0:00 / 0:00
בםקאסט אחרי קדושים - דייויד טויב - דוידי נחשון - משה שניידר
326 views
מה בין ״ואהבת לרעך כמוך״ ל״אני השם״ והאמנם זה כל התורה כולה על רגל אחת?! פרק מרתק יחד מוישל׳ה שחזר לקאסט (מחו״ל) להערות, הארות ורעיונות: [email protected] +972534747089 #פרשתהשבוע #torah #בםקאסט
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
[מוזיקה]
ואתה
אהבתו
לרח אהב ואהבתו
לריחו
ואהבתו ואהבתו
אה ואהבתו לריחו כמוך
ברוכים הבאים צופי במקסט
היקרים אני לא מקבל אני לא מפסיק לקבל
דשים על הבמקאסט כל מיני תגובות מעניינות
ויפות והשבוע יש לנו פה אורח מיוחד שמי
שלא מבין מי האורח כנראה שהוא לא צפה בשני
הפרקים
הקודמים האורח עוד לא צפה עוד לא צפה ברור
עוד לא לעת
אתה אז כאמור אנחנו בבית חבד משפחת נחשון
תודה רבה על דודי ש בדיוק היום בתפילה
חשבתי על זה שכל פעם הזכרנו שאנחנו נמצאים
בבית חבד משפחת נחשון אבל לא הזכרנו שדוד
היא גם אחראי על כל ה עריכת האודיו עריכת
הוידאו על הצילום כמובן בשלת את רחוק אז
באמת תודה רבה לדודי שבזכותו אנחנו באמת
יכולים להמשיך א לעשות את הדבר הנפלא הזה
אז כאמור האורח שלנו הוא מושלה שחזר עכשיו
מארץ ניחו
אז בוא בוא תגיד תגיד איזה תגיד איזה איזה
תובנה שהבנת במעבר החוצה וחזרה לארץ הקודש
משהו שהרגשת עכשיו אפשר להגיד מוישה אתה
יודע אנשים היום תשים לחול הם בהתר
התרגשות זה אצל מושל זה הפוך הוא רוצה
להיות בארץ כן הבאתי כשהייתי בסתי תעופה
בדרך אה לארצות הברית אז מישהו שאל אותי
לאן אתה טס אמרתי לו אני טס לארץ אני פשוט
עוצר בארצות
הברית קנקשן
אז אה אם יש אם יש לי תובנה
אחת
זה שאם חס ושלום יהודי נמצא כן היינו במצב
הזה שהיינו כאלה רדופים במצרים
ועברנו כזאת גלות והיינו באינקוויזיציה
והיינו בגרמניה ורדפו אותנו והשמידו אותנו
כמעט שחטו אותנו אם הייתה שואלת יהודי אז
מתחת מתחת הסבל הזה תגיד אתה מוכן להיגאל
הוא אומר לך בוודאי מה תראה איזה תראה
איזה מציאות
אני אבל זה לא מובן מאליו שאם אתה שואל
יהודי שהוא נמצא בכזאת
מציאות של שפע ויש לו הכל. זה לא כל כך
מובן שאתה שואל אותה, תגיד לי, אתה רוצה
להיגאל? זה לא הכי מובן שהוא יגיד לך שכן,
אבל אני הרגשתי בפעם
ראשונה א שכל יהודי שפגשתי שמה, כן,
לא הייתי בארצות הברית יותר משבע
שנים, כל יהודי שפגשתי שמה מוכן. מוכן
ברגע הזה לגאל. זה לא בגלל שהוא נמצא שמה
במצוקה וזה לא בגלל שהוא נמצא שמה בחוסר
באמת ברוך השם יש כל כך הרבה שפע כל כך
הרבה שפע היום בעם ישראל אבל דבר אחד חסר
לנו וזאת הגאולה שלמה שכל העולם מכירים
במלך שיש כזאת תובנה של דעת זה מה שחסה
לכולנו א אנחנו בדרך הנכונה ובעזרת השם
שנזכה לראות את זה אבל הרגשתי וזה חיזק
אותי מאוד שבסוף זה לא זה הגענו הגענו
למציאות שלא בגלל מצוקה אנחנו מבקשים שים
את השם גם בתוך מציאות של כזאת שפע אנחנו
מוכנים לגאל.
אני דיברתי עם מושה לכמה וכמה פעמים ככה
מרחוק
ועודי בהתחלה כשהגעת
לשמה מושה אמר לי הכל השתנה פה כולם פה
השתנו נכון אמרת לי שכולם פה קדושים את
ההורים כולם פה משתוקקים לארץ ישראל וא
אמרתי לך נראה לי שאתה השתנת לא כולם
השתנו אבל בדיוק אני חושב על זה עכשיו
שאתה היית כל כך הרבה שנים בארץ הקודש
כנראה שקיבלת משקפיים של ארץ הקודש
אם אתה מגיע לשמה עם משקפיים של ארץ הקודש
אתה כבר אתה כבר פתאום כולם אתה רואה אתה
רואה בכולם את הניצוץ הזה כן כן לגמרי
אנחנו בפרשת אה למרות שזה משולב זה משולף
גם אני מרגיש שכל העם שכל העם שלנו עלו
כמה וכמה וכמה שכל קודם בוריך אתה יודע כל
חלום שעה כול אני בדבוא אמן הרב אהרון לוי
הוא מגדיר את זה ככה אומר השכל רוצה
חידושים רוצה התחדשות הרגש רוצה את המוכר
ואהוב את המוכר השכל השכל השכל רוצה עכשיו
אוקיי בוא נראה איזה יעד חדש שלא היינו
שמה משהו חדש שלא ראיתי כל מיני חידושים
והרגש רוצה להיות בבית הוא רוצה להיות
המוכר הוא אומר לכן כשמגיעים לחוץ לארץ
לכל מיני קצא עולם פתאום רואים איזה
ישראלי מתרגשים כאילו למרות ש אתה לא מכיר
אותו בכלל אתה מתרגשים כאילו אה מאיפה אתה
אתה מירושלים אני מבני ברק אני ישר כאילו
ככה מרגישים מקרוב כי למה כי זה המוכר
המוכר האהוב זה מדבר על
רגש
וזה זה מה ש א גם התורה הקדושה כן מצד אחד
א בכל יום יהיה בעיניך
כחדשים אבל מצד שני זה היה מוכר ואהוב
לגמרי זה הלב זה הלב זה ממש לגמרי הלב
אז אנחנו בפרשת א יש שתי פרשיות א אחרי
מאוד קדושים
זה אחרי וקדשים
כן אבא שלי לי תשומת ליבי שדווקא בזמן א
ספירת העומר שזה כביכול תקופה שאנחנו
צריכים לתקן את הפירוד בעם ישראל כן את
התלמידים של רבי עקיבא וגם בשלושת השבועות
שגם אז זה העניין של האחדות דווקא אנחנו
רואים שהפרשיות מתחבות בשתי בשתי התקופות
האלו גם עכשיו וגם בשלושת השבועות יש שתי
פרשה כפולה חים מאוד קדושים ואז אנחנו גם
אה מה זה אומר בעצם ש שצריך את האחדות
שצריך את האחדות אחדות בפשטות כאילו יפה
יפה כן עכשיו אני חושב גם שאחם מותדושים
אז
אחרי פרשת אחרים מדבר על יום כיפור כל
העבודה של יום כיפור כן
וקדושים מדבר בן היתר הרבה מאוד על בין
אדם לחברו ואהבתה לרכך כמוך שזה יסוד
התורה שהרי הלל הזקן אמר
שזה הגיע הגר ורצה רצה ללמוד כל התורה
כולה לרגע אחת מה אמר לו פתרחה כמוך. זאת
אומרת שכל התורה כולה נמצאת שם. כן. אז
אה אז
יום כיפור בין אדם לחברו למה
נשמחו? לילמד אותנו
שזה הכי חשוב עבודה הכי חשובה כאילו
בשבילה אמית ספירת העומר. אנחנו כאילו
בהכנה למתן תורה וזה הכלל הכי חשוב בתורה.
נכון?
העניין של התחזק באהבת
ישראל זה לא ראיתי על זה אתמול עשיתי פה
שיעור בבית כרגלך בקודש כן ובשיעור כל
הכבוד א הדפסתי להם את ה יש פה איזה משהו
חמוד
שראיתי שיחה של הרבי ש שהוא מדבר על ה על
כל העניין של הבעל שם טוב עם ה דיברתם
אהבת ישראל וכל זה כן אז מה היה הדרך של
הבעל שם טוב
והתלמיד תמיד שלו, רבי לבי יצחק
מברדיצ'וב ואז סתם הוא אמר פה משהו מעניין
שתפס אותי. הוא אמר שאהבת
ישראל אנחנו צריכים להתייחס לזה כמו
עבודה.
זה לא זה לא משהו שהוא בא בקלות. אז הוא
מביא דוגמה, אומר אה למשל יש מושג בעל
עסק. מה זה בעל עסק? זה בן אדם שיש לו עסק
פתחנות. הוא לא מחכה שאנשים יבואו אליו
וישאלו אותו במה אתה מתעסק. הוא הולך
מזכיר מקום במרכז העיר נכנס לתוך האנשים
טולה שלטים אני מוכר זה וזה וזה בואו
תיקנו אז הוא אומר אותו דבר באהבת ישראל
אתה לא צריך לחכות שודי יבוא ויגיד לך
ויבקש ממך איזה טובה אתה צריך ללכת ולחפש
לראות בחברים
שלךמשפחה איפה שצריך להיות שם בפנים ולחפש
את זה ממש ללכת לעבוד בזה ואומר יותר מזה
שזה צריך להתחיל קודם מהגשמיות ואז
לרוחניות אומר לפעמים אתה אתה רוצה, אתה
רואה מישהו אז אתה רוצה לחזק אותו, אתה
רוצה להטיף לו איזה ככה, איזה עניין, אז
אומר לו, "תחיל מהגשמיות, שב איתו לקפה,
שב איתו על איזה משהו, זה הלבבות יפתחו".
ואז ממילא כאילו יפה מאוד כמו שצריך חזק.
תוך כדי שאתה אומר, אני אומר לעצמי, אנחנו
אומרים אני מאמין באמונה שלמה בבית המשיח
ואף על פי שהתמע עם כל זה חכה לו. מה זה
חכה לו? לשבת לחכות צריך לעשות משהו.
נכון, נכון. אז אבל בכל זאת אנחנו אומרים
כל זה חכה לו.
אז אני חושב דווקא מהדוגמה
שנתת
שכמו שבן אדם יפתח
עסק הוא העסק יהיה החנות הכי יפה בעיר
והסחורה הכי טובה גם המחירים הכי
זולים אבל אם הוא לא עושה את השיווק כאילו
לא עשה כלום היום דיברנו על זה אתמול הרבה
עם כל החבר'ה שהיו כאן מלא מוזיקאים וזה
אז יש הרבה חבר'ה באמת ששרים טוב מנגנים
טוב אבל אף אחד לא יודע את זה לא מכיר
רוצה איך ידעו איך נכון? אז אז אז אני
חושב שזה שזה בפשטות זה מה שנקרא לחכות.
אתה לא יכול להגיד שאתה אם לא אם אתה לא
עושה כלום אתה לא יכול להגיד שאני מחכה
שיגיעו לקוחות אתה לא מחכה זה לא נקרא
לחכות לחכות זה זה אומר שאתה עושה משהו
בשביל זה בדיוק שאתה טולה איזה שלט ואז
אתה יודע שאנשים אמורים לבוא זאת אומרת
צריך לעשות את המעשה הזה חזק אתה יודע אני
אני מאוד אוהב לדוג אז לדוג אתה גם משתמש
במחקה בלשון לחכות אבל אם אתה רק לוקח חקה
ואתה זורק אותו פעם אחת למים ואתה יושב
שמה יומיים כנראה שהדג לא יגיע
צריך לקחת את ההחקה וכל הזמן לבדוק שזה
מדויק, לראות שיש פיתיון, לראות שלא לקו
כל הזמן כל הזמן להרגיש לקרב אותו קצת
לזרוק יותר רחוק
זה כל הזמן יש פה תנועה דיברנו דיברנו
בעבר פה על הנושא של ה של החיות של האוכל
של כמו שיש את השאלה הידועה האם הדייג
אוהב דגים כן אם הוא אוהב אותם למה הוא
הורג אותם למה הוא ממשך אותם
אז אני אומר צריך כל אדם לדוג לקו זכות
שזה שהכף הכף אחר כך שאתה אוכל יהיה לזכות
שאתה מבין שזה לא יודע את זה לקדושה גם
לקדושה להגיד ברכה כמו שצריך זה לדוג לקו
זכות מזכיר לי דיברתם דיגים עד אתמול
החבר'ה של השיעור אצלי זה מוזיקאים אז יש
את המושג דיליי אז יש להם דיליי
רציני אנחנו תמיד קובעים ב83 רק
ב10 א מתחילים כזה זה לאט לאט להגיע. אז
אתמול ישבנו פה במרפסת אני ועוד חבר שהגיע
הוא היה בטוח שהוא בא בשיא והוא הגיע
ראשון לפני כולם אז אנחנו יושבים פה
במרפסת אז אז אחרי זה לא יודע אנחנו
מדברים וזה אחרי זה חצי שעה מתחילים להגיע
ואז אנחנו יושבים כזה על הכיסאות ואז אומר
לו יום חלש היום כאילו אתה מכיר את הדאגים
האלה שיושבים ב בזה יום חלש אל תדאג יגיע
עוד יגיע ואז פתאום כולם הגיעו וזה וישבנו
מצחיק
אתה יודע, זה קצת א מכניס אותנו פה לתוך
הפרשה, אבל זה ממש כאילו היינו הך על כל
מה שדיברנו עד עכשיו, ש עבודת הכהן, הכהן
הגדול ביום כיפור אז כתוב
ולקח כן יש את הקטורת ולקח מדם הפר והיזה
באצבעו על פני הכפורת קדמה ולפני הכפורת
יעזה שבע פעמים מן אדם באצבעו כן אז כמו
שכתוב יש פה
אחת למ אחת למעלה ושבע למטה עכשיו איפה
הכהן איך אומרים מטז את הדם כן אז אחד זה
על הכפורת אבל לפני הכפורת זה שבע פעמים
אז חשבתי שאולי זה מרמז על שבע ייפול צדיק
וקם השבע פעמים לפני הכפורת הוא על מנת
האחת שמגיע בסוף על הכפורת וואו אחת למטה
ושבע חד למעלה ושבע למטה. בסוף השבע למטה
זה תנאי. אין אין מה לעשות כדי לעלות
בעבודת השם אתה צריך להתרסק. להתרסק לא
במובן השלילי. להתרסק במובן אנחנו מתעסקים
כנשמות. נשמות אנחנו נמצאים בעולם שכל כך
כל כך טוב וצלול והדעת שמה הוא ללא
עוררין. ואנחנו סוג של מתרסקים יורדים
למציאות של גוף של פתאום בלי דעת אנחנו לא
מבינים כלום כמעט וכל ההתעסקות זה כדי
בסוף כל השנים מי שנותנה והם 70 שנה כן זה
כמו השבע למטה כדי להכיר את הקדוש ברוך
הוא בצורה טובה יותר ואז מה הוא עשה שמה
רונו
הכהן שבע למט נכון אחד למעלה ושבע למטה
ואז אמ כתוב וכיפר וחיפר על הקודש מטומות
בני ישראל ומפישהם לכל חטותם הוא היה צריך
לכפר אהרון הכהן הוא הוא זה שצריך לכפר על
כל בני ישראל שזה אומר גם על על ההירור
הקטן של הצדיק הכי גדול וגם על הפשעים הכי
הכי גסים של היהודי הכי שפל לכולם הוא
צריך לכפר וכן יעשה לאל מועד השוכן איתם
בתוך טומותם מתוך הבנה שבסוף סוף לא משנה
מה רמת החטא הקדוש ברוך הוא נמצא שמה ולכן
כדי כביכול לגלות את השכינה מהמקום הנמוך
ביותר הוא היה צריך הוא לא יכל הוא לא יכל
להיות א כמו ש כמו שר שלמה אומר לו על שם
טוב הקדוש יש רבז שמאוד נוח להם להיות רבז
לצדיקים אבל מי מוכן להיות רבז בשביל
הגנבים הפושאי פושאי ישראל זה הכהן הגדול
הוא היה צריך להיות
מוכן למסור את הנפש בשביל של היהודי הכי
כביכול שפל מתוך הבנה שהשכינה נמצאת שמה
בתוך טומותם אין
גבול ואז כתוב וכל אדם לא יהיה בואל מועד
בבורו לכפר בקודש עד סתו אסור שמישהו יהיה
איתו למה כי הם מתוך כוונה שאהרון הכהן
הוא זה שמחפר עליך אתה רוצה להרוץ פנים
ולהגיד רגע תשמע בטוח שמה שאני עשיתי מה
שאני עשיתי זה לא לא יכול להקלל תחשוב
עליי
וכיפר בעדו הוא היה צריך לכפר על עצמו
ובעד ביתו בעד כל המשפחה שלו ובעד כל קהל
ישראל בצורה שווה אהרון הכהן היה צריך
לכפר על על הבן שלו כמו ש הוא היה מכפר על
הפושע הכי גדול בעם ישראל אין גדול ואין
קטן במדרגות של קדושה כביכול ואין גדול
ואין קטן במדרגות של טומא כביכול מתוך
כוונה שהשכינה היא נמצאת עם כל בכל הדרגות
בהדרגה העליונה ובדרגה התחתונה מי אתה
שאתה תקבע את מי שווה להשקיע כדי לכפר
עליו וזה היה העבודה של של אהרון הכהן וזה
העבודה שלנו למצוא את הטוב כמו שדיברתם
למצוא את הטוב למצוא את הנפש לנו בשביל זה
כאילו בלי אפליות שכולם אותו זה בסוגריים
רשמתי בסטטוס שאם יש חבר'ה שיש להם ורטים
על הפרשה וזה שישלחו לי ונשתף פה מישהו
שלח אז מישהו שלח לי פה משהו יפה
ו אין עלי יצירתיות שלך מישח לי משהו אבל
אני כמעט בטוח שזה מהpטt
לפי הסגנון לפי הסגנון לפי הזה אבל לא
משנה זה מעין שגם הGPT שולט בחומר בל שולט
בחומר מה זה מה מה שהGPT אומר אז הוא כותב
א שבפרשת תמור וזה
א התורה מתעסקת להישמר ממ אבל אה נו זה גם
זה פשלה ראשונה אז אומר שהכהן לא, אבל זה
מתקשר למה שדיברנו מקודם. אומר ככה, הכהן
לא רק מייצג את עבודת השם, הוא סמל ציבורי
לקדושה. לכן מצפים ממנו לא רק לעשות רעה,
אלא גם להיראות
טוב. מכאן מסר חזק לכולנו. כשאתה מייצג
ערכים, האחריות שלך לא נגמרת במעשים עצמם,
אלא גם באופן שבו אתה מקריב משפיע על
אחרים בצורה שווה על כולם. יפה. אז זה
ככה. תוך כדי תוך כדי שדיברת אז גרמת לי
לדייק.
כך במחשבה שלי בשבע יפול צדיק
וקם
שכמו שאמרת אחת למעלה שבע למטה זה לא ששבע
ייפול ויקום כאילו שבע פעמים הוא נופל וקם
אפילו אם נפלת שבע פעמים שב אתה יודע שוב
ושוב נפלת ושוב נפלת ושוב נפלת ולא קמת
אבל יש כנמו בשעה אחת אתה יודע פעם אחת
תעלה לכיוון מעלה פעם אחת תעלה לכיוון
מעלה זה פעם אחת להרים את האצבע פעם אחת
לעלות. איזה מחזק. איזה מחזק. וגם וגם וגם
וגם כשהוא מטיז לכיוון מעלה בסוף זה נופל.
טיפה נופלת ללמטה. גם אם בסוף אחרי זה
נפלת אל תתייאש כי תמשיך. וואו. זה מעניין
כי דיברנו על זה גם בבקאסט עם מנדי
גולדברג שהוא היה פה הזכרנו את הנושא הזה.
אז אמר לא סתם כתוב שבע ייפול
צדיק. להגיד שבע ייפול וקם. מה זה הצדיק
הזה? אז הוא בא להגיד לך שגם הצדיקים גם
להם יש נפילות אבל מה צריך ללמוד לקום
כאילו תלמד שגם הצדיק שאתה זה הוא גם קם
הוא גם עובד אז אם הוא עובד אז כל וחומר
שאנחנו צריכים לעבוד
אנחנו אתה בפרשת אחרי ואנחנו יש לנו גם את
פרשת קדושים בפרשת קדושים יש לנו את הפסוק
שהזכרנו אותו כבר מקודם
שזה אמר רבי עקיבא כלל גדול בתורה זה כלל
גדול בתורה ו חושב
שזה מצווה זו המצווה הכי פופולרית
גם מי שלא שומר תורה ומצוות את המצווה
הזאת הוא מכיר
ויודעז
ו אז אז אז קודם כל כשאני מסתכל על הפסוק
הזה בפנים והפתעה לרחה כמוך כמובן אם לא
אמרתי את זה עדיין אז הפסוק מתחיל מלא
תיקום לא תיקום ולא תור את בני עמך והבתה
לרעך כמוך אני השם כן אז מדייקים פה ש
שבתה לרחה כמוך זה לא זה לא זה בן זה לא
חבר טוב שאתה אוהב אותו אח שלך זה אותו
אחד שצויתי עליו שלא תיקום זאת אומרת הוא
עשה לך רע ואני ציוויתי עליך לא תתקום ולא
תיתור אפילו לא לא תשמור לא תשמור עליו
טינה בלב אז אותו אחד אני גם מצווה אותו
לא מספיק והבתה לך כמח זאת אומרת יש ישעל
אותו אותו אחד יש לך קודם כל שתי לא תעשה
ואחר כך יש לך גם מצוות תעשה לאהוב אותו
איזה חידוש זה לא ציפור לאהוב את החבר שלך
למה אתה אז אני לא צריך לצות אותך כי יש
לך טובת הנאה מזה יפה נכון
וכש הפסוק מסתיים בעני
השם יש הרבה הרבה הרבה מה לדבר על זה ויש
הרבה מפרשים ומדברים על זה הרבה אני רק
ראיתי היום את האור החיים הקדוש ואני אצלט
בפנים אחר כך נמשיך
שזה מאוד חשוב כי צריך להבין מה מה זה אני
השם ולמה דווקא עלבתך כמוך כתוב אני
השם אז א הרבה מצוות אחרות שאולי נראה לנו
בהרגשה יותר יותר חשוב יותר יותר קדוש אז
א ואהבתה לרחה כמוך פירוש כי השם חפץ
שתהיה אוהב ראך כמוך ואם אתה אומר לו כן
הרי גילית דעתך
כי תמון היה בליבך מעשהו בלתי אגון
לך ונתן טעם לדבר ונתן טעם לדבר הוא נתן
טם לדבר אני השם כן זה בעצם הטעם לבטר
כמוך הפירוש על דרך שאמרו שבאמצעות ייחוד
הלבבות מתייחד שמו יתברך להיות להיות שכל
ישראל הם מנפי שם הוויה ברוך הווא דכתיב
כחלק השם אמו זאת אומרת אומר שבעצם שבעצם
בעצם
א בגלל שאנחנו כולנו
חלק זאת אומרת יותר נכון בכל אחד מאיתנו
יש חלק אלוקה ממעל נכון וכ מאיתנו חלק משם
הוויה אז אם אנח אז איך איך אנחנו נאחד את
השם הויה אנחנו צריכים לאסוף את כל החלקים
ביחד ברגע שאנחנו מחברים את החלקים אנחנו
מייחדים את שם הבעיה
בפשטות נכון אבל שמעתי א אחר כך אני אתן
אתן לכם להמשיך שמעתי מרמלך בידמן השבוע
והשיעור השבועי א משהו מאוד יפה. הוא אומר
את זה בשם הדרשנים. זה בדרך כלל אומר בשם
הדרשנים הרבה פעמים זה בעצם במקום להגיד
אני חשבתי. כן כן
אז יכול להיות שזה שלו. אז הוא מספר סיפור
כזה סיפור יפה ואפילו קצת משעשע. היו אבא
ובן אבא
מבוגר ושהיה להם בבית מעיל אחד. הגיעו ימי
החורף הקרים
והמושלגים והיה ביניהם ויכוח. אבא אומר,
"תראה, אני מבוגר, אני זקן, הקור ממש
מסוכן לי, אני צריך את המיל." הבן אומר,
"תראה אבא, נו בחייה, אתה, אתה יושב כל
היום עם מטי ננה שלך, אתה לא יוצא מהבית,
אני יוצא לעבוד קשה בשלגים, אני צריך את
המעיל. אתה קר לך? תדליק איזה, תדליק את
העסקה. מה אתה אתה צריך מעיל? טוב, ויכוח.
הלכו
לרב, הרב שומע את הטענות, אומר להם, תחזור
אליי בעוד שלושה ימים.
טוב, חוזרים בעוד שלושה ימים לבינתיים
התהפכו הדעות. פתאום אחד התרחם על השני,
הבן אמר, אני צעיר, הקור לא כל כך מסוכן
לי, אני יוצא לעבוד, אבל עדיין בגיל שלי
זה לא כזה מסוכן. אבא שלי לומד זה הוא בן
אדם מבוגר. זה ממש חייב תלויים במייל הזה.
אני אתן לו את המייל, הוא צריך לקחת את
המייל. מצד שני, האבא
אמר, אז אני ארתיח עוד קצת את המים של
תיננה אם אם קר לי. זהיה יותר חם. אני
צריך את המעיל. הבן שלי עובד קשה בחוץ.
הוא כל הזמן יוצא החוצה לשלג, לקור. הוא
צריך את המעיל. ממש הוויכוח
התהפך. הגיעו לרב, הרב שומע את הטענות.
הרב אומר, "חכו לי רגע." נכנס לחדר
הפנימי, הוא יוצא עם מייל, אומר להם,
"תקשיבו, אני לא צריך את המייל הזה. קחו
את המייל, יש לכם עכשיו
שתיים." הסתדרו כל העניינים. שואלים אותו,
"רגע, מה היה לפני שלושה ימים? לא היה לך
את המייל הזה?"
אז הוא אומר להם לפני שלושה ימים כשכל אחד
פה צעק שהוא רוצה בשביל עצמו את המייל גם
אני צועקתי בלב שלי אני רוצה את המייל שלי
בשבילי אבל כשעכשיו אתם צועקים כל אחד
צועק שרוצה את המעיל בשביל
השני אז גם אני צועק אני לא צריך את המיל
אני אתן את זה לשני אתן את זה לכם אז אז
זה אומר שזה מה שכתוב והבתה לרך כמוך אני
השם ברגע שאנחנו פה כל אחד כל אחד בשביל
השני גם הקדוש ברוך הוא יתן לנו בשפע ושף
הרב ו אתה יודע מידה כנגד מידה כפי שאנחנו
מתנהגים אחד לשני ככה גם הקדוש ברוך הוא
אני השם כלפינו
אלינו וואו זה חזק כן חזק
ביותר אהבת ישראל זה זה לא קל זה לא תמיד
בא בק אבת
ישראל
[מוזיקה]
זה גם בפרשת אחרי כן אנחנו רואים גם אותו
עניין ש שהזכרת לגבי אהבת ישראל דווקא על
ה על על על זה שלכאורה יש לנו נטייה לא
לאהוב אותו. אנחנו רואים ב שאהרון הכהן
היה צריך להגיש שני שעירים
כן והוא היה עושה עליהם גורל אחד גורל אחד
להשם והגורל השני לעזזל ואנחנו רואים פה
הלכה מאוד מעניינת ששני העיזים הם חייבים
להראות ממש בדיוק אחד כמו השני שלא יש שום
הבדל ביניהם ולכאורה היית חושב שזה שאנחנו
שאנחנו מביאים אותו קורבן להשם שהוא צריך
להראות
יפה שמן מדושן עונג והשני צריך להיות נבך
אתה יודע
שחור זה שכובן לשם הוא לבן וזה שהוא לזזל
הוא שחור אז זה פרוע נראה לא טוב אבל
זה למה למה יש לנו את ההלכה ששניהם צריכים
לראות אותו דבר כי בסופו של דבר למרות
שכשאני מסתכל כשאני מסתכל ואני בטוח
שיש מישהו שהוא קודש לשם ואני מסתכל על
מישהו ואני בטוח שהוא שיער להזזל. אנחנו
צריכים לדעת שאולי למעלה שניהם אותו דבר
ויש משהו שהוא נקבע על פי גורל. על פי
הגורל אולי למעלה זה הוחלט שהוא ירד לעולם
והוא התפקיד שלו זה יהיה צדיק והשני נקבע
עליו בגורל למעלה שהוא צריך לרדת בעולם
כביכול שהוא רשע ואתה לא יודע ואף אחד
מאיתנו לא יכול
לדעת איפה הצדקות שלהם ואיפה הרשעות שלהם
מה נקבע למעלה ומה נקבע לידם אנחנו חייבים
להסתכל על כולם באופן שווה שכולם הם אה
יפה
ענפים איך איך אמרת מהאורחים ענפים של שם
הויה כולנו כל אחד וזה בטח לא המקום שלי
לשפוט מישה מישהו פה מהצופים שלח לי איזה
ורד חזק בדיוק על זה תראה השגחה פרטית
פתאום הגיע כותב על הפסוק ואהבת לרכה כמוך
אני השם רבי עקיבא אומר זה כלל גדול בתורה
אבל נשאל את השאלה למה צריך להיות כתוב
אני השם כן אז אומר העניין שכתוב אני השם
זה שעהבת לך כמוך זה יפה מאוד אבל לפעמים
אדם אוהב את ראהו רק שהוא כמוך רק שהוא
במצב של כמוך, שהוא מתאים לך על הדעות שלך
וכולי. אבל אם לא אז אוי ואבוי. אבל אם
נודע לך שהוא שונה ממך פתאום אתה מתחיל
לחשוב שוב. ולכן נכנס כאן אני השם תזכור
שגם הוא נברא בצלם אלוקים. אנחנו כולנו
בסוף אני השם מאותו מאותו מקור. כן, נכון?
אז אין אוטומטית הוא כמוך ואז כאילו ממילא
אין בעיה. אני הראש אני השם אז זה קרדיט
לחיים פלק ששלח לי חיים חיים האהוב בדיוק
שמעתי גם אולי אני זוכר עוד מעט מי אמר את
זה אבל שכתוב לא תשנע אחיך
בלבבך אז שפירוש כזה לא תשנא אחיך בלבבך
בגלל הלב שלך שהוא שונה מהלב שלו כאילו יש
לכם דעות שונות א ערכים שונים
אולי כן למרות שהלבבות שלב שלך הוא שונה
ממנו רצית להגיד משהו דודי אני אחר כך
רוצה לעבור אה להגיד פתאום הזכרתי שזה לא
מהפרשה הזאת אבל זה קשור לנושא אוקיי נו
בוא נשמע אניב שאמרנו את זה בפרשת בלק כן
לך כמוך בלק זה ראשי תיבות ואהבת לרחה
כמוך אז איך זה מסתדר צריך לאהוב גם שלא
מסדר גם שלא
אנחנו מויש של לא היית פה אבל אנחנו
התחלנו בפינה חשובה מאוד של פרקי אבות שכל
שבוע נדבר על הפ פרק ועכשיו אני הסתכלתי
היום בפרקי אבות כמובן בשביל להכין משהו
והגעתי
למשנה אמרתי לעצמי או זה ממש מתאים
לבמקאסט נמצא פה פרקי אבות חלק כבר מנח
לחיים אחים שלי איזה כיף איזה טוב לחיים
לכל הצופים היקרים איזה שמחה גדולה להיות
פה משתה לך שהיית חסר אנחנו אולי הצלחנו
קצת אתה יודע הצלחנו מה הצלחנו הצלחת
להחזיק את זה בבניים מה? הבאתם כאלה אנשים
כאלה אנשים אבל חששתי לחסור
היית חסר אז ככה כתוב פה א אה רבי חנניה
בן טרדיון אומר שניים שושבים והם ביניהם
דברי תורה הרי זה מושב לצים שנאמרו ומשב
לצים לא ישב אוקיי אבל שניים שיושבים והם
ביניהם דברי תורה שכינה שראה
ביניהם שנאמר אז נדברו ירא השם איש של
ראהו ויקשב
השם כולם מכירים את המשנה הזאת ואתה יודע
לא צריך צריך להיות חכם גדול, מאוד פשוט
ישר קישרתי את זה עם
הבמקאסט שקודם
כל קודם כל שעצם הבמקאסט זה אתה יודע
אנחנו יושבים ברוך השם זוכים לשבת לדבר
דברי תורה אבל גם אה גם זה מתקשר לי עם
תגובות שקיבלתי בעיקר בהתחלה שהתחלנו עם
זה שהאנשים אמרו לי וואו עכשיו יש לי מה
להגיד על שולחן שבת פתאום מי ש פתאום אותו
אחד אומר בעצם שכבר כבר אני אני כבר פחות
חשוף למצב שיש שניים שיושבים ואין ביניהם
דברי תורה כי אני כן שמקאסט אבל עכשיו אני
חושב על זה בעצם שיש פה משהו מאוד מאוד
עמוק שקרה פה ספציפית
השבוע אנחנו
מתעסקים בתורה הקדושה פרשת השבוע תורה
עכשיו יש שאלה שגם הזכרנו אותה בעבר
בבמקאסט שאיך רבי עקיבא ואמר זה ל א איך
הלל הזקן אמר לאותו גר צדק בוא אני אלמד
לך את כל התורה על הרגל אחת ואהבת אח כמוך
מה עם בן אדם
למקום
כן אז א אז קודם כל אני חשבתי היום שזה
בשביל זה כתוב אני בשב כתוב אני השם אל
תחשוב שאתה אתה בבין אדם למקום אתה מושלם
אז זהו סיימת חשבתי על זה גם במשל מאוד
פשוט
ש אתה
יודע בעל עסק בעל
חברה עובד הכי טוב ב ב העובד הכי טוב כן
העובד הכי טוב ב
בחברה מבחינת ההספקים מבחינת היצירתיות
הרעיונות ממש כל החברה יושבת עליו אם הוא
לא יסתדר עם הבן שלו עם הבן של בעל החברה
סביר להניח שהוא ימצא את עצמו בחוץ זה
בטלה כ מוכן אתה יכול להיות בן אדם למקום
מושלם אבל אם אתה לא מסתדר עם הבן בן שלי
וואו אז אין לך מה לחפש אצלי בחברה אנח
אנחנו לא יכולים להחזיק אותך כעובד זה
מהחשבתי היום אבל מה
שיותר תחזק לי ששוב במקרה אין מקרה בעולם
אבל יצא כזה דבר פרקי אבות זה הפרק זה זה
משניות של המידות זה הבן אדם
לחברו כל התורה כולה זה בעיקר בן אדם
למקום והיום התהפחו היוצרות אנחנו פותחים
את פרשת קדושים על מה אנחנו מדברים על
הפטרך כמוך
פותחים פרקי אבות על מהנו חברים שניים
שנשים והם ביניהם דברי תורה אנחנו אומרים
על תורה זה בעצם בא להראות לנו שזה עין
נוח זה אותו דבר בין אדם לחברו זה בין אדם
למקום בן אדם למקום זה בן אדם לחברו זה
ממש אותו דבר זה ענוח זה זה בזה טליה ואי
אפשר אחד בלי השני וואו זה מזכיר לי
סיפור אה על אבא
שלי אבא שלי הוא איש חינוך כן לאבא שלי
הוא איש חינוך מעל 30 שנה כאילו מלמד וזה
והיה סיפרתי את זה לא מזמן גם באיזה
פודקאסט אבל זה מתקשר לי והיה היה איזה
שנה אחת שהוא נפל על כיתה נקרא לזה מאתגרת
כן חבר'ה קרביים מה שנקרא אוקיי כמו שאני
הייתי לא ברמה קיצונית כאילו ממש היו היו
זורקים עליו כיסאות וו בדיוק מה שאתה מתאר
זה מה שאני הייתי בחיים היו אתה יודע יום
אחד ממש הגיע ממש למקום פיזי שממש באו
והרביצו לו כאילו הוא רק הגיע לזה הוא
מבחינתו זה היה כאילו גמר כאילו זה קו
אדום עכשיו הוא כן הוא אז הוא חזר לבית
באותו יום והוא היה מאוד שבור מזה אומר
כאילו אני זה השליחות של החיים שלי אני לא
פה בשביל כסף או בשביל משהו אני פה באמת
בשביל חינוך ילדי ישראל זה השליחות שהרבי
שלח אותי אז הוא ישב וכתב לרבי א באותם
זמנים כתב לרבי מכתב מפורט כך וככה היה
בתי לתלמוד תורה ככה וככה היה מה אני
עושה? אני כאילו זה טוב אחרי יום יומיים
אה לא נראה לי למחורת כבר הוא קיבל מכתב
והרבי כתב לו א ככה כתב לו דבר ראשון
כאילו הוא שאל אותו אם לעזוב את התחום וזה
אמר לו לא אתה זה השליחות שלך בחיים ואתה
עושה את זה מעולה וזה ואז הרבי כתב לו
תמסור
לתלמידים ששלוחו של אדם כמותו ומי שמרביץ
לך הוא מרביץ לי וואו וואו ככה הרבי כתב
לו כאילו מי שנוגע בהרן נוגע בי
ותגיד להם את זה. טוב, הוא הלך תפיס את כן
זה היה אתה יודע מכתב כזה זה נדיר לא נדיר
שזה תשובה כזאת הוא אני חושב שהוא הדפיס
להם את זה או שהוא הקריא להם את זה בכיתה
הוא אומר שמאותו יום נהיה שקט וואו כולם
התנהגו אבל זה מתחבר לי כי אמרת ש כאילו
אתה נוגע ב
בבן של הבוס וזה אז זה בדיוק אותו דבר
שלוח של אדם כמותו אתה וצריך להכניס לנו
את זה לראש כולנו בסוף זה אותו או זה
הזכרת את הרבי ובדיוק אני ומוש היה לנו פה
מוייפס רצוני עם הרבי
אני רגע הייתי באמת אחספרו לנו את זה
כן אני ברוך השם אה א הזכרתי את זה פה
הרבה פעמים שאני כבר א במשך א נראה לי יש
כבר
א שנה לא יודע נראה לי שנה או שנה לא
שנתיים לכאורה שנה שאני בדרכים כל הזמן
מקשיב לשיעורי תורה יש מצב שזה זה כן כבר
מתקרב לשנתיים ברוך השם אבל ועכשיו בשביעי
של פסח היה לי כזה הרגשה שאמרתי לעצמי
אוקיי זה יפה מאוד אבל צריך להתקדם צריך
קצת יגיעה גם אמרתי זה אני אתחיל ללמוד
גמרא אני נמצא להזמין אלוס שלי מטורף מי
שמכיר אותי ויודע אה לא בהכרח מהעבודה
מהחיים ואני אנסה בכל
זאת ו ואז נזכרתי מאיזה יהודי שלפני שנה
בערך תקופה ארוכה
פגש אותי בבית כנסת בשתי בלחפש של מתפלל
שחרס באופקים ויהודי כזה מאיר פנים כזה
חייכן ממש חמוד ואומר לי תשמע אם אתה רוצה
חברותה דבר
איתי באותה תקופה הרגשתי מלא הרגשתי מה
משנה שגם קודם כל גם אין לי זמן לדחוף
עכשיו חברותה אבל אה אבל אבל אני יש לי את
השיעורי תורה שלי בדרכים אני שומע הרבה
אני הרגשתי מלא באו באותו רגע לצערי כן
הרגשתי מלא אבל אה אבל אה כאילו בהבנות
נאי רבים כן בכל מקרה אז אמרתי לו אין
בעיה אם אני ארצה אני אמצא אותך לא לקחתי
מספר טלפון לא שאלתי את השם ופתאום משיב
שם בסך אני אומר אוקיי צריך להגיע ליהודי
הזה אמרתי לעצמי בטח אני אלך לבית כנסת
אני אמצא אותו טוב אני הולך לבית כנסת א
ככה למחרת שבי של פסח לאותו לאותם
שטיבלך עובר מניין מניין כל המניין יש שם
איזה נראה לי אה שלוש או ארבע מניינים כל
המניינים שמה הוא לא נמצא אמרתי אולי הוא
רוצה לא אאשכנזים כי זה קמפוס כזה שיש
ספרדים אשכנזים הלכתי אשכנזים גם שמה יש
איזה שתיים שלוש סיבוב הוא לא נמצא יום
למחרת שוב אני אעשה סיבוב הוא לא נמצא אחר
כך אחר כך מתברר שהוא בכלל עבר דירה
לשכונה אחרת ולכן הוא כבר לא מתפלל שמה
בכלל ואני לא רגיל ללכת לשם לאותם שתים
הלך גם במנחה ארוע ערבית אבל רציתי כל כך
למצוא את הבן אדם הלכתי גם במנחה גם
בערבית והוא גם אמר לי שהוא יושב שמה
ולומד כל השעות לא הבנתי לא רוא רואה אותו
מושה לא נוסע לניו יורק ואני אומר מושל
תקשיב תעשה מצווה לך לאוהל של הרבי מחבד
תבקש אני אמצא חברותה ובלב שלי אני
התכוונתי שתפגוש אותו פשוט נפגוש את הבן
אדם הזה גם לא ידעתי מה הסיבה שאני לא
מוצא אותו אמרתי לעצמי בלב אמרתי לעצמי
שאולי בין הזמנים לך תדע אולי באיזה חופש
אולי לא יודע איפה הוא בסדר ביום שהתחיל
הזמן באתי בהתלהבות ואמרתי היום אני אמצא
אותו בטוח היום הנה התחילה התחילו הכוללים
בטוח נמצא את האברך הזה לא מוצא אותו יום
חמישי
שעבר יום חמישי שעבר באמצע הלילה מושל
שולח לי תמונה אני נמצא
באוהל שלח
שמות טוב כמ שלחתי את גם לי הוא שלח שלחתי
את השמות כמובן וזהו ואני לא זכרתי אפילו
ממה שביקשתם ממנו
לבקש למחרת בבוקר אני אלך לשכרס כאמור בן
אדם לא מתפלל שמה כבר והוא והוא והוא בכלל
עבר דירה לשכונה אחרת הוא לא אמור להיות
שמה סיימתי שחרס אני כמובן עושה את הסיבוב
בכל המניינים עדיין בתקווה למצוא אותו
במניינים לא מוצא אותו חניתי ברחוב ליד ה
ליד הבית כנסת ואני ככה יוצא מהחניה שלי
משתלב בכביש מי חוצאה את הכביש אותו בן
אדם חוצאה את הכביש ככה למחרת בבוקר אמא'ה
ישר צפרתי לו בוא רגע בוא
לפה וואו וואו זה ככה סיפור טרי וואו וואו
איזה
יופי ברוך השם אני לא יוד תשמע זה מוז
כמובן של הרבי אבל זה גם מופס של מושל כי
התפילה של מושלה זה כוח אחר תפילות שלו
מופס שלך אחי זה מופס של השם בדיוק אני
השם
וואו אני כבר חשבתי שמויש מצא אותו בניו
יורק והוא מביא
אותו אבא שלי הלך לשם שהוא שולח לך סתם
תמונה ואז אתה רואה אותו ברקע אתה אומר לו
רגע מי זה מאחוריך
אתה יודע ברוך השם ברוך השם מה שמבדיל בין
קודש לחול אם יש לאיש עסקים שותף אז השותף
תמיד דואג שהוא לא יחליף אותו בשותף אחר
אבל כשאני כשהחבוטה שלי מחפש חבוטה אחר
אני אגדיל תורה וידיר שיהיה כמה שיותר
חבוות
כן יש לנו בפרשת בפרשת קדוישים פרשס
קדוישים יש לנו א יש לנו ציווי לא תקלל
חרש ולפני עיור לא תיתן מכשול והראתם מלאך
אני השם
עכשיו מה הבעיה לקלל חרש הוא גם ככה לא
שומע נכון למה דווקא כאילו על חרש כתוב
ומה זה ולפני עיוור לא תיתן מכשול טוב פה
זה אולי אפילו יותר חמור מאשר בן אדם רגיל
כן יש פה שתי שתי ניגוטים אצל החרש החירש
לא ישמע מזה כנראה שהוא לעולם לא ישמע מזה
אבל עיוור אם אתה תיתן לו תן לו מכשול הוא
הוא התרעסק הרבה יותר מאשר בן אדם רגיל.
כן? אז יש פה שתי ניגודים. זה מאוד מעניין
אבל על ה על הלפני עובר לו תיתן מכשול.
שמעתי מהדר
[‏צחוק]
[מוזיקה]
שנים ש מה זה עיוור? עיוור אמיתי זה כמו
שאין אני אין אני אלא בדעת. כן? אז עיוור
אמיתי בן אדם שהוא בן אדם שהוא עיוור הוא
עיוור מזה שהוא לא הוא לא מוצא את השם לא
רואה את השם הוא עיוור כביכול הוא עיוור
בדעת.
אתה כשאתה רואה אותו אל תהיה המכשול שלו.
זאת אומרת אל תגיד עליו כמה הוא רחוק כי
אתה הופך להיות המכשול שלו. אתה רוצה
לעזור
לעיוור, תעזור לו, תראה לו, תראה לו את
הדרך, תסביר לו, תגיד לו, תאיר לו פנים.
הרבה פעמים אנחנו כן זה פשוט מתחבר לכל
הדיבורים על על ה על ה על השיער להזזל ועל
ואהבתי לך כמוך שלא תיקום על האויב שלך.
זה אותו עניין שכשאתה רואה
עיוור הוא בעיניך הוא עיוור. אז מה תעשה?
תהיה תגיד עליו שהוא עיוור. אתה תגיד עליו
שהוא כן אז בדרך
לפה זה זה אני לא יודע התלבדתי להגיד את
זה או לא מקווה מקווה שמי שאמר לי את זה
הוא לא ישמע את הפאמקאסט אבל בדיוק פגשתי
מישהו שפעם אחרונה שראיתי אותו לפני 15
שנה ואמרתי ווא הוא הוא זיה אותי אמר מה
אתה אתה זוכה אותי אמרתי מה אתה אתה מוכר
לי קיצר היינו בצבא ביחד אז התחלנו לדבר
על ההוא ועל ההוא והוא אומר לי כן אתה
זוכר לנו עוד חבר בקורס מפקדים אומר אתה
יודע זה שהוא עכשיו בכלא אמרתי מה אתה
אומר זה אומר כן הוא זה הוא עכשיו בכלא על
איזה משהו איזה סיפור אבל
ידעתי שהוא יהיה בכלא תראה איזה בן אדם זה
תראה איזה ואני אומר לעצמי אתה יודע
נזכרתי שאנחנו אומרים אחרי מות קדושים
אמור אחרי מות אחרי מי שמישהו כבר אתה
יודע במציאות איזשהו מציאות אל תגיד שהוא
זה כי בסוף אתה הופך להיות המכשול של
העיוור אז קדוש 30 אמור תגיד תלמד עליו
זכות מישהו נפל מישהו נמצא בכ במקום שהוא
הוא עני אני אני מרוד אל תתייחס אליו כעני
תתייחס אליו כעשיר ואנחנו יודעים באמת
שהמדרגה העליונה ביותר בנתינת צדקה זה לא
לזורק למישהו איזה 10 אגורות זה לתת לו
הלוואה כדי שהוא ירגיש שיש לו סיכוי הריגם
לאיש שגם לא ירגיש שהוא קיבל מתנה בדיוק
אנשי עסקים הם נותנים הלוואות אחד לשני כי
הלוואה זה אומר אני מאמין בך אני מאמין
שאתה תוכל להחזיר לי את ההלוואה אני מאמין
בך אז אתה עיוור עכשיו אני מאמין בך אני
מאמין שיום אחד אתה תראה יותר טוב ממני
אתה תנחה לי את הדרך לפעמים אני משתדל
להגיד את זה למישהו שהוא מקבץ נדבות אני
אומר לו אח שלי אני עכשיו ניתן לך 5 ש₪
אני בטוח שיום אחד אתה תשב פה ואתה תחלק
לכל העניים
כסף אני חושב עכשיו עכשיו תוך כדי אני
חושב
שנכון יש אוכח תוכיח אתמיתך
ולמה כתוב אוכח תוכיח רק אם הדברים נשמעים
כן כשם שמצווה לומר דבר שאינו נשמע כך שלא
לומר דבר כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך
מצווה שלא לומר דבר שלא נשמע אני חושב ש
שיש פה את האלו תקלל חירש למה כי באותו
עניין הוא
חירש לפעמים אתה בטוח שאתה הולך להעיר את
עיניו כן כן, למשל יש את זה גם אפילו
אפילו גם מה שנקרא עולם הזה, לא דווקא
ברוחניות. הנושא של ביקורת, בדיוק דיברתי
על זה שמה אצל א הזכרת את הפוסט, את
השידור שמה שלי אייזן המתוק. אז אז אז
דיברתי על זה שגם ש שלמשל בשירה, בהפקת
שירה, אני לא יכול בחיים אני לא אומר לזמר
שזיפת אושרת לא מדויק. למה? כי זה רק
יוריד לו את הביטחון ומן הסתם הטק הבא לא
יהיה יותר טוב.
כל הנושא של ביקורת זה לא תקלל חירש כי
בעניין הזה הוא
חירש. בעניין הזה הוא חירש. הוא לא מסוגל
לשמוע את זה. אז א חושב שזה זה גם לא
יעזור. זה לא יעזור שתיתן לו כי כי זה לא
נכנס. זה דברים שלא נכנסים. אז כאילו
דיברנו על זה על הנושא הזה הרבה בעניין
חינוך גם. נכון.
צריך לעודד צריך לעודד אנשים ולא להפיל
אותם יותר א לתוך ההחלשה שלהם. יש על זה
את הסיפור הידוע. אני לא זוכר איזה אדמור
זה
היה, שהיה איזה מישהו בקהילה שהסתבך עם
חובות
ו ואז מישהו רצה לזרוק אותו מהבית, הוא לא
היה לו שכר דירה וזה, רצו לזרוק אותו. אז
אז שאלו את הרבי מה לעשות. אז הרבי אמר,
אני אבוא איתכם לבעל הדירה. ואז הוא הגיע
וישב שם ולא דיבר.
ישב ושתק ושתק. והאיש הסכים הזה כאילו
זכות שהרבי הגיע, אבל מה הרבי רוצה? לא
מדבר ככה איזה כמה שעות טובות הרבי יושב
לא מדבר מעילה אז בסוף אומר לו מה מה קורה
ואז אחרי כמה שעות טובות אז הרבי אומר לו
כשם שיש מצווה להגיד דבר הנשמע אז יש
מצווה שלא להגיד דבר הלא נשמע אז אני לא
אני יודע שפשוט זה לא ישמע אז אני לא מדבר
אז אז אז הזו אחד כאילו נפגע אומר לא
שהרבי יגיד אני מבטיח לעשות כל זה אז הרבי
אמר אה אתה מבטיח אין בעיה אז אל תגרש את
האישה הזאת מדי
יפה תן להם לזה עוד משהו שהתקשר לי עם הלא
תקלל
עיור ש
שמעתי גם בשיעור של מייל לך בידרמן שהוא
סיפר סיפור כזה שפעם אחת הגיע איזה יהודי
לאיזה
אירוע ואיזה חתונה או משהו שמחה והוא רואה
שמה ישב שם מישהו שהוא למד איתו
בישיבה 15 שנה לא ראיתי אותו והוא גם רואה
שהוא מדבר
הוא מדבר עם כולם איתו הוא לא מדבר הוא
אפילו לא ניגש אליו לא אומר לו שלום לא
אומר זה כאילו מה הוא לא מזהה אותי אין
מצב שהוא לא מזהה אותי אני לא השתנתי כל
כך הרבה אני נראה אותו דבר מה כאילו מה
אני עד כדי כך נראה זקן מה מה למה הוא לא
מדבר איתי למה הוא לא כמוד לא חשב לעצמו
כנראה גי וככה קצת א לחצה לו הוא לא חשב
לעצמו לגשת בשלב מסוים הוא היה ממש עצבני
כבר תעצבן הוא ניגש אליו אומר לו מה אתה
לא רואה אותי אתה לא רואה אותי, אתה לא
זוכר אותי, אני רואה אתה מדבר עם כולם
איתי, אתה לא מדבר אז הוא מוציא לו ככה
כרטיס כזה תעודת עיוור. אני עיור. אז
התקשר לי אם לא תקלל עיוור. וואו. שזה גם
בעניין של בצדק תשפות אמיתך. וואו. שהוא
אמר את זה בעניין של בצדק תשפות אמיתך,
אבל אני חושב את זה בטור ריור. ש
שבעצם לפעמים אנחנו אנחנו כועסים או
מתוסכלים על מישהו אחר ובצדק.
אבל הוא עיוור. וואו. הוא עיוור. כי באותו
כמו שאמרתי בקודם, באותו עניין הוא עיור.
באותו הוא לא רואה הוא לא רואה את מה שאתה
רואה. הוא לא רואה את הדברים כמו שאתה
רואה. אפשר אפשר גם להוסיף על זה, סליחה
שאני כותע אותך, שאל תקלל א עיוור. כאילו
ברגע שאתה מקלל אתה בעצם עיוור. אתה לא
רואה את השני. מי שמקלל הוא עיור. כי הוא
לא רואה את השני. אתה עושה את זה כי אתה
לא רואה אותו בדיוק או חרש. כאילו באותו
מידה אתה לא שומע, אתה לא מרגיש את השני.
אז אז ממילא אתה עוד מה שהוא אמר ש ש ש ש
ש ש ש ש ש ש ש של ש לא זוכר בשם מי אמר את
זה שאיזה צדיק שאמר הוא לא מבין הוא לא
מבין בכלל איך יכול להיות מריבה הרי כל
מריבה זה בגלל ויכוח נכון עכשיו אם למה
אנשים מתווכחים כי אני בטוח שהאמת איתי
ואתה בטוח שהאמת איתי אבל הוא אומרת זה
לגבי אל תדון אדם עד שתגיע למקומו כן כי
היא לא תגיע למקומו עכשיו מה זה נקרא אל
תדון חברה עד שגיע למקומו הרי אם אני
הייתי במקום שלך הרי הייתי חושב כמוך
הייתי אז האמת הייתה האמת שלך זו האמת שלי
ואם אתה היית במקום שלי כן אז אז אז אז
למה יש פה אז מה מה הריב פה אז אין פה שום
ריב הרי אם אני הייתי במקום שלך הייתי
חושב כמוך ואם אתה היית במקום שלי היית
חושב כמוני אין פה שום ריב אין פה שום
ויכוח אין פה שום ריב נגמר לא מבין למה
אנשים רבים לצדק תשפוט אמיתך כן כי השם
הוא הצדיק בסוף הכל כל הדיות השונות הכל
אני אני חייב לעוף נראה לי אני אפוצץ את
כל השולחן פה ואני פשוט יקום לכם ילך ואני
מבקש ממכם בצדק תשפה את המתחת יודע סתם
בוא נסיים יפה אני ממש באמת בלחץ אני חייב
להגיע לירושלים עכשיו איזה
הקלטה בוא נסיים את זה יפה אני רוצה להגיד
את זה לסיים בסיפור שתיכם דיברתם על הרבי
אבל סיפור כל כך חזק וקצר אה אומרים שהרבי
כשהוא היה מתפלל תמיד הוא היה עם הפנים
כלפי הקיר אבל פעם אחת הרבי הסתובב והוא
התפלל אחרי כל השנים זה האירוע שקר ממש
פעם אחת אירוע היסטורי שה הוא הסתובב והוא
התפלל עם הפנים כלפי הציבור
שאלו אותו אחר כך מה קרה הרבי לעולם לא
התפלל זה אז הוא הסביר שבאותו יום הגיע
חייל חייל צהל שהתפוצץ איזשהו
מטען והוא נשרף הוא
נחבל הה לו בפנים היה לו
מצלקת מזעזע והוא הגיע לארצות הברית כדי
לטפל לעבור איזשהו ניתוח של פלסטיקאי כדי
לסדר לו את את הפנים והרבי חשב שאולי כש
אם הוא יבוא לרבי הוא יחשוב שבטח הרבי כמו
הרבה רבנים מתפללים עם הפנים כלפי הציבור
ובגלל שהפנים שלו נראות כמו כל כך מזזעים
אז הרבי הסתובב כלפי הקיר כדי שהוא לא זה
לא יסיח את דעתו בזמן התפילה ולכן מתוך
מתוך מתוך רגישות הוא הוא
הסתובב. זה ההפך ממש ההפך הגמור של
אה של לפני עיור לפני עיור לא תיתן מכשול.
זה ממש ההפך לעשות את ה לא רק כאילו לא רק
לא לא רק לחכות לעשות כמו שדיברנו בהתחלה.
כן. אז בעזרת השם באמת שנזכה שנזכה כל אחד
להעיר פנים לעם ישראל לראות את הטוב
להצדיק להצדיק להצדיק זה אומר להפוך את
כולם לצדיקים על ידי העין טובה שלך נכון א
בצד תשפור את המתך להפוך את העולם להיות
צדיקים כמו שאמרתי לך היום בטלפון שחוזרים
לתחילת הפרשיות קדושים תהיו כי קדוש אני
אמרתי שחשבתי על זה שקדושים תהיו זה לא
בכך ציווי זה גם הצבת עובדה תדעו לכם
שקדושים תהיו למה כי כי קדוש אני ואני הרי
נמצא בתוככם כל אחד יש לו חלק אלוק ממל
שגם את זה הזכרנו פה היום אז ממילא זאת
עובדה מוגמרת
ו ובאות באותה פרשה כתוב אבתה לך כמוך
ובצית צדק יש פה את המיתח זה גם הכל באותה
פרשה אז זאת אומרת קידושים תהיו ברבים לא
מדבר רק אליך זה גם החבר שלך וזה שאתה
חושב שאולי הוא גרוע שבגרועים לא גם הוא
קדוש כי קדוש אני ואני גם נמצא בתוכו גם
הוא יש לו חלק אלוקם ממעל וממש לדון כל
אדם לקף זכות ולראות את הטוב ואת האור בכל
אחד ואחד חזב שיש בזה עוד משהו קטן בכיף
בכיף כי קדוש אני אז בעצם הקדוש ברוך הוא
אומר לנו גם בן אדם שחושב שהוא עני ואני
ואני שמראים לעצו אז זה כך שגם שמה קדוש
גם אתה קדוש למרות שכתוב שאין אני והוא
יכולים לדור במקום אחד בסדר כי אין הוא יש
רק אני יש רק אני יפה מאוד אז תודה רבה
צופים יקרים שהייתם איתנו ותודה רבה שאתם
תמיד איתנו תודה רבה על כל התגובות ותודה
רבה לבית חבד משפחת נחשון תודה כל העבודה
שאתה עושה תודה רבה ממש בזכותך אנחנו ככה
ממשיכים את האור הזה תודה לדוד על החזון
ובריחם מבים בשם השם למשל שחזר לארצנו
הקדושה אני יודע כמה השתוקקת וכמה היה לך
קשה לעזוב את הארץ כמה היית חסר לנו כמה
היית חסר
לנוכשסיפרת שאתה אתה אתה אמרת למישהו
שנסאת לארץ דרך ניו יורק דרך ארצות הברית
אמרתי לעצמי שזה זה קונקשן מה זה קונקשן
אתה נשאר גם כשאתה שמה אתה נשאר מחובר
קונקשן זה גם מחובר. גם כשהיית שמה היית
מחובר.
אח טוב חסד. תודה רבה. אח טוב החסד.
שקויח. שכויח.