Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
אנחנו מודעים לכל אחד לכל אחת
שבאו
רגע
י שידור
חי ממש מתרגשים מהמעמד הזה
של ביחד דרוש לציון ביחד שזה כבר עוד
מדרגה יש שכל אחד דורש כל אחד כדרכו ויש ש
ציבור דורש זה כבר מדרגה יותר גדולה אז פה
יש לנו ציבור שדורש את הקודש דורש את
המקדש
ורשת הר הבית שזה שמחה
גדולה תודה רבה לכל אחד לכל
אחת משר כם
משרם בתודה קינן אז כבר מההתחלה אני אגיד
תודה רבה למרדכי יורבצקי
שהרים את כל הערב הזה מ' ועד ת במסירות
רבה יומ ולילה הוא המנהל של ה ישיבת הרבית
לכולל ככה וב ד
מאחורה
ומי שלא סגור על העניין ג אדר תאריך אירוע
חנוכת בית שניים שהזמינו אותי לבוא לתת פה
שיחה חשבתי שקלתי את עצמי מה אני יכול לתת
בשיחה כזאת לאנשים קדושים וחשובים אמרתי
וואלה יוצא יום שישי חנוכת בית שני ג באדר
אז ברשותכם גם פורים ברקע גם חנוכת הבית
אנחנו נשתדל לעשות סדר קצת עם הזמנים איפה
פורים נופל בתוך כל הסיפור של שבעת ציון
אנשים מכוונים לכיוון ירושלים וברקע יש
לנו אירוע של פורים א איפה מרדכי ב סיפור
דניאל אולי יחזקאל קצת לדבר על התקופה ועל
האירועים
ובשפה אנשים מולי מן המכירים אבל מי שלא
מכיר שהדברים יהיו ללא חדשים אני מקדים
אני אומר שכל מה שאני הולך לדבר היום בערב
בשיחה ש בזמן שניתן לי אני הולך לפי סדר
הזמנים שמופיע
בחז בסדר סדר עולם רבא רבי יוסי בר חלפתא
בן דורו של רבי עקיבא כתב ספר היסטוריה
נקרא סדר עולם נר לרגליו של רשי רשי עקבי
בכל אותם ספרים בתנך שקשורים לבית שני
מגילת אסתר עזרה
נחמיה מה עוד יש לנו שמה חגאי זכריה
ומלאכים כל הספרים האלה רשי מאוד מאוד
עקבי סדר עולם רבא אז אני הולך לספר לכם
את הסיפור ואני אומר שוב באוניברסיטה
הזמנים שונים לחלוטין הארצ פה לפי סדר
הזמנים של סדר עולם לפי מסורת חזל ומעשה
שהיה כך
היה שעת צהריים עוד שעתיים שקיעה
בבבל מלך בבל מרודך בלדן בן בלדן מתארגן
ללכת לישון יש לו עוד שעתיים כבר העבדים
מנפנפים לו את היתושים לידו ואז אירוע
מריבים את הראש והלא יאומן קורה השמש
בשמיים עושה ריסטארט
כולה מה זה הדבר הזה עושים בדיקות ברשתות
החברתיות
ומגלים חזקיה מלך יהודה על תקן גוסס וגוסס
בעת העתיקה one way טיקט כלומר משם לא
חוזרים התרפא רצה הקדוש ברוך הוא להראות
לכולם
שהוא התרפא לקח את השמש שעוד שעתיים שקיעה
ועשה לה ריסטרט 10 שעות אחורה טוב מודח
בלדן בן בלדן הובן ברית לחזקיה שניהם ביחד
נגד אויב משותף סנחריב מלכי אשור חברים
ולכן מודח בד ב בלדן מחליט לכתוב מגרת
ברכה לידידו בן בריתו על הנס הגדול שהוא
התרפא טוב בעולם העתיק אנשים לא יודעים
לכתוב המלך בעצמו עושה ככה עם האצבע אז
צריך לבלר סופר מי היה הסופר לא פחות ולא
יותר מאשר
נבוכדנצר נבוכדנצר הזה באותו זמן לא היה
בעולם הלך לענייניו טוב שאל המלך יש פה
מישהו שיודע לכתוב איזה אחד מצביע סיימתי
כיתה ג' יודע כמה הודיות
יאללה מצור קדימה לכתוב איגרת לחזקיה
איגרת ח בואנה הקדוש ברוך הוא שידד מערכות
עולם כדי להודיע לכולם שהוא התרפא והסופר
כותב למלך חזקיה היושב ירושלים העיר
הקדושה עירו של בורא עולם גמרנו את הפתיח
כותבים את כל השר באיגרת מגלגלים נותנים
לשליח והשליח יוצא בריצה להביא את האיגרת
לירושלים מי מגיע בינתיים הסופר נבוך הנצר
שואל מה המהומה אמרו לו תגיד לי לא ראית
השמש ריסטארט 10 שעות אחורה אומר ראיתי מה
העניין חזקיה ידידנו תרפה שלחנו לו איגרת
שלחתם איגרת אבל אני הסופר נו לא היית
לקחנו מישהו אחר מה כתבתם
באיגרת כתבנו שלום למלך חזקיה שיושב
בירושלים העיר הקדושה אירו של בורא עולם
אידיוטים את ריבונו של עולם
שמתם במקום השלישי צריך להתחיל קודם כל עם
ריבונו של עולם ורק אחר כך ירושלים ואת
חזקיה בסוף עמדו לו בסימן שאלה שאל איפה
השליח יצא יצא שם נעלי טילים ובספרי נבוך
נצר רץ כדי לעצור את הביזיון לעצור את
השליח ישב הקדוש ברוך הוא בישיבה של מעלה
וראה את הנבוך נצר הזה
שרץ לכבודו למעשה הוא אומר על כל צעד שהוא
רץ אני אצטרך לתת לו
שכר צעד אחד שם צעד שני שם צעד שלישי בא
לשים את הצעד הרביעי אמר ריבונו של עולם
אם הוא משלים את הצעד הרביעי לא תהיה
תקומה לעם ישראל אמר למלאך גבריאל רד
תעצור אותו שש כנפיים בשניים יחסה פניו
בשניים יחסה רגליו ובשניים פף יורד למטה
עוצר אותו בוחצי
שלוש וחצי
צעדים טוב אמר ריבונו של עולם מצטרך לתת
לו שכר על כל צד על כל צד מלכות נבוך הנצר
בעצמו יזכה להיות מלך זה הצעד הראשון הבן
שלו הביל מרודך צעד מספר שתיים הצד השלישי
הנכד או הבן לצורך העניין הנכד בל שצר ומה
זה החצי
ושתי ביתו של
בלשצר אם הוא היה משלים את הצעד הרביעי
ושתי היייתה משלימה מלכותה ולא היייתה
תקומה לעם ישראל בגזרת המן הייתה מתקיימת
זה השכר שהוא נותן לנמוך הנצר הסיפור הזה
אנחנו נוהגים אותו כל יום לפחות שלוש
פעמים במהלך
היום נה ברורה
הלכה בסוף התפילה אנחנו צועדים
כמה שלושה צעדים אחורה בסוף 18 כותב המשנה
ברורה קורא הוא פוסע שלוש פסיות לאחריו
בקריאה אחת כותב המשנה ברורה ועוד כתבו
טעם משום ד אמרו חזל ד בזכות גל פסיות שרץ
נבוך הנצר לכבוד השם יתברך ז הלכה להחריב
בית המקדש ולכן אנו פוסעים ג' פסיעות
ומתפללים
שיבנה בית המקדש אז הנה שלוש הפסיעות האלו
נבוך נצר הופך להיות מלך אבל הוא צריך
כמובן גם את החוכמה ולכן הוא יודע החוכמה
נמצאת אצל החכמים ובכל מקום שהוא מגיע
לוקח נערים בני 12 13 כדי שיגיעו אליו
למלכות יעשה להם תואר ראשון תואר שני תואר
שלישי בזימון ישיר והחכמים ביותר הם י
יועצים שלו על רקע זה מגיעים דניאל חנניה
מישאל ועזריה בגלות יו יכין בגלות החרש
והמסגר הם מוצאים את עצמם כבר 11 שנה לפני
החורבן בבבל נהרים בני 12 חדר אוכל מסודר
אבל הם החליטו שהם לא יגלו את עצמם בפת בג
הבלך ולכן הם החליטו שהם לא נוגעים באוכל
שנמצא שמה ואבל הבחור שקוראים לו מלצר ישר
הרבה מילים שיש לנו בעברית נולדו מתוך ספר
דניאל אחד מהם המלצר בפרק א' אומר להם
חבר'ה אם אתם לא אוכלים מורידים לי את
הראש אמרו לו תקשיב בוא נעשה ניסוי 10ה
ימים נאכל זונים קטניות אגב מכאן המנהג
לאכול זרעונים בסעודת פורים מי שלא יודע
נאכל זרעונים בקטניות ובעוד 10ה ימים
תבדוק אם הפנים שלנו כחושות מת השם נצטרך
לאכול את פת בג המלך את האוכל הזה אבל אם
נראה ב ר תשיר אותנו המלצר דווקא זה הסתדר
לו כי הוא צריך להכניס איקס מנות ואם יש
ארבע חברה שלא אוכלים את המנות המיותרות
הוא לוקח הביתה לילדים ואז באמת אחרי 10
ימים התברר שהפנים שלהם נראות טובות והם
אכלו את הרונים והמלצר לקח את האוכל הביתה
ואחרי שלוש שנים עשו להם את הבדיקה ומצאו
שמתוך כל הילדים שהיו שם ארבעתם ארבעה עלו
מכולם ודניאל מעל כולם נתנו להם כמובן
שמות בבלים כי בבלי לא יודע להגיד דניאל
ולא חנניה זה לא יוצא לו מהפה יש להם שמות
בשלהם אז קל מאוד לזכור את השמות הבבליים
שלהם כי לכל אחד השם הבבלי שלו האות
הראשונה היא כמו האות הראשונה של השם
העברי למשל עזריה קיבל את השם עבת נגו
מישאל קיבל את השם
מישך חנניה טוב טוב תמיד יש יוצא מן הכלל
שדרך ודניאל קל מאוד לזכור כי הוא כמו שם
של אחד המלכים בל שצר לא בדיוק בל שצר הוא
מלך דניאל בלט שצר קל לזכור בלט שצר בסדר
וכך בעצם דניאל מתחיל לפעול שמה לא ניכנס
עכשיו לכל העניינים של דניאל עם החלומות
וכדומה אבל זה קורה על רקע גלות גלות בבל
מרדכי נמצא שם יחזקאל נמצא שם אגב יחזקאל
מזכיר את דניאל בחד הפרקים הם שמה נמצאים
ככה בקומונה ביחד והסיפור עובר עכשיו אני
פותח לכם
סוגריים פותח לכם סוגריים רוחני צער סיים
תפקידו בעולם הביל מרודך שהיה בסדר עם עם
ישראל הוציא את יהויכין מכלאו נתן לו
לאכול כמו שצריך על השולחן גם הוא סיים
עולמו נשאר רבנו הנכד של נבוך ה נצר
מחלוקת
הפרשנים בל שצר
עכשיו
בלשצר בוא נראה ביפה אנחנו נעשה את זה בוא
נסגור קודם כל נשים רגע את בל שצר בצר הוא
המלך מעשה שהיה כך היה מלך פרס סיפור שאתם
לא מכירים אני משוכנע שרובכם כולכם לא
מכירים מלך פרס בשם איסטר
קיז תקיף מאוד נחוש מאוד חכם מאוד מלך פרס
לא היו לו בנים הת היתה לו בת אחת יפה
כחמה ברה לבנה אבל עם היופי לא כל כך הלך
החוכמה והיא התרועעה עם שרי הממלכה במיוחד
שמה עינה על שר
הביטחון שלושה חודשים הבנתם מה קרה והיא
הרה שמעה את זה המלך התרכיז מה שר הביטחון
עעם ביתי היחידה כמו שהפרסים יודעים לעשות
חתך אותו 127 חתיכות משלח בכל המדינות אבל
מה לעשות עם הבת ביזיון גדול זה מדרש פליה
מה שאני מספר
לכם אמר שהבת שלי קחו אותה לאיזה מגדל
במדבר ואחרי שיצא מה שיצא מה שיוצא לזרוק
אותו למדבר שיאכלו אותו חיות המדבר ואת
ביתי תחזירו לי טוב חלפו להם תשעה
חודשים נולד תינוק
כמו שהמלך הסטר קיז ציווה התינוק הזה נזרק
למדבר והבת חזרה
חזרה לארמון המלך תינוק בן יומו
במדבר הגיע עדת כלבים כלבי
פרא ארוחת בוקר טעימה הם ככה עוד ככה
מספנים ככה מסביב לתינוק הזה ופתאום
החליטה כלבה אחת שהתיק הזה קור שלה הגיע
מעליו אף אחד לא נוגע בו
ותינוקות יש להם רפלקס מודנה ישר בעטינים
ומתחיל לינוק מהכלבה חלפו להם חודשים
התחלפו להם שנים הוא מתחיל להבין משהו
מוזר החברה שלו הולכים על ארבע עם שערות
הוא הולך על שתיים זה לא בדיוק אותו דבר
טוב אולי הוא מוטציה משהו חלפו לי באיזה
15 16 17 שנה
והוא במדבר איתם מתחשל ואז הוא כמעט מתעלף
100 20000 מטר ממנו הוא מזהה חיות אבל הם
נראים כמוהו הולכי שתיים ההם מסתכלים
רואים את הכלבים וא הו הו הולך וזה על
שתיים מסמנים לו כאילו מה אתה עושה שם הוא
מי אתם מסמנים הוא מחליט עוזב את הכלבים
ומגיע אליהם ומנסה לתקשר איתם מי אתם מה
אתם ה הם הסתכלו ראו את תבי הפנים של
הנסיכה ראו את תבי הפנים של שר הביטחון
כבר הבינו את הסיפור הסבירו לו מי הוא הוא
אומר להם אני הכלבה הצילה אותי לפי המדרש
החליטו לתת לתינוק הזה שהוא כבר גבר שם
כורש קורש בפרסית קדומה כלבה עכשיו הורש
הזה התחבר נפלתי החברה וסיפרו לו שסבא שלו
הסתר קיס מלך פרס נתן הורה להרוג אותו ככה
סבא שלי להרוג אותי אני אראה לו מה זה
לקחת נפלתה בחברה והוא אבא שלו שר ביטחון
אמא שלו נסיכה סבא שלו מלך 18 שנה עם
הכלבים מחושל חכם גאון ז'לוב ארגן צבא ט
על פרס את סבא שלו הוריד לו את הראש אמר
שלום לאמא וכורש הופך להיות מלך פרס הוא
יוצא למסעות כיבושים
מדינה הגדולה שנמצאת לידו שנמצאת בשלב הזה
בעוינות גדולה לא מה שאתם חושבים מדאי
היום בשבילנו פרס הוא מדאי לא פרס נלחמת
עם מדאי תקופה ארוכה אבל מלך מדאי היה בן
62 שערות צבה חכם קראו לו דריוש עמדי הוא
הבין שאם קורה שיעשה נגדו מלחמה התוצאה
תהיה הגומה שלח לו שליח תקשיב כורש מלך
פרס אני רואה שאתה הולך וכובש אשר עצות מן
הסתם אתה מתכ בן גם לכבוש את המדינה שלי
אה יהיו הרוגים לשני הצדדים אבל אני מעריך
שאתה תנצח בוא נחסוך את הדם נכרות ברית אם
תסכים לחרות אתי ברית אני נותן לך מתנה את
הבת שלי לאישה קורש הולך על
זה ומתחתן עם פיטו של דריה ושמתי
מהנישואים האלה במדרש הזה יוולד אחשוורוש
בסדר זה לא מה שאתם מכירים מהגמרא או
הרגיל אבל מדרש פליה שמופיע מעם לוז מגילת
אסתר על התחלה תראו את המדרש שמה מופיע
בפנים טוב עכשיו הם עכשיו בברית משותפת
הולכים לכבוש את המדינה הגדולה את בבל טוב
הם מגיעים וצרים על העיר הבירה מי נמצא
בתוך עיר הבירה בל שצר המלך הבבלי האחרון
הוא רואה מסביבו דריה ו שמדי קורש הפרסי
הוא מבין שהוא די בצרות הוא רוצה לדעת ם
הוא ירוד המלחמה מה האינדיקציה מה
הקריטריון מבחינתו ינצח או לא האם חלפו
להם 70 שנה שדניאל דיבר עליו לגלות ישראל
או לחורבות ירושלים כמו שאומר דניאל
וירמיה 70 שנה הם חלפו להם 70 שנה עושה
חשבון טעה בחשבון אבל לפי החשבון שלו 70
שנה עברו בני ישראל נמצאים פה לכן כנראה
גם אני נפר פה הם לא יגיעו שלשום מקם
מחליט לעשות
מסיבה הוא נותן הוראה להוציא את כל הכלים
שסבא שלו נבוך הנצר לקח מבית המקדש ועושה
מסיבה יין נשים חגיגה
שלמה והנה באמצע ה מסיבה קורת
הדרמה לפי מה שמופיע בספר דניאל
הציבור ראה רק
אצבעות אבל הקדוש ברוך הוא וא נתן ל לבל
שצר את הכוח לראות את כל פס היד אצבעות או
פס היד שמה ל הנברשת למעלה גם משם המילה
בעברית שלנו נברשת טק טק טק טק כותב משהו
פלופ נעלם אנשים נסאו רגלם ברחו
התיאור של האמה שנופלת על בלשצר מדהימה
ארכובותיו
דה לדה נקשן הרקובות רגליו
ד תסלחו לי אבל מופיע בפסוק החגורה שלו
הקשרים של החגורה התרופפו מרוב שהוא התר
ונפל ואפוי השתנו הפנים שלו השתנו מרוב
פחד אומר מי יודע לקרוא את זה אף אחד
כמובן לא יודע לא לקרוא וכמובן גם לא לפרש
אמרו לו יש פה איזה אחד מגלות יהודה בלת
שצר בלת שצר דניאל תביאו אותו מי שיצליח
לקרוא את זה ולפרש לי רביד זהב אני אשים
לו ה גמן שלישי למלכות מגיע דניאל
מסתכל אדוני המלך אני לא בטוח שאתה רוצה
לדעת מה כתוב פה תגיד לי אומר לו כתוב פה
אתם מכירים מנה מנה תקלו פרסים מנה מנה
הקדוש ברוך הוא ספר את שנות שלטונה תקל
שקל את המעשים שלך וראה שהמעשים הרעים
גוברים על המעשים הטובים
ופרסין חותכים גם המילה פרס נמצאת ברקע
אומר לו וואי עכשיו אני ממנה אותך מינוי
לכמה שעות תמנה אותי בכמה שעות ארגמן
שלישי למלכות ואבל בן שצר
אמר אומר לו דניאל הלילה זה נגמר אתה מת
אמר לו בל שצר על גופתי
המתה הלך לכל החיילים אמר להם אלה בחוץ
קורש דריש הם לא יכנסו חריז על עוצר בעיר
אמר כל מי שנכנס עכשיו לתוך העיר רואים
אותו יורים בו עוצר גם אם הואו אומר אני
המלך הלך לישון לא יודע איך הוא ישן עם
לילה כזה אבל הלך לישון אבל מי יכול מול
בורא עולם באמצע הלילה צמתך בבטן צריך
לצאת לנקביו השירותים בחוץ עם הכותונת יצא
לרחוב חייל ראה דמות בלילה צק ה עצור מי
שם אמר זה בסדר זה אני המ מלך אבל החייל
זכר ש בתדריך אמרו לו שגם אם צועקים אני
המלך יורים בום כדור וגמר אותו הפסוק
מסיים את הפרק בי בליליה קטילה מלכה כזר
באותו לילה המלך
נהרג טוב על הבוקר דריה ו שמדי בן 62 קורש
החתן הצעיר נכנסים לתוך העיר עוברים
לארמון מחדר לחדר בספות השעה 101 בבוקר הם
געים לקצה ארמון שמה המשרתים הבבלים עושים
להם
ש למה ש היא ישנה מי ה שנה נו המתבגרת של
בלשצר בת 12 ושתי לא להעיר אותה אתם
מכירים הבת 11 עדיין במיטה לא להעיר אותה
בת 12 שולפים אותה ומביאים אותה לפרס ושתי
בת 12 אל תדע אחר כך עוד איזה חמש שנים
להתחתן עם אחשוורוש הבן
של גורש והבד של דריה
ושמתי טוב כך בעצם אנחנו נכנסים לסיפור של
דריווש עמדי דריווש עמדי כמובן אוהב מאוד
גם את דניאל וזה הסיפור של דניאל בגובה
הריות שמים אותו בצד דריווש שורד שנה אחת
מת נפטר איך שאתם רוצים וכורש עולה
לשלטון קורש הולך לדניאל ומבקש ממנו שרטת
את כולם אני מבקש תשרט גם אותי דניאל אומר
לו זקנתי מבקש לצאת לפנסיה יש לי ממשרד
החינוך פנסיה תקציבית אני כבר רוצה צא
פנסי אומר לו מי יחליף אותך אומר לו יש לי
מישהו שיכול להחליף
אותך קוראים לו זרו בבל הוא שבי ערך אמר
לו בסדר זרו בבל מחליף אותו אבל לא ל הרבה
זמן כי דניאל עכשיו אומנם הוא כבר לא
בתפקיד אבל הוא נמצא כל הזמן ברקע כי הוא
בבית הלורדים אדם עם הרבה ניסיון והרבה
חוכמה איך להתנהל ברחמנות המלכים מלכי פרס
מדאי בבל נמצא ברקע נפגוש אותו גם בהמשך
במהלך המגילה אבל קורש הופך להיות מלך
והוא בניגוד לבבלים נותן הוראה קדימה כולם
אפשר לעלות לארץ ישראל הצרת כורש טוב מי
עולה בהצהרה תסלחו לי תחתית החבית של
החברה היהודית עולים קוראים לזה שטוקי
וסופי שאלו חכמינו מה זה שטוקי זה אחד שלא
יודעים מי זה אבא שלו כלומר ה הולך עם אמא
ברחוב וצועק אמא הנה אבא הנה אבא שטוק
שטוק שטוק ולכן הוא נקרא שטוקי והסופי זה
אחד שלא יודעים לא מאבא שלו ולא מאמא שלו
אלה שלא הסתדרו כלכלית חברתית זה הקבוצה
שעולה לארץ כ-50,000 אנשים עולים מנהיג
החבורה שעולה זרו בבל יצא לבית דוד הכהן
הגדול יהושע בן יהוצדק בן שריה שריה אה
שריה הוא הכהן הגדול האחרון של בית ראשון
הכהן הגדול נבוזראדן
מביא לו אותו לנבוח נצר אה כהן גדול הייתה
מהמנהיגים הביטוי קשה שוחט אותו לא לפני
שנולדו לו שני ילדים לסרייה הכהן הגדול
אחד קוראים לו יו צדק השני קוראים לו
עזרה עזרא הסופר אח של יוצדק דוד של הכהן
הגדול יהושע בן יהוצדק בן
ריה עזרא לא יעלה בעליה הזאת למה הוא לא
עולה מה הוא נשאר שם בית מקדש עולים הוא
לא עולה יש לו משימה מאוד חשובה הרי שושלת
התורה עוברת ממשה רבנו דרך כל מיני דמויות
ההקדמה של הרמבם ביד החזקה מזה לזה מזה
לזה מגיעים לפניה חבקוק ירמיה ברוך בן ריה
עזר הסופר ברוך בן ריה בשלב הזה זקן כבר
מה שנקרא עם תנאי הנגשה הוא שומע על עליה
הוא רוצה להצטרף לעליה ברוך בן עריה אבל
הוא מבין הגמרא אומרת אם הוא יוצא לדרך
ימות בדרך כבר זה כן עזרה נשאר לתמוך אותו
טעות אופיינית לומר שעזרה היה מהבונים של
בית המקדש השני זאת טעות עזרה עולה לארץ
אחרי שבית המקדש כבר נבנה הוא נשאר לתמוך
בברוך בן ריה שנפטר בערך בשנת סיום חנוכת
בית המקדש אז זרו בבל עולה יהושע בן יצדק
הכהן הגדול עולה עוד יהודי מעניין נמצא
בעליה מופיע ספר עזרא פרק ב' פסוק ב' 12
אנשים מנהיגי עליה תמצאו בתוכם את מרדכי
בלשן מרדכי היהודי למה הוא נקרא בלשן כי
הוא בקיא
בלשונות והם מגיעים לארץ עם שני הנביאים
חגאי וזכר יה ושמים אצבע על מקום המזבח
נכון יבוא האדריכל הכי טוב בעולם ויעשה את
המדידות ויגיד המזבח פה הרמבם אומר לא לא
לא לא לא מספיק צריך נבואה צריך נביא
שיצביע חגי זכרי המצביעים קובים את מקום
המזבח מתחילים קרבת קורבנות ונערכים
לבניין בית המקדש תבינו מה קורה מסביב הכל
אפר רמת של חורבן בית המקדש נחרב 52 שנה
לפני כן איפה שאתה לא נוגע פיח שחור ידיים
אבל שמחת הלב בונים את בית המקדש מביאים
עצי ארזים דרך נמל יפו כפי שמופיע בפסוקים
נערכים עם עם אבני מחצב אבל אז נכנסים
לפעולה צרי יהודה
ובנימין בוא אנח רוצים להצטרף זרור בבל
אומר לא לא לא את הקטע הזה כבר הייה לנו
בבית ראשון אנחנו בונים לבד א רוצים לבד
שניים נכנסים לעבודה רחום בעל תעם
ושמשי הסופר כותבים מכתב סטנה שמשי הסופר
אמרו חכמינו זה אחד הילדים של המן א מה
המן לא מצאנו אותו ברשימת התלויים שמה
בשושן טוב אז אני אעדכן אותכם חכמינו אמרו
שהמן היו לו מעל 260 ילדים הוא הסתובב
בפלות במדיניות כזאת ברחבי העולם בכל מקום
השאיר כמה ילדים אחד מהם זה שמ שיי כתבו
מכתב סדנה מלך פרס אנחנו דואגים לך אתה
שלחת את היהודים לבנות את
ירושלים ירושלים זאת עיר מורדת תפתח
ויקיפדיה תראה כל האימפריות כל הזמן נלחמו
עליה אוצר המלך
ינזק שמע את זה מלך פרס פדק וואי נכון
ירושלים באמת תמיד הייתה עיר מורדת מוציא
צו
הקבעה העסק נעצר בשלב הזה שעסק צר כורש
מולך שלוש שנים דריה ו שנה אחת כורש מולך
שלוש שנים ומת ומגיע אחריו אחשוורוש מרדכי
בלשן מרדכי יהודי שהיה פה בארץ העסק תקוע
לא הולך לשום כיוון הוא מתחיל לשמוע על
המן שעושה צרות עולה על מטוס וחוזר חזרה
לשושן ועכשיו מתחיל כל הסיפור בעצם של
בגילת אסתר בארץ מצב קשה יש רק מזבח
ומקריבים עליו קורבן תמיד של שחר קורבן
תמיד של בן א אבל הכל מסביב צלחו לי על
המילה בטטה כאילו העסק לא מתקדם לכלום טוב
כמה מילים לגבי המגילה זמנים אנשים
מסודרים על זה אבל בכל אופן נגיד למי שה
אולי לא סגור אחשוורוש לוקח לו שלוש שנים
לייצב את מלכותו בשנת שלוש למלכו עשה משתה
ובשתי באותה שנה נגמרת ועכשיו מתחילים
לחפש את המלכה הבאה כמה זמן לוקח
עד שמעטרים את
אסתר ארבע שנים כי בשנת שלוש למלכו עשה
משתה ובשתי לכה ותלקח אסתר אל בית המלך
האש ורוש בחודש העשירי בשנת שבע למלכותו
ארבע שנים לקחת שהביאו את אסתר טוב מהרגע
שאסתר הגיע לארמון המלך מרדכי מסתובב בחצר
המלך לדעת מה שלום אסתר ו מה יעשה בה כמה
זמן הוא ככה מפרפר מסביב לארמון לדאוג
לאסתר
לא שבוע לא שבועיים לא חודש לא חודשיים
חמש שנים כי הפור נופל בשנת 12 משנת 7 עד
שנת 12 הרי לנו חמש שנים ובשנת 12 ביד
בניסן הפור נופל שבעוד שנה יד ב אדר אפור
אז אם ביד ב אם ביד בניסן הפור נפל ואסתר
אומרת שלושה ימים צום אז
א מה יוצא לנו שבליל הסדר צמו ואז מגיע
יום ראשון של חול המועד ההילולה של המן
היוסי של
המן אצלנו בבית תמיד אנחנו חוגגים את זה
חול המועד יום ראשון של חול המועד זה
ההילולה היור ציית של המן כמו שמופיע גם
בספר יהושע שהמן הפסיק יום לאחר ארבה ימים
אחרי שהגיעו המן הפסיק
טוב בזה נגמר בעצם הסיפור אבל מאסתר ומחשש
נולד בן חשוב מאוד לבן הזה
קוראים דריוש בסדר אמא שלו אסתר אבא שלו
אחשוורוש מן המקורות עולה שהוא לא בדיוק
מרגיש יהודי יש לו סימפתיה לעולם היהודי
כי אמא שלו אבל הוא רואה את עצמו כמלך פרס
רגע איפה דניאל נעלם לנו דניאל ה הה שמה
ברקע אבל דניאל נעלם מה קרה לדניאל תפתחו
מגילת אסתר הסיפור קשה לא נעים אני אוסיף
לכם אני כבר עכשיו השם יקום דמו דניאל השם
יקום דמו נרצח על ידי המן פרקי דרבי
אליעזר תרגום גמרא מביאים את הסיפור כן
אחרי שה הגזרה היייתה הנוראה אז מופיע שמה
פסוק כן ומרדכי ידע את כל אשר נעשה ויקרא
מרדכי את בגדיו וילבש זק ופר ויצא בתוך
העיר ויזעק זעקה גדולה ומראה טוב אסתר
שומעת הזה ות ותתחלחל המלכה מאוד ותשלח
בגדים להלביש את מרדכי ולהסיר סקו מעליו
ולא קיבל ותקרא
אסתר
להתח מסריסי המלך אשר העמיד לפניה ותצ על
מרדכי לדעת מה זה ועל מה זה אמרו חכמינו
מי זה התך דניאל ויצא הך אל מרדכי אל רחוב
העיר אשר לפני שער המלך ויגיד לו מרדכי את
כל אשר קראו את פרשת הכסף ויבוא התך ויגד
לאסתר את דברי מרדכי ואתה אומר אסתר לתך
ותוהו על מרדכי כל עבדי המלך יודעים
ופתאום כתוב ויגידו למרדכי
איפה התח
נעלם פרק ד רבי זל גם המדרש גם התרגום המן
ומד בצד הוא מסתכל רואה איזה אחד דניאל
התח מדלק בין מרדכי לא ר מודחי מין משו פה
לא
בסדר עשה לו לא טוב השם מקום דמו רצח אותו
רצח את דניאל כבן 0 אם הוא
נרצח בארמון המלך אז איפה הקבר
שלו ליד ארמון המלך אז מי שלא יודע ארמונו
של אחשוורוש נכסף בחפירה ארכיאולוגית מאוד
מאוד מרשימה כל התורים שמופיעים מגילת
אסתר מזוהים היום בפועל
בשטח חצר בית אנשים חצר המלך החיצונה חצר
המלך הפנימית יודעים לשים אצבע על המקום
שמרדכי יושב בשער המלך השער הזה נמצא נכסף
המקום נמצא זה נמצא במקום שנקרא סוסה היום
באיראן היא שושן יש שושן העיר ויש שושן
הבירה קבר דניאל נמצא היום נראה לי שיש לי
פה תמונה שלו
הנה קבר קדוש לאירנים קבר דניאל נמצא 200
מטר מחורבות הארמון אחשורוש וזה מסתדר לנו
פיקס עם מה שאנחנו מכירים מי שייעשה
ביוטיוב וזה קבר דניאל הוא ייפול על המבנה
המפואר הזה תעשו ביוטיוב תראו את כל
האירנים באים מנשקים שמים צדקה סגולה
רפואה והצלחה דניאל השם יקו דו טוב חוזרים
חזרה אלינו סיפור המגילה נגמר אחשוורוש
היה מלך 14 שנה מי מולך אחריו הבן שלו דר
יבש חוזרים עכשיו לארץ ישראל אנחנו כבר 18
שנה אחרי המזבח העסק לא טוב בו בארץ חגיי
וזכריה מחליטים לעורר את העם קדימה בוא
נבנה את בית השם אומרים לו יש צ הקפאה
השלטון לא
יאפשר אומר להם חבר'ה 70 שנה גם דניאל וגם
ירמיה דיברו אנחנו מתקרבים וחוץ מזה תראו
מה קורה לכם המצב קשה אתם יודעים למה כי
אתם לא בונים את בית המקדש פסוקים שהם כל
כך כל כך רלוונטים גם להיום אקריא לכם את
הפסוקים של חגאי מה אומר להם חגאי בשנת
שתיים לדר יבש אוקיי בשנה השנייה כך כתוב
וי דבר השם ביד חגי הנבי אני מסתכל על
מראה לעצמי העת לכם אתם לשבת בבתיכם
ספונים והבית הזה חרב אתם לא מתביישים כל
אחד יושב לו בווילה שלו בג'קוזי שלו והבית
הזה חרב ועת קו אמר השל צבקות שימו לבבכם
על דרככם תראו מה קורה זרעתם הרבה והה מעט
אחול ואיין לשובע חבר'ה תסתובבו פה במיד
רחוב אני אומר לכם זה מדהים ילד יותר קטן
ממני עם בגט בגודל חצי מט ר כל זה נכנס לו
פנימה אתה לא מבין איך הוא נשאר רעב שתו
ואין לשוכרה בקבוק קולה שלם ועדיין צמא
לבוא שוין לחום לו גם אם החימום מתת רצפתי
רועדים מקור
ומסתכל מסתר אל צרור נקוב קוראים לזה
מינוס
בבנק כל זה
למה אתם ספונים בבתיכם והבית הזה חרב
החברה אומרים וואו השם איתנו נצא לדרך שנת
שתיים מתחילים לעבוד אבל הלוויינים של צרי
יהודה וואו ישר קוראים לה פקיד הפרסי
הבכיר ביותר באזור קראו לו תנא הוא
האחשדרפנים
מגיע א צו הקפה לא לא לא יש לנו אישור מה
האישור שלכם הצרת קורש תראו לי המקור
בפרסית הלך לאיבוד מראים לו תרגום בעברית
אומר אני לא יודע ביזה צד אפילו לקרוא את
זה אתם עובדים עליי להפסיק את הבנייה מיד
אמר לו חכה חכה אנחנו נראה לך משהו שאם
אתה תראה את זה ברור לך לחלוטין שקיבלנו
אישור מהשלטונות
הפרסים מה אתם יכולים להראות לי מכניסים
אותו למחסן ענק מראים לו את כלי בית המקדש
ש הם מצאו שם גם כלים דיברנו על הכלים
הכלים של כלי זהב וכלי כסף שנמצאו בחפירות
מראים לו את הכלים מישהו יודע כמה כלי כסף
וזהב היו במחסן
הזה ספר עזרה פרק א' פסוקים שמה טו טז
תקשיבו טוב
לנתון
5400 כלים זה לא שניים זה לא 50 זה לא 100
5400 כלי חזר וזהב כשתנאי ראה את זה אמר
אין מצב שזה הגיע פה בלי אישור תמשיכו לע
כבוד אבל אני שולח שאילתא למלך פרס לדרי
יבש מה עמדתו בעניין שאילתא מגיע לדריוש
מי יושבת לידו אסתר אמא והוא מקבל פתק מת
תנאי הפקיד הפרסי שלו שהיהודים כנראה באמת
קיבלו אישור מכורש אבל הם אראו לי מכתב
שאני לא יודע לקרוא אותו בעברית אבל הכלים
הכלים הגיעו מבית המקדש שנבח נצר הוציא
גלגול כזה אין מצב שהם גילו שמה לבד אז
נתתי להם בינתיים רשות להמשיך לבנות אבל
מה עם דתך טוב אסתר עושה לו ככה כמובן עם
המרפקים והוא אומר חברה נכון אני כנראה
אתן יש לי סימפטיה ליהודים בגלל אמא אבל
אני צריך לבדוק את התקדים של קורש מה באמת
קורש נתן מחפשים בספריה הלאומית בשושן
הבירה לא מצאו ואז מצאו העתק נאמן
למקור בבירה הקודמת נקראת
אחמתא היום חמדן הקבר של מרדכי ואסתר
נמצאים שם ובעקבות מציאת הת קנמן המקור
דריווש בשנת שתיים מוציא רישיון מכונה
רישיון דריוש קיים בתנך אפשר לקרוא את כל
הסעיפים ותראו כמה שהוא תקיף כמה שאדם
היהודי זורם בעורב הסעיף הראשון אומר תנאי
עוף משם ירושלים עניינם של היהודים בלבד
פקידים פרסים לא יסתובבו שם ככה הוא מתחיל
וחוץ מזה אם כורש נתן כסף רק לבנות את בית
המקדש אני נותן תקציב שוטף לניהול עשיתי
פעם חשבון כמה קורבנות כמה עיזים כמה פרות
כמה נסחים יוצא כאן כמה מיליארדים עשיתי
את החשבון כמה תקציב שוטף לניהול בית
המקדש וחוץ מזה הוא גם כותב אם מישהו יעיז
להפריע במהלך הבנייה אני נותן פקודה
להוציא מריש קורע מהבית שלו ולקלוט אותו
עליו עצב מיד ויעשה וחוץ מזה יהודים
מתוקים יש לי בקשה שכל יום כשאתם מקריבים
קורבן תעשו מש ברח לי לאמא לה חמודה אסתר
ולילדים שלנו שלנו בריאות תנה ו הוא כותב
גם כן ברישיון זהו שנת שתים יש יש רישיון
ממשלתי יוצאים לדרך ובונים לוקח ארבע שנים
לבנות כי בשנת ש וג באדר יום שישי יכול
היום של חנוכת הבית מגיעה שנת ארבע שנת
ארבע אנחנו באמצע הדרך הקירות השלט כבר
קיים כבר מביאים את המסע עם כל התאורה
רואים את הבניין כבר עומד החברה הלב הלב
הנביא זכריה מרים אצבע ריבנה של עולם אפשר
לשאול שאלה
סכריה שאל אנחנו כבר 70 שנה צמים הלב כל
כך שמח רואים את הבניין אולי אפשר להפסיק
לצום
זכריה שנה ארבע לדריוש הוא שואל את השאלה
הצום צמ טוני אפשר אולי לה פסיק התשובה של
הקדוש ברוך הוא היא תשובה שמוכרת
לכולנו צום הרביעי צום החמישי צום השביעי
וצום העשירי יהיה לששון ולשמחה ולמועדים
טובים זהו מהרגע הזה אין יותר צום ואז
מגיע האירוע הגדול של שנת שש התנך מתאר את
הטקס המדהים הזה של חנוכת הבית מופיעה
המילה שמחה לא מופיעה שם מופיע המילה חדה
מופיע שם בספר עזרת מי שיירצה אחר כך
לראות את הדברים בפנים בארמית אומנם אבל
טקס עם לבאים ומצלתיים זמורת ג באדר אירוע
שמח חלוקת הבית אני בחצי זמן דקה שתיים
כזה שכשר תשאירו לי לדבר אני רוצה לומר
דבר מעניין בית המקדש נבנה אחרי שבית
המקדש נגמר לבנות עזרה עולה עזרה עולה יש
לו בעיות נישואי תערובת לא כל כך מצליח 12
שנה ואז מגיע נחמיה נחמיה מגיע לארץ הוא
בקיצר השילוב של עזרה עם נחמיה האיש
הפוליטי מניף את התוצאות הטובות סוגרים את
הקניונים משבת נשים גויות מוצאים אותם אבל
האירוע החשוב ש נחמיה עושה אירוע של בניית
החומה 52 יום הוא בונה את החומה אומנם כבר
יש בית מקדש אבל אם אין חומות יש בעיה
שועלים מסתובבים ב לבין הוא גומר את החומה
טקס חנוכה הטקס הזה מתבצע בכה
באלול והטקס הזה הוא טקס מאוד מאוד משמח
אני לא אכנס לטקס עצמו אני רק רוצה לומר
לכם
שהפסוק השמח ביותר בכל התנך מבראשית ברא
אלוקים ועד סוף דברי הימים מצויין לגבי
חלוקת
החומה אמרתי לכם שבטקס חנוכת בית המקדש
המילה שמחה לא מופיעה אפילו פעם אחת
מופיעה מילה חדוה פעם אחת באירוע של חנוכת
החומה המילה שמחה מופיעה חמש פעמים בפסוק
אחד שמעתם פסוק הזה שמחה חמש פעמים בפסוק
אחד ומי שמח מי שמח בפסוק הגברים הזקנים
הנשים וילדים הלכתם חובי פה משפחה הולכת
מגיעים לחנות בגדים האישה נעצרת העיניים
נפתחות כולם אומרים לה יאללה אשתי הללה
ואז מגיעים לחנות ריקושט והר גבר העיניים
שלו נפתחות יאללה להתקדם אומרים ליד הפירט
האדום הילד לא מוכן
לזוז ופה אירוע חנוכת הבית חנוכת החומה
כולם שמחו חמש פעמים אני אומר לכם אין
פסוק כזה בכל התנך ואני מקא לכם אותו
ויזבחו ביום ההוא זבחים גדולים
וישמחו כי האלוהים שמחם שמחה גדולה וגם
אנשים וילדים שמחו ותשמע שמחת ירושלים
מרחוק אז חודש אדר נכנס שנזכה לשמחה
האמיתית של גם בית המקדש וגם החומה כל טוב
לכם
תודה
זה פרק
יב לא נחמייה נחמיה פרק יב פסוק מג אין
פסוק כזה בכל
ה תודה רבה רבה רבה איזה כיף תמיד לשמוע
את אבי גרשון היקר כל כך תענוג פה מפיק
מרגליות אה איזה כיף ברוך
השם אז אנחנו
עכשיו עוברים בעזרת השם יתברך לחלק
השני של פנל הרבנים
א אנחנו בעזרת
השם אשר יצחק סרו צריך להגיע אנחנו א לפני
שיש כם רבנים שצריכים לצאת בכל צ הזמן
אנחנו נתחיל וכשהוא יגיע כ אומר לכם מראש
אנחנו עשה צירה קטנה ניתן א ניתן לו ל לשת
את דבריו ונשמח לשמוע אותו ואז אנחנו
נמשיך
א אז א עד שאנחנו פה מתארגנים והרבנים
היקרים
וחשובים עלו איתנו נזמין אותם כבר א אז
אנחנו זכינו פה ברב בנימין קמזון
א שכבר עולה שנים רבות להר והוא נאות לבוא
להשתתף איתנו פה בפאנל אז תודה רבה כבוד
הרב את הרב יהודה שלוש
שליטה שחזק אותנו הרבה בהר מגיע
מחזק מעודד אז גם אנחנו זכינו שגם איתנו
פה הרב הצטרך לצאת באמצע אבל מה שנספיק גם
הרב אשמח שהרב פה איתנו בפנל
א הרב משה
פה ר משה
כהל
פה פה הרב משה כהן פה אה זכינו הרב של
מעון נכון א אז ברוך השם הרבנים שליטא
בחבד ישבו ועד שהרבנים יושבים אני רק אספר
ככה ל לא יודע כמה יודעים כמה לא אה איזה
זכות איזה זכות תודה רבה
א אקח את זה אלי קצת לפה ואת הכיסאות יותר
לאמצע אה אבל אנחנו צריכים שיראו פה את
הקרנה הבנתי אוקיי
א אז א הישיבתי
הבית בעצם התחילה לפני כחמש
שנים שהרב אליהו ובר הרב אליהו ובר א לקח
את
המשימה
א שמאחורה אם אתם יודעים דוחף את הדבר
ומכיר אותו אתזה בנצי גופשטיין השם ישמרהו
ויחיהו על כל פועלו הקדוש שעושה במסירות
נפש רבה
א ו בעצם ני חמש שנים מתחיל העקביות הזאת
של יהודים שעולים באופן קבוע להר הבית מדי
יום ויום לתפילת חרית זה התחיל
בצורה מי שיודע כן מאוד מאוד מאוד קשה
מאוד קשה
א
ולאט לאט ממש אני ממש מרגיש את זה מדי יום
יכול להגיד לכם אני עולה לי בדימיון כמו
בנקבת
חזקיה שאתה חושב איך בנו
פה ט ככה חופרים חופרים חופרים עד שזר השם
מגיעים בספ לאור
א אז ככה ברוך השם הישיבה ככה כבר חמש
שנים
וגם לפני שנתיים אני אקצר כבר הרבנים
יושבים אנחנו צריכים להתחיל אז לפני
שנתיים גם הכולל בעצם הוקם שאנחנו עולים
גם בבוקר וגם בצהריים תמידים כסדרה וזה
דבר עצום ונפלא זוכים לפגוש ולקבל את כל
מי שבא להר
ולהתמודד גם עם השאלות ההלכתיות
שמעלות העליה על הר שזה נושא שלא עסקנו בו
2000 שנה אז זה גם אחד הדברים שרצים לעסוק
בהם בפאנל שאלות ככה
ציבוריות שאנחנו יודעים ש אנחנו ומר
בעדינות
הרבנים שעל פניו אמונים על הנהגת הציבור
השאירו את זה קצת חלל פתוח ואז ממלא נוצר
איזשהו שאלות איך לנהוג איפה לעלות איך
לעלות מי יעלה כמה נכון לעלות הרבה שאלות
גדולות וחשובות אז אנחנו ככה קצת מה
שנספיק לגעת בנושאים האלו היום אז איתנו
הר ספי שינחה בעזרת
השם בעזרת השם נעשה
[מחיאות כפיים]
ונצליח טוב ערב טוב לכולם כוח ל מארגנים
מורדכי ישיבת הר הבית
אה אז אני רוצה להתחיל
ברגע
חידה לקהל ולרבנים
אוקיי אני אכיר רגע קטע ואז אני אשואל
אתכם מי אמר
אותו בניין ענק מלא הוד שהעיר בלבנת זוהר
ובחטא
פז גגו נשען על עמודי שי שיער של עמודים
ועל כלל עמוד כותרת זהב זהו בית המקדש הוא
נבנה כמאז אבני שיר מרובעות שהובעו ממכרי
האבנים הקרוב והאביר ריגשה את האבנים מאוד
ועוד הפעם עמדו העמודים המוצקים לפני מקדש
ישראל העמוד השמאלי נקרא בשם בועז והימני
נקרא בשם יכין באכסדרה החיצונית היה מזבח
נחושת קביר מאוד וגם הכיור הגדול שנקרא
לפנים בשם ים של נחושת אשר עשה שלמה וב
זרה נהדרת הכלו זמירות אוכלי שיר לאריה
הקולות האלה עוררו פלאים את ליבו
ויתקוף הו הם נשאו עד למרחקי חייו לעתים
אחרות בישראל המתפעלים מסביב לחשו את
התפילות הנהוגות שם היייתה בת המלכה שבת
אשר יקראו לה הנסיכה ש העננה זהו בית
המקדש מדוע כי אך פה בוקרו לעדה חופשית
אשר בה יכלו לפעול בעד המטרות הנישאות ש
במטרות שבבני אדם הם ידעו בשק רמים את
העבדות ברדיפות בלחץ בגטו אחרי כן ידעו את
החופש כאשר ניתן להם נתנו להם עמי הישוב
את הזכויות השבות
במתנה
טוב אני שואל עכשיו מי אמר את הקטע הבא א'
הרב קוק ב' הרב גורן ג' בנימין ז הרצל ד'
עופר
כסיף ד זה בטוח יפה אז התחלתם בדרך השלילה
ד זה כנראה לא הרצל הרצל הרצל טוב אז אכן
זה חוזה המדינה בנימין זאב הרצל שאחראי על
הרבה ע מה שיש פה והוא גם סבר שצריך להיות
בית המקדש אומנם באיזשהו שלב הוא יצא שהוא
יהיה על הכרמל אבל תפסו את זה את הכרמל
כבר בעין אז זה ירד
א אז כן אז אנחנו מתחילים פה ואני רוצה
לפנות אליכם רבנים היקרים
ולשאול שאלה שלא אני שואל אותה אלא שר
הביטחון שכבש את ה את הר הבית
יחון
הביטחון אה מעולה אז אנחנו נעשה רגע עצירה
כן נעשה עכשיו עצירה והרב ושר יצחק רו
בבקשה הם משראל חי ם משראל חי עם ישראל עם
ישראל עם ישראל חי עם ישראל חי עם ישראל
חי עם ישראל עם ישראל עם ישראל חי עם
ישראל עם ישראל עם ישראל חי עם ישראל עם
רא שלום
לכולם חודש טוב סבות טובות
ת שנים ו ת שנים עברו מאז הפעם הראשונה
שעליתי לאר הבית אני זוכר ששאלתי את בנסי
גופשטיין באותה תקופה מה מה אני אמור
לעשות כדי לקרב את הגאולה ו היתה תקופה
שלמדתי בישיבת
בן ולמדתי רבות על עניני הגאולה קניתי את
הספר התקופה הגדולה של הרב קשר זה לא היה
פשוט גם למצוא את הספר הוא לא היה בשום
שום חנות ספרים עברתי בחנויות ספנים 100
שערים התקשרתי לכל מיני מורחי ספרים
עתיקים עד שיום אחד ראיתי את זה בגלריה
לספרות בירושלים יש עותק אחד והוא עולה
750 שק רצתי לשם באותו יום קניתי את הספר
אני חוזר לבנס אז הוא אמר לי תעלה להר
הבית ותבין הכל רק תעלה ועליתי עליתי
והבנתי התכוננתי ש לעליה הזאת למדתי את
הלכות מורה המקדש עשיתי לעצמי קורס פנימי
בטהרת הלב והגוף ועליתי בעליה הזאת
התכנסתי עמוק פנימה
בתוכי חמש דקות בתוך בתוך ההר בלי לומר
מילה והדמעות החלו לזלוג מעיניי עברו
בראשי כל כך הרבה מחשבות ובעיקר געגועים
געגועים של 2000 שנות גלות של קמיה
וכיסופים למקום אשר יבחר השם לשכן שמו שם
זמזמים בשיירה פנימית את מילות הפסוק אתה
תקום תכם ציון כי לחמנ קבה מועד ואחר כך
דדו בי מילות הזקה של הנביא ישעיהו על
חומותיך ירושלים הפקדתי שומרים כל היום
וכל הלילה תמיד לא החשו המזכירים את השם ל
דומי לכם ואל תתנו דומי לו עד יחונן ואד
ישים את ירושלים תהילה בארץ הרגשתי לרגע
כהן השומר שעליו הנביא מדבר לפקוד את הר
הבית תמיד ואת ה ציווי המרעיש ואל תתנו דו
מילו לא לשבת בשקט לזעוק להתחנן
לבקש אנחנו רוצים בית מקדש אנחנו רוצים את
הקרבה לאל חי אנחנו רוצים לשוב הביתה
ולבנות לבנות כבר את הבית החרב
לסלק את השואלים אל דו מילנו אני שואל את
עצמי איך איך מקיימים את הצב הזה שלא יהיה
דו אלנו אולי בשומרים מפקד להרחה כל היום
וכל הלילה לפקוד את בית השם כל הזמן כל
יום אין השמחה שלמה אין בניין לארץ שלם
אין הגאולה ה שלמה אפילו אין הקואליציה
שלמה עד שנשלים את בית חיינו אנחנו
מזכירים את זה בכל אירוע מכונן משכח
ירושלים תשכח ימיני תדבק לשני לחיקי אם לא
זכ רכי אם לא עלה את את ירושלים לרו שמחתי
לא רק לשוני שלא תדבק גם שמוחי לא ייתם
וידיי לא ירפו ואוזניים לא חרשו
ובעצם אני אם אני אשכח אני הופך להיות סוג
של זמני של
חולף של משהו שהוא לא רלוונטי אם לא אזכר
רכי אם אשכחך ירושלים אין לי חיבור לשרשרת
הדורות
אלם ו אין לי ארץ ומאליו גם אין את עצמי
בגלות היינו צריכים רק לזכור כדי לא
לשכוח אבל כאן כאן אנחנו יכולים להיות גם
מה שאומרים בפועל לא לתת דו מלו ואני רואה
שברוך השם אנחנו במגמה חיובית לפני תשע
שנים הייתי עולה לבד זו הייתה באמת הפעם
הראשונה שהרגשתי סר הקיפו אותי ארבע
שוטרים ארבעה שוטרים שלושה שהוק וקידמו
אותי בקריאות של מקלת המורה ביטל ואני
התעלמתי מראשי הרקע וידעתי שזה יחלוף
כשנגיע ללבות בית ישראל ונהפוך את ה את
האני מאמין באמונה שלמה בביית המשיח
לגאולת אחישנה שתלויה בנו במעשינו
בפעולות אנחנו חיים בתקופה פה היסטורית
שיש חלקים בזנב האומה שרואים בתקופה
היסטרית מחלת העיוורון לא חייבת להיות
באריח דרך העיניים לפעמים היא מגיעה דרך
עיוורון השכל והדעת אלו הופכים את הטוב
לרע ותאור
לחושך הם מסכנים אבל אנחנו יודעים שרצות
השם דרכי איש גם אויבו ישלמו עמו בסוף
כולם יבואו ומלא הארץ דה את השם כמהים לה
מכסים התפקיד שלנו הוא להמשיך ולהתמיד כמו
שעשינו ז בגולה בסוף שבנו לארצנו
המתמידים מעבירים לתלמידים וממשיכים בכל
עוד ובגבורה
ההתמדה היא נחלתם של המנצחים וגם כבר כבר
כתוב שלא עלינו המלאכה לגמור אבל אין נו
בני חורים להיטל ממנה יהי רצון שמתוך
מסירות נפש
כספנו להר הבית לבית המקדש נזכה שבימינו
ממש חז עינינו בשובך לציון ברחמים רק
ברחמים
[מחיאות כפיים]
תודה טוב חברים אנו נו להתחיל את הפאנל
א בשישי ליוני 67 עומדים על הר הצופים השר
משה דיין ואלוף אוזי נרקיס משקיפים על על
הר הבית ומשה דן אומר לוזי נרקיס איזה נוף
אלוהי אז וזי נרקיס אומר לו תן לי פקודה
לכבוש את העיר העתיקה תר הבית אומר לו
דיין בשום אופן לא בשביל מה אנחנו צריכים
את הותיקן הזה
ואני רוצה לשאול את הרבנים היקרים בש מה
אנחנו צריכים את הר הבית קודם
כל מה המשמעות של להיות נוכחים שמה של
ללכת שם של להסתובב
שם אנחנו נתחיל עם הרב שלוש
בבקשה זה כמו שתשאל את הגוף בשביל מה אתה
צריך את
הנשמה במילים
אחרות לעם ישראל יש גוף וזה ה
יש לו נשמה שזה בית
המקדש
וכתתו את הנשמה מהגוף לא השחת שום דבר ארץ
ישראל היא דבר מאוד מאוד חשוב אבל התפקיד
שלה הוא להיות המסגרת לבית המקדש יש
הדדיות שבין שתי המערכות הללו בשני משפטים
אפשר להגיד שכל מלך בישראל כשמלך לקח את
מקדש
לידו זה נכון אצל שאול זה נכון אצל יהושע
זה נכון אצל דוד כל אחד לוקח את בית המקדש
לידו כי הוא מבין שבשלום המקדש יהיה שלום
למלכות שלו וחס ושלום שהמקדש יחרב
אוטומטית לצערנו הרב אנחנו לוקחים את
חורבן בית ראשון אם חורבן בית ראשון העם
גם גלה זאת אומרת יש פה סוג של יחס ישר
בין שני הדברים הללו אי אפשר לדבר אפשר
להגיד שיש תהליך ולכן קיבלנו את בית ה את
סריד בית מקדשנו בשלב מאוחר יותר אבל בסוף
סוף זה תהליך
שתחילתו בניין הארץ והם שכו בניין המקדש
ואחד
א ישלים את השני ובסוף אנחנו נזכה לגאולה
השלמה אי אפשר אחרת תודה וה אז אני רוצה
לשאול את הרב קלמנזון לאור הדברים שהרב
שלוש אומר מה המוטיבציה בכלל להעלות זאת
אומרת לבער הבית יש המון המון משמעויות
היסטורית דתית פוליטית רוחנית לאומית
בינלאומית אוקיי אני לא חושב שומעים כה יש
שמה
כפתור אחם
א אני לא יודע למה צריך לומר את
האמת מישהו שעונה לתואר רב בשביל לענות על
השאלות האלה
א מה אנחנו צריכים אני קודם כל רוצה מאוד
להזדהות עעם הדברים של הרב שלוש כמב
לדברים שלי
א אנחנו בסך הכל בונים קשר עם הקדוש ברוך
הוא א למה צריך את הקדוש ברוך הוא זה גם
שאלה אני מש
שהתשובות שלנו והתשובות של משה דיין אולי
לא היו בדיוק אותם תשובות א ברוך השם
התקדמנו מאז
א
ו ראינו שגם משה דיין בקטעים מסויימים
קשים בהיסטוריה של מדינת ישראל כמעט נשבר
ונזקק אפילו הוא לאלוקי ישראל אם מישהו
זוכר את תליך השבירה
בתחילת מלחמת את יום הכיפורים אה ומכיוון
שלא ירני אדם וחי ויכול להות להיות קשור
א
לגעת ברגש בתחושה עם הקדוש ברוך הוא היא
מאוד מאוד קשה חזל
הגדירו את בית המקדש כמעיל כלבוש של הקדוש
ברוך הוא ביצע אמרתו אשר ציבה ממקדם א
הוקר רע את המעיל שלו הקדוש ברוך הוא את
הלבוש שבאמצעותו אנחנו יכולים ליצור קשר
ליצור קונטקט עם הקדוש ברוך הוא
ו אתה שואל מה נותן לנו להעלות נותן לנו
לעלות לי נותן לעלות א'
החיפוש של הקשר עם הקדוש ברוך הוא אני
מודה שבינתיים
כשאני עולה החווייה שלי
אמביוולנטית אני לא תמיד המאושר באדם אני
רואה כל הזמן את ההתקדמות אני גם כן זוכר
כמו עליתי עוד אני יותר מבוגר מהרב סרל
עליתי עוד לפניו ואני זוכר איך עלינו היום
ואייך בזכותכם אנחנו איך עלינו פעם ואיך
אנחנו עולים היום וברוך השם יש יפור וזה
נותן לי באמת מבט מאוד אופטימי
אז קודם כל אני מתחבר למה שיש אני מתחבר
גם למה שאיין גם לכאבים
א
המושג מור ביטון שהוא מוזכר כ זה מושג
שומרים אני לפעמים עליתי מוקף במור ביטון
שלהם בשנים האחרונות אני מוקף במור הביטו
שלנו וזה מילה מאוד יפה נהייה גם אנחנו
ישיבת בית המור ביטון של בית המקדש א
שבעזרת השם תקבלו מינוי רשמי ו
א
לכן אנחנו צריכים את זה כדי להתחבר לקדוש
ברוך הוא וכדי להרגיש גם את החוסר מי שלא
עולה להר הבית מי שלא מתחבר להר הבית א גם
לא מרגיש את
החוסר בשביל א אמר רב נחמן בשביל להתגעגע
ליין הונגרי מה אתה צריך פעם לעשות לפחות
פעם אחת בחיים לטעום יין הונגרי ומי שלא
עליו אני רואה את ההבדל אין לו גם את
הגעגועים אין לו את תחושת החוסר וכמה
שנעלה יותר גם נתחבר וגם נרגיש את החוסר
וגם נחיל את החוסר לחברה ובמילה אחרונה
אני יכול להגיד כל פעם שישיבת אניאל עולה
יש סיפור אה שצריך להסביר את הדברים תחלה
לחבר'ה של שור א' זה לא הם באים הם
רציניים הם זה לא לגמרי בראש שלהם הזה שזה
נכנס לראש שלהם הראש מגיע אחרי הרגליים
אחרי שהם היו
שמה תודה אז אז אני רוצה לשאול כבר ככה
להמשיך גם כן את הרצף א מי שטעם יין
הונגרי אותו לא יטעו לעולם אז זה צריך
לטעום מתי שו אני מניח שרבי נחמן גם היה
אומר אבל אם תשתה כל יום את היין ההונגרי
אתה גם כבר לא תזכור א את הטעם המופלא של
היין הנדיר הזה ולכן יש פה איזשהם שני
קצוות לגבי היין וגם לגבי בית המקדש אז
אני רוצה לשאול את הרב משה ולאחריו את הרב
אלישה את השאלה באמת כמה לשתות את היין
הזה כי אנחנו לא אנחנו לא מתלבטים פה אני
חושב רוב הציבור והרבנים האם נכון להעלות
או לא אבל באמת השאלה היא באיזה רמה אנחנו
כמה אנחנו צריכים להעלות כל יום חמש פעמים
ביום 10 פעמים ביום או פעם בחודש בעלי ל
הרגל א או מה הב משה בבקשה טוב שלום לכולם
חודש
טוב אני מצטרף מאוד לדברי הרבנים שאמרו
מקודם לגבי העניין שבאמת בית המקדש וכל
שכן מקום בית ה מקדש זה הלב הפם של האומה
ומשמה אנחנו מקבלים את כל הברכה ולא רק
אנחנו זה משו שהוא נדרש לכלל האנושות כולה
ו זה לא רק הקשר של עם ישראל לקדוש ברוך
הוא א באמת הדבר הזה
הוא מעורר את הכיסופים ת הגעגועים ואת
הרחמים כדי שכלל האנושות כולה אולי כלל
העולם
כולו יגיע למיצוי לגאולה שלו באיזשהו מקום
ודווקא מתוך השאלה שלך בדיוק טעיתי ביני
לבין עצמי באמת
א המוטו המרכזי ש שעליו
א בניתי את היסוד של העלייה להר הבית באמת
לשכנות ידרשו ואת ה שמה שיש פה איזשהי
דרישה דרישת השכינה הרמבם אומר שהשכינה לא
זזה מהמקום הזה וזה בעצם איזשהו מקום שבו
אנחנו נפגשים עם האינסוף בהר הבית אולי גם
עם האסטר של האינסוף באיזשהו מקום שזה
באמת בצורה חווייתית ולא
רק בצורה מופשטת כמו בתי הכנסת
וכולי
ו ודווקא המקום שבו אני מרגיש את זה זה
דווקא שכשזה לא נעשה באופן קבוע זאת אומרת
שזה נעשה באמת אחרי הכנה מאוד מרובה
ודווקא בזמנים מיוחדים הזמנים שאני עולה
בהם באמת הם באמת בחגים זאת אומרת בין
סוכות לפסח
זה יוצא באמת פעם בחצי שנה זה לא פעם
בחודש בוודאי לא כל
יום אני עוד לא לא יודע לגמרי לומר אם זה
בגלל שכן הפסוק שדוד המלך אומר שבתי בבית
השם כל ימי
חיי לחזות בנועם השם ולבקר בחלו אז אז יש
כאלה שמסבירים לבקר לשון ביקורת לעשות בדק
בית אבל הדרש אומר שבקר בחלו זה למרות
שאני נמצא כל יום בבית השם אני ארגיש שזה
הביקור ראשון שאני אתפלל כל פעם שאני שאני
ארגיש באמת את ההתפעלות שזה לא יהיה מובן
מאליו שאני נמצא במקום שבו השכינה נמצאת
עלי אדמות זה משהו שהוא בלתי נתפס ודווקא
כשזה מגיע בתוך איזשהו זמן יותר נדיר אז א
אני מרגיש שזה מצליח לפעול יותר אבל ברור
לי שזה לא בהכרח זאת אומרת א בודאי כשזה
מלווה בלימוד
ומלווה באינטנסיביות יכול להיות שגם כאשר
זה נעשה בהתמדה התחושה הזאתי לא פגע ואני
אומר מהזווית שלי ככה אני רואה את
הדברים תודה הרב אלישה אתה גם עולי רק
בחגים זה צליחה כל יום ח א טוב וואי תראו
זה שקודם כל חודש טוב עוד פעם לכולם ברשות
הרבנים היושבים פה ויושבים פה ואבי מורי
מי מורתי כל הציבור
הקדוש
א אני חושב שזה שתי שאלות שנוגעות אחת
בשנייה מה שאלת לפני כן מה שאלת עכשיו שזה
מה המניע
להעלות
וממילא כמה לעלות כמה כמה הדחיפות הזאת של
היין
א זה שאלה מאוד מאוד רחבה לענות אליה בשתי
דקות זה לא קל אני אעשה את זה ככה בקציר
העומר
א אז אני אומר ש באמת הרבנים פה דיברו על
קרבת השם ודרישת
הקודש
א
וכמובן שיש עוד הייתי קורא לזה בגדול עוד
שתי יסודות
מרכזיים שהם פחות נוגעים
ל תחושה האישית בעבודת השם שזה החשיבות
העצומה העליונה הכל כך כל כך כל כך חשובה
של עצם נוכחות יהודים בהר הבית יכול להות
שאדם לא מרגיש בכלל חשוב הוא סתם מרגיש
שמה מבואס לראות את כל ה מור ביטן ו
מורביט ש וכולי ממש מה שאומרים לא עושה לו
את זה לא ברוחני ולא בגשמי לא מרגיש
כלום אבל זה לא משנה אם הוא מרגיש או לא
כלומר יכולות שזה משנה אבל אני אומר מהצד
החשיבות של עצם הנוכחות ואני יכול לומר
לכם כתור מי שזוכה להיות נוכח כל יום
שהנוכחות של כל אחד היא כל כך חשובה וכל
כך משמעותית וכל כך
משפיעה בכל הרובדים
א ממש אז זה לא סתם סופרים כל אחד שנכנס
עושים כמה ספות יל המשטרה יש של החברה ויש
של הערבים ויש כל כן כמו שבבית שני ספרו
מסופר המספרים של כל אחד ואחד אז יש
חשיבות עצומה לנוחות היהודית מצד
א השוות עם ישראל המקום הקדוש הזה כן
מצוות רבות מהתורה שתלויים בזה זה צד אחד
צד השני עוד פעם שכבר דובר זה צד של קרבת
השם
ותפילה וצד נוסף
זה המגמה ו דלות המעשית לבניין בית
המקדש כן שגם פה זה כן גם עניין של הלב
כלומר כמו שגם הרב בני
אמר ברגע שאדם נוכח זה ברור כ כל החיים
משתנים כל התפילה משתנה כשאדם נוכח במקום
ופתאום הוא רואה באופן ממשי את מקום המזבח
את המקום הבית הגדול
והקדוש התפילה אחרת לגמרי כל החיים כל
התפיסה
משתנה
והדרישה למקדש פתאום היא נהית ממשית כשאני
התחלתי
לעלות
אני לא לא באתי מהמקום של המקדש נקרא לזה
ככה בחוברת הראשונה ראשונה שלי לא התחלת
האפורה כזאתי אז שמה כתבתי שגם היום אי
אפשר לבנות בית מקדש וכולי אין לנו כהן
וזה אז אבל לעלות בשביל להתפלל ות כן אז
הרב מ עובר השם ישמר ו שלחתי ללו אתזה
במייל הוא כתב לי איך אתה אומר דברים כאלה
מה אין לנו כהן בטח יש לנו כהן אם אפשרות
בטח שאפשר כן אז אומר יש פה כמה רובדים
וכולם חשובים כולם נכונים עכשיו לכן השאלה
המעשית הפרקטית כמה לעלות אז אני כן רוצה
לומר באופן חד משמעי עוד פעם אני באתי
מצפת לפני כמה שנים ובאמת הייתי בעצמי
עולה פעם פעמיים
בשנה א מתכוננים ועושים שיעור והכנות
טבילות במקווה ארי ביום לפני ביום של הזה
ולפנות
בוקר זה נפלא באמת מצד החווייה אין ספק
אבל היום בהשגחה פרטית היום נגש אליי בהר
הבית יהודי אומר לי תשמע חבר שלי הלך לרב
ליאור רב דו ליאור שליטה השם ישמר ויחיו
ואמר לו בדיוק את השאלה הזאת הרב אני לא
יודע כמה לעלות צד אחדים אני עולה פעם
בכמה חודשים זה משהו אחר זה עוצמה אבל יש
חשיבות לעלות אז הוא אמר לי שהרב ליאור
אמר לו תראה גם אני אם הייתי מתפלל רק פעם
בחודש התפילה שלי היייתה משהו אחר אין
ספק ודאי לחכם הפירמידה תודה תודה א אני
רוצה לעבור לחלק השני אז אז רק ככה
אז נסכם באמת שיש פה כמה
גישות החל
מפעם בחג כמו ות ופסח לכל יום וכמובן
שהמוטיבציה שלנו להגיע לבית המקדש להתקרב
לקדוש ברוך הוא אם כי יש פה גם עוד ערך
מוסף מלא מעט
בחינות ועכשיו אני רוצה לשאול אנחנו כבר
עולים לער הבית אני אני לוקח הרבה פעמים
מכינות אני קשור לעולם המכינות ניהלתי אתן
פרט שנה שעברה אני מגיע עם מכינות דם
צביות לירושלים לכמו מסעות זהות כאלה של
כמה ימים ואחד השיאים זה באמת עליה להר
הבית וזה מכינות מעורבות שזה באמת דבר
מורכב ובא אלי מכיניסט כזאת מסורתית מינוס
ושאלה אותי איפה מותר ללכת אני לא עולה
איתם אני עולה לבד כשאני עולה אמרתי לה
זאת אומרת לא אמרתי לה אלא חשבתי לה חשבתי
מה לענות לה אולי אני אענה לה תשובה כמו
תלוי אם את הולכת לפי הרב גורן או הרב דוב
ליאור או הרב ישראל אריאל או הרב שילת ואם
את לפי הרמור אז בכלל זה בעיה או שאולי את
סומכת על הרבד ואז הכל חופשי חופשי אבל
אבל חככתי בדעתי שהיא לא ממש תבין את
המילים שאמרתי חוץ מהמילה תלוי
א לכן הייתי רוצה לשאול אתכם זאת הזדמנות
מעולה א וזה גם הנושא המרכזי שלנו הערב זה
בעצם איפה בפועל אפשר ונכון ללכת זה גם לא
בדיוק אותו אני מניח שאצל חלקכם זה לא
בדיוק אותה תשובה לגבי האפשר והנכון אה
ואני חושב שזאת השאלה שמעסיקה פה את רוב
האנשים שהם גם ככה עולים וכולם הלב קמה
להגיע כמה שיותר קרוב אז אני הייתי שמח
לשמוע אותכם ולהתחיל שוב ברב שלוש שזמנו
מתקצר
וההולך וגם לבקש ממרדכי להפעיל פה את
ה את
המסך ומרדכי להפעיל את המסך ולהביא את
הליזר
ואולי אם זה התאים לכם טיפה להסתובב כדי
שתוכלו גם כזה להצביע וגם לכבות פה את
האורות אנחנו גם פרקטים
היום אני גם
[מוזיקה]
אזיז
טוב אז
א אנחנו גם פרקטיים וגם
משוכללים מעניין אך בית המקדש השלישי
ייראה לאור עידן
ההייטק אבל א אני בטוח שעזרה ונחמיה כש
הסבירו לבונים איך לבנות הם א לא השתמשו
בדברים כאלה אז הנה כבר אנחנו טועמים
במשהו ייחודי לנו אז אנחנו
א למה לכבות האורות הורות הקדמיים הקדמיים
בעיקר טוב אז הרב שלוש אנחנו נשמח לשמוע
איפה עדת הרב ולמה מותר ואסור ללכת טוב
אני ברשותכם אציג פה בחמש דקות את העמדה
של ורבי עליו השלום שהוא כתב לפני 50 שנה
על מסלול הליכה לארב או פחות או יותר דיבר
על
המידות איך ח קח את
זה זה יותר מדי א אתה תסמן הוא ידבר אתה
תסמן
בסדר אז אני רוצה בחמש דקות ממש א ארבע
נקודות מרכזיות ואיתם אנחנו נלך להכיר את
מה שאנחנו צריכים לדבר ארבע נקודות הם אחת
אה אבא שלי סובר שהכותל המערבי הוא הכותל
המערבי של בית המקדש עם אחת הכותל המזרחי
כמות שהוא הוא הכותל המזרחי
של הר הבית הכל הר הבית הכל הר הבית הר
הבית המערבי הוא הר הבית כי הוא הכי
מסורתי אצלנו המזרחי הוא הר הבית הוא הכי
מסורתי אצלנו במדידה שהוא ביצע
בעצמו מצא 280 מטר מן המזרח אל המערב שלוש
מדידות כאלה הגיע למשהו כזה 280 אנחנו
יודעים שיש קצת תנועה במקום 280 מטר
שמחלקים 280 ל 500 אמה אנחנו מקבלים 56
סנטימטר
לאמה אם ניקח בחשבון שאמה בבית המקדש
הייתה המצילה זה פחות או יותר אפשרי לא
סופי זה אפשרי מה שזה אומר שאנחנו מדברים
על על ממזרח למערב ממערב למזרח ו ממזרח
למערב זה המחה
עכשיו דבר שני שאנחנו רוצים להגיד עליו
שזה כנראה כולם הולכים עם הדבר הזה הוא
99% מהאנשים
שכיפת הסלע היא המרכז של נגיד כיפת הסלע
היא מה שאנחנו
קוראים אבן השתייה שלנו היא כיפת הסלע
ולכן מטב דברים ברגע שיתרת את כיפת
הסלע אתה יודע איפה יש איסור כרת דאורייתא
באופן כמעט אוטומטי כמעט אוטומטי ואני
אנסה להסביר את זה
א נגיד שזו כיפת הסלע תסחוף את היד שלי
כאן נניח שזו זה כאן זה אבן השתיה נגיד זה
בית קודש הקודשים
בעצם יש מחלוקת בין תוספות לבין ראשי לבין
הרמבם נגיד איפה נמצא
א איפה נמצאת אבן השתיה בתוך המסגרת הזאת
אנחנו נגיד שאנחנו נך לפי תוספות שזה
באמצע חצי כלומר אנחנו בעצם אומרים ככה
ש פה הרי קודש הקודשים הוא 20 מה אתה חלוק
אותו לשתיים את נמצא ב10 אמות כשאתה הולך
ב10 אמות אנחנו יודעים שהעזרה הייתה 187
אמות אין כאן הרבה חוכמות 187
אמות ואנחנו יודעים ככה אז עכשיו אם אני
לוקח אותם מכאן אני צריך להוריד 10 אמות
עד קיר קודש הקודשים אני צריך להוסיף עוד
17 אמות שזה עובי הקיר נגיד בגדול ועוד 11
אמות שלפי דברי הגמרא זה גם עזרה אז יש לי
11 אמות שזה אחרי הקיר 17 אמות שזה הקיר
עצמו 10 אמות שזה בתוך קודש הקודשים
מנקודת אבן השתייה ועד קיר קודש הקודשים
סך הכל קיבלנו 11 17
10 נכון זה החשבון 11 17 28 ועוד 10 38
ימות ואז אנחנו
מכסים מאחורי קודש הקודשים זה ממש מעשי
מאחורי קודש הקודשים אנחנו יודעים איפה
אנחנו נמצאים בכרת דאורייתא לא מדבר על
כרת רבנן בכרת דאורייתא אנחנו צים 38 אמות
מכו האמצע אנחנו נגדיר אותו בינתיים אבן
השתיה מי אבן השתייה שהיא נגיד שהיא במרכז
נגיד שהיא במרכז אנחנו לוקחים 38 עמות
נגמר סיפור אין יותר מדאורייתא
כרת זה הצד המערבי יורדים לצד המזרחי
אנחנו יודעים שהוא זה 187 אמות אנחנו
מורידים את ה-38 אמות הללו כי את ה-38
עמות כי ה-17 מתחילים בחצר מות אחרי
יורדים אותם על הסדר ואנחנו מקבלים פחות
או יותר את שר ניקנור פחות או יותר את שר
ניקנור שם אנחנו נמצאים אחרי 8 התרנו
התרנו במזרח ובמערב כמעט הייתי אומר
במדויק כמעט במדויק מדאורייתא את הכרת של
מזרח ומערב אם כן פה 11 אמות כן קיבלנו 38
אמות מי הצ'קרה צקר צ'קרה אני לא יודע מה
השם של זה מה שאנחנו קוראים אבן השתיה
ועוד מכאן מנקודה הזאת אנחנו צריכים
להוריד מ-17 צריך להוריד את ה-38 האלה אתה
יורד עד למטה איתם אתה בביו
בברור התרת בצד מזרח התרת את בית את העזרה
עכשיו אנחנו יודעים שהעזרה ברוחב שלה
הייתה 135 אמות 67 וחי ימינה 67 וחצי
שמאלה קיבלת בברור כלומר אם אתה לוקח
מהקיר מצד נגיד מצד צפון של האבן 67 וח
עמות מצד דרום של האבן 6 וחצי אמות סגרת
את הכרת דאורייתא
סגרת כרת דאורייתא אלא מה שהגמרא אומרת
המשנה אומרת שיש א אחל החל בעצם לוקח זה
הכחול שמה דאורייתא
הכחול כל זה כל זה כל כל בסדר רק אנחנו
אומרים שפה פה אני לא יודע זה בית קודש
הקודשים כנראה שזה הקטנים אני לא כל כך
מזהה את הדברים נו 11 אמות אחרי 17 אמות
אחרי 10 אמות אתה כבר חופשים מן הכרת בסדר
עכשיו מה שנשאל אז התרנו את האורייתא
בברור כל הדברים האלה שכתוב שם בכניסה כרת
לא בעסק לא בעסק מה שכתוב שם בכניסה של
הרבנות באמת לא בעסק זה ר רק שאנשים לא
מכירים את החומר אין מילה אחרת השלב
השלישי שאני רוצה לדבר עליו זה בסך הכל
דרבנן מה אומר הד רבנן שחכמים הוסיפו את
החל איך החל הוא מקיף את המקום 10 רמות
מכל הכיוונים אז איפה הוא הכי הרבה מוסיף
לנו הוא מוסיף לנו גם את הזרת הנשים הזרת
הנשים 135 על 135 אז הוספנו 135 אמות ועוד
10 של החל זה 145 אמות יוצא לנו ש ש ש
שבמזרח אנחנו בעצם נמצאים עם 135 ועוד 10
אחרי
187 בספירה שלי יוצא לי
שעד הכותל המזרחי של הר הבית 15 אמות
פנוי כך יצא לי היום בספי בבדיקה 15 אמות
פנויים מן
החל אני חוזר חומה המזרחית של הר הבית 15
אמות פנוי משם ולך אתה בתוך החל כי אני
חוזר עוד פעם יש לך 145 אמות 10 ועוד 135
ועוד
187 פחות 40 בערך אתה כמעט סגור במזרח יש
לך רק 15
אמות במערב יש לך הרבה יותר מקום מטבע
הדברים במערב יש לך הרבה יותר מקום ואם
אתה לוקח רק 10 אמות אחרי ה-38 זה 48 אמות
פשוט מאוד אז פה אז במערב שלך יש לך 48
אמות מכיפת הסלע מסוף כיפת הסלע המערבית
אתה לוקח 48
יצאת מקר במערב אז אולי רגע נסכם וממש
תראה לנו עם האצבע עד איפה לדעתך מותר
לעלות אני פה
לא פה קיפה זה הכל שגלו אותה
בקרוב שותל
המזרח 15 אמות מכותל המזרח אפשר להסתובב
פהל
המזרח ל המזרח פק 15 אמות מכותל המזרח 15
אמות כל העסק הזה פנוי אגב תכף דבר אם הה
לי זמן שזה לא זה לא הכל כיב תכף אתה יודע
מה כן אמרתי 15 אמות סגרתי אני סוגר 15
אמות מפה
בסדר ברמה בשקט אני רוצה להגיד לכם אני
הייתי פעם אחרונה הלכתי עם מדריכי ינו
את כפות המנעות אפשר לעלות בפנים אפשר ס
שמה עד הבאר אתם מכירים את הבערות שם אתם
לא היית שמה יש שמה באר ישר של ארבע חמישה
בערות אתה אומר שזה פה כן עד לפה כן כל
אלה ג מסביר למה כבר הסברנו את זה אם אתה
לוקח 35 רק נסמן אז מצפון עד לפה מותר
להיות על הרמה כולל המדרגות אני אתה מדבר
על הצפון כולל המדרגות שמה יש רמפה נכון
אפשר להיכנס עד הבהרות יש קו ישיר של
הבהרות שזה כאן אני מסמן נכון כן בדיוק כם
ישיר של הבהירות על כל האורך ואז במערב
ואפשר לרדת את המדרגות גם אל המערב מהצד
הזה אז במערב אני עולה
במדרגות רגע עכשיו רגע רק שניה במערב אתה
לוקח עד אמרנו 40 אמרנו 48 עמות 48 * 56
סמט בדיוק 48 * 56 סמט גמרתי את כל המערב
הרבה שזה אם אתה מסמן שזה מלא כי כאן יש א
כמה יצא לי שמה אה יש פה הרבה מטרים פה
הרבה מטרים במ בסדר עכשיו צפון ודרום צפון
ודרום זה הרבה יותר קל כי צפון ודרום זה
רק 67 וחצי עמות מקה 67 וחצי עמות תוסיף
עוד 10 של החל אתה מקבל 77 וחצי ימות כמעט
אני זוכר שפעם שעברה עליתי עלינו בצפון
בקלות עלינו גם בדרום את כל המדרגות אתה
יכול לסמן פה שני מערב זה הכי חשוב להבין
דבר מאוד חשב
מה ש אומר 48 אמ זה מאבן השתיה מאבן השתיה
מאבן
השתיה מאבן השתיה בח מאבן השתיה 48 עמות
זה שיטת הרב שלוש מאבן השתיה שניה ג במטר
כמה זה בפועל תעשה לא אני אומר מבחינת
המדידות הרב אומר מספרים אנחנו לא יודים
להכי בקשה אני כ אומר ש כמה זה מהכיפה
מהאבן השתייה עד המדרגות כמה
המדרגות בקלות עולה אותם כמה מטרים זה
בפועל לפי הרב עשיתי חשבון 56 סנטימטר
כפול 48 זה יוצא כ-27 מטר אוקיי אז אני
אנין לך כבר בקלות אני אנין לך בקלות
הכיפה המבנה הזה המתומן הזה כן הוא יש בו
מטר מהנקודה 25 מטר תיקח הלאה עוד יותר את
ההמשך 50 מטר
בסדר המבנה הו זה אני ברור מה שאני אומר
אוקיי אני מסיים אז המבנה המתומן הזה יש
בו 25 מטר לכל צד כן אבל לא אכפת לי מה
המבנה ס מאבן השתייה עד הקצה ש אז אני
עונה לך יש לו 25 מטר ממרכז אבן השתיה
ממרכז אבן השתייה יש לו 25 מטר עד תום
המבנה ש מטר מהמבנה אפש להד ש מטר מהבנה א
ד מ אפשר עו ללכת עוד קצת עד ש מטר מהמבנה
לא צריך עוד יותר אי אפשר 25 מ וד 2 27
הרי זה בדיוק פה הציור זה גם זה צי מדויק
אז לפי הרב כן אפשר להגיע בעצם עד לפה ש
מטר משם ש מטר מהמבנה נכון כי בתוך ש מטר
קצת יותר אני חושב אני היתי לא לוקח ש
הייתי לוקח 5 מטר מהמפ כלומר עד סוף
המדרגות ב כן המדרגות אפשר קצת
להנס מהמדרגות עדר שננו
נתקדם תודה רבה אז חברים אנחנו התחלנו
אולי בחידוש
הכי תודה רבה תודה רבה לרב
שוש ו ה בנן המר הוא היף אותו היף
אות טוב אז אני רוצה א לעבור תודה רבה לרב
שלוש אני חושב שלהרבה מאיתנו התחדש פה שיש
פה שיטה שככה
א אפשר להגיד אולי מקלה להתקרב או או
מחמירה בלעלות להר הבית כמה שיותר קרוב כל
שאלה של הסתכלות א ואני רוצה לשאול את הרב
משה שמגיע רק פעמיים בשנה
עד שאתה מגיע כבר לאן אתה הולך כשאתה מגיע
ומה היית עונה ל אותה מכניסטית
מסורתית טוב אז
א כמו שאמרתי המצווה שאני שם במרכז
כשאנחנו עולים מעבר למה שאמר הרב אלישה
שזה עניין של כיבוש ושוב ארץ והריבונות
וכל העניינים הללו שאותם אני גם חושב
שהעולים
עושים ואולי כוחות הביטחון והצבא והמשטרה
הם באמת עיקר הטורף של הדבר הזה אני לוקח
את זה יותר לנקודה של מורה מקדש וכיוון
שמורה מקדש ושכנות תדרשו ואתה שמה אז באמת
גם כשעולים עולים במקום שבו אין שום
מחלוקת זאת אומרת שבו אתה בעצם נמצא ב
במקום שהוא וודאי ער הבית אבל הוא ודאי
לפי כל שיטה לא נמצא בתחומה הזו
מכל מיני סיבות גם מהסיבה של הרבנות
הראשית וגם מהסיבה שיש חולקים ולו עזים
וכשאתה בא לדרוש את השם אם
אתה יוצר אנטיגוניזם מכל מיני מיהודים
אחרים אז למה להכניס את עצמנו לדבר הזה
לכן בעצם המסלול אולי רק תציגו את התמונה
ואז אני אראה איפה זה נמצא
בדיוק בסדר אז אז
לכן העיקרון הוא בעצם לבוא ולנסות
לצאת ידי חובת כל השיטות בסדר משהו בסגנון
הזה שמצד אחד יש עליה יש אמירה שהר הבית
הוא גם כן הוא לא גם כן הוא ודאי שייך
ליהודים וליהודים יש מה לעשות שם אבל אם
אם האמירה היא אנחנו באים מתוך מורא מקדש
ורק ככה מקיימים מורא מקדש מורא מקדש לא
מקימים כשאתה נמצא בחוץ אלא מורא מקדש
שאתה מקיים כשאתה נמצא שם ונזהר בכל
זהירות אפשרית שלא לפגוע בקודש או באזהרות
או
בקדושה אז א אז אתה מנסה כמה שיותר א לצאת
ידי חובת כל השיטות ועכשיו מה שהרב שלוש
אמר זה באמת לאור הזיהוי של אבן צחרה כאבן
שהיא היא קודש הקודשים יוי הוודאי אז
זיהוי הוודאי של הרד בז כן של קודש
הקודשים וכולי לכן כל מה שאני אומר זה לא
זה לא על דעת מה שאני בהכרח חושב אולא אני
אומר משהו עוד משהו אחד רק להקדים ה
[מוזיקה]
אנחנו הוצאנו חוברת זה היה תוך כדי לימוד
ביישוב אמרו בואו נלמד את הנושא הזה כל
מוצא שבת למדנו את הנושא ככה ממש חצי שנה
ואמרתי להם תראו אני לא בא עם אג'נדה
אנחנו לומדים מה שיצא אנחנו בסוף נעשה
ומתוך הבירור אז בדקנו את כל השיטות כל
השיטות כולם גם ודאי של המתנגדים לכל גם
מהשיטות ההלכתיות וגם השיטות העקרוניות
א וכמובן שיש לי איזשהי הטיה למדתי במעלה
אדומים הרב שילת כתב על זה מאמר בתחומן
וגם הוא הציג שם איזשהיא עמדה
א תחזור לתמונה
הקודמת זהיה יותר ברור נראה לי מועד אחד
זה כן זה התרשים הזה זה נראה לי יותר פשוט
להסביר
איתו יש כמו שאמרתי כמה וכמה מחלוקות א
בנושא הזה יש דעות שעולות מתוך כבר מחלוקת
המשנה הבסיסית שעליה הכל בנוי זה שהמשנה
במידות מתארת איפה נמצא
מקום מקום המקדש והיא כותבת שרובו מן
הדרום מיוטו מן המערב יש מחלוקת בין
הראשונים אם הכוונה היא שזה הרוב פנוי
בדרום או שדווקא הרוב בנוי בדרום מחלוקת
ראשונים אז נכון שהרב בעצמו אומר שהרוב
פנוי בדרום ולכן בצד הדרומי
א השיטה היותר מקובלת היא שבצד הדרומי הוא
באמת פנוי מן הזרות תחזיר לי את זה לתרשי
א לכן הצד הדרומי הוא באמת פנוי מהאזהרות
אבל יש שיטה מסויימת וכך טולים בכפתור פרח
שלמדו בשיטתו שבאמת מקום ה מקום המקדש לא
עמד כאן באבן הצחה אלא עמד כאן יש עם זה
המון בעיות גם מבחינה טופוגרפית וגם
מבחינת ה
יש אני לא כנס רעכי זה לא המ צים שנתמקד
יותר בענין אבל יש שיטה כז גם המתנגדים
להר טוענים
שבעצם
שבעצם שבעצם הר עמד המקדש עמד
שם אתקדם את התרשים הראשון שהצגתם הוא הכי
טוב
זה
לא כרגע הנה אז אז לכן כיוון שיש שיטה
כזאתי עכשיו שוב אמרתי זה הזיהוי של הרד
בז הוא מוכרח ויש המון המון שהכף החי מביא
אותו הוא מובא להלכה וכולי אף על פי כן יש
פה עוד ראשון לכפתור הפרח א א שהוא גם כן
ראשון קדום שממנו גם ממנו לא ברור לגמרי
אם זה שיטתו אבל יש שיטה כזאת יש איזה
ממצאים בחומה שפה יש איזשהיא זליגה בתוך
החומה א הבאתי את זה באיזשהו אחד מהתרשמות
אב אני לא נכנס כרגע להוכחות זה דעה אחת
שנמצא שבעצם זה המקום המקדש נמצא בצד
הדרומי שוב זה העיקרון שבגללו כל מתנגדי
העליה אומרים אי אפשר בכלל לעלות אבל נגיד
עוד רגע סוד לגביהם עוד דבר נוסף שגם לפי
הזיהוי של הצחה כמקום המקדש שזה בצד
מבחינת דרום צפון שבאמת הוא היה במרכז זה
המקום הגבוה ולא המקום הנמוך
יש את שיטת הרב גורן הידועה שהוא בעצם
טוען שבעקבות באמת מה שהסביר הרב שלוש
נוצר אזה מצב אבסורדי מסוים יש רווח מאוד
קטן פה רק 15 עמה בין עזרת אנשים לביין
חומת הר הבית בעוד שכאן יש הרבה יותר רמות
המשנה אומרת במפורש שמאותו מן
המערב זאת אומרת המקום הכי קטן שבו הר
הבית מתקרב לחומת המקדש מתקרב לחומת הר
בבית הוא דווקא בצד המערבי זאת אומרת שכאן
יש הכי פחות מקום שהוא פנוי זרות וכאן
דווקא יש יותר מקום לכן טוען הרב גורן א
והוא מנסה להוכיח את זה שהאבן הצחה היא לא
מקום קודש הקודשים אלא מקום המזבח ובעקבות
זה הוא מזיז את הכל הרבה יותר
מערבה עכשיו לפי החישובים שלו שהוא הסתמך
על חל ההנדסה וכולי אז בעצם מה שהוא טוען
זה ש כיוון שאנחנו מזיזים את הכל אז אז
באמת מה שנוצר מצב זה שפה יש רווח יותר
גדול כי עזרת אנשים באמת מתקדמת קצת יותר
מערבה אבל כאן הרווח כבר נהיה קטן פה יש
איזה מבנה מסוים שצריך להקיף אותו כיוון
שהרווח כאן הוא קטן הוא בערך מגיע לתשעה
מטרים כך כותב הרב גורן שהוא באמת פנוי
מהאזהרות
מה זה אז אני ממש מקצר אז לכן
בעצם וגם כאן הוא אומר שגם לפי השיטה של
של הכפתור ופרח אז גם אם נג גיד לשיטת כל
המחמירים מה שנקרא מתנגדי העלייה שבאמת
המקדש היה בצד הדרומי עדיין נשאר גם כאן
ממסגד אל אקצה עוד כשמונה מטרים פנויים
שוב אני לא בחוברת כתבתי יותר את המידות
המדוייקות שהוא אומר שהם ודאי בלי הזהרות
לפי אף שיטה לפי שום שיטה שיש הם לא
נמצאים כאן אז לכן בעצם הקו שנוצר הוא
הליכה בדרום כמה שיותר צמוד למסגד לקצה על
האדום הזה כ כן אני חושב שכן זה זה בעצם
הקו בסדר זה פה זה בצילום אז א הקו הוא
כאן אין אפשרות להגיע למזרח לפי השיטה
הזאת כיוון שבעצם אתה יכול זה יוצא שאתה
חותך את עזרת נשים ואת החל של עזרת נשים
למרות שזה רק מדרבנן זה לא ק מדאורייתא
כמו פה בזרות אבל זה מה שנוצר בעקבות
הבנייה של המוסלמים כאן והחפירות שלהם לכן
בעצם אין אפשרות להקיף וגם בגלל שכש אתה
חוזר אז איפה פה זה הצד המערבי בגלל שאתה
חוזר בצד המערבי אז יש כאן מבנה שאתה צריך
להקיף כאן זה נכון ובעצם אתה כאילו נכנס
לתוך מקום שהוא ספק שוב כל מה שאמרתי זה
לא לפי כל השיטות ואולי אפילו לא לפי
שיתות המקובלות הרב גורן פה הוא באמת
מחודש כולם אומרים אבן הצח ר הואי אבן
השתייה ולא מקום המזבח אלא מקום קודש
הקודשים אבל לפי השיטה שלו נוצר מצב שאתה
כאילו גולש ולכן כין שאנחנו באים מתוך
כוונה של מורה המקדש אז ההליכה היא הליכה
לכן אחר כך חזרה וגם כאן כמה שיותר נצמדים
לחומה אני זוכר בפעם הראשונה שעלינו יש פה
קשתות אז ממש הרב שילז אמר לנו אז תיצמדו
כמה שיותר והיה בכוונה אייזה מוסלמית
שישבה שם על החומה אז פשוט דילגנו מעליה
לא זזנו הצידה וגם אני כשאני עולה עם
הילדים שלי אז החיילים כל הזמן אומרים לי
תבוא תבוא לפה אמרתי לו אני רוצה דווקא
יותר צמוד והרבה פעמים זה עוזר לי כי אז
אני עם הילדים אני מסביר להם הוא הוא בכלל
עומד רחוק הוא לא שומע אותי ולא כלום מברך
אותם ברכת כהנים והכל אנחנו הלכים מפה פה
זה וודאי הר הבית כי אין מה לעשות ההר
נגמר כאן ויש איזשהו מיעוט שהיה במערב
שפנוי מהאזהרות אנחנו הולכים לכאן משתחוים
לכיוון המקדש ויוצאים החוצה תודה
רבה אנחנו ככה לקראת סיום הפאנל לפני החלק
האחרון של הערב אז אני רוצה לבקש מהרב
אלישה א שמענו פה אפשר להגיד אולי א שני
קצבות אני חושב
שנשמח לשמוע ממך את הדעה שהי כנראה גם מה
שמקובלת אצל רוב עולי ער הבית א ואנחנו
רוצים שדייק אותנו בדיוק איפה עובר הקו
כמנהג הידוע לפני שמתחילים לדבר זה נכב מפ
בסדר אני אני רוצה שהרב בן ידבר לפניי א
אני רק יאמר ש ככה עד שעולה פה
התמונה עד שעולה פה התמונה שאני ממש בדקה
הכולל הרב יבח תודה רבה ישר כוח עצום תודה
רבה לרב שלו ליטה ש כוח
עצום הישיבה והכולל החזיקו בכוח תורם שנתן
מהונו להחזקה ולצערנו יש לו קשיים כעת
להמשיך ככה כבר לפני חצי שנה אז מי שיכול
לסייע פרשת שבוע תרומה באמת זה
ממש המצווה הרבה הזאת של להמשיך תורה
ותפילה בככל יום בהר הבית זה אמרת זכות
אכי הכי גדולה שיכולה להיות אני חושב
לתרום לדבר הזה אז מי שיכול יש פה את
מרדכי רבקי הדבר שהכי עוזר זה הוראת קבע
גם מקטנות יציבות שאתה יודע שאתה יכול
להתחייב לאברכים אז מי שיכול מרדכי זה
מאוד מאוד יסייע העולה המפה א ואני אשמח
לשמוע את הרב בני שמענו פה שתי קצבות
הפוכות לחלוטין כן את הרב שלוש אומר לך
תעלה תקרב בתוך הרמה רק תתרחק מספיק
מהעזרה ואת השיטה שומת אך לק בדרום כה צמד
בתוך הכותל תעבור עלה
המוסלמית אז נשמע את הרב בני
וכבוד
אוקיי חשוב לי להגיד לא הייתי מעביר שיעור
וכשהבנתי שיעור בישיבה הדברים של הרב שלוש
בעיני אמת למיטה אמת של תורה הייתי מחמיר
פה איזה משהו לא לקחת את זה במדויק
מאמצע ונשתה אין לנו מושג איפה בדיוק
באיזה נקודה זה היה שמה אבל מעבר לזה א
הדברים שלו גם תואמים את האמה גם תואמים
את התק על
תק גם תואמים את הממצאים הארכיאולוגיים
עדיין נמוכים שיש לנו אבל על התוספת
הרודיאנית וגם על מה שאנחנו יודעים על
הגאיות שהר הבית המקורי היה תחום ביניהם
כלומר אני הייתי אומר שיטתו של הרב גורן
במחילה היא באוויר גם
מבחינת
הטופוגרפיה פשוט זה לא היה אלא כמובן בת
מקדש יכול להיות באוויר הקדוש ברוך הוא
יכול עב אבל בנחש הוא היה לקרקע זה לא
יכול לעבוד ולכן אני חושב ששיטת של הרב
שלוש במהות היא נכונה מהצד השני חשוב לי
להגיד אנחנו משימתנו זה להביא כמה שיותר
אנשים
לבית מקדשים כמה שיותר אנשים שיעלו
ויתחברו למקום הקודש אני חושב
שאם ניכנס לפעמים לדברים ש ממש ממש
גבוליים עלול עלולה התועלת להיות מלוה
בנזק ולכן אני רוצה
להציע הצעה של שתי של שיטה דיפרנציאלית
בעניין של ביקור בר הבית יש את ה
קבועים את השומרים את הלמדנים את האנשים
שיודעים מאיפה בא כל שיטה ראו לכולה והם
ינקטו את הדרכים שלהם
ועל פניו באופן עקרוני שיטתו של הרב שלוש
אני חושב שהיא השיטה הקלאסית היא הרד
בז
וכל אלמנט טופוגרפי ומסורתי בעניין הזה גם
דרך אגב לטעמי הכפתור ופרח הוא לא לגמרי
ברור שם בסיפור הזה א אבל מצד שני כשאנחנו
לוקחים אנשים מהציבור
לעשות את המסלולים הקלאסים להצמד במיוחד
באזור הקריטי ש שם אני לא יודע אם לדלג על
אבל לפי דעתי מכיוון שהורדוס אנחנו יודעים
שהרחיב את הדברים ויש לנו ובהחלט ברור שזה
החומה הרודיאנית של הר הבית ברור שהיה שם
איזה מטר ללכת לא ייתכן אחרת ואני הייתי
אומר למבקרים הזמניים א שבאים לחוו את
החוויה הראשונה לעשות את זה בכשרות מלאה
לחבר אותם ולא ליצור מצב שתהיה ביקורת היא
הלכתית
א גם אם היא לא לגמרי מוצדקת מצד אנשים
שתופסים את המורה מקדש כחרדי ויראה וחרדה
זה לא בדיוק אותו
דבר תודה
רבה שר כוח גדול והרב
אלישה שמענו את שני הקצוות שמענו את הרב
אני שאיכשהו עושה איזשהו שילוב של שתיהן
ואנחנו נשמח לשמוע אותך ישיבת הר הבית א א
טוב תודה רבה על הרבנים באמת מה שהרב אני
אומר זה דבר מאוד מאוד מעניין אני לא
שמעתי את ההצעה הזאת עד היום צם נבין נכון
הרב מחלק אולי אפשר
לומר בין עליות בחגים בעיקר שאז עם
ישראל עולה ברוך השם יחסית כן עדיין לא
בשלמות אבל יחסית ב נ ואז אולי לעשות
מסלול ככה הגלת לא זה מילה לא יפה ק מסלול
א שמרני שמרני אפשר להגיד גלייט ז גם גלט
וגם
לייט לי כ מסלול שמרני א שככה מסלול מה
שנקרא קלאסי שבעצם הראשונים שפרסמו אותו
לרמור שהולכים ככה יחסית סביב לחומות סמוך
לחומות
ומי שנמצא יותר באופן תדיר וכולי והוא
יודע בדיוק אז גם יכול יותר אז באמת מי
שמכיר
אנחנו הולכים לא כמו הרב שלוש זה אני כן
רוצה
לסייג לא שהוא לא פה יותר נעים לסייג מולו
דווקא
אבל אני חושב
זהי שזה
הסכמה די רחבה מה שאני יודע
ברבנים כנס לתוך הרמה המוגבהת בשום פנים
ואופן א לא בגלל שאני מפקפק בהלכה ממש לא
אני כמו שאמר הרב בני אני מסכים לחלוטין
א עם הקביעה הזאת של הרדב של המסורת
הפשוטה וממילא החישובים שממילא אפשר
להתקרב יותר אבל יש גישה שזה גם שייך הגבה
לאזור החרי הלפני אורדוס נכון אז אני לא
מצד הרב קורן שהרכיב את החל וכולי אלא מצד
שני גבול מאוד מאוד ברור להגיד בשטח
בעירות אם אתה תתחיל לעלות עם קבוצות זה
דבר שהוא נזיל מאוד ואנחנו סוף סוף כמו שר
אמר אנחנו גם רוצים להישמר פה
מ מזילות שפתיים וגם מבמת שאנשים לא יכשלו
ולכן זה גם מה שיחממו ובספר א שאנשים לא
נכנסים לתוך הרבה ה מגבעת ואז ההלכה היא
מאוד פשוטה אנשים מותר להיכנס להר הבית
אין שום בעיה אחרי טבילה כהלכה אין שום
חשש הלכתי לא נכנסים לרחב המגבת במזרח
הולכים סמוך לקול המזרחי ובכך אין כל חשש
הלכתי כלל ועיקר והדברים מאוד ברורים
ונכוחים וככה אנחנו נוהגים ומשתדלים
בסיעתא דשמיא ובעזרת השם נזכה לחנוך את
הבית השלישי אני אוכל להגיד מילה בטח מילה
לא קשורה לא שאלת אבל אני רוצה להגיד א
אחת החומרות שמנסים להעלות ואני חושב שזה
דבר מוטעה זה הסיפור הזה של למנוע ולצמצם
עליית נשים להר הבית חשוב לדעת אנשים הם
חלק מאוד משמעותי קולות המבקשים את השם
מהקולות המשפיעים על החברה
ב רצון להתקרב להשם אם אנחנו נדיר את
הנשים בעניין הזה בגלל חששות מאוד מסובבים
מאוד
עקיפים א יהיה לנו איך אומרים מראש איך
אומרים 50% כוח בעבודת השם לא חשוב לי
להגיד להרחיב את הדבר
הזה תודה רבה לרבנים היקרים ולרב שלוש
שהלך ואנחנו פה ממש ממש צריכים לסיים אני
התחלתי בהרצל ורציתי להביא את קורש של
ימינו א אה בתור סיום תמיד תמיד רגע שניה
אני כבר אגיד על זה משהו אה אז כמו בבית
שני גם בבית שלישי לפעמים אנחנו צריכים
אייזה דחיפה מבחוץ אז אני רוצה רגע אני
להקריא שתי שורות מהצהרת נשיא ארצות הברית
ב-2020 תמיד הר הבית הוא כאילו הגורם
המהווה בעיה במזרח התיכון בעולם כולו
וכולי וכולי והיום היום זה הסטטוס ואני
מקריא את זה כדי שאנחנו נשמע ואנחנו נחשוב
איך אנחנו מממשים את מה שהוא הצהיר ולא
נעשה את הטעויות שאנחנו ידועים בהם שעד
שיש הצערת בלפור וכורש וכולי וכולי אנחנו
ישנים אז הוא אומר ככה האתרים הקדושים של
ירושלים צריכים להישאר פתוחים וזמינים
למאמינים ולתיירים בני כל הדתות אנשים מכל
האמונות צריכים להיות מורשים להתפלל בהר
הבית באופן שיהיה מכבד במלואו בעבור דתם
בהואה בחשבון של מועדת תפילות הדתיות
והחגים וכן גורמים דתיים נוספים במילים
אחרות לפי נסרת הברית
ב-2020 הר הבית צריך להיות פתוח כל הזמן א
או רוב רובו של הזמן של לפחות של של השמש
בשמיים א ולאפשר להתפלל שמה תפילות מלאות
ובתוספות בחגים לפחות של בחגים היהודיים
שזה יהיה עוד יותר פתוח אולי משהו כמו
מתווה מערת המכפלה משהו כזה שכמו שב רמדן
הוא סגור חלקית גם ליהודים אז בחגים של
היהודים הוא סגור למוסלמים משהו כזה
והייתי רוצה לשאול מה אנחנו עושים בשביל
זה אבל זמנינו התקצר אז אני שולח אותנו ע
עם ההצהרה הזאת שאני חושב שה משמעותית
היסטורית ודתית וגם עם זה שיש לאנשים פה
שאלות אבל הרבנים לא הולכים הם נמצאים פה
פשר לשאול אותם ואנחנו פשוט ממשיכים לשלב
הבא אז תודה רבה לבנים ולקהל ואנחנו
ממשיכים לשלב
[מחיאות כפיים]
הבא ישל כוח גדול לכל הרבנים היקרים אני
מזמין את הלהקה לחנן
מנבר להקת מים חיים אשאיר לנו את השער חדש
אבל לפני זה הרב אלישה אמר בשני משפטים
ולדעתי זה לא מספיק כולכם קיבלתם עכשיו
sms אני מקווה שנשלח אם לא אז תבואו אליי
כל הערב
הזה יש לו עניין אחד חשוב מאוד להגדיל את
הודעת הר הבית להגדיל את ישיבת הר הבית
להגדיל את הקביעות הזאת כל יום 30 אברכים
מגיעים יום יום בוקר צהריים שלוש פעמים
ביום לר הבית בשבילכם אנחנו השליחים שלכם
בהר הבית ואנחנו צריכים את הכוח שלכם כל
אחד מכם
שיכול לתת כמה שהוא יכול בחודש הוראת קבע
לתת כוח לרב אלישה לרב ארי ליפו שנכנס פה
עכשיו לרב בר לכל החבורה הקדושה שמגיעים
יום יום מוסרים את הנפש מגיעים מכל קצבות
הארץ בשביל לשמור את הר הבית בשביל לחזק
את הנוכחות יום יום ותאמינו לי שמי שנותן
לישיבת הר הבית זה הקדוש ברוך הוא יחזיר
לו פי 10 גם בעולם הזה גם בעולם הבא כל
הברכה צאת מציון הרב אלישה אני רוצה שתעשה
מי שבך עכשיו לכל מי שמוכן עכשיו בלייב ס
בהר נעשה והר מי שברך אבותינו הקדושים
והתורים אברהם יצחק ויעקב משה אהרון דוד
ושלמה ואמותינו הקדוש צרה ק
לאה ושכן שמו בבית הגדול והקדוש שאנחנו
זוכים לדרוש יום יום הוא יברך את כל
התורמים המסיים בפרט מורת קבע בפרט כל
שראה מי עוה שיזכו כולם לברכה עצומה
בגשמיות וברוחניות נחת רוח מכל צך על
עצמכם בריאות תנה זר קודש חיים טובים
ומתוקים מע הקדוש ברוך החים לטובה לברכה
להצלחה לחיים טובים ולשלום הק בכ מקר ש
כתוב ברכך אדוני מציון בתו ירושלים כל ימך
ורבנים לבניך שלום על ישראל ברכה עד בליד
וכן יהי רצון נמר אמן אמת השם
[מוזיקה]
טובות
[מוזיקה]
טוב כמה מילים על ה שיר החדש
שלנו
א היה פה דיוון מאוד מעניין קודם איפה
מותר ללכת יותר רחוק יותר קרוב לא נעים לי
להגיד אבל השיר שני מושר שהדיון הזה כבר
לא
רלוונטי מסיבה מאוד פשוטה בעזרת השם בקרוב
תהיה לנו פרה
אדומה ברגע שתהייה לנו פרה אדומה כשרה
יכינו אותה כמו שצריך אז הדיון כבר יהיה
במקום אחר לגמרי לא יהיה בעה לא של כרת לא
של כניסה אפילו לאזהרה צ רק לדעת לא
להיכנס לאחל עצמו לקודש הקודשים ממש עשרות
מטרים ספורים וכל הדיון שהיה כאן לא
רלוונטי אז השיר
הזה בעצם בא להחזיר אותנו לתשוקה האמיתית
שלנו להיות טהורים לחזור לחיים להיות טהור
ולהיות שמחים בזת השם אנחנו נתחיל ונקווה
שהשיר הזה יעורר את כולנו ואת כל עם ישראל
בחודש עדר לקראת שבת פרה לחזור לטהרה
בעזרת השם
אמ שעה
טובה אל מול פני
הקודש צופה מהר
[מוזיקה]
הזתים מתי אתהלך
ברגל תהר מתמת
המתים לך
[מוזיקה]
רגש שמעתי שאומרים היא
תמימה כן יש פרה
אדומה ילה לאור
חופשיה מן המצר
קרדיה שתחת אני זו ת
ה תגן עצמותי בן ה
אלתור
ליב סותי בפר
פר ת
[מוזיקה]
אוליב כבז אותי באפר
[מחיאות כפיים]
[מוזיקה]
פרה שתחת בזוב
ה תקן עצמו
נה ר רוני
בנה כבס אותי בפר
פרה מים חיים מים טהורים אל ארץ החיים
המרו מרים רוח חדשה ענ חדש נבול
למקדש נשיר שיר
חדש זוק ננו מים ורים אל ארץ החיים מה
אומר אומרים ור חדשה בלב חדש נבוא
למקדש נשיר שמח אתור
ברלי ורא לי
אלוהים ורוח
נבו אש
וקרבי תכלי בזוב
[מוזיקה]
תגן
[מחיאות כפיים]
עצמות
אתו ס אותי בעפר
ברם מים חיים מים ורים אל ארץ החיים מרמר
אומרים ו חדשה ולב חדש גמול
המקדש נשיר שי
חזק לזרוק אלינו מים ו את רך החיים
המרים וו חדשה בלב חדש נבוא
למקדש ישר שיר
חדש
[מוזיקה]
לא
[מוזיקה]
[מחיאות כפיים]
‏se
[מוזיקה]
עוד
[מוזיקה]
פעם איזה שיר איזה
[מחיאות כפיים]
שיר
ב
מדהים זה היה רק שככה תתחילו להכיר עכשיו
תצטרפו אלינו בעזרת השם אתם
[מוזיקה]
[מחיאות כפיים]
[מוזיקה]
מוכנים אלמו מול פני
הקודש
מרזי
תלך ברגש תהר מטומ את
המתים מתי אתהלך
[מוזיקה]
ברגש שמעתי שאומרים היא
תמימה כן יש פרה
אדומה לא עלה עלי
חובשי מינ
[מוזיקה]
מצקי תגל בעצמותיי
בן לב טהור לי
ר סוי באפר
פרה לב תהלי
ר כבס אותי באר
[מוזיקה]
שתחת ז אובת
הם ת גןצ מידן
הם לבת הולי
בר כבס אותי באפר
פרה מים חיים ים תהורים אל ארץ החיים
המומרים רוח חדשה לב חדש נבו
למתה נשיר שיר
חדש זרוק עלינו מים ורים אל ארץ החיים ל
מרו הרי רוח חדשה במ חדש נבוא
למקדש נשיר שיחדו
ברני
ורני
אלוהים ורוח
נחון
חדש הופה חני בזוב
ת תגל לעצמות
נ את
ההולי כפס אותי בפר
פרה מים חים מים
יםץ
מרומים רוח הדשה אל חדש נבוא
למקדש נשיר שיר חזק לינו מ ורים רץ החים
מה הוא
החדש חדש ל
[מוזיקה]
המקדש
לחן ומילים אל חנה
[מחיאות כפיים]
[מוזיקה]
מנב ד עכשו
אך נבור
למקדש
וחודש
ד
[מוזיקה]
‏m
[מוזיקה]
[מחיאות כפיים]
[מוזיקה]
[מחיאות כפיים]
‏ren
[מחיאות כפיים]
[מוזיקה]
[מחיאות כפיים]
תודה רבה תודה רבה לכל הבו
קדוש מה
[מוזיקה]
ב
ו
סמח רם
חשצ
כ
[מוזיקה]
‏ama ולא הגענו
סח כל
[מוזיקה]
החיבה
[מוזיקה]
ש
[מוזיקה]
וו
ו ו כל השים
גבו
[מוזיקה]
ו
[מוזיקה]
‏g
[מוזיקה]
‏maro maro
[מוזיקה]
[מחיאות כפיים]
[מוזיקה]
‏k עלינו
בבנינו ה
סוכנו צנו
בפיקו
רנו רנו
גנו
סנו וסתמו בורנו
[מוזיקה]
להכ
[מוזיקה]
‏u
נו לנו
יקו
נו נו
תו צנו ור י הפוד
שד
וביפו שמה בבית הגדול הקדוש בכל צם וכל
שמחה
ה החודש הזה
[מוזיקה]
וש
בפ ס
כוסים
כ שלנו ה מ בבקשות בנו והוא נשל
במנו ח
בהצלחה
פשות
נומ בבקשות
וש
נו
[מוזיקה]
[מחיאות כפיים]
סה
ו
נב נב ו
בקו נו
ק
למנו
ק
[מוזיקה]
קו
ו
קו
[מוזיקה]
ושררה
וקמ
[מוזיקה]
ו
תך
בקרון
לב
קרו
ימ
[מוזיקה]
תודה רבה לכל הבנים החשובים שבאו תפילת
ערבית מי שעוד לא התפלל רבותיי תפילת
ערבית כן כאן רו לחסום את המעבר להתפלל
ככה באמצע
בעמוד הכיוון לשם איפה שרמקול כ תעמדו
איפה שרמקול שם שם שם באמצע באמצע שלא
יחסו כל
מעברים תודה רבה רבה לכל הבאים עוד עם
תפילת תרבית עכשיו פה באמצע בסדר ד קדימה
מבוס אבי מורי שיטה תפילת
תרבית פה מתפללים פה באמצע מי ש לא יתפלל
פה פה בפנים הנה שמה שמה בדיוק איפה שאתה
שלח את המעבר חזק וברוך תודה רבה רבה רבה
לכל הצדיקים שבאו צדיקים צדקניות
תברכו אמן אמן חזק
וברו הרבה טוב הרבה שמחה
זרת השם שיעלה
ה לגדלה לצה
תודה רבה
בחבה
‏k