Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
ובכן בשעה טובה ומוצלחת היום אנחנו
מתחילים את פרק טז והלוואי שנספיק גם
לגמור אז מתחיל מכתב לדוד שומרי ניאל כי
חסיתי
בך הדבר הזה הרי דוד המלך עליו השלום סבל
צרות מכל הכיוונים מכל הסוגים שאפשר לשאר
שבן אדם יכול לסבול הכל היה לו מה היה
הכתר שהוא לקח על הראש
שלו התשובה היא מכתם זה כתר מכתם לדוד מה
היה הכתר על הראש שלו שאומר אני אל כי
חסיתי בך זה היה הכתר את הכתר הזה הוא לקח
על הראש שלו תמיד תמיד עם זה הוא הלך זה
היה כל החיים שלו איתו ואנחנו רואים את זה
בעוד פסוק בתהילים ממש דומה בפרק כה פסוק
כ תפתחו
רגע שומרי ניאל כי חסיתי בך זה אצלנו ושם
בפרק כה פסוק כ שומרה נפשי
והצילני כי חסיתי בך ממש אותם מילים אבל
זה מסביר רשי זה נקרא מכתום לדוד מכתם זה
כתר הכתר של דוד המלך היה שומרני אל כי
חסיתי בך עכשיו הוא אומר אנחנו נלמד קודם
את הפשט אמרת
להשם
מה איך מכתם נהיה כתר תסביר לי מה זה
מכתם כתם כתם אופיר זה זהב
כתם אופיר בכתם אופיר אתה מכיר את
המילים
לא כתם אופיר זה לא בשיר השירים לא אז זה
בתהילים אם זה לא שם זה בתהילים פרק פרק
כה פרק מ שלא הית מי דיור פרק
מ בחתם אופיר חטם אופיר זה זהב כן
אז אז אם כן זה כתר של דוד המלך ועכשיו
הוא אומר אמרת להשם אדוני אתה אני אומר
להשם אני אומר לכם לעם ישראל להגיד להשם
אתה האדון שלנו טובתי באל עליך מה זה נקרא
טובתי באל עליך כל הטובות שאני מקבל בחיים
שלי זה לא כי אתה חייב לי בל עליך אתה לא
חייב לי את זה אז ממה כן התשובה היא
לקדושים אשר בארץ יםב דראי כל חפצי בם מה
זאת אומרת הקדושים אשר בארץ אם הזהות
הקדושים אברהם יצחק ויעקב בזכותם כל הטובה
שיש לי לא לי לא מגיע אתה לא חייב לי כלום
ועדר כל חפצי בה שתי שמות השם אחד אלוקים
לא כאן זה הדוני מלשון אדונים אתה האדון
שלי הראשון זה שם
השם תראה רשי בפנים לכנסת ישראל בפסוק ב
רשי לכנסת ישראל אמר דוד יש עלייך לומר
להשם אדון אתה וידך על העליונה לכל הבא
עליי בסדר הלאה ירבו עצבותם אחר מהרו אילה
האנשים שרצים אחרי אל אחר ירבו
עצבותם בא לשיך נזכה מידם אני לא הולך
איתם אבל השיך נסכיהם שמה הם מביאים נסכים
לעבודה ז ר אבל בנסיך נסכם
מדם מה זה
מדם אומר רשי אני לא אהייה כמותם לזרוק דם
לעבודת גילולים ולא אשה שם עבודת גילולים
על
שפתיי בלש את שמותם לשפתי מה כן אני ברוך
השם השם מנת חלקי וכוסי אתה תומך גורלי
חבלים נפלו לי בנעימים איזה חבלים חבל זה
חלק החלק שלי נפל לי בנעימים מה זה כוונה
שאני עם של הקדוש ברוך הוא אף נחלת שפרה
עליי גם נתן לנו את את הנחלה הזאת שנקראת
ארץ ישראל אברך את השם אשר יעצני שהוא
ייעץ אותי ללכת בדרך התורה אף לילות
יסרוני כליותי מה זאת
אומרת מה זאת אומרת אף לילא סרוני כליותי
הכליות שלי יועצות והם יועצות לי תמיד
לעבוד את השם אז גם על זה אני מודה להשם
ועכשיו מגיע הפסוק המפורסם שיוויתי השם
לנגדי תמיד שמעת פעם את הפסוק הזה איפה
ראית אותו כתוב פעם
אחרונה תמיד ליד הזה בזה
שלה אז שיוויתי השם לנגדי תמיד כי ממיני
בא למות לכן שמח ליבי ויגל כבודי כבודי מה
זה בפשטות מה זה כבודי זה
הנשמה
מה לכן סבח ליבי ויגל כבודי מה
הכבוד כבוד זה הנשמה איפה רואים את זה
א למען
יזמרך מה זה
הנשמה כבוד זה הנשמה לכן שמח ליבי ויגל
כבודי אף בשרי ישכון לבטח ורשי מסביר
שהכוונה שאתה מכלת לי על אותו עוון של בת
שבע אז ממילא אני בטוח שאתה תשמור עליי
מכאן או להב שאני לא אחטה עוד לכן שמח
ליבי ויגל כבודי אף בשרי שכון לבטח בקבר
למה כי לא תעזוב נפשי לשאול מכאן ולהבא לא
תיתן חסידך לראות שחת ועוד יותר מזה אתה
גם תודי אני אור החיים את הדרך של התורה
סוב הז מחות את פניך הנעימות במנח נצח לא
הוא לא מבקש הוא אומר אתה מחלת לי על
העוון בטח אתה מחלת לי על העוון אז בטח
שמכאן ולבד תשמור עליי וגם תודיעני אורח
חיים זהו זה הפשטות של הפרק ועכשיו נתחיל
דבר ראשון
רבותיי רבינו עובדיה ספורנו רבינו עובדיה
ספורנו הוא אומר שהפרק הזה מדבר לא על
ה יש כאן טעות ב אני כתבתי פה
בהקדמה שזה רבנו עובדיה מברטנורה טעות
שלי כמעט בטוח
כתבתי רבנו עובדיה מברטנורה זה לא ברטנורה
זה רבנו עובדיה ספורנו אז רבנו עובדיה
ספורנו הוא אומר שהמזמור הזה מדבר על אלה
שחושבים להשיג דברים על ידי הזכרת שמות של
מלאכים ועל זה אומר דוד שומרני אל אל כי
חסיתי בך אני אמרת להשם להשם אני אומר אתה
האדון טובתי באל ליך לקדושים אשר בארץ אמה
ואדירי כל חפצי בם רבו עצבותם אחר מרו אלה
שרוצים לקבל השפעה מאחר ירבו עצבותם אני
הולך רק איתך ונראה בהמשך עוד עוד קטעים
רבנו עובדיה ספורנו הזה בכל אופן הוא הולך
על הקטע של שמות הקדושים שאנשים מזכירים
שזה לא אני לא הולך איתם אני הולך רק עם
איתך עם התורה שאתה ציווית שזה הברכה הכי
גדולה עכשיו אנחנו עוברים לעמוד 10 החוזה
דוד הוא אומר
כך כולם יודעים ששכר מצווה בהי עלמה ליקה
אבל יש בעיה הרי כתוב ביומו תתן שכרו ומתי
אני עושה את המצווה פה בעולם הזה ואז מה
משלמים לי שוף פלוס 120 שנה איפה איפה
הבימות יתן שכרו התשובה היא ההלכה היא שאם
אדם סוחר אדם אחר לעבוד אצלו אבל על ידי
שליח גם השליח וגם המשלח לא עוברים על בל
על בעל
בל תלין למה השליח אומר לא אני לא אני
הודתי אותם המשלח אומר לא אני שכרתי אותם
שניהם לא עוברים אועיל והקדוש ברוך הוא
ציווה עלינו את התורה אבל על ידי משה רבנו
אז
ממילא אין פה
לתלית איפה הבעייה מתחילה השתי המצוות
הראשונות לכן כתוב בספרים שזה הכוונה כל
אכילות שישראל אוכלים בעולם הזה הכל בסכר
האמו
למה כי האמונה זה הקדוש ברוך הוא בעצמו
ציווה אז בזה יש בל תלין והוא צריך לשלם
מיד אומר דוד אומר על זה החוזה דוד אומר
דוד המלך עליו
השלום אל זה מידת רחמים זה חסד ולכן אומר
דוד המלך אני אין לי עליך כלום כל מה שאני
מבקש ממך זה רק אל שומרני אל כי חסיתי בך
אין לי עליך כלום וא אפילו שאני כן מאמין
בך והאמונה הרי כן צריך לקבל בעולם הזה
אני לא מבקש כלום אני מבקש רק שומרי ני אל
אל זה מידת רחמים מידת החסד אבל אתם עם
ישראל אמרת להשם אדוני אתה אתה מאמין בהשם
שהוא האדון שלך אז אם ככה הוא חייב לכם
שכר אז טובתי בעל עליך מה פירוש טובתי בעל
עליך אתה לא עושה לי טובות בזה שאתה משלם
לי כי אתה חייב
לי זה זה מסביר ה החוזה דוד ו
רגע זה עמוד
101 אמרתי שדוד המלך עצמו
אומר אה אדם ששכר אדם ששכר
פועל אדם ששכר
פועל על ידי שליח אתה שומע אדם שכר פועל
על ידי שליח שניהם לא עוברים על בל תלין
פעול צחיר איתך עד בוקר כן
בטח שחייבים אבל אחרי 120 עכשיו מה קרה פה
הקדוש ברוך הוא אמר למשה רבנו לך תגיד להם
את המצוות אז בעצם הקדוש ברוך הוא לא חייב
לשלם לנו עכשיו השולח הוא השולח ומשה
רבינו הוא זה ששחר אותנו בפועל אבל למישה
אנחנו עובדים אצל הקדוש ברוך הוא לא אצל
משה רבינו אז ממילא שניהם אי אין כאן בל
תלין לכן השכר הוא אחרי 120 שכר מצווה בעי
על מליקה אבל מצוות האמונה שתי הדיברות
הראשונות זה הרי שמענו מהקדוש ברוך הוא
בעצמו אז על מצוות האמונה הוא כן משלם
בעולם
הזה בסדר אז ממילא אומר דוד המלך אני לא
רוצה שום שכר בעולם הזה אני מבקש רק מאל
אל זה מת מידת חסד שומרי ני אל כי חסידי
בך אבל אתם עם ישראל אמרת להשם אדוני אתה
אתה מאמין בהשם אתה עושה אותו אדון אם ככה
טובתי בל עליך אז מגיע לך ם את
השכר אמר פעם את ה ש הזה גם על הפסוק של
אם תשיב משבת אני לא זוכר עכשיו לא זוכר
עכשיו אם
תשבש לא זוכר עכשיו
עכשיו רק רגע רק שניה שנייה לפני השאלה
הזאת ממשיך ממשיך דוד המלך ואומר סליחה
ממשיך החוזה דוד ואומר ומה עם שאר המ
זה ודאי התקבל רק איפה אחרי 120 זה הכוונה
לקדושים אשר בארץ אמה ואדירי כל חפצי בם
כשתגיע לארץ תמות אז תקבל את
השער זה ההסבר בחוזה דוד מהרם על מושנינו
עמוד 12 מהרם על
מושנינו הוא אומר כך מכתם זה הנפש אז הוא
אומר מכתם לדוד הנפש של דוד אומרת להקדוש
ברוך הוא שומרי ניל כי חסיתי בך עונה רוח
הקודש ואומרת אתהה רוצה שאני אשמור אותך
זה לא תלוי בי זה תלוי בך אם אמרת להשם
אדוני
אתה אז טובתי בא ליך הרעיה לקדושים אשר
בארץ אמה ואדירי כל חף צבם אני שומר עליהם
בזה זה תלוי זה לא תלוי בזה ש בקש ממני לא
תבקש ממני תעשה מצוות תהיה צדיק אני אשמור
עליך מה השאלה תעשה עבירות חס וחלילה הפך
כמו שכתוב מעת השם לא תצא הרעות והטוב אז
ה רוח הקודש כביכול עונה לדוד המלך מה אתה
מבקש שאני אשמור אותך פשוט אמרת להשם
אדוני אתה ג תאמין בהשם תעשה את המצוות
ותהייה לי קדושים אשר בארץ אמה ואדירי כל
חפצי בם מצויין אבל להפך מזה ירבו עצמותם
אחר רו אז ירבו עצבותם אלה שעובדים לעבודה
זרה יהיה להם רע זה לא תלוי מעת השם לא
תצא הראות אין לך מה לבקש את זה ממני תלוי
רק
בך אפשר להמשיך
מזה מהרם מל מושנינו הוא אחד מאני חושב
האזור הזה של גורי
הארי מוזכר גם הרבה באיגרת שמואל על מגילת
אסתר
ו כנראה שהאזור הזה של
ה הסיום פה כתבת ם תראה שאנשים עצובים זהה
שיש להם ירבו עצבותם למה ירבו עצבותם כי
אחר מארו כי הם מאמינים באל
אחר ויש לה
כן אומר לו ו הקדוש ברוך הוא לקדושים אשר
בארץ אימה ואדירי כל אז חפצי בם אתה רואה
שאני אני איתם ואם אתה רואה אחרים שהם
עצובים כנראה שאין כל חפצי בם יש להם עוד
חפצים עוד כמה דברים
שהם הלאה פסוק פרק טז פסוק ב אמרת להשם
אדוני אתה יש לזה פסוק מאוד דומה פרק קמ
פסוק ז
בקמ פסוק ז אומר דוד
המלך קמ פסוק
ז אמרתי להשם אלי אתה כאן הוא אומר אמרת
להשם אדוני אתה כן דומה
מאוד
הלאה בספר נפוצות יהודה
מסביר
א אתה יודע כתוב הרי אם
צדקת צת מה תיתן לו אתה לא עושה טובה
לקדוש ברוך הוא וזה הוא אומר זה הכוונה
אמרת לה השם אדוני אתה טובתי בא ללך לא לי
עשית טובה לעצמך עשית טובה זה מסביר
הנפוצות יהודה וגם רדק מפרש אותו
דבר עמוד
15 עמוד 15 יש כאן מדרש ילקו שמעוני שהוא
הופך את זה שהקדוש ברוך הוא הוא זה שאומר
את זה לאדם וזה הולך על
הברכות אמר הקדוש ברוך הוא אם אכלת ואמרת
ברוך אתה השם אז טובתי בל עליך אל תחזיק
לי טובה שאכלת משלי אלא משלך אכלת כאילו
קיימת כל התורה כתי ואכלת ושבעת וברכת
וסמך לי כל המצווה זאת אומרת אם אדם מברך
על האוכל כאילו קיים כל התורה וכן עשו
אבות העולם שנאמר לקדושים אשר בארץ האמה
אמרו חכמים כל הנהנה מן העולם הזה בלא
ברכה מעל זה גמרא במסכת
ברכות כל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה מעל
אמר רבי אבא וכתיב פן תקדש המלאה הזרע מה
הכוונה העולם הזה עשוי כקרם מהוא פדיונו
של הקרם הזה
ברכה מאי תמה מאיפה לוקחים את הראיה לזה
אמר איש לקיש אמרת להשם
אדוני אתה אם אכלת וברכת כאילו אכלת משלך
אז טובתי בל אליך יובלו כל הטובות ויבואו
עליך עכשיו נקרא ביחד את פסוק בגד אמרת
להשם אדוני אתה טובתי בל אליך לקדושים אשר
בארץ הימה ואדירי כל חפצי בם ירבו עצבותם
אחר מהרו בל איך נסכיהם מדם ובל אה את שמ
ם על שפתי כאן אומר בספר תהילת השם המערך
מלד
אומר אדם מבקש מהקדוש ברוך הוא עזרה ש
להתגבר על היצר הרע אומר לך תהילת השם זה
תלוי בארבעה תנאים התנאי הראשון הוא שיהיה
נכנע לפני השם התנאי השני הוא שלא יבטח
במעשיו הטובים לא לבוא בתביעה אני הרי
מגיע לי לא מגיע לי
כלום השלישי הוא שבאמת זה מה שהוא רוצה כל
כל מה שהוא רוצה זה להתחבר עם הצדיקים
והתנאי הרביעי הוא להתרחק מרשעים והנה
ארבעת התנאים דוד המלך מבקש שומרני אל כי
חסיתי בך אומר לו הקדוש ברוך הוא יש יש לי
ארבעה תנאים בשביל לעזור לך התנאי הראשון
הוא אמרת להשם אדוני
אתה מה הכנה הכלל השני הוא אבל אתה יכול
להגיד תשמע אם אני כל כך נכנה לפני השם אז
מגיע לי טובתי בא ליך זה התנאי
השני התנאי השלישי מה אמרנו להתחבר עם
הצדיקים לקדושים אשר בארץ אימה ואדירי כלל
ואדירי כל חפצי בם אני רוצה כמוהם להיות
והתנאי הרביעי
הוא תרחק מהרשעים מה זה ירבו עצבותם אחר
רו ב לשיך נסכה מידם ובלש את שמותם על
שפתי זה ארבעת התנאים עמוד 16
17 עמוד 18 זה
רדק והרד אומר שאם אדם באמת
רוצה להיות יותר טוב אז הדרך היא ללכת
לראות את הצדיקים איך הם מתנהגים וללמוד
ממעשיהם וזה הכוונה לקדושים אשר בארץ אימה
ואדירי כל חפצי בם אני רוצה רק ללמוד מהם
חפצי בם
ואלה שעושים ההפך מזה אז היו מאחל להם
מסביר רדק מאחל להם דוד המלך שירבו עצבותם
מי אלה שאחר מהרו אבל אני הולך רק לחפש את
אלה שהם צדיקים לקדושים אשר בארץ הימה
ואדירי כל בהם אני רוצה חפצי כל חפצי הוא
רק
בהם
פסוק ג לקדושים אשר בארץ אדירי כל חב
סיבם אומר האוצר נחמד הרב רבי וידל הצרפתי
גם הוא באזור ההוא של הרב אלמושנינו ושל
הרב רבי שמואל דיויד הכל כולם מאותו
סביבת אזור חיוג אז א שנתן בערך זה 500
שנה אחורה 400 500 שנה אחורה אז הוא אומר
מה זה אמרת להשם אדוני אתה אבל מי היה
הראשון שקרא לקדוש ברוך הוא
אדון מי אברהם אבינו וזה הכוונה לקדושים
אשר בארץ אימה ואדירי כל חפצי בם כי אומר
לך אמרת להשם
אדוניה מי היה הראשון אברהם לכן אני מבקש
בזכותו לקדושים אשר בארץ הים ודרי כל חפצי
בם ואלה האנשים האלה
כן זהו עכשיו ממשיכים
הלאה לתפילה
למשה רבותיי מה יש לקדוש ברוך הוא בכספת
שלו של ראת שמיים רק אוצר של יראת שמיים
למה בסדר אבל למה למה דווקא את זה הוא
מחזיק שם היחיד
ש שלא בד שמיים מאוד כי זה הדבר היחיד
שאין
לו כתוב יפה כתוב הכל בידי
שמיים חוץ מיראת
שמיים אז אם בדי שמיים לעשות יהלומים וזהב
וזה אז אין לו בעיה אז הוא לא צריך להחזיק
את זה בכספת אבל יראת שמיים זה תלוי בנו
וממילא את זה זה דבר יקר אז לכן את זה הוא
מחזיק בכספת שלו אין לקדוש ברוך הוא באוצר
אלא אוצר של יראת שמיים בלבד זה מה שהוא
אומר כאן
לקדושים אשר בארץ המה לא המלאכים מלאכים
נולדים קדושים אבל לקדושים אשר בארץ המה
ואדירי כל אז חפצי בם באמת למה כי את זה
אין לי פה אני אני שמח שהם עושים את זה
והם מביאים ואת זה אני שם בבית
גנזי שמעתי בשיעור של המשפיע הב
אלימלך חודש בערך
שדרש את זה הפסוק כתוב הפתח השם ך את הצרו
הו אדם צריך ישועה מאיפה באה ישועה מירת
שמיים שהוא הפקיד בזה של ה יפה באוצר הזה
בן אדם היה דרש שבים אם אומר מה יום אחד
אני תחזק אחזק יומים אני אחזור אותו דבר
מה שקדוש ברוך הוא שם את בפנים אז הדבר
הזה זה אבנים טובות ומרגליות יפה מאוד הזה
הריבית יה גם יום אחד נותן יפה מאוד אז
הוא אומר שזה הכוונה יבטח השם לך את וצרו
הטוב שמיים כי בן אדם אפילו מתחזק ביום
יומיים אחרי זה הוא חוזר לאותו מקום אבל
מה הדבר הזה כבר נמצא בבית גנזיו של הקדוש
ברוך הוא וצובר ריביות ואם הוא צריך ישועה
אז יפתח השם לך את וצרו הטוב
כתוב מה אין לו
בבת לא זוכר כי אם בעולמו הז יש גם ות של
הלכה טוב
צ אתה ישראל מה השם דורש מקקים לרה זה
רבי חני
ש טוב אני לא זוכר את הלשון בדיוק של חזל
ממשיכים עלא
רבותיי הרבנו עובדיה ספורנו רבותיי אנחנו
חוזרים לרבינו עובדיה ספורנו שאמר שהפרק
הזה מדבר על אלה שמשתמשים בשמות של מלאכים
וכל מיני עמוד 21 הוא כותב מה זה ירבו
עצבותם אחר מהרו אז זה הוא אומר ירבו
עצבותם וצרות כי אומנם בתכלית אחר מהרו
מיהרו לפנות אל אחר מבלעדי האלוקים אלא
למי הם פנו אל המלאכים או זולתם אז בא
לשיך נס כהם מידם ללא קרב לעשות הנסכים
שהם עושים להוריד הכוחות יותר ממה שהייתי
מנסך את הדם שהוא מתוב לנסכים שמתם לב מה
הוא דהייה כאן נסחים מה
זה יין ומים יש ניסוך המים יש ניסוך היין
אין יותר מזה דם לא מנסחים אזה הוא אומר
הם בעיניי כמו מנסכים דם לכן הוא אומר בא
לשיך נסכיהם
מדם וב לשא את שמותם על שפתי הכוונה לשמות
של המלאכים שהם משתמשים בהם כדי להשיג
ישועות אנחנו עוברים לפסוק ד ירבו עצמותם
אחר
מהרו אומר על זה הרב תהילות השם מהרה כהן
עמוד 22 הגענו רבותיי תשמעו דבר נפלא מאוד
אומר המהרה כהן התהילים
אדם שעושה מצוות אבל הוא עושה אותם
בעצבות מה
דינו מה
דינו אומר הקדוש ברוך הוא סליחה זה לא לא
אצלי אתה עבדת עבדת כנראה לאל אחר העבודה
שלי משמחת יש כזה ורט ידוע של המגיד
מדובנה על
הפסוק י יפה מ לא אותי קרת יעקב כי יגעת
בי ישראל אומר המגיד מדובנה על זה משל
נפלא היה פעם אחד שהגיע לאמריקה ויש קושים
שמה מחכים לקחת את הדברים למלון רוצים
להרוויח כסף אז הוא אמר לו תיקח אתזה אני
נמצא במלון אלטון הוא מגיע אחרי כמה שעות
כולו מתנשף מזיע אומר לו 100 דולר אומר לו
מה 100 דולר על מה אומר מה היה לך ארבע
מזוודות כבדות אומר מותק לא מגיע לך אפילו
דולר אחד לא הבת חורה שלי לי היה שתי
מזוודות
קלות זה אומר ולא ולא אותי יגעת ולא אותי
קראת יעקב כי יגעת בישראל אם זה אצלך
יגיעה אז לא אותי קראת זה לא זה לא לא מה
שאני נתתי לך אני נתתי לך משהו קל ונעים
זה הכוונה רבו עצבותם אחר מהרו אם הם אתה
רואה אנשים שהולכים עצובים ולא שמחים
בעבודת השם אז כנראה שזה לא עובדים את השם
אלא אחר או לא מבינים את עבודת
השם היעוץ אומר שני דברים מה זה ירבו
עצבותם אחר מהרו אדם שבוטח בהשם הוא שמח
למה כי השם יתן לו איך יתן לו לא יודע אבל
יתן ולעומת זאת אדם שלא בוטח בהשם אלא
בנדיבים נניח שהוא רוצה להשיג איזה כסף
ההוא בטוח שהפ הזה ייתן לו את הכסף ההוא
לא תמיד
א אז מה יהיה אז הוא יהיה עצוב ירבו
עצבותם אחר מהרו מי שסומך על מי שהוא אחר
אז ירבו עצבותם מי שיש לו ביטחון בהשם לא
עצוב כי הוא יודע שהשם יתן לו את זה כך או
כך ממישהו אחר יש
א אמרתי לכם את זה פעם כתוב שמה אל תבטחו
בין דבים בבין אדם שאיין לו תשועת יצר וכו
ישוב לאדמתו ביום הוא עבדו אשתנות היה פעם
איזה חכם שהגיע לפ
שמה ביזה שכונה בירושלים ואמר דרשה יפה
בשבת אמר לו הגבאי אולי תבוא להיות פה רב
אולי תבוא להיות פה רב חסר לנו רב אז הוא
אמר ומה יהיה עם פרנסה הוא אומר לא יש פה
שלושה
מה שלושה מהגבייה חייבו לשלם לך
משכורת בסדר אז הוא עבר דירה עם כל הילדים
שלו ועובר חודש הוא לא מקבל משכורת
חודשיים שלוש ניגש לגבאי אומר תשמע אני לא
להסתדר ככה אז הוא אמר לו מצטער אני באמת
הבטחתי לך מה שהבטחתי לך אבל מה שקרה זה
אחד מהשלושה האלה שהבטיחו
נפטר
והשני והשני פשט את הרגל והשלישי חזר לחוץ
לארץ אז הוא אומר זה הכוונה אל תבטחו בין
דבים ובין אדם שאיין לו תשואה למה הראשון
תצא רוחו ישוב לאדמתו לא הראשון תצא רוחו
השני ישוב לאדמתו השלישי ביום ההוא עבדו
אשתנות
אז זה ירבו עצבותם אחר מהרו מי שסומך על
אחרים אז יהיה לו הרבה עצבות דבר שני אומר
תהילות השם
א דבר שני סליחה אנחנו ביוץ שאדם שנותן
צדקה צריך לשים לב לתת את זה בצורה שהעני
לא יתבייש כי אם זיל סומכה ואתי חיברה אז
זה לא טוב צריך לעשות את זה בצורה שלא
יתבייש וגם אחרי זה לא לספר בואנה ההוא
נתתי לו כסף זה לא מתאים זה אומר דוד המלך
ירבו עצבותם אחר מהרו בל השיך נסכה מידם
אני את העניים האלה שאני נותן להם לא איך
נסכיהם מדם אני לא מוציא לו את הדם
מהפרצוף וגם בעל סא את שמותם על שפתיי
אחרי שנתתי אני לא מספר
לאחרים אז מה זה אחר מהרו כשאתה נותן מוהר
מואר זה כסף אתה נותן מואר למישהו אחר אז
תיזהר בשני בשני הדברים האלה
גם שלא יהיה זל שמק סומק תי חברא ולא יהיה
להזכיר את שמותם על
שפתיים האלשיך
הקדוש אומר כך אתה יודע שהאבות הקדושים
נתנו מהשנים שלהם לדוד המלך אדם הראשון
נתן לו 70 שנה ואחרי זה האבות נתנו לו עוד
70 שנה מה אברהם אבינו נתן לו חמש שנים
הוא חי רק
175 יעקב אבינו נתן לו
3 ש לא כמה 33 שנים אז כמה יצא בינתיים 38
ויוסף היה צריך לחיות כמו אבא שלו 147
שנים הוא חי רק 110 אז הוא נתן לו 37 שנים
אז יוצא שבסך הכל זה 70 שנה אבל הם שנתנו
את השנים האלה רגע סליחה יוסף נתן
37 33 זה כבר 70 זה כבר 70 אני לא יודע
חשבון החמ של אברהם ת אני לא זוכר בסדר
צריך לראות בזוהר בדיוק את החלוקה הזאת אז
עכשיו אומר דוד המלך אבל כשהם נתנו לי את
השנים שלהם הם מאוד שמחו לתת לי כי מה הם
שמחים שיש להם נכד כזה לעומת זאת כתוב
שהצדיק זכה נטל חלקו וחלק חברו בגן עדן
והרשע לא זכה נטל חלקו חלק חברו בגיהנום
אומר דויג ואחי ויפל נתנו לי את החלק שלהם
בגן עדן ואני נתתי להם את החלק שלי
בגיהנום
אבל הם לא כל כך שמחים על העסקה לא כמו
אברה כמו אברהם יצחק יעקב ויוסף שהם נתנו
לי את השנים שלהם ושמחו אז הוא אומר ערבו
עצבותם של מי של דואג ואחיתופל רבו עצמותם
אחר מהרו למה בגלל שהם נתנו לי את החלק
שלהם בגן עדן ואני נתתי להם את החלק שלי
בגיהנום אז על זה הם לא שמחים הם ירבו
עצמותם אבל אומר דוד המלך אני שני דברים
אני עושה להם אחד זה שאני לא מבקש לשפוך
את דמם כמו שהם הלבינו את פני זה אני לא
מבקש ואני לא מזכיר את שמם בכל התהילים
המוזכר דואג חי טופל כל כל מיני שמות אבל
לא לא דואג ואחי טופ לא מוזכר הוא בא לסד
שמותם על
צפתי מה בבוא דואג האדומי נכון כן דו כן
הוא
נות זה אומר האלשיך
הקדוש
ו 7 שנה 70 שנה נתן לו אדם הראשון ועוד 70
שנה נתנו האבות בגלל שהוא לא ישון
בלילה כ אדם הראשון כמעט בחדר ב
נכון יוסף לא הה צריך
צך
להות כי כתוב שהורינו לו שהוא אמר איפה
אבא שלי וו צריכים להגיד לו אבך אבי בגלל
זה כל אחד ש יפה
מאוד
נכון פרק טז פסוק
ה השם מנת חלקי וכוסי אתה תומך גורלי אז
קודם כל שני פסוקים מאוד דומים ל זה בעמוד
26 יש לנו השם מנת חלקי וכוסי יש פסוק
דומה באייך פרק ג פסוק כד חלקי השם אמרה
נפשי על כן אוכיל לו גם פה השם אנ את חלקי
וכוסי חלקי השם אמרה
נפשי ועוד השם מנת חלקי וכוסי מה פירוש
השם מנת חלקי וכוסי מה זה המנט הזה מה זה
המנט זה
מנה מנה שלי מלאה מה שהשם נתן לי אז
יש פסוק דומה מאוד דשנת בשמן ראשי כוסי
רביה זה השמן עד חלקי
וכוסי עכשיו מה ההבדל בין השם מנת חלקי
וכוסי אתה תומיך גורלי מה שלושת הדברים
האלה מה ההבדל
ביניהם חלקי כוסי
וגורלי אז אומר על זה המלבים בעמוד 28
רבותיי המלבין בעמוד 28 אומר כך
הוא החלק שהכין האדם והזמין את עצמו
אליו כמו במכסת נפשות מכסת ערכך יום הכסה
אז זאת אומרת דבר מסוים שאדם רצה והזמין
את עצמו אליו חלק זה דבר שיכול לבוא
לאדם בלי השתדלות בכלל הוא לא התכוון לא
עשה פשוט חלק נפל לו זה נקרא חלק ומה זה
גורל התשובה היא גורל
זה החלק זה חלק שווה בשווה נניח מחלקים את
ה מחלקים משהו והוא לוקח חצי הוא לוקח חצי
אבל גורל זה יכול להיות חלקים לא שווים זה
ההבדל ביניהם רק לפי זה אז מה אמרנו מה זה
חלק שווה מה זה סליחה מה זה כן ומה
זה מה זה
גורל שווים ומה זה
חבל חבל זה חלק נכון אז מה זה ווא
צורי וצור חבלי בעת שרה שאומרים באדון
עולם מה זה צור חבלי בעת שרה זה כמו חלק
חלק אמרנו שווה בשווה מה
מה נופים בצורה צור חלקי צור חלקי בעץ צרה
חלקי או ח חבלי ה חבלי זה חלק נו אז אני
שואל מה מה זה שייך לפה צור
חלי אז
[מוזיקה]
ב אז בסידור של רב חיים קניבסקי
הוא
אומר שזה כן שזה חלק חבל נחלתו כי חלק השם
אמו יעקב חבל נחלתו כן חלק
אבל יש פירוש נוסף ששמה החולי צור חבלי
בצרה זה כמו צער ומכאוב וצור חבלי בעץ הרע
הוא החוזק שלי בשעה שיש לי צרות ושיש לי
ייסורים בעץ הרע טוב רבותיי הפסוק הזה
הפסוק הזה הוא היסוד של כל הישיבות
והכוללים
למה פסוק ה
פסוק ה השם אןד חלקי וכוסי אתה אומרך
גורלי
למה רבותי עם ישראל מחולק ל-1 שבטים מי
הוא השבט שעוסק בתורה לוי הם כהנים לויים
והם לא עוסקים בדבר אחר אלא עם ישראל
מפרנס אותם על ידי תרומות מעשרות ושאר
מתנות כהונה ולביאה אז איך אתה פתאום נהית
לוי לומדים תורה זה נקרא ליו
אר הרמבם מי שרצ אה זה הרמבם עכשיו נקרא
את הרמבם עמוד 29 אומר הרמבם פרק יג
מהלכות שמיטה ויובל כל איש ואיש מכל באי
העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו
להבדל לעמוד לפני השם לשרתו ועובדו לדעה
את השם והולך ישר כמו שעשה הוא האלוקים
ופרק מעל צברו עול החשבון נות הרבים אשר
ביקשו ני האדם הרי זה נתקדש קודש קודשים
ויהיה השם חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי
עולמים ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו
כמו שזכה לכהנים ול הלויים הרי דוד אומר
השם אן את חלקי וכוסי אתה תומך
גורלי אז זה המקור של כל האברכים ולכל
הבחי ישיבות זה
המקור עכשיו מורי ורבותיי
אנחנו עדיין באותו
פסוק השמן את חלקי וכוסי רבינו עובדיה
ספורנו שמדבר על האלה שמשתמשים בשמות אז
אומר רבינו עובדיה ספורנו מה זה השם חלקי
וכוסי בא דוד המלך ואומר אני לא רוצה את
כל הדברים האלה השם הוא היחיד מנת חלקי
וכוסי מה הכוונה השם נתן לנו תורה ולפי
התורה אני יודע איך לחיות ולא מחפש פטנטים
ולא רוצה שום דבר אחר רוצה רק לפי התורה
לחיות ונראה את ה המילים שלו אומר רבנו
עובדיה ספורנו בעמוד
30 השם אתה לבדך מנת חלקי בבחירת וכוסי
בירושת אבות אתה תומיך גורלי אתה תתמכי
בגורל שעלה לי להיות במספר
עבדיך
תמכי שלא אתה ממנו כי אמנם חבלים נפלו לי
בנימים הגיעו לחלקי לחלקי חלקים במושכלות
שהם אותם נעימים שהשגתי אף נחלת קבלת אבות
שפרה עלי שמצאתי מסכמת לאמת המושכל ובכן
אברך השם את השם אשר יעצני ללכת בדרכיו
ולהתייעץ רק עם התורה הקדושה ולא עם
פטנטים וזה הזכיר לי מכתב של החזון איש
באותו עמוד למטה כותב החזון איש במכתב קנג
בעקרות חזון איש לא משנה כל ההקדמה אבל
המשפט שנוגע לנו זה רבותיי לימדוני
כי בכל תנועה צריך להתייעץ עם חלקי השולחן
ערוך ואיין אני בן חורין לעשות דבר מבלי
עיון בהלכה מן ההלכות הנוגעות לתנועות
הנידון ואיני בעולמי אלא זאת זה הכל מה
אני מדריך אותי בחיים שולחן ערוך ואני
הולך לעשות איזה פעולה אני מתייעץ עם
השולחן ערוך זה בסדר לא בסדר איך לעשות זה
הכל עדיין אנחנו פסוק ה אתם יודעים רבותיי
שלעתיד לבוא יהיה סעודת אורו של לביתן
והשור הבר וה וכולי וכולי וכשרוצים לסיים
את הסעודה צריכים לעשות זימון מי יזמן
אומרים לאברהם תזמן אומר יצא ממני ישמעאל
יצחק יצא ממני ישו יעקב עשתי שתי אחיות
משה לא היה בא משה לא היה בארץ בקיצור
מגיעים אל דוד המלך אומר כן כן אני אברך
ולי נהל לברך שואלים רק שנייה ומה עם בת
שבע מה
כולם כל אחד מצא לעצמו איזה בעיה והוא לא
התשובה היא עיקר הסיבה שהוא מברך זה כי
המשיח נקרא בשם
השם המשיח נקרא בשם השם אומר הבן איש חי
איפה רואים שהמשיח נקרא בשם השם תראו
בעמוד 31 בצד הימני לקראת הסוף ומתרצים
ארבע חמש שורות מלמטה ומתרצים בצד הימני
שהעיקר הוא בשביל דוד הוא משיח והמשיח
נקרא בשמו של הקדוש ברוך הוא כמו שנאמר
וזה שמו אשר
יקראו השם צדקנו המשיח נקרא על שם
השם
וממילא אם הם מברכים אפשר לומר שהם מברכים
לדוד חס ושלום כי הם מה אומרים נברך
לאלוקינו והמשיח נקרא השם צדקנו לכן דוד
מברך ואז ברור שהכוונה לקדוש ברוך הוא ולא
זה זה התירוץ על פי זה אומר אומר הבן איש
חי בספרו חיים והשלום
השם מנת חלקי וכוסי מה פירוש ב שקראת לי
שם השם השם השם שלו זה גם השם שלי וזה מנת
חלקי וכוסי לכן אתה תומיך גורלי שאני אברך
ואני אעשה את
הזימון נכון נכון הוא ממשיך תסתכל בפנים
אה אה לא אתה מתכוון על הפסוק הבא לא לא
הוא ממשיך עם פרק לד אומר בהשם תתעלל נפשי
וישמעו ענבים
וישמחו טוב רבותיי אף נחלת שפרה עלי אנחנו
בפרק טז פסוק ו אומר חבלים נפלו לי
בנעימים אף נחלת שפרה עליי מה הכוונה
חבלים נפלו לי בניים אף נחלת פרה עליי מה
זה
נחלת מישהו הער
פה אומר רשי
כשנפל לי הגורל להיות בחלקך חבל נעים הוא
זה אף עלי שפרה נחלה כזו מה להיות החלק של
הקדוש ברוך הוא פסוק דומה וד מאוד לפסוק
הזה פרק לג פסוק יב כתוב אשרי הגוי אשר
השם אלוקיו העם בחר לנחלה לא אז זה אף
נחלה עד שפרה
עליי מורי
ורבותיי היה פעם יהודי שקראו לו מהרם חגיז
בטח שמעתם עליו מה אה משפחת חגיז היייתה
גדולה אבל מהרם חגיז היה נקרא ה הרבה
רבנים שמה הרבה תלמידי חכמים גדולים בכל
אופן אז המהרם חגיז אומר יש לפעמים השם
ישמרנו שבן אדם באים עליו ייסורים למשל
דוד המלך עליו השלום כל הכל סוג של
ייסורים היה לו היה לו רעב
רדיפות והיה לו גם צרעת איזה צרעת מתי היה
לו צרעת שישה חודשים שישה חודשים היה
מצורע דוד המלך כך כתוב בגמרא במסכת
סנהדרין דף קג אחרי חת בת שבע אז הוא אמר
הרי בן מוות הוא האיש הזה זה היה הצרעת
שהיה לו ומצור חשוב
כמת על פי זה אומר המהרם
חגיז אם אדם כשבאים עליו ייסורים מקבל את
זה באהבה זה קידוש השם זה קידוש השם אז
הוא אומר
ככה מה הפסוק שלנו חבלים נפלו לי בנעימים
מה זה חבלים חבלים זה כל מיני ייסורים וגם
הנחלת המחלה שהיה לי הצרת שפרה עליי אני
מקבל הכל בשמחה אף נחלת שפרה עליי גם
המחלה הזאת שהייתה אז אומר על זה בעמוד 33
תסתכלו רגע לקראת הסוף כתוב ומסומן לכם
אני חושב ומי שמרגי עצמו בכך קרוב הדבר
שאם מזדמן לו למסור עצמו למיטה על קידוש
השם לא יחוס על גופו ומכל שכן על ממונו
אלא ישמח ויגל במצווה שבא לידו לקיימה כמו
שעשה
רבי עקיבא עכשיו בעמוד הבא יש סיפור שהיה
יהודי שקראו לו הרב רבונא הליוי
איטינג לא יודע מי שזה היה אבל כנראה
תלמיד חכם צדיק והוא כשהוא היה חולה
בחוליו האחרון
אז הוא אמר ל למספר כאן אולי זה הבן שלו
אמה כתוב בתהילים חבלים נפלו לי בנעימים
אף נחלת שפרה עליי אז הוא אומר חבלים זה
מלשון חבלה וייסורים נחלת זה מלשון מחלה
ואמר חבלים נפלו לי כלומר המכו והייסורים
שיש לי מכל עניינים הם בנעימים אצלי ואני
מקבל אותם באהבה אף נחלת היינו המחלה הזאת
ה שעברה על נפשי גם כן שפרה עליי ואין אני
קורא תיגר חס וחלילה כי כל דרכי השם יתברך
משפט ואין אבל ודברו שטפו נהרי נחלי דמה
בין ריסי עיניו הטהורים יהי זכרו ברוך
ונפשו בצל שדי תתלונן ואני שמעתי פעם מרב
רובן קרלינשטיין זכר צדיק לברכה היה יהודי
שקראו לו רב חי קל מילצקי אתם יודעים מי
שזה היה רב חי קל מילצקי הוא היה יהודי
צדיק תלמיד חכם בירושלים והוא מסכן קרטו
לו רגל ועוד רגל הוא היה בעל איסורים
עצומים וכשהוא נפטר אז רב שול שבדרון בא
להספיד אותו והוא אמר כתוב בחז רצונך
רצ חיים אתה מבקש צפה לאיסורים חיים אתה
מבקש תצפה לאיסורים אמר רב שולם איסורים
זה לא חיים אלא אם כן אתה מבקש את זה אלא
אם כן אתה מצפה
לזה חיים אתה מבקש צפה לאיסורים אבל אם יש
לך איסורים ואתה לא רוצה את זה זה לא
חיים פסוק ו' רבותיי
חבלים נפלו לי בנעימים אף נחלת שפרה עליי
אז ככה כשהקדושים
העולם הם שאלו אותו מה כתוב מה הוא אמר
להם רק דברים שהם לא רוצים שהוא בא אלינו
מה הוא אמר להם לנו אנוכי מה זה אנוכי אז
לפי פירוש אחד הכוונה אנא נפשי כבנ ייבנה
אני בעצמי כתבתי את זה ואני נותן לכם או
אנוכי זה במצרית הוא רצה לדבר אליהם בצרה
שהם רגילים לשפה זאת אומרת שאיתנו הוא פתח
בדברים נעימים ואיתנו הוא פתח בדברים לא
נעימים זה הכוונה חבלים נפלו לי בנעימים
כך אומר הפתחי
עולם במירי כתוב מה זה חבלים נפלו לי
בנעימים אף נחלת שפרה עליי הקדוש ברוך הוא
חילק את העולם מה הוא נתן לאומות העולם את
העולם הזה מה הוא נתן לנו את התורה אתה
שמח עם זה אומר דוד המלך כן חבלים נפלו לי
בנעימים החלוקה מתאים לי אף נחלת שפרה
עליי מתאים לי התורה והזה מתאים לי מאוד
וזה עמוד 36 ואנחנו עוברים לעמוד
37 ארץ ישראל היא חלקו של הקדוש ברוך הוא
והרי ארץ ישראל נקנית בייסורים אז ה הוא
אומר חבלים החבל ש של של הקדוש ברוך הוא
זה ארץ ישראל נפלו לי בנעימים אף אף זה
כעס איסורים אף נחלת גם שארץ ישראל קנת
בייסורים שפרה עליי מקבל את זה
בשמחה זה אומר תהילות השם בעמוד 37 ועדיין
אנחנו בפסוק ו' בעמוד 38 אומר הבן איש
חי מורי ורבותיי דוד המלך עליו
השלום אומר
בפרק פט אז דיברת בחזון ל חסידיך ותאמר
שיוויתי עזר על
גיבור הרימותי בחור מה זה
מעם התשובה היא עם זה ראשי תיבות אמון
מואב הרימותי בחור מאיפה מאמון
ומואב וזה הכוונה אומר הבן איש חי חבלים
נפלו לי בנעימים נעימים זה ראש זה אותיות
בעמ חבלים נפלו לי בעמ זה הכוונה בנעימים
ועכשיו אף נחלת שפרה
עליי שהיה צריך לבנות בית המקדש אז כשדוד
המלך ברח משהו לאן הוא ברח אל שמואל הנביא
ומה כתוב שם ויישבו בניות ברמה אומרת
הגמרא שהיו עוסקים בנויות של עולם איפה
לבנות את בית המקדש מי כיוון למקום דוד
המלך אמר עלה הגבול וירד הגבול וכאן לא
כתוב וירד רק ועלה סימן שזה פה בקיצור דוד
המלך כיוון לזה אז ה אומר אף נחלת שפרה
עליי המקום השפיר הטוב ההר הטוב הזה מי
גילה את זה אני ועל זה הוא מודה לקדוש
ברוך הוא אף נחלת שפרה עליי עכשיו תשמע
מלקי דבר פילי פלוי מאיזה עכשיו ככה היה
מרים ו יוכבת היה איך קראו לה
שפרה ופועה עכשיו שפרה קיבלה בתי כהונה
בתי לביה מה קיבלה
פוה בתי מלכות מאיזה הגיע דוד מפה או
משפרה מפה אבל שפרה שהיא קיבלה את המלכות
את הכהונה והלביאה בא דוד המלך וסידר
כהלים והלויים 24 משמרות כהונה ולויה נכון
ז אומר אף נחלת שפרה גם הנחלה של שיפרה
עליי זה אומר בן איש
חיזה זה היה בעמוד 38 הקטע השני או
יובן טוב אין לנו ברירה נצטרך שוב פעם
להשאיר לשבוע הבא
חלק חייב להגיד לכם אבל עוד משהו סליחה
חייב מה זה פסוק ז טוב זה לא יעזור זה
בפסוק ח אז אני לא יכול נמתין עם זה לשבוע
הבא אנחנו בפסוק ז תזכרו