
כל מה שאבא ואמא אומרים הוא עושה הוא עושה
בזמן הוא עושה בתוך שמחה, הוא לומד, הוא
מתפלל, הכל טוב, יש לו אח.
האח שלו הוא בדיוק הפוך. הוא פוחט והולך.
לא עושה ולא עושה ולא ולא ואין נחת ממנו.
אבל יום אחד הילד הזה שאין נחת ממנו עשה
מה שאבא אמר. אבא אמר והוא עשה מיד שמחה,
בחיוך.
איזה נחת יש לאבא? אסור לעשות השוואות בין
ילדים אבל גם אם הוא לא מראה את זה כלפי
חוץ יש לו נחת באותו רגע הרבה יותר גדול
מהילד שעושה תמיד כי ה מה לעשות בני אדם
התרגלנו הילד שעושה תמיד לא חשבת שיקרה
אחרת פה לא תכננת בכלל שהוא יעשה אמרת
ובראש כבר חשבת אה זה לא לא יצא מזה שום
דבר הוא עשה מיד בשמחה והכי טוב שיש
אומר לויצרם ברדיצ'וב
וביום פוקדי
כשתעשו פקודות שלי מצוות תראו הופך את הכל
לא בעבירות במצוות אני אזכור
מה אתם מסוגלים לעשות אני אז איזכר בחטא
העגל אין לך כל פקידה ופקידה שאין בה מעון
העגל אני אזכר בחטא העגל אני אזכר שהעלובה
קלה כדברי הגמרא שמזנה תחת חופתה
מתאיר את זה ביום חתונתו ביום שמחת ליבו
יום חתונתו זה מתן תורה ועם ישראל חלק מעם
ישראל
זנו במתן תורה
אני אזכור מה אתם מסוגלים לעשות והנה
עכשיו עשיתם מצווה אוי כמה זה משמח אותי
המצווה הזאת תראו הפך את הכל לא ביום
פוקדי ופקדתי שכשיהיה לכם עבירות אני צריך
לתת לכם עונשים אז אני אני אזכיר גם את
חטא העגל ואני אצרף את זה לעניין לא אני
אזכור מה אתה יכול לעשות מה חס ושלום אתה
מסוגל לעשות וכמה קפית את עצמך בשביל
לעשות את הדבר החיובי ואז זה ישמח אותי
עוד
זה הקושץ מביא את רבי לביצר ברדיצ'וב
האמרה היא של רבי לביצר ברדיצ'ו
זה
דרך אגב יש
אה איך מה שנקרא מנעד לא רחב
של תלמידי המגי תלמידי הבעל שם טוב
שמוזכרים בתוך במאמורים בסיכס בכלל בזה
ואפילו הרבי פעם התבטע
אנחנו מחסיד שפברגן אז לא יכול לצאת מזה
שלילה הרבי פעם התבטל אוהב ישראל מאבתא
מישהו אמר איזה חידוש לאב ישראל בשנים
הראשונות מישהו אמר איזה חידוש לאב ישראל
והרב אמר אני לא מחוייב את הרצה ישראל הוא
לא מוזכר בחסידס בכלל את רבי לביצר
מרדיצ'וב שמה הוא מונה רבי יצר ברדיצ'וב
כן נו אלימלך כן את ה את רנוח מ'נוביל כן
מונה כמה זה אני לא מחוייב שפיץ קיית אה
לא מחויב את הרץ אמרו לו זה משהו זה מוקשה
זה
כמה הרבי מזכיר את רבי לביצרון ברדיצ'וב.
רבי לביצר ברדיצ'וב הסיפור הידוע ש שהוא
קיבל את התניה אמר איזה גדלות זה שהכניס
אלוקים כל כך גדול בספר כל כך קטן.
אפשר להגיד שבדור שלנו אצל הרבי זה היה
זה היה רבי לויצרון ברדיצ'וב זה עדיין רבי
לביצרון ברדיצ'וב בצורת חיים לא תצליח
לשכנע את הרבי שיש יהודי שיצא מהילדות שלו
הרבי פעם הזכיר בשיחה שהצמח צדק פעם עבר
ליד יהודי
יהודי משכיל לא נראה כמו יהודי
ואמר לו שולם עליכם.
למי אומרים שולם עליכם? רק ליהודי. רק הוא
יודע להבין מה אתה אומר. והיהודי הסתובב
בבעלה, הוא אומר, איך אתה יודע שאני
יהודי? עשה את הכל כדי להסתיר את הידות
שלו, מה אתה אומר לי שאני אשול עליכם? מה
מה יהודי? צדק אמר לו שכשעשית ברית מילה,
את האורלה שחתחו לך הדביקו לך באף.
א מזה אני יודע שאתה יהודי. תלבש כובע
כזה, תלבש כובע אחר. מה החידוש אצל הרבי?
שלא משנה איזה כובע תלבש, גם את הכובע הכי
הכי של הצדיקים, אתה אותו יהודי
כמו היהודי הזה בקיבוץ שלא שומר ולא עושה
ולא כלום, זה לא יעזור. יהדות. למה הרבי
נלחם על מי הוא יהודי? יהודי הוא זה שנולד
להם יהודיה או שהתגייר כהלכה. נקודה. זהו.
זה עובד גם, זה עובד גם בבני ברק צריך
להגיד את המשפט הזה. אתה לא יותר יהודי
מאשר השני.
אבל ההוא לא שומר שום דבר. לא לא שאלנו מי
עושה יותר מצוות, שאלנו מי יהודי.
יהודי זה אחד שנולד לאן יהודיה או שהתגר
הלכה את זה לא הוא יכול לקחת ולא אתה יכול
לקחת ולא אף אחד יכול לקחת על זה הרבי
נלחם על הפיפוץ מהנסך החוצה על זה שבאמת
פעם הרבי התבטה אפילו על מבצע תפילין עד
כדי כך שהאמת שזה לא תפקידנו להניח תפילין
לא תפקידנו להניח תפילין תפקידינו להתעסק
בפוצח חוצו אלא מה אף אחד אחר לא עושה את
זה אז מה לעשות אז אנחנו עושים את זה עד
כדי כך אבל תפקידנו האמיתי זה לדאוג שבכל
העולם יוכר שמו של הקדוש ברוך הוא שמעינות
החסידות בפרט מינות חסידות חבד שזה העוונה
והסוגה יופץ בכל העולם זה התפקיד שלנו האם
הרבי יכול לעשות את זה לבד יכול לעשות את
זה לבד זיכה אותנו החסידים כדי שאנחנו
נהיה חלק מהדבר הזה והמשמעות היא שאנחנו
צריכים להסתכל מסביב ולדאוג שעוד אחד
בבלוק שלנו עוד מישהו בעבודה עוד מישהו
באיזשהו מקום שאנחנו מגיעים
רואה
ושומע על החסידות חיים לחיים.
נו חבר'ה בוא בוא נשאיר ביחד את הניגון של
הרבי צומכו נפשי.
צמ
לך
נפשי
קומ לכופ
סורי
ארץ
איו
רוצה להגיד לךשה
איי איי
מהשובה
>> אי א איי א
אי א איי איי
א
אי א
אי א אי
>> א איך
היום
צמך
>> קמה לך
סורי
תיזהר ארצי
‏A
ja
אי
א
כן
בקשי
שיחס
וסכך
כן בקודש
לכן
אין
קודש
А
я
‏A
‏a
И
‏A
‏a
צ
เ
เฮ
ح
ا
เฮ
เฮ เฮ
เฮ
من
เฮ
О.
חבר'ה, לחיים לחיים
חיים
היום תדע שכשאתה נמצא
בסמיכות לגמול תמוס, חושבים על הרבי,
מתבוננים,
אז אני נשכרתי,
אני נשכרתי בשני שיפורים
שאחד מהם
הייתי ממש עד ריה
והשני הייתי עד שמיה.
אני אתחיל לומד שמיעה.
היה לי דוד בטורונטו.
קראו לו הוא היה שוחט
קראו לו רב יושב רב מושה יוסף בברובסקי.
הוא היה יליד קמנץ
הוא היה בן בית אשר בורךבר.
הוא למד בישיבה.
אחר כך בזמן מלחמת העולם השני
הוא הגיע לשנק חי למד במיר.
אחר כך
הגיע לאמריקה
חכם מלחמה. הוא היה צריך להתחתן.
הוא נשאר יתו מההורים שלו נספו בשואה
בלי אחים בלי אחיות.
כמדומה אותו עוד אחד
והוא הוא
והוא הצטרף למנהיגות של הרבי.
הוא היה ברבי מנהיג.
הוא אני חושב שהוא היחיד בעולם של המצבה
שלו שכתוב שהוא היה תלמיד מרן רבורך בר
ליבובביץ' מקמניץ וחסיד ומקושר בלב ונפש
לקבועי קדושת אדמור מלבביץ' אני לא מכיר
אנשים הרבה שיש כזה מצבה
אבל זה בוא נגיד זה מגדיר אותו טוב
כשהוא
הג המשפחה הגיע לטורונדו
היה לו שתי בנות גדולות
שעוד מעט צריכים להגיע לתיכון
על יסודי
ובותו תקופה
אני מדבר בשנות ה-60
תוזמן שנות ה-60 היותר מוכרות כבר
לא היה תיכון בית יעקב בטורונטו.
הבנות לומדו
עד כיתת
בתלמוד תורה עץ חיים
ואחר כך אצל גויים.
לא היה בכלל בעולם החרדי
המושג הזה של חינוך בנות הרי זה לקח זמן
סורשניר
וכל העניינים אז בטורונטו היו הרבה יהודים
ניצולי שואה
אבל הם לא הגישו את הצוירך
לחינוך בנות על יסודי
והיה לדוד שלי שתי בנות שצריכים להגיע
לגיל הזה
אז הוא כיטט את רגליו והוא הקים בברכת
ובעידוד של הרבי הוא הקים את הבית יעקב
בטרנדו
אחרי זמן
אתה יודע אתה מקים אתה מקים ועד אתה צריך
אנשים שיתמוכו בך גבירים בלבטים
היה אחד מהגבירים שכשהדוד הגיע הגיע אליו
לקים את הבית ספר.
הוא אמר לו פה יצמח שערות לפני שיהיה בית
יעקב פה בטורונטו.
אבל הדוד היה עם הרבה כוח וחזק.
הוא היה מזכיר לי שלפני שהם עזבו את שנחאי
אז המשגיח
ביחזק לבנשטיין אמר נתן להם דרשה שלמה שהם
שיר את הפליטה והם צריכים לדאוג לקים את
היהדות מחדש
אז הוא הקים את זה אבל כתוצאה כדרך האוילם
במשך הזמן התחיל להיות כל מיני פוליטיקות
למיניהם
בעיות
בהנהלה בועד
והוא היה צריך להתמודד עם הרבה מזה
הוא הגיע למקום כזה שהוא החליט זהו
הוא חושב לעזוב
הוא הקים את זה ברוך השם זה קיים שלבס
אוילם מאליה עכשיו הוא יעזוב קוראה שהוא
לא מסתדר עם הרבה מהבלבטים עם הדיות שלהם
והכל כל
אולי גם המנהל היה לו קשיים לא יודע בדיוק
מה היה כי אני הייתי ילד
ואז הוא הגיע לרבי לשמחת תורה
והוא היה שם בשמחת תורה הוא היה שם
בהתוועדות
הוא היה מאוד תורני
אז בהתוועדויות הוא היה שומע כל מילה
ומילה
ואחרי
שמחת תורה הוא נכנס ליחידות
והוא אמר לרבי ביחידות
שהוא חושב
לעזוב את ה להיות הנשיא של הבית יעקב חושב
לעזוב את זה שתי מדי חיכוכים עניינים
בעיות סתם גמס נפש בכל הבעיות האלה
אז היה בי שאל אותו,
אתה היית בהתוודות של שמחת תורה? אז הוא
אמר, כן. אתה הקשפת לשיחות?
אז הוא אמר, כן.
זה אמר לו, אני דיברתי על זה שכל המצל נפש
אחס ביסול, כאילו הציל עולם עליי.
אומר, כן.
אז הרבי הרים את היד ואמר לו, "אני
התכוונתי אליך כשמרת את זה.
התכוונתי וחשבתי עליך מה שעשיתי בטורונטו
שהקמת בית ספר תיכון בסינקב
וכל הבוטן בסרול שצמה ב צמך מזה
אתה רוצה לעזוב כזה דבר
אמר הרבי אומר
הוא נשאר עוד זמן עוד כמה שנים טובות
בתפקיד עכשיו
הדוד
אה
הדוד היה הקמנצר
אמנם הוא היה מתפלל בבית כנסת חבד
בשבתות אבל ביום חול הוא היה מגד שיר
במספר בבית כנסת של טו בוידה
בטורונטו נותן שיר גמורה מדיו ביומ
הרבי
ראה מה שהוא עושה בסיים כבטרונטו לא נתן
לו לעזוב
כמו שדיברנו המנהיגות הזאת
ההסתכלות על כללסו זה סיפור אחד שנזכרתי
סיפור שני שנזכרתי
היה בר מצווה לא אחד מהבני דודים שלי
במקום ש בניו יורק זה נקרא פרווי
הבן דוד דוד שלי הוא למד בישיבה
של
המי שהקים את הישיבה זה היה הרב רובן
קמנצקי
הבן של של מוש קמנצקי
סכ רב ינקב קמנצקי בן רב רובן
בפילודפיה זה רב שמול
אז רב רובן ישיב שלסור
כך קראו לזה איזור שמה בניו יורק זה היה
הישיבה החרדית היחידה באותו אזור
אז הבן דוד למד שם בישיבה שאני מדבר ישיבה
אני מדבר גם כזה ישיבה תיכונית כי רוב
הישיבות החרדיות באמריקה זהם תיכון אבל זה
חרידים
ובכל אזור שמה ספר היה יותר מודרנים זה
הישיבה היחידה שהיה חרדית
ואז בבר מצווה, לקראת סיום הבר מצווה,
רבי רובן קמנצקי שואל את אבא שלי על
אבשלום
אם
הוא נוסע בחזרה לקרן היץ, זה היה ביום
ראשון
אז הוא אמר כן אז הוא שאל את האבא אם הוא
יכול להצטרף
טרמפ
בבקשה
אז אנחנו נסענו רב רובני ישב קדימה
אני ישבתי מאחור עם האח הגדול שלי
אז האבא שואל את רב רובן הבן של יינקב
הוא שואל אותו
אפשר
לשאול אה למי אתה נוסע בקרן היית
אז הוא אמר אבא כן כן אומר אני אני יש לי
פגישה
עם הרב חלקוב המזכיר האישי שלהם
עוד יותר מורר סקרנות
אז אבא שואל אפשר אולי לשאול
מה
מה הפגישה
על מהמ אז הוא אומר אני אני אגיד לך
יש לי ישיבה
ואני יש לי משכנתא לבניין
ואני כבר לא שילמתי את המשכ משכנתא כמה
חדשים טובים, הצטבר חוב והבנק כבר מאיים
שיקחו את הבניין אם אני לא משלם
מה שאני חייב להם עכשיו.
אז הוא אומר
ואי הייתי חייב
אני חייב 25,000 דולר דחוף כדי להשקיט את
הבנק שהכל יהיה בסדר.
ואם לא לוקחים לי את הבניין מתחיל להפעיל
את המשכנתא
אז אני פניתי לאבא שלי רבי ינקף
ואני ביקשתי ממנו שיעזור לי בגודה בט מסה
בכל מיני מוסדות וארגונים
שיכול לעזור לי עם הלוואה לפחות של 25,000
כדי שיכול לתת לבנק וזה
לא הצלחנו
הפעלנו כשני ההר
לא, אין כסף
מישהו אמר לי
כדאי לפנות לרב מלבץ'
לבות של רב
אז אני אמרתי לבן אדם שמר על זה אני לבד
של רבי אני הבן של רבי ינקף וידוע
שהדאות היו קצת שונות מאחד משי אז הוא
אומר לא כדאי לפנות
אז חמים
היא באנגלית אומים
אין לי מה להפסיד פה, אני בפינה
אז הוא אומר אבא צלתי
למסקירות של הרמי ביקשתי מלכ לדבר עם הרב
חלקוב
ואמרתי הרב חלקוב פה מדבר בלובן קבנצקן בן
שוב יינקף ראש ישיבה ויש לי ישיבה סלשור
ואני חייב כסף והוא מספר לו הוא אומר לו
ואני צריך 25 א000 דולר של הלוואה
לפחות כדי שאני יכול לשלם.
אז הרב חריקוב אומר לו תמתין על הקו
זה יהיה ביום שישי הוא אומר
אחרי כמה דקות רב חלק חוזר לו בת קו שהוא
ממתין אומר לו תבוא ביום ראשון אתן לך צ'ק
הכל יהיה בסדר אומר אני עכשיו נוסע לרבי
למזכירות לרב חלק כדי לקבל את הצ'ק כדי
שאני יכול לציל את הישיבה שלו
זה שיחה שאני שומע באוטו
שאנחנו עושים חזרה מהברמצווה של הבן דוד.
אז אחרי שהרב רובן ירד מהאוטו
אז אבא אמר לנו תראה מה שהרבי שלנו אנחנו
אפילו לא יודעים
מה קורה מה הוא עושה
בכל הכיוונים
בכל הכיוונים מה שהוא עושה כמה נגישו
וכמו שאומרים הרבי אמר
שבמים תתצב
המים מרט צבא
אז שמה בתוך המימר הרבי מצט שהרבי הקודם
ציטת במימר שלו בתוך רפז
את המדרש שמורדכי בדוילי כמויש בדוילי
מרדכי בדו כמויש בדירי
אה
לא לא אני אומר לך מוריד תחבר כמישה
הוא ציטט את זה במימר
אז אומר
מה הסיבה למשדמור
ש שהרבי ראיץ ציטט את זה במים ואומר רבי
אומר רבי כי בכל דור יש מושה
הספשטות של המושה בכל דורה ודורה
אבל הוא בכל דור זה גלוי
מהמוישה של כלל יסו
כי בכל דור יש אבל לא כל דור זה גלוי
בזמן של מורך יהודי אומר הרבי במימר זה
גלוי לעין כל שהוא בעצם המושה של כלל יסו
מורותכם הוא זה שער את כלל יסו למסיר נפש
אסף 22,000 ילדים לומד אותם תוירה
אומר רבי בזה שהדמור הזה הרבי ריץ
הביא את זה ואמר
שמורתי בדירק מוישה בדוניק הוא היה בגולוי
בדו למוישה הרב של כלל יסו
אומר רבי הרבי הקודם בזה שהוא אמר את זה
הוא פסק גם על עצמו כרי זה ידוע שברוסיה
מי שהציל
את הכתייה
חזק ושישמור על טיר מצוו
ושיתי את כל המחתרת
וכל ההיסטוריה של המלחמות שהיה לרבי הקודם
ברוסיה עם המצות עם כל מיני דברים אבל עצם
המחתרת ממסיר נפש אז אומר כמוך בדוני
כמויש בדו רבי כותב במר הוא פסק את זה על
עצמו במר שבת עצב
אנחנו מבינים את זה לבד אם הרבי נותן לנו
כזה מיימר
אומר שהרבי הקודם פסק את זה על עצמו
אז אנחנו מבינים את זה גם כן שהרבי פסק על
עצמו גם כן אבל אצל רבי זה מאוד מאוד בולט
כי המנהיגות של הרבי
שרואים
כל השלוחים בעולם
כל המקומות בעולם
כל המקבועות כל הבוות חבד כל הבוטי מדש
כל הישיבס
שהוא מקיף ולא רק זה, לא סוג אחד של
יהודי, אלא כל הסוגים למיניהם. והרב קודש
הזכיר רבי חיל בעניין הזה של מה שרבי לויץ
ברדיצ'ב הרי הרבי על העניין הזה של תונוק
שנשבו
והרבי דיבר על זה לפני מלחמת המפרץ על
זכוס על כלל יסו והרבי ציט את הקדושס לוי
על פרשס חוקס
שמה נגיסו לא מכה את הסלע אלא מדבר על
הסלע אתה לא יכול להיות מוישה ומה נגסו אם
אתה מכה
אתה צריך לדבר על הסלע
בדרכי נועם ובדרכי שול ובקרב לבובס
ואז אתה מוציא מים
כי שאתה רואה את ההיקף הזה
כמו שהדוד שלי היליד קמנץ
שהוא אמר שהוא ראה את המנהיגש של הרבי אז
הוא הצטרף
עליו שעד סוף יומו והוא הניח תפילין ככה
והתפלל נוסח אשכנז
אבל הוא היה מהחיילים ומתלמידים ומהחסידים
בלימרחסידש ובגם כן ב בתנופה
של הנהוגה של דייגה לכליסו
לכן כשאנחנו יושבים עכשיו כמו תמס
ומתוועדים
אז גוף הבוסר איש אוז הגוף צריך ללכת אחרי
הראש
והמנהיגות הזאת הדייג הזאת לכלסו
ולא לס לעשות איפה ואיפה בין יהודים אלא
לאהוב את כל אחד ואחד
וגם כן לדעת להכיל את כולם
וגם כן לפרגן לכולם לקרב את כולם לרומם את
כולם
זה אחד מהדבים שכשאנחנו מתבונים מזה זה
צלות אצלנו בדם
אבל כמובן
כמו שדיברנו בהתחלה הרגל מביא את הראש לאן
שהראש רוצה להגיע
כשרגל מחובר לראש
כשלומדים מהתויר של הרבי כל הזמן
מתעמקים בזה את השיחות את המאמרים את
המכתבים
זה לגמרי זה נותן לך הסתקות אחרת על החיים
זה גם כן עוזר לך בחיי האישיים שלך וגם כן
איך לעזור ליהודים אחרים וההסתכלות שלך על
החיים
יצא לי היום ערב גמול תמס
ישבתי
עם המטפלות
ומטפלים יש לנו את המרכז
אור הבית לשבר שקוראים לזה היום מוערים
שבתי תם סיניים מיון
שמטפלות ומטפלים
במשפחה ובזוגיות
נישואין
אז סיטתי להם מכתב אחד מתוך כמה דברים
ראיתי מכתב של הרבי
שמישהו כתב לרבי אמר שהיה לו סיפור של
א שידוך
ומסרו לו
שהרבי אמר
ש
צריכים
מסרו לו כאילו שהרבי אומר שלא צריכים
להתייחס ללב שלך אלא אם אתה רואה על פי
הבנה שלך שזה שידוך טוב עם כל המעלות
זה עיקר
הוא כותב לרבי ככה ואומר מבוסס
הוא שמע על מוויך שלט על הלב לכן אם
המוויח אומר שכל בסדר אז מוכ שלת על לב אז
אפילו שהלב לא צריכים להתייחס
כותב לרבי כן אז אומר לו אני לא יודע מי
אמר לך מה שהוא אמר
כי אני עונה על אנשים
כל אחד לפי מצבו ולפי עניינו אומר לו ולא
רק זה אומר לו הרבי ככה זה נכון מה שכתוב
בתניה שמושל את הלב
צריכים לשאוף לזה
אבל זה אידיאל
זה אידיאל שהמוך ישלוט על הלב
אבל בזמנינו אומר רבי
ובפרט בן יוני שידוכים.
אומר רבי, כשאני עונה למישהו, אני חייב
לקחת בחשבון איפה הוא עומד בעבודה שלו.
זה אפילו שאני יודע שבאידיאל צריך להיות
כמו יכשלת הלב,
אבל בדונינו, בזמנינו,
אצלו רוב אנשים יש ללב דעה משלוהי
וצריכים לתייחס לזה. עכשיו אני אני מסתכל
על המכתב הזה אני אומר כל חלק הראשון של
תניה כמו הכשלת הלב רב מושה מיזנס אמר שזה
הציל אותו מנפוליון מור הכשלת הלב חסידים
בור הכשלת הלב
>> אה
>> כן אומר הרביע עלפי טבע
אומר הרבי כשאני נותן עצ למישהו אני צריך
לדעת אני צריך להכיר את מצבו
ולפי מעצבו ואפילו שהאידיאל באמת מוכשל את
הלב אבל בזמנינו ברונשים
יש ללב דיעה משלו לכן חייבים להתייחס ללב
שאני אוהב כזה מכתב
מכתב יסודי
כי יש באמת הרבה פעמים יש אידיאל
בפרט בקהילה
יש לנו ברוך השם קהל מגוון
מאוד מגוון.
מישהו פעם אמר, אני אמרתי להם פעם, תשמעו,
בגור כולם פולנים,
בקרצ'ב כולם רומנים,
איך אומרים? בוזניץ גם כן, וכולו. אצלנו
יש לנו כזה צ'ולנט, כרבי נחשום מקלולס,
רבי מושך את כולם.
אין לנו שטנץ אחד.
צריכים לקחת את זה בחשבון.
צריכים להבין, צריכים להכיר, צריכים
להרגיש כמו שהבי לימד אותנו. צריכים לדעת,
להרגיש ולדעת את כל אחד ואחד איפה שהוא
נמצא.
ולגשת לכולם לפי עניונינו.
אז לכן ביועם כזה
הרגל כדי לקחת את הראש לאן שהוא רוצה
להגיע צריך להיות מחובר לראש לימד התירה
של הרבי השיחות שלו על פרשת השבוע המאמרים
שלו האגרות שלו
הם
נותנים לך בהירות ולא רק זה הם גם כן לא
רק בהירות הם נותנים לך
לחיות עם הדברים איך שצריכים לחיות איתם
כמו כשהרבי מדבר על הדור שלנו תינוי
כשנשבו והדרך איך לדבר איתם זה רק ודיברתם
על הסלע ואסור לנו להרחיק אנשים עם
דיבורים קשים הם לא קילים לזה
אתה רק מרחיק אותם כשאתה מדבר בסגנון הזה
בדערכי נוים ובדערכי שולם כמובן לא
מוותרים
על עניים ששייכים לשולחן עורך אבל צריכים
לדעת איך אתה מקרב אותו אויבס הבריא
שמקרבת
מתוך אב מתוך נעימות
מאיפה אנחנו לוקחים את זה מהטויל של הרבי
מהדוגמחה של הרבי אז גמול תמס שאנחנו
יושבים כולנו ביחד
זה הזמן שמתחזקים בכל עניין של עסקה שס מה
שהרבי רוצה מאיתנו
ולחיות עם עניינים שלו
אז השם יתן שאיך נזכה איך אומרים הרבי נתן
לנו שליחות
להכין את העולם ואת עצמנו לביז משיר צדקנו
אז שיהיה לנו היחומים צלוח בשליחות הזאת
כי אנחנו מרגישים אותות
עדיין הקטע אבד החשמיר שנן רואים את זה
במוחש
רואים שעדיין
לא אין לנו את הגולמיתס שלמה עכב לב מזה
הוים דמלינו לחלשן אנחנו רואים את הניסים
ונפל איך שהקדוש ברוך הוא מציל אותנו
אנחנו רואים זה שיש לנו עסק עם עם עם מלך
הפכפך זה אנחנו רואים
אבל התבוננתי בסיפור של פורים התבוננתי
פורים
א טולים את המן ביום שני שלו פסח
נותנים לאסטר מורט ביס הומן אבל עדיין
הגזילה קיימת באים לפניו תבטל את הגז לא
לא זה לא לפי כבודי לא הולך כבודי האגו לא
נותן הרגע שהמלך נתן לא יכול למשוך אני
אני מוכן לתת לכם את האופציה שאתם יכולים
להגן על עצמכם
אז בחוף ג סיבן אחרי יו בז פש חום גז הוא
נותן לא אפשרות להגן על עצמנו בעוד עוד
כמעט שנה
וזה לא נגמר
היה מלחמות
75,000 סוני יסרול
עם הסרז בני הומן
אומרת אתה רואה שאפילו המלך שזה כבר מלכה
שלו זה כבר יש לו אינטרס הוא כבר נתן את
הביס הומנ
לא מתאים המלך לחזור משהו גזר
והיינו צריכים לרחום מלחמות
ויש לנו פורים בשביל זה אבל אתה מבין זה
הקט דף דחשנה
אז לכן הקט דף דחשנה מכירים את זה וצריכים
להתפלל כל יו שיהיה לנו תמגולמטס והשלים
והרבי נתן לנו שלי להכין את העולם לשח
גיל חיים שאנחנו נצליח בשליחות
להיות חסידים בריאים
בלימרוסוף
ולכו בדרחוב
ונזכה איך אומרים לראות משיך צדקנו תקפיד
ממש לחיים
הניגן
אני מתחיל מהח
ياра
‏Aar
mamaram
אמם
תדמה
ماما
мойра
Аяра
Арая
аяра
ఆయరా
ఆయమాர
Ама
аяра
Аaramारा
А
אמ
חיים לחים
בוא נפרש פס
>> היה רוצה לחזק את מה שהרב אמר
הזכרתי בורד שאומרים בשם רמנדל
הרב דיבר על מוח שליט על הלב
האם זה שייך לכל אחד אז רמנדל נאמד על מה
שכתוב בתניה
שבנוגע לגשמיות הן וליו שווים אצלו
אדם צריך להגיע לרמת אמ אמונה כזאת שכן
יקרה או לא יקרה בגשמיות זה שווה אצלו
נשאל שאלה פשוטה שכל אחד ש מי מי נמצא
במקום הזה למי אדמור הזקן מדבר צריך להיות
צדיק בעל מדרגה שזה לא מעניין אותו אם כן
היה לא היה כן קיבל משכורת לא קיבל משכורת
יש לו האם כתוב בבנק אחרי המספר מיליון
מינוס או פלוס לא מעניין מי מי נמצא במקום
הזה בכלל אז אם ככה למי אדמור הזקן דיבר
תעניה מדבר לכל אחד
מנל אמר
שמנוגע להווה ולעתיד
זה מדרגה וזה שי רק לאנשים בא למדרגה
לפחות אדמור הזקן מדבר אלינו בנוגע לעבר
כלומר עבר כבר משהו מסוים היה כבר משהו
מסוים
עכשיו עכשיו אתה נשאר אחורה, תוחן את הדבר
הזה, היה ככה והיה ככה ו ש בין אדם לחברו,
אדם בתוך עצמו, בגשמיות, ברוכניות
יש הרי את הבורט הידוע של עשר שטן מלפנינו
מאחרינו
אז זה שטן מלפנינו, אנחנו מבינים שטן רוצה
לעכב אותנו
ושלא נעשה מצווה. מה זה שטן מאחרינו? אם
הוא מאחרינו אז מה אכפת לי?
אז הבורט אומר ששטן מאחרינו זה אחרי
שעשיתי כבר מצווה השטן בא מאחרי ואומר לא
היה
קצת היה בזה נגיעות אישיות היה בזה פה
והיה בזה שם זה לא ממש שלם זה לא ממה זה
כל מיני כאלה תחושות
שלא נתת לך לא נתנות לך להיות שלם עם
המצווה שעשית
אז בנוגע לגשמיות בעבר הן וליו שווים אצלו
יתברך זה אותה שאלה זה בעצם אותה שאלה מה
ששאל את הרב איך אפשר להגיד מוח שליט ללב
לכל אחד רב אומר שזה שייך לאנשים כן לא זה
לדור שלנו זה לא שייך לכל אחד גם זה הן
וליו שווים אצלו לא שייך לכל אחד
בנוגע לעבר זה כן שייך לכל אחד גם בנוגע
לעבר זה דבר קשה
לפעמים אנשים נשארים עם עם כל מיני חוויות
והם נשארים איתם תקועים איתם זהו זה זה
המציאות זה מה שמנהל אותו זה מה ש זה
עכשיו זה זה מה שמפעיל אותו כל החיים.
אז אה
לבוא ליהודי ולהגיד לו מוח שליט על הלב
כשאתה פוגש אותו. דרך אגב יש ביטוי מעניין
מהרבי. הרבי פעם אמר על מפצועים דבר
מעניין. אומר אברהם אבינו
למה החסד של אברהם אבינו כן ספר הביר כתוב
שמידז החסד העליון אמרה מי הזיות אברהם
בארץ הוא צריך להיש את קוני נו אז אז
יאללה קדימה לא בסוף הוא בא ואומר להם
ברכו כלע עולם שאכלנו משלו לא אה תשלם לי
רגע רגע רגע לאן הלך החסד חסד בלי תנאים
תיתן שפע לכולם הרבי אומר במפצועים אתה בא
ליהודי אתה מניח איתו התפילין אתה אומר לו
שהוא שהוא יקר אצל הקדוש ברוך
בסוף כמו אברהם אבינו אתה צריך להגיד לו
תדע לך
אתה צריך לשמור את כל הטריק
הוא מבסוט הוא הניח תפילין כבר זהו גמרת
לא נחנמי יכול להיות שזה יקח לך זמן יכול
לקח לך זמן להבין את זה ולהבין זה איך
עושים את זה וכולי וכולי וכולי ואני מוכן
לעזור לך גם כן אבל אל תחשוב שבזה שהנחת
התפילין נגמר
כן ודאי יש קונה עולמו בשעה אחת ודאי
שמצווה זה דבר גדול שמלווה את האדם כל
הזמן וכולי הכל נכון
אז שלא יקבל תחושה. הרב מקודם דיבר על
מקרבון לטוירו שלא חס ושלום מזה יצא מזה
יצא שלילה שאנחנו יכולים אה אנחנו אוהבים
את כולם אנחנו מתחברים עם כולם אנחנו קצת
נוריד את הגובה של המחיצה יבואו עוד 20 30
40 50 אנשים אה קצת זה קצת זה קצת לא אין
פשרות
אין פשרות
הוא יהודי הקדוש ברוך הוא אוהב אותו ואתה
אוהב אותו וחלק מהתפקיד
שלאהוב אותו זה גם להזכיר לו שיש חוץ
מתפילין עוד תרב מצוות.
יש את השיר שרץ עכשיו. השם יתברך תמיד
אוהב אותי ותמיד יהיה לי רק טוב. פולמוס
שלם. כן נכון, לא נכון. השם יתברך תמיד
אוהב אותי. חינמן. נכון. השם יתברך הוא
אבא שלי ואהבתי אתכם אמר השם ובני בכורי
ישראל וכל הפסוקים מדברים הכל הכל נכון.
האם השם יתברך לפעמים כועס עליי? ודאי.
האם הוא מאוכזב ממני? ודאי.
האם אוהב אותי המשמעותי? תעשה מה שאתה
רוצה ואני אוהב אותך ו
אני אוהב אותך ואני מאוכזב ממך וכגודל
אהבתי אליך כך גודל אכזבותיי ממך. אדם
מחכה שהילד שלו יחזור ב3וש בלילה הוא
עדיין לא חזר מכל הבילויים הוא יושב במתח
בשולחן אומר מחכה מחכה מחכה מחכה מחכה.
העץ שלו חזר
שמח מאוד שהוא חזר
וגם
תחושה כזאת של חמיצות של איפה היית עד
שלוש בלילה מה עשית ב למה אתה לא יושב
ומחכה לילד של השכן הוא חזר בארבע הוא
לפעמים לא חזר
כי הילד של השכן זה הילד של השכן ואהבתי
אתכם אמר השם הולך לעם ישראל לבנים בני
בחורי ישראל
וזה משה רבנו שבדור זה הרבי
אוהב כל אחד וגם דופק על השולחן.
אוהב כל אחד וגם מזכיר לו מה הוא צריך
לעשות. איך קראו לו שמה טנבוים? טנן
בואוים עבר אצל הרבי נכון עם פרשן אני לא
זוכר. עברו חבר'ה מטורנטו הוא אמר I a
quיליון דולר. הבאתי רבע מיליון דולר.
מושגים של אז היה הרבה הרבה אומר you
expect me to be satisfied because of a
quarter million. אתה מצפה שאני אהיה
מבסוט. איפה הרבע מיליון הבא?
איפה הרבע מיליון הבא? אבל הבאתי רבע
מיליון.
הרבי ידע להגיד יש כויח והרבי ידע להגיד
זה הרבי ידע לאותו אחד שאומר לו יש כוח גם
לדפוק על השולחן ולהגיד לו וצריך כך וכך
וכך וכך. זה אותו תנועה. זה אותו תנועה.
מה שב הרב דיבר על מנהיג. מנהיג מצד אחד
מפרגן לך את הכל. אוהב אותך עד הסוף וטובע
ממך.
אתה לא יכול למכור לרבי אבל עשיתי זה
יצאתי מגדרי
באויסופס בליקו סיסיכס יש א מכתב
שהרב מדבר
השאלה ידועה למה ויקחו אליך למה ויקחו
אליך פרה אדומה תמימה למה זה צריך לעבור
דרך משה רבנו
בסוף מצוותה בסגן
שמע הסיבוב הזה זה עובר דרך משה רבנו
רבינו משה רבינו סוף אלעזר הכהן
סוף את זה לאלעזר הכהן תחסוך את כל
הפעילות באמצע
הרבי אומר כשיש יהודי טמא מת הרבי ישר
עובר לרוכניס כשיש יהודי מת ברוכניס לא רק
טמא מת אלא אבי אבות הטומ מת ברוכניס
רק מושה רבינו יכול לטפל בו
מושה רבנו יכול למסור את זה לזה וזה בסוף
זה יגיע לסגן
שזה בפועל יהיה עזה אבל הטהרה שלו מי לא
התייאש ממנו מה שהרב דיבר על לדבר אל הסלע
ולא להכות בסלע מי לא מכה בו
מי מדבר איתו מי מחזיק ממנו מי לא נותן לו
להתייאש מעצמו כמה אנשים התיישו כבר מעצמם
מהיהדות שלהם עוברים דרך הרבי
והרבי מעורר בהם את הניצוץ והרבי מעורר
אותם להיות שלוחים והרבי מעורר אותם להיות
מנהיגים
יש את הסיפור הידוע הוא סיפר את זה בעצמו
ג'ונתן סקס
הלורד
זכרונו לברכה
הוא סיפר שאחרי שהוא שהוא פגש הרבה הרבה
מנהיגים. הוא עבר דרך הרבי
והרבי שואל אותו מה נעשה
בנוגע ליהדות
של ה של היהודים בכל האוניברסיטאות,
הקולג'ים שמה בלונדון, באנגליה.
הרבי טובע ממנו להיות מנהיג, טובע ממנו
להיות
אז הוא אומר לרבי, "Well, in the
situation where I am." בסיטואציה שאני
נמצא
הולך.
הרבי עוצר אותו והוא מדגיש שזה דבר לא
רגיל אצל הרבי שהרבי עוצר מישהו באמצע
והרבי אומר לו יהודי לא נמצא בסיטואציה
יהודי יוצר סיטואציה
זה חומר למחשבה עבורנו אתה אף פעם לא נמצא
בסיטואציה אתה יוצר את הסיטואציה אנשים
מסתכלים עלינו אנשים מחכים לשמוע אנחנו
גרים בבלוק ברחוב בעבודה עובדים לכאורה
ענייני חולין
אבל זה לא באמת ענייני חולין
רש
שואל סתירה בתוך מדרשים עצמם. פעם אחת
כתוב
ויניחו בגן עדן לעובדה ולשומרה. לעובדה זה
רמך מצות עשה ולשומרה זה שעשה מצוות לא
תעשה. ופעם אחת כתוב שלעובדה
לעובדה זה ששת ימי חולין
עביד פשוט רבותה עבודה אז מה פתאום כתוב
שזה רמך מצוות עשה? הרב מארש שונה שלפני
החטא לא היה סתירה בכלל בין חולין לבין
קדושה. זה עבד ביחד. ששת ימי החול היו
קדושה. זה לא אתה פוגש את הקדוש ברוך הוא
רק בשבת. ששת ימי החול היו קדושה לגמרי.
אין אצלנו חולין. בוקר טוב שאתה אומר
לשני. אנחנו חיים בעולם
שעולם מאוד פרטני. מאוד פרטני הרבה.
תסתכלו מסביב. תסתכלו מה קורה עם השכנים
שלכם. יש להם איזה ילד שתיים ושלוש ארבע
חמש איך זה נקרא חדרים בתוך הבית כל ילד
בחדר כל ילד עסוק מחשב שלו האחים לא
נפגשים ההורים לא פוגשים את הילדים הילדים
מדה עומר בפני עצמם
יש לנו הנחות יסוד פשוטות של משפחה שגם
לצערינו היום גם זה לא קיים פעם זה עוד
היה קיים
גם פעם במקומות מסוימים זה לא היה קיים
פעם שמעתי אני לא יודע כמה זה זה אבל
שמעתי שהדין שטיין זה הרב הדין שטיין זה
זכרונו לברכה קראו לו הדין כי הדין ברוסית
זה אחד והורים שלו רצו שיהיה ילד אחד רק
לא צריך שתיים שמה שתיים עדין
כלם חושבים שזה איזה בסדר הורים כאלה זה
קראו לילד כבר אז לפני אני יודע כמה זה 90
שנה קראו לו עדין עדין הוא הדין נפש לא
עדין אחד לא צריך יותר
הבוקר טוב שלנו עם האנשים זה בוקר טוב
שפוגש יש
כמה אנחנו יכולים במילה אחת, בחיוך אחד
לרומם את הבן אדם. אנשים שקויים עד צר בכל
מיני. ברוך השם כלכלית זה דור שיושב טוב
באופן כללי
אבל הרוחניות הם מחכים ומצפים לשמוע מה
סיפר פעם בהתודות הרב גרליצקי מתל אביב
סיפר שהוא ישב בהתוועדות עם רון מחולד.
אז מישהו הזמין אותו, הזמין אותו אומר ראש
העיר הנצחי מה רון חולדים הוא זמן לדבר אז
שהוא עבר ליד גרליצקי הוא אמר לו אתה ואני
יודעים שרק הרבי הוא ניצחי
מה זה ניצחי אנחנו חיים את הנצח
אנחנו חיים
לנו ישעות לנו יש תורה של הרבי שמלמד
אותנו להסתכל על החיים ולא להתפעל
וללכת עם זה קדימה ולאהוב יהודי אף על פי
שהוא צועק ק עליך ומחרף אותך ומגדף אותך.
לא שומע.
לא שומע. שומע את הנשמה צועקת.
פעם שאלתי שומר. שומר בפתח בית מלון. אני
רואה אותו בשבת בבוקר. בשעה 7 בבוקר. אני
רואה אותו כבר על הסטנדר מנקר. ככה הולך
נרדם כמעט. שאלתי אותו מה? אז הוא אומר,
"תשמע א אתה יודע, יום שישי בלילה צריך
ללכת לבלות."
אמרתי לו, אבל ממושך אתה הרי יודע שיש לך
משמרת, אז למה הלכת לבלות? אתה לבל ביום
חמישי בלילה אומר לי מה חמיש בלילה אז את
השתגעת מה זה חמיש בלילה מה פתאום ביש
בלילה זהע
מה מה זה זהעז אותה דבר אתה יכול לעשות
בישי בלילה מוצא שבת זה לא בשי בלילה מה
שאנחנו קוראים ליל שבת
הנשמה מתעוררת נכנס שבת
אז מי שיודע לבטא את זה יושב ללמוד חסידס
מי שיודע לבטא את זה הולך לתפילה מי שיודע
לבטא את זה שר שירי שבת כל אחד בתרגה שלו
אומר דברי תורה
מ שלא יודע לבטא את זה מסכן הנשמה צועקת
יש לה סוג של פיצול אישיות הנשמה צועקת
מבפנים היא אומרת אני רוצה משהו אחר והוא
לא יודע מה היא אומרת בכלל הוא בטח לא
יודע גם מה זה המשהו אחר הזה מה עושה מה
עושה בן אדם שמתחיל הקול הפנימי הזה לצעוק
הולך שותה כוסית ועוד כוסית ועוד כוסית
קצת רוקד על השולחן הוא מגיער הולך זהו
וזה הבעיה של יום שישי בלילה הוא אומר למה
שני לא יכול ללכת בחמישי בלילה זה לא נה
לי על הצרכים בכלל
שישי בלילה זה זה העניין
יש כל נסתר אצל כל שכן שלנו שרוצה את
הייפוצה החוצה זה שצועק לזה בקלה דלא שתמה
יש כאלה שצועקים את זה בקלה דכן שתמה אבל
רובם צועקים בקלה דלא שתמה זה הכל שלא
נשמע זה הכל שחסיד צריך לשמוע אותו אתם
יודעים יש גילאים מסוימים שלא שומעים
דברים יש ניסיונות כאלה צדיל מסוים שבגיל
מסוים אתה לא שומע אותו לא שומע אותו אתה
עובר לידו אתה לא בכלל לא יודע שהוא קיים
ו-20 שנה לפניך מי שעובר באותו מקום, זאת
אומרת איתך ביחד עובר מישהו שנה יתה קטן
מך אתה לא שומע את הדבר הזה מכריש אוזניים
לא שומע כלום
חסיד שומע חסיד שומע את הקול של השני את
הצעקה הפנימית של השני שצועק תציל אותי
בכל חג כל וחומר בג תמוז
כל חצי צריך לשאול את עצמו את השאלה הזאת.
מה אני עושה כדי להיות ראוי להיות רגליים
של הרבי? כדי לתפוס עוד יהודי כדי להשתתף
בתוך השליחות הגדולה הזאת שכמו שאמרנו
הרבי יכול לעשות את זה לבד.
הרבי אריץ מספר
באחד מה לא זוכר אם זה ליקוד דיבורים או
ספר הסיכס. אחד מהמקומות הרביץ מספר
יש מושג שנקרא מסא ילטא
שהרבי ראיץ היה ילד
בן שש קצת יותר משש מו
אז הוא נסע עם אבא שלו ואמא שלו ועוד חסיד
הוא נסע לילטא
מסע ארוך תאר אותו כמה זה כן מי שמכיר את
הסיפור שמה זה התפילה הזאת בין הסלעים
שאבא שלו אומר לו שמאז אדם הראשון הקדוש
ברוך הוא הכין מקום כדי להתפלל פולים יש
תיאור שמה של יוטס קיסלב תרמז
יט קיסלב תשמז הרבי הריץ היה בן 6 וחצי
נכון אלי תרמ
בי בסמוז ובדסקלו פחות מ 6 וחצי
שהרבי הרייץ היה בן 6 וחצי אז אז אז היה
יוטס כי קיסלב מה עושה הרבי הרשב בילתא
ביוטס קיסלב כשאין חסידים בכלל רק מי
שהגיע מבית הרב כדי להיות איתם לא זוכר
איך קראו לו
לומד מימר של אדמור הזקן
לומד מימר של אדמור הזקן ומתוץ ממ הרביץ
הוא מתאר אני ילד בן 6 וחצי שומע מה אבא
אומר באמצע אבא אומר
שחסיד צריך להחזיק בידית הדלת של הסבא של
הבעל התניה
אז הוא מספר אומר על עצמו אומר אני הייתי
ילד שובב ושוב שובבות וידית הולכות ביחד
שומע על ידית אז אולי מה מה מה באתי לאבא
אמרתי גם אני רוצה להחזיק בידית
ואז אומר הרבי אריץ הוא מקדים אומר העברי
שלי היה מאוד חלש
לא קראתי קראתי עם טעויות בסידור וגם לא
קראתי מתוך הסידור התפעלתי בעל פה
אומר להחזיק בידית של הדלת של הסבא בשבילך
זה לקרוא מתוך בתוך הסידור של הסבא
ולהקפיד לקרוא בלי טעויות.
לכל אחד יש להחזיק בידית של הדלת. הביטוי
הזה להחזיק בקלמקה זה לא זה לא זה לא א
מטבע כזה מטבע לשון. זה אומר מה שקשה לך
שמה הרבי רוצה אותך. אתה טיפוס לא מתחבר
לאנשים. אתה טיפוס שאתה יכול לעבור ליד
השכן שלך ואפילו לא להגיד לו בוקר טוב ולא
מעניין אותך מה קורה איתו. אז בבקשה תתרום
במקום הזה. לא חוכמה לחפש את ה את האוצר
איפה שיש אור, חוכמה לחפש את האוצר איפה
שהוא עבד. איפה הוא הלך לאיבוד? הוא הלך
בשכן שלך. מהשם מצדי גבר כוננו? והקדוש
ברוך הוא מכוון נשמה כדי להגיע למקום
מסוים כי הוא חושב ששם התיקון שלה. כי הוא
חושב ששם הנשמה הזאת יכולה להביא יותר
אנשים לאידישקייט, לתירו מצרס, לחסידס,
להתפעל, להתעורר.
שלוחים זה לא החלטה של צח. השליח הזה והזה
שילך לשם. השליח הזה והזה שילך לשם. בוא
נסתכל ברשימה איזה מקום, איזה מושב עדיין
פנוי. יאללה לך לשמה. זה השכחה עליונה. זה
שהשגחה עליונה עשתה שזה ייפול דרך פלוני
אלמוני. זה כי ככה הרבי רוצה. אבל זה
השכחה עליונה. אתה מחובר לאנשי מקומך
מלמעלה בהתאמה מלאה. מה שקורה בפועל הוא
השליחות שלך.
אתה עובר ליד השני, אתה אומר לו בוקר טוב,
חיית את הנפשות. מי מי אומר היום בוקר
טוב? בכלל. תסתכלו מסביב. מי בכלל מברך את
השני? מי בכלל מתעניין מה קורה עם השני?
כלכלית, חברתית, רוחנית, גשמי, הכל.
גשמיות של השני זה רוכניות.
נכון? זה גם הרביץ הוא שאל את אבא שלו למה
יש את העיניים?
אמר לו, אתה למדת כבר שיש שין ימנית ויש
שין שמאלית. עין ימין זה להסתכל על הזולת,
עין שמאל זה להסתכל על כל הצעצועים שלך
והסוכריה והזה. זה זה ביקורתיות. שמה תעשה
את המיקורת על הזולת רק בעין ימין
אתה פוגש את השני תדע לך אתה יכול לרומם
אותו בסוף הגדרה שלוחים
מה אם יש שליח אפילו אם יש 100 שלוחים
ברחובות באופן רשמי בחיים הם לא יוכלו
להגיע לכל האנשים שנמצאים ברחובות זה בלתי
אפשרי
גם יעבדו יומם ולילה לא יצליחו להגיע בטח
ברמת קשר כזאת שאתה יכול לעורר את הבן אדם
אלא מה היא שבעצם כל אחד מהנש שגר במקום
הוא שליח של הרבי
הוא שליח של הרבי להגיע למי? לאיק מספר
מסוים לפי ערך קטן הוא לא חייב לתפוס את
כל העיר הוא תופס את אנשי מקומו הזכרתי
מקודם לרב שרמנל אמר שכשהייתי קטן חשבתי
שאני אשנה את כל העולם כשגדלתי חשבתי שאני
אשנה את העיר שלי שהגעתי לגיל יותר מבוגר
הבנתי שאני אני צריך לשנות את עצמי וגם את
זה אני לא מצליח לשנות את עצמי זה מה שאני
צריך איפה שקשה לי זה להחזיק בידית של
הרבי איפה שזה נהיה לי יותר מסובך אז זה
אומר ששם הרבי רוצה שאני אתן את הנקודה
ולא עליך המלכה לגמור ולא אתה בן חורים
להבטל ממנה כשמתחילים בדבר נהיה
שמתחילים בדבר נהיה אחר כך פתיחה בזה
אנחנו לא מתעסקים מהילדים שלנו זה לא עסק
פרטי זה ילדים של הקדוש ברוך הוא פותח לך
את כל הצינור את כל השפע את כל ה
את כל ה בקיצור כל מה שצריך, רק
לתת את השותפות שלנו חיים לחיים.
דרכך
להריך
שכל
דרכך
אליקנו
לצמיד
>> לצמיד להצמיד
קמם
מה
אלכנו
עשה
ואלו
רימיד
היינו
א למה אפשר גם כן את זה לעצמי
>> אבל זה הכל פה
הכל בסדר לא
>> דרכך תמשקה
בכך
>> עוד שוחה
הטוים והסילו
היה איזה חסך
>> עוד שולחן
אני יש לי
הכלי ממשיך טהור אתה רוצה לצמצם את זה ככה
עוד שולחן
>> רי ימי
גידו שבאתי זה בלגן
זה בסדר
>> תצמיד את זה כל מ סופית
או בסדר
אה א הרב הרב גרביץ'
>> אה זה רואה כשאני יושב גם כן רואה כשאני
עומד
>> אוקיינחש
>> אני לא מבין בנחש נחש הקדמוני כן יש כאני
מכיר
אוקיי
>> חבר'ה אתם מוזמנים להתקרב
כולם מוזמנים להתקרב
אלכנו
עשה חיים ברכהנושנו
>> תביא את היין תביא את החבר'ה
ימזה
>> חברה לחיים
אה
הנה נגיד לחיים חברה
אחד מהדברים שקרה בגימול תמז
אנחנו יודעים שזה היו שהרבי הקודם
אזכל חלט לגולה
שהרבי הקודם יצא ממעשר
והגיע לקסטרמה
נסע לקסטרמה והוא היה בתחנת רכבת
ואז הוא אמר את השיחה השם אלקנו עמונו
כאשר עזבנו ולצינו
ורק הגוף שלנו בגולס לא הנשמה ואף אחד לא
בא לבית להגיד לנו בניונים של תינו מצבס
שזה נגיע לנו גם היום עם את המשפט הזה
א היה אחד מהסיפורים שזה קשור גם כן למה
שרבי אמר במים הבטב
שבאו לעצור את הרבי הקודם
אז יש את הטיור בבית החיפוש לול ונחמסן
ואז
הרבנית
היא א
היא עשתה חבילה
בתוך פקל שיש שם קצת בגדים ספרים טלסת
תפילין
תרופות
והרבי
היא נתנה את זה לרבי הקודם רבי הקודם נתן
את זה לאיזה חייל שהיה שמה שהוא ישחוב את
זה החוצה
לולב קפץ
הוא תפס את ה
את התיק צער הזה הוא אמר לרבי הקודם
חסידים נשארים חסידים סבא שלי החסיד של
סבא שלך הרבי מראש
הוא שכב את הפקל לך מוססה בשבילך אני
אשכחו את הפקו בשולך
בקודם כותב
שהוא לקח את את התיק צעד ממנו
אמר לו סבא שלך היה חסיד הוא שכב את הפקל
לך של סבא שלי לאן שסבא שלי רוצה להגיע
אתה רוצה לסחוב את הפקל לך עדן שאתה רוצה
שאני אגיע
זה לא חסיד לקחת את זה ממנו
הוא נתן את זה לחייל הגוי שלולב לא יסחוב
לו את הפקל
זה מאוד מעניין
קודם כל במעשר
וכל רשיימס המעשר יש המון דברים שקראו
שהרב הקודם לא כתב על זה
ברשי מסמישה
את הדושך הזה או כמו שאני תמיד נוהג להגיד
את ההתוודות קצרה
שהיה לו עם לולוב
הוא כן מציין
והוא נותן הגדרה
סבא שלך היה חסיד
הוא שחב את הפק לך
איפה שסבא שלי רוצה להגיע
אתה רוצה לשחוב אותי לאן שאתה רוצה להגיע
זה לא חוסד
והוא לא נתן לו
נתן לו זה חייל הגוי גר גוי זה זה בוק
הוא לא בעל בחינה נתן לו לולב זה לא חוסד
עכשיו כלפי מה אני אומר את זה
קודם כל שלומדים הגדרה שאנחנו צריכים
לסחוב את הפק לכלן שהרבי רוצה ש הוא רוצה
להגיע לא איפה שאנחנו רוצים שרבי יגיע
היה השליח
זה המכתב כתוב באלקות סיכס ביסופס היה
שליח
שהוא כתב לרבי
שהוא חושב הוא מגיש שכדי להצליח יותר
בשליחות
הוא רוצה ללכת לאוניברסיטה לקחת כמה
קורסים
אז ביקש מני בהסכומה של הולכתניברסיטה
לומד כמה קורסים לעזור לבשליכס
הרבי הנה בשלילה
לא
אז הוא כתב לרבי פעם נוספת עם הסבר עוד
יותר למה הוא חושב שזה טוב
ושוב הרבי שלל את זה
כשהוא כתב פעם שלישית
כתב פעם שלישית
הרבי אמר לו
הרי אתה שליח שלי
ושליך שלא דם כבוד זה
למה אתה רוצה לסחוב אותי למקום איפה שאני
לא רוצה להגיע
אני אמרתי לך פעם אמרתי לך לא אתה רוצה
דווקא לסחוב אותי לשם כרמנלו
זה אומר
שכשאנחנו אומרים שהרגל מביא את הראש לאן
שהראש רוצה להגיע
הרגל צריך להיזהר
שיסחוב את הראש לאן שהראש רוצה להגיע, לאן
שהוא רוצה שהראש יגיע.
זה בגדר חוסד. איך אנחנו יכולים לסחוב את
הרבי לאן שהרבי רוצה להגיע?
ככל שאנחנו לומדים מהתילה שלהם
ומתעמקים בזה וגם כן מקיימים את ההורות של
רבי נתן בפן קלולי וגם כן באופן פרוטי יש
יהודים שקיבלו הוראות מהרבי באופן אישי
זה שאתה הולך למקום איפה שב ש אתה תגיע
אדם צריך לשאול את עצמו כל הזמן
האם הוא סוחב את הרבי לאן שהרבי רוצה שהוא
יגיע
או שהוא רוצה לסחוב את הרבי לאן שהוא רוצה
להגיע.
קיים כזה תובעה
בתקופתנו.
אני רואה את זה הרבה פעמים. כל אחד צריך
לעשות לעצמו חש בנפש לעצמו.
האם הוא
מחובר לרבי ולוקח את הרבי לאן שהרבי רוצה
להגיע צריך להיות חשבון נפש חשבון נפש של
חוסר בפרט בגימול תמס
אז דבר ראשון
האם אני לומד מתורתו האם אני מקיים את
הורות שלו זה חיטה זה רמבם זה מפצועים
זה מבצא בסיסרול זה מבצא חינך
ספרדי
רמבם למדן משיח וגולה לכין את העולם למשיח
וגולה איפה אני עומד בזה משהו זה צריך
להיות אצלו שאלה תמיד
איך אני כאבא לילדים שלי כבעל האישה
איזה אווירה יש בתוך הבית איזה עבירה
חסידית וצריך להיות זה כל הזמן דברים שאדם
צריך להיות אצלו
חשבון נפש שלו.
ובזמן החלון אני אומר את זה כשאני רואה
שיש תופעות
מאוד קשות
שיש אנשים
חז"ל אומרים שאפשר לבחון בן אדם בכיסוי
בקויסוי ובקייסוי
אדם יכול להיות
הצדק הרגש שהוא לוקח קצת לחיים פתאום שמה
פתאום מתגלה להם משהו אחר. יש גם כן בן
אדם הכל טוב יפה על רגע שכל זמן שאתה לא
נוגע לו בכיס. אתה נוגע בכיס פתאום
זה משהו אחר לגמרי.
גם כן כשהוא כועס רחמון על עצלן משהו
מסוגר.
אז זה טבע
כיסוי כוסי קיסי.
אבל כשהוא אם הוא חוסד
אז הוא צריך לשאול את עצמו.
אתה חושב שנגעו לך בכיס? אוקיי, אבל
אדוני, אתה סוחב את הרבי למקום. זה על פי
שולחן עורך, זה על פי תוירה מה שאתה עושה.
אני רואה שאנשים מסוגלים להלשין
מסיריס.
כפשוט
במקום איפה שאני נמצא אני רואה את זה. אני
רואה שכשבן אדם כועס על מישהו
אין גבול. אני רואה כשאנשים
אה
הרגע לא מחובר לראש הוא לא חושב על סוחב
את הרבי
תמיד אני אומר יש יש הוראה מהרבי עשה לך
רב
למה לך רב הוא כל כך חשוב אני אלמד שיח של
הרבי אני אלמד מהמורים של הרבי אני כתוב
מכתבים של הרבי אז אני מחובר לא לא לא לא
אז לך
למה
כי הרבה פעמים אדם לומד שיחה והוא מפרש את
זה הוא רוצה לפרש את זה הוא יכול לקרוא
מכתב ווא מפרש איך הוא אצל
או מיימר
הסלך הרב עוזיר לו
שהוא הוא אובייקטיבי לא סובייקטיבי שהוא
לא יקח מה שהוא למד למקום הלא נכון
וזה הורה של הרבי בקשה הנפשית של הרבי אז
אין לך
אז החלק מילות רגל בריא להביא את הראש לאן
שהראש רוצה להגיע לך
אני מודע לזה שיש אנשים שזה
הם לא מצאו עדיין את הבן אדם שמתאים להיות
הרב שלהם
אבל תדעו לכם אמרתי את זה הרבה פעמים אני
שמתי לב
שחסידים
החסידים שאני הכרתי החסי המבוגרים הזכינים
חלק מהצלחה שלהם היה להם משפיעים
ואתה הייתי שומע את זה בהתוועדויות שהם
היו מדברים על מה שהם שמעו מהמשפיעים שלהם
אז לכן
בגמול תמוס את הלימון הזה שהרגל צריך
להביא את הראש לאן שראש רוצה להגיע חוסד
צריך לשאול את עצמו
כשהוא כותב משהו או כשהוא אומר משהו
הוא צריך לשאול את עצמו זה אם הרבי יראה
את זה זה מתאים איך הרבי יגיב למה שעכשיו
אמרתי איך הרבי יגיב למה שכתבתי
אם אנחנו באמת מאמינים
כמו שהרבי אמר בבסתמס בתסכם
ה
שהרבי נהיה יותר חי יותר לבדק מישון הלשון
כשר אמר את זה
לא קלטנו מספיק היום אנחנו יכולים להבין
את זה טוב כי אנחנו מרגישים איך שרבי יותר
לבדי כל שנה
אבל אם הרבי יותר לבדי כל שנה
האם מתאים התנהגותי
כמו שהרבי היה רוצה
אני יכול לגשת לרבי בדם ולגיד לו עשיתי כך
וכך,
כתבתי כך וכך, הרשנתי היהודי הזה כך וכך.
האם זה שייך?
לא שייך.
גם כי מבית הכנסת
מישהו מקפיץ אותך, אז בגלל זה הכל בסדר.
אתה יכול לעשות מה שבא לך.
תחעיף אותו מבית הכנסת. יכול צוק
מול הרבי איך היה איך היה אני נכון שאני
מדבר שכן אתה תגיד לי אידיאל בסדר הנחנמי
אבל זה צריך להיות בג' תמס שאנחנו יושבים
ומתוועדים זה בוודאי שזה צריך להיות אחד
מהדברים
אז לכן
ההסחברס לרגע לראש
זה צריך להיות וזה גם כן שאנחנו צריכים
להבין שיש לנו גם זכוס וגם אחריסיס
גם זכוס וגם אחריסיס
נגיד לחיים שבעזרת השם
שיהיה לנו את הסיעתא דשמיא
לכוון ולבצע מה שרבי רוצה
אדם אדם יכול לטעות בשיקול דעת
זה
זה רק בני אדם
אבל
לעשות עניונים של
השחוסה
ושביסדומים
וחיוץ בזה זה כבר לא עניוןם של טעות זה
כבר עניונם
אני ראיתי פעם שיחה אמרתי את זה פעם שאני
בקודם כותב באחד מהשיחות שלו אני אנחנו
יודעים שבא אברום קלסק
אז הוא היה קצת פראי
אז ישור של טוק זה כן טולקניש תקל זה טולק
הוא עשה דברים אה
וילד
שזה גרם שמסנגדים זה גרם לחרומים זה גרם
לבעיות לחסידים עד כדי כך שתלמידי המגד
רצו אפילו להחרים אותו וזה אדמור כן שהציל
אותו אחרי שזה הוא ישלם לו בחזרה איך
אומרים אה י יהיה יהיה אבל רוצאו להחירים
אותו ואדמו זקן לימד זכות עליו ולא נתן
אחר כך הוא היה ממשל מה היבחת טוב לתובב
רב אברהם קלסק לאדמור הזקן רצא נגד שיטת
חבד וכול אבל ראיתי שיחה מהרבי הקודם
שאומר מאיפה באה הפרעות
של הרב אבר רום קלסק הוא היה תלמיד של צדק
ניסטר שקוראים רבי יסר תלמיד של צדיק נסתר
שנקרא רבי איסר יסר זלמן יסר רבי יסר הוא
אמר ורבי יסר הזה היה פרעי
והוא לקח את הפרעות
מהרבי שלו כל רבי הקודם כותב אז גם שאתה
עושה עשה לחלב צריכים מזל
זה מה שהייתי
אבל זה בטוח
שצריכים לקיים את ההורה הזו, שאדם לא יבנה
על עצמו.
כי איך אומרים?
ל להגיד לשחוט יהודי זה הקדוש ברוך הוא
אומר לא לשחוט אותו כבר מלאך יכול להגיד
אבל להגיד כך לקיד זה רק קדוש ברוך. אני
זוכר גם כן שבזו של פרטיזן אמר לי
כתוב על מלך המשיך וילחם מלחם השם וינצח
אז הוא אמר לי
לצאת למלחמות
אם אתה מקבל הסכמה מהמלך כי זה עבודה שלו
וילחמס השם אם הוא נותן לך הסכמה לצאת
מלחומס אז אתה יוצא מלחמס כי זה עניינו
סתם לצאת מלחומס
יכול להיות שיש לך טבע גבורס וזה הסיבה
שאתה עושה את זה אבל לפחות צריך להיות
תעשה לך רב לפני שאתה יוצא למלחמות
אז לכן גמול תמ שאנחנו יושבים ביחד חסידים
יש עוד עניין של סקשס שציתי רק לנגוע בזה
זה ביומיוים גם כן ביומים כתוב במטסקס
זה כתוב לי
ולסמנש והתמם
סבדמנשמי
להתד קודם כל להתועד
סבבה זמן להשתתף בשיעורים ביחד כתוב וגם
כן להתוועד ביחד סדוש זה דבר ראשון צבית
ועדות לא רק זה עם הנש ותמימים אני הכרתי
יהודים שהם היו אומרים לי אני חסיד של
הרמלב שלא של החסידם ככה הם אומרים אני של
הרבי החסידם לו
אומר לו חלק מסקשס לסיד עם הנשמים
זה חלק מסקשס זה המשפחה שלי אל תנתק את
עצמך מהמשפחה שלי חלק מסקשס שאתה יחד עם
הנשמים
זה חלק מסקשס
אז לכן זה שאנחנו יושבים ביחד ומתוועדים
גם פה וגם בכל אוילים כולי והתבעדויות
האלו זה בשביל שלחלטס טובס להתחזק בכל
עניון סקשס
ובכל קהילה
בכל מקום צריכים מישהו שיהיה האיש החי
איפה שאתה נמצא בעבודה
בבית כנסת בביס מדש איפה שאתה נמצא חוסד
צריך לעצור סביבה כמו שאתה אמרת קודם אתה
לא נמצא במצב אתה צריך ליצור את הסיטואציה
שמה
כן
כן וזה דמס
אחרי גמ תמס
יומים יוים שכתוב אנוכה נהנחים זה תשובה ד
תמס אחרי שנענחנו בגימול תמס על כל מה
שקורה פה
>> שמה
לא עשה תשובה הרבה לא עשות תשובה אמר לך
אני לא לקרות מצב גשמי מי לא ננח על מצב
גשמי
>> כן
נכון
נכון מה כתוב בד תמס אחרי שאנחנו ננחים על
כל מה שקורה בגימול תמס שחוסד אחד תלמד
אחד יכול להפוך את כל העיר בזכוס אובס
הקדושים
שזה כאילו המשך אחרי גמולטמז מה אנחנו
צריכים לעשות אבל נכון עבור שזה תשובה
וכולם עשו תשובה זה בוודאי ולכן זה הסיבה
למה שמשיך אין מובן כלל למה שמשיך לא מגיע
אז אנחנו נגיד לך לחיים חברה לחיים שנזכה
כבר שהרבי יתגלה ויוציא אותנו מהגולסטיף
מיד ממש
אייל ‏A
لا
אי
يا
لا
لالا
لا
הרב אם אפשר להגיד איזה דקה וחצי משהו רק
שותך אם כן
>> אני זכיתי להיות אצל הרבי צבתי מושה יש
לזהסר לחיים לחיים מושה
>> מוישה לחיים רגע רגע הוא לא רואה עכשיו
>> חיים לחיים
רגע מוציא רגע רגע שניה רגע
>> רגע
איתנו בוידאו מארץ הקודש בן רבני חבד מארץ
הקודש
>> הרבובסקי
>> חיים חיים
>> רק אם תו בשקט שנוכל לשמוע
תן לי רגע
>> רגע רגע רגע הרב הרב מדבר הרב
>> כן
>> אני חיים חברים
>> הוא מדבר מזה
>> אני אגיד לכם הם יושבים ברומניה ומתוים
לכבוד הרבי
>> איפה ברומניה
>> תשאל אותם איפה איפה איפה ברומניה?
אה
>> איפה איפה ברומניה? תשאל אותם רמוישה איפה
אתם
>> איפה אתם ברומניה?
נמצאים ולמודים ברומניה
>> איפה איפה
פעם ראשונה שיש פה התוהדות
א
>> אני אגיד לכם סיפור מרומניה בסדר
>> אתם שומעים אתם שומעים סיפור מרומניה אתם
שומעים הם שומעים
>> היה הרב של רומניה היה הרב רוזן
נמ לי קרוע מויש רוזן מויר
נדמה לי מונצומת
הרב רוזן הרב היה הרב של רומניה
>> הרב שלומניה הרב רוזן
והיה בשמחת תורה
בשמחת תורה שהוא חזר בא הביתה
מהקפות
ובבית הוא התעלף
הוא התעלף
ואז
אחרי דקות ספורות הוא התעורר
ולמחנת
אחרי החג הוא שמע
שבאמצע התוועדות היצר הרבי
בניו יורק הרבי פנה לרב חריקוב
הוא אמר לרב חריקוב
תגיד לחיים עבור הרב רוזן
>> מרומניה
ואחרי מיד אחרי שנגמר כוי של ברוכה
שהרבי עלה לחדרו
הוא אמר לרב חלקוב
תרים טלפון הרב רוזן
ולשאול מה שלמה.
ואז התברר
שכשהוא התעלף, כשהוא חזר הביתה אחרי
הכפות,
זה היה בדיוק בזמן שהרבי אמר לרב חריקוב
להגיד לחיים בשבילו ואז הוא תעורר
מההתעלפות, מהבעיה שהיה לו בלב.
>> אתם שומעים, אתם שומעים את הסיפור? אתם
שומעים?
ופעם אחד
הרב רוזן הגיע
לרבי להיכנס ליחידות
אבל הבנתי שהוא הגיע לפני הזמן אז הוא היה
בגן עדן התחתון הוא חיכה בחוץ בשביל התור
שלו כשהדלת נפתח ממישהו שיצא מהחדר של
הרבי
פתאום המזכיר של הרבי
אומר לרב רוזה
שהרבי אומר תיכנס מיד.
אז כשהוא נכנס אז הרבי אמר לו
אמנם זה לא לפי הזמן שדיברנו
להיפגש
אבל כשאני רואה את הרב רוזן אני רואה את
ה-40 50 אל יהודים שעומדים בחוץ מהחדר שלי
איך אני מרומניה איך אני יכול לתת לו
לחכות בתור שאני רואה את ה-40 50 א000
יהודים מרומניה איתו
>> אתה גם כן רואה עכשיו יהודים ברומניה
>> אז חבר'ה אתם נמצאים ברומניה הרב רוזן
קיבל הרבה כויכס וברוכס מהרבי כי כמו
שאנחנו מדברים
הרבי היה הרבי הוא הרבי של כלל יסול הוא
לא רק הרבי של הדת חסידי חבד הוא חושב על
כל כלל איסו ידות רומניה הרב רוזן לחזק
אותו לעודד אותו
לתת לו את הברוח זוחיים
ובכל מקום ומקום
הרבי חושב על כל אחד ואחד עד היום הזה
הרואה נאמן לא עוזב צון מריתו
>> לכן
>> חבר'ה מוישה
>> לכן חבר'ה אם רוצים
אם רוצים להיות
מהתלמידים וחיילים
צריכים להתחיל ללמוד מתורתו של הרבי.
יש לכוטי שיחות על פרשת השבוע.
אני ממליץ בחום
כל אחד ואחד
להתחיל לומד מתורתו של הרבי.
כי התוה של הרבי
זה מחי נפושס וזה גם כן תוירה שתפור
לדור שלנו.
לחיים לחיים חבר'ה
>> הצלוח מוישה הצלוכה
>> אני הזכרתי אותו היום
>> כן רמו שהזכרתי אותך היום בסדר היה לי
מישהו שרציתי לדבר איתו שהוא לא יכול
לעזור אמרו לי שהוא אברך אותו שנשיא זכן
משה מוישה שיהיה לך נסי חיים
צלך בבס קודש לחיים לחיים
לחים לחים
>> מה רצית להגיד
>> ספר סיפור על הרבי
חטא
>> זכיתי להיות אצל הרבי
ובשבת חוצה שבת
אני רואה פתאום את הרבי יוצא קם עם קורו
ועולה לזל העליון
הפעם הראשונה שהייתי תמות
את זה
ושאלתי אז אמרו בגלל ששמת אבל אז הרבי
מתפלל בזל העליון
וגם שמה עושים לו הבדלה עושים הבדלה גם כן
במניין הזה אז אני מיד עליתי במדרגות
פתאום הרב קלר כנו לי לברכה נותן לי מכה
בכף
אומר לי יהודי מהיכן אתה אמרתי לו אני
מארץ הקודש
אומר לי אני אחראי לעשות את ההבדלה להניין
של הרבי
אני חייב לצאת מיד לצאת השבת לאיזה עניין
לא יודע היה עובד עם חבר'ה קדיש לא יודע
בדיוק מה הוא היה עושה שמה בברוקלין
הוא אומר אני רוצה שאתה תעשה את ההבדלה
במניין של הרבי אז אני מראה לו הייתה לי
אז כיפת סוגה
אני במקום ממושב חמן הייתה לי כיפה סוגה
ואני אומר לו תראה איך אני נראה אמם הייתי
עם ג'קט ומקן
אמרתי לו אבל תראה איך אני אומר שמעת הוא
יצא מ77
אני התפללתי קרוב לארון קודש
הרבי התפלל
הייתה נקודה אדומה אם הרב מכיר אולי איפה
שהרבי אריאץ היה מתפלל הייתה נקודה אדומה
על הרצפה אין לי
>> אז הרבי היה מתפלל מימינה נקודה שמה היה
מתפלל הרבי אריץ אז בתוך כבוד הרבי מתפלל
מצד ימין
שאלתי כמה אנשים הם נמצוות מה שאני אומר
קיצור אחרי אחרי א תחילת העמידה אני שומע
מאחורה הרעש אני מסתובב אני רואה חריץ
ביני לבין הרבי חצי מטר כזה כמה מטרים זה
לא משהו והרבי מסתכל עליי עונה שמאלה על
הרב בניין מקליין אומר לו כמה מילים לא
שמעתי ראיתי את הרבי מניין מקלי נכנס לחדר
של הרבי
והשליח
חצי קדיש נועם עלינו לשבח קדיש יתום סוף
קדיש יתום
הרב בני מקלין מגיע אליי
עם שני מגשים לא יכול לשכוח את זה כל
החיים מגיע לי שתי מגשים
מגש אחד היה סט של ההבדלה מגש שני כיפה
שחורה ומטבעת
אומר לרבי ביקש שתאומר את ההבדלה באותו
מוצא שבת אני כיפה שחורה
ואת המבעת הם לקחו אבל אני אני
זוכר שאמרתי את ההבדלה בניגון אשכנזי ואני
לא אשכנזי אמרתי בכזה ניגון לא יודע מאיפה
יצא לי הניגון הזה הרבי חייך אליי ומאז
הכיפה הזאת עברה ללכמה מקומות היא אפילו
עברה ל בלוד היה יהודי שנותן פה שיעור דבר
מלכות
איך
>> זבר שמו היו לו באות בראייה ואבא שלו
הרופאים אמרו עליו נועש הוא סיפר את זה
בדבר מלכות
ואחרי השיעור אמרתי לו, תשמע, יש לי את
הכיפה שהרבי נתן לי, אתם יכולים לשאול
אותו, יש לי את הכיפה שהרבי נתן לי?
מציין, סליחה אמרתי, אני מוכן להשאיר לך
את הכיפה ותשים את זה על הראש של אביך.
באמת הרופאים הרימו ידי אמרו לו שבוע
שבועיים הוא חי עוד שנתיים
טובות חיים לחיים חיים
ש
>> אבנר אתה ראית את הרבי אבנר
מי שראה את הרבי מדבר היום. תביא כיסא.
אתה תספר ראית את הרבי. תביא כיסא. תביא
לו כיסא.
שיס
ושיר
כי
לכפשיסר
נפשכן
צדך
כל רצך
נפשד
צל ידךזכ
סוכנים
סירי
א
כינבש
שיס
אונפשיךד
צ ודך
לאזכסידך
נפשכמדוץ
יודך
ז כל סודך
יצר
חשבתי על זה יסוס אנחנו יושבים ביחד
>> מי זה יהודי אני צריך להכיר את היהודי
>> מה
>> מה השם של היהודי
>> נו הרב רייכמן
>> או
להכיר עכשיו אני
>> ידעתי שיש פה יהודי כזה אבל עכשיו אני
מקשר את העניין
>> ערב
>> הנה אז אני צה להגיד משהו צימוק
>> אתה מקבל צימוקים כן אני אגיד לך משהו
יש פרשס חוקס
אז יש לוקס חלק ד
הרבי מדבר על הנקודה
שיש בפורדו שני דברים
שהוא לגמרי למלמטם ודעס הוא מחוץ למחנה
מחוץ לבס המקדש
כל הקורבון הזה בפנים זה בחוץ
וגם כן תרס הטמים תמס התורים
אין זה היגיון
הרבי אומר
שבעצם השני דברים האלו
זה עניין של א שאתה רוצה לתר יהודי
שתומסמס
שחסר לו בניין של אתם הדביק השם אלקיכם
חיים כולכם היוים אז אין לו חיים הוא כמו
מסהריך
שני דברים
אתה צריך להיות מוכן לצאת מחוץ למחנה
זאת אומרת אתה יוצא מהאנוכיות שלך
אתה יוצא יוצא מהמוקם הנוח שלך
אתה יוצא מהסביבה התומכת שלך
ואתה צריך ללכת אליו כות הוא טו הוא לא
מבין אפילו את הבעיה שלו אתה צריך להגיע
אליו הוא לא יבוא לבייס מדש הוא לא יבוא
לביס כנסס הוא לא הוא לא בעניינים אתה
צריך לצאת אליו
חוץ מזה
אתה צריך לרדת מהרמה שלך בכלל אפילו אתה
לא תוכל לנהל איתו שיחה תורנית כמו שכשאתה
יושב בתוך ביס מדש
השיחה איתו זה יהיה הרבה דברים פשוטים
רק ככה אתה תוכל להתחבר אליו.
אז אתה הולך לטהר אותו
אבל אתה
זה מטמא אותך לא טומאה של הויר חס ושלום
כי אסור לבן אדם לבוא בשביל השני אבל אתה
יורד מרמה שלך בשביל לטהר אותו
אומר רבי זה למיל מטעם ודעס מה שאתה עושה
מי נותן כויכס לעבוד את השם למיל מטעם
ודעס בכזה התבטלות שאתה
לא מתחשב במציאות שלך אומר רבי זה משה
רבינו
ויקחו אליך פה רדו כמש רבנו זה נחנו מגמרי
יבטל השם אז הוא מחדיר בנו את הכויך שגם
אנחנו נהיה תהילים להשם ולא נחשוב על
עצמנו אלא אנחנו נעשה בשביל היהודי השני
עד הסוף וזה גורם שנמשך יג מז רחמם שזה
למד מילמטם בשדל שלס וגורם לכפרה לזה. עד
כאן הטמצס.
בוא נחשוב רגע.
אבא שלך
יצא מחוץ למחנה
לנו הגיע לגורטל.
>> אביטל זה סביבה מאוד תומכת. נכון
>> אבנים ונקלות.
>> הנה
זה מה שקיבלתם.
מה אתם עושים פה עכשיו? מי מי שומכם? מה
אתם עושים פה? עזוב.
והוא ישב שמה.
מי שלח אותו?
הרבי.
לך מחוץ למחנה, לך לויטל,
לך לקרב את היהודים האלו שהם בגדר חסדים.
אתם הדביקים השם אלקיכם.
שלח עוד כמה חבר'ה. מי עוד היה שמה?
עושה סונקן
>> כמה חבר'ה
לא בכפר חבד דוני גם לא בכפר חבד ולא בבני
ברק ולא בירושלים
בחוץ למחנה
לא איזו הנחות איזה שנת שמיטה היה לכם
להשיג פירות וירקות
איפה איפה היה לכם ירקות בכלל אתה זוכה את
זה
>> היו היו מביאים הכל הכל היינו צריכים
לנסוע
כן והיה לך סביבה מאוד מאוד חרידית שמה
נכון
אבל מה אני רוצה להגיד פה שני דברים
ש
בגלל זה קודם כל הרבי לוקח פרשס חוקס
הוא הופך שיהיה חלק מהחיים שלנו. זה
הוראה, זה חיים
זה לא מיס רק של פורדו משל פעם הוא הפך את
זה הנה את אבא שלך שיצא מחוץ למחנה הוא
היה צריך לטהר את הטמים ובגלל זה הוא היה
צריך לדבר איתם בצמונים פשוטים לא לרמתו
וללמד אותם ולרומם אותם בר מצווז תפילין
מזוז
לקרב יהודים להביא אותם ליד שי ממצב וכולי
וכול
אז זה הרבי מחייט כל עניין ומחדיר בנו
רועי אמונה הוא מחדיר בנו שאנחנו נחיה עם
הדברים לא רק שאנחנו נאמין בהם
כימונה זה מעקף
אבל יש עוד משהו
יש לך את זה בגנים
כי זה דבר שעובר מדור לדור
אתה נולדת בזה
אבל זה חלק מהמציא
והוא זה אבא
והוא חוסד
ועד הסוף
ועשה את זה עד סוף יומיו
נפטר בתוך השליחס באמצע באמצע השליחס ממש
וזה נשאר בתוך הגנם
זה עוד יותר מזכה אותך וגם כן מחייב אותך
שאתה
כבן צריך להמשיך את העניינים
בבויד שלך
ביחס לזולת ביחס לוודויד שלך
אתה צריך להתחיל לחשוב לפחות מבצועים פעם
בשבוע
>> עושה עושה נכון
>> כן לפחות
>> יש לך כבות עושה
>> לפחות אם אבא חי 247
מחוץ למחנה
לפחות
זה מפצועים
וזה גם כן לקרב
וגם כל מה שראית
שלב שהוא היה שמה אבל אבקי
>> באתי להנות לא באתי עכשיו שרב
>> אה אני נותן לך סימוקים כל הזמן תן לי קצת
לתת לך על חתן על חתן זורקים סימוקים אבל
יש גם כן את ה את הסוכריות קצת יותר קשות
זה מתוק אבל א זה מתוק לא כי אני אומר לך
למה אני אומר את זה כי כשאנחנו לומדים את
השיחה של הרבי המכתבים
זה לא רק רעיונס
רעיונות
אלא הרבי טובע
וגם כן מדריך ומכוון
הנה אני לומד את השיחה ואני מנסה להדביק
לשיחה מי אני מכיר כדוגמה
מחוץ למחנה מטרס הטמים אני אני יש לי
דמויות שונות שאני יכול להגיד או זה ממש
מחוץ למחנה
היום יש המון שלוחים אבל כשאבן יצא כמה
היו כמה היו כבר בארץ תמיד זה ה יותר קשה
להיות מאנחשונים
מהראשונים
אחרי זה כולם בונים עליהם אבל להיות מאנח
שונים וזה בגנים
אז קודם כל נגיד לחיים גמולטמוז
לקח את קוכס אתה רוצה יין או משמה אתה
רוצה אוקיי חכוכס
אני מאשר לעצמי אני נותן לו מספיק צימוקים
כל הזמן מה כבר אמרת צאתי מקצוע עם הרב זה
אנשים קלים
>> יש דברים יותר קשים
>> אני נו אני ניתן לחכם יח כמו אני סתם א
>> שלבלבתי גם יבצו אם זה דבר ש
>> לא בוודאי
בוודאי כי בסב של דוברתחשנן
כרגע אנחנו חשבנו פתאום יש כזה
אנחנו אומרים גם זה לא טוי כל מןדובר חמון
תבו אנחנו מפעילים את הסעיפים
אבל חשבנו חשבנו
>> עדיין לא נשאנו גמולטמס יכול להיות שהיו
פה יש בקרב אורץ אמן אמן
>> שיהיה כבר הרי גמ תמס לכתחילה שמעתי את זה
מחסיד שהיה אני שמעתי מחסיד שהיה בתחנת
תחנת רכבת כן אז הוא אמר פה בוא זה הסמחה
סטוריד הבן של האבא של מנחם אלביץ' ובלטר
לביץ' הוא היה פיז ב שהרב הקודם
הלבוצ'ה יש לו בן שהוא רב בזמנים
>> הוא רב אספר
>> יהיה חיקיזמנים
לו ויש לו גם נכד שהוא רב ברוכין ברוכין
הרב ברוכ
הוא גם כן רם באישי ובתל אביב נדמה לי על
כל פנים אז הוא אמר לנו כשהיינו
בתחנת הרכבת גמול תמס
הרצפה היה רטוב מדמויס
בגימול תמס בפז כלומר אנחנו אנחנו לא
ידענו שזה אנחנו לא ידענו שזה התחלה פז לא
ידענו שזה הסכול הסגול אנחנו רק ידענו
שלקחו את הדמור הזה הרבי הקודם לבית הזוהר
ועכשיו שולחים אותו לשלוש שנים
ם לא יהיה את הרבי הוא אומר הרצפה היה
רטוב מדמוס
רק ביב סתם התגלה שזה באמת היה התחלת
הגאולה
אבל הוא אמר אז אז בכינו
היה חסיד אחד שלא בכה זל ממוישה רב זל
ממוישה אמר כך שמעתי מר מנדל הוא אמר זה
אנחנו בדרך הנכון אבל כולם ברחו מה אני
למדתי מזה אני למדתי מזה שגמול תמז יש לו
תכונה שבהתחלה בוכים
כי זה נראה ככה אבל בסוף אגל מילסה שזה זה
הסכול הסגול אז אנחנו בכינו מספיק כבר גימ
תמז עכשיו אנחנו רוצים שגמול תמז כבר
יתגלה
ככ כי הגול מטסמה
אם יש זמן טוב זה עכשיו אז היא רוצן ש
שיהיה את התכון הזו כבר שנראה כבר את הגול
המצווה שלהם לחיים לחיים
>> אתה גם כן היית אצל
>> כן אני הייתי
שנייה תנסה עליו נרז
>> רב אבנר
הגדול מאחבת נשמע
>> לחיים לחיים חיים הרב השם קודם כל יזכה
אותך בזכות זה שאתה מחזק פה את הרבים השם
יחזק אותך כפל כפלוים יתן לך כחות מרובים
כי אני רואה איך אתה בבוקר קם ואתה מוסר
שיעורים מוסר נפש וזה זה דבר שהוא לא תשמע
מה צריך כוחות בשביל זה
>> ואני רוצה שהשם יעריך ימיך איך אבא שלי
תמיד מנוחתו בגן עדן היה מברך השם יעריך
יומך אוו בטוב ובנעימים תזכה לחיים טובים
ארוכים ושלמים עכשיו מספר מתח מה היית
>> מתי מתי
>> אני בשנת
>> אני יצאנו לטייל אמרנו חברים פה אתה פה
יוצאים לטייל
>> באמריץ' כן
>> כן באמריקה ואז
אני באתי יש לי ציצית תפילין לא ציצית לא
היה לי האמת שלא היה לי ציצית
>> היה לי כיפה ותפילין כמו שאבא שלי אמר לי
לקחתי
ואז לאט לאט התקרבנו לבית כנסת של התימנים
ולאט לאט ראינו שאין שמה תורה אין לו
גורניש מן גורניש
ואז
היה איזה רב שבא מבני ברק שהיה זקוק
לילדים
>> באמריקה
>> בבורו פארק וזה בית כנסת א של התימנים אה
או השם יעזור לא זוכר כרגע לא משנה קרוב
יותר לפה לא משנה לא זוכר כרגע אבל לאט
לאט התחזקנו ואני היה לי תיבה של תורה
טועה לי מצוות לעשות משהו להרגיש שאני אני
חי כי בלי מצוות, בלי תורה בן אדם גורניש
מן גורניש. אז לאט לאט הבאנו באב מבני ברק
והתחלנו ללמוד תורה שמה קמנו שיעורים ואז
מישהו עלה איזשהו רעיון אולי נביא חברים
מ770
שיבואו לחזק פה את המקום
אני היה לי פולקסווגן טרנספורטר
ותרמוכה ארוכה טרנספורטרה
אוטומט אמרתי אני מוכן להביא אותם
אני מוכן להביא אותם והתנדבתי פעמיים שלוש
בשבוע להביא כל פעם רב לנסוע מבורו פארק
ל77 להביא רב
וברוך השם התחיל לעלות ולעלות את חנולה
קובנה ג'חנון וביצים ורסק עגבניות
עשירים התימנים וכל פעם היו מביאים ואז
התגדל התגדל התגדל יום אחד את מי אני לוקח
באוטו שלי
רבי ישראל מאיר עולה ושולם
הרב מאיר ישראל הרב מאיר
הרב מאיר
>> אהרון
>> מאיר אהרון
>> יום אחד אני בא
אתה יודע אני לוקח אני לא מדבר לא רוצה
להציג
>> אצל הרבי הרמיון
>> כן הוא בדיוק בתקופה הזאת היה שמה
>> לא נסו בטח נסוי ואז בגלל שאני הצורה שלי
לא נשכחת
ואז הוא אומר לי ככה אחרי איזה 10 20 דקות
אומר לי רגע אתה אתה מוכר לי אתה אתה גר
ברחובות אמרתי לו כן אתה היית אצל הרב
מזרחי כל הזמן בבית אצלו אמרתי לו כן
ההורים שלי היו מסכנים
דואגים לפרנוס ולא היה לי עם מי להיות אז
נדבקתי תי למשפחה למזרחי אומר לי אני זוכר
אותך אתה יודע מי אני אני גר ברחובות
קוראים לי מאיר מאיר מאיר אהרון
עכשיו אני קשה לי לסובב את הצווא ולא לא
זהיתי אותו אמרתי טוב בסדר ממשיך זורם
הגענו לשיעור ואז אני מסתכל עליו ואני
אומר יא ואז חיבקתי אותו וזה והוא חיזק
אותי
וממש מסר שיעורים וו היה פשוט מאוד תדעו
לכם חבד זה דבר
לא יאומן חבד זה דבר שמציל נפשות
מעמש אני אומר לכם דברים אני כוליץ מרמורת
תראה מה זה חבד
>> תספר על הרבי
>> ואז יפה ואז לאט לאט אחד מילוד איך קוראים
להם המזרחים שמה בנימין כן אחד הבנים שלו
פגש אותי שמה אומר לי מה אתה הולך ג'ינס
וזה בוא נקנה חליפה עושים לך כובע היית
אצל הרבי תגיע לרבי
>> ואז הייתי אצל הרבי
>> מתי
>> אחרי ה הוא בשנת 86
>> כן הוא התחיל לקבל אני חושב דולרים כןז
>> ואז באתי אליו אמרתי לו אני התרגשתי הייתי
כולים סונבר רק לר לראות אותו זה
ואמרתי לו אני רוצה אישה אני רוצה להתחתא
אני רוצה להתחזק אני רוצה ילדים בריאים
טובים חזקים לעבודתו לעבודתו יתברך שמה
וכל פעם הייתי בא אליו וכל פעם הייתי בא
אליו כל יום ראשון ומקבל דולר ורושם חב זה
זה יש לי עד היום עד היום יש לי אמא שלי
שאומרת לי השם יערך ימיה בטוב היא כבר
אובר ניינדי מאמא שלי והיא שאומרת לי אני
שומרת לך את זה היא שומרת לי את הדולרים
עד היום
>> אצל אמא שלי
>> אני אפילו לא ובקיצור בג
>> תדעו לכם שאני הייתי היה לי עם הרב קטע
יום אחד שאני מאוד מאוד רציתי לראות אותו
היה התוועדות
והיו הרבה אנשים ומי אני ליד כל האנשים
האלה
אני ניסיתי להתחמק
להיכנס ביניהם והתחמקתי
אז הרבי עבר הוא סיים ואז הוא עבר אשתי
אדום הוא עבר עבר עבר ואני כולי מזה עומד
להתעלף כי כולם לוחצים אותי כולם לוחצים
אותי אני קטנצ'יק מה אני כולם שיהיו
בריאים
ואז הרבי פתאום התעוצר
פונה ימינה
ומסתכל ישר. עכשיו אנשים לא מבינים למה
הוא עוצר. הוא לא מביא. לא הבינו. אני
אומר לכם זה דברים שלא ישכח אותם כל החיים
שלי. ואז כל אחד תיק טיק טיק. כל אחד מפנה
מפנה מפנה. ואני פתאום ככה צמוק בין כולם.
ואז הרבי מסתכל עליי
ואז אני כאילו עומד כאילו מאבד אשתונות
אתה רואה זרקור זורק אליך הכל פתוח אנשים
לא הבינו מה הוא למה הוא פתח את כל הליין
הזה ואז אני מסתכל עליו הוא עושה לי
ככה
>> מתי זה בשחרית פת
>> זה היה לא זה היה בערב זה בערב זה היה
מאוד
>> לא יום רגיל זה היה יום רגיל זה היה
>> אחרי אחרי ערבית היה התוועדות
אחרי ערבית היה התוועדות אני זוכר זה היה
בלילה מה זה 35 40 שנה אבל אני זוכר שזה
היה בלילה
ואז הוא עושה לי ככה אני כמעט התעלפתי ככה
ותפסו אותי משתי הידיים ואז כולם שואלים
אותי
ואז הרבי בעבר מה אמר לך רבי מה אמר לך
שגעו אותי תפסו אותי ואני כולי כאילו
שתיתי אולי בקבוק כאילו מה הייתי ב אבל זה
היה לי השראה
שהיא עומדת איתי עד היום עד היום ההשראה
של הרבי עומדת איתי וכל מה שביקשתי מהרבי
זכיתי אישה בריאה גבוהה ממני אולי חצי מטר
וילדים בריאים,
צדיקים חכמים בריאים בגופם ובנפשם. היום
אני יש לי כבר ברוך השם אולי שמונה שמונה
אני שמונה נחדים
>> ברוך השם בן פורת יוסף והברכה של הרבי לא
עוברת לחקם תדעו לכם חזק וברוך השם ברך
אותו
>> אבנר
>> אבנר לחים
>> אבנר לחיים לחיים לא יודע מאיפה אבל זכיתי
בזכות אמרתי
>> אבנר ואטרקטור
>> אני תמיד חשבתי זה זה טרקטור ואבנר עכשיו
אני רואה שזה אבנר והטרקטור
חיים לחיים
אי אליך
ח
די
আ
ה
ש
בוא תתקר מה
אם אתה יושב פה עכשיו את כבר יכול להיות
קרוב
אימבן לחיים לחיים חיים חיים
>> בהמשך למה שאבנר סיפר
שמעתי השבת סיפור פעם ראשונה מכלי ראשון
סיפרת על הליין שנפתח שהרבי הסתכל עליך
שמעתי השבת השגחה פרטית הייתי השבת בשמחה
משפחתית
ויצא לי לבלות שבת עם הרב פרקש בירושלים
הרב יקוטיאל פרקש
והוא סיפר סיפור
שהוא היה עד לו בעיניים שלו. הוא סיפר
שהוא היה אצל הרבי בשמחת תורה.
הוא לא אמר איזה שנה כי הוא לא זריך להגיד
באופן מיידי, אבל זה הייתה השנה שהרבי אז
בעצמו כיבד את כל הכיבודים.
זאת אומרת סוף הלים אני לא עשיתי עדיין
בדיקה אריכיונית. היה שנה שהרבי בעצמו
הכריז את כל הכיבודים של כל הכופס.
בקיצור אומר היה במכבסה למטה
לתפוס את המקום מה שנקרא לרגעים לפני
שהרבי נכנס
לעמוד חזק היה מאבק על ההישרדות מצד הלחץ
אני חוזר איך שהוא סיפר את הסיפור בדיוק
בשבת האחרונה אז הוא סיפר שתוך כדי
שעומדים במכבסה למטה זה איפה שכל החסידים
עומדים ומחכים עד שהרבי יבוא הרבי למעלה
הוא שומע מאחוריו ממש יהודי שהוא נראה
חסיד חבד יש לו סירתוק בכובע אבל הוא נראה
חסיד חבד טרי זאת אומרת הוא נראה מישהו
שרק עכשיו הגיע הוא שומע אותו אומר לרב
אברום קוט יש יהודי בירושלים
מי שמכיר מהוותיקים של הקהילה ברמת שלמה
היום
אז הוא שומע אותו אומר לו
היהודי הזה
אומר לו בכאב
אומר לו על הרבי תגיד לי היהודי הזה בכלל
מכיר אותי אני מחי אלול פה זה שמחת תורה
אני מחי אלול כאן
כאילו לא מרגיש לי בכלל שהרבי כנראה אני
כנראה הוא לא יודע הוא לא קיבל איזשהו יחס
אישי או שהוא לא יודע מה הוא בנה איזה
משהו הוא רצה לו איזשהו ציפייה הוא ככה
אומר אני שומע את זה באוזניים מאחוריי
שהוא אומר לו היהודי הזה בכלל מכיר אותי
אני מחיילול כאן
חושב שזה הוא אמר את זה לפני שהרבי נכנס
או תוך כדי שהרבי נכנס היה קהל עצום
אבל התחיל הקופס
שעה לא יודע שעה שעתיים התחיל הקופס הגיע
הקפה הרביעית אני לא יודע אם זה השמיני
צרס חסטרזה אני לא יכול להגיד כמה זמן זה
הגיע הקפה הרביעית מתי הוא ממנכו נצח
ברביעית
זה נצח
הרבי קיבד את כל אלה שהיו בצבא בין אם זה
הוא חזר בנוסח המדויק בין אם זה חבר'ה
שהיו בפונקבוע או אפילו ביפן זמני מילוי
כל מי שהיה בצבא שיגיד את ה את הקופס
עכשיו אותו יהודי שעמד מאחורה שהוא לבוש
חבנדיק הוא הוא היה בצבא אז הוא ככה נדרך
הרבי אומר את זה ככה שהרבי החיז ואז פתאום
הרבי מסתכל הכיוון שלהם הם עומדים בתוך
קהל של אלפים בתוך המכפסה מה שנקרא והרבי
מסתכל
פתאום
הרבי עושה ככה רבי מצביע
ישר לכיוון שלהם
על אותו יהודי הרבי ככה עושה
רבי מסמן לו האצבע הופכת לכוס. הוא
תאיר ממש את התנועה של הרבי. הרב פוקש
אומר אני אני הוא עמד מאחורי. אני ראיתי
את זה בעיניים שלי. באוזניי שמעתי את
התלונה. בעיניי ראיתי אחרי שעה אומר שו
כזה הרבי עושה לו ככה וככה
משהו כזה ועוד איזה תנועה מכולם. הרבי
אוסף אותו בדיוק והרבי אומר לו להגיד
לחיים.
ראית יהודי שקובל על זה שאם הרבי מכיר
אותי מידי הרבי מגיב מה שנקרא בירי מדויק.
ירי אלוקות כמובן אז למה אני מספר את
הסיפור הזה? הזכרת את הסיפור שלך? אני
האנוכי הקטן. אנחנו מהקבוצה מהדור הצעיר
שעוד לא זכו לראות את הרבי בעיני בשר. גם
לאלה שראו יש כאלה ספקות לא לספקות של נפש
אלוקית, של נפש הממי, שנפש הטיבס. כמה
הרבי הרבי ודאי כמה אנחנו מדייק כמה אנחנו
מחוברים ברמה כזאתי של מעורבות של הרבי
בחיים הפרטיים שלנו. אז אני רוצה להגיד
לחיים שסתם השגור פה שמעת הסיפור הזה השבת
אתה פה אבנר מגיע הרבי מעורב לגמרי ויודע
בדיוק כל מה שקורה אנחנו רק צריכים להיות
קשורים לרבי
וכן יש אתגר שאנחנו לא רואים את הרבי אבל
הרבי יודע מה כל אחד אני פה מחי אלול
מהבוקר אני אר תמיד אומר מהבוקר אני
ארועין לא זה אז צריכים לדעת שהרבי חושב
עלינו ואני אגיד הרבי יודע יודע מה קורה
איתנו ואני אגיד עוד דבר אחד שראיתי בדיוק
סיפור והלכתי לבדוק את זה גם בג'ם כי אני
לא אהבתי היום בוואטסאפ יש כל מיני סיפורי
וואטסאפ כמו שיש רבני יוטיוב יש סיפורי
וואטסאפ כל מיני הודעות שרצות כל מיני
עיצובי ai bi כל מיני כאלה שאודר יהיה עוד
נישט או שכן או שלא אתה לא יכול לדעת אם
זה היום אה עידן הפייק ניוז
אז ראיתי סיפור והלכתי לבדוק את זה באמת
ראיתי אותו לייב מספר שיש יהודי בשם רבושר
אבר שאבא שלו קראו לו רב רב ליבוש עובר זה
בשנים ראשונות הוא היה רב ליבוש אבר הוא
היה גר בפריז בשנות המלחמה הוא מספר את זה
בראיון הבן שלו בשנים ראשונות בסרט של ג'ם
שהיה לו ספק אבא שלו היה יהודי מאוד עשיר
ומבוסס בפריז וכשהנאצים התחילו להתקרב
לצרפת היה לו ספק מאוד גדול לעזוב את פריז
הוא מספר שהספק
הזה אכל אותו תקופה ארוכה זה שגע אותו צד
אחד הוא מבוסס בפ פריץ יצד שני רוצה לנסוע
אז הוא סיפר שוא היה כל כך מוררד אז הוא
ניגש לרבי החתן של הרבי הרמוא
שאל אותו מה הוא אומר אז אמר לו תכתוב
חוסית תכתוב לרבי תשלח מכתב או טלגרם תשלח
>> מברק
אז הוא אמר לרבי אבל הרבי הריץ היה אז
בסימ אם אנחנו מנצים מתקרבים הנצים
>> כן אז הוא אומר לו מה לשלוח מברק אז הוא
אמר לו שייך
>> כן זה לא שייך פוילין זה מלחמה. זה כמו
לשלוח עד אתמול. זה כמו לשלוח מברק ל
לאיראן. אני צוחק. בכל אופן זה בשיא
המלחמה. אז הרבי אז אז אז הרבי אמר לו
אתה חוסיד. חוסיד צריך לדעת שהוא לא צריך
הרבי לא צריך לקבל ממך מכתב טלגרם או
טלפון כדי לדעת מה השאלה שלך. ואתה לא
צריך לקבל מכתב טלגרם או טלפון כדי לדעת
מה התשובה שלך. ביטוי. ביטוי.
חוסד אתה חוסיד צריך לדעת שרבי זה לא מי ש
מכיוון שהוא קיבל מכתב מובק טלפון הוא
יודע את השאלה שלך ובגלל שאתה קיבלת אתה
תשלח
אז הוא הלך לדואר לוסטרן יוני זה היה נקרא
לחברה של הטלגרמות של המברקים
הוא היה והוא הוא בא אומר אני צריך לשלוח
מברק לריבי ליהודי שגר בוטבוץ ורשה אז
הפקיד התחיל לצחוק ורשה אולי אפילו אז הוא
מספר בג'ם אוטבוצק או שכן או שלא הוא
מתחיל לצחוק. הוא אומר לו, זה המלחמה
עכשיו. הפקיד אומר לו הצרפתי, זה לא שייך.
אז הוא אומר לו, אני רוצה לשלוח. הוא פשוט
הוא באת לעשות הומור. הוא רואה שהוא
מתעקש. אומר, "תקשיב, אתה רוצה לשלוח?
תשלח."
אז הוא ישב וכתב את כל הדילמה עם כל
העסקים שיש לו לעזוב, לא לעזוב. והוא והוא
שלח. והוא יצא מהסניף דואר הזה, מהסניף
ויסטן יוני, הוא יצא טרוד עם הספק הזה. אז
הבן שלו מספר שהוא הלך לישון האבא שלו
מחרת בבוקר הוא קם והייתה לו בהירות
מוחלטת
שהוא חייב לקום ולעזוב עם כל המשפחה מוחלט
איזשהו קלורקית כזאת בהירות מוחלטת אומר
הוא קם ועזבדסטלי
והיתר זה היסטוריה אז אני אומר את זה אני
מספר את זה עכשיו לכולנו אנחנו נמצאים
בתודה שויו
>> אני אני חוזר עכשיו ראיון בג'ם אני ראיתי
בוואטסאפ כזה זה הלכתי לג' שם לראות את
הרעיון שהבן מספר את זה מילה אני חזרתי
כמעט מילה במילה אוקיי יש חולשה אה
>> לא זה היה לפני שלוש שנים גם זה בשנים
ראשונות אבל גם לפני איזה שלוש ארבע שנים
הם שמו את זה בתוכנית השועית אני אומר
לחיים כי זה סיפור שנוגע לנו היום במיוחד
ודאי שיש היום כן כתובת שזה מגיע אבל
לפעמים אנחנו יכולים להרגיש שמה אני אכתוב
איך אני אכתוב וכולי אז אני חושב שהתשובה
הז הורט הזה שהרבי אמר לך יחסי זה לא וורט
זה איזה יסוד שרבי זה לא אחד שצריך לקבל
מברק טלגרם או טלפון כדי לדעת מה השאלה
שלך ואתה לא צריך לקבל טלפון מבר מכתב
מברק כותב מה התשובה שלך זה חשוב לדורנו
בפרט צריכים לכתוב לרבי ולהיות באמונה
פשוט שהרבי
>> לא לכתוב ודאי
>> כן אתה צריך לכתוב לרבי ולשלוח
הרבי דיבר בשנים המוחרות בממים בלי סוף
חתקת הדואר שהכל מגיע וכולו לא לא רוצה
להריך עכשיו השעה מוחרת אני אומר הנקודה
היא שלנו יש את היצרו של נפש הטיבס בעניין
הזה שג תמוס וכל העניינים צריכים מוחשיות
בעניין צריך לדעת שהרבי שומע ושולחים
ומניחים והרבי קורא הכל והרבי יודע הכל
סיפר לי הבן של בצבי גרומלה תשליח
בארגנטינה שאבא שלו פעם כתב לרבי והוא
הרגיש שהוא לא פירט מספיק כתב לרבי איזשהו
עניין והוא לא פירט מספיק את את העניין
הוא כתב לרבי שהוא מרגיש שאיך שהוא הציג
את הדברים זה לא היה בצורה
בצורה מספיק ממצה. חושב שזה היה בטוף שמד.
טוב ש ד אז הרבי ענה לו
זה ממש מיני מינה במילה שעל כמה שורות
שכמו שיש בדורנו בדור האחרון את עניין
הקומפיוטר
שכשמכניסים לו עניין מסוים בקודקוד במילים
שלי הרבי קומפיוטר הרבי כן אומר מד
והוא מבין לבד אחרי שמניחים את היסוד
הכלולי ככה גם הלך אז כמה וכמה אצי דרינו
או בצין שנסידרנו אני לא רוצה לא לדייק
אבל התוכן הוא זה התוכן שברגע שכתבת את
העניין
>> על הציון אז מה תוך קומפיוטר מבין את
המהלכים זה לפני ה-GPT אז ודאי שנסידראינו
באותו עניין אנחנו רוצה להגיד לחיים
שנתחזק בעניין הכתיבה לרבי המיס הזה באמת
מעורר כתיבה לרבי ולדעת שהרבי מקבל והרבי
שומע וגם התשובות שלנו הר כמו הוא שעמד
ואמר ביקש חניה אמר אם אלוקים מסדר לי
חניה אני חוזר בתשובה אחרי דקה יוצא אותו
אומר לא לא הסתדרתי יש לי כבר צריכים
לפתוח את העיניים ולראות את התשובות שהרבי
נותן כמובן באופן של פסיכיאטריה תקינה כן
לראות את התשובות שהרבי עונה בואיר דרך
עשה לכוריו דרך כל העניינים שהרבי אמר אבל
לחיות עם העניין שהרבי היהודי אני פה מחי
אלול מהבוקר אני אהר הרבי יודע מה קורה
איתי אז הרבי יודע מה קורה תכתוב לו קצת
מה שנקרא תתעורר תתאשר כל אחד מאיתנו
לכתוב קצת יותר לרבי
>> ואם אתה
>> האם אתה שולח לרבי שאלה והוא לא עונה לך
>> אין דבר כזה אתה שומע כל יהודי שכותב מקבל
תשובה
>> פה ברחובות היה עכשיו הגילוי הזה של איתן
עקיבא שהוא כתב לרבי כל יום
פשו הפלה ופלה
>> ואתה רואה מה שהוא כותב
מהמש
>> קודם כל הולך מפצפון כל יום
>> הלכתי אמרתי
>> כן ומה שזה אמר איך שהרגשתי
>> שמתי זנגביל כן איך שהרגשתי מה שעשיתי מה
שאמרתי מה שהוא ענה לי ממש קש יומי עם
הרבי כפשוטה
>> היה בתוכנו מישהו ש לא ידענו
אבל אני אגיד לך משהו מדברים על אתה מספר
את הסיפור מה שהפורקש מספר אני אני אספר
סיפור מספרתי את זה בהזדמנות
סיפור זה קרה לפני 21 שנה
וזה היה פעם ראשונה שנה שהגעתי
הגעתי לגימ
תמס הגעתי למלברן אוסטרליה
געתי לאוסטרליה
הייתי שמה כשבועיים
גם במלברינן גם בסידני לחזק להתוועד
פותח הבד קהילות
הב יצחק דובד גרונרה גם עדיין
היה בחיים
לפני גמל תמס עד אחרי יס תמס הייתי
ובאמצע נסעתי לסידני אבל הייתי במלברן
מגימל תמס כמדומני
בקיצור זה היה פעם ראשונה שנסעתי כזה
נסיעה ארוכה
זה נסיעה שבערך 22 23 שעות
וזה גם כן גרם לי ג'טלג אני אני א הגוף
מאוד
זה השפיע עליי מאוד
בפרט שכש שהגעתי
יום חמישי מיד התוועדתי בישיבה
באותו ערב
ולקחתי משקה
וגם כן ישנתי בישיבה בסוף
וקמתי
אחר כך יום שישי ליל שבס אכלתי סעודת שבת
עם כל הבנות של התיכון וסמינר והדועדתי
איתם
והגעתי למריח שלי באחד לפנות בוקר
חיים נו עליו ושלום
ונכנסתי
הביתה
הכל הבית היה חשוך
שון שבת חיבת הכל חוץ מאיזה ניר אור קטן
בפרוסדור
אמרתי לצמינות עכשיו אני הולך לישון ברוך
השם סוף סוף
נכנסתי למיטה
אחרי חצי שעה
זה כמו יום פשוט כמו יום זה זה אי אפשר
לתאר את זה לא שייך שאני הולך לישון אז מה
אני אעשה
אז אמרתי לעצמי אתה יודע מה אני אקח איזה
ספר מהחדר ספרים של חיים ויש לי קצת אור
אני אקרא בפרוסדור משהו
נכנסתי לחדר הספרים שלו זה היה חושך מצרים
ואני ניגשתי לארון
שלפתי איזה ספר, יצאתי לפרוסדור חסידו
>> מני
ואני רואה שמה ספר באנגלית
על
על אלימות במשפחה
שהרב אברהם דוקר טפרסקי
>> מניו יורק הוא כתב הוא היה הוא היה
בפיצברג נדמה לי הוא כתב ספר שלם על סוגי
אלימות במשפחה
>> וליל שבת
>> ויל שב וספר כזה בוא נגיד 150 עמודים משהו
כזה
>> כן
>> אז אני איך אומרים אני מכיוון שאני מתעסק
בעניינים של שלום בית בקהילה
>> אז אני אמרתי בוא בוא יצא להשגח הפרוטסטני
התיישבתי שמה בפרוסדור ממש המום כזה
ואני קראתי
עד ש בבוקר
וקראתי את כל הספר וזה היה בשבילי
גילוי למה פסיכולוג
>> הוא פסיכולוג זה היה גילויים בשבילי בגלל
שזה באמת אני התעסקתי בבעיות אבל לא ידעתי
איך להגדיר את זה הוא ממש הגדיר את זה פדק
אחר פדק מילולית פיזית א כספית כל מיני
סוגים והוא הגדיר את זה מאוד מאוד
קראתי את זה 6 בבוקר שמתי את זה בחזרה
הרגשתי אולי אני קצת ישן שנתי שעתיים שנה
אני קם הלכתי לבסמדש
מקווה להתפלל התוועדתי כל השבת
שורי טרידה
אני מגיע מוצא שבס למריח שלי
ואני יושב איתו ם אשתנו אוכלים מלו המלכה
ואני אומר להם תדע מובל אולי לא הייתי
יכול לישון. אז תפסתי איזה ספר מעניין שיש
לך בספריה על הלימוד במשפחה
מדוק טפרסקי. היה מאוד מעניין. אז היא
אומרת לי, זה הספר ששלפת. אמרתי כן נכנסתי
ושתי. אז היא אומרת לי מאוד מעניין. ואז
היא אומרת לי כי הנושא הזה שהלימוד במשפחה
זה נושא שמדברים על זה עכשיו באוסטרליה
הרבה.
ויש ועדה של נשים בקהילה היהודית שמתעסקים
בזה והיא אומרת ואני היחידה
ששומרת מצוות בוועדה
והולך להיות בעוד שבועיים
א הולך להיות כנס של כל רבני אוסטרליה
ואחד
מהנושאים
שמעלים שמה זה הנושא של אלימות במשפחה
ואני אמורה לדבר עליהם על על הבעיה מה שיש
והיא אומרת לי ויש באמת א
הרבה רבנים שיש להם טענות למה בכלל הכניסו
את זה לתוך הכנס זה לא בעיה שלנו זה בעיה
של ה
שבחוץ
>> כן זה לא בעיה של הציבור שלנו
זה לא בעיה של הציבור שלנו כך היא אומרת
תבין ש70% אז של רבני אוסטרליה אני מדבר
על רבנים של אורתודוקסים זה היה חבדניקים
כי באמת זה אחד מהמדינות שהחותמת החבדת על
כל המדינה היא מאוד מאוד בולט הם הביאו את
הרבה מהיהדות לאוסטרליה עד היום הזה
בקיצ אומרת לי הם טוענים שזה לא בעיה שלנו
אני אומר לך רק רגע
יש לכם בבית פה את החלק הראשון של האגרות
של הרבי באנגלית
שדוקר ניס מנדל הוציא
זה נקרא the letter and the spirit
חלק א'
אז היא אומרת לי כן יש לנו את זה אם אפשר
להביא לי את זה
אז היא הולכת לחדר ספרים והיא מביא לי את
זה
ואז אז
אני א מדפדף
ואני מגיע למכתב
ליהודי מקליפורניה
שהוא הקים מקלט לנשים מוכות
בשרמן אוקס קליפורניה
והרבי כותב לו מאוד מאוד מעריך ומודה לו
על הפעולה שהוא עשה זה עניין של אהבת
ישראל לעזור לאנשים שנמצאים בכזה זה מצוקה
מאוד מודה
והנביא
אומר וצריכים לדאוג
שהמקלט
יכול לשרט את כל הציבור ולא רק חלק
מהציבור
והרבי נותן לו דוגמה מה הוא מתכוון אם
המקלט יהיה רק כשר כשות רגילה
אז אלה שאוכלים רק קשות למדין לא יכולים
ללכת לשם
אבל אם זה קשה למדרין זה ישרט את כולם כי
גם כשוט לגילה אוכל כשוט מדרין
ואז אני אומר הנה הרבי אומר קשות למדרין
סימן שהבעיה הזו
קיים גם כן אל בתים שאוכלים כוש למעדן לא
רק א סתם
היא יואה את המכתם עכשיו איך איך אני בכלל
פתאום אומר לה כזה דבר
כי אנחנו
בוא נגיד כמה שנים לפני זה רצינו להקים פה
את הבית התבשיל
ואז היה השאלה
האם נעשה את הבית התבשיל
א כשר רגיל
או כשר למעדין
רוב ורובו של אנשים שנינים מהבית התבשיל
זה אנשים שהולכים בקשות רגילה
אה מספיק להם את זה חוץ מזה זה
הקשרות רגילה יש הרבה אולמות
שיתנו מה שנשאר תרומות
אבל אם אתה הולך רק על כשר למדירין
אתה תצטרך לקנות רוב המוצרים והדברים זה
הרבה יותר כסף אז מבחינה תקציבית זה הרבה
יותר קל אם זה קשורת לגילה
והזקנים פה שאלו אותי
מה דעתי?
אז אני אמרתי אתכם קודם כל תבדוק אם יש
עוד בוט תמכווי בארץ איך הם נוהגים
ואחר כך אמרתי להם כשזה יהיה יותר אקטואלי
אני אתן לכם תשובה
ואז אחרי חודשיים בערך
הרב ניסם מנדל אושום אז הוא עדיין חי הוא
חיתן נכד ונכדה
והוא הוציא שודרה
קונטרס חוברת
עם מכתבים של הרבי באנגלית
על ענייני המשפחה
והמכתב הזה שאני עכשיו אומר זה היה בתוך
הצ'ור
והרב שמור גרייזמן מירושלים החבר שלי
מיושלוכם
הוא היה בחתונה או מישהו שלח לו מהחתונה
בניו יורק את הצ'ורה והוא יודע שאני מתעסק
בענייני משפחה גם כן
>> הוא צילם לי את זה והוא שלח לי את זה הוא
אמר יש תשובה מעניינת עם כ 40 מכתבים ואני
פותח את התשובה ויש בהתחלה נושאים
ובאותו זמן היה לי מקרה שחיפשתי פה בארץ
מקלט לאישה שהייתה בכזה מצב ולא היה מקלט
חרדי מהד לא היה
ראיתי פתאום שהרבי מדבר על זה אז דפדפתי
לזה וקראתי
ובתוך המכתב אני רואה שרבי נותן אתדוגמה
שקשר למדין כשר גילה על זה קיבלתי את
התשובה בשביל הבית התמכווי שלנו אז מיד
אמרתי לסקונם כשר למדרין
וזה היה מונח אצלי מכתב
אחרי שנה הרב מנדל הוציא את החלק הראשון
של מכתבים והוא הכניס את המכתב הזה בפנים
ואני ראיתי את זה בפנים שמה
עכשיו אוסטרליה אני אומר לה את זה
היא אומרת לי תודה רבה כבוד הרב אני עם
המכתב הזה
>> אני פותח את ההרצאה שלי עם המכתב הזה
כי כל הרבונים שאומרים שזה לא בעיה שלנו
הנה
אז אני אומר אתה תעשי לי טובה
אני רוצה שאת קש יהיה לה אחר כך להגיד לי
איך היה מה הייינות
אז היא צצלה אחר כך ואמרה לי אחרי שקראיתי
את המכתב של הרבי
ודיקתי שהרבי אומר קשה למדירים
עליתי על אוטסטרדה
אומרת הרבנים כל כך התרשמו
שהם הקימו ועד שלושה רבנים שילוו את
הפרויקט כדי לעזור לנו בעניין הזה אז אני
אמרתי לעצמי תראה מה שהולך פה
אני לא יכול לישון
אני אני נכנס לחדר חשוך, שולף מכל הספרים,
רואה את זה, יושב, קורא,
בסוף זה מתברר שבעלת הבית היא בוועדה, היא
צריכה לדבר, יש טענות על מה מכניס כאילו
דברים לתוך הציבור שלנו ואני יש לי את
המכתב שגרייזמין, הרב גריזמן שלח אותי
כדי שאני יכול לענות.
אז אני
>> רבי מוצא את הדרך
>> אני אמרתי זה שכתוב שהרבי מצא את הדרך
לנות לחסידם
ראיתי את זה אמרתי את עצמי רבוי שלו
ועכשיו אני אגיד לכם משהו היה לי גם כן
עכשיו הלילה
שהגעתי לשבוס לניו יורק הייתי צריך לעמוד
בקש מהמשל באמריקה
אני אזרח אמריקאי הייתי צריך לעמוד בקשר
איתם
ולא הלך לי לא הלך לא הלך לי בטלפון אני
מנסה מנסה מנסה
לא הולך לי אני לא יכול אתה יודע לדבר עם
בן אדם היום זה לא כל כך פשוט כל משרדי
ממשלה אתה מדבר לקיר למחשבים אתה משיר
הודעות לא הולך לי
ניסיתי ניסיתי ניסיתי לא אמרתי לעצמי
ובסוף בסוף בסוף הסכימו
לתת לי איזשהו פגישה טלפונית
אבל שאני כבר פה בארץ
אז לפני שנסעתי מהרבי
אז אני כתבתי לרבי לא רציתי לא רציתי
אפילו לכתוב על זה לרבי סתם שטויות אבל
ראיתי שיש לי קשיים ממניין כתבתי לרבי שיש
לי עניין שאני צריך להיות בקשר ממשל וזה
לא הולך לי אז אני א אני מבקש ברכה אני
חוזר לפה צריך להיות הפגישה טלפונית
אז אני ביקשתי א כתבתי לרבי צריך פגישה
טלפון שזה ילך כמו שצריך
השיחה בסדר
כתבתי ביקשתי ברכה
היה את הפגישה דיברתי בטלפון
והתשובה על כל השיחה והכל שאני יושב פה
בהתוועדות
עכשיו מודיעים לי שהעסק יסתדר
בגימל תמס בגמול תמס כשאני יושב בו
בהתוועדות
וזה אחרי שניסיתי ניסיתי ניסיתי שום דבר
עכשיו בלילה אני מקבל את התשובה מה זה
אומר
>> שהרנבי פשוט
>> רוצה
>> איתנו והוא רוצה לת אתה רוצה לדעת
אני עזרתי
אם יש לך איזשהו ספרק הנה סידרתי את זה
בגלמז עצמו אז לכן אני אומר לכם חבר'ה טוב
צריך לכתוב
>> אז קיבלת צמוק גם כן אז אם כן אני אומר
לכם זה שיתנו זה בטוח
>> איתו
>> צריכים להיות איתו
>> הרב זה בחינם נכון
>> כן וצריכים לכתוב צריכים לכתוב לרבי ויש
היום אפליקציה
יש אפליקציה שאתה יכול לכתוב לו אויל
כי לפעמים עד שאתה תשב עד שניר
לא שים גרטל לך למקווה כל יום סידרו את
המקווה היום שהמקווה הוא מאוד חוויה
חיובית היום ברחובות יש מקווז שלך למקווה
זה חוויה קצת מסקפיה פה לא צריך מסקפיה
אנחנו מקווה יחידה בעולם שנותן הדן שולדס
בחינם היין אפילו באמריקה כזה דבר
כן ברוך השם תלך למקווה יש לי את
האפליקציה הזה מתי שיש לך קצת זמן אתה שם
גרטל אתה כותב ש אתה יכול לעשות איך תמונת
מסך כדי שאתה תזכור מה שכתבת ואתה שולח
בקלות עושים את זה יותר בקלות בשבילך
ובמוכיש רואים שזה פועל
כן
שגם
יש איזשהו לא
>> יש שם גויים שמגיעים היוסיח
אחד שציבו
קרה לזה כר
בגלל שהוא קרא לזה ככה אז גם בדיו אה
>> גוים
>> אז יש לו שם זוג שגועים והם מאוד הם נהנו
מהשיעורים שלו גיעו כל שוע
באיזשהו שלב כנראה שסיפר להם על על הרז הם
אמרו שהם רוצים לכתוב לרדת יש להם בעיה עם
הילדה שלהם גדולה שזה דור לא יודע מה
לעשות מה לכתוב לזה בס הוא אמר להם תכתבו
ויה שום נוסע הוא נסר הוא רצה לרד אז הם
כתבו את המכתב וש חמן שם אותו במגירה והוא
לא לקח אותו בכלל
>> הוא היה אצל הרבי והכל והוא והוא נסע חזרה
ושכח
לגמרי הוא היה צ
הוא עוזר אז הגיע השיעור והם מגיעים
שמגיעים שחור בעיניים מה אני אגיד להם לא
ך לפתב שאלו אותי אומר לו כבוד הרב אין
להגיד בשך
הה הילדה פשוט הכל בסדר שיחשבו
שאני זה שלי אחרי כמה זמן הוא מנסה שוב
לרב זמן קטן אחרי
ואז הוא היה אצל הרבי עוד פעם איזה שבוע ש
והוא והרבי יצא ללוות אותם
קבוצה שלנו מה היה רצה ללבות אותם ברגע
לפני שהוא נכנס לאוטו למונית אותם רץ אליו
לא זוכר זה אחד המסכים רצה ליו אומר לו א
הרבי הרבי קורא ל הרבי לו הביא לו פתק לו
פתק מה פעילה
עם ר
כתוב אז הוא שלח את המוניים תופם פשו כתב
את כל הסיפור של שהוא שכח שהא נעים וזה
אז הוא טס חזרה ואז כבר היה לו יותר נעים
הוא קרא להם הוא אמר להם אני אספר לכם את
כל הסיפור עכשיו הוא כבר הגיש יותר בנוח
כי הוא יכול להגיד שהרב אה את העניין פעל
את העניין אז הוא סיפר להם את כל סיפור
ואז האמא גרויה שואל אותו אומרת לו אתה
חסיד של הרב נכון למה הרבי כל השבועיים
שהיית שם עכשיו הרבי לא שאל אותך משות אבל
זה רק באותו יום שאתה מתנס
אני לא יודעת לחשוב אתה חסית
זה הולדת של הידיים
אותו יום שהוא שמ איך אפשר לדעת מי השליח
מנתי להגיע לסיפור
שאל דוד
>> אפשר סיפור
לרבי
>> אוקיי על הרבי ועל הרב מנחם
גולכובסקי
באתי לפה לפני חצי שנה בערך
ה הרב באתי לפה להתפלל הייתי מתפלל שלוש
שנים באוהל של עזר אז באתי לפה להתפלל א
התפללתי פה
הרב גולחובסקי בא אליי אומר לי מה אתה
עושה אמרתי לו אני לא יודע שלחו אותי ללמד
באיזה
באיזה לא באיזה בית ספר א בעיניי זה היה
להיכנס בתוך א א שדה של עצה עצה סברס ממש
להיכנס בתוך בלי מלא קוצים כאילו לא יודע
איך אני נכנסתי לשמה תאמינו לי אני לא
יודע איך נכנסתי לשמה מלא להיכנס לתוך שדה
סבס בלי בלי הגנה בלי כלום אמר לי טוב מה
מה אתה מלמד שמה מה אמרתי לו באמת אני לא
יודע מה אני עושה שמה אני מלמד אני לא
יודע אני לא יודע מה אני מלמד שם בכלל אז
אה טוב לא יודע אם זה היה אותו יום או
למחרת לא יודע זה לא זוכר כבר איזה יום זה
היה אנחנו לומדים את המיום ליום באוהל
>> היום יום כן אז הרבי אומר שמה א על העניין
הזה שודי צריך לתאר את האוויר והוא הולך
בדרך דרך שיגיד פסוקים שיק מזמורי תהילים
ש כן מה ש מה שהוא עושה זה זה לא סתם
יהודי הולך איפה שהוא הולך לא משנה איפה
הוא הולך נכנס בבית ספר מלא קוצים סברס לא
משנה מה הוא מתאר את האוויר מה שאתה עושה
לא משנה איך אתה זה אתה אתה לא אומר אפילו
בלחץ ש אף אחד לא יודע אתה זה זה ה זה
העניין של של חוסית של יהודי לתרבויר
אז טוב אני בסדר בסדר, מקפל מהר את
התפילין וזה הייתי רואה את ה כבר הזמן
לחוץ לא הספקתי לארוחת בוקר לא כלום טוב
ישר טס למקום בית ספר א אומר טוב מה אני
לא אני אפילו לא יודע מה איך אני לא בלי
להכין את עצמי בלי כלום פוגשת ב בחדר
מורים את הרכז אומרת טוב מה מה ללמד היום
יש לי עכשיו לא יודע ארבע כיתות מדעים מה
מה אני
טוב אומרת לי א תלמד ממה מורכב האוויר
האוויר אתה יודע האוויר האוויר בעולם
האטמוספירה לא כן זה אחד חמישה גזים יש
חמצן יש נטרן יש אוזון יש א פחמן דחן את
זה אחד מהם סי שתיים בסדר אז טוב אמרתי
יאללה יש לי שעתיים כיתה כיתה ח ארבע אני
מה לא בניתי כלום לא בניתי כלום
אני בא שמה אני בא טוב אמרתי טוב מה שאני
זוכר מה מרקם ממה מורכב באוויר אז התחלתי
טוב יש גזים יש זה ממה מורכב חמישה גזים א
כל השאר חלקיקים וכל זה ואז א ואז אני
מתחיל לשאול את ה כאילו
מתחיל ככה טוב מה זה אוויר אוויר אוויר זה
י אור טוב אי אפשר לדבר שם על דברים כאלה
אני רק רשמתי עלוח אוויר ואת היו דקפתי
בכחול ואת היוד הקפתי בצבע בלורד אדום אז
אמרתי כן זה חשוב כי לא יודע היה שם איזה
מריבה לא יודע מה היה זה אז אמרתי להם זה
חשוב א האווירה ב ב בעולם שאוירה לא תהיה
מורעלת אז גם צריך שמה שבן אדם נושם אז זה
גם שהאוויר לא זה תלוי מה הוא נושם באוויר
שאוירה לא תהיה מוראת אז צריך שאויר זח
אוויר טהור אוויר א אוויר אוויר טוב ובעצם
אז התחלתי להגיד להם נקודות מה מה קורה אם
בן אדם א יש לו נושם אוויר לא טוב אז
כמובן נהיה מולחץ
יכול להרגיש לא טוב בחילות
זיהום האוויר מה גורם לזיהום האוויר
הפליטה של כל הזה ואז בקיצור בסוף אז
אמרתי להם שאלה נו מה אתם חושבים איך אפשר
לתאר את האוויר
ככה כאילו אותם אז א התחילו להגיד כל אחד
מה לא יודע פילטר משהו מזגנים אמרתי מה
איך פילטר זה עולם זה לא פילטר מזגנים
נכון היום יש מזגנים יכול חדשים מדברים
כאילו מסנן עם אור וזה
וחיידקים וכל זה אבל זה משהו קטן זה חדר
קטן מה איך איך איך איך העולם א איך אפשר
לתר את ה את כל העולם ואת כל ה מה זה מה
אין דבר כזה פילטר לעולם זה זה לא זה לא א
מה איך מה
>> זה מחשפה
>> מה
>> זה מחשפה
>> כמו
>> סיכו מחרשפה
>> אה זה לא עולד מחרשפה אז א בקיצור א אני
שואל מישהו שמה איך קוראים לך הוא אומר לי
טל אמרתי לו ו פש בינגו הקדוש ברוך הוא
ברא את הטל וברגע שהגע
שברגע שהטמפרטורה
קצת יורדת זה עושה ל זה גורם לה לל כל ה
האוויר המזוהם כאילו לרד בתור א טל אז
באמת ראיתי בחוש איך הרב גולחובסקי שואל
אותי שאלה ואבוקר הרבי אני מדבר איתי בחוש
ממש כאילו פנים בפנים אומר לי זה הנושא
ואני אפילו לא יודע איך אני מעביר את זה
וזה פשוט כולם התלמידים היו בהלם כאילו מה
אמרו מה שעתיים<