Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשסטוס
יש כאן פסוק לפני שני הקדוש ברוך הוא אומר
ליצחק אבינו
גו באורץ הזורחקו
בסרחו
כל הברוךס עקב
למה אני מברך אותך בכל הברוכס עקב אשרש
שומע אברום וכולי
שמרתי מצבסי חוקסי וסיסוי
הרמבן אומר שמה זה נקרא חוקוסי
ויש שמעתי מה זה חיקויסי
אומר הרמבן וזה הלשון לא לכס בדרכי השם לי
חנון ורחון
חנון ורחדו
משפט
בנום
לעשות
זה נקרא חוקס
שואלים כולם שלה חוקויסי נקרא חוק בלי טעם
לעשות טובה לשני למה זה נקרא חוקויסי
לעשות טובה לשני זה נקרא חוק בלי טעם למה
זה נקרא בלי טעם
אומר הג רב שמון שב אומרת ש למה קוראים
לזה חוק זה הרי דבר שכלי אז הוא אומר כי
הדרך שכלי על דרך להיות להיות חנו חנו
ורחום ומי שמגיע לו דרך השם זה להיות חנום
ורחום גם למי שאינו כדאי מי שלא טיב איתי
וזה אינו שכלי רק זה חוק מדרכי השם יתברוך
זה חוק מדרכי השם יתברך לעשות טובה למי
שהוא לא הטיב איתי
היום בערב היוצית
של הרב הקודש רב גדולי מושמזיל זחיסונו על
כל ישראל ידוע גודל קדישוססם אופצים שהיה
אצלו האדמור משומר מינים זכרונו לברכה אמר
אך באלחוק חיים שהוא היה כשהרבנית שלו
הייתה מקשה לילד היה קשה
אז הוא שאל הוא הלך להזכיר את עצמו לרבי
רבי דהל מישה מזביל אז הוא שאל אותו תגיד
לי מי הסוונים שלך אסונם שלך
אז הוא הצביע לו על שתיים הם הם מיוחדים.
אז הוא אמר לו, בוא איתי, בוא איתי עליהם
להזכיר את עצמו, להזכיר את המק של הילד
לפניהם. והוא הלך איתו, רבי דלי מוישה,
ואמר להזכיר והזכירו
ונושעה. הלך מיד מיד היה לידה. אז הוא אמר
לו אחר כך מה שלקחתי אותך אליהם כי באיס
צורה הסגולה היא להכניע את עצמו ולהשלים
מישהו שקשה לו ולכן כאן הוא שתר
מה שכתוב כאן חוקויסה הפרו שלפעמים זה בלי
טעם להטיב לא צריכים לחכות ליצרה ככה אולי
ננצל שלא יבוא לצרות שמתיב אומר הרמבן
חוקויסי זה חנו ורחום מסביר חנו ורחום
שלמי ש מי שאתה לא אתה לא רואה את זה כל
כך
לא רואה את זה כל כך
הוא סיפר
אמו
שפירה הזכרונו לברכה הבנים שלו מספרים
סיפור הבנים היו גם בעניגנים עם הסיפור
הזה שהבסיסול קרא לו פעם רב מונש שפירה
היה איזה יהודי שנכנס לבססול שהסתבך מאוד
עם רשויות המס והיה צריך צריך ישועה גדולה
עם ה עם ראשויות המס
אז הבסיסול שלח שליח
לרדמוני שפירה ששלח אחד הגבאים
שודיע לו שהרבי אמר שלא ידרוך על מפתם
ביתו עד שלא יסדר את הבעיה שהמונה לא
ידרוך מפתם ביתו של הבססרול עד שלא יסדר
את הבעיה
זה היה בערב שבסק קודש פרשספינכס
ובמשך השבת מ שפירה פגש את צר האוצר והכל
בא מקוים בשולהם זאת אומרת שאחרי שש
חודשים כשהיה חודש שבט
הגיע מכתב מרשויות המס שהכל מסודר
אז בא רבי מונא שפירה לרבי לבסיסור והראה
לו את המכתב שהויות המס שהכל מסודר
אמר לו הבסיסור כשבן אדם עושה טובה לחבר
שלו
דנים את דינו
של ראשון דנים את דינו מחדש בשמיים אז
לשון טוב תיקוס זה חוסלת לךם תו ככה אמר
כשבן אדם עושה טובה לשני דנים את דינו של
ראשון הם מחדש בדינו בשמיים אז לשון תבת
כוסב זה חושב על חיים טוב
גם לשלם הסיפור הם מספרים שבאות תקופה היה
קויסב אחד כותב שכתב את כל הדיבורים של
הביססרול
והיו היו מראים לו את הכתובים בכל בכל
שבוע הראו לה בסרול מה שכתבו
הכויסב הזה שהוא לא ידע את כל הסיפור הוא
רק כתב שהאדמור אמר למשפירה לשון טב
אל תלך טבים הבסיסור ראה את זה שאל אותו
תגיד לי מה נראה לך פורים באמצע השנה מה
זה אז ציווה לו שיכתוב את כל הסיפור
שכשיהודי עושה טובה לשני אז דנים אותו
מחדש ואז אפשר וצריך לברכו לשון אותו
ותקלת לחמת שצים שעושים תובל לשני כב
ששומע אברום וכולי זה היה אחויסא החוקוסי
זה הפירוש הוא בכל עס כל זמן אומרים שרב
שמקופ כותב את זה בהקדומה בספרי שר יוש
כותב רב שמ שקופ ככה כולם יודעים את
הגמורה במסכת סטינס כ אמרו לו אבל רב
נוחמש גמזו שהיה סומו בשתי עיניו גידם
משתי ידיו
כיתה משתי רגליו וכל גופו פלשם
והיה מותר בבית ראוע בקיצור הגמור מספרת
שהתלמידים רצו לפנות את המיטה כי הבית היה
ראוע שמה ורצו לפנות את המיטה ואחר כך
לפנות את הכלים אמר להם נוכש גם זהו לא לא
תפנו קודם את הכלים ואחר כך את המיטה שלי
למה כי מובטח לכם כל זמן שאני בבית הבית
לא נופל אם תוציא אותי כל קודם אז זה יכול
ליפול אז הכלים לא אז פינו את הכלים ואחר
כך פינו את מתתו ונפל הבית
אמרו לו תלמידו ההוא אמרו לו רבי וכם אחר
שצדיק גמור אתה למה עלה לך כך למה למה בלי
ידיים בלי רגליים אמר להם בואני אני גרמתי
לעצמי שמה שפעם אחת הייתי מלך בדרך לבית
חמי
והיה עם עשוי שלוש חמורים אחד של מאכל אחד
של משתה אחד של מיני מגדים בא אני אחד
ועמד לי בדרך ואמר לי רבי פרנסיני אמרתי
לו אמתן עד שיפרוק מן החמור לא הספקתי
לפרוק מן החמור עד שיצא נשמתו. הלכתי
ונפלתי על פניו ואמרתי עיניי שלא חסו על
עיניך ישומו. ידי ידיי שלא חסו על ידיך
יתגדמו. רגליי שלא חסו על רגליך יתקטו.
ולא נתקר ולא נזכר הודעתי עד שאמרתי כל
גופי מלשכין. אמרו לו אז הוא אומר שאל רב
שמשקוב שהגמורה כאן לא מובן איזה מלאך זה
שלהגיד בגלל אין שלחסו על ידיך אינחסו על
עיניך יסומו ידי שלא חסו על ידיך יתגדמו
מה איזה איזה מהלך זה מי מי ירוויח מכזה
עריכת תשובה מישהו ירוויח מזה יוסיף
למישהו שלא יהיה לו ידיים ורגליים איזה
תשובה זה איזה תשוב זה מה הפירוש מישהו
ירוויח מזה למי מי ידע משהו זה אומר רב
שמעון
אומר רב שימון גלד שרצה לצעוק רב נוחים
שגם זה צעק על מה יש לבן אדם ידיים זה רק
בשביל להטיב לשני על מה יש בן אדם רגליים
רק לרוץ לעשות טובה זה הוא רצה לרמזק עיני
שלך חסר ננך על מה צריך את הידיים על מה
העיניים אז כולנו עם ידיים בריאות עם
רגליים בריאות לעשות לעשות לשני הרבי רבי
דלי מוישה שבא להילודה עכשיו הוא היה אומר
שהאבא שלו היה מוכן למסור את כל נפשו
בשביל השני אמר אני לא בדרגה של הזאתי
אבל את האצבעות אני מוכן לתת לשני אצלהם
לא היו גוזמאות הוא אמר אצבעות אז
אנחנו לא בדרגה הזאתי אבל אנחנו לפחות
שנעשה עם האצבעות טובות לשני שנעשה לשני
כמו שעל מה נבראו ידיים הרגליים לעשות
טובה לשני
לעשות טובה לשני איך הוא אמר לבביבצ' זכנו
לברוחה הלבביב שרבי זכ לברכה אמר שהרי כל
דבר אנחנו מים כל פינשטפל היו אלו דרך
ימין וחז"ל תמיד ימין
אז למה הלב בצד שמאל? למה הלב בצד שמאל?
אז הוא אמר כשאני יושב מולך אז אצלך זה צד
ימין כן כשאני יושב מולך אז הלב שלי בצד
ימין שלך כל הלב זה בשביל השני הלב ש זה
ככה נברא יהודי וממילא זה על כלפונים לדעת
שהכל בשביל בשביל השני המידס הטובס הוא
אמר פעם הרב שך אמר פעם לבחורים אמר
אני חושב ככה אמר אני חושב
אם אם השם שלי היה אברום והייתי תיזקם
ב-100 חלש וגם חולה והיה לי גיל שכינה
כשהקדוש ברוך הוא מתגלה אליי ומדבר עמי
ותוך כדי כך נכנסים ל הבית שלי כמה ערבים
כמה ערבים מה היה לה מה היה לי לעשות אין
בזה כל שאלה כי חז"ל כבר גילו במיסה של
אברהם אבינו שגודל להכנוס יוצו מגילוי
השכינה כן אב ודאי הייתי עוזב כויאכל את
הקדוש ברוך הוא כביאכל ורץ לקיים את הכנס
זורם כי ככה למדו אותנו אז אמר רב שך
לבחורים אני רואה אותכם בחורים יושבים
בחדר אוכל מדברים ביניהם ונכנס בחור חדש
שלא יודע לאיך איפה לפנות ימינה שמאלה הוא
צריך בדחיפות לקירוב כנוסורכם ואף אחד לא
קם ולא זם מהמקום למה אז אמר להם הרב שך
למה כי הם חושבים עכשיו לומדס הרי אני לא
נקרא בשם אברום וגם אני לא ב100 וגם אני
לא חולה ולא חלוש וגם זה לא התפקיד שלי
לחלק כאן את האוכל אז במילה אז הננו נכלל
במה שנ נאמר באברהם אבינו והוא אומד עליהם
ואל כולונו הרי הקדוש ברוך הוא לא נמצא
כאן אז אין כאן גילוי שכינה זה לא ממש זה
הלומד שלהם זה הרי לא הרי לא כאן באמצע
הגשנה ולא הועיד אלא שהבחור הזה החדש
המסכן שמסתובב כאן הוא אמר להם הוא לא
ערבי הוא יהודי אז זה לא בדיוק אז זה לא
בדיוק אבל מי לי יש כאן חשב ניפלו אמר להם
הרב שח למה הוא לא צריך לקום ולא עליו
נאמר גדול להכנוס
אבל אמר להם הרב שחר מה יעשה שהתוילה
נדרשת ב-13 מיד
אז יש בנגנב זהמצומדים
גם קל בחומר אז ממילא אתם צריכים לדרוש את
כל ה גמד בכלל להבין שעליכם גם נאמר גדול
זוכים כי אם הזקן ב100 חלוש וכולה נצרח
לעזוב את הקדוש ברוך הוא ולא להביט על כל
מחוביו כדי לקרב אורח אז קולשק וקל וחומר
כשהוא לא חולה ולא ולא ולא ודאי צריך לנת
ממקומו לעזוב את כל עיסוקיו
ולעסוק במה שהקדוש ברוך הוא אומר
על קלפונים וזה המתנסחור של זה לא קיץ
מתנסחר של זה לאנקיץ
הוא טען רבחצקלברמסקי
טען מר דגטיני במדרש כתוב כולנו יודעים
ינקרב אבינו שלח את הסבלוינס את המתונס
הוא שלח לרוכל כן היה אמור שרוכל שלח
לבייסלובון שלח סבלונו זה מתנות בשביל
רוכל והלובון לקח את זה ונתן את זה לליון
כתוב במדרש אומר רבי שמעון בר יוחאי
למה רוכל שתקה ולא סיפרה ליענקב אבינו על
זה למה היא שתקה אומר רבי שמעון ברחי כי
עשתה חשבון שאם הייתה מספרת שליו לקחה את
הסבלונס
לקחה את המטונס אז ליו הייתה ניסאת ליעקב
לא הייתה מתחננת ליעקב ולובון לא היה נותן
לרוכל להתח תחתן ליעקב נמצא אני מתרחקת
מגוף של הצדיק ולכן היא לא גילתה אתן רב
חצק לברמסקי אז יוצא שהחשבון הזה זה לטובת
עצמה לא לטובת שלה אומר בחזקלומסקי זהו
טען לדור שלנו שזה הלימוד לוותר לשני זה
לא פירוש דווקא כשאתה מפסיד עצם השתיקה
כשבוער בקרבך ואתה מוותר אפילו אם זה עם
חשבון בשביל הטבע את עצמך עצם השתיקה
אפילו בשביל על זה נאמר ויזכור לקמסר אוכל
שהיא לא גלתה אפילו אם זה עם חשבון זה
בסדר הוא חושב שצריך להיות בדיוק עם האוכל
אומר לא לא תדע שאפילו אם זה עם חשבון שקם
כאן רבי שמעון ברחי טוען שאצל רוחל אמינו
אז היה זה היה שה ידע שאחרת לא היא לא
ניסתס לצדיק אבל עצם הוטרונוס אפילו כשעם
חשבון לתיבס עצמו על זה גם נאמר ויזכור
לקמס רוח אז לדעת שבכל איס בכל מצר אז יש
על זה את
את הכוח הגודל של זכר לקימס רוכל וזה נקרא
רבו יסאי מה שחז"ל אומרים כאן חוקסי להטיב
לשני לחשוב מהשני
המשנה אומרת במידס פרק ביס משנה ביסכתס
מידס אומרת המשנה כל הנכנסן לרביס נכנסן
דרך ימין נכנסים דרך ימין ומקיפים ויוצאין
דרך שמאל חוץ ממי שראו דבר אחד שקרא לו
משהו מה
או עובל או מנודה חוץ ממי שירא דבר שהוא
מקיף לשמאל כי כול למה למה זאת אומרת הוא
נכנס דרך שמאל למה כי כולם שאלים אותו מה
לך מקיף לשמאל למה אז הוא עונה שאני עובל
אז כולם אנו לו אשרכם בביס הזה ינחמך
אומרת הלו המשנה או שהוא אומר שאני מנו
נודה למה הוא נכנס לשמאל שאני מנודה אז
כולם אומרים לו אשכם בביס הזה איתם
בלייבום ויקרבוכו זאת אומרת עצם העניין מה
שהוא שינה כאן דרך הילוכוי בגלל שיראו
אותו החברים ושואלו אותו למה אתה הולך בצד
שמאל ויענה להם על הצורא והם יברכו אותו
המלכת שלו שמה על המקום הוא מציין שבמסכת
סמוכוס פרק ונוכתוב
שזה לא נאמר דווקא במנודה דבובל רק כל מי
שיש לו חולה בתוך ביסוי או שנבדה לוידה
והוא צריך רחמים הוא היה הולך בצד שמאל
למה כדי שיברחו אותו אז שתי דברים א'
רואים מכאן כוח של ברכה של יהודי יש חולה
בבית אומרים לו ללכת בצד שמאל למה בגלל
שיזכה לברכה ממי מודים פשוטים יהודים
פשוטים עוד ברכה ועוד ברכה והכל יבוא
בשלום
אבל ובכלל זה גם לימוד שרואים שצריכים
להתעיין במצב של השני רואים הולך בצד שמאל
מה הולך איתו מה מה מה קורה לו שמה להתעין
קצת במצב של השני. אבל רואים כאן לימוד
גדול. אם אתה רוצה לסייע על אנשים שבורים
שיברחו אותו, למה אתה צריך לעשות את זה
עסק בתוך הבס המקדש? אתה לא יכול לתקן על
זה איזה לשקה מיוחדת שיסיו למי שצריך.
אומרים לא כך נבנה הבית. זה יסוד של
הבניין בסיס המקדש. היסוד של הבניין הבית
זה שיש לאדם חוי ליוצורת צריכים לעזור לו.
זה יסוד מבניין הבסיס ש
לימוד בשבילנו אחד רוצה לבנות את עצמו
בקדושה. צריך לבנות את עצמו עםס החסד אל
תחשוב שזה יפריע לך לבוא שלך לביד שלך
בלעבודת הגדולות עד הרבה תבין שזה חלק
מהבנין בסמקדש
חלק מהבנין בסמקדוש
זה הרם מן הרם
אומרים שהויזניצר בממומסי זכרונו לברכה
לאחרונה לא לאחרונה כבר שנים שיש בחוץ
לארץ בקבר של האדמור מרימנית אלפים ורבבות
שמה כל הזמן מי מדבר בערב ראש חודשזה
בזמן הולכים שמה זה זה ציון שנהיה שמה אז
האדמור מבזני מונסי זכרונו לברכה
הוא שאל מישהו אתה יודע אולי למה אז אמר
לו כן מסתומר שמדברים כיסתומר בגלל שהוא
מסר את נפשו עשרות שנים למול ילדי ישראל
ממש היה מסירוס נפש ברוסיה ו אמר אני חושב
לו ככה אני חושב בגלל שהוא מסר את נפשו
לצורך ניסו לדאוג להם לגשמיות לאוכל שלהם
זה הביא את ה חוקויסי אתם מבינים מה
שהרמבן אומר מה זה חוקוסי איקש דאג להם
לגשמס
הרים מנרים זה
להטיב לשני
אחד סיפר כאן
שהוא הוא יהודי מבני אדס המזרך
אברך בן תוירה שגר בשכונת ארנוף בירושלים
ובאחד הימים קרא שמה אסון הורה כל הבית
שלו נשרף
היה צריך שיפוץ הוא היה בן תורה והשיפוץ
היה צריך לעלות 200,000 שק
הליבו של האברך הזה נשבר אלפי שברים מאיפה
אני לוקח את זה הוא אומר הוא לא מסתדר עם
המשכנתא לשלם כל חודש עכשיו עוד 200 אלף
שק אברך כולן אז שמה בארנוף לרב אבדיו
יוסף שפך את לייב לפניו וסיפר לו את כל
הסיפור אז אמר לו הרב אבדי אכתוב לך אם
לאצא
אז אמר לו לא יודע מה יהיה לי מה יעזור לי
לא יוצא 10,000 שק אני צריך כפול 20 צריך
200,000 שק
והלב של הרב עובדיה גם נמס מה מה עושים
כאן אז תוך כדי דיבור או ידי מדברים ונכנס
שמה לרב עובדיה יהודי נכבד בעל השירוס
מופלגס
והוא בסר לרב שיש נולד לו הנכד הראשון
והוא רוצה להזמין אותו לסנדכוס
אז אמר לו כי בשמחה איפה הברית אמר לו
בבני ברק אמר לו הרב עובדיה אני מבקש מך
סליחה אני קיבלתי על עצמי שאני לא יוצא
מירושלים בשביל בריתות כי זה גוזל כמהזמן
אני צריך זיכוי הרבים כאן להכין שיעורים
למסור שיעורים, לכתוב שיעורים, אין את
הזמן הזה. יודע כמה תראה זה מפסיד עבור
הנסיעה הזאתי. אז הוא ניסה לשכנע, אמר,
כבוד הרב, אתה יודע שהנכד הזה נולד לי,
נולד לבן שלי אחרי שנים רבות זה הנכד הזה.
ו ואני הבטחתי לזכותו שכשיוולד הנכד אני
אעשה את הכל שהרב יקבל את הסנדק. איך איך
אני אחזב אותו עכשיו? אמר לו הרב, אני
מבין אותך טוב, מרגיש את הצער שלך, אבל
תגיד לי, אתה אני צריך לבטל כל כך הרבה
תואירת בשביל הבריס?
אמנם אומר לו הרב יושב כאן בחדר הסמוך
יושב כאן אברך משך מיומ יושב באולו של
תיראה אברך בן תורה לדעבון לב נשרף הבית
הוא צריך זכום גדול אני רוצה מאוד לעזור
לו אין לי מה לעזור לו המלוצה תבוא מה מה
אומר תעזור המלצה אז אם אתה מקבל על עצמך
לשם את כל השיפוץ בשביל זה אני אבוא לברית
אז שאל אותו השיר הזה כמה זה צריך לעלות
אומר ל הרב עובדיה 200,000 שק אמר על
המקום בשמחה גדולה וכך שהרב יבוא לסם דק ש
רב עובדיה קרא מיד לאברך אמר לו
רבדי חיכה שהאברך הזה יקפוץ משמחה והוא
רואה שלא האברך לא מסכים מה מה אז הוא
אומר כי אני שמעתי עכשיו איך שהרב אומר
כמה איזה צער זה בשבילו כמה ביטול תורה זה
גורם בשבילו כזה צער זה בשבילו מה אני
בשביל הצרה שלי אני אגרום לרב לביטל תורה
אני לא יכול הרב עובדיה כל כך התפעל
מהתשובה של האברך כזה דרגה הוא לא ניסה
אפילו לשכנע אמר לו רק אם ככה תמכור את
הדירה בארנוף שזה שווה הרבה תקנה דירה
בבית שמש כי באותם הימים זה היה תחילת
דרכה לחרדים לדבר השם לחרדים בבית שמש
ובהתחלת הדרך זה עוד היה הדירות היו זולות
מאוד מאוד אז אמר לו תמכור את הדירה
בארנוף תקנה בבית שמש ומההפרש שיהיה יהיה
לך כסף גם לשפץ את הדירה החדשה ועוד
להישאר כסף
בצד זה מאוד לא מצאכם בעיני אברך כי דבר
ראשון זה היה בהתחלה של בית שמש לחרדים
והיו מעטים שמה בקושי היה שמה מוסדות
לחרדים הכולל שלו היה בירושלים והרבצן שלו
הבית שלו היא עבדה היה לה עבודה מכובדת
בירושלים
ועכשיו לעזוב את המקום חי לצאת לגולוס אבל
הרב הרב אמר לו ככה אם ממנו חכמים הוא כן
יצא לבית שמש אברך אברך זה לגור בבית שמש
ואמר בריש דרכה לו מאוד קשה לא היה בית
כנסת ספרדי שמה גם היה צריך ללכת להתפלל
בעיר הישנה
באחד הימים אז הוא פגש שמה בודי עוד ספרדי
שהוא היה ברחולס היה לו כסף התחילו לדבר
שיש כאן הרבה תושבים אבל אין בית כנסת
אז העשיר הזה התלהב ואמר לא אברך תשמע אתה
תסדר את השטח הקצה ואני אשלם את כל הבניין
ה את כל הבניין
הוא הפעל, אברך הזה פעל מיד במרץ ובזרת
בסיעתא דשמיא הצליחו קיבלו שטח והיהודי
הזה בנה את כל הבניין של מקבל מניה ואחר
כך והוא נהיה שמה רב בית הכנסת ולא רק רב
בית הכנסת רק אומר שמה שיעורים בית הכנסת
שוקק חיים למאות ואלפים
מאות ואלפים ולא סתם זה שהוא פוסק שמה
והוא שיעורי טוירה שמה בקיצור סו דובר היה
שאברך שמה בבית שמש דף דוקה עלה ונתלה עד
מאוד אז האברך הזה סיפר כשהוא הורה לי
לעזוב את ירושלים נראה לי שהוא או לא מחשך
בעדי אני עזוב את ירושלים לא מספיק כל
הצמש
גולוס מה היה נראה לי ויטורים אדירים כולל
לעבודה שלה וגורניש הכל בגלל שביטרתי על
הסכום האדיר ה2 אלף שק בגלל של הרב לא
יהיה בטלטורה
למה יש יתברר שכדי מכיו שלנו לקים לפניכם
בגלל ששמה אני זוכר להרביץ והוא עלה מה לו
מה לו מה לו מה ש לדידון דבר אחד הלימוד
הראשון שמה שנראה לבן אדם הכי גרוע שריפת
דירה מזה הוא או לא מניסה לו עד מועיד
מועיד כי מה נשאר בירושלים אין נשאר אברך
מהשורה בכולל אין נשאר אברך כולל וככה הוא
אולו וניסא לו עד מועד לא תמיד השריפת
הדירה הזה עשה לו כל כך גדול
היא עוזב את העבודה הוא עוזב את הכולל
מגיעמקום שאין בית כנסת סת ובאמס זה היה
התובה הכי גדולה בשביל איך שהוא אולסר
בלימוד השני מביטולחרים לא מפסידים כאן
הוא ותר כאן הוא ידע 200 אלף שק לוותר למה
בשביל תיר אז אז הוא יטר והוא רק הוא רק
הרוויח מזה אני לא התכוונתי לוותר לרב
עובדיה דווקא לפעמים בשביל התיר של עצמך
יראת שמיים שלך אתה הולך לשמה בגלל שמה
יותר זול תוותר בשביל יראת שמיים קצת אתה
רק תרוויח כאן הוא ותר מהכסף בשביל התויר
של הרב ובדיה אומר מותר להיות גם בשיל
התויר שלך התב תוותר קצת בשביל אתה רק
תרוויח אתה לא תפסיד
רק תרוויח אם תחיה קצת תחיה קצת עם האמונס
איסון בביר אוילון אמונס איסון בביר
אוילום
ואלה טוילדוס יצחוק בן אברום אברום אוילדס
יצחוק אומר הבידס פנים הוא כותב יצחוק
ידוע יצחק מור על מידסמך צחוקסולי אלוקים
אברום זה אמונה רומאמינים
אז הוא אומר אברהם אמונה אם אתה רוצה לדעת
אם אתה באמת מאמין או לא הויל לדצחוק
תסתכל אם זה יוליד אצלך שמחה כי האמונה
אמיתית זה מצריך לשמח בן אדם רוצה אברם או
דסיצחק אם אתה רוצה לבחום בעצמך האם
האמונה שלך אם יש לך מדמונה בתוכ תתבונן
האם אברהם אוי לידזרים דוליד צריכה שמחה
למה אומר הפוסק בתהילים איך כתוב בתהילים
בואי בוא תחליבי ונעזור אותי ויעוזליבי זה
עושה שמחה
עכשיו הוא אומר ואלה תלס יצחוק בן אברהם
יצחק אתה יודע מה זה שמחה אמיתית רק שמגיע
מאמונה למה כי יש שמחה מזה שמחה מזה הכל
פורח אין אין לזה קיום
ציגורנישת
מסיבה חיצונית נוהגשמי זה פורח אבל שמחי
יצחוק בן אברם שתוצא התוצ של מונ לזה יש
איי איי איי כמה זה מחזק ככה כותב רבי חי
כותב קדקמח מה זה נקרא אמונה בתוכון כותב
שמה מאינגן בתוכן
ומאינגן בתוכון אשר לי חוזק בבטחנו
כאילו הבטיחו השמסבורך
הבטיחו ככה רבנו בחיים רב סנ רשונ
כאילו הבטיחו השם בורח אתה תמים בקדוש
ברוך הוא זה כאילו הקדוש ברוך הוא הבטיח
לך אם צדיק הדור היה מבטיח לך היית רגוע
הקדוש ברוך הוא הבטיח אמונה בקדוש ברוך
הוא כאילו הבטיחה השם צבורה וממילא אז רק
להתחזק
כן כי הבטיחה השם יסברך מסופר שהבריס קרוב
אח בחתונה הוא קיבל מהשבר שלו מחמיב העשיר
הוא קיבל רחוב בורשה
בורשה רחוב שלם בורשה הבירה עם כל הבתים
זה היהדו מה שהש נתן עבר תקופה אחרי
החתונה והוא ראה שההתעסקות עם דיירי הבתים
ושרנגני הרחוב זה מפריע לו מהלימודים אז
הוא החליט למכור את הכל אז הוא פנה לאיזה
מתווך שימצא לו כהנה שיקנה את כל הרחוב
פנד מתווך שמצא כונה שיקנה את כל הרחוב עד
האוכי ואוכי פרצה המלחמה מלחמת העולם
הראשונה
וממילא להבריסיז קרוב ברח ברח מברשה
ברח מברשה אחרי כן אחרי המלכו כשהוא חזר
לברשה אז המתווך הזה כבר לא היה בין החיים
כבר לא חי אז הרב מבריסק הלך לבתי הממשל
לברר מה עם הרחוב שלו ואז התגלה שהמתווך
הזה היה אישר מעלול עם גנ וגם גזלן גם
יוחד והוא והוא הוא הלך העביר את כל
הבעלות ברשימות העיר על השם שלו וממילא
הבריס קרוב נשאר בעיר מבחוסק רחוב שלם אתם
יודעים מה זה נשאר בלי כלום רחוב שלם
בברשה הבירה ושום דבר היה אמר כדי לחזק את
עצמו הרב מבריסק התיישב ולמד עשרות פעמים
הוא למד את שרבי בתוכו מחויבס על הבובובס
עשרות פעמים אחר כך אמר הרב מבריסק שעד
היום דמיתי בנפשי שעשיר זה מי שיש לו רחוב
שלם בורשה אבל עכשיו אני רואה שעשירוז
אמיתית זה מי שלומד עשרות פעמים שרה בתוכו
זה עשיר אמיתי טלוס יצחוק בן אברהם השמחה
האמיתי כשמגיע מטלוס
מהאמונה מהאמונה
מהאמונה זה מכל מכל הכיוונים
לדעת
איך אומר יומני יוביע
ולילו ללילו חבדועס לילו זה כשהולך ככה
כשלא הולך כשלא הולך הלילה אומר ללילה אחר
אתה רואה כבר עבר לילה וראית ויהי ערב
ויבוא כיום אחד תחכה גם יהיה ויום יום שני
יומים יבי ולילה ללילה חבז לילה אחד אומר
לשני אתה ראית כבר שהיה לילה ויצאת מזה
ויר ויבוא יה ומילא אז רק להתחזק עם שמחה
רק עם שמחה כתוב שקוברינו זכסו אלינו אמר
בסיף יומוב אמר כתוב שמה אמר לתלמידים
הננו זקנתי הריני אומר לכם ומזהיר אתכם
אם תהיו שרוים תמיד בשמחה יעזור לכם השם
יזבורך בכל מיני מצבים
ובאם לו מי יודע מה יהיה סף זה היה צבא
שלו
הריני או הנה אני קמתי הריני אומים עליכם
ומזהיר אתכם אם תהיושר תמיד בשמחה יעזור
לכם השם יזבור בכל מיני מצבים ובאם לו מי
יודע מה יהיה ספן וממילא אז רק להתחזק עם
שמח סמסופר אומר דו נוירו פרשת השבוע שלמה
הקדוש ברוך הוא סיב ככה שיצחק אבינו לא
ידע שעשו הוא בן רשע למה הקדוש ברוך הוא
סיבב שיצחק לא ידע שעשו הוא בן רשע שהוא
רוש מרדגבות אומרחסםספ
כי אי אפשר להמשיך ברכות רק אצל מי ששרוי
בשמחה ולכן הלוכ בשולח בור החיים כבכסים
שהכהן לא נוציא כפיים לבורךס עם ישראל
באבו כשהוא לא שרווי בשמחה כמו יומי הוא
לא הוא לא עושה די חנן לא נושא כפיים למה
כי כי לברך לא שייך להמשיך ברכות רק מי
ששרווי בשמחה ולכן אומר החסמסיפור אם יצחק
אבינו היה יודע את המצב של הבן שלו עש הוא
לא היה יכול להיות בשמחה וממילא לא היה
יכול לברך את יין בכל הברכות ויתן לכל
הליקים את השמיים ומה עושה הקדוש ברוך הוא
העלים ממנו מיצחוק את המצב של העזב שיחשוב
שיש לו שתי בנים צדיקים וממילא היה שרוי
בשמחה ובאמת מיד אחרי הברוךס נודע לו אמת
הקדוש ברוך הוא רצה שידע
מה זה ברגע שבן אדם בשמחה
לאן לאיך לאיפה הוא מגיע וממילא נו איך
בשמחה איך בשמחה הוא מביא משמרת ססומר
ששמע מהרבי מלובלין מחוי מלובלין שכתוב
פרשת השבוע בין שלישי לרביעי כשהיו הבארות
ורבו על זה אחר כך כתוב ויתיק
משום ויחפר באר החרס ולא ירובו עליה לא
רבו עליה ויקרו שמורחיבס
אז אומר ככה אחריז מלבנין אמר מה זה נקרא
ויטיק משום למה כתוב שמה ויטיק
אומר כתוב בזוהר הקודש על הפסוק ויאמר השם
אל מושה מה תצעק אלוי דבר על בני ישראל
ויסור בקריא סיים סוף זה כתוב אומר הזר
הקודש מה תיצק אלוי בתיקת על ימלסה בתיקו
מה הפירוש בתיקו אומר החויז מלובלין אני
אקריא את הלשון דרוימז להסיר דעתם
ולהסיר העניין מצרים מדעתם ואז תיבשר
מצרים זה כל הצרות תסיח משת אל תחשוב על
זה אל תתעמק שמה וככה תיבשע בתיק תעתק
מהמקום דרואים להסיח דעתם ולהסיר עניין
מצרים אתדעתם וזה שאמרו חז"ל על הפרנוסה
שהיא כקריאס ים סוף שסגולס אינגן הפרנוסי
גם כן על דרך זה להסיר הגאווה והמחשבה
מלחשוב בענגן הפרנוסי
אז הוא מסביר זה הפירוש ויג יתיק משום אז
ולא ירובו עליו ויתק משום זה הפירוש שקם
בפסוק ויתק מה זה ויתק אז הוא אומר ככה
וכים בכל העיגיונים שהם בחינת מצרים זאת
אומרת כל המיצרים שיש לבן אדם ובפרט בענין
הסוונים המרבים על האדם
ב כאן היו סוים
וזה מה שאומר הכוסוביק דהיינו שהתיק והסיר
את העניין מריבת המים מד דעתו וממחשבתו
ומשם זכה ויחפר באר החרס ולא ירובו עלי
אתה תתיק את המחשבה משמה תתיק הוא אומר זה
בכל מיני צורס אבל אומר בפרט מהסונם
שמריבים יודעים לרב של איזה צ'בר לתרס צבי
הגיע פעם מישהו אמר שמישהו רודף אותו
נוירועס סובל מהשני רדפס ניירנרועס
אמר לו הטרס צבי אתה יודע שחבל אז אם אחד
מושך כאן, אם אחד מושך כאן אז זה אבל אם
אחד משחרר את הידיים אז השני נופל תשחרר
אותו מהראש שלך הכל יפה אל תדאג אתה משך
כאן משך שמה הוא רודף אותי ואני רודף אתה
תשחרר אותו תשחרר את היד ויתק משום ולא
ירבו עליו היתק משום
כבר לא מדבר שכתוב מרב חיים בלוז'נר על זה
שזה בודוק מנוסה בדוקמנוסה
ששתי אנשים רבים, כן? ששתי אנשים במריבה
ואחד בקצה אפילו אם לא אחד בקצה העולם אחר
ואחד בקצה העולם. ברגע שהוא דן את השני
לכף זכות הוא מוריד את השינה, באותו רגע
יורד מהשני השינא ממנו. אומר זה בדוק עם
הנושא.
בדוק עם הנושא. והוא מסביר בזה פרשת השבוע
בסוף הפרשה שכתוב בסוף הפרש שכתוב השרףנו
אמרה לנקנו קום ברך לכך
עד עד שובחמסכו עד שעס ירגע מה כתוב הלאה
עד תשוב הפוכיחו ממכו אז אומר רב חיים לו
מה הכפל
עד השתו שבחיך עד שוב הפוכיך ממכו
רבקן אמרה לנק אבינו תברח
אשתו שהוא חמסכו מינ אמר אני לא יודע אני
לא יודע מתי אז היא אמרה עד שובך ממכו
כשאתה תראה אתה נרגע ממנו אז הוא נרגע ממך
מה יש לנו משג בנקב אבינו אבל על כלפונים
על על כלפונים הרעיון הוא בכל דבר אבל
נחזור לעניינינו הוא מדבר כאן על כל מיני
מצרים כל מיני צרות אל תשקע בזה הוא דיבר
על עניין פרנסה הוא דיבר על כל העניינים
אל תהיה שמה שקוע ויד תיק משום ואז אתה
נושע כזה מכתב יש מהרבי רב מנדה לביטבסקר
שהוא הוא כותב שמה שבן אדם שמעמיק מחשבתו
בדאגה אם זה על פרנסה אם זה משהו אחר ממיק
מחשבתו בדאגה
בזה גופה אתה מכניס את עצמך במעשר כמו
בתוך בצועה שאתה לא יכול לצאת מזה ולכן
צועקים אינו נהנים הוא כותב צועקים ואינם
נהנים למה בגלל שאתה שם את עצמ אתה סוגר
את עצמך במעצר אתה לא יכול אני אקחרי אולי
קצת מהלשון קצת צ'ובה קלוליס ככה כתב הרב
בנדל לביטפסקו קלוליס זה מופיע בפרי האורץ
מכתב חוב ביס
תשובה קלוליס על דאגת הפרנסה
הנה ידוע הוא אומר שעיקר האדם הוא המחשוב
וכמו הוא אומר שהחושב דברי טומא הרי הוא
טומא ואחד מי שמחשב אתנוכו על עניון את
הארה הרי הוא טוער וקודש אתה חושב דברים
טמאים אם אתה טמא מי שחושב מי שחושב דברים
טהורים אותו אומר אותו דבר הכל לפי החוישב
כמו יחין אומר החושב מצרותיו ודאגותיו הרי
הוא נעשה מקשה אחת של דאגה וממילא הוא
נכנס בתוך תוכם הרבה יותר ממה שהוא היה עד
עכשיו וממילא לא יכול להיפטר מזה למה כ
אתה חושב על זה אתה מכניס את עצמך שמה אתה
שמה במעצב
והנה הוא כותב בני כאילו קדיש בשנקוביץ'
מאיזה עיר בשנקוביץ' היו שולחים אליי כל
שנה ושנה הוא כותב מכתב בו הם בוכים
ומתוננים על עניות והדחקות שעלה בגורלם
שהם עניים ודחוקים ורק אומר אני יודע למה
זה למה רק מצעקתם זאת לכן הם לא נשאים
צועקים ואינם נהנים למה כי הם שרוים שמה
מכיוון שהם בוכים בכו מחשבתם סביב חסרום
פרנסתם אז הוא כותב בשנה הזאתי לא קיבלתי
מהם הכתב אני בטוח שהם כבר התאשרו בגלל
שהם לא בוכים בשנה הזו לא קיבלתי מהם את
המכתב
היא בזויסניסומך ובטוח שקיבלו עליהם את
העצה היוצה שלא לחשוב יומם ולילה על התרדה
והרעגה כי המחשבה על זה רק מחזקת יותר על
כן ברור לי שרווח להם
וזה כבר כתוב מהמארל המהרל כותב את זה
בבמציא לג
שהגמורה אומרת שמה הפסוק אפס כי לא יהיה
בכואב יוון דורש את הגמורה אומר רב יהודה
כל המקם בעצמו יקח
סוף בו לידי כך מסביר המהרל
מחידוש הגודס שכשאדם מפחד מתיירה מעניות
סופו בזה גופ הרי גורם לעצמו שהניות תבוא
עליו שנאמרת אשר יגור אותי יבוא לי כי אתה
מפחד מזה אל תשקע בזה אל תחשוב על זה כל
הזמן המחשבות והדאגות אתה מכניס את עצמך
שמה אז הוא מסביר המהרל תשמעו טוב לשון של
המהרל
כי כאשר ירמאי זה דבר כשבן אדם מפחד מאיזה
משהו הרי הוא מקטין עצמו תחת דבר זה בזה
גורם שיקרה דבר זה בפועל בגלל שאתה חושב
כל כך הרבה על זה אתה מקין את עצמך תחת
דבר הזה בזה אתה קורם שיבוא בפועל ועל זה
הוא מביא ראיה ממה בן אדם אומר לוקח לוח
של עץ לוח עץ ושם את זה על הנהר קושר את
זה מצד הזה קושר את זה מצד הזה הוא הולך
על הלוח עץ 99% שהוא נופל קרוב הוא לנפילה
מענגן אותו לוח עץ תשים כאן בין קיר לקיר
על הבלטה על הרצפה אתה לא תיפול ודאי שלא
תיפול למה שמה בנהר אתה נופל אתה יודע למה
זה קשור טוב על למה הוא נופל כי שמה הוא
חושב מלפול מפחד מלפול הוא חושב מלפול לכן
הוא נופל אז אתה רואה שהמחשוב זה מביא את
הדבר בזה שאתה חושב על זה יראיזה דבר הרי
הוא מקדין את עצמו תחת דבר זה ובזה גורם ש
שיקרה דבר זה בפועכיו
אצל זה מה משומר בכל ענייני אדם שחושש
מענייני עניות סופו בלדי כך מה שאין כן
אחד שמתחזק בוטח בשם שיחיש לו כל טוב בשום
רול לא יטובטר בשם אחרי זה לזהבנו בזכות
אלה המחשבות מצול מקולה אתם יודעים הרחל
אומר את זה ככה ש מביא גם את הגמורה בסוף
מסכת סברוכס שהגמורה אומרת שאסור לפחד כי
היית שרגו אותי יובל פחד פחדתי ויסויני
דבר שאני מפחד זה יכול יכול להביא את יכול
להביא לבן אדם את מה שאתה מפחד ממנו אז
אסור לפחד אסור לפחד לפתוח בשם תפתח בשם
תהיה שמח אל תפחד
למה כי הפחד אומר הלשון של הרב בן נחל זה
כאבן שואבת מה זה אבן שואבת מגנט זה כמו
מגנט להביא את הדבר אז אומר אחד שמפחד
מהקדוש ברוך הוא אז מביא את הקדוש ברוך
הוא אליו
אם זה אבות שפחד מביא אחד שמפחד מהקדוש
הקדוש ברוך הוא מביא את איי איי איי מביא
את הקדוש ברוך הוא אליו הוא
אוי כמה כמה הוא מאושר נד שם שזוכה להביא
את הקדוש ברוך הוא אליו כמה הבן אדם הזה
מאושר
וכבר דיברנו מישהו שואל איך איך הרי מה
שכתוב כאן במהרל ומה שיקראנו את המכתב של
הפרי האורץ מהפירוש שאסור ארו לך להישקע
בדבר אל תשקע בן אדם הוא לא מהלך הוא מפחד
ממש לא מדברים כאן אבל תפסיק לחפור שמה
תפסיק מה שיותר תשי דעת משמה מה שיותר תצא
ויתיק משום ויתק ממילא ולא ירובו לא ויתק
תעתק משמה
סיפרנו שמישהו נכנס פעם מאיזה בחור לשים
יש לו הר של צרות הוא בחר לא יכול להירגע
לא יכול להירגע שהוא לא יכול להירגע משיב
ראה שוא לא יכול להרגיע אותו שום הוא נתן
לו מים הכניס שמה יד מלא עם מלחוף מלא
מלח נכנס לתוך אמר לו תשתה מתחיל
לשתות לא יכול לשתות
זה מלוח לא יכול אחר כך היו צריכים להרגיע
את הבחור הוציא אותו קצת לטיול הוא עבר
דרך הגם מים על יד הגם מים הראשי לקח עוד
הפעם תוך חופן מלא מלח
שפך אותו לאגם לקח קח הוציא מהגם אמר
לו תשתה איך איך ה שאתה איי מים חיים
מתוקים טוב מאוד ה מים חיים שאלו אותו
הראשי אותו חופן מלח שהכנסתי בבית אתה
אמרת זה מלוח אתה לא יכול בלשון אתה לא
יכול וכאן זה היה אותו חופן מלח למה למה
למה כאן שתית ושמה לא הנה וכחו התשובה
פשוטה שמה שמה זה היה מרוכז בכוס אחד כאן
החו המלך התפזר גם גדול. מי מרגיש את זה?
אמר לו אותו דבר. תדע לך חופן מלח זה בא
מהשמיים אבל אתה כלי זה אתה מכין. אם אתה
תתרכז רק בזה, אתה מכניס את זה לתוך כלי,
אז אתה באמת לא יכול לשתות את זה. זה אתה
לא יכול, אתה לא יכול להירגע. תפזר את זה.
יש עוד דברים טובים. תחשוב קצת את הדברים
הטובים שלך. לא רק שלך, תחשוב על עוד
דברים. יש אומם לא יוב. מה התרכזת קם?
בתוך את הכלי אתה מכין. אם זה יהיה כלי או
גם מים. תחשוב על דברים אחרים. תפזר קצת
את המחשבה. זה זה מה שכתוב כאן במערב זה
מהמכתב
אדם נשאר כל היום סביב הייסורים והסבל אז
המרירות מרוגשת ביותר והקושי עצום ובלתי
נסבל אבל אתה יכול לעשות בן אדם יכול
להיות כגם מלא מים להרחיב את המבט להשליך
את הייסורים לתוך מי חיים שזה
עם השם חיזקו בנסחסק
כתוב בפרשה
ויורבו רוגרור עם רוי יצחוק מרנו
ויקרו בין שלישי לרביזה רבו על זה
ויקרס
באר אחרת ויורבו גם
סיטנו
כתוב בספורים הקדושים
שקם בתר לא כתוב בכלל מי ניצח רב הוא למה
כי ידוע מהראשונים שכל העניין הבאות כאן
התורה לא מספרת סתם מדור מהז כאן למל
דשמיא מי מדבר מה שהרמבן מסביר כאן אבל
כתוב שהרי כל העניינים מל דשמיא בעניון
לדשמיא יש דבר אחד ויריבו שתריב קצת
מדברים על העיניים ועל השפתיים לסגור את
העיניים לגות ברוחניות צריך להיות מריבה
ויוריבו אחרת איך אומר הבלטורים עיסוב
גימטריה שולוים איסוב הוא אישי שלום אפילו
עם חיות ביער הוא רב עם מי מי הוא לא רב
עם כולם הוא רב אבל אם עם היצרור רוצה
לחיות בשלום הוא לא הוא לא הוא רוצה לחיות
אותו בשלום זה כזה אחד זה עשו אחד שהוא רק
רב ויורבו לא כתוב מי ניצח ווריבו מריבות
מריבות
ולהתחיל להתחיל קצת לעשות למיסכם להתחיל
להריב קצת לריב עם היצר
איי איי איי איי איי רבי יסאי
בכל העניים בכל המון הסב הסבא הקדיש הרב
משמור תחללו היה אומר כתוב הפסוק נקרא מחר
בבוקר ואחר יוצא אוכי ויודו יוחזסי
ויסוב מה הפירוש הפשוט למה יודח קי ויסוב
הוא כ רצה להיות הבכור כן הוא רצה להיות
הבכור יאנק מחזיק לו את הרגל הוא כבר היה
בחוץ מה אתה מחזיק לו את הרגל תוכל למשוך
אותו הוא כבר בחוץ מה אתה מחזיק לו את
הרגל אז אמר שידוע מהקוץ כרבי שהקוץ כרבי
אמר שבכל דב מצב אם זה ברוחניות אם זה
בגשמיות לפעמים בן אדם מגיע לא רואה
שההשתדלות שלי תעזור כאן אם זה ברוחניות
רואה את עצמו כבר אה איפה יצא ממני עוד
משהו אם זה בגשמיות
חובות
לא נראה לו שהוא יוכל לצאת מהחובות האלו
אז אומר הברוך הוא שהבן אדם חושב שהוא
עושה ולכן לכן הוא שבו לא יכול לעשות בן
אדם צריך להמין אתה לא עושה שום דבר הקדוש
ברוך הוא צריך יוצא ממך דבר אחד השתדלות
עד הסוף ואחר כך הקדוש ברוך הוא יעזור זה
מה שהיה כאן יין כבובינו ראה איזה בחוץ מה
לעשות הוא כבר בחוץ אבל זוכר אני יהודי
הרי הקדוש ברוך הוא עושה אם אני בן אדם
עושה אשתדלוס הקדוש ברוך הוא עושה המשהוד
חזס והכב אחז מה יהסוף לכן איסף מכר לו את
הפכויות בן אדם עושה מה שהוא יכול אתה
תעשה מה שאתה יכול אחר כך הקדוש ברוך הוא
יעזור
ויורבו גם עליו הוא רוצה תריב קצת קצת
אקשן נתחיל לעשות משהו נתחיל לעשות משהו
איך איך אומר הדברי ישראל מה זה ויבז
וסבור
מה זה ויבז וסבורו
בכורה זה נקרא התחלה אין לי כוח להתחיל זה
עשו עצלות עצבות עצלות אני לא יכול להתחיל
שום דבר זה נקרא איסוב מה מה אומר רשי מה
זה איסוף זאת אומרת על שם עשוי, על שם
שהיה נעשה ונגמר בשערו כבין שנים הרבה.
נכון? מה פירוש? הרעיון הוא אוהב את
המנוחה לשבת בטל לחשוב כאילו הכל כבר נעשה
עיסו הכל כבר נעשה הליתי נינו מה זה אפילו
כפית הוא לא יכול לקחת לפה אה עליתי
אפילו אצבע ממים קרים לו זה איסוף ההפך
מזה יין כמ יודע אחרי זה קי עושים מה
שאפשר תמיד תמיד ועושים מה שאפשר לא אין
לי כוח אין לי כוח מבינים את השפה אין לי
לא אני יקר אין לי כוח
אתה צריך להחליט עם מי עם מי מהתומים אתה
הולך כאן יזביר הפרשה אומר רש"י
אצל ינק אבינו כתוב הפוך כתוב הראשון כולם
הרי מדברים על זה ייןק פיכס לוצס מה ינק
פחז לוצס הרי למד שמה גם מלך לדק כל הטר
כולו מה הוא רוצה לווצס כי רצה יגיע שמה
זה בלי יגיע אין בדיוק ההפך הוא רצה יגיע
וידע זה מה הקדוש ברוך הוא רוצה כאן
כצוריסו מלכים אנושים זה בטוחל זה לעבוד
עזב גמטריה שולה גונשט הוא לא
אומר החופץ חיים הוא אומר קצת משהו אחר על
הבארות שהיה כאן רבו בראשון רבו בשני יקר
שמסיטנו אחר כך כתוב פר אחר והיה תקשופר
באר אחרץ ולא ירבו
ויקרא שמו רחובס אומר החפץ חיים עניגן
הבארות אשר חוף הרצחוק מלמדינו
שלאו לא ירפה האדם את ידיו מלהמשיך את
העסק אשר התחיל אל יאוש ואל כישלום
שמעו איך אתה לא אומר לעולם לא ירפא אדם
את ידיו מלהמשיך את העסק אשר התחיל על יוש
ואל כישלון זה כבר לא הולך אם יצחק אבינו
חפר ולא מצא מים חפר באר אחרת כלום לא ככה
חפר באר אחרת אחרת עד שמצא מים ואם רבו
עליה חפר באר אחרת וכמו כן אומר החופץ
חיים המשיך במלכס החפירה עד שסוף דבר חפר
ומצא באר שלא רבו עליה וכרושמורבוס
אומר החופץ חיים כןדובו בכל הענגיונים
החומריים והרוכניים
הם במסחר והם בלימוד התורה לא שחפץ חיים
הם במסחר והם בלימוד התורה ואם מישהווא
אינו מצליח בתחילה בלימודווי אל יעז זה
בסטור כי סוף הכובד לא ואם נכשל תחילה אבל
יעמוד על המטוס בסוף
התחיל תמשיך אל אל תיבה תלך הלאה
אל תיבהל
יש איזה וט אומרים מר דגבות
שכתוב בתוהר אצל אברהם אבינו כי ידעתיו
למנה שיצבה אז בונוב
אז ביסחוב בונוב זה לא רבים
היה לברום אבינו היו עוד ילדים קראנו שבת
חי סור מה קראנו ויה יוסף אברהם ויקחישמו
כטורו מה היה ותלד לו דמרון ס יוקשו
סישבוקס מדיון אתם זוכרים היה אז מה פושקי
ידעתי צדיק היה רק בן אחד יצחוק אבינו היה
צדיק שער אתם יודעים מה הם היו שער כולם
יודעים מה הם היו נו אז מה הפרוש כי ידעת
שיצב אזבונוב מה לא שרבי עם אסבונוב
אמר אתה יודע מה זה אסבונוב כי הוא עשה כל
מה שיכל יצא רק יצחק אבל מה אבל הוא עשה
אצלו זה נחשב על מה שיצא בסבונוב אברהם
אבינו עשה את האשתדלוסבונוב אצל הקדוש
ברוך הוא כמה שאתה עושה את האשתדלוס אתה
עושה את האשתדלוס הוא עשה את האשתדטלוסלוס
בונו אצלו זה נחשב כאילו יציבה אל כל
בונוב כאילו כולם צדיקים כלפי אברהם אבינו
השכר כאילו כולם הבנים צדיקים למה כי ה
כי הוא כי הוא עשה אתדלוס
אם נגענו בזה כתוב בציתקס צדק רב צודק
הכהן מלובלין אומר את זה כולם זוכרים את
הגמורה שישענו והגיע לחזקיהו מלך ודו אמר
לו אתה הולך למות מוסת ולסיכיה למה כי אתה
לא עסקת פריפרי ולא התחתנת אז הוא אמר לו
כי ראיתי שיצא ממני בנים בנין דלאה בנים
לא טובים מהנה לו דקף של רחמון לו
זה לא העסק שלך אומר צודק דגבות
הגמרא אומרת קוש טרבסר של בסרבי של
ממלחזגלן
יש בתים מאוד כרובים מזה תרבו בתכביס יותר
גרוע מלחמת גוגמוגי
אז אומר רב צודק אתה יודע למה כשיש מחלה
למישהו מבין שזה גזירה מהשמיים הוא מבין
הוא יודע שזה גזירה ממילא זה יותר קל הוא
מתפלל כאן הוא לא קולט שזה שזה גזירה או
שהוא משים את עצמו משים את השני לא יודע
הוא לא מבין שזה גזירה וזה אמר שהיה נובי
לחזקיהו הוא אמר לו אני רואה שיצאו בנים
לא טובים הוא אמר בדיקף של רחמנה לא מלח
זה גזירה כמו מחלה מה זה העסק אתה לא בכל
דבר אתה יודע שזה גזירה והוא מסביר זה
הפירוש קושר בוס הרבה שלא יודע מיוזה
מלחמת גמ לא מבין שזה גזירה
אמר לי איזה ראש השיבה ראש השישיבה מאוד
חשוב
שכמה כמה הבנים שלו לידר ירדו מהדרך אז
הוא סיפר לי שהוא שמע שמע את זה ממקור
מכלי ריש שרב שלמה כזביל רקש קדוש עם הזה
מישהו נכנס אליו שהיה לו בנים שירדו מהדרך
אז שאל אותו תגיד לי אתה השם בזה אתה עשית
את זה אמר לו לא מה פתאום אז מהרגע הזה
שתסיח דעת מזה אתה חייב להסיר דעת מזה
האבא יש לו האבא בשמיים יש לו כאילו ילדים
כאלו ילדים אל תתערב בעניינים של האבא
דקף של רחמון עולם נתן לו להבין לא
אני לא אומר זה זה ברור צריכים לעשות
צריכים לעשות מה שצריך לעשות יש היום
ארגונים על זה ובסוף רואים איך שבע בעזרת
השם כולם חוזרים וכולם יחזרו בתשובה יחזרו
כולם כולם לחי קבוצם בעזרת השם במהירות
מקווים רק שההורים ישנו יותר רגוע
ישנו יותר רגוע כי זה בדקף שדרחמונ לא יתה
כל אנחנו מבינים כמו שאתה לא מבין דברים
אחרים אתה בזה גם לא מבין אל תשים את עצמך
ואל אתה בזה גם לא מבין
ואם נגענו בנושא הזה
שזה
בסגן הסבא שלי רבי שמור תחיל היה חוזר על
זה תמיד בפרשסטלדס
שהיה ככה הוא אמר שהבלגר ערוב הרא לו פעם
היה לו את הטירס שהסבים שלו הסבא רבא שלו
כתב אז היה ות הוא יראה לו פעם וט
שהשר שולם האדמור מבלז הראשון היה כתוב
שהוא אמר את הבורט הזה
כשרב מוישה ללבר היה אצלו ביקור על הדרך
לאוניה שהוא נסע לארץ ישראל הרי נסע לארץ
ישראל בשבועות האחרונים שלו אזכשהוא היה
לדרך להיפרד אז הוא אמר את הורות הזה השר
שולם מה היה אבות שכתוב בפסוק יוסף השם
עליכם עליכם ועל בניכם מה הכפל הראשון
יוסף השם עליכם עליכם על נרך אמר השר שולם
שככה ידוע שכשרים בנים טובים אז צריכים
לפני כן ידוע אור החיים הקדוש צריכים לפני
כן
אז חס וחלילה אז מה זה עבוד אם חס וחלילה
לא אז זה עבוד אמר לא לא יוסף השם עליכם
אם ההורים חוזרים בתשובה אז עליכם על
בניכם אז אוטומטי הבנים גם חוזרים בתשובה
הסבא היה חוזר על זה בכל שנה בפרשת טולדס
אמר אמר ואל תל יצחוק בן אברם אברום
אוילדס יצחוק אז כלם שואלים אם כתוב כבר
יצחק בן אברהם למה כתוב עוד הפעם אברהם או
דסחוק אמר אין לנו מושג מה זה אברהם אבינו
אין לנו מושג מה זה יצחק אבינו הכתורי
רוצה ללמד אותנו שאפילו אחרי שכבר יש יצחק
בן אברהם יכול להיות מחדש אברהם
ולידסיצחות יכול להיות מחדש כשההורים
והקדוש ברוך הוא ישמח את כל כולנו אבל
נחזור לענייננו
זה
ש שמה הפירוש
ויס ויקב אמור מפרש מה שחז"ל אומרים עיסה
ויעקב אמור מפרשה
יין קב זה דבר שכל הזמן מתחזק ומתחדש
יש אומרים וט שכתוב ויהב יצחק עשו כציד
בפיב הוא אהב את עשו כצית בפיב
כולנו יודעים היו גדויל הדוירס ודוירס
שעוברו עם כל הסיפורים שהם ראו על המצח כן
שנכנסו אליו חזרו בתשובה ראו ידעו רואה על
המצח
כן רעדו לפני שנכנסו חזרו בתשורואים הוא
רואה על המצח כן אז יצרי בנו שהיה רבש של
כל הרבס אז הוא לא ראה על המצח איך היה
יכל איך יכל להרמות אותו מה הפירוש היה
יצחק איך הוא איך הוא לא ידע
איך הוא לא ידע אומר מרדגות
איך יצחק אבינו לא ידע ידוע הסיפור
שמספרים שהיה אצל החוז מלובדן
הזכירו לפניו פעם את איזה מוסר מוסר מלשין
שהוא היה אחראי לרציחה ווא מצץ דם יהודי
מצץ דם והזכיר אותו פעם לחוויז מלובדין
שיר לטפל אותו לסלק אותו מכאן לסלק אותו
מהעולם החוז מלודין הסתכל בקביטו אמר
אנחנו אני לא יודע מה מה אתם רוצים הוא
זורח ומאיר בכל העולמות
מה נודע אחר כך שהיה באמצע חניקלכת באמצע
הדלקת נרות חנוכה אחרי היה באמצע ברית
מילה עבור הוא הרעיון לא רק בנרות ולא רק
בברית מילה הרעיון כשבן אדם עושה מצווה אז
הוא מהיר וזורח הוא לא יכל לראות עליו רע
אומר יצחוק אבינו מתי הוא ראה את עסוק ציד
בפיו כשנתן לו כיבוד נתן לו לאכול אז הוא
לא ראה שום רע הוא לא יכל לראות עליו שום
רע פעם אחד כשהוא שלח אותו להביא לו שיביא
לו אוכל והוא הלך מה כתוב בתרגונס מה הוא
הביא כלב ולכן אז אז מיד כתוב ויה חדיצרוד
גדול עד מוד אז הוא ראה כי אין פסיכונ
מתחתוב אז תגלה לו מזה העסב הזה כי אז הוא
לא עסק במצווה אז כתוב בפרק דרב ליעזר
שהביא לו כלב הוא ביקש ממנו צודו לך תביא
ליצון הוא הלך הביא כלב הביא כלב ואז הוא
באמת ראה ויחד יצחק עוד גדול מאוד עוד
מאוד מה זה חיזוק בשבילנו בן אדם חושב אני
כבר גרוע אני יכול ללמוד עכשיו איי אני
גרוע אני יכול לעשות מצווה אני באמת לא
בסדר אבל עשיו אני לא אף אחד מאיתנו לא
עשו. ואם עסוף זרח והיר שיצחק לא יכל
לראות עליו רע, אז כשאנחנו עסוקים במצווה,
כמה אנחנו זורחים ומהירים? מה לא? מה לא?
כמה אנחנו זורחים ומהירים?
אז רק להתחזק.
להתחזק מעכשיו.
המשך חוכמה אומר מרדיגבות.
אמרנו
כתוב ב ידוע שבש"ס הקדקיד כתוב ויר והנה
האיל אחר נאכז בסוח בקרנוב אייל אחר מה זה
אייל אחר ידוע החוי זה מלובלין כתוב
שהקדוש ברוך הוא יראה לאברום אבינו אתה
רואה את העקידה יש כאן עקידה יש אייל אחה
יש עוד הקדה עוד עקידה כל דור מה נכס בסבח
כשבן אדם מסובך כאם באיזה תאווה לא עלינו
טייבוה מידרעה
והוא נאכז בסח לוחם עם עצמו זה עוד הקידה
איילחר נאכז בקרנוב אומר החוויזם לובלין
בקרניו לשון כיכור הנויר פונוב
טועל אוירוי עד כיסא הכובת
ככה אמר החוז מדבר
יש עוד הקדומ
המשכוכ ממר דגבות
ואקרו אילוב כתובד קרו כ מלאך השם מן
השמיים מה צריך לכתוב מן השמיים ודאי
מהשמיים רק מאיפה המלאך דיבר מהעץ ודאי
מהשמיים המילה מן השמיים מיותר אומר
מהמנוירו
בן אדם עומד בניסיון אומר בן אדם אברהם
אבינו הקד שמה המנהיה שמה המקום נהיה
קודשי הקודשים
בקודשי הקודשים כתוב וכל אדם לא יהיה
באוהל מועד אסור לאף אחד להיכנס קודשי
קודש יום כיפור לפני ולפנים כתוב וכל
אודום לא יהיה באו מועד. מה כתוב
בירושלמי? אפילו אויסם שנאמר מהם פניהם
פני אדם אפילו מלאך היה אסור לו להיכנס
מלאך אסור לו להיכנס אז אומר ויקרא אליו
מלאך השם מן השמיים היה אסור לצאת לו
מהשמיים כי כאן יהיה קודש קודשים הוא קרה
לו מהשמיים היה אסור לו לזוז לא לצאת
מהמחצ כאן נהיה קודש קודשים כ המקום נהיה
קודש קודשים מקום הכדה על זה תם בן אדם
הולך וסוגר את העיניים נהיה קודש קודשים
כאן נהיה יותר קדוש מהשמיים ברגע אחד מה
שנהיה מבן אדם ברגע ח שמתחזק
שמתחזק
אוי כשמתחזקים
כל אחד ואחד
חייבים להדגיש שמדברים להתחזק
כתוב
רש"י אומר עקב אשומע אברם בכולי
וישמר משמרתי
מצו ישי חוקו יסי וסורו יסי מה זה משמרתי
אומר רש"י זה גזירות להרחוקה על הזור שבטו
הרחקה גדרים גדר ביראת שמיים גדר
גדר מה מה שחכמים גזרו עלינו לא לעשות את
זה להרחיק את האדם מעבירה
לא את העבירה אלא הגדר לפני כן זה נקרא
משמעותרתי אחר כך מה זה מצוות יסיי מצוות
צריך להיות כמו כיבודם וכל גזל שפחוזדומם
מה זה חוקיסי מצוות שגזרות קבלטעם מה זה
סרוויסוי זה הלוכל שמסינט שבעל פה
אז שולם שואלים למה אבל כתוב משמרתי
הראשון קודם תכתוב את המצוות קודם תכתוב
את העבירות אחר כך הגדר להרחקה. למה אתה
כותב קודם השמרתי קודם את את הגדר? איי
איי איי איי איי איי איי
למה זה כתוב קודם?
משמרתי זה נקרא מה שדרבונו
הגזרות דרבונו מה שרחיקו מה שרחיקו אז את
זה היית צריך לכתוב אחרי מצויסחוקס וסורס
אחר כך תכתוב משמרתי
איי איי איי אומר הרב אוזנו בשבט הליבי
כותב
ש דרכום של צדיקים זה הדבר הראשון זהירות
ובגדרים כי זה שומר לא לפגע בעיקרי התורה
אומר כמו שאתה רואה גנב רוצה להיכנס לפרדס
לגנוב פירות איך איך איך הוא נכנס? קודם
פורץ את הגדע, אחר כך הוא נכנס. בן אדם
מגיע לעבירות רק על ידי פריצת גדע. וממילא
התורה אומרת הדבר הראשון, משמרת אותי. שמה
תשמר, שמה,
שמה תישמר. אי אפשר להיכנס לג אף אחד לא
נכנס לפרדס בלי לפרוץ את הגדר. תשמור על
הגדר מה שחז"ל גידרו אותך.
אל תהיה אוי בחכם, אל תהיה חכמלוג. אומר
הדבר ידוע אמר הרב אוזנו שבמשך התורות כל
פורצי גדרי גדרות עולם שגדרו ראשונים כ
איך פרצו קודם פרצו איזה גדר ואחר כך
התפקרו עד שיצאו מהדת רחמנא ניסן זה התחיל
עם מגדרים
אז זה התורה אומרת התורה אומרת אומר הרב
לא רק שאברהם אבינו שמר משמרת את הגזרות
אלא המשמרת הדייה יותר חשוב הדבר הראשון
זה היה אצלו משמרתי לא רק שש אברהם אבינו
שמר את כל גזר חז"ל כחו בצורות אלא זה היה
הדבר הראשון במעלה אצלו השמיר על הגדורים
מסוגים בלי לזוז מזה כם לא היינו ואישמרתי
כי רק אחרי שיש משמרתי גדר רק אחרי כן
אפשר להגיע מצבויסחוקס וסרוויס
איי איי איי מסיין הרב אוזנר וממנו ירוש
לדורות בתכונת הנפש של כל בר ישראל השומר
תורה ומצוות בעובד השם להיות שומר משמר את
הקודש בגדרים בסייגים
נוס
כתוב לכן
וגודוי אוחזס
בקי ועיסב פודחזס בקי ועיסב אומר הטירזוב
המגן מזלשיץ אמר היצר הורה לא מחתיא בן
אדם לא מתחיל בהתחלה עם עבירות חמורות
בהתחלה הוא מפטא אותו לעבירה קלה בדברים
שאדם דש בעקבו אם ישמע אמר לו לזה ימשיך
אותו לעברה חמורה היום אומר לו עשה ככה
למחר הוא אומר לו עשה ככה עד שבגיד עבודה
זכה אז עיקר העבודה של בן אדם לא לתת לו
פתח קטן והתחלה שלא יוכל להיכנס מיד כשהוא
מתחיל לעשית אותו בדבר קל מיד להכניע אותו
אז אומר יעקב אבינו כתוב וידו אוחז בעקב
עשו הוא נזהר כשמיד כשבא עשו זה היצרור
לחתו בדברים שאדם דש בעקב שהוא בא שמה אז
ידו של יעקב מיד אוחזת בו שמה להכניע אותו
[מוזיקה]
שמה להכניות אותו כשהוא עוד בעקב
בדרך צחוס היה בינם קורניג
מישהו יוציא איזה מחשב קטן
מה זה לקח שבר את זה אמר רבי זה כלום לא
יודע מחשבונות למה שברת אמר אותו צריכים
להרוג כשהוא קטן
וכזקי
ויסוב אתם קייסוב זה
לך זה
[מוזיקה]
ידוע אבות שאומרים
שרבי סוכדוב בלזר גם היה אתמול היוצת שלו
יעקב פרחס לצאת כשהוא היה במאי אמו מה
הבעיה הוא ישב ולמד איתו כל התורה כולה
מלאך לומד איתך כל התורה כולה
מלאך אתה נמצא על יד מלאך לומד איתך אומר
כן כן מלאך לומד אבל לא על יד חבר כמו עשו
זה השם הוא יהרוס אותי לכן הוא רצה פרחס
לצאת
ישבת שם זה פירוש גדרים ביראת שמיים לברוח
מחברים רעים
להישמר מחברים רעים
יש בוט מורה של אחסמסויפר והדברים כמה
אומרים אותו בוט שכש
סורו אמנו אמרה לאברהם אבינו על ישמואל
גרש את האמה הזאת ואת בנה כי לא ירש בין
האמה הזאת עם בני יצחק אתם זוכרים כתוב
וירא הדוברו מאויד בעיני אברהם על אודות
בנו
ויראה מה היה על אודות בנו מה היה כאן
הוויכוח סור אמנו בחדה ישמעל שלא יהיה כאן
הוא יהרוס את יצחוק הוא יכול לקלקל את חס
וחלילה את יצחק אבינו ואברהם אבינו אומר
אחסםסופר אמר יצחק אבינו יצחק הקידסו יצחק
הבעל הקידה הוא הקשר להרוס אותו יצחק
אבינו חשב כתוב בספורים אברהם אבינו חשב
אולי מי שישאר כאן ישמואל מה יש אולי ישפר
את ישמואל
יסור ימין פי חדה לא לא כי ישמואל יהרוס
אותו רחמ רחמנא ליצלני פי חדה
מה הקדוש ברוך הוא אמר לו על זה כולה שמכו
סורשמה בכה אומר אחסמסופר אפילו יצחק
אבינו צריכים להיזהר מחברים רעים רחמנא
ליצלן חברים רעים להישמר נישמר מחברים
רעים
כתוב בך הטל מדרש בו התו סמנכו אומר
מרדגות שלמה את הסמך תלמד הרשב אומר שלמה
אברהם אבינו הקדוש ברוך הוא אמר לאברהם
אבינו לך לכו מארצכם לתביךו אני אקריא קצת
את הלשון שלו מרש מרבי זינו רשוננים
תעומד של הרשבו אומר ולא מאיר ליבו לצאת
ממקומו למה לך לך כדי שלא ישתכע בין
הרשעים ויכשיליו הם יכשילו אותו בשקריהם
ובפחזותם כי הרבה שכנים רעים עושים שכנים
רעים הרבה הרבה עושים שאף על פי תשמעו
לשון שאף על פי שיהיה אודום צדיק שולם
וליבל לשמיים רוסמודה בחברת הרשעים אתה
נמצא הרבה זמן עם רשעים הטבע הנמשך אחריהם
ואין אדם מרגיש עד שמצא עצמו יצא מדרך
צדקותיו ובא לטבע הרשעים תרסמ ועל כן הוא
ממשיך יש לכל בעל נפש שרוצה עבודת שמיים
להידבק באמת להתרחק מהשקר רצוני לומר
להתרחק ממתי שקר כדי שלא ימשכו אחריהם
וזהו שאיר השם בורח לבב אברהם אבינו לעזוב
ארצו ומולדתו עם בית אבי ולהתרחק מהם כדי
שלא ימשך טבעו אחריהם רבותיי אתם יודעים
יודעים איפה אברהם אבינו הזיה כבר היה
אחרי אורקס כבר כבר היה נכנס לאש למן
כבודו יתברך אפילו אחי הקדוש ברוך הוא
אומר תיזהר מהם אל תהיה בכזה סביבה אז אף
אחד לא יכול להגיד אני מבטח אברהם אבינו
אחרי אור כסדים אומר הטרסמכו הקדוש ברוך
הוא אומר לו תיזהר תיזהר מסביבה רעה תזה
תיזהר משמה
מנדצלן
זה לשון הרמבם הידוע דרך בריאתו של אדם
להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחריה וחבריו
ונוהג כמנהג אנשי מדינתו
וממילא רב יסאי אני לא מדבר דווקא לבחורים
ולאברכים צעירים שהם צריכים להיזהר בחברים
אברהם אבינו היה אז בגיל 75 אין לנו מושג
מה זה אברהם אבינו כבר היה בגיל 75 וכבר
היה אחרי אורכזדים ואמרו לא חברים חס
וחלילה לא היה לו חברים הקדוש ברוך הוא
אומר תתרחק מסביבה רעה
כל אחד יבין לבד היום מה זה חבר רע אם זה
כביניס אם זה קבוצות שלא נדע
תתרחק תתרחק משמה
גדורים מסיגים על זה הקדוש ברוך הוא כתוב
כבר דיברנו גדרים מסייגים על זה הקדוש
ברוך הוא משלם שכר בעולם הזה
הרבינו רבינו בחי כותב
רבינו בחי כותב פרשת השבוע כתוב ויושב
יצחוק ויחפור את באר המים אשר חברו בימי
אברהם אביו יסתמו פלישתים אחרי מוס אברהם
ויקרו לו אין שימוס כשימוס אשקור לו אוב
כמו השמות שקור לו
מה התורה מדגישה שהוא קרא אותם שמות שאבא
קרא מה התורה רוצה להגיד הקריא את הלשון
של רבינו בחיבי סנ רשוני אומר קורו לו הם
כש ש מותה שקרא להם אביו ועשה כן לכבוד
אביו לכבוד אביו וממה שהתורה הזה התורה
מודיעה את זה נראה שנחשב לו לזכות ויש בזה
סאורסוס בקלוחמו שמה שלא ישנה אדם מדרך
אבותיו התורה אומרת כשמות שקרא להם נבי מה
יש ואם אני אשנה שם אחר מה קרה לא התורה
אומרת את תדע שזה נחשב לו לזכות אומר רבנו
בחיה ממה שהתורה הודיעה זה נראה שנחשב לו
לזכות ויש בזה יסאורז וכבושל שלא ישנה אדם
מדרך אבותיו. שהרי יצחוק אפילו את שמות
הבהירות שקרא אביו לא רצה לשנותן. וזה
קכור לדרכי האבות ומנהגותיהם ומוסר שלהם
לא לזוז מדרכי אבות. ואולי מפני זה אומר
רבנו בחיה הוא היחיד שלא נשתנה ש כמו שאר
אבות. אברהם אבינו שינוי שם. יעקב אבינו
שינוי שם ישראל. יצחק אבינו אין שינוי שם.
למה? כי השמות שקרא להם וזו מידה כנגד
מידה. מה אני מתכוון?
מבלי לפרט אם זה בלשון אם זה בלבוש
תיזהר בגדרים אותם גדרים ביראת שמיים
שהבנהג אל תגיד מה זה איך אומר הרבזנו
הכיפה זה גם גדר זה לא עבירה זה לא לשנורי
כן אבל אבל אתה רואה שהבן אדם הכי גרוע
אבל כיפה הוא הולך כיפה הוא הולך למה את
תיזהר תיזהר תיזהר על הדברים האלו תיזהר
גדרים מוסייגים.
אני לא לא נכנס לנושא הזה, אבל מישהו נכנס
לרב שטיימם פעם, הוא הציא לו שתי כיפות.
כיפה בלי הסרט הזה, אתם רואים הסרט הזה?
וכיפה בלי הסרט הזה ועם הסרט הזה. אני לא
מדבר כאן על הסרט ולא מדבר על נראה שאל
אותו הרב הרב רואה הבדל בין הסרט בין
הכיפה הזה לכיפה הזה אמר לו לא אז הרב
יודע שבגלל הסרט הזה לא קיבלו את הבן שלי
לישיבה
שאל הרב רואה איזה הבדל
אז אמר לו לא אתה רואה הבדל אמר לו לא אז
תלבש את זה תלבש את זה עם הסרט אתה לא
רואה הבדל תלבש את זה
אתה פתאום כ לא הבדל אתה מבין רבו יסאי
קשים השקור לא נכנס עכשיו על הסרט אבל אם
רבינו בחי אומר קשים השיקור לאודים בגדר
יש איזה ורוד של החסיפה זה קשה להוציא את
זה מהפה לחסמספר כותב את זה אין אין לנו
מושג ב1000 אל פיות שאין לנו מושג מה זה
ינקרב אבינו אך סמספר אומר מה אמר נוירו
שכולם שואלים איך הוא אמר נוכי עשו בחירך
ן כבן אמר נוכה חודרים אמר ה שהיה לבוש אז
עם בגדס
[מוזיקה]
אז יכול להגיד את זה רחמון לצ מה זה בגדים
אין לנו מושג מה זה יקב אבינו הלימוד שלנו
מה אכפת לך בגד לא גדרים ביראת שמיים
גדרים ביראת שמיים
ה אומר שהיות שהיה לבוש בביגדי 10 והבגדים
מהמלבושים משפיעים על הלבוש לכן כשהיה לוש
בבגדי 10 יכל להגיד לא שן כזה זה
על קלפונים
מד בגדורים ביר השמיים
זה אומר הבן איש חי רבינו הבן איש חי אומר
זה הפירוש פרשת השבוע כתוב הכל כל יעקב
והיודעים ידי איסוב מה דורשים חז"ל ידוע
מדרש אומר בשעה שיעקב מרחין בקולו מה זה
מרחין נחלש מלהשמיע קולו בתורה ותפילה אז
הידיים ידי עשו בזמן שאין הכל כל יעקב עד
הידיים ידי עשו מאיפה דורשים את זה כי הכל
הראשון כתוב הכל כל יעקב הכל כתוב בלי ו
מזה דורש המדרש
שמה בשעה שיעקב מרחים בקולו
כשקל כל יעקב הקל בלי ו זה נקרא הקל הקל
כל יעקב אז ידיים ידי עשו אומר הבן איש
חיים ממהרו מה זה הידיים ידי עשו איזה
ידיים היה לו היה לו חרב על חר חרבך תחייה
אבל איזה ידיים מה נקרא הידיים ידי עשו על
חרב בך הברכה שלו היה על אחר בך תחייה לא
ידיים מה זה אחר בך
מביא בן איש חי מדרש במדרש כתוב בבריש רבי
בה כתוב בשעה שנברא הברזל בששת מי בראשית
התחילו כל האילנות מרססים ומתיערים כל
האילנות התחילו לפחד מרססים ומתיירים
אמר להם ה למה ככ עכשיו עכשיו נברא הברזל
שמזה בא גרזן מזה בא גרזן שמשחיט וגודע את
העצים אמר להם הברזל מה לכם מרסים מרטטים
מה אתם מפחדים
עץ מכם מה להיכנס בי ואין אף אחד מכם
ניזוק מה הפירוש אמר להם לברזל אני לא
יכול לחתוך לבד אני צריך ידית ידית מעץ
בלי ידית מעץ אני לא יכול לחתוך
עץ מכם להיכנס בי ואין אין אחד מכם נזוק
כי אי אפשר לחתוב את העץ רק על ידי
שיש חתיכה ידית ואז יוכל חוטב עצים
לגדוע את העץ איי איי איי איי איי אומר
הבן איש חי מה אמר נוירו איסוף קיבל ברוחה
מיצחק אבינו חר בחייכיה אבל הוא לא יכול
לחתוך צריך ידית מאיפה ידית כשהכל כל יעקב
כשאתה חלש בגדרי ירת שמיים אז אתה עושה
ידית לחרב של עשו זה הידיים ידי עשו חס
וחלילה כשאתה מתחלש ביראת שמיים כשאין הכל
כל יעקב זה עושה ידיים ידי עשו זה עושה את
הידית
זה הידית של עץ כי אחרת הוא לא יכול להזיק
עשו יה לא יכול להשתמש בכוחו כנגד יעקב רק
אם יש לו סיוע מיעקב כמו הגרזן אמר הברזל
אמר להעצים
בזה אומר הבן איש חי זה הפירוש שאומרים
בתפילת נוסף של שולש רגולים אומרים ואין
אנחנו יכולים לעשות חברותינו בבית ברירתיך
בבית הגדול והקדוש קר שמך עליו מפני היד
שנשקל לך מגשך איזה יד איזה יד היה זאת
אומר זה היד זה הפירוש בגלל שאנחנו סיינו
לופרצה ביראת שמיים זה נתן לו יד לגרז זן
שיוכל להחריב את הבית המקדש. זה לא מדובר
רק בית המקדש הכללי, זה גם הבית המקדש
הפרטי.
היצר הרע לא יכול להחיב את בית המקדש
הפרטי של כל אחד ואחד רק אם הבן אדם נותן
לו יד. במה הוא נותן לו יד? אם הוא לא
עומד כחומה פצורה על גדרי הקדושה. בזה אתה
נותן לו יד שהוא יכול להחריב את הבית
המקדש שלך.
תרחק. גדרים ביראת שמיים רבותיי. גדרים
ביראת שמיים
איי
היה הרב קרם
הגאון רבי ח רבי רחמיאל קרם זצל
אמר פעם לתלמידים היה שמה
צריכים
בימיומים הנוראים למד את המלאכות של הסרס
מתשובה אז למודו את הלוכס הו יש שש הזכורז
בסמ שזוכנ לחיים מחומיכו המלך הקודש המלך
המשפו תוכסוי ובספר חיים יש שש הזכרות
למעשה רק הזכרה אחת מעכבת שצריכים לחזור
בתפילה איזה המלך הקדוש אפשר לא צריך
בדרך כלל המלך הקודש כולם זוכרים כי
יודעים שאחרת יצרכו לחזור את השער שוכחים
הרבה פעמים
אז הוא נתן להם עצה על החמש האחרים הרב
קרם אמר להם שכל אחד יכין קופת צדקה
ועל כל שכחה של כל הזכרה במשך עשרת מי
תשובה יניח שמה שקל אחד כל אם שכחת הוחסוב
שקלסוב ובספר שתי שקלים כל ה כי את הכסף
אני רוצה לאסוף מוחרת יום הכיפורים לטובת
ישיבת בין הזמנים
הבחורים שמו הם תמו קצת על החידוש הנכון
החדש בקיצור וים הם חוסם הכיפור הם חניל
קרם הלך לסבב בין הבחורים שאל את הראשון
כמה שקלים יש לך שום דבר השני שום דבר
ניגש לשלישי גם אין לו כלום תמוד אף אחד
מכם לא שכח אף פעם מוכסוב מחמוך זוכרנו
שום דבר אמרו לו הבחורים רבי אתה יודע
שאין לנו כסף
ככ כל מקבלים מהרים קצת כסף אז אנחנו שמנו
לב טוב לזכור את כל דבר לזכור כל דבר
ממילא היה לכל אחד שמנו לב ולא שכחנו אז
אמר להם תראו ספלא אמר להם הימים האלו
אומר בסרסובי כל אחד יודע איזה ימים
גורליים שכל החיים תלוי בשנה. אז הוא יודע
כמה הוא מפסיד בכל זוכרים לחיים שהוא שוכח
וכמה הוא מרוויח כשהוא כן זוכר להגיד את
זה. מרוויח שנה חיים. שנה חיים וכל זה
עדיין לא ייל שום דבר רק אפילו אחי אתה
שוכח להזכיר. אני אומר לו שקל אחד בכיס
כבר לא שכח שום דבר. שקל אחד. מה הפירוש?
אמר זה בא ללמד לכל השנה.
כל השנה בן אדם יודע שכל דבר זה רווחים.
כל שמירת גדר זה רווחים. זה רווחים. הוא
יודע מה הכל. גם זכינו לחיים. הוא ידע
שעכשיו ספרי חיים וספרי מתים מתים אבל זה
לא הוא שכח איך כתוב בספרים הקדושים שכי
חובת כל היצורים ראשי תיבות שכחה. זה מחלה
שוכח. שוכח מכל הדברים. אם אתה תזכק תעשה
לך גדרים על הגדרים שכור גדר תבין שזה
עולה. עולה אם זה עולה כסף כמו שדיברנו
כבר הרבה פה מה פעמים מפשי אוצם אינו
מרוסברו מה אומר רש"י אוצם עיניו בשיה
לג כותב שמה אוצם אינו מרוז ברוחמו
ניתן ממו נאמנים אומר רש"י אוצם לא יהיה
מבקש לחם כי מן השמיים יספיקו לו מזון
תבין שזה כסף
זה כסף זה ילדים זה הכל במחשב הפסד מצווה
כנגד צחורו שכר אביר כנגד הפסידו תחיה בזה
קצת
וככה רבסי
יצחק אבינו בירך ואיתן לכל הליקים מתל
השמיים אומרים חז"ל יתן ויח אחזור והיתם.
שואלים למה איתם ויחזור ויתם? למה לא בבת
אחת 10 מיליון דולר לחתן את כל הילדים
ברוגע? אה יתן ויחזור ויתן הפרוש הוא תמיד
איי איי איי כתוב בספורים הקדוישים הקריך
שהוא כותב את זה לקוטם האריל הוא כותב שאם
היה אם נותנים לפעם בת אחת נותנים לך את
הכל אתה יכול לשכוח טובת הבורא כמו וישמן
ישורום ויבט אז זה מטובת הבורא מטובות
הבורא שיצטרך בן אדם תמיד לשאול מאיתו
יתברך וזה הפירוש ואיתן לכו אלוקים על י
שאיתן ויזו יתן לך את האלוקוס יהיה לך לך
את האלוקים אתה כל הזמן תדבר לקדוש ברוך
הוא יהיה לך את האלוקים יהיה לך וזה ההבדל
מה שכתוב גם חז"ל אומרים יעקב אבינו אמר
יש לי חול עשו אמר יש לי רוב מה פרשת
וישלח מה פירוש יעקב ממני יש לי כל
הצטחותיי יש לי מהבורא וכל מה שאני צריך
אני מבקש ממנו הוא נותן לי יש לי קל יש לי
את כל מה שאני צריך אני מדבר אליו הוא
נותן לי עשו זה יש לרוב בבת אחת זה ברך
אותו יצחק השבוע איני משמני הארץ יהיה
משבך את הרי לא רוצה להיות דבוק בקדוש
ברוך הוא זה הקדוש ברוך הוא רוצה שבן אדם
י תלוי בו וידבר איתו אך סמסיפ אומר
מרדגמר
פרשת שבוע שעבר כתוב החוסנו התילפ רבובו
אומר הבלטורים שיש מסוי ארבע פעמים כתוב
רבובו פעם אחת אחותינו התילפ רבובו
פעם אחת שניים מכם יוניסו רבובבו
פעם אחת 100 מכם רבבה ירדויפו
ועוד פעם פעם רביעי רבובו כצמח הסודנסתיך
אז עשינו את הילפרבובו כל אחד יודע זה
ברכה כן זה היה ברכה בכו אותה שניים מכם
יניסו רבובו ומי מקם רבובו ירדויפו
הבלטורים מסביר מה זה הברכה תפתחו את
הבלטורים הוא מסביר מה הברכה בשניים מכן
מכם יניסו רבבה ומאה מכם רבבה ירדופו אומר
הסמסופר אבל הבלטורים לא הסביר מה מה זה
רבובו כצמח הסוד נסתיך מה שמה הברכה אומר
מדגמר סם סיפו אומר כתוב ביום שלישי הקדוש
ברוך הוא אמר תצ'י אורץ דשא מתי יצא הדשא
לא ביום שלישי רק ביום שישי אחרי שעוד
אומר שנפלל כי הקדוש ברוך הוא חיכה שהוא
יתפלל אומר אחסם סופר זה כתוב כאן אך
עושים אתה רבובו מי מכם רבובו יוב כל
הברכות אבל אתה תקבל את הרבבה רק צמח השדה
כשאתה תבקש רק כשתבקש כצמח הסוד נסתיך רק
שתבקש לך קש תן לי ברוכה תן לי אפתוחה
ברוכס אפתוחס כשאתה תתפלל אז תקבל
איךס החידוש הרים אמר אל תבטרו בן דיבים
זה הצדיקים תתל לבד זה קו פתוח תדבר
ובוא בוא כיצא מחס לנסתיך ועל זה הקדוש
ברוך הוא מחכה המדרש אומר בריש עזרה ביג
שבהתחלה לא היו יורדים גשם מהשמיים אומר
המדרש אלא אח שנה היה נהר עולה ומשקה את
העולם כולו אומר המדרש וחוזר בואי הקדוש
ברוך הוא שלא יתאה אור שלא תהיה הארץ שותה
אלא מלמעלה רק מגשם למדרש אומר ארבע טעמים
הטעם הרביעי שיהיו הכל טולין עניהם כלפי
מעלה שאדוד החסיב לא סום שפולים למורה
כדי שיתנו עיניהם למעלה. הקדוש ברוך הוא
רוצה שתיתנן עיניים למעלה.
אה, הקדוש ברוך הוא רוצה שתיתן עיניים
למעלה. הוא חכה על התפילות שלך.
איי איי איי איי איי איי איי איי איי. הוא
מחכה לתפילות שלך.
איך אמר הרב פינקוס? אמר וט מתוק שבטוירא
רואים בכל הברכות במה התוירה מברכת בתבואת
השדה בריבוי בקר וצום אין אף פעם בתורה
שהתורה מברכת לך שיהיה לך הרבה כסף והרבה
זהב למה למה התורה לא ברכה תמיד תסתכל גם
בפחשת בחוסה אם בכו קיסה תלכו ונסעתי
גשמיכם בעיתו מה ונתנה הארץ יבולה בעץ
שדית אמפריו בפרשת עקב גם והיה עקב תשמעו
את המשפטים
האלה מה כתוב וברך פרי תנך פריגו
צורחו שגר לפך אם הקדוש ברוך הוא רוצה
לברך בשירות גדולה למה לא ברך בריבוי כסף
וזהב אה
יש כזה דבר אתם יודעים יש מקומות בעולם
ששם קוראים זהב מהאדמה למרנו הקדוש ברוך
הוא לא ברך אותנו שיהיה לנו הרבה כסף וזהב
למה בהרבה תבואה בבהמות מה זה ה אמר ורט
מתוק שמטם האדם אדם שיש לו כסף וזהב הוא
בטוח באושרו. למה? כי זה דבר ש אף פעם לא
מתקלקל. זה לא מחלייד. אפילו אם רווץ רעב
בארץ, לוקח את הכסף, כן? לוקח את הכסף
הזרה למדינה אחרת ושמה יהיה עשיר.
הוא לא מרגיש שהוא צריך סיעתא דשמיא כל
הזמן. אבל בברכת השם בריבוי שדות, פירות
ותבועה או בקר וצהום, כאן הוא כן מרגיש
שהוא נצרך כל שעה לעזרת השם. למה? תמיד
הוא טלה עיניו למהום. למה? הוא צריך שלא
יכלו הבהמות ושלא ימותו שירד גשם שלא
תתקלקל התבואה ואפילו אחרי שצמכה התבואה
הוא מבקש מהקדוש ברוך הוא שיזמין לו קונים
שלא ישאר עם הסחורה בידיים תמיד הוא נצרך
לקדוש ברוך הוא בכסף וזהב הוא לא מרגיש
נצרך אז אומר הרב פינקוס שבן אדם נותן
לשני מתנה מרוב האהבה אז ודאי הפשיטה שהן
המתנה רוצה שהמתנה הזאתי תקרב לבבות ולא
לרחק אז אם הקדוש ברוך הוא היה נותן לך
מתנה של כסב וזהב אז הוא מרחק אותך ממנו
שלא לא תצטרך לבקש ממנו. אז אז מה יהיה
מזה? הקדוש ברוך הוא רצה לשלם סוחות טוב
לריוב. אז אז אז הוא לא רוצה לברך אותם
בכסף וזהב שככה יבטחו בהונם ולא יתלו
עיניהם בו. נמצא שאותו השכר יגרון להם
לרחוק ממנו. לכן נותן להם את השכר בפירות
העץ והאדמה בקר וצון כדי שתמד יצפו לעזרתו
ויהיו קרובים אליו. זה הטובה הגדולה
ביותר. אני קריבקים
תמיד. על רבו יסאי איי איי איי איי איי
איי כשחיים עם הקדוש ברוך הוא עם האמונהסם
בבירו
האמונהסם בביר לו בכל זמן
היה יהודי שהסתובב אצל הספס אמס אצל האמר
אמס קראו לה רבחנו אירנשטיין
רבחנוך אירנשטיין הסתובבת אצל הספסמס אחר
אצל האמ רמז
ורב חננוך הוא היה אדם שהיה לו נכסים
נכנסים והציאו לו לרב חנוכך איזה עסק גדול
מפעל לקנות מפעל ענק שמייצר זכוכית אבל על
זה היה צריך להשקיע ממון ודום רובים למשכן
את כל נכסיו שהיה לו כי עד עכשיו היה לו
כמה וכמה עסקים והיה אם יד שליח עסק אז
הוא יהפך להשאיר ענק שבענקים
רב חנוך התייעיץ עם היועצים וכולם ניסו
להניו מכך שזה לא טוב למה מה אמרו לו?
העסק נשמע טוב מאוד אבל זה מריח משהו לא
טוב. למה הבעל הבית מוכר את זה? אם זה כל
כך מוצלח ומצליח? כנראה שזה עומד לפני
פשיטת רגל. בקיצר רב חנוך הלך לשאול את
האמרי אמס.
העמר אמס אמר לו העסק טוב עד מאוד. אין
יותר טוב מזה. תמכור את כל אשר לך תמשכ
תקפוץ לתוך העסק. ועשה ככה. לא עברו יומים
רבים והובר שהחששם של הידידים היה נכון.
שמה כל המפעל הגדול קרס בכל רעש גדול ורב
חנוך נהפח בן לילה לבלחוב עצום יצא נקי
מכל נכסיו רבי חנוך נכנס לאמריאמס קיבל
אותו קיבל אותו במאור פנים שמע מה שקרה
והוא ציווה לו מיד תמכור את כל הנכסים
שמשכנתו תמכור עכשיו את הנכסים הכל בהכל
ותפרע את כל החובות עד טומם תעלה לארץ
הקודש ששמה תתחיל חיים חדשים וככה עשה ואז
התברר הגדל הטב שמה תקופה קצרה אחרי כן
שהוא עלה עם כל הבית ננלו שערי פלן ושמה
נשרפו מאות אלפי יהודים
ואם רב חנוך היה נשאר שמה הם אומרים הוא
היה הוא היה מהראשונים כי הם הלכו הדבר
הראשון לאלו הבעלי ממון הוא היה הוא היה
קורא מהראשונים שהיו שכאן נשאר אני מבינים
מה זה נקרא אמונס איסון בבירו בכל סכל זמן
בכל אוקיי היה נראה בהתחלה היה נראה שזה
כזה רע שאין אין יותר גרוע מזה אבל זה
נקרא יצחוק בן אברו מה שהתחלנו את השיעור
עם האמונס איסון בבורא עולם והאמונס איסון
זה לא רק כש הולך הפוך כשמצליח אש צריכה
זהמונסה איסון סיפר כאן
נכד של הטול נראה זכונו לברכה שהוא הזכיר
לפניו פעם איזה אברך שאיבד מקור פרנסתו
איבד לגמרי את הפרנסה
אמר לו את רבי תשמע תמסור לו יהודי צריך
להמין שמקור שהפרנסה זה רק מהקדוש ברוך
הוא המפרנס הוא המזין מי ששוכח להאמין בכך
א לפעמים הקדוש ברוך הוא מזכיר לו
והוא מנע לו את מקור הפרנסה כדי שיזכור מי
הבעל הבית אז לפעמים ממשיך לו את התול רבי
ואומר לו לפעמים מספיק רוח מצויה שנד
נידנות קל ביותר והוא חוזר מיד הוא מבין
מבין את הרמז הוא חוזר ומאמין טוב חוזר
למקור הפרנסה לפעמים הוא לא מתעורר והוא
בטוח אפילו שיש רוח מצויות הוא בטוח
שהמפרנס הוא המפרנס או הבוס שלו המפרנס
הרי יש ריבונו שלהם בעולם הוא המחליתו
המפרנס לכן הוא מנענה אותו אז ברוח שאינו
מצוות מאבד את כל הפרנסה אז מכיר האדם
שהוא צריך לשפוך נפשו לשם ותתחזק ק אמונתו
ותליית נפשו בבורא עולם ואז יכול להיפתח
אצלו שערי פרנוסה אמר לו תו רבי לנכד תלך
תגיד לו בשמי שיש אנשים עשירים עשירים שהם
מתפללים כל יום על פרנוסית תיבה הם אומרים
פרשסמון מתפללים על זה מקפידים לעסר מסרי
כסופים להכניס ברוח באזום וככה הם מצליחים
אז אמר לו גם הוא אם הוא יזכור מהבו יראה
יסמוך עליו שיתפלל יהיה בטוח שהישובה
תעבוא במהרה יותר ממה שהוא חושב אז
דבר שעכשיו כבר יבטיח שימשיך להתפלל ולבקש
גם כשיהיה לו פרנסה מחדשה כדי שלא יצטרכו
לנענע אותו עוד הפעם את מבינים לנענע זה
לא רק בפרנסה זה בכל העניינים בכל
העניינים הקדוש ברוך הוא מחכה שתתפלל אליו
בזה מסבירים מה היה כאן שדיברנו בהתחלה
ויתק משום ויחפור באר אחרת ולא ראו עליה
ויקרא שמ רחובויס כן כי אתה הרחיב השם לנו
פרינו בארץ
בזה נקרא רבי פסוק אחריכם כן היה משם באר
שבע מה קרה כל כך טוב כל למר לא באר שבע
כל כך טוב אז הוא אמר הרב שב הוא כותב
שכתוב בגלל שיצחק אבינו חשש שבמצב כזה
מסודר תחת גפ ככה הרחיב השם לנו תחת גפנו
תחת תעינתו הוא כבר לא ירגיש כל כך תלוי
במי שמה ו העולם הוא כבר חס וחלילה לא
ירגיש שהוא זקוק לעזרתו לכן מיד עזב את
המקום והלך לבאר שבע מה כתוב אחריכם מיד
מיד כתוב וירא לו השם בלילה הוא מיד הקדוש
ברוך הוא תגלה אליו וירא לו השם החיים של
הבן אדם הזכות של הבן אדם שהוא חי עם
הקדוש ברוך הוא מבין חי עם הקדוש ברוך הוא
זה ה
חי עם הקדוש ברוך הוא זה תמיד זה רבובו
קצמך הסודנסתיך לחיות עם הקדוש ברוך הוא
כן ונסיים
שעל זה כל מה שדיברנו כל בן אדם צריך
לשאוף על זה לבקש את זה לרצות את זה
התרגום אומר על עשו וינקב וא עשו כבר
נחשירחן
ויעקב טבע אולפן מקדם השם מה זה נכשרן אתם
יודע ביידיש קוראים לזה לידגר בארמית
נחשרן איך קוראים לזה בלשון הקודש לידגר
זה
אחד יושב בטל מסתובב ריק ריק ריקם גורניש
לא עושה שום דבר נחשיר לי דגה פוסט פסט
ריקם
יעקב טבעופן כל הזמן הוא רצה רצה רוצה
פרכס לוצס וזה משבחים אותו פרכס לוצס הוא
מסביר על דברי ישראל מר דגבות מר דגבות
הוא שואל קושיה אחרת למה יעקב נכנס לצאת
הרי ראה שעשו לפניו איך אתה מפרחס אתה לא
רואה שאתה יכול יש כאן עשו עשו היה בכור
כן אז הוא היה לפני מה אתה מפרחס אתה לא
רואה אי אפשר
הוא מביא מרד לגזוהר הקודש
אומר הזוהר הקודש אומר שבן אדם מברכס הוא
רוצה לעשות רצון השם והוא לא יכול זה
שבחדלי זה השבח שמשבחים אותו בשמיים שהוא
רוצה הוא רוצה זה יען כפכס לא צ אומר אי
אפשר אבל אני הל רוצה אני הלאה רוצה זה
שבו דלי זה השבח שלו
הספרסמס מסביר בזה זה הפירוש בפסוק פסוק
בתהילים פט בסוי גלובטוס שבכם אז אומר
שכתוב בחז"ל שכל גל יוצא החוצה הוא רוצה
לשטוף את העולם הקדוש ברוך הוא משתפיע
אותו בסוף הים על שפת הים עד פה תבוא והוא
לא יכול ללכת אומר גל אתה ראית כבר מיליון
גלים עברו רצו לשטוף את העולם ולא לא הלך
להם מה אתה מה אתה מנסה הלה
מה אתה מנסה יאלה לא עוד הפעם עוד הפעם
אומר הזוהר הקודש ככה ספרסמס מסביר את הזו
בסוי גלו כשבן אדם מתנסא כמו גל ראיתי לא
הולך א פעם אחד לא הלה לא הלך וה אבל אני
הלה רוצה הלאה רוצה מפחס הלאה את רוצה שף
זה הקדוש ברוך הוא משבח יהודי בסוי גלו
כשאתה מתנשא כמו הגלים ניסאתי כבר אלף
פעמים אלף פעמים אתה מנסה עוד הפעם אל
תושה שבחנז הקדוש ברוך הוא ישבח יהודי
תמיד תנסה ותרצה
תרצה
כתוב רבנו אריקנטי הוא היה זקן המקובלים
וזקן הפוסקים בדור אריקנתי כותב באגדומה
שהוא בהתחלה לא היה שום דבר לא שום דבר
בגיל בגיל גבו הוא חלם פעם בלילה איך שמלך
לובשושל לבוני עומד על יד נהר ונותן לו
לשתות ואז קמתי בבוקר ונתגלו לו כל מעינות
החוכמה הוא כותב בזכות מה הוא זכה לזה כי
כל הזמן הוא רצה בן אדם רוצה פעם אחד עוד
פעם עוד פעם כמה כמה שיעור כמה שיעור רצה
ורצה עד שזה היה זה פרחס לוצץ לרצות
ולרצות וגם לעשות כ שדיברנו מהסבא קדיש
וכזכיב עושים הפול כשלא נראה לו משתדלים
ורוציםקדוש ברוך הוא יגמר בעדינו לטובוס
אובס יוגן עלבונים שכולנו נבשע במהירו
בישוע גדולו אומן ما