0:00 / 0:00
בםקאסט - ספיישל י״ט כסלו - פרשת וישב | דייויד טויב, דוידי נחשון, משה שניידר, אורח מיוחד: שמחה פרידמן
460 views
הפרק השבועי של הבםקאסט, הקונספט הייחודי שמשלב דברי תורה עם אווירת שיחת חברים קלילה בסגנון פודקאסט השבוע פרק ספיישל לכבוד י״ט כסלו חג הגאולה, עם אורח מיוחד הזמר החב״די שמחה פרידמן שיסביר את מקור היום וסיבותיו. להערות, הארות ורעיונות: [email protected] +972534747089 #חבד #שיעורי_תורה #פרשתהשבוע #בםקאסט #יטכסלו
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
[מוזיקה]
‏a
[מוזיקה]
[מחיאות כפיים]
[מוזיקה]
ני ני אמתח כבר
ני
אבת
כבר
א ברוכים הבים נתחיל עם האורח החשוב שלם
עליכם שלם עליכם מה
נשמע ברוך השם שכמובן הצדיק ומו שלה הקדוש
וואי אני תמיד אומר אותו סדר אני צריך
לשנות שככה כל עוד אני נשאר בצדיק זה בסדר
זה בסדר אתה אומר טוב אנחנו בפר שז וישב
ויש לנו בפר שז
וישב חג הגאולה ראש הש ראש השנ ששונה לח
סידס כן אמס ו ששונה לח סידס כה הם קוראים
לזה החבדניקים אני אשמח גם בהמשך להבין
אבל סמח אמר לי ביקשתי משמח שיבוא אז הוא
אמר לי תשמע יד קיסלב בוא נעשה יד קיסלב
אמרתי לו בוודאי בשמחה אני גם מחובר לחבד
ככה בני יתר אז ולי ששמחתי אבל ואז
הסתכלתי בפרשה תפסתי לקשר את זה אז ראיתי
קודם כל מה זה ארץ מגורי
אביב זה השייכות ל למקורות כן ארץ מגורי
אביב וגם אחר כך אלה תולדות יעקב מה זה
תולדות תולדות זה בעצם הפירות מה ש
התוצאות שלך מה שאתה עושה בעולם הזה כן
ואז באמת מדייקים למה כתוב
אלה דו יעקב יוסף ולא
ראובן כן אז התחבר לי עם תשובה שאני
קיבלתי פעם בנקודת ציון מאוד מאוד חשובה
בחיים שלי קיבלתי תשובה מהרבי והכנתי את
זה פה שהוא מדבר שמה על וני ידוע כי כל
הגלויות שרשן בגלות מצרים ואם כן דוגמתו
נמצא בכולם ובפרט בגלות האחרון שתכליתו
הוא בכלליות אני קצת מקצר והנה כשגל נמתק
על ידי הכנות ופעולות יוסף הצדיק ו שבאמת
הוא רק הוא המשביר לכל הארץ וואו ו
בפעולתו הכללית הו ולכת יוסף את כל הכסף
והטמין אותו ופשיטה שאיין כוונתו שישאר
טמון כאילו אנו עכשיו אני אקפוץ לסוף
ופשיטה שעל כל אחד מה המקושרים ושייכים
ליוסף הצדיק לעשות סינור ועל כל פנים
לסייע ו להכשיר את הסביבה שלו שתהיה כלי
מוכן לקבל הוראות והשפעות יוסף עד הגאולה
שלמה ככה שזה ממש מתחבר לי לפרשה היו לי
עוד מקרים שאני קיבלתי שוב וכמובן שכל
הפרטים הטכניים כל מה שהייתי צריך להבין
ולדעת קיבלתי בפט פט אבל שהרבי קישר את זה
לנושא של יוסף שזה צ כלי שמשפיע בזכות
יוסף
הצדיים הצדי מתיל את דו
בסוף הצד
אז מה שאני בא לומר זה שזה ככה התקשר לי
בקלות רבה לפרשה החבד היד קיסלב הראש שנו
לחסיד כן הקשר לי בקלות רבה לפרשה ואני
שמח להרח פה את סמחי פרידמן שלום עליכם גם
לצופים שלום עליכם בבית מה שקרה פה בעצם
שהצד החבד פה נהיה מאוד דומיננטי גם דודי
וגם וגם הצד שלך פותר מתעורר גם אני חל
ישל חלק אז א תראה אנחנו קודם כל נסמך
בשביל המאזינים להבין למה אוקיי חג הגאולה
הבנתי אתה יכול לספר את זה אבל אני יודע
שהאדמב השתחרר מהכלא שהוא בעצם ישב על זה
שהוא רצה להפיץ את התורה של החסידות כן
אני מדג אעל שנה על אדמור הזקן היה על
דברים אחרים על זה שהוא על זה אבל על זה
הוא ישב נכון בני אחר כך הוא הסביר שהמסר
שלו היה על זה שהוא באמת הפיץ את תורת
החסידות הבנתי אבל המסר עצמו היה לשנה
שכאילו תומך בזמנו הרי הטורקים שלטו בארץ
ישראל ומי שהוא עזר לניי ארץ ישראל אז
חשבו שהוא אתה יודע ההלשנה הייתה שכאילו
תומך בטורקים נגד הרוסים אז על זה על זה
ישב רשמי תרא אז אז אני יודע פה שם קצת פה
קצת שם בוא תדייק לנו ותסביר לנו באמת
אוקיי חג הגאולה ש יצא יצא מהכלא כביכול
אבל ראש השנה לחסידות מה תסביר למה ראש
השנה הם יוצא ממעסה כן כן תסיר את העניין
בקצרה כדי לא להלאות את המאזינים הנכבדים
בעיקרון צי כן לחיים אתה שותה את זה יהודי
אף פעם לא אומר לא ללחיים אני כן אומר לא
ללחיים לא אתה אומר לא אולי לא לויסקי אבל
אי אפשר להגיד לא ללחיים טיפונת כמה עשים
לך הרבה דיוד אני אגיד לך פשוט אנחנו לא
מקבלים כסף מתפוז על הקידום לא ר אנחנו
וסים ל זה גם לא תפוזינה וגם לא רואים את
זה אבל אה דוד
לי תן לי כזה קטן למה אומרים לך אנה זה
בשביל ה בשביל השורטים של דיויד
ת למה אומרים לחיים דווקא על משקי על ודקה
למה לא אומרים לחיים על קוקה קולה על כל
משקי אחר חסידים אומרים ככה שאתה לוקח מים
או קוקה-קולה ומכניס אותו
לפריזר אז מתחיל הקור של הפריזר לחדור
והמים קופאים או כל משקיע אחר קופא מי
שיודע קצת בענייני אבודקה איך יודעים אם
וודקה היא מיתית או לא מכניסים אותה
לפריזר ואז מה קורה הבודקה נכנס לפריזר מה
קורה קר קר קר קר אבל הבודקה לא קופץ זאת
אומרת אנחנו רוצים להכניס לעצמנו כזה דבר
לגוף שגם אם יש לנו קור של העולם שלא ו מה
זה אנחנו לא קופאים אנחנו נשארים בחמימות
שלנו לצד גם בתוך מצרים הוא לא קפה אז
לחיים ה ועוד אחד לחיים עוד אחד על
לחיים לך המילה חיים מורכבת משני ידים
באמצע אנחנו יודעים שי זה יהודי
אז ששני יהודים נפגשים בפרט ארבע נהיה ח ו
נהיה חם בלב
לך לח מ זה החלום חלום של יוס הצד בכלל
אנחנו מסדים חי אז השם אוכל לנו לחיים
ברוך אתה אדוני אלוהינו מלך העולם שהכל
ר לחים לחיים לחיים לחיים לחים
לחיים לחיים אז אנחנו מה אז אנחנו מה
הסיפור של יוטס קיסל מה קורה אג חבקים לא
אמרים ית קיסל אומרים יוטס קיסל א אז זה
גם בסדר אין בעיה אז שדמור הזקן נכנס לקל
מהיום שדמור הזקן נכנס לקל רבי שנר זלמן
שהפיץ את תורת הבעל שם טוב לקח את זה צעד
קדימה בם תורות ככה תורות קצרות דרשות
נחמדות הבעל שם טוב הכניס את העולם הזה את
עולם החסידות שתי דורות שני דורות לאחר
מכן אדמור הזקן שיחשב את עצמו לנכד רוחני
של הבעל שם טוב א התחיל איך אורים לשות
הכנו תנועת חבד מה זה חבד חוכמה בינה ודת
זאת אומרת את תעבורת עם המלהיבים ודברים
היותר קצת צרים של הבאר שם טוב בוא נכניס
אותם לתורה מוסדרת כן שאפשר ללמוד אותה
בחוכמה ביני להכניס אותה לכוחות השכל שלנו
לדעת וידעת היום והשבות הך כי השם אלוקים
לא רק להאמין באמונה תמימה שזה דבר נפלא
אלא מעבר לאמונה להוסיף נדבך של הבנה
להבין ללמוד לדעת זה מה ש עושים בישיבות
חבד עד היום והתפשט היום כמעט לכל מקום אז
אדמור הזקן נכנס לכלא בעקבות על שנה בלי
קשר אבל הוא ישב שמה 5 ש ימים ו כנגד אגב
אז זה ג פרקי הספר הניה לקותי
המרים גן פרקים מה זה כמה אמרת ג 5 52
זהות עם הכל זה נקרא 5 אנחנו מסודרים לא
חשבתי ב
40 של אלוקים למה אחד תוסיף אחד לב זה ג
תוסיף אחד למ זה נ זה ג בקיצור ואז הוא
אמר הוא אמר שכשהוא ישב בכלא הגיעו אליו
רבותיו הבעל שם טוב המגד ממזריץ' והוא שאל
אותם מה אתם אומרים התחלתי להפיץ חסידות
ואני בעצם אני רואה פה ש משמיים אסרו אותי
זאת אומרת שאני אולי צריך להפסיק אז אמרו
לו מכיוון שהתחלת אל תפסיק ולא רק אל
תפסיק אלא אחורים תרחיב ותפיק את מנות
החסידות הגיע הזמן זה הגזירה זהו ואז הוא
שוחרר ובעצם יטת כסלו הפך להיות היום שבו
בעצם תורחת החסידות איך אומרים קיבלה עברה
שלב משלב של
אולי פחד או חוסר ודאות או דורות תורות
קצרות פתאום לחוכמה בין הודעת יש אישור יש
סטמפל כזה אישור מלמעלה על הפצת החסידות ו
החסידות שינתה את העולם היום כל בית מדרש
שאתה נכנס כל העולם היהודי השתנה בזכות
תורחת החסידות זה לא סתם חג הגאולה זה ראש
השנה לחסידות מה שהפך לנו את העולם היהודי
עם אתה יודע עם התלהבות עם עם עם הדגש על
אמונה הדגש על על יוקר של יהודי כמה כל
יהודי גם יהודי פשוט הוא הוא חלק חלק
מאיתנו לא
היו אז האליטות לומדי התורה האליטות פשוטי
העם שהם מזה היום את אתה נכנס לכל הישיבות
אפילו פעם אמרו ישבים מנגנים ניגונים זה
ביטל טרה ביטל טרה היום זה נכנס לישיבות
התות אכרים הכיב יכול המסגדים שאין היום
מסנגד אין דבר כזה רגע פונוביץ במיר בזה
מה אתה שומע
צמך א זה משהו שנשאר בחתונות בכל מקום כלם
מבקשים את זה סוף האירוע השים מגל גדול
מהשיר הכי סוחף צו צומו אבל רציתי להגיד
לג מה שאתה אמרת אז אני כשהייתי בחור
בישיבה בויזניץ הייתי איך אייתי סוחב את
הגיטרה ברחוב בתוך כזה עטיפה של מעיל כזה
של יחשבו חס ושלום שיש
לך איך זה נקרא ה של המעיל של
החליפות אז היום היום זה חלק מהעניין הכל
נכנס היהדות הוכיחה את עצמה אנחנו היהדות
3,500 שנה מוכיחה את עצמה שהיא יודעת שיש
לה מנגנון שמוציא ופולט מה שלא שייך תמיד
הקראים זזו הציד זה כל משה שניסע שם את
צביא בזמנו עם הקראים הכל זז המשיחה יש
לנו שושלת מיוח חסידות הגיעה כמה ש אחרי
אז אחרי שבת ולכן היה כזה מ שבעל שמטוב
הגיע מה קורה מה קורה אבל הנה היום אנחנו
350 שנה אחרי המזקקה כן כן כן הנה ב ביח
שהחסידות נכנסה לכל מקום בעולם היהודי זאת
אומרת הנה אמס יד החסידים עלזה אז הבטיחו
לאדמור הזקן ביוטקסט יד החסידים תהיה על
עליונה תמיד אז ברוך השם שכולנו חסידים
כולנו שייכים לחסידות גם מי שלא למד ו מי
שלא זה עדיין בלי שיודע כבר מקבל מאור
החסידות שחדרה היום לכל לכל רובד בעולם
היהודי לחיים
לחיים חים זה היה נפלא ממש ו לקשר את את ה
את
החסידות לפרשה של של וישב קודם כל מהפרשת
ושב זה הפרשה שולי אולי אסור להגיד הכי
מרגש אותי אבל מאוד מאוד רגש אותי פרשת
וישב זה בעצם הסיפור של יוסף הצדיק
שהזכרנו בזכות יוסף הצדיק והאמצעים בדון
כתוב איפה שיפה איפה מצאו את יוסף בדותן
אני חי יוסף מצא את אחים נכון מיש הוא
שליח הבא בצם באמצא יוסף מצ אז הקדוש ברוך
הוא זיכה אותי כבר קצת יותר מ10 שנים
שאנחנו אנחנו חיים בנחלת יוסף הצדיק הוא
ליוסף אמר מבורך את השם ארצו רק את רק צלו
ספ צדיק כתוב שהאדמה שם היא מבורכת וממש
מרגישים את זה אפילו דוד היה אצלנו בשבס
קודש ובאת לנו משהו
לטום מור
כסים ויש שמה עד היום הזה כבסים באותו עמק
יש יש אותו בור איפה שיוסף בעצם המסע שלנו
אותו בור שיוסף היה ככה י מסורת כז כ יש
שמהו מלא בורות אה אוקיי לחת הבורות
ואנשים לאלא לא שמים לב כל כך הרבה מעם
ישראל הוא בנוי בעצם על נכון פסח זה בגלל
יציאת מצרים גם סוכות זה בגלל יציאת מצרים
אבל איך הגענו בכלל למצרים
מידון מידון מהבור שיוסף הצדיק היה לקחו
אותו הישמעאלים המדיינים עברו כמה ידיים
עד שהגיע למצרים ומשמה בעצם נהנו לעם יוסף
הצדיק הבין את המהלך הזה היו לו עיניים
עיניים קדושות היו יוסף נכון עלי עין הוא
ידע הוא ראה הוא הבין את המהלך
שהבור זה למן להגיע למשהו קדוש יותר תפילה
ואני חושב בעצם פה זה החסידות החסידות זה
לא לרדוף אחרי השיא זה להבין את המהלך זה
להבין את הכל זה להבין את הנפילות ולהתרגש
בעצם מהכל תכף נגיע לחסידות אבל א אבל רק
להזכיר עוד עוד רגע על יוסף הצדיק אבל שמ
טב הקדוש אומר הניסיון הגדול ביותר לכאורה
של יוסף
הצדיק זה היה לפחות מה שאנחנו יודעים זה
היה הסיפור של אשת פטיפה נכון למרות
שאומרים דווקא שהניסיון הגדול ול ביותר של
עש של יוסף הצדיק זה היה לא לכעוס על
האחים שלו למחו להם אבל בן קו ובן קו כתוב
אצל בעניין ש של אשת פוטיפר כתוב וינס
ויצא החוצה והבשם טוב הקדוש אומר מה זה
וינס ויצא החוצה לאן הוא ברח לאן הוא הלך
אז החוצה זה אומר שהוא עשה זום
אט הוא אמר למה הרי כתוב שאשת פוטיפר היא
הייתה האישה היפה ביותר אי פעם שהייתה חיה
ושחיה
אבל היופי זה חייב להיות משהו שהוא נברא
זאת אומרת אי אפשר אי אפשר לברוא משהו
שהוא יותר יפה מהבורא כן אי אפשר לייצר
אני לא יכול לייצר משהו שהוא יותר שה יותר
יפה ממני אם הקדוש ברוך הוא ברא את האישה
היפה ביותר זה אומר שבוודאי הקדוש ברוך
הוא הוא הוא להדבק במקור במקור של היופי
ונז ו יצא החוצה הוא אמר טוב אני אני אישת
פוטיפר זה השיא של היופי אבל
למה
להתפשר ולהיות רק ע עם היצור אם אפשר
להגיע ליוצר וזה להבין שבסוף הכל לא משנה
כמה הוא מתסכל אותנו א מתסבך אותנו כל דבר
אבל להדבק בשורש של הדבר לצאת ונס יצא
החוצה להבין למה אני עובר את הניסיון למה
נפלתי למה עליתי איך עליתי זה בזכותי איפה
הבורא כן רעה בירה איפה איפה איפה הבורא
איפה סוד איפה השורש של כל דבר החימש
דיברת על הבורות מקודם אז יש אני זוכר
שלמדתי שכתוב הבור רק אין בו מים כן אז
נראה לי רשי כותב רשי כותב נחשים ועקרבים
בו אז מה זה הדיוק הזה דרך אגב איך איך
סליחה שאני כותב אותך אני רק
אומר כדני כאחד שגר בדותן יש הרבה נחשים
ועקרבים איפה רשי היה
גר איך הוא ידע איך הוא ידע ש ז זה מלא
בנחשים זה זה מתחבר לזה כי זה יסוד גדול
כי כתוב הבורק אין בו מים מה הדגש של אין
בו מים אז זה אומר זה הולך על על התורה
מים דיברנו כל הזמן שזה מים זה התורה אז
אומר אם בן אדם נמצא במצב של בורק שאין בו
מים שאין בו זה אז מה יש לו נחשים ועקרבים
זה מה שימלא אותו הדברים הלא טובים
המבלבלים ועל ידי המים זה מוציא את זה
מוציא את כל הדברים הלא טובים וואו א יש
א א
יש שיחה זה שיחה
מימר ב סליחה אבל זה משהו אחד אחד החזקים
אני אגיד א איפה זה שנייה אחת תחתוך איפה
זה פה איפה זה אה הנה
כן אומנם סקסל אבל עדיין אנחנו בפרשת וישה
ויש משהו נפלא נפלא נפלא מהרבי על זה
שיוסף נמצא בבית הסוהר והוא קם בבוקר הם
חולמים הרי את החולמות שלהם שמה נכון חלמו
הם חולמים שניהם ו ויבוא אליהם יוסף הבוקר
ויר אותם והינם זועפים ואז הוא שואל את
ריסי פרעו אשר איתו מדוע פניכם רעים היום
א חלום חלם תיר יוסף בן 17 יורד לבור
האחים שלו שונאים אותו מתנקים אליו רוצים
להרוג אותו מוכרים אותו למצרים הוא צריך
להיות אדם עם טראומות אדם עם פוסט טראומה
לא יודע איך לקרוא לזה אדם מריר שהאחים
שלו בגדו בו יורד לכלא של מצרים שזה לא
הכלא של הקטינות פה בארץ כן זה כלא
ש איך קוראים התנאים הפיזיים אנים לשבור
לך בטח בטח מכות כלא של מצרים ומה קורה
הוא במצב הכי נמוך כביכול שהוא יכול להגיע
במצב הנפשי שלו גם צריך להיות על הפנים
ומה קורה הוא רואה 12 ס תוך כדי הכלא
שכולם שם בדיכאון והנה פניהם זועפים הוא
מצליח לזהות בכלל שהם זועפים זאת אומרת לא
כתמול שלשו כאילו המצב כאילו רוקדים שמה
כל היום הם היום הם עצובים לא בקלא של
מצרים כולם שמה במצב על הפנים אבל הוא
מצליח לזהות שפניהם זופ מדוע פניכם רעים
היום וואו איזה מין רגישות נפלאה שלזה
יוסף הצדיק זה תמיד תופס אותי יוסף שאמור
להיות אדם שהרגע שלו כאילו כבר את יודע מ
מי שנגדו בו ועשו לו אז הוא צריך לה כלם
ילכו אני דואג לעצמי הרגישות הזאתי מדוע
פניכם איך אתה בכלל מזהה ש וזה התנין ות
הקטנה הזאתי זה בעצם שורש של כל הגאולה אח
כך
כי הזכירו לו פר מציאים אותו מהבור משנה
למלך מצרים זאת אומרת אם אנחנו רוצים לקחת
לעצמנו איזשהו מסר אנחנו לא בכלא של מצרים
אנחנו מסתובבים בחיי היום יום אל רואים
בןן אדם מדוע פניך ככה מה מה מה קרה דיוד
מה למה אתה כזה וזה יכול להיות פתח לגאולה
שלמה של בן אדם של העם שלל לגמרי הגאולה
אנחנו יודעים שגאולה כללית מתחילה מגאולה
פרטית אז קודם כל אדם א זה אפשר למוד ב
יוסף הצדיק הרגישות הקטנה הזאתי מדוע
פניכם ראים היום לא משנה למה כי הוא תמיד
שם השם שגור בפים הוא יודע שהכל כמו שאמרת
מקודם על המהלך הוא יודע החוצה הוא מסתכל
בזום אוט נכון כל הזמן הוא מגיע לפני לפני
טוב זה כבר שבוע הבא הוא יושב מה קורה הוא
שואל אותו מי אתה הוא אומר בלעדיי אלוקים
יענה את שלום פרו כל הזמן שם השם שגור על
פיב כ הור רואה את התמונה כלומר אני פה אם
אני נמצא פה במקום בבור סימן ש אני יכול
זה המקום לעלות הכל בור זה פעם חשבתי
שהתורה התורה מתחילה באיזה אותיות ב ר בור
השתי אותיות הראשונות של התורה הקדושה זה
בור כן אולי אתה תהיה בבור ואז תכניס את
הא' בראשית תכניס את האור לתוך הבור בשביל
זה יש עולם בשביל זה אנחנו נמצאים בשביל
זה הכל כל המסע המטורף הזה זה כדי להכניס
את הא' לתוך
הבור אז זה נהיה בורא מה ב בשית בורא בורא
תברח אם הקדוש ברוך הוא היה מגיע אלינו
והיה שואל אותנו לפני דברים קשוחים שעברנו
האם אתה מסכים שאני אעשה לך כזה דבר שככה
תעבור בחיים את אומ תן לי את החיים
הפשוטים מה מסתבר שעושה לך את הדבר הזה
ואז ממנו אתה גודל כל האנשים הגדולים
בעולם המצליחנים איך הם הצליחו מאיזשהו
נקודת שבר מאיזשהו אנשים אנשים שיש להם
השפעה גדולה אתה רואה שהרגש שלהם מתפתח
השכל שלהם מ דווקא מאיזשהו נקודות
בעייתיות בחיים שלהם מ איזשהו משברים קשים
אם היית שואל אותם לפני אמרים אז לא לא
רוצה נכון אלוקים נותן לך את זה כדי ששמה
תגדל מהש שואל אותם אחד אומרים לך הייתי
צריך לעבור את זה בב אם לא היתי ומר את זה
לא התי לגמרי דווקא זה חיזק אותי זה שזה
איפה הינו אמ רבי לא היה נכנס לכלא איפה
הם נכנס לבור לבור ד ניגון או שאנחנו לא
בים אפשר ג שמו מדוד לא זמן את שמו מדודי
אבל משהו ליד קיסלב יוטס יוטס בס סליחה
שמע זהזה יום גדול זה יום
אה כל שנה אתה יודע אתה שומע עוד סיפורים
עוד זה לפעמים גם חוזרים על אותו סיפור
אבל פתאום עוד איזה פרט עולה לך עוד איזה
זה וזה מטורף כמה השגחות פרטיות היו שמה
וספר לנו את הייקה
היקה אז יש את יש את הסיפור הידוע שדמור
הזקן היה בכלא ואז הגיע אחד המפקדים נכון
הגיע המלך אה המלך חפש לו שר או
שרר מ מאוד בחי המלך זה סיפור אחר אזה
שהוא כמה סר חשוב שהגיע הגיע ורצה לתחקר
את אדמור הזקן לדבר איתו אז הוא הגיע והוא
אמר לו התחיל לשאול אותו
ב הוא הבין בתורה כאילו ידע היה מלומד
מאוד אז הוא שאל אותו שוא אמר לו איך זה
יכול להיות
ש הקדוש אומר לאדם הראשון היקה מה הוא לא
ידע איפה הוא נמצא הוא יודע הכל הוא ברא
אותו יודע אז מה זה יכול כאילו מה זה אז
אדמור הזקן רשימ אמר לו רשי כותב רצה
לפתוח אמו בדברים
ר את זה אני יודע אוסר אומר לו את זה אני
יודע אבל מה אתה אומר על זה אז ז ואז הוא
אמר
לו
כשיהודי אדם כשאדם בגיל בגיל הוא נתן לו
את המספר של שהוא היה באמת באותו זה 154
כן נמצא בזה ואז שואלים איך ז ולך לשון
השם שואל אותו היק מה עשית עד היום ומה
אתה עושה כדי לבל את השליחות שלך איפה אתה
נמצא מה מה אתה עושה בעולם הק איפה אתה
אוחז ו שנקרא אז אז אז זעזע אותו התשובה
הזאת הוא פתאום הבין שיש פה משהו לא רגיל
וואו שיושב לפניו בן אדם גדול וזה גם אחד
הדברים שבאמת עזרו לו לצאת משם לא יודע אם
זה קשור אבל באופן כללי התרשמות לאורך כ
כל המעסה אבל היקע זה אך אומרים איפה אתה
בעולם כי אנחנו יודעים שהתורה הי מראשון
הוראה א שקדוש ברוך הוא אומר לאדם הראשון
היקע אוקיי מה קורה לא משנה ששו רן הפך את
הקערה על פי ועשה לנו היקה לקדוש ברוך הוא
שזה גם נפלא שזה גם זה אבל כן איקה איפה
אתה מה קורה איתך איך מתקדמים כן בכל דבר
בחיים צריך כל בן אדם צריך לשאול את עצמו
איפה אני אוחז א אני נמצא על המפה אז הבנו
שאנחנו
שיטס קיסלב זה ראש שנה לחסידות כן והייתי
רוצה לקחת את זה למקום קצת
אישי חשבתי לעצמי שאולי כל אחד מאיתנו
יגיד מה זה מה זו חסידות בשבילו חסידות
המילה חסידות מה זה חסידות מה זה חסידות
בשבילך מהזה אני גם אגיד מה זה חסידות
בשבילי מה זה ה מה זה מה משמעות המילה ומה
משמעות בכלל המושג חסידות
ת אני
חושב אני לא רואה איך העולם מתקיים בלי זה
בוא נגיד את זה ככה הרוצים פונמה אישית לא
לא אני אגיד יצא
ם דוד נחשון בלי חסידות היה מישהו אחר כן
בטח לא נשמ אני חושב שזה אני זוכר איפה
כאילו זה נכנס לי לראש בישיבה שהייתי
בתקופה בישיבה ז היה לי תקופה כזאת הייתי
מאוד רצה להיות במוזיקה ופחות הראש שלי
היה בלימוד ודברים כאלה אבל אני זוכר
שהייתי תמיד נכנס לבית מדרש
והייתי מעדיף נגד לפתוח ליקוטי שיחות
אוניה מאשר לפתוח גמרא היה לי יותר חיבור
עד היום אני יותר מחובר לזה
ו אני חושב שזה עשה אותי בן אדם הרבה הרבה
יותר טוב ברמה האישית כל מיני מאמרים
ודברים שלמדתי ודברים
שלקחתי ואני אני לא רואה את ה לא יודע אני
לא רואה את העולם מתקיים בלי זה ל אבל
אוקיי אתה אומר לי מדבר איתי על תוצאות
אני שואל במשמעות מה זה חסידות בשבילך מה
זה
חסידות אני חושב שזה
שזה בן אדם קם בבוקר הולך לעבודה הולך לזה
בסוף אנחנו כמו רובוטים במרוץ כל ה פתאום
בא החסידות אומרת לך כל מה שאתה עושה בתור
רובוט יש לזה ערך יש לזה תוכן יש משהו
שעומד מאחורי זה אתה מניח תפילין אתה מבין
למה אתה מניח תפילין מה קורה בפעולה שאתה
עושה שאתה מתחבר כ כל דבר שאתה לומד
אתה פתאום מבין זה פותח את הראש פותח לך
את הראש ואתה כל דבר שאתה עושה אתה מבין
מה זה למה אתה עושה את זה ובזכות זה אתה
באמת יש לך ערך ותוכן לחיים אני חושב
שאנשים שלא לומדים את זה ולא עושים את זה
בסדר יש כמוך עוד אלף כאלה כאילו אתה לא
באמת חווה את החיים כמו שצריך לחוות אותם
את חושב את הייחודיות לא גם ייחודיות וגם
ערך זה משהו עם
ערך אגב יש ורט יפ אמרת שאני אוהב את את ה
את ה וורטים שאתה מוזיז את הפסיק למקום
אחר נכון דע מה למעלה ממך דע מה למעלה
אומר הבעל שם טוב אם אתה רוצה לדעת שתדע
לך שכל מה שקורה למעלה בעולמות העליונים
ממך זה ממך אתה יש לך השפעה זה גם
משהו שמשנה משנה חיים בהסתכלות כי אתה
אומר אוקי אני עושה מצוות כן צריך לא אם
אתה עושה מצווה זה עושה משהו זאת אומרת אם
הוא רוצה רוצה אותך אז יש פה איזשהו אתה
המעשים שלך נחשבים אייך
ורים יפה אתה משפיע
אז מה אתם ושלך מה זו חסידות בשבילך א א
וואו זה שאלה קשה לא זה לא קשה זה כאילו
כל כך הרבה דברים אתה מבין כלו חסיד אחד
אחד אחד ווא אז קשה לבחור באמת כי יש כל
כך הרבה דברים
שיכולים א יש משהו שהוא יותר כללי בוא
נתחיל עם זה בוא נתחיל מה הגמרא קוראת לו
חסיד כן פנים משורת הדין יש שם בזה ש
כשגוזרים את הציפורניים נכו הרי אומרים
שזה לא טוב לאש שבהריון
אז כתוב שמה
שרשה זורקן רשע זורק את הציפורניים על
הרצפה צדיק קוברן קובר את הציפורניים
וחסיד סרפן שואל אתגור אני לא יודע אם זה
רשיו שם של זוכר למה חסית מה העניין יש כך
כתוב שאדם אסור לו לשרוף דברים שקשורים
לגוף שלו כי זה יכול להזיק לו אז למה חסיד
סרפן ל למה הוא נקרא חסיד הוא מוותר על
הטובה האישית שלו יכול שהוא ינזק מזה לא ק
שהוא מותר על טובה יכו שנזק מזה רק שמישהו
אחר לא ינזק זה המור של חסיד אז תרא מפל
לשליחות שליחות של אתה יודע שהרבי התחיל
בעולם מהפכת השליחות השלוחים של הרבי בכל
העולם מה הם מוותרים על הטובה האישית שלהם
הילדים שלהם גדלים את יודע בכל מיני חורים
בלי חינוך נורמלי כאילו אתה מזיק כביכול
רוחנית לעצמך בשביל יהודי אחר זה בעצם זה
חסיד שמוותר על הטובה האישית שלו בשביל
מישהו אחר זה סתם זה נפלא ביותר זה באופן
כללי א באופן פרטי מה זה חסידות
בשבילי אני חושב ש
התניה משנה חיים בהסתכלות שלו של הת שתי
הנפשות
ה איך זה נקרא ה לא פיצול אישיות הפיצול
אישיות
ה כביכול כי כי אם אתה עכשיו הגענו מקודם
א מ איך קוראים לה שמה רבקה שהיה לה תומים
כן יתרוצצו כן יתרוצצו הבים למה היא למה
אמרה שהיא לא יכולה תלך ידור את השם הא לא
הצליחה מה כזה נורא נכון אם הוא היה הולך
לזה זאת אומרת אם יש פה ילד אחד אז אם הוא
הולך לעבודה זרה ז עבודה זר מה יש לו
פיצול אישיות שני גויים בבטנך זאת אומרת
יש לך שתי יש ליהודי שתי נפשות נפש בהמית
נפש אלוקית אז הכל בסדר אם אתה נמשך למשהו
אחד אתה יודע להבחן את זה שזה לא אתה אם
אתה רק נפש אחת אז תחליט או שאני נמשך
לקדושה או שאני נמשך לדברים לא טובים אני
הפיצול מה אני זה לא יש לך שתי נפשות
החידוש הנפלא של אדמור הזקן בצם זה זה
הדבר הראשון בפרק ב' בתניה שלכל יהודי יש
שתי נפשות נפש אלוקית נפש באמית אחת
שמתהווה לדברים אלוקיים וקדושים פשוט ככה
ונפש שרוצה דברים כייפים ותאוות חוץ מהיצר
רע ויצר ה טוב זה כאילו כבר נפש זה נפש
בפני עצמה שמחייה אותך וזה משהו שגם אני
חושב שזה משנה חיים בהסתכלות אוקיי אני
יודע להבין מה מה קורה לי אני לא מתוסבך
יש לי אוקיי זה מפה זה מגיע מפה זה מגיע
מפה אוקיי הכל בסדר המטרה שלי כמובן שיש
כמו זה וזה שפתן המטרה שלי שנפש אלוקית
תגבר כמה שיותר שהנפש אלוקית תקבל ביטוי
בגוף שלי אבל יש פה שתיים שתיים זה משנה
משחק זה צינר אני חושב ברגע שיודעים את זה
אז יודעים איך להתמודד עם זה בהחלט אתה
רוצה להגיד משהו מישה א שאני אגיד
קודם תמיד כשאני שואל את השאלה הזאת אתש
אומר אתה תגיד נו דיוד מה זה חסידות בל
אני אשאל דיוד מה זו חסידות בשבילך אז אני
באמת כשאני חושב על חסידות אני חושב על מה
שהגמרא אומרת לפני שורת הדין אבל בעומק
יותר זה לעשות מעבר
למצופה מה ש לעשות מעבר למה שמצופה ממך
זאת אומרת כמובן יש תורה
ומצוות יש לנו מצוות שאנחנו חיייבים בהם
יש לנו מצוות מצוות תעשה מצוות לא תעשה
אסור מותר ויש את מעבר למצופה
שזה חסדים שזה גם אותו שורש גנות חסדים ו
הידור מצווה עידור
מצווה אבל בעיקר לפנים משורת הדין לפנים
משורת הדין זה החסדים ועכשיו גם תוך כדי
שדיברת א נזכרתי שיש אמרת ש שהגמרא אומרת
חסיד אז גם במשנה בפרק הבות יש מקום שכתוב
חסיד חסידים ישיש כמה מקומות אבל אחד
המקומות שכתוב חסיד זה ארבע מידות בהולכי
בהולכי בית המדרש הולך ואינו עושה שכר
הליכה בידו עושה ואינו הולך שכר מעשה בידו
הולך ו הולך ועושה חסיד אז למה חסיד ולא
צדיק לא לא למה לא שני כאילו שכר הליכה
ועשיה בידו למה לא גם וגם אז אומרים שלא
יכנס פה יותר מדי לעומק יש פה הרבה מה
למיק אבל אבל הנקודה היא בסוף שהולך
ועושה ההולך ועושה זה זה שהולך שעושה לשם
שמיים והוא לא הוא לא אם אתה אומר לו
אוקיי תקבל שתי השכר אז לא זה לא בשביל זה
אני עושה את זה אני לא עושה את זה בשביל
השכר החסיד הוא לא עושה בשביל שכר אצל
החסיד שלא מוזכר שכר כי הוא לא עושה את זה
בשביל השכר של
הסכר וזה בעצם הנקודה שזה מעבר למה שמצופה
לך אתה עושה בשביל לעשות עושה מתה עושה
מהאהבה אז אתה לא אומר לש בו ג גם הרי
החסידות בעצם התחילה אחרי תנועת המוסר כן
שבעצם החסידות הכניסה את השמחה ברגע שאתה
מכניס את השמחה אז יש לך את היכולת לעשות
מאהבה אבל זה כל ה כל האהבה הי חיים שלנו
זה אנחנו עושים את זה בשביל בשביל לעשות
מתוך מאהבה משמחה אם היית מכניס עכשיו
משהו מצופה בגדול אם אני לוקח את זה מקום
אישי זה הנקודה שהיא מעבר למשהו מצופה יפה
לפני מישה סדין מעבר ההידור הנקודה
המע
המעבר גם גם בבן אדם לחברו יש אתו מעבר יש
סטנדרט יש יש אתה מעבר מתי הית עושה מעבר
כשאתה באמת אוהב שאתה אוהב שאתה שמח תיד
את אר אתתי הייתה צריך לראות את דיוויד
לפני כמה שנים היינו בראש השנה בבית חנני
היית צריך לראות איך הוא עובר בית בית מה
עם השופר קית שופר לא מוותר לאף אחד ה
אפילו אני בעצמי כבר היה מקומות שכבר
אמרתי זהו כאילו מה כבר עייף ח זה לא ויטר
לכולם אתה רואה שהוא הולך ועושה באמת כי
צריך
ק שופר השנה השנה גם שנה שנה שעברה שנה
שעברה הייתי שמה השנה לא יכולתי להיות שמה
זה כבר שנה שעברה זה גם היה מ לא מצופה
התחתנתי אבל אשתי הסכימה השנה כבר היא
רצתה להיות עם ההורים אתה יודע יש עוד
נסיבות
ועכשיו זה היה שלושה ימים ועכשיו יש לי גם
עם המורכבות שלי בלי עין הרעה יש לי את
הבנות שלי עכשיו אז יצאתי עם הילדים לטייל
כל פעם שיצאתי זה סיבוב לקחתי את השופר
אולי הף פעם יהיה לי איזה הזדמנות אולי ה
פעם תהיה לי הזדמנות טוב אני הולך לפארק
סתם איזה גינה עכשיו חבד עושים שמה בוקעים
שופר
בפארק ופתאום מגיע איזה
יהודי חסיד כן במובן החברתי ככה עם זקן
מגולגל כזה עם פות זה
בקיצ איפה אפשר לשמוע תקיעת שופר ככה זה
שלוש בצהריים ארב בצהריים נרא לזה עכשיו
למעשה חבד עושים שמה שופר בפארק נראה לי
בחמ נניח אז אני פגשו ב4ב משהו כזה הוא
שאלתי איפה חבד אוסים יש זה אמרתי לו תשמע
אני לא יודע בדיוק אני יודע שיש אבל זה
אבל אם אתה רוצה אני יכול
עכשיו צאתי את השופר תקעתי לו עכשיו אני
לא יודע לך תדע אולי זה אליהו הנביא
אבל אחי אחי מוצי יום טב הובה מה שבטוח
שהוא חשב עליך שאתה ליון אבי מוצי יום תבו
בה דופק הוא שאל אותי איך קוראים לי
וכתובת איפה אני
גח מוצי יום והוא דופק לי והוא מביא לי
ככה בקבוק יין עכשיו אני כבר כנראה שהוא
לא הרגיש טוב לא יכול לכת את בכנסת או
משהו וזה עכשיו אני כבר מרגיש יותר טוב
וזהה לי בבוק יין אבל אבל באמת הרגשתי
שהיו עוד כמה מקומות שהרגשתי שכשאתה רוצה
מזמנים לך יש יש לך את הרצון יש לך את
הרצון לעשות אתה מעבר יזמנו לך מעבר לגמרי
אה מוישה מה זה חסידות בשבילך מש או לקח
את
המושכות אז כמו ש כמובן כמו שכולם אמרו פה
אבל לא אבל יחד עם
זאת
חסידות אני חושב
ש הרי לא לא לא נולדתי חסיד לא גדלתי חסיד
ב במובן החברתי במובן החברתי כל גדולי
החסידות גם לא נולדו חסידים אני רק מדייק
פה כולנו
אבל שמתי לב שיש מעבר בין לברוח מ לרוץ אל
לברוח מדברים לא
טובים ולרוץ אל ולרוץ אל זה בעצם הדגש של
החסידות האמיתית להבין השכחה פרטיית שאין
שום דבר בחיים שלך שהיא מיותרת אין חלילה
שום טעות אין בזבוזים אין ימים
מבוזבזים אין נפילות בפני עצמם אלא הכל
הוא הדרך להתעלות ואפילו אם אתה לא מבין
את המשמעות שלך מעכשיו אבל בוודאי שזה חלק
כן אז הימים שלך אפילו יש לך היום נורא
והיום אבל תוך כדי
בפנים הנפש החסידי שלך אתה מבין אין מיותר
אין הקדוש ברוך הוא יעיר את אני שאני אבין
שהיום הזה היה כל כך נצרך הכל כל הפרטים
הקטנים כל המפגשים הקטנים כל המחשבות
המפוזרות בסוף הכל מדויק עד שאין אין
שיעור באמת בת חשבתי לקשר את זה ממש לסוף
הפרשה אנחנו יודעים שתמיד נפרדים בדברים
טובים בדברים חיובים נכון גם בסוף הפרשה
תמיד אנחנו רוצים לסיים את הפרשה באופן
חיובי אבל באופן מאוד מפתיע פרשת ושל
מסיימת מה הפסוק האחרון של הפסוק ולא זכר
שר המשקים את יוסף וישכחהו נורא יום בגלל
זה הוא נשאר עוד שנתיים בתוך הבור הזה אבל
מה העמקות פה מה החסידות פה שבעצם איך היה
הגאולה אם הוא היה משתחרר היו נזכרים שיש
איזה יהודי חכם וזה היו שולפים אותו
וכנראה היו מכינים אותו שוב להיות שר
בממשלה שמה אבל ה שוניות על להיות במקום
הכל כך חשוך ואפל וחסר תקווה ובשנייה אחת
רצו מן הבור שבשניה אחת הכל מתהפך והכל
בגלל ושכחי פתאום אתה קולט איך הגאולה
צומחת בשום מקום פתאום זה הופך את וישכחו
להיות כל כך הרבה משמעותי יותר
כשדיברנו בסולם של יעקב שמה שקובע את
הגובה של סולם זה לא כמה מדרגות אלא כמה
מרווחים יש זה בעצם קובע את הגובה שאתה
מבין שאתה נמצא באיזשהו נקודת מבט ואתה
אומר
וואו כל מה שנפלתי בעצם זה היה כדי להעלות
הבור הזה זה היה כדי שבסוף נצא ממצרים
ונקבל את התורה איזה משמעות בטם יש לבור
כמו שיוסף הצדיק המלחים שלם אתם חשבתם עלי
לרעה אלוקים חשבה לי לטובה לטובה הקדוש
ברוך הוא כל המהלך הזה הוא עשה אז החסידות
זה להבין ולהפנים את עמקות הטוף טוב השם
לולי אמנתי לראות בטוב השם בשם תזכה אותנו
לראות ולהאמין שהכל זה טוב לא רק הטוב לא
רק השיא לא לא נקודת גובה אלא הכל הכל גם
הכישלון הבור בעצם הוא טוב צריך לדעת צריך
לדעת להכניס את האור של השם אבל החיים
הפרטיים שלנו לא לא לנסות כל הזמן לגזור
לגזור את כל הלא טוב ולברוח מזה ולהיכנס
לטוב לחפש לחפש את הטוב להגיד טוב בוא שכח
מכל הלא טוב בוא נחוס את זה לאיזה פינה
בוא נצמצם את זה ו שום דבר הכל זה זה דרך
אז מה זה חסידות בקצרה אמרת רוצה להבין את
ה את האישי שלך את הפנימיות להבין שהיום
יום והרגע רגע לא משנה כמה לי הוא נראה
חסר משמעות האמונה שהוא כולו טוב והוא
כולו בהשקה והוא דרך להעלות הכל זה דרך
להגיע למקום עוד יותר עוד יותר גבוה עוד
יותר גבוה אין טעות
אני אמרתי בעניין של הלוואי כן הלוואי
שיזכה אבל אפילו לזכות להמן בזה הכנסת
הכנסת לי את המילים את המילים לפה שגם אני
אומר אני אומר לעשות מעבר למצופה ואני
אומר בלב אבל הלוואי שיזכה כ אבל ישב פה
יהודי שהוא הוא הדוגמה בשבילי לא אל תיבהל
מ ש ש לעשות ל מעבר ל מצופה וגם אני אמרתי
קודם שברגע שאתה עושה מבד משהו מצופה
מזמנים לך גם וכמו שאמרתי גם למישה ש
כשאתה כשאתה אמרתי לו על עצמי אני
יצא את זקא לא זקא בדיוק על זקא באתי באתי
למקווה בערב סוכות ואיך שאני בא להיכנס
למקווה יוצא מולי
יהודי לא יודע קעקועים וזה בלי כיפה וזה
לא
נראה חסיד כן זה אז ואני כזה אומר ווא כזה
טהור אתה ש
סתם בקלות כזה בקלות ראש הכוונה בצחוק זה
לא קמתי משהו מאוד רציני הוא אמר באמת מה
אתה מחזק אותי מה זה הבנתי שהוא צריך זקוק
לזה אמרתי מה השאלה בכלל כל יהודי הוא
קדוש ותחשב צ אתה ממק תראה איזה אור שלך
לפנים וזה הוא בא חיבק אותי והוא אמר אתה
לא מבין איך אתה מחזק אותי ואזר חשבתי את
עצמי הרי מגלגלים זכות הלי זכאי אז אני
אני לוקח את זה למקום הפוך אם שלחו אליי
את היהודי הזה והכניסו לי את המלים האלה
לפה ש סתם אני חשבתי בצחוק יאללה להגיד
משהו זה בדיחה או משהו אז זה אזה סימן כזה
משמיים תשמע אתה זכאי אתה זכאי בדברים
מסויימים כמובן לא בשלמות אבל במובן מסוים
אז א מוי שסיפר
לי שבוע שעבר יום שני סיפור
שהגעתי לדמות הוא לא ראה אותי כי היינו
בטלפון אבל סיפר לי סיפור שהיה לו בבית
החולים בית רפואה בית רפואה מחילה אה א
בבית הרפוא ה הוא אח במיון מלניאדו
אז בוא ספר אני חיב שתספר הסיפור הזה כי
זה באמת אני חושב ש אני כבר סיפרתי את זה
כמה אנשים ואמרתי להם בשבילי זה הסיפור של
תלמידי בעל שם אבל למה אני אומר את זה אני
יודע שכבר אתה מתחיל להסמיק וקשה לך אבל
אני אומר את זה כי זה חסיד אמיתי זה חסיד
אמיתי
ואם אתה אם אתה פועל בצורה כזאת ואתה
מתנהג בצורה הזאת אז גם מזונים לך מזמנים
לך את ה את את המעשים השווים את
ה זה סיפור קצת ארוך אבל לא לא לא אכפת לי
שיקח כמה שיקח אבל סיפור אולי ליד קסב
שיהיה לילו נשמ את ה ורדה בת ישראל או
אפילו את השם ורדה בת יסל כן אחר כך עשיתי
סכירת מעגל שאני אזכור את השם הזה ורד בת
י פל גדול כן זה קרה בדיוק לפני שבוע
בדיוק לפני שבוע
ימים אז כן בתי שלא לא חשבתי שאי פעם אני
אספר את
הלא לא הייתי מוותר לך אז זה סיפור סיפור
מאוד מאוד עמוק סיפור מאוד
עמוק הקדוש ברוך הוא מזכה אותי להיות אח
בחדר מיון חדר מיון זה ממש להיכנס למקווה
של עם ישראל לפגוש את היהודים בכל בכל
מיני מצבים נפשיים
פיזים יהודים בכל מצב כן זה זה ממש כמו
להיכנס
ל למציאות אחרת ממה שהעולם מכיר אפשר
להגיד להיות חשוף לכל דבר אפשרי לכל מצב
אפשרי ומה מה שמסכם את האנשים שמגיעים
לשמה בגדול זה שאף אחד לא תכנן להיות שמה
באותו יום וזה אולי אני חושב גם לעות
בחינה שזה שזה אפילו יותר קשה ממחלקות
למעלה כי המחלקות למעלה כבר יודעים מה
נכון אמרו לו זה יש לך שלושה שבועות יש לך
חודש אתה טיפול הזה הטיפול הזה שמה אנשים
מגיעים מתוך הספק הכי גדול ואנשים גם
לפעמים שכאילו לא עלינו כן שיהיה לכל
יהודי אח טוב וחסד אבל
א אולם לפעמים זה היה מפגש עם היהודי
שכרגע עובר את הדבר הקשה ביותר שהוא עבר
מאז שהוא נולד ואתה שמה אתה אתה אז מצאתי
את עצמי במשמרת אני אשתדל לקצר אבל הייתי
באיזה משמרת של המון המון שעות והרבה
בלאגן מה מעבדה איזשהו עיכוב הרבה אנשים
לחוצים וכאוב ואתה בסוף המענה כביכול
למרות שמה אנחנו אנחנו אפס אפסים אבל
כביכול התה איזשהו
מענה ובתוך הבלאגן הזה הייתי כל כך הרבה
שעות עד שהגיע מישהו עם קוצר נשימה ופתאום
שמתי לב שנגמר התרופה שהייתי צריך לתת לו
להקל עליו ואחרי איזה תשע שעות בערך
שהייתי באיזה כוך יצאתי החוצה כדי להביא
התרופה ותוך כדי שאני הולך להביא את
התעופה אני קולט בזווית עין ככה הקדוש
ברוך הוא ממש כאילו הכל והשכחה כל כך
מופלאה אני קולט בזה זווית עין תוך כדי
שאני עובר באגף אחר במיון אני קולט עוד
איש צוות לא יהודי ערבי שהוא יוצא מאיזה
ויילון ואני שומע אותו דיעבד
ממלמל מעצמו וואלה אין מה
לעשות הוא סוגר את הוילון ישר אם אני שומע
את זה אני אומר טוב כאן בטוח שיש הרבה מה
לעשות
מה אז ממש הייתי בדרך להביא את התעופה אז
אמרתי טוב מה בוא בוא נסתכל שמה אז ממש
אני עושה רוורס מגיע הוא בינתיים ממשיך
אני פותח את הוילון ואני רואה אישה בת 90
עם דופק 20 שכנראה
היא תכף נכנסת למעלית לחזור
ל למקום מאיפה שכולנו
באנו וחשבתי ל עצמי טוב יש בלאגן יש כל כך
הרבה מה לעשות אבל יהודי לא יכול להיות
לבד בטח לא ב בטח
לא בזמן כמו עכשיו לעלות למעלה ולצאת לפה
לבד לגמרי יהודי אף פעם לא לבד אז ישר
רצתי והבאתי יש שמה דפים של וידוי מצאתי
מתחת לאיזה דפי בולטו איזה קלסר ככה עם
כמה דפים יש דף של וידוי וישבתי ליד האישה
הזאת אמרתי בונו של עולם תראה איך אתה
מזכה אותי להיות עם האישה הזאת ממש ברגעים
בדקות האחרונות שלה והתחלתי להגיד שמע
ישראל ותהילים והגשתי כזה דבקות ואמרתי
איך האישה הזאת זכתה איך אני זכייתי איזה
זכות להגיד שמע ישראל עם אישה בטח כל כך
קדושה וישבתי שם בדיוק באותו רגע עוברת
עוד איזה אחות במיון והא מסתכלת אומר תגיד
מה מה הולך שם מה מה אתה אומר אמרתי לה
אני אני אומד פה תפילה ככה ללוות את הנשמה
חזרה לגן עדן והיא אישה שאולי תורה ומצוות
קצת פחות יודעת אבל היא רק ראתה את זה ו
ישר התחילה לבכות כאלה דמעות פשוט עמדה
ומר וואוו אני אני אני כולי התרגשות אני
לא זוכר את פעם אחרונה שה כל כך התרגשתי
איזה התרגשות אני לא יודעת מה קורה לי
ופשוט עמדה ובכתה והיה כמה רגעים של כזה
קדושה וממש ברגע שסיימתי להגיד שמע ישראל
אני רואה במוניטור פס ממש באותו שנייה
שסיימתי להגיד שמע ישראל וכמה פרקי תהי
כמה פרקי ממש וידוי באותו שנייה אני רואה
פס טוב חוזרים לטירוף של המיון אני רץ אני
מביא מביא עוד תרופה אמרתי טוב נגמר נגמר
התרופה מקווה שעד עכשיו אולי מישהו אכן
נתן לו כ התעקבתי אייזה שתי שלוש דקות אבל
אמרתי טוב אה אולי נצטרך גם עוד מענה חוץ
מזה אז לקחתי עוד מנה של התעופה שמתי בכיס
רצתי חזרה ואני ח נכנס לעוד איזה שמונה תע
שעות של מייוון מטורף ואחרי 17 שעות אני
כבר לא לא זכר ברוך השם יש לנו תג שרשום
השם שלנו כי
אחרת יש סיכוי שלא לא היינו זוכרים וככה
אני בדרך לצאת החוצה ופתאום המזכירה תוך
כדי שני
יוצא מהיציאה אז המזכיר אומרת לי תגיד יש
מצב שאתה רגע מדבר פה מישי שהגיעה אמרתי
כן מה היא אומרת אתה היית הרי כבר לפני זה
לפני הרבה שעות היית פה יכול להיות שאתה
מכיר את האישה הזאת שהיא מחפשת אתה יודע
ושנייה עשיתי את החיבור אמרתי אה בטח וואו
בטח זא זה משפחה פתאום נזכרתי באישה
בסיפור אז אמרתי בטח ב אני אדבר איתה
אמרתי לה מי מי את בשבילה חשבתי אולי הבת
הנכדה אישה מבוגרת בת 90 אמרתי לה מי את
בשבילה היא אומרת לא לא רק תגידי איפה ה
אני רוצה לבקר
אותה אמרתי לה
א היא עלתה עלתה חזרה לשמיים אבל תספרי
אני רוצה לספר לך גם תספרי לי מי את
בשבילה את משפחה שלה היא אומרת לי איזה
משפחה האישה הזאת בת 90 הא הגיעה ממרוקו
היו לה כמה אחים ואחיות אבל כולם נפטרו ו
הזאת ערירית לעולם לא זכתה לי ילדים וגם
בעלה נפטר ואיין לה אף אחד בעולם אף אחד
והיא הייתה אישה היא הייתה אישה
עיוורת לא לא יכלה לראות והיא מספרת לי
אני במשך 24 שנים הייתי מביאה לו אוכל
ויושב איתה אבל למה כי שמתי לב שזאת אישה
הכי צדיקה שהכרתי אף פעם היא ישבה בבית
לבד והיא הייתה מתפללת ובורכה כל ימי חיה
על עם ישראל וקוראת תהילים מבקשת מהקדוש
ברוך הוא שיהיה טוב לעם ישראל אישה לבד
בעולם שאף אחד לא מכיר אמרתי תראה מה זה
איזה השכחה איך הקדוש ברוך הוא מגלגל את
הכל שהגיע באותו רגע ודווקא באותו זמן
זכיתי ללוות את הנשמה הזאת חזרה לשמיים עם
כל כך התרגשות וכל כך הרבה אור היה ואמרתי
לה את חושבת שהיא היייתה לבד הקדוש ברוך
הוא היה היה איתה תראה הקדוש ברוך הוא לא
הסכים שתעלה לבד והוא גלגל את
הכל ואיזה אור ואיזה התרגשות להיות כן
בסוף אנחנו כולנו שליחים שום דבר לא
בזכותנו הכל כ מלך מלכי המלכים בוחר אותנו
והסיפור לא נגמרה חזרתי
הביתה חשבתי על זה עוד קצת עוד טיפה
התעמקתי והגעתי הביתה ונרדמתי ואחרי איזה
שעתיים שלוש פתאום אני מתורם איזה טלפון
אה משה תגיד לי יש לנו איזה מצוקה בבית
הבן שלנו הוא הוא בקושי נושם אנחנו להזמין
אמבולנס אמרתי רגע אני בא אני רץ ככה
מתלבש בשנייה רץ אליה איפה זה בישוב שלכם
או בשוב מה אני מגיע ואני אומר כן הילד
ביזה מצוקה ואני חושב רגע ופתאום אני
מכניס את היד שלי
לכיס ואני אומר או הנה המנה
השנייה אמרתי תקשיבי הנה בוא בוא נטפל בוא
רגע ונספר לך סיפור ו כ הילד ממש השתפר
כאילו תוך שתי דקות הוא השתפר הוא היה
במצב זה הה מנה של מה מנה של אינהלציה
אסטרואידים וזה היה לי כזה איזהו כה שוא ה
צריך לקח ש בוא ניקח שתיים וזה גם זה גם
כל הסיפור הזה זה מה ש כמו שאמרתי זה
לעשות את העבר ו אם אתה כן אני חושב גם זה
לפתוח את העיניים בסוף ור לפתוח את
העיניים ולראות מעבר לראות מעבר ולעשות
מעבר אבל אבל אבל המעבר זה ברגע שאתה עושה
את המעבר מגלגלים אליך את הנשמות
ה את הסיפורים האלה וגם התרופה את בוא
ניקח מעבר בוא ניקח שתיים זה גם יושב
לנקודה של הלב אז אז רק רק כאילו איך אפשר
לסכם כן אי אפשר לסכם אבל אבל באמת
החסידות יותר מהכל אני חושב שזה באמת
לפתוח את העיניים לפתוח את העיניים ולחפש
כי הכל גם ככה קורה כמו שאמרת של השגחה
פרטית בעצם אם אתה רואה אם אתה זה היה
הקדושה אני חושב של יוסף הצדיק קדושת
העיניים ע שהוא היה כאילו מעל הכל כן
החודש של יוסף זה זה אדר נכון לכן אומרים
שאדר א' אדר ב זה כנ מנש ואפריים ודר זה
מזל וזה דגים כן מזל מזל אדר דגים שאומרים
שהקדושה של הדגים זה בעצם שם אף פעם לא
סוגים את העיניים העיניים אינ כיחה אין
פיקחה אין כיחה אתזה לא שלט בעין כיחה אצל
יוסף צדיק זה היה תמיד לחפש ולכן הוא אף
פעם לא היה מתוסכל בבית העשירים הוא יכל
לשים לב שלמישהו אחר יש את היום הלא טוב
כמו שאמרת כי הוא לא סג את העיניים הוא
הוא לא היה מוכן לסגור את העיניים כי כל
רגע זה השכחה פרטיית הוא לא סגר אותם איפה
שהיה צריך איפה שכן היה צריך אז יד גם
להתרחק שזה הגדו יצא החוצה כן צא החוצה יש
אחד כזה שנייה אחד אני רוצה לזכר בפסוק
איך אה ברור איזה הוא חכם הרואה את הנולד
א מה זה איזה הוא חכם הרואה את
הנולד איך אתה רוצה להיות חכם אתה רוצה
להגיע לכזה מצב שאתה רואה ב אתה רואה את
הנולד אתה רואה שהקדוש ברוך הוא מהווה
ומחיה בכל רגע ורגע את העולם מחדש שהוא
נולד כל רגע מחדש או ואז גם אין לך דיכאון
על מה שהיה כי כל רגע ורגע זה העולם חדש
ויש איזשהו משהו שאתה רוא כל רגע ורגע אתה
רואה את הנולד אתה רואה שהקדוש ברוך הוא
מחייה את העולם כל רגע מחדש איזה הוא חכם
אני חושב על זה תוך כדי שאתה אומר חוכמה
רצינית רואה את הנולד זה בעצם את העתיד
אני יכול אולי לדמיין את העתיד להבין שזאת
אומרת אני יכול להבין שמשהו קורה עכשיו זה
בשביל אזה עתיד אבל אני עדיין לא רואה את
העתיד אוקי אתה תראה זו החוכמה לראות את
זה עכשיו נולד תם נולד נולד זה עוה לא
וולד אפשר גם אפשר אתה יכול להגיד שגם
הרואה את הנולד זהזה פירוש שפירוש של חסיד
הרואה את הנולד שמה שקורה הנולד הנולד
כרגע לא מה שיוולד הרוא ב בשב אתה לא יכול
לעשות נולד זה עכשיו לשנות אתזה יש אומרים
ש אומרים ברכה בבוקר הנותן לסחב ינה
להפכים ביום המ
כן אז מה החוכמה הגדולה להבחין בין יום
ללילה חושך חור מה הבעיה אז אומרים
שהסב הוא קורא לאק שניאור טפ קצת לפני הוא
כבר אז רואה שהולך להיות ורו זה בדיוק
העניין שרואה את הנולד הוא רואה את האור
עכשיו למרות שזה עוד לא נולד זה הולך
להיוולד זו החוכמה גם עכשיו בתוך הקושי
בתוך הבור ה איך הכל מתקשר בתוך הבוררות
את הנולד גם בתוך הבור לראות את אתור אה
אין לי דבר שיר הבא של שמחה נו כמה שירים
פה יפ אמרת גם זה משה מקודם יפה אמרתי ווא
יזה רעיון לשיר אה שאמרת הגדרת את סור מרע
ועשה טוב במיילים שלך לברוח ממה לרוץ אל
לרוץ אל לברוח מה לרוץ אל זה סור מרע ועשה
טוב זה בעצם זה כל הרעיון כי תנועת המוסר
זה לברוח מה תברח מהרע רע רע להסתגר לא לא
רק להסתגר בנפש שלך תברח מהזה זה זה נור
יום אתה מדבר על ה שאומרים שאתה מתאבק עם
מנובל מתנול כן שאתה מנסק בלכלוך אז אתה
מתלכלך כמה זה רוע כמה זה גרוע כמה זה
אסוף אסוף אתה יודע תסתכל תסתכל על הטוב
אצל הרבי בכלל בחבד יש בברסלב למשל יש
הרבה התיקון הכללי אתה יודע מדברים עעל
חתת נעורים איך מתקנים וכמה שזה כמה שזה
לא טוב וכמה שזה גרוע אצל הרבי היו
שבחורים היו כותבים אוי רבי חטאתי
חטאת יסיח דעתו וימשיך בכיו תור מצות בדור
יסיח דעתו אחרי החתונה תטפל במה שצריך
יסיח דעתו זאת אומרת מה מה זה הדבר הזה אל
אל תלכלך עזוב אתה יודע התלכלך הבגד שם
אותה בסל כביסה מגיע יום כביסה גדול מרוכז
אתה יכול לעשות כביסה מסודרת זה איזה
תיקון חצות או ש פעם בחודש אלול עושים
תשובה על כל השנה וכול וכול אבל במרוצת
הזמן אין לנו זמן כל שנייה אני תך לך בגד
תלך למכבסה אתה לא יכול לחיות חיים
נורמליים תלכלך שים בצד נקסט תתמקד באור
תתמקד בדברים החיובים ווזה משמה שאמרנו
בשבוע שעבר על א לא הייתי פה אז תתקן אותי
כן לא על על יעקב שאומר עם לבן גרתי ותר
שכאילו זה היה גר הוא היה זר לו כל הדברים
האלה הוא לא התערבב איתם הוא תמיד שמר על
עצמו מלמעלה כזה לא להתערבב ולהתעסק תכלס
בדברים הטובים תן לנו איזה שיר ט חסידות
אני אגיד עוד משהו חסידות זה כמו שאמרתי
מלשון חסד כן שזה גם חסד השם עלינו אתה
אומר חסד השם אז חסד י זה
חוס יפה לעשות חסד עם יהודי זה חסידות זה
חסיד אבל אתה אמרת סו מרב עשים טוב בקש לר
פהו כן
אז זה פסוק אחד זה המשך של הפסוק אז אני
חושב שזה שתי דרגות בעצם אומרים מה מה
ההבדל בין בין חכמים לחסדים חכמים זה
עכשיו מגיע אליך מישהו נצרף הוא צריך עזרה
אתה נותן לו את העזרה הזה מתוך מתוך רחמים
חסדים זה שאתה מחפש למי לתת אתה לא מחפש כ
שיבוא אליך אז אני חושב שגם שגם סום רב
עשה טוב זה ב זה כמו שאמרתי בהתחלה זה
המותר ואסור מה שמול עלינו מותר ואסור בקש
ותפו זה בעצם בקש שלום זה הדרגה העל של
סורמרה
זה לבקש את השלום לא רק אוקיי אני לא אלכ
לך עם המריבות אני לא אכנס לזה לא בק שלום
תחפש את השלום עבר דפה הו זה עשה טוב תחפש
איפה לעשות טוב וזה החסידות זה השליחים
בכל העולם בפרק אחרי זה השליחים פרסטו
ללכת כל העולם לחפש איפה אני יכול לעשות
טוב וכמובן כל יהודי הוא שליח כן אנחנו
כים ישל אזה בדיחה אומרים למה חבדניקים לא
ישנים בסוכה כי אם ה ישנים בסוכה אז היית
רואה בכל חור בעיר מלא סוכות ואיזה חבדניק
עם פיג'מה מת ישנת היום בסוכה ישנת שי
דקות ש שי דקות ש שב תעשה
ש יפה טוב אז בוא נסים אזה שי חסיד שליח
שכל אנחנו פונים פה גם למצלמה שכל יהודי
כל מי שרואה אותנו אתם שלוחים אתם שליח
אתם יש לכם שליחות מיוחדת מהקדוש ברוך הוא
בכל מצב ש אתה יכול להגיד אתה יכול להגיד
גם לדומם למצלמות כל ה מצלמה הוא שלי כל
מצלמה הוא שלי זה סיפור מפורסם שנתקעו פעם
קבוצה של נשים היו בדרך ממקום למקום נתקעו
בשדה תעופה ו כתבו לרבי אנחנו תקועים בשדה
תעופה הזה עכשיו לפני שבת אין ללנו מה
לעשות הרבי אמר להם יהודי אף פעם לא תקוע
הוא תמיד נמצא במקום כדי לעשות איזה
שליחות אתם נמצאים באיזשהו מקום אף אחד
כמו שאמרת מקודם איין טעויות טעויות אתה
נמצא באיזשהו מקום אתה בשליחות שמה יש לך
את השליחות שלך יש לך סיפור חיים שלך
הדברים שעברת את המעגל הקרוב שלך אתה שליח
שמה אז כל יהודי הוא שליח ואם אנחנו
מוסיפים 10 לשליח 10 כוחות הנפש מי
מגיע
משיח מה בגימטריה כן שליח פלוס זה משיח כן
יש לנו ניגון חסידי ככה איזה ניגון חסידי
[מוזיקה]
אתם אזה ניגון חסידי מדבר עליך אני אתה
יודע יש לנו מבחר מבח רפרטואר של אל
ניגוני חבד זה גם היורט של המגד נכון טסקס
זה גם היורט של המגד סקסל נכון יכול להיות
המגד בז לאלא לא זה לא בז קלת אותנו מול
המצלמה לא זוכרים מתי יוצא
המגד לבדוק ו יכול להיות שכן יכול להיות
אנחנו
ד מה זה זה הג של הבגד באמת יש גולים של
הבגד לא דיש כזה
[מוזיקה]
כסל נכון אתה צודק
איכ
בקד
ז
דדש ח ‏id
[מוזיקה]
צומה לחשי זה עדיין שלנו בתוך העולם שלנו
אני הדבקות שלי בקדוש ברוך הוא אבל אנחנו
שלוחים לי
את תעשה גי עשינו את זה
ביפס הפס ס סת ימה בקבה סופב
[מוזיקה]
מה זה יוקד צפ רגם לנו
בעברית עם האצבע אבל
וקג בו ראיתי שמישהו שואל אחד מספר חסיד
לא זוכר מ זה ש למה לא לפי השעון שזה ככה
מסודר
למעלה אז אומר הפרת אמיתי זה כשלא הולך לך
עלפי
הסד שמה זה הפרסת
אמיתי תוד רב
‏kj
ne je
[מוזיקה]