Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
אז אנחנו בקל אנחנו נקרא שוב את הפרק
הלויה הללו את שם אדונוי הללו עבדי
אדווינוי
שעומדים בבית אדנוי בחצרות בית אלוהינו
הללויה כי טוב הדינוי זמו לשמו כנאים כי
יעקב בחר לו יער ישראל לסגולתו
כי אני ידעתי כי גדול אדווינוי ואדוינינו
מכל אלוהים
כל אשר חפץ אדונוי עשה בשמיים ובארץ בימים
וכל תאומות
מעלה ניסיאים מקצה הארץ ברקים למתרסה מוצא
רוח מאוצרותיו
אז הגענו עד לפסוק ד' בשבוע שעבר ועכשיו
נתחיל כי יעקב בחר לו יה ישראל לסגולתו
זאת אומרת בתחילה הוא נקרא יעקב ואחר כך
הוא נקרא ישראל במה זה תלוי הדרגה היותר
נמוכה
זה יעקב אבל אחר כך הוא התעלה עוד ועוד עד
שהוא כבר נקרא ישראל.
אז יעקב בחר לו יה ישראל לסגולתו. ככ כשזה
מצב של יעקב בחר אז זה עניין של בחירה רק.
אבל ישראל סגולתו זה כבר משהו קבוע שנשאר
כמו סגולת מלכים. האם זה אומר שהקדוש ברוך
הוא השתנה?
לא. אלא מה זה אומר?
>> שישראל השתנה.
>> יעקב. האדם השתנה.
>> האדם השתנה וממילא היחס משתנה אליו. לא
הקדוש ברוך הוא משתנה. זאת אומרת זה יסוד
גדול. צריכים לדעת שאצל הקדוש ברוך הוא
אין שום שינוי. אני השם לא שניתי.
אני השם לא שניתי.
>> יחס שלו כלפינו.
>> אה, היחס יכול להשתנות, אבל זה קשור
אלינו. לא קשור.
>> יפה מאוד. דוגמה לדבר הזה פה אמר דאטר זה
יש פה שלושה מרדתרה. אחד מהם זה הרב מסעוד
בן שמעון שהיום הוא גם נחשב הרב של בני
ברק. אבא שלו אני הכרתי אותו קראו לו הרב
מנצור בן שמעון. הוא היה יהודי
גבוה עם זקן כזה נכבד. היה
>> הזכרה שלו.
הוא דרך אגב הוא זכה בנים תלמידי חכמים.
אומרים שלמה הוא זכה? הוא התחתן עם אישה
לשם שמיים. ממש לשם שמיים. הייתה נמוכה.
אני הכרתי גם אותה. ממש נמוכה
וכשהוא שמע שמדברים שהיא לא תמצא שידוך אז
הוא אמר זה להתחתל איתה
אז אה
בכל אופן הרב מנצור בן שמעון הוא אומר ככה
כתוב בפסוק
וידעתה היום והשבותה אל לבבך
כי השם הוא האלוקים בשמיים ממעל ועל הארץ
מתחת אין עוד מה זה וידעת היום מה קשור
היום יום
מה מה איך היום קשור לכאן וידעתה היום
והשבותה אל לבבך כי השם הוא האלוקים
בשמיים ממל ועל הארץ מתחת אין עוד
אז אומר הרב מנסור בן שמעון
כמו היום השמש היא משתנה לא שים א שים
ביצה היא תתקשה שים שעווה
>> היא תימס נו אז מה השמש שמש עושה את זה או
את זה היא מקשה דברים או שהיא ממיסה דברים
>> אה
אז וידעתה היום כמו גלגל החמה שהוא לא
משתנה אלא מי שעומד מולו משתנה כך השם הוא
האלוקים בשמיים ממעל ועל הארץ מתחת אין
עוד ואם אתה רואה שינוי פה מידת דין פה
מידת רחמים זה לא הוא
אחד אלא שיש
הנבראים משתל
וכשהם משתנים אז היחס משתנה אבל הוא נשאר
אותו אחד כל הזמן זה הכוונה והיא ידעתה
היום לאשב אותה כמו היום זאת אומרת גלגל
החמה לא משתנה רק מה שמולא משתנה ככה
נחזור לפסוק שלנו אומר התכלת מרדכי
לא הבנתי
>> הקדוש ברוך הוא הוא הקדוש ברוך הוא הוא
דין או רחמים
>> המעשים שלו משתנים
>> אבל לא המעש אבל הוא לא משתנה הוא כולו
רחמים
>> גם אנחנו לא משתנים המעשים אנחנו לא אנחנו
משתנים ודאי המעשים שלנו כן פעם אנחנו ככה
פעם אנחנו ככה זה בורא עולם פעם נברא
>> לא לא הוא רק רחמים הוא כולו רחמים וכל
הרחמים האלה
>> כשהוא משפיע למשל כתוב וזרחה לכם יראה
אישי
שמש צדקה ומרפה בכנפיה מה אומרים חז"ל
צדיקים
א
>> מתרפים באשעים דוניים
>> צדיקים לא כתוב כתוב מתרפים כתוב נדמה לי
כן
והרשעים נידונים באותה שמש שמץ צדקה מה מה
זה זה אותם רחמים אותם רחמים רק מי שלא
מכין כלי לזה אז הואז הוא סובל
ממילא כאן אומר גם כן דוד המלך כך מסביר
התכלת מרדכי רב שלמורך הכהן שדרון
>> עמוד 21 22 23 24 25
התכלת מרדכי הוא בעמוד 21 אומר רב
שולמורכי הכהן בן שוודרון זה לא רב שולם
שלנו אלא הסבא שלו אומר זה הכוונה כי יעקב
בחר לו יהיה ישראל לסגולתו ואל תחשוב שחזל
הקדוש ברוך הוא משתנה אלא האנשים משתנים
ומה הראיה כי אני ידעתי כי גדול השם
ואדונינו מכל ואדונינו מכל אלוהים כל אשר
חפץ עשה השם בשמיים ובארץ בימים בכל
תהומות הוא לא הוא לא משתנה בכלל כל
הנקודה זה רק אנשים שפעם הם יותר ראויים,
פעם הם פחות ראויים ובזה משתנה כל כל
המצב.
אומר לכן מלאך
לא יכול לעשות שתי שליחויות. למה? כי מלאך
עושה או שהוא רחמים או שהוא דין. הוא לא
יכול לעשות שתי שליחויות. אבל הקדוש ברוך
הוא בהעברה אחת הוא עובר. אלה של עם ישראל
חיים ואלה של המצרים מתים באותה העברה.
מה אז היה דין או רחמים? התשובה היא ימינך
השם נהדרים בכוח ימינך השם תראה אויב
באותו אבל ימין זה הרי רחמים אותו הימין
ככה מסבירים את זה המפרשים
עכשיו לגבי העניין של כי אני ידעתי כי
גדול השם ואדונינו מכל אלוהים
האם אתם זוכרים מישהו שכבר אמר את זה קודם
לפני דוד המלך
יתרו אתה ידעתי כי גדול השם מכל האלוהים
כיבדבר אשר זדו עליהם כך אמר יתרו
אבל בכל זאת יש הבדל יתרו אמר אתה ידעתי
עכשיו אני יודע זאת אומרת מה מה היה קודם
קודם לא ידעתי הוא עבד כל העבודות זרות
שבעולם
ובסוף הוא הגיע למסקנה שהקדוש ברוך הוא
הוא הכי גדול כולם דוד המלך אומר
כי אני ידעתי לא אתה ידעתי אני ידעתי
ידעתי את זה תמיד לא הייתי צריך לחקור
אחרי זה אני ידעתי כגדול השם
>> כל ידיעה באה לאדם באיזשהו שלב הוא לא
נולדים כל הידיעות
>> אבל יש הבדל
יתרו באמת ניסא את כולם ואחרי בסוף הוא
הגיע למסקנה אנחנו לא ניסינו לא בדקנו
קיבלנו מאבותינו שזה הוא זה ואנחנו יודעים
את עכשיו מאיפה דוד המלך אומר אני יודע את
זה כי אני ידעתי כגדול השם בימים בכל
תאומות כל הסבא שמיים בארץ בימים בכל
תאומות מלא נסיעים מקצה ארץ הוא עושה מה
שהוא רוצה אתה לא רואה שהוא בא לבית היחיד
אתה לא רואה שהוא הבא לבית היחיד הוא עושה
מה שהוא רוצה
יתרו הלך לחקור את זה בסוף הוא הוא הסכים
הוא קיבל אבל אבל אנחנו לא אומר דוד המלך
אני לא אתה ידעתי אלא אני ידעתי כי גדול
השם עכשיו השאלה היא האם אתה נותן מעמד גם
לשאר אלוהים אחרים שאתה אומר ואדונינו מכל
אלוהים אני יודע שהשם גדול מכולם אה כן יש
עוד כאילו הוא הוא אבל הוא יותר זה זה
הפשט
מה אתה אומר כאן אני ידעתי כגדול השם
ואדוני הוא מכל אלוהים מה אתה עושה
אה זה כוח אין
כוחות שאנשים
>> יש לה יש למישהו כוח בעולם
אנחנו מאמינים שלאף אחד אין שום כוח הכל
זה מהקדוש ברוך הוא
>> אדם מרגיש שהוא עושה משהו
>> נו אז אתה צריך להגיד לי שהקדוש ברוך הוא
יותר ממנו
לכן לכן בליקוטי בתר ליקוטי מביא
מה שאמרתי לכם מקודם את העניין הזה זה
האלשיך הקדוש עכשיו הוא מוסיף
מהמערה בין חיים שהכוונה
סליחה זה הוא מוסיף בשם עצמו הליקוטיב
בתליקוט מוסיף בשם עצמו הוא אומר ככה מה
שכתוב פה זה כי אני ידעתי כי גדול השם
נקודה זהו הוא גדול וזהו אין אין מישהו
אחר גדול
אבל עוד דבר ואדונינו אנחנו בחרנו לנו מי
הוא האדון שלנו בחרנו אותו מכל האלוהים
זאת אומרת אחרים נותנים כוחות לאחרים
ולוקחים אותם בתור אדום אדון ואנחנו את
האדון הזה בחרנו מכל האלוהים אבל גדול יש
רק אחד אני ידעתי כי גדול השם נקודה
ואדונינו והבחירה שלנו באדון הזה בחרנו
אותו מכל האלוהים האחרים ההוא בחר לו את
המזל טלה ההוא בחר לו את מזל שמש אני יודע
מה אנחנו בחרנו את האלוקים הזה אבל ודאי
שגדול יש רק אחד אני ידעתי כי גדול השם
כמובן שזה גם צריך להזכיר לנו את הנקודה
מה שלמדנו
בהלל שהוויכוח בין הגויים ליהודים
זה שהגויים מכירים בזה שהקדוש ברוך הוא
קיים רק לא מאמינים בהשגחה פרטית ומה הם
אומרים רם על כל גויים השם מה מה ההבדל
בין רם לגדול
רם הוא כמוני כמוך רק הוא עומד עומד על הר
גבוה אז ממילא הוא רם ה הוא מאוד מאוד
גבוה אבל הוא לא באמת מכאן הוא משם אז הם
אומרים רם על כל גויים השם הם אומרים שהוא
רם הוא עומד במקום גבוה ושמה הוא אבל הוא
לא מתעסק פה ואנחנו מה אומרים הם אומרים
רם על כל גויים השם לכן על השמיים כבודו
ואנחנו אומרים
מי כהשם אלוקינו
המגבי לשבת המשפיל לראות בשבת שמע מובהרץ
הוא לא רם הוא גדול גדול זה אומר מכאן עד
שם והוא נמצא בכל מקום הוא משפיע לי לראות
גם בשמיים וגם בארץ על ההשגחה הפרטית זה
המחלוקת בינינו לבינם ובדבר הזה של השגחה
פרטית יש את ה את התהילת השם שזה רב חיים
בן סוכור מאמסטרדם
והוא אומר ככה הרי גם האומות מודיעים
שהאלוקים קיים הם אפילו
מוכנים להאמין שהוא ברא את העולם, אבל הם
לא מוכנים להאמין בהשגחה הפרטית. עכשיו
השרים,
מה שנקרא אלוהים, מלאכים זה אלוהים, נכון?
למה המלאכים נקראים אלוהים?
מה?
>> כביכול יש להם כוחות. גם אנשים לפעמים
דיינים, ניקאים אלוהים, כי יש להם כוח
להעניש. אז אם ככה מה
>> כן כן אז הוא אומר ה אומר התהילת השם
אני ידעתי כי גדול השם אני ידעתי כי גדול
השם מאיפה אני ידעתי מפני שאם היה מישהו
אחר שולט בעולם כגון מי הכי שולט בעולם
רבותיי מי הכי שולט בעולם
פוטין, טראמפ, מי הכי שולט בעולם?
מי?
לא
התשובה היה המזלות,
הכוכבים. הכוח שיש לו הכוכבים הוא אדיר.
כל המזלות כוח אדיר. גם בגמרא זה מובע.
מובא. כן. מישהו נולד במזל כזה, מישהו
נולד במזל כזה. ועכשיו זה מזל שיהיה ככה
בעולם. ועכשיו זה מזל שיהיה ככה בעולם.
המזלות מאוד מאוד משפיעים על העולם. יותר
מכל דבר אחר.
לכן המצרים האמינו בטלה. מה יש לך להאמין
בטלה? מה אתה עושה צחוק? אלא מה הכוונה
טלה? המזל טלה. כיוון שהוא ראש לכל המזלות
אז הם האמינו בו שהוא אז אומר על זה
התהילת השם
אני ידעתי כגדול השם. מאיפה אני יודע? כי
הוא הוציא אותנו ממצרים. אם העולם היה
מתנהל לפי מזלות עד היום היינו תקועים
במצרים. כי למרא אין מזל. כל המזלות הם
נגד עם ישראל. אתם יודעים מה המזל הכי
גרוע לעם ישראל? כוכב שבתי. בודאי הוא
מופיע
בשבת.
שבת מבחינת הכוכבים זה היום הכי גרוע לעם
ישראל.
בא הקדוש ברוך הוא ואומר, "לא, שבת זה
היום הכי טוב לכם. למה? כי אני מנהל את
העולם. לא הכוכבים.
שבתי זה כך כתוב בכל הספרים.
שבת כן כן שבתי זה המזל הכי גרוע לעם
ישראל והוא מופיע בשבת אבל שבת זה היום
הכי טוב לעם ישראל ולמה כי לא כי לא שבתי
מנהל את העולם הקדוש ברוך לא ביום ראשון
>> לא
>> למה שצר חנקל זה מתחיל בשבת או ביום ראשון
>> כנראה שביום ראשון הבריאה התחילה ביום
ראשון
>> לא יודע התשובה
בכל אופן המזלות הם נגד עם ישראל ואם היה
הולך לפי המזלות עד היום אנחנו היינו הרי
אנו ובנינו בני ולנו נו משועבדים היינו
במצרים אז אני ידעתי כי גדול השם
ואדונינו
מכל אלוהים שהמלאכים נקראים אלוהים
הדיינים נקראים אלוהים כי יש להם כביכול
כוח אז אומר לא אדונינו הוא גדול מכולם
ומה הרעיה מזה מה הראיה לזה שהוא גדול
מכולם זה מה שהוא ממשיך הלאה כל אשר חפץ
השם עשה כל אשר חפץ השם עשה בא שמה שמיים,
בארץ בימים מכות מצרים. מה הוא עשה? מכות
בשמיים, מכות בארץ, מכות במים להראות שהוא
בא לבית אהחושך
>> הכל. למה? להראות שהוא היה בא לבית על
הכל. ומזה אני יודע ואדונינו מכל אלוהים,
כמו כל מי שחושב שיש לו כוח, אדונינו הוא
גדול מכולם.
א אני אמרתי לכם את זה בעבר ונחזור על זה
עכשיו לצורך העניין. פה מה שאומר ה
מה שאומר השם משמואל שזה דבר נפלא בפני
עצמו אבל כדאי להזכיר אותו כאן על הנושא
הזה שאמרנו שיש מחלוקת בגמרא בין רבי
אליעזר לרבי יהושע מתי נברא העולם האם
בתשרי או בניסן לפי רבי אליעזר העולם נברא
בתשרי ולפי רבי יהושע העולם נברא בניסן
והלכה כרבי
יהושע שהעולם נברא בניסן שואל תוספות איך
אתה יכול להגיד רבי יהושע הרי בראש השנה
א' תשרי כולנו עומדים בבית הכנסת ואומרים
היום מראת עולם
עונה התוספות באמת עלה במחשבה לברוא את
העולם כבר בתשרי אלא שהעולם נברא בפועל
בניסן במחשבה מול בריאה כמו הריון מול
לידה ממילא בתשרי התחיל ההריון של העולם
וזה נקרא היום מראת עולם כך אומר התוספות
שם ישמואל אומר יש באמת שני עולמות יש
עולם של טישרי ויש עולם של ניסן עולם של
טישרי זה נקרא העולם שאנחנו מכירים.
השתדלות מול תוצאה. אתה הולך לעבודה, יש
לך משכורת בסוף החודש, לא הלכת לעבודה,
אין לך משכורת. אתה עושה התאמלות, השרירים
שלך מתפתחים. אתה לא עושה התעמלות,
השרירים שלך מתנווים.
זה עולם של תשרי, עולם של השתדלות מול
תוצאה. מה זה עולם של ניסן?
ונפלאות.
>> ניסים ונפלאות. כלומר, אתה מתפלל, הקדוש
ברוך הוא עושה הכל. אתה לא צריך לעשות שום
השתדלות.
זה עולם של ניסן.
עכשיו
יש מלך עוזר ומושיע. מה ההבדל? עוזר זה
אני מנסה לעשות ואני עושה כל מה שאני יכול
ועכשיו השם בא לעזור. מה זה מושיע? אני לא
עושה כלום. אני רק מבקש. אז עולם של למשל
קריאת ים סוף זה עזרה או ישועה? ישועה.
לכן ויוש השם ביום ההוא הוזי וזמרת יהיה
ויהי לי לישועה חנוכה 13 כהנים
>> מול אימפריה וניצחו מה זה ישועה לכן על ה
על הניסים ועל התשועות
לך עשית שם גדול וקדוש בעולמך לעמך ישראל
עשית תשועה
זה נקרא ישוע
תשרי זה עולם של עזרה או ישועה
תשרי זה עזרה. עולם של ניסן זה עולם של
ישועה. מי מי אומר שהעולם נברא בתשרי? רבי
אליעזר. מי אומר שהעולם נברא בניסן? רבי
יהושע. כי זה עזרה וזה ישועה. נפלא. לאיזה
עולם שייך כלל ישראל? לעולם של תשרי או
לעולם של ניסן? לעולם של עזרה או לעולם של
ישועה? והתשובה היא כמובן לעולם של ניסן,
לעולם של ישועה. א' ניסו להשמיד אותנו. כל
הזמן, בכל מקום, לא היה מקום שנתנו לנו
לחיות ולא היה לנו מדינה ולא היה לנו צבא
ואפילו ביבי עוד לא היה ואנחנו כאן. איך
זה יכול להיות? התשובה היא ניסן. חוץ מזה,
ראית פעם אומה שמונה מיליוני אנשים
וקיימת כבר למעלה קרוב ל-4,000 שנה והאומה
הזאת התחילה
מארבע נשים
הכרות.
שרה בית ולד לא היה לה, רבקה הייתה הכרה,
רחל ולאה היו הכרות. אז איך אנחנו פה
בכלל? מה התשובה? ניסן. במה זה מתבטא? אז
זה התחיל עם זה שאברהם אבינו כשהקדוש ברוך
הוא אמר לו, יהיה לך ילד, הוא אמר לו, איך
יהיה לי ילד? הסתכלתי בהצתגנינות שלי.
התגנינות זה המזלות ואין לי. מה ענה לו
הקדוש ברוך הוא?
צא מהצתגנינות שלך. הצתגנינות זה כוכבים,
זה העולם, זה הריבוע שבו אני קבעתי את
הכללים. אבל הרי אני מעל כל זה ואתה איתי,
אז אין שום בעיה. יהיה לך ילדים. צא צא
מהצת הגנינות שלך. הצתגניות זה לכולם, זה
לא בשבילך. אתה מעל זה. יפה. אז אברהם
אבינו נולד בן. עכשיו בא
>> מה
>> לפי רש"י? הצם חנקל מתחיל ביום רביעי
כשנצו המאורות
>> ומתחלפים לפי השעות ואז יוצא ששבת מתחילים
שם.
>> יפה.
עכשיו רבותיי
ה
אז אז אז נו איפה החזנו עכשיו
אבינו
>> אז אברהם אבינו לא נולד לו בן לא רק זה יש
כלל בעולם שאם אתה מכניס יד לאש אתה נשרף
אברהם אבינו נכנס לכבשן האש ויצא חי אבל
זה נגד הכללים התשובה היא אתה לא שייך
לכללים אתה איתי מתי השם גילה לנו לכלל
ישראל שאנחנו גם כן כמו אברהם לא שייך חים
לכללים ביציאת מצרים מתי הם עבדו לטלה כי
טלה זה המזל ולנו הקדוש ברוך הוא אמר
בחודש ניסן שהמזל שלו טלה בתו בחודש ששיא
החוזק של המזל בחצות לילה של טו שאז שיא
סי סיא החוזק של המזל אז תשחטו את הטלה
תצלו אותו ותאכלו אותו כדי שתדעו שאתם לא
קשורים לעניין הזה אתם קשורים אליי
וזה מה שהוא אומר כאן אני ידעתי כי גדול
השם ואדונינו מכל אלוהים, מכל אלה שנחשבים
בעלי כוח
איך אני יודע? כי כל אשר חפץ השם עשה
בשמיים, בארץ, בימים, בכל תהומות, מעלה
נשיאים, מביא גשם, הוא עושה מה שהוא רוצה
שיק בכורי מצרים יק בכורי מצרים מהאדם עד
בהמה אז אתה רואה שהוא הבא לבית לכן אני
ידעתי כי גדול השם ואדונינו מכל אלוהים
זה ההסבר של הר של התהילת השם השמות של
הימים אצל הגויים היות שהכל משלב במזלות
אז כל השמות זה לפי המזל ששואל בתחילת
היום סנדי יום ראשון זה בוקר סנד מנדי
לבנה שבת זה סטרדי סטור שבתי זה בתחילת
השבת
>> יפה
>> בעצם זה לא מחלוקת גם
>> כן
>> ככה שפי השם
>> להגיד ככה כי כל מחרים אין דבר להקין חיים
משהו במציאות תכף תגיד את זה
>> טוב עכשיו אנחנו עוברים לפסוק של אה כל
אשר חפץ השם עשה בשמיים ובארץ וימים בכל
תומות מלא נשיאים צי הארץ ברקים למטר עשה
מה זה ברקים למטר עשה רבותיי רשי אומר
ברקים למטר הם זהרורי הרקיעה
המבריקים ומאירים לפני המטר
ואז הוא מביא פה מילה בלועזית שאנחנו לא
יודעים מה היא אבל אנחנו יודעים אנחנו גם
קוראים ברק למה שנקרא ברק כן כזה אש
ואנחנו גם יודעים שזה מגיע לפני מהמתר אבל
מה תפקידו של הברק הזה סתם
מילא הרעם כתוב שנברא לפשט הקמומיות שבלב
בשביל מה ברק מה ברק עושה
>> זה תוצאה זה לא
>> זה תוצאה של מהשמל
ספיק אבל למה השם ברא את זה
>> אז אתם אתם אתם כולכם פסיכולוגים
פסיכיאטרים לא יודע איך תקראו לזה מה
שקוראים לחוכמת הטבע איך זה נקרא אה א
גאולוגים לא יודע
>> אבל אנחנו אנחנו לאנשים קטנים לומדים רק
מלבים בואו נלמד את המלבים בעמוד 10
לא בעמוד 10 בעמוד 11
אומר המלבים
מתחיל בעמוד 10 שמעלה נשיאים מקצה הארץ
רבותיי שימו לב והמלבים הזה תתעלפו
שמעלה נשיאים מקצה הארץ שהמטר הוא המעיד
על ההשגחה הפרטית התמידית
והמטר התהווה על ידי שיעלה נשיאים שהם
העדים המתנשאים ועולים מן הארץ עד מקום
האבים ועיגול הנשימה מה זה עיגול הנשימה
אטמוספירה
והעדים האלה הם מלאים רוח ואוויר שעל ידי
זה הם מסוגרים ונעלמים מן העין על ידי
שיסוד האש העצור בתוכם פם יפיץ את העדים
על כנפי רוח.
אתה יכול להסביר לי עד כאן מלכי? רוח זה
עננים.
>> כן. כנפי רוח זה עננים. מה עושה כאן היסוד
האש?
>> נהגר בתוך הכנפי רוח.
>> הוא נמצא יחד איתם והוא יפיץ את האדים על
כנפי רוח. בסדר? זה תפקידו. הוא מפיץ אותם
את האדים האלה שבאים מהאווקיינוס.
יפה.
>> יש בתוכם אש.
>> זה מה שהוא אומר. יסוד האש עצור בתוכם.
בתוך עיכול להיות אש
>> למה לא
>> יודעים דבר שאין בו ממשות משהו זה
>> אבל גם האש הזאת אין בה ממשות זה חשמל כזה
>> גז חשמל
>> והיה בהשגחת השם שימו לב למילים הבאות
והיה בהשגחת השם שברקים למטר עשה בעת ירצה
שירד המטר יפרד מהם יסוד האש והאלקטרי
ויתהווה הברק
ועל ידי זה יוציא הרוח מאוצרותיו, יוציא
יסוד הרוח העצור בעדים ועל ידי תאווה
המטר.
זאת אומרת כל העדים האלה שעולים מהאוינוס
הם נמצאים עכשיו הם נמצאים בתוך ענן מי
מחזיק אותם בתוך הענן?
רוח ואש אלקטרי.
כשמגיע הזמן הקדוש ברוך הוא לוקח את כל
האלקטרי הזה מוציא אותו. יוצא כזה ברק אש
נוראית. אבל ברגע שיצאה האש, העדים האלה
מתקבצים ונהיים טיפות ואז הם נופלים למטה.
חושב שי המדע אני לא בטוח אני חושב שזה רק
בית התנגשות של שתי הנלי רוח כולם
>> שמתנגשים
מכה ומהמכה הברק
כאילו נוצר ואז מתחיל
>> ספר צבע זה
>> מה שאתה אמרת עכשיו אם אני הבנתי מה שאתה
אמרת זה שטויות במצע גבוניות למה אתה טסת
פעם במטוס
התנגשת בענן
בדיוק
>> אה ולא התנגשת בו אף פעם
>> נכנסים לתוך הענן נכנסים לתוך הענן קרה
משהו מישהו נשרט מה זה שני אנשים נהיה
תאונה ונהיה מזה אש מה השטויות האלה פי
המלבי האש עצור בתוכ
>> נכון
>> מה גורם לו להתפרק
>> מה גורם לו רצון השם
>> זה רצון השם אבל איך הוא עושה את זה יש
בסדר הוא גשר אבל איך עוש זה קורה ב
>> לא יודע ואתה מה אמרת ששני אנשים עננים
נפגשים אז מה מה זה אם נפגשים אז מה קרה
>> עם שתה טובים
שיש התנגשות
>> אז מה שצק ורם
>> בכל אופן
>> למה זה ברק אחרי זה ר
>> אה באמת הרעם הוא קודם רק הברק מגיע יותר
מהרות הגדולה מהירות
>> בגדול הברקשור לחשמל הסטטי של
>> נו אז מה זה מה שהוא אומר שיש חשמל בעננים
>> כמו שמזגן יוריד מים ומה מקור שעני
>> הנה יודע הוא
>> ספר טבע כמה שחרדים ככה מלמדים
>> מה מלמדים תסביר לי מה למה
>> נפגשים
>> בעננים יש חשמל סטטינפגשים
>> ומה קרה אז הם נפגשים
>> ההמשך של הסיפור
>> מה אז מה הם נפגשים אז מה קרה התוצאה היא
ברק מה למה זה קורך
>> לא מד פשוט מאוד הם מתנגשים כאילו המים
המים
>> אז הוא שואל הרב המסת
שנכנס תוך לענן שגש עם
>> אני באמת לא משוויש מה אתה עושה הרבה יותר
חזק
>> לא אבל שני
שלי
>> מטען שלילי ומטען חיובי
>> בעננים זה חיובי ובקרקע זה שלילי והגש זה
מטן שלילי ואז שהם נפגשים זה מטר כל זה
חוקים שהקדוש ברוך הוא כתב קבע
אמר לי לא בא להגיד לך שזה לא חוקי הטבע
אמר שיש רצון השם אז חוקי הטבע נכנסים
לכולה אבל למה מה שרו
>> יפה
אומרת הגמרא אומרת אומר התהילים
מעלה כן עכשיו הוא עוברר למצרים שיקה
בכורי מצרים מאדם
עד בהמה מה קרה
פשט הפשוט שהרב דין עד היום לפני אמרתי
מלא נשיאים מקצי הארץ מי זה הנשיאים
>> עננים
>> ככה הפשט
>> מה אתה הבנת
>> נשיאים ורח וגשם עין
>> מה אתה הבנת הרצוג
רגע אבל איך קשור פסוק ז' לפסוק ח?
איך קשור למלא נסיים לארץ ופתאום הגענו
למצרים? לא, הוא מראה את כוחו של הקדוש
ברוך הוא אז הוא אומר, אני יודע שהשם הוא
גדול מכל האלוהים ואיך הוא יודע? אז הוא
אומר, כל אשר חפץ השם עשה בשמיים, בארץ,
בימים, בכל תאומות, מעלה נשיאים מקצי הארץ
וגם עכשיו מגיע למצרים, מכה בכורי מצרים,
הכל זה מראה את כוחו של הקדוש ברוך הוא.
עכשיו חידוש גדול השבוע גם זה פרשת שבוע,
כן? העניין של אה
שהקה בכורי מצרים. וכתוב בתורה והייתה
צעקה גדולה
בכל ארץ מצרים. מאיפה הגיע הצעקה הזאת?
למה צעקה? מה מגיע להם צעקה?
>> כל אחד כאילו צעקה
של יסורים.
>> ברור אבל הכל במידה כנגד מידה. על מה?
>> עם ישראל גם צעקו.
>> עם ישראל גם צעקו. מאיפה אתה יודע? אתה
זוכר.
>> יזקו. למה יזקו את השם?
>> לא זה תפילה. זה לא
זה צבי דינים כמו שאומרים.
מוריי ורבותיי אז רבי שולם שדרון היה אומר
מה הצעקה הגדולה בכל ארץ מצרים אומר שבתשע
מכות הראשונות הקדוש ברוך הוא הכביל את
ליבם עכשיו תאר לך אישה רואה מקק מה היא
עושה צועקת עכשיו כשאישה במכת הרוב פתחה
את הדלת ולא היה שם מקק גם לוח בראש היה
שם נחש קוברה יחד עם אה
>> הייתה אמורה מה זה לצעוק אבל לא הקדוש
ברוך הוא הכביד את ליבם הם לא צעקו עכשיו
זה כמו סיר לחץ נצבר נצבר נצבר ובמכת מכת
בכורות הקדוש ברוך הוא פתח את ה את הפקק
פה והייתה צעקה גדולה ככה הרב שול היה
מסביר עדיין זה לא מסביר אבל למה המידה
כנגד מידה הזוהר הקדוש מסביר הזוהר הקדוש
מסביר
תסתכלו בבקשה בעמוד 29
זוהר עם התרגום שלו אנחנו נקרא ישר את
התרגום
שהיקה בכורי מצרים מצרים אומר הזוהר הקדוש
כל ברמה נשמע נהי וכי תמרורים רחל מבקע על
בניה בוא וראה לא שעה אחת היא בוכה על
ישראל אלא בכל זמן וזמן שהם בגלות כל הזמן
היא בוכה עלינו ובעבור זה הקדוש ברוך הוא
גרם להם כל למצרים כמו שכתוב והייתה צעקה
גדולה בכל ארץ מצרים אשר כמוהו לא נהייתא
וזימן להם קולות אחרים בצורדי דים שהרימו
קולות במהיהם הכל בגלל מה כל ברמה נשמע
נהי וכי תמרורים אתם גרמתם לרחל לבכות אתם
גם תבקו היא עושה קול אתם גם תעשו קולות
זה המידה כנגד מידה
חידוש מעניין למה קפורות
>> לא אז הוא אומר גם בצפרדיה היה להם קולות
של צפרדין
שניהם
כוח
או להקין כ בעצם
>> היה להם היה להם עד גבול מסוים אחרי חמש
מכות כבר לקח מהם את הבחירה זה הרמבם
המפורסם כן הרמבם בהלכות תשובה שאפשר
שיעשה אדם חטא גדול או חטאים רבים עד שיתן
הדין ש יקח ממנו הקדוש ברוך הוא את
האפשרות לעשות תשובה כדי להעניש אותו שמזה
ילמדו אחרים מה קורה כשהשם לא רוצה לצאת
לבן אדם על כל המצרים
>> מדבר על כל אחד גם עלינו
>> לא מה שלקחו את הבחירה.
>> אני עונה לך, זה מדבר על כל אחד. והדוגמה
הראשונה שהרמב"ם מביא זה מעם ישראל, לא
מפעו. הרמב"ם מביא דוגמה ראשונה שנאמר אך
בדיו העם הזה ועיניו השע ואוזניו השעה מה
כתוב שמה? אבד לב העם הזה ועיניו השע
ואוזניו ה
>> ואוזניו אחבד. למה? פן יראה ושב. מה זאת
אומרת? אז תן לו לשוב. אומר לא הגיע הזמן
שאני לא אתן להם לשוב.
זאת אומרת יש לפעמים זה וזה הדוגמה
הראשונה עוד דוגמה מביא הרמב"ם מהפרעה
ואז מוסיף הרמב"ם בהלכה הבאה לפי כך
התפללו הצדיקים
שהשם לא יקח מהם את הבחירה כמו שאתה מוצא
בדוד הוריני השם דרכך ונכיני בורח משור
שלא יגרמו חטאי שלא ילך בדרך הישר דוד
המלך
פסוק ח שיקה בכורי מצרים מאדם עד בהמה שלח
אותות מופתים בתוכחי מצרים בפרה ובכל
עבדיו לכאורה היה צויות כתוב שיקה בכורי
מצרים אחרי פסוק ט כי בפסוק ט הוא מדבר
שלח אותות ומופתים אז אפשר מקות ומכת
בכורות היא הייתה אחרונה אז היה צריך
להיות כתוב קודם את פסוק ט ואחרי זה את
פסוק
ככה לכאורה ש ככה באמת שואלים כולם
והתשובה היא שהעניין של מכת בכורות אי
אפשר לטלוט אותו בשום דבר אתה רואה גם
שפרעה נשבר למה פרעה נשבר במכת בכורות
לא בגלל שהיה אכפת לו שמתו
הם לא יודע לא יודע מאיפה מאיפה הם הגיעו
האנשים האלה אבל לא מעניין אותם שאנשים
מתים זה לא מפריע לשם
>> אז מה הוא נשבר
>> לא כי הוא היה בכש הוא גם הוא לא מצא במה
לטלוט את זה.
איך השם הקשה את ליבו של פרוה? בוא תגיד
לי אתה. איך השם הקשה את ליבו? השם הקשה
את ליבו. בסדר? נו אז מה הוא ישב? אמר
תאמין לי. הייתי משחרר אותם רק אלוקים
מקשי לי את הלב. מה הוא חשב? מה
>> היה לו איזה סיבה?
>> אה הוא כל הזמן מצא סיבות למה זה קורה.
זה בגלל שמה היה דם שום דבר. דם ספרד גם
שלי עשו. כינים מה קורה? כינים עד היום יש
כינים נו מה עוד ערוב כנראה היה הרב
באפריקה הם באו אנה מה היה דבר קורה מחלת
הפה והתלפיים
וכולי וכולי כשהוא הגיע לבכורות לא היה לו
תירוץ
אם זה מגפה איך זה יכול להיות שזה פוגע רק
בבכורים
ואיך זה יכול להיות שזה בא עם הודעה מראש
וזה פוגע רק בבכורים
>> שחושך היה רק למזמרים ולא לעם ישראל זה
היה אוטומות
>> מה היה להם חוש
>> אבל רגע מה זה שמתפטות
רואים שעל המצרים זה עובד
>> אז עדיין היה אפשר למצוא איזה תירוץ אבל
כאן נגמרו לו התירוצים
>> לכן מכת בכורות הוא נשבר ולכן מכת בכורות
מופיעה פה רשנה כשהוא בא להגיד אני יודע
שהשם גדול מה הדבר שהכי מראה את זה שיקע
בכורי מצרים מעדמת בהמה איזה רוצה
>> שגם החרתומים יכולים לעשות אז סתם סתם
כישוף אבל
>> אז זה סתם כישוף
אז צריך לעשות כישוף שכות
>> מה
>> צריך לעשות כישוף של
>> כנראה שלא אני לא מבין בכישופים אבל כנראה
שלא זה זה לא
>> כל נראה הוא ניסה לבקש מהחדוים שרו גם גם
אבל זה לא עבד
>> וברד זה גם למשל אמר זה כישוף עצב זה שגם
מה שבאוויר עוזר
>> כן
תמיד היה איזה תירוץ תמיד אפשר לעבור אחד
אחד אחד אם היה לנו את הזמן אם זה היה
נושא עכשיו אבל תמיד הוא מצא דרך אגב אני
אני בדיוק היום אמרתי דרשה על זה
מה מה זאת אומרת שהשם הכביד את ליבו איך
הכביד את ליבו אז אמרתי כמה אפשרויות
אפשרות אחת זאת אומרת השאלה הראשונה היא
מה פרעה חשב מה הוא חשב
שהוא רואה הראשונה הוא לא חשב
אם הוא היה חושב אתה צודק מי אמר שהוא חשב
אתה יודע מה עכשיו אני שואל רק את מלקי
ולא להתערב לא להפר פריע מה ההפך מירא
שמיים
מה זה התשובה הזאת שאין לו ירד שמ
>> מי שאין לו יראת שמיים כששאלו אותי כששאלו
אותי אני אמרתי פושטק
אבל אמרו לי לא תביא ראיה מפסוק התשובה
היא היראה דבר השם מניס את עבדיו ואת
מקנהו אל הבתים ואשר לא שם ליבו אז מה
ההפך מירא שמיים
>> זהו אז מה אתה שואל מה הוא חשב הוא לא חשב
מי אמר שהוא חשב
אבל התשובה השנייה, איך השם הקשה את ליבו?
התשובה היא יש
אנשים שהמערכת שמאבדת נתונים
ומציאה מסקנה הגיונית לא עובדת אצלם.
אפשרות ראשונה, בן אדם שהוא לא 100. מה זה
נקרא לא 100?
אמא שלי עליה שלום הייתה מספרת שאחד בא
לבית חולים לחולי נפש. אמרו שאחד הוא כבר
בסדר. רק צריכים לבדוק אותו. הגיע
הפרופסור אמר, "תקשיב, אני בודק אותך
בצורה מסוימת. אני מספר לך סיפור. אני
אומר לך מראש שמשהו בסיפור הזה לא הגיוני.
כשאתה שומע משהו לא הגיוני, תעצור אותי.
אני אדע שאתה בסדר." אמר לו, "ספר." אמר
לו, ש 7: בבוקר, בני ברק, שבת, 7: בבוקר,
גוי עובד עובד א
עובד זר, מה שנקרא, עלה על האופנוע שלו,
הרביץ ספיד את כל רבי עקיבא. הגיע לשפיץ,
החליק על על
כתם שמן,
נפל, נתקע בעמוד חשמל, הראש שלו נחתך
מהגוף, הראש שם הוא פה,
אבל בחוצ'יק צעיר לא התבלבל, קם, לקח את
הראש, שם על הכתפיים, נכנס לבית מרכחת,
קנה פלסטר, הדביק, אומר הוא משהו פה לא
בסדר. אומר לו, נו נו, מה? אומר, שבת
בבוקר 7ב אין חנות פתוחה ברבי עקיבא.
אז זה בעיה סוג אחד.
סוג שנימ
שלו
>> יש בן אדם שהוא לא הוא נורמלי לגמרי ובכל
זאת הוא לא יכול להגיע למסקנה הגיונית כי
הוא שתה אלכוהול
אלכוהול הורג אותו כאילו מנתק את ה גם לזה
דוגמה עשו פעם קורס גמילה
קורס גמילה לאלכוהוליסטים
המרצה הביא קערה אלכוהול אמר להם זה
אלכוהול מה יש לי ביד אמרו לו תולעת חיה
או מתה אמרו לו חיה אמר עכשיו אני אשים
אותה באלכהול תראו מה יקרה לה? שם והיא
מתה. אמר להם נו
מה המסקנה? קם אחד השיכורים אמר זאת אומרת
שמי שאוכל מי ששותה אלכוהול אין לו תולעים
בבטן.
יש הסוג שלישי. בן אדם לא שתה אלכוהול הוא
100% נורמלי והוא לא יכול להגיע למסקנה
הגיונית. איך הוא שיכור? אבל לא מיין. ממה
הוא שיכור? ממידות רעות. הוא שיכור
מנגיעות.
תראה לו מה שתראה לו. הוא לא מבין. למה?
כי הוא לא רוצה, הוא שיכור.
עכשיו אתה רואה שפרות תשע מכות לא לא
נשבר. מה פירוש לא נשבר? הוא מצא תירוצים.
זה בגלל זה, זה בגלל זה. נעשה מחקר. באמת
צריכים לעשות ועדת חקירה.
כשהגיע מכת בכורות הוא נשבר. מה קרה?
נגמרו לו התירוצים.
נגמרו לו התירוצים. לכן כשהוא בא להגיד כי
גדול השם מכל האלוהים
אז הוא אומר דבר
כי אני ידעתי כגדול השם מכל ה איך כתוב
שמה כי אני כי אני ידעתי כגדול השם אז מה
מה מאיפה הוא לוקח את זה התשובה היא שיקע
בכורי מצרים האדם עד בהמה אה חוץ מזה גם
שלח אותוות מופתים אבל הדבר הכי גדול שהיה
שמה שזה לא ניתן להסבר בשום צורה מכת
בכורות
כן
בגלל שהוא לא רצה שברעה יעזור ישובה
>> נכון
יש את ספר של הרב שוא
תאמר לו כי אני יכול להתחת
בספר
אמ
אז שיק גויים שהיקה בכורי מצרים האדם עד
בהמה שלח אותו מופתים בתוכחי מצרים מה זה
הבתוכחי הזה אי אפשר היה להגיד בתוך מצרים
מה זה בתוכחי
מה זה אפשרות ראשונה רבותיי אומרים בעלי
התוספות
אומרים בעלי התוספות בתוכחי כל מכה הייתה
שבוע והתראה כמה
>> אז בסך הכל זה 30 יום זה הכוונה בתוך כ
בתוך אחי כל 30 יום היה מכה זה בעלי
התוספות פירוש נוסף אומרים שהמכות
היו משאירים עליהם רושם כל אחד שהיה
במצרים היה לו על הגוף את הסדרה שהוא חטף
לכן כן כתוב בוא אל פרעה כי אני הכבדתי את
ליבו ואת לב א עבדיו למען שיתי אותותיי
אלה בקרבו
היה להם על הגוף סימנים מכל המכות זה
הכוונה בתוכחי לא רק היה מבחוץ זה היה ממש
בתוך הגוף
ועוד הסבר
שבתוכחי מצרים שהכוונה שהמכות סימנו את
הגבול של מצרים וכידוע עבורט המפורסם שלי
בינ רוב כתוב כתוב שהצפרדיה תעלה בכל גבול
מצרים אז אז כבר סימנו את הגבול איך סימנו
איך שאיפה שנגמר הצפרדים שמו עצים א שמו
סימונים זהו נגמר אז למה אחרי זה עוד פעם
הוא אומר בהרבה שההרבה וינח בכל גבול
מצרים של מה צריכים עוד פעם לסמן את הגבול
אומר שיבין רוב כי באמצע היה ברד ועל הברד
נאמר בתהילים וישבר עץ גבולם אז היה צריך
סמן עוד פעם את הגבול אז זה הכוונה בתוכחי
מצרים שסימן להם את הגבול
המכות סימנו להם את הגבול. עוד הסבר מה זה
בתוכחי מצרים? אומר רבינו רבי חיים פלג'י
בספרו הכתוב לחיים אומר רב חיים פלג'י
שבתוכחי מצרים הכוונה שגם בכורי מצרים
שכבר מתו לקחו במכת בכורות
מהרוב
>> יפה מאוד
>> כאילו מתו למשל בהרוב בצמה דם
>> או שהם מתו לפני 20 שנה לא משנה בכור שמת
כבר עדיין והוא בתוכחי מצרים הוא בתוך
בתוך האדמה גם הוא לקעין
>> איך אפשר איך אפשר ללקות אחרי תשובה תפתחו
בעמוד 34
עמוד 34
ומת כל בכור אומר המדרש עמוד 34
ומת כל בכור אמר רבי נתן מי שמת בכור אורו
היה עושה דיוקנו
דליש או של תית או של עץ. דליש זה כנראה
דוגמה או משהו או של תית או של עץ. ואם
הוא עשיר עושה של כסף וזהב ואותו הלילה
היו מתמסמסים
ושל עץ מרכיבין מחמת מידת הדין. והייתה
צעקה גדולה בכל ארץ מצרים. אמרו בשעה שאמר
משה והייתה צעקה גדולה בכל ארץ מצרים יצתה
זקנה אחת לקראתו. אמרה לו נביא של שקר
אתה. זקנה שאין לה לא אב ולא אם ולא אח
ולא אחות ולא בן ולא בת על מי תצעק מי
ימות אמר לה העבודה כלומר אני נשבע תקדים
צעקתך לצעקתם התצעקי הראשונה אמרו בן אחד
היה לה ומת ועשתה דיוקנו דליש בדמות בנה
ובכל יום ויום אחר שאוכלת ושותה הייתה
עומדת ומרקדת לפניו באותו הלילה באו
הכלבים ושמטו והייתה בוכה וצועקת ומייללת
עליו לקיים מה שנאמר והייתה צעק הגדולה
בכל ארץ מצרים. אז גם אלה שכבר מתו
בתוכחים מצרים גם הם לקחו במכת בכורות.
>> ואת אותותי אשר שמתי דם. זה היה בגוף
המציא.
>> כן. אה כן שמתי בם. עכשיו עוד דבר אחד
לגבי בתוכחי מצרים. בספר ברומו של עולם
כותב הרב אליהו דוב גרינ ג'בוד
והוא אומר ככה מה זה בתוכחי מצרים כשהגיע
מכת מכת ברד אמר משה רבינו שעכשיו אני
אקיע אותך אל ליבך
אל ליבך כך כתוב נכון לפני מכת ברד הפסוק
אומר כי בפעם הזאת אני שולח את כל מגפותיי
אלבך
מה זה אלבך? אומר רש"י מכאן שמכת בכורות
קשה מכל המכות
שזה נכנס לו ללב זה הכוונה בתוכחי מצרים
בתוכחי זה נכנס לו ללב וזה אם כן שיקה
בכורי מצרים אדם עד בהמה שלח אותו תו
מפתיע בתוכחי מצרים בפרעה ובכל עבדיו
ועד כאן להיום