0:00 / 0:00
הרב ברוך רוזנבלום - פרשת שמיני 🔴שידור חי באיכות HD
1,612 views
💗 הדרך שלכם להכיר תודה לקול הלשון על ההשקעה האדירה ועל מגוון השיעורים מקליקים בכפתור התודה עכשיו❣ השיעור השבועי בפרשת השבוע מהפנינים הנפלאים של הרב ברוך רוזנבלום שליט"א - מידי יום חמישי בשעה #הרבברוךרוזנבלום 👍 זכו את הרבים בקליק! הירשמו למנוי לערוץ קול הלשון! הצטרפו לוואטסאפ וקבלו את מיטב הסרטונים והשיעורים ✅בעברית https://chat.whatsapp.com/LLRTJJTQ7vAEQEpN4fuSXK ✅באידיש https://chat.whatsapp.com/HOJbRxiL8ZhBbwJrxMfX5b ✅ Kol Halashon on WhatsApp https://chat.whatsapp.com/CnuIKfNOZnJHRZ8R1dGSj5 🔊 ערוץ הספוטיפיי של קול הלשון https://open.spotify.com/show/0LcIowwqek4aWtHrD4JxUT 👈 לאתר קול הלשון https://www2.kolhalashon.com/#/regularSite/home
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
פרשת השבוע שנקרא בעזרת השם שבת זו פרשת
שמיני שנת
תשפה השיעור מוקדש
לרפואת מורי ורבי רב שולמאיר בן אליזה
לרפואה שלמה
ולרפואתה של האישה דבור השנדל בתקה
ולהבדיל לעילון נשמת רבי מרדכי בן
שאול זכרו
לברכה לפני שנפתח דברים בענייני פרשת
השבוע אני רוצה לפתוח בשיר ובהודעה לקדוש
ברוך
הוא על הזכות שזכיתי בסיעתא דשמיא להוציא
את הקרך השביעי מסדרת נעימות יאמרו על
המועדים.
הקרך הזה עוסק בענייני ספירת העומר ולג
בעומר ואנחנו נמצאים מיד לאחר חג הפסח
כידוע לכולם חג הפסח הוא חג שכל כולו
אמירת תורה תודה רבה לקדוש ברוך הוא זה
הרי כל עניין הפסח כמו שדיברנו לפני חג
הפסח שכל העניין של פסח זה להגיד תודה רבה
לקדוש ברוך הוא וזה הקורבן
תודה והיות וכל העניין של קורבן תודה הוא
להודות לקדוש ברוך הוא צריך לנצל
את המעמד הזה לקיים את מה שנאמר בתהילים
מזמור קז
יודשם חסדו ולפני אותיו לפני אדם וירממו
בקהל עם ובמושב זקנים יעלו להודות הקדוש
ברוך הוא לא רק אתה בינך לבין עצמך אלא
לקיים את המצווה הזאת ברוב המטרת מלך
להודיע להודות לקדוש ברוך הוא וכאשר אתה
מודה לקדוש ברוך הוא כידוע לכולם זה גם
הזמן לבקש יש כי ברגע שאדם מודה אדם הקדוש
ברוך הוא שומע שאדם אומר תודה רבה אז אומר
בוא מה שאתה מבקש אני אקיים ולכן הבקשה
היא כמו שזכינו ברוך השם להוציא עד היום
שבעה ספרים מסדרת נעימות יאמרו על המועדים
דבר ראשון היא רצון שיתקבלו הספרים אצל
לומדי התורה להרבות כבוד שמיים ולקדש שמו
יתברך רצון כמו שזכינו להוציא את הקרך
השביעי כך נציא בעזרת השם את הקרך השמיני
בעזרת השם על חג השבועות זה הקרך השמיני
שאמור לצאת בעזרת השם ולאחר כן להמשיך על
קרחים נוספים על התורה וקרחים על פרקי
האבות וקרחים על המידות הכל מתוך עבודה
שאנחנו עובדים והיא רצון שנזכה כולנו לתוך
לבריות גופה נאורה מעליה ונזכה כולנו
מתחילים זמן קיץ לעסוק בתורה ולעמול בתורה
ונזכה סוף סוף בזמן קיץ הזה לראות בבניין
ואת הבחירה וביאת משיח תדקנו אמן
פרשת השבוע שנקרא בעזרת השם השבת פרשת
שמיני היא הפרשה שעוסקת בראשיתה בעניין
חנוכת
המשכן חנוכת המשכן והיא ביום השמיני קרא
משה לאהרון ולבניו ולזקני
ישראל אומר רש"י ויהי ביום השמיני הכוונה
לשמיני למילואים הוא ראש חודש ניסן שהוא
קם המשכן כן בו ביום ונטל 10 ה אתרות
השנויות בסדר
עולם. אומר רש"י מה שכתוב והיא ביום
השמיני. למה הכוונה ביום השמיני? הכוונה
ביום השמיני היא כוונה להשמיני למילואים.
מה זה השמיני למילואים? הכוונה ליום
ראש חודש ניסן. לאחר שבעת ימי המילואים
שמשה רבינו עבד. הגיע היום השמיני
למילואים. היה ראש חודש ניסן. באותו יום
נטל 10 אתרות.
שואל הרב כלי יקר במקום שאלה נכונה למה
התורה כותבת וי ביום השמיני ואתה שואל
שמיני למה שמיני למה איזה חודש למה שמיני
אומר רש"י זה לא שמיני סתם זה שמיני
למילואים והכוונה לראש חודש ניסן למה צריך
את כל זה תגיד פשוט כמו שהתורה כותבת פרשת
פקודי ו באחד לחודש הראשון בשנה השנית הוא
קם המשכן אתה כותב לך ויום ביום הראשון,
בחודש הראשון בשנה השנית הוא קם משכן יש
לך את התאריך למה לכתוב האי ביום השמיני
ואז אתה לא יודע מה זה שמיני צריך לקרוא
רש"י שהכוונה לשמינית ימי המילואים שעד
נחנך המשכן שאלה נוספת הוא שואל למה כתוב
שאותו יום נטל 10 ה אתרות מה זה 10 למה
דווקא המספר של 10 ה אתרות זה המספר
ששאלות ששואל הכלי יקר והכלי יקר עונה
תשובה ארוכה אנחנו נאמר את הדברים בקצרה
כותב הכלי יקר המטרה של זה היא אחת. המטרה
היא לייקר את מעלת היום. למה? כי היום הזה
שנקרא ראש חודש ניסן הוא היום שבו החל
המשכן לעבוד. המשכן החל להחנך. הקדוש ברוך
הוא ירד והשרה את שכינתו כאן בתחתונים.
המעלה של היום הזה אין לנו מושג בגדלותו
ובסגב היום הנפלא הזה שנקרא בשם ראש חודש
ניסן שנחנך המשכן בו. עד כדי כך שהמעלה של
המשכן הוא מעלה שהיא למעלה מגדר הטבע.
כותב הכלי יקר, כי הטבע הוא במספר שבע.
המספר שמונה הוא מספר שמסמל מעל גדר הטבע.
וכידוע לכולם, רק לפני שבוע אמרנו אז ישיר
משה בשבעת בשביעי של פסח. וחז"ל אומרים
למה פתח משה רבינו באמירה של אז? אז ישיר
משה. היה אומר וישיר משה. מה זה אז ישיר
משה? כותב הכלי יקר, חז"ל הקדושים אומרים
שקילוסו של משה רבנו בעז התלונד בפני
הקדוש ברוך הוא ואמר ומאז באתי אל פרעה
לדבר בשמך הראה זה ותיקן ואז ישיר משה
ובני ישראל את השירה הזאת מתנו גם עוד
מקום אחד שמשה רבינו אומר אז יבדיל משה
שלוש שרים בעבר הירדן מזרח השמש אז מצאנו
אצל משה רבנו כמה פעמים את המילה אז שואל
הכלי יקר מה זה המילה אז? אומר הכלי יקר,
המילה אז מבטאת את אחד רוכב על שבע. הקדוש
ברוך הוא שהוא אחד הוא רוכב על שבעת
הרקעים. זה הביטוי של המילה
אז אם ככה הוא אומר שאתה רוצה לבטל אתה
רוצה לבטא את העניין של השראת השכינה של
אחד רוכב על שבע זה המילה שנקראת אז המספר
שלו הוא שמונה. ולכן המעלה של היום של
חנוכת המשכן היה ביום השמיני לבטל את
השליטה של הקדוש ברוך הוא שהוא אחד שרוכב
על שבע ולכן הוא אומר תמיד תמצא שהשמונה
דוחה את השבע למה כי ברית מילה שנעשית
ביום השמיני דוחה את השבת שהיא ביום
השביעי אז המעלה של השמונה הוא למעלה
ממעלת השבע כי המעלה של השמונה הוא מעלה
שלמעלה מגדר הטבע אומר הכלי יקר לכן נאמר
וי השמיני לסמל את מעלת היום הזה שהוא יום
למעלה מגדר הטבע ולמה מסמלים את ה10 הטרות
אומר הכלי יקר מסיבה פשוטה מאוד ידוע
לכולם גמרא במסכת ארחין בדף יג אומרת
הגמרא הכינור שבו ניגנו בבית המקדש היה בו
שבע נימים היה בו
שבע שבעה מתרים היו בו הוא לעתיד לבוא
בעזרת השם שיבוא משיח תדקנו במהרה יהיה לו
שמונה נימים יהיה לו שמונה שנאמר למנצח על
השמינין אז יהיה לו שמונה ובעזרת השם
לעתיד לבוא כך כתוב שיהיה התיקון השלם אז
יהיה 10ה 10ה נימים כך כתוב בנבל עשור
יהיה לך 10 נימים אם כתוב כאן ש10 ה אתרות
נטל אותו יום סימן שהשלמות שהגיעה הבריאה
ביום חנוכת המשכן הייתה שלמות כזאת גדולה
עד שהיה ביום השמיני שהוא למעלה מגדר הטבע
ונטל 10 ה אתרות אלה הדברים שכותב הכלי
יקר בקצרה למרות שהוא מעריך בזה הבאנו את
הדברים שלו בסיעתא דשמיא בקצרה בין הדברים
שנעשו באותו יום כידוע
לכולם מונה הגמרא במסכת שבת דף פז עמוד ב
10ה דברים שנעשו באותו יום באותו יום הוא
קם המשכן אומרים חז"ל מה היה באותו יום
ראשון אומרים חז"ל ראשון למעשה בראשית זה
היה יום ראשון בשבוע ראשון לנשיאים ראשון
לכהונה ראשון לעבודה ראשון לירידת האש
ראשון לאכילת קודשים ראשון לשכון שכינה
ראשון לברך את ישראל ראשון לאיסור במות
ראשון לחודשים 10ה דברים שהגמרא מונה מה
היה באותו יום שבו נחנך המשכן כמדומני
בשיעור שלפני פסח הבאנו ראיה מהגמרא הזאת
שהפסח הראשון שהיה במוצאי שבת היה בשנה
שבו נחנך המשכן. למה? כי כתוב שחנוכת
המשכן בראש חודש היה ביום ראשון בשבוע. אם
ראש חודש היה ביום ראשון בשבוע, אז מתי
היה פסח? ביום ראשון. שבועיים לאחר מכן.
ביום טו. אז מתי היה ליל הסדר? מוצאי שבת.
הנה הליל הסדר הראשון שהיה במוצאי שבת.
הנה יש לך ראיה מפורשת מגמרא. דבר נפלא.
למרות שמצאתי, כבר הזכרתי את זה כמדומני.
אני חושב שהזכרתי את זה פה שבהמופיע בספר
שנקרא ליל שימורים וכך מופיע בספר שנקרא
בשם ילקות הראובני שהחתונה של יעקב אלאה
היה כך כותב ילקות הרובני בערב שבת הגדול
ערב שבת הגדול זה שזה היה בערב שבת כתוב
בארי כבר זה שהיה בערב שבת הגדול זה ירקות
הראובנים בפרשת ויצא מוסיף על זה הספר ליל
שימורים בשם רבי אברהם פלג'י שהחתונה
הייתה בערב שבת קודש שבת הגדול ובמוצאי
שבת היה פסח. כך הוא כותב. מוצאי שבת היה
פסח כמו השנה. על פי החשבון הזה. כאשר
יעקב התחתן, כאשר יעקב התחתן עם רחל, כמה
זמן לקח מחתונה עם לאה? כמה זמן? שבעה
ימים. אם חלפו שבעה ימים אז החתונה של רחל
מתי הייתה? בערב שביעי של פסח. זאת אומרת
היום יעקב אבינו גמר את השבע ברכות. ככה
זה מסתדר. נכון היום נגמר השבע ברכות על
פי החשבון הזה ללמד אותנו שאנחנו נמצאים
מסביב החתונה של יעקב אבינו עכשיו הוא
נמצא בתוך ימי השבע ברכות בסיעתא דשמיא
טוב אחד רצה לומר לי שיש דבר קודם שגם
יעקב כשקיבל את
הברכות מיצחק אבינו זה גם היה במוצאי שבת
שח להיות פסח פסח מוצאי שבת למה כי הרשי
כותב שהוא עשה שני גדי עיזים למה שני גדי
עיזים למה אומר רשי אחד לקורבן פסח ואחד
לקורבן חגיגה. אז מן שפסח היה. מישהו רצה
לטעון לי שהפסח הזה גם היה מוצאי שבת?
שאלתי אותו מה הראיה? אומר אתה רואה שיצחק
אבינו אמר ויתן לך. מתי אומרים ויתן לך?
מוצאי שבת. אחרת הוא לא אומר ויתן לך. אז
יש לך ראיה שזה מה מוצאי שבת. נו בידיש
אומרים השבחיה. זה ראיה חלשה אבל בכל אופן
ראיה ראיה משעשעת יש כאן. טוב, אלה הדברים
בסיעתא דשמיא. אנחנו רוצים להתחיל את
הנושא של את הנושא של חנוכת המשכן. חז"ל
הקדושים מדברים בשו עצום על חנוכת המשכן.
מדברים דברים שאין לנו השגה בהם. חז"ל
הקדושים אומרים שבאותו יום הגיע העולם
לתיקונו. העולם הגיע לתיקונו מששת ימי
בראשית. מה העולם הגיע לתיקונו? בראשית
הבריאה הקדוש ברוך הוא לא כתב ויה ערב
ויבוקר יום אחד מה הקדוש ברוך הוא כתב לא
וירב ויבוקר יום ראשון מה הוא כתב ויערב
וי בוקר יום אחד שואלים חז"ל אם כתוב
ויערב וי בוקר יום אחד אז מה כתוב היה
צריך להיות היום השני יום שניים והיום
השלישי יום שלושה ולא כתוב ככה ביום
הראשון כתוב יום אחד ביום השני כתוב יום
שני אם כתוב ביום השני שני שלישי רביעי
חמישי היה צריך להיות כתוב ביום ראשון יום
ראשון והקדוש ברוך הוא השאיר את זה ביום
אחד מתי זה בא לתיקונו אומרים חז"ל ביום
הראשון שנחנך המשכן זה בא לתיקונו איפה
ויהמקריב ביום הראשון נחשון בין המנדיו
למטה יהודה כאן הוא שלם הבריאה כאשר ביום
הראשון כתוב אחד וכאן חנוכת המשכן זה בעצם
הגיע העולם לשלמותו ולכן כתוב ויערב וי
בוקר יום אחד ההשלמה שלו הייתה והיה
המקריב היום הראשון. אומרים חז"ל ודע
שהיום הזה שבו נכנך המשכן היה שמחה לפני
הקדוש ברוך הוא כיום שנבראו בו שמיים
וארץ. מה הדגש של ויום שנבראו בו שמיים
וארץ? כמו שנאמר ביום הראשון מה? בראשית
ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ. מה כתוב
שם? וירב וי בוקר יום אחד. כאן כתוב כתוב
המקריב היום הראשון אחשון בן המנדב. כאן
היה שלמה הייתה שמחה לפני הקדוש ברוך הוא
היום הזה כאילו נבראו בשמיים וארץ לכן
כתוב ויהי ביום השמיני נאמר כאן ויהי ביום
השמיני ונאמר במעשה בראשית ויערב וי בוקר
יום אחד חז"ל זה השלמה שואלת הגמרא מסכת
מגילה דף י אם אתה אומר שהייתה שמחה לפני
הקדוש ברוך הוא כיום שנבראו בו שמיים וארץ
אז למה כתוב ויהי היה צריך להיות כתוב
והיה כי כל מקום שכתוב ויהי לשון צער כל
מקום שלום שכתוב והיה לשון שמחה. אז למה
לא כתוב והיה? אומרת הגמרא שהסיבה שלא
כתוב והיה בגלל מה זה? בגלל שביום הזה
נפטרו נדב ואביהו והיות ונדב ואביהו
נפטרו. לכן יש לסון צער ונאמר ויה. אבל
השמחה שהייתה לפני הקדוש ברוך הוא לפני
שנפטרו נדבו היה כיום שנבראו בו שמיים
וארץ. וכאן הייתה השלמת הבריאה על ידי
הבאת הקורבן של נחשון בן המנדיו. ושם נאמר
ויהמקריב היום הראשון נחשון בן המנדיו
נחשון בן המנדיו הקריב את הקורבן עוד לפני
שנתיו ואביו מתו אז ממילא השמחה הייתה עוד
קודם בשיר השירים אומר שלמה המלך באתי
לגני אחותי קלה הראיתי מורי עם בשמי אכלתי
יערי עם דבשי שתיתי יני עם חלבי אכלו ראים
שטו ושחררו דודים אומרים חז"ל שלוש
ביאורים על הפסוק הזה שני שני ביאורים
דומים אחד לשני. אומרים חז"ל, באתי לגני.
זה יום השמיני. הקדוש ברוך הוא ירד לגן
שלו. חז"ל הקדושים אומרים, "לגן לא נאמר,
אלא לגני. זה הגן שלי." ככה הקדוש ברוך
הוא מייקר את זה. אומרים חז"ל במדרש
הגדול, מכאן אתה למד שהמשכן יותר גדול מגן
עדן. כן עדן כתוב בגן עדן מקדם. אז זה לא
גןני. אומר גן עדן מקדם. כאן הוא כותב,
"באתי לגני. ללמדך שהמשכן יותר גדול מאשר
הגן עדן. ככה אומר המדרש. באתי לגני זה
יום השמיני. אריתי מורי עם בשמי. זאת
לבונת הקטורת
ולבונת המנחה. אכלתי יערים דבשי זה איברי
העולה ועמורי קודשי הקודשים. שתיתי יני עם
חלבי. אלו המנחות
והנצחים ואמורי קודשים קלים. אכלו ראים.
זה משה ואהרון. שטוב ושחרוד דודים זה כנסת
ישראל. עד כאן קטע אחד במדרש. בקטע השני
במדרש כמעט אותם מילים עם תוספת אחת.
אומרים חז"ל אכלו ראין זה משה ואהרון. שטו
ושחררו דודים זה נד ואביר. נדביר הוא ששתו
שתו יין למן דאמר שטוי היין נכנסו. זה
פירוש הדבר. שטו ושיחו דודים זה נדב
ואביהו. עד כאן הדברים שמובא בקטע השני
במדרש. בקטע השלישי במדרש דבר אחר. שלושה
דברים כתובים כאן. הרייתי מורי עם בשמי,
אכלתי יערי עם דבשי. שתיתי יני עם חלבי.
כנגד מה? כנגד שלושה דברים שעשו הנשיאים
שלא כאוגן וקמלם הקדוש ברוך הוא. הנשיאים
עשו שלושה דברים שלא כהוגן והקדוש ברוך
הוא קיבל את זה. ביום אחר מי שעושה את
המעשה הזה מת על המקום. וכאן הקדוש ברוך
הוא קיבל את זה והבליג. מה הם הדברים? בכל
מקום אין היחיד מתנדב בקטורת. אין דבר כזה
להביא קטורת יחיד. קטורת באה רק משל ציבור
ורק כהן יכול להקריב אותה. היה אחד שחשב
שנעה מאוד לקדוש ברוך הוא שהוא יקיר
קטורת. איך קוראים
לו? וזיה היה מלך. הוא אמר אני אקטיר
קטורת. נה למלך שמלך יקריב לו הקטיר תורת
ומה קרה לו הוא נהיה מצורע יוםו הוא ישב
בבית החופשית ומי שכל הזמן תקשר עם ישראל
מי זה היה הבן שלו איך קראו לבן שלו
יותם בן אוזיהו זה שרבי שמעון בר יוחאי
אמר אם הוא מצרף אותו לרבי אלעזר בנו הוא
יכול לפתור את כל העולם מן הדין עד כאן
דברי רבותינו בעניין הזה וכאן הביאו הנש
נשיאים קטורת מה הביאו כף
אחת השרה זהב מלאה קטורת כל אחד מהניסים
הביא קטורת קטורת יחיד זה הקטורת שהם
הביאו דבר נוסף הם הביאו הביאו קורבן חטאת
סיר עיזים אחד לחטאת כל אחד הביא קורבן
חטאת אין אפשרות להביא חטאת אם אין לך חטא
אתה יכול להביא עולה אתה יכול להביא שלמים
אתה לא יכול להביא קורבן חטאת כי אתה צריך
להתוודות אם אתה לא יודע מה החטא אתה אתה
לא יכול להתוודות. אם אתה לא יכול
להתוודות, אתה לא מביא קורבן חטאת. דבר
שלישי, אין קורבן יחיד דוחה שבת. קורבן
יחיד לא דוכה שבת. רק הקורבנות שאנחנו
מקריבים
אותם בשבת. וביום השבת, שני כבסים, בני
שנה תמימים, זה הקורבנות שאנחנו עושים
בשבת. קורבן יחיד. כי אם מי שרוצה להביא
שלמים בשבת, לא מקריבים קורבן יחיד בשבת.
הפעם היחידה שהקריבו קורבן של קורבן בשבת
היה ביום השביעי לחנוכת המשכן הקריב נשיא
לבני אפרים אלישמה בן המיהוד הוא הקריב את
הקורבן ביום השביעי ולכן קיבלו קורבן יחיד
בשבת חז"ל הקדושים אומרים שהקדוש ברוך הוא
שילם ליוסף הצדיק ששמר את השבת עד שלא
ניתנה כמו שכתוב ותבוח טבח ואכן אין ואכן
אל השבת שנאמר והכינו את אשר יביאו אמר
הקדוש ברוך הוא אתה שמרת את השבת עד שלא
ניתנה חייך שאניתן לנכד שלך הנשיא לבני
אפרים שיקריב בשבת ככה אומרים חז"ל מה
כתוב כאן בחז"ל אומרים חז"ל אלה הדברים
שנאמרו כאן אכלתי יערי עם דבשי אומר רש"י
יש דבר שנקרא בשם קנה סוף קני סוכר אתה
לוקח קני סוכר מה עושים איתו מוציצים אותו
מוציאים את הסוכר וזורקים יש אנשים שאמרו
לי שתעמו את זה יש כני סוכר מוציצים
וזורקים אותו. זהו. יש דבר שנקרא בשם יערת
דבש. אותו דבר יש בתוך הטבש. מופיע גם
בספר שמואל א' בפרק יד. יש יער דבש.
מוצצים וזורקים את הקנה. כאן הקדוש ברוך
הוא אומר רש"י אכל את היערה עם הדבש. אף
פעם לא עושים את זה. מה הוא רצה לומר?
הקדוש ברוך הוא קיבל דבר שלא היה
בהיסטוריה. שמה שיחידים מביאים קטורת.
אוזיה הביא את הקטורת. קיבל צרעת הדת קורח
מתו נדה באביהו מתו ללמדך כמה הדבר הזה
מסוכן וכאן הקדוש ברוך הוא קיבל את מחטת
הקטורת של נחשון בן המנדב אמנם כתוב
בצויסוס ישונים במסכת ומה שהוא שם את הכף
והמחתה על המזבח החיצון זה אמנם קטורת אבל
לא קטורת במלאות תפרתה כי זה לא במזבח
הפנימי הוא גם לא היה כהן אז שמו את זה על
המזבח החיצון אבל היה כף אחת מלא לאזה
מלאקטורת זה מה שהיה עד כאן הדברים
שמופיעים בדברי רבותינו דבר נוסף הביאו
שעיר לחטת בלי חטא ודבר נוסף הביאו קורבן
בשבת של נשיא לבני אפרים אלה שלושה דברים
שהקדוש ברוך הוא אכל את היערה עם הדבש בלה
פירוש הדבר שמה אף על פי שהקדוש ברוך הוא
לא מוותר על שום חטא כמו שכתוב כל האומר
הקדוש ברוך הוא ותרן יוותרו מאב אבל כאן
הקדוש ברוך הוא בשמחה הגדולה שהייתה כאן
בחנוכת המשכן, הקדוש ברוך הוא קיבל את זה
והעביר את זה, מה שנקרא מרוב השמחה, אתם
יודעים, ברוך השם, הקדוש ברוך הוא יזכה את
כולכם לעשות שמחות בעזרת השם שיהיה שמחות
אז גם אם קורה משהו בחתונה אתה לא מתעצבן
ברוך השם לכבוד השמחה נכון הכל בסדר גמור
הכל אתה בשמחה יש לך פנים סוחקות אתה שמח
יותר אתה מוותר הרבה יותר בקלות ביום רגיל
אתה יכול לפעמים לעמוד על שלך
בחתונה אתה ותרן אתה מה שנקרא אווירה טובה
אז ככה היה חנוכת המשכן נקרא בשם ביום
חתונתו זה מתן תורה וביום שמחת ליבו זה
חנוכת המשכן הייתה שמחה של הקדוש ברוך הוא
שמחה גדולה כי יום שנבראו בשמיים בארץ אז
הקדוש ברוך הוא העביר את זה קיבל את הדבר
למרות שלא מביאים קטורת מיחיד קיבל את
הקטורת למרות שלא מביאים צעיר בלי חטא
קיבל את השעיר בלי חטא וגם הלשמה בן יהוד
קריא את הקורבן בשבת והקדוש ברוך הוא קיבל
את זה. עד כאן הדברים. טוב, הבאתי את זה
כל זה כהקדמה לקראת מה שאנחנו הולכים
לדבר. השמחה הייתה גדולה וחז"ל הקדושים
אומרים בשיר
השירים להותים היו ישראל אחר השכינה כמו
שנאמר יבוא דודי לגנו עם ישראל הלהות
להגיע לרגע הזה שתהיה השראת שכינה. וחז"ל
הקדושים אומרים במדרש שזה מה שנאמר בפסוק
ישקינו מנשיקות פיו על מה נאמר? על חנוכת
המשכן. החיבור הגדול שלישקני מנשיקות
פינשיקה מיוחדת של הקדוש ברוך הוא פה אל
פה. מתי הייתה? ביום חנוכת המשכן. זה
הייתה הקירוב הכי גדול שהיה בין הקדוש
ברוך הוא לכנסת ישראל. אומרים חז"ל נאמר
בפסוק באתי לגני. מה זה באתי לגני? באתי
לגני אחותי כלה ללמד אותך. שהקדוש ברוך
הוא קרא לזה גני ולא קרא לזה גן. למה?
כשמדברים על גן עדן מה כתוב? וישמעו את כל
אלוקים מתהלך בגן לרוח היום. וכאן כתוב
מה? באתי לגני ללמדך שהקדוש ברוך הוא
יחשיב את המשכן כמו גן שלו. אומרים חז"ל,
בסך הכל יום אחד היה הקדוש ברוך הוא השראת
שכינה בתחתונים. מתי? ביום השישי. עד שחטא
האדם עד השעה העשירית.
הקדוש ברוך הוא היה כאן בתחתונים והיה
רצונו שתהיה השראת שכינה בתחתונים כיוון
שחטא אדם הראשון בשעה העשירית מה קרה
הקדוש ברוך הוא סילק את שכינתו למעלה עבר
מכאן מהשכינה בתחתונים עבר לרקיע הראשון
כאשר חטא קין ורצח את אבל הוא עלה
לרקיע השני כאשר הגיע אומרים חז"ל דור
אנוש הוא עלה לרקיע השלישי וכאשר הגיע דור
המבול הוא עלה לרביעי
כאשר הגיע דור הפלגה הוא עלה לחמישי. כאשר
הגיע אנשי סדום הוא עלה לשישי. כאשר חטו
המצרים הוא הגיע למה? למעלה. הגיע לרקיע
השביעי ושם הוא נשאר. כן שבא אברהם אבינו
ופרסם את דבר השם בעולם, הוריד הקדוש ברוך
הוא את שכינתו משבע לשש. כאשר בא יצחק
אבינו ירד משש לחמש. יעקב מחמש לארבע. אז
ככה ירדה השכינה. לוי לשלוש, כהת לשתיים,
אמרם לאחד, עד שבא משה רבנו והורידה וכאן
השראה את השכינה. אז מד
2449 שנים הקדוש ברוך הוא לא השרה את
שכינתו בתחתונים. פעם ראשונה שהקדוש ברוך
הוא השרה את שכינתו בתחתונים לעיני כל
ישראל, כולם רואים שירדה אש מן השמיים
ואכלה את כל הקורבנות וירונו ויתנו על
בניהם, חיקו לזה
2449 שנים. וזה היה רצונו של הקדוש ברוך
הוא. תחילה היא למלך את אדם הראשון ללמדנו
שביום הזה העולם הגיע לתיקונו ולכן נאמר
ויהמקריב היום הראשון נחשום בן המן אדם עם
אלה הדברים הגענו אל היעד שעליו אנחנו
רוצים בעזרת השם קצת לעסוק בו ביום הגדול
והנפלא הזה שכל כך הרבה דיברנו
בגדולתו נתן הקדוש ברוך הוא מכה עצומה בעם
ישראל לקח ביום הזה את שני המנהיגים שהיו
אמורים להנהיג את עם ישראל לאחר פטירת משה
ואהרון והם נדב והביאו מתחילת ההנהגה של
משה ואהרון יעד לקדוש ברוך הוא את נדב
ואביהו כממשיכי הדרך של משה רבנו ואהרון
הכהן כרטיסי כניסה למעמד הר סיני חולקו
בסך הכל 74 כרטיסים מי הם 74 כרטיסים
אומרת התורה בפרשת משפטים ואל משה אמר עלה
אליי אתה וה אהרון נדב ואביהו ו70 מזכני
ישראל 74 כרטיסי כניסה קיבלו לעלות להר
סיני מי זה הנהגה של עם ישראל משה ואהרון
מתחתם מי נד ואביהו ואיתם 70 זקנים זה
ההיררכיה של עם ישראל זה הקדוש ברוך הוא
בנה אלה הקבוצה שאמורה להענהג את עם ישראל
יפה מאוד מה קרה באותו יום אומרת התורה
ברגע שמקריבוע זרה לפני השם לקחו קטורת
והקטירו זרה הסתלקו מן העולם אלה הדברים
שנאמר בדברי רבותינו אני רוצה רק לעמוד על
נקודה אחת אנחנו צריכים להוריד נעליים
כשמדברים על אדם ואביהו למרות שהם נפטרו
ולמרות שנאמר בהקריבם אז זרה לפני השם
חז"ל הקדושים אומרים ארבע פעמים בתורה
חוזרת התורה על פטירתם של אדם ואביהו אחד
בפרשת השבוע אחד בעזרת השם פרשת פרשת
החרמות אחרמות שני בני אהרון בקורבתם לפני
השם וימותו אחד בפרשת במדבר ואחד בפרשת
פנחס ארבע פעמים התורה כותבת על השתלקותם
של נדב ואביהו ובכל מקום שהתורה כותבת על
השתלקותם של נדב ואביהו כותבת התורה מה
בקורבתם לפני השם וימותו בהקריבם אז זרה
לפני השם אומרים חז"ל אני אקריא את הלשון
בחז"ל אומרים חז"ל
מופיע במדבר הבא פרשה ב' אות כד בארבעה
מקומות הוא מזכיר מיתתם של בני אהרון הוא
מזכיר סורחנם הוא מזכיר את הסיבה למה הם
מתו וכל כך למה
להודיעך שלא היה אלא עוון זה בידם לא היה
להם שום עבירה רק העבירה הזאת שום העבירה
לא הייתה בידם רק העבירה הפש הדבר הזה
בהקריבם זרה לפני השם אמר רבי אליעזר
המודאין צא וראה כמה קשה מיטתם של בני
אהרון לפני הקדוש ברוך הוא שכל מקום שהוא
מזכיר מיטתם הוא מזכיר שירחונם בכל מקום
שהוא מזכיר את המוות שלהם הוא מזכיר את
הסירחון שלהם את העוון שלהם וכל כך למה
כדי שלא יתן פתחות פה לבאי העולם שיהיו
הבריות אומרים מעשים מקולקלים היה להם
בסתר שעל כן מתו כשלא יגידו הבריות תשמע
מי יודע מה הם עשו מי יודע מה הם עשו לכן
מה אומר הקדוש ברוך הוא אני אומר לך שום
עבירה הרי גלוי וידוע לפניי הכל שום עבירה
רק זה בהקריבם אסרה לפני השם אלה הדברים
שיש לנו בסיעתא דשמיא ממשיך המדרש וימות
נדה ואביהו לפני השם אמר רבי
יוחנן וכי לפני השם מתו אלא מלמד שקשה
לפני הקדוש ברוך הוא בשעה שבניהם של
צדיקים מסתלקים בחיי אביהם בהקריבם אז זרה
לפני השם רבי יוחנן דיפו בא קמי דרבי פנחס
ברחמה בשם רבי שמעון נאמר כאן לפני השם
לפני השם פעמיים הקדוש ברוך הוא חוזר
בתורה פעמיים לפני השם ובדברי הימים נאמר
שמתו על פני אהרון אביהם פעם אחת למה כאן
לפני השם פעמיים ושם לפני אהרון פעם אחת
אלא מלמד שהוא קשה לפני לפני הקדוש ברוך
הוא כפליים מאהרון אביהם לקדוש ברוך הוא
היה קשה הסתלקותם של נדביהו כפול ממה שהיה
לאהרון הכהן לכן נאמר כאן בפרשה פעמיים
לפני השם ללמד לך כמה היה קשה לפני הקדוש
ברוך הוא רבותיי דבר
פלא מאז שמתו נדביהו חלפו
3336 שנים מאז שזה קרה שנת 2440 49 לבריאת
העולם נפטרו נעזר ואביהו בראש חודש ניסן
והיום אנחנו נמצאים
בה1785 לבריאת העולם
3336 שנים עדיין הפטירה שלהם מכפרת עלינו
ועדיין אנחנו מתאבלים על סילוקם אומר
השולחן ערוך אף על פי שמתו בראש חודש ניסן
אנחנו מטענית צדיקים מתענים בחודש ניסן על
מה? על צילוקם של נדבו. שולחן ערוך, תענית
יחידים יפה מאוד. למי שיש מחזור של יום
הכיפורים, לפני שקוראים ביום הכיפורים על
פטירת נדב והביו, מופיע בחלק מהמחזורים
מופיע קטע מדברי הזוהר. בעיקר זה מופיע
במחזורים של בני עדות המזרח. כותב הזוהר
הקדוש, כל מן דאושד דמעין, מי שמוריד
דמעות על פטירתם של נדב ואביהו, הקדוש
ברוך הוא מכריז עליו ושר עווניך וחטתך
תחופר. אדם מוריד דמעות, הוא קורא אחרי
מאות שני בני אהרון ביום הכיפורים. ברגע
שהוא שומע שבני אהרון מתו, הוא
בוכה מחילת עוונות ושר עווניך וחטאתך
תחופר. אחד שתיים אומרים חז"ל מובטח לו
שלא ימותו בניו על פניו בחייו הוא לא
יקבור חס וחלילה שום ילד שום ילד מי
שמוריד דמעות ביום הכיפורים על השתלקותם
של נדב ואביו אלה הדברים שאומרים
רבותינו בזוהר הקדוש רבותיי חשבון פשוט אם
הם מתו בגלל עבירה כלשהיא הייתה להם עבירה
כלשהיא
והמיטה שלהם כפרה על העבירה שהם עשו,
נכון? תהי מיתתם כפרתם. הוא
מתפרה לא יכול להיות שבן אדם שעבר עבירה
ממשיך לכפר על העוונות שלנו. פירוש הדבר
כמו שהעקידה אתה משתמש בהדצם היום הזה,
נכון? העקדה בעקדת יצחק לזרו היום ברחמים
תזכור. עד היום ביום הכיפורים אנחנו
משתמשים באמצעי הזה שקוראים לו הסתלקותם
של אדם ואביהו אתה מוריד מאות מובטח לך
כפרתונות הקדוש ברוך הוא מכריז עליו אומר
הזוהר ושר עווניך וחטאתך תחופר הקדוש ברוך
הוא מכריז עליך חוץ מזה הבטחה של הזוהר
הזוהר הוא לא מבטיח כל כך מהר אני מבטיח
לך שלא ימותו בניך על פניך בחייך הבטחה של
הזוהר עד כאן
למדנו מכאן את המעלה של נדב ואביהו שנבין
את העומק של
פטירתם. אם ככה נוכל טיפה להיכנס יותר
עמוק.
רבותיי, מעולם ועד עולם לא קרה דבר כזה
שבן אדם ישב שבעה על
עצמו. אין בהיסטוריה מישהו שישב שבעה על
עצמו. אין דבר כזה. לשבת שבעה. אתה יושב
שבעה מה? שבן אדם נפטר אז הקרובים שלו
יושבים שבעה שבן אדם יושב שיבה על עצמו לא
שמענו
בהיסטוריה מעולם לא שמענו שיושבים שיבה על
בן אדם כשהוא עוד חי אחרי שבן אדם נפטר
יושבים עליו שבעה שני הדברים האלה קראו
כאן בפטירת נדב ואביהו אומר המדרש מופיע
גם בירושלמי אומר המדרש בפרשת השבוע דע לך
ששבעה ימים שנקראים שבעת ימי המילואים
ציווה הקדוש ברוך הוא את משה רבנו לומר
לאהרון ולבניו ומפתח אוהל מועד לא תצאו
שבעת ימים הקדוש ברוך הוא אמר למשה רבינו
תגיד לאהרון ולבניו שלא יצאו מפתח אוהל
מועד שבעה ימים כך
כתוב למה אמר להם הם צריכים להיות לשבת
שבעה ומפתח אוהל מועד לא ציצו שבעת ימים
הם אמורים לשבת שבעה אומר המדרש תנחומה
פרשת השב שבוע זה שאמר הכתוב שומר מצווה
לא ידע דבר רע מי היה זה אהרון הכהן שנאמר
ומפתח אוהל מועד לא תצאו שבעת ימים ומפתח
אוהל מועד תשבו תשבו יומם
ולילה אמר להם משה לאהרון או לבניו שמרו
אבלות שבעה ימים משה רבנו אומר לאהרון או
לבניו לשבת שבעה שבעה ימים עד שלא יגיע
בכם עד שלא ימות מישהו מכם ושמרתם את
משמרת השם שכך שמר הקדוש ברוך הוא שבעת
ימי אבלות גם הקדוש ברוך הוא ישב שבעה על
מה הוא ישב שבעה אומרים חז"ל לפני שהקדוש
ברוך הוא הביא את המבול הוא ישב שבעה איפה
זה כתוב כתוב בתורה והיה לשבעת הימים
ומהמבול היה לארץ מה פתאום הוא חיכה שבעה
ימים אז רש"י כותב שהו חיכה למה לאבלו של
מתושלח אומר המדרש אשכן לא הוא ישב שבעה
מי אמר לך שהוא ישב שבעה כי הוא התנחם על
העולם שנאמר וינחם השם כי עשה את האדם
בארץ ויתעצב בלי ליבו ואין הציוה אלא אבל
באותה שעה שמר הקדוש ברוך הוא שבעת ימי
אבל עד שלא הביא את המבול שנאמר ויל לשבעת
הימים ומי המבול היו על הארץ שמר שבעה
ימים ואחרי שבעה ימים הוא קם והחריב את
העולם שמדנו אומר משה רבנו לאהרון הכהן
שהקדוש ברוך הוא ישב שבעה עד שלא היה אסון
אז בבקשה תשבו גם אתם שבעה עד שלא יהיה
אסון מה שנקרא הם נמצאים בחרדות הולכים
לשבת שבעה מבלי לדעת מי הולך לשבת על מה
אתה הולך לשבט שבעה הולכים לשבט שבעה וכן
הוא אומר לאהרון ולבניו כשם שנתאבל הקדוש
ברוך הוא על עולמו עד שלא הביא את המבול
אף אתם שימרו את ימי האבל עד שלא לא יגיע
בכם. היו משברים ולא היו יודעים על מה
משברים. שנאמר שומר מצווה לא ידע דבר רע.
עד כאן הדברים. אומרים חז"ל ואת משפט יודע
לב חכם. זה משה רבינו שכבר אמר לו הקדוש
ברוך הוא ונועדתי שמה לבני ישראל ונקדש
בכבודי מתקדש אני שם
במכובדיי. כך אמר לו. והיה משה משמש כל
שבעת ימי המילואים. משה רבנו שימש בשבעת
ימי המילואים. הוא היה הכהן. והיה מתיירא
לומר שמה מידת הדין פוגעת בו. שנאמר ונקדש
בכבודי. ולא אמר לאהרון כן. הוא לא גילה
לאהרון שום דבר. למרות שהקדוש ברוך הוא
אמר לו שביום חנוכת המשכן מישהו ימות. כך
הוא אמר לו. וכאן הוא קיבל. הוא לא אמר לו
שום דבר, אלא אמר לאהרון, שמרו אבל שבעת
ימים. אמר לו, למה? אמר לו, כך אמר לי
הקדוש ברוך הוא, כי כן צובתי. כיוון ששמרו
שבעת ימי האבל, ובא היום השמיני, נכנסו
נדבו להקריב, ופגע בהם מידת הדין ונשרפו.
שנאמר, "בצא אש מלפני השם ותאכל אותם
וימותו לפני השם." בא משה ואמר לאהרון,
הוא אשר דיבר השם. זה מה שהקדוש ברוך הוא
אמר לי. לאמור בקרובה יקדש. והיכן דיבר
במדבר סיני שנהר ונועדתי שמה לבני ישראל
ונקדש בכבודי. וכן אמר משה לאהרון העת
שאמר לי בקרובה יקדש חשבתי כי בי או בך
יפגע. חשבתי שהיא פגע או אני או אתה.
עכשיו אני יודע שהם גדולים ממני וממך.
וידום אהרון ויה לו הדבר לנחמה. הוא
התנחם. הוא שמע שמה שאו משה רבנו צריך
למות או אהרון הכהן מתו בתו בחר הקדוש
ברוך הוא במי בן אדיו ואביהו סימן שהם
גדולים ממני וממך התנחם שיש לו כאלה בנים
שואלים כל המפרשים או בראשם זרע ברך לא
הבנתי הקדוש ברוך הוא אמר למשה רבינו אחד
ימות מי או משה או אהרון אז איך מתו נדב
ואבו הוא אמר אחד יודע הייתי שיתקדש הבית
או ביובך הוא לא אמר לו ביוך ביחד אחד אז
איך יכול להיות שם גם לקחו את נדב ואביהו.
אומר הספר זרע ברך, חשבון פשוט מאוד. אדם
שהוא נשוי הוא נחשב יש לו גוף אחד. אדם
שהוא לא נשויג
פלגד גופה. אז ברגע שנדה באביהו לא היו
נשואים, כך כתוב לא נשו נשים אז כל אחד
מהם היה מה? חצי גוף. השניים ביחד נחשב
כמו אחד. לכן אתה ואביו היו משלמים כנגד
משה ואהרון. כי הגמרא אומרת שכל זמן שאדם
לא מתחתן הוא פלגד גופה. אלה הדברים
שאומרים רבותינו. רבותיי מבריאת העולם לא
מצאנו. מנוער שהקדוש ברוך הוא ישב שבעה.
לא מצאנו שיושבים שבעה לפני. ופה מצאנו
שישבו שבעה לפני. ומצאנו חידוש יותר גדול
שנדב ואביהו ישבו שבעה על עצמם. ישבו שבעה
על עצמם. דבר שמהווה פלא פלאות. טוב, עד
כאן הדברים. בא החתם סופר ושואל שאלה
נפלאה ואני רוצה קצת לחזק את הדברים של
החתם סופר. שואל החתם סופר, הבאנו מקודם,
מה הבאנו? אכלתי יערי עם דבשי. מה זה
אכלתי יערי עם דבשי? הקדוש ברוך הוא אכל
את היערה עם הטבש. איפה זה בא לידי ביטוי?
במה שהקדוש ברוך הוא אפשר לעשות דברים
שהוא לא מאפשר אותם בחיים לו. אף פעם לא
קורה דבר כזה. מה הוא אפשר? להביא קטורת
יחיד. אין קטורת יחיד, אין מצב כזה. קטורת
באה משל ציבור וכאן הביאו הנשיאים. כל
נשיא הביא מה כף אחת עשרה זהב מלא הקטורת
כל אחד הביא קטורת הם הביאו קטורת למה לא
קרה להם כלום הוא זיה המלך שאמר נאל למלך
שמלך יקריב לפניו נכנס להקטיר קטורת מה
יצא לו? נהיה מצורע צרעת עד יום אותו לא
ירדה ממנו צרעת עד יום אותו אז לא מבין אז
איך קרה שנכנסו נחשון ואחריו הנסים אחד
ולא קרה להם שום דבר אלא מה אומרים חז"ל
שמה אכלתי יערים דבשי הקדוש ברוך הוא אכל
את היערה עם הדבש שואל החתם סופר אני לא
מבין הם נכנסו הקטירו קטורת לא קרה להם
כלום אז למה אנח למה נדה והבו הסתכלו אמרו
רגע הם הביאו היום אם הם הביאו היום ויכלו
להיכנס לא קרה להם כלום גם אנחנו נעשה
אותו דבר נו אז חשבתי תירוץ פשוט מאוד שמה
אולי נתה ואביהו היו לפני נחשון אולי נתה
ואביהו היו ראשונים אז הם לא ראו מה
שנחשון עשה איך הם אתם עושים את זה אסור
להיר תורת יחיד אבל מופיע במפורש בתוספות
ישונים במסכת יומא בדף נג אומר תוספות
ישנים לא קודם כל היה נחשון רק מה נחשון
הביאו את הקטורת מאיזה מזבח? לא במזבח
הפנימי, אלא מאיפה לקחו? איפה שמו את
הקטורת? במזבח החצון, במזבח הנחושת. שם
הוא שמו. אומרת הגמרא בימג, רבי אליעזר
אומר, "לא מתו בני אהרון אלא על שמה שאורו
הלכה לפני משה רבן. מה דרוש? ונתנו בני
אהרון הכהן אש על המזבח, אף על פי שאש
יורדת מן השמיים, מצווה להביא מן האדיות."
שואל תוספות ישנים. הקשה הרב רלחונוון
והלוקטורת היה על המזבח הפנימי ואסמים על
המזבח החיצון
ולכן מה אומר אומר הרב ולכן אכל על המזבח
הפנימי לא היה שם אלא מנקחים של מזבח
החיצון ואמר לי רבי שקטורת נחשון היא שעשו
על המזבח החיצון דכתיב שתיתינים חלבי
ובקטורת הנשיאים שהיה למזבח החיצון עם שר
קורבנות בשער חיבתם של ישראל. מה שמע
מכאן? שהקורבן שעשה נחשון בן המנדב היה
עוד קודם נדב ואביהו. אחרי שזה נגמר
והקריבו את כל הקורבנות וירדה אש מן
השמיים ואכלה את הקורבנות עד לקחו נתה
ויביאו אש והקריבו על המזבח. אז מה הם
ראו? הם ראו שנחשום בן המנדם הביא קטורת
ולא קרה לו שום דבר. אז למה לנו יקרא?
שואל החתם סופר, למה אצל? למה אצל נחשום
בן המנדה? אתה אומר אכלתי יערים דבשי
הקדוש ברוך הוא אכל את היערה עם הטבש
ואילו מה אצלנו אצל נדב ואביהו נדב ואביהו
הביאו את הקורבן ומתו על המקום אומר למה
מה השתנה למה שם לא נאמר אכלתי ירים דבשי
כך שואל החתם סופר שאלה מאוד יפה טוב דבר
ראשון צריך לדעת מה שאמר
המגיד המלאך שלמד עם הבס יוסף חז"ל
הקדושים מונים 15 דברים
שזה ביאור למילה בהקריבם זרה לפני השם.
אחד אומר שהכוונה למה? נכנסו מחוסרי
בגדים. אחד אומר שנכנסו בלי נטילת ידיים
ורגליים. לא קידשו ידיים ורגליים. אחד
אומר שמה? שאורו הלכה בפני משה רבם. אחד
אומר לא נשו נשים כל אחד לא נתלו עצה זה
מזה. כל אחד אומר את הסיבה שלו.
שאל המרנה הבית יוסף שאל את המלאך שלמד
איתו, תגיד מה זה ה-15 פירושים שיש כאן?
הרי כתוב בתורה מפורש כתוב בהקריבם אז זרה
לפני השם אז מה כל הפירושים האלה? אמר לו,
אמר לו המלאך דבר נפלא, כשהדבר ברור כשמש
אין 15 דעות. אין 15 דעות. מתי יש 15
דעות? כאשר הדבר לא ברור. אם הדבר לא ברור
הוא כזה דק שכל אחד אומר השרה. דוגמה, אני
מחזיק עכשיו חתיכה
נייר. אז מי שיושב על קדמת השיעור, הוא
רואה שמדובר בחתיכת נייר. מי שיושב 20 מטר
קדימה אחורה, מה הוא אומר? לא זה כיסם
אוזניים אחד אומר לא זה גפרור הפוך אחד
אומר זה צ'ופצ'יק של הקלמנטינה אחד אומר
זה תפוז כל אחד אומר משהו כי אתה לא רואה
במרחק הזה אתה יודע מה יש לי פה ביד אתה
לא רואה אתה יש לך כל מיני השרות כשהדבר
ברור אתה מחזיק ספר כן חדש אתה מחזיק אותו
בידיים אף אחד לא יגיד לך זה מה זה אומר
גפרור נכון אתה רואה שזה ספר זה דבר ברור
איפה יש שאלה מה זה היה במה יש שאלה
כאשר מדובר בדבר דק עדן דק עדן נפדק אתה
לא רואה מה זה אתה אומר מה זה זה כזה מין
שפיסט קטן אתה מסתכל במרחק של 20 מטר מסוף
העולם אתה מסתכל אומר תגיד מה זה אומר בטח
כי שם אוזניים זה אומר לא זה בטח סימניה
של ספר השישי כל אחד תוקע משהו כי הוא
רואה לבן הוא קטן הוא גם לא יודע אם זה
ארוך או זה קצר זה עווה הודעה לא מה פתאום
זה פטיליה מחנוכה נשאר לו מחנוכה פטיליה
כל אחד תוקע משהו כדי מה שהוא יודע. לכן
הוא אומר לו, ככל שיש ריבוי דעות, סימן
שמה? סימן שהדבר הוא דק מאוד. באים חז"ל
ואומרים, "תשמע, זה לא הסיבה בהקריבה
מאשרה. בהקריבה זרה הקדוש ברוך הוא לא היה
הורג אותם היום. מה הוא היה עושה? אכלתי
יערים
דבשי. הייתה אכלתי יערים דבשי. הוא היה
מוכל כמו שהוא מכל לנחשון בן המנדם. אלא
מה? היה להם חשבון פתוח. ממה היה להם
חשבון פתוח? ממעמד הר סיני. מה קרה במעמד
הר סיני? ואל משה אמר עלי אלי אתה ואהרון
נדב ואביו ושבי מסים כני ישראל הזהיר
הקדוש ברוך הוא שלא יערצו לראות אל השם
ונפל ממנו רב והוא חוזר ואומר למשה רבינו
פעם אחת ועוד פעם פן ירצו אל השם לראות
ונפל ממנו רב וחזר והזיר לך רד ועלית אתה
ואהרון אמך והכהנים ועם אל יארסו לעלות אל
השם פן יפרוס בם אומר רש"י שמזרזים את
האדם קודם מעשה וחוזרים או מז זרזים את
האדם בשעת מעשה. משה מחיצה לעצמו, אהרון
מחיצה לעצמו וכהנים מחיצה לעצמם. לכל אחד
היה מעמד אחר. וכל אחד מהם הם עשו ויכסו
את האלוקים? הם ראו את השכינה. מי שרואה
את השכינה מה דינו? מה דינו של מי שרואה
את השכינה? מוות. מי הראשון שראה את
השכינה ומת? הבל. הבל ראשון שראה את
השכינה. חז"ל שואלים, איך יכול להיות שהבל
מת? קין הרג אותו. איך יכול להיות? הרי
אין לו שום עבירה. איך יכול להיות שהוא
מת? מה התשובה? היה לו עבירה. מה הייתה לו
עבירה? בשעה שהקדוש ברוך הוא
ירד, ירד על הקורבן, כתוב שבא הקדוש ברוך
הוא לאכול את הקורבן של הוא ראה את
השכינה. אדם שרואה את השכינה, מה יכול
להיות לו? מה? או מת או נהיה עיוור. כך
כתוב. מי עוד ראה את השכינה? יצחק אבינו
ראה את השכינה. מה הוא עשה? בשעה שהוא שכב
על המזבח, כתוב שהקדוש ברוך הוא פתח את
השמיים כדי להראות למלאכי השרת את מעשה
העקידה. הוא ראה את השכינה. ומה קרה
כתוצאה מזה? יצחק אבינו היה 57 שנים עיוור
כי הוא ראה את השכינה. כתוב בחז"ל, הארי
הקדוש מדבר בהרחבה שיצחק אבינו היה אמור
לתקן את אבל אמר תקן את הבל והוא לא תיקן.
אז הוא התעברור 57 שנותרון. זה מה שכתוב.
מי תיקן אותו? משה רבנו משה רבינו בשנה
ברגע שהקדוש ברוך הוא קרא לו מתוך השנה
קרא לו משה משה מה עשה משה ויסתר משה פניו
כי הרי מהביטל האלוקים ובזה הוא תיקן את
מה שעשה הבל שהסתכל בשכינה אז הבל הראשון
שמת כי הוא זן את עיניו מן השכינה נגזר
עליהם עונש מוות על זה שהם זו עיניהם
מהשכינה ולכן מה מתי מתו כל ה-70 זקנים גם
ה-70 זקנים זנו אתה מן השכינה מתי הם מתו
כתוב כתוב
בתורה בפרשת בעלותך כאשר היה שמה המתעבים
מה כתוב בערב בהם אש בקצה המחנה מביא רש"י
רבי שמעון בן מנסיה אומר בקצינים שבהם
ובגדולים שבהם שם מתו ה70 זקנים אם ככה
רבותיי נשאל את השאלה אז למה הקדוש ברוך
הוא לקח את נדב ואביהו היום בחנוכת המשכן
ולא לקח אותם בשעה שזנו אינה מהשכינה
אומרים חז"ל אמר הקדוש ברוך
אני לא רוצה להרוס את החתונה שלי. יש
חתונה. מתן תורה נקרא חתונה שכמו שנאמר
הוא ביום חתונתו
וביום שמחת ליבו. זה החתונה של הקדוש ברוך
הוא לפני אסת ישראל. לא רוצה להרוס את
החתונה שלי. יפה מאוד. והיות הוא לא רוצה
להרוס את החתונה לכן הוא לא הרג אותם. אז
מתי הוא בחר להרוג אותם? מתי? לא בחתונה.
אז מתי כן? ביום שמחת טיבו. מה זה
שמחתיבו? חנוכת המשכן. שואלים כל המפרשים,
אז למה בחנוכת המשכן? תחכה במתאו,
במתוננים, לקחת את ה70 זקנים, תיקח כמותם.
למה אתה הורג אותם עכשיו בחנוכת המשכן? מה
קרה? אלה הדברים שאנחנו רוצים לברר. אבל
הבאנו דבר נפלא. אם לא נדה ואביהו היו
חוטים, מי היה מת? מי היה מת? או אהרון או
משה. אחד משניהם. וכאן נשאלת השאלה, למה
בחנוכת המשכן מישהו צריך למות? על מה
ולמה? אומר הקדוש ברוך הוא למשה רבנו,
בקרובה יקדש. ברגע שאני חונך את המשכן,
מישהו מת, למה צריכים למות? מה קרה? מה
מונח כאן בעניין הזה? טוב, אנחנו רוצים
לבאר את הדברים, נביא את הדברים כמו שכותב
המגיד מדובנה, אם אתם רוצים לראות את זה
ביתר הרחבה, זה נמצא בספר ברוך יומרו
בפרשת שמיני הוא מדבר על זה. אני רוצה
לקחת משם נקודה אחת ובעזרת השם להתקדם
ליסוד חדש.
כותב המגיד מדובנה, אומר המגיד דובנה,
חידוש יפה, דע לך, היה מלך
אחד הקים עיר, עיר
יפייפיה, העיר הזאת הופכת להיות עיר
הבירה, מה שנקרא בתכנון הכי מודרני שיש
בעולם. אין חוטים, אין כבלים, הכל מה
שנקרא ירוק. איך קוראים לזה? ירוק, נכון?
הכל ירוק.
ואין פחם ואין פש בין זה הכל אכים
וברבורים ונוסעים עם קורקינטים הקיצור הכי
טוב שבעולם הכי יפה הביא את כל האדריכלים
מכל העולם כולם ישבו כסף יש כמה שאתה רוצה
תתכננו לו עיר שלא הייתה יפה כמוה שם יעלה
דירה שלושה חדרים 10 וחצי מיליון דולר אה
מה העיר הכי יפה שבעולם הכל מגרשי טניס
הכל וזה ברבורים עם הגמים עם הפלים נוסעים
עם רחבה הביתה בקיצור אווירה טובה יפה
מאוד בקיצור הוא בנה את זה הוא גם בנה
ארמון הולך לגור שמה המלך הוא גם בנה בית
חולים איזה בית חולים הבית חולים הכי
משוכלל בעולם הכי משוכלל בעולם כל
החידושים וכל המכונות הכי משוכללות בעולם
הוא גם מביא את הרופא הכי משוכלל בעולם
הלך לחפש אמרו לו יש איזה דוקטור אחד בית
חולים מיור קליני בארצות הברית והולכים
להביא אותו הוא יהיה מנהל בית
החולים עושים למלך קבלת עושים הרופא קבלת
פנים הרופא מגיע לגור בעיר כולם יוצאים
לקראתו עושים לו קבלת פנים בשדה התעופה כל
השרים נמצאים שמה נשיא בית המשפט העליון
הגנב וגם היומשית וגם ההוא מהשבק איך
קוראים לו כל הברברים והקוצים והדרדרים
כולם נמצאים שמה יושבים מקדימה
אמא ותוך כדי התקז אחד השרים חטף דום לב
תנך ככה חטף דומ דוקטור דוקטור הוא
הדוקטור נו דוקטור תראה בוא צנך עוזב את
הרמקול ניגש אליו הוא נפל כ רצפה עושה עם
הפומפה ימינה שמאלה לא היה לו שם איך
קוראים לזה יש כזה מכשיר כזה איך דבר
פרטור לא היה לו כזה בקיצור הבחור מת זה
הכל ש כל הכותרות של העיתונים למחרת איזה
דוקטור צ'יליגר מה זה מומחה אתלו כל אחד
בהצלה עם טוסטוס הוא רק מדליק את הטוסטוס
ליד החולה מהריח של האגזוז הוא קם לחיים
מה צריך דופלר מה צריך זהברטור מה צריך לא
צריך שום דבר מה צריך הגויצילגר רופא
200,000 דולר בחודש אחי לא יכול לעשות נו
ההוא ניגש למיקרופון אומר רבותיי אני רוצה
להגיד לכם צר לי על השר הנכבד הזה או
היועמשית לא משנה מי לא אכפה לומר דבר
אחד בסך הכל אני מרוצה שזה קרה למה שלא
תחשבו שאני אלוקים אני לא כל יכול אני
יכול לרפא אם אתם שומרים על עצמכם אם אתם
אוכלים כמו שצריך ועושים הליכות כמו שצריך
ושומרים לאכול דברים טובים אז אני יכול
לעזור לכם אבל אם אתם תאכלו כל יום פיצה
ותאכלו בשר שר של שומנים ותאכלו ותגדלו
ברוך השם כל אחד יאכל בורק שנתחן אחרי פסח
בן פורת יוסף ותקבלו כל אחד בורק כרס אני
לא יכול לעזור לכם אם תאכלו גזר וחסה יש
סיכוי התורה חסה על ממונם של ישראל יש
סיכוי שתיצאו מזה בשלום אבל אם אתם תתחילו
לחרסם מכל הבעל היד אני לא לוקח אחריות
אומר המגמד נובובנה זה הנושא של בית המקדש
ברגע שיש בית מקדש אתם יודעים מה קורה? בן
אדם אומר יש אפשרות להביא כפרה. אני מביא
קורבן אני מתכפר. אני רוצה להסביר את
הדברים בסיעתא דשמיא. אדם שחונה באדום
לבן, נכון? כמה קנס הוא
מקבל? 250 ש₪. זה התאריף. אדם על המדרכה
כמה מקבל? 500 ש₪. יופי. אני רואה
שקיבלתם. אתם יודעים מה? טוב. יפה מאוד.
250 ש₪ אדום לבן ו-500 שק מדרכה. אתה מגיע
לפגישה אצל עורך דין יש לך עורך דין יש לך
פגישה העורך דין הזה לוקח 5,000 דולר
5,000 שק לשעה עורד דין בכיר איך קוראים
לו המתחדד הוא העורדין של כל אלה מקטר נו
אז זהו אתה לוקח 5,000 שק לשעה יופי אומר
לך עורך דין אתה פה מתע אני מדבר איתך
20,000 שק איחור שלך לא בעיה שלי אני אתן
לך את הזמן ארבע שעות אתה מגיע דקה לתשע
יפק ימינה אתה מחפש חניה יש לך אפשרות
לחפש חניה רבע שעה ויש לך אפשרות לעמוד
באדום לבן על מה אתה עומד אדום לבן למה
עולה 250 שק בסדר גמור אם עולה 20,000
עורך דין אז אלה
2050 אז מה קרה אז כמה
תוספת גרוץ וחצי מה הכל בסדר מה נכון אבל
אם היית יודע שמי שעומד באדום לבן
מחלטים לו את האוטו, לא גורים, מחלטים לו
את האוטו. המדינה לוקחת לך את האוטו
ובאמצעות בית משפט מפקיעים לך את האוטו,
חל לתן אוטו והם עושים את זה באמצעות
השבת, מכריזים על זה כמרגל ולוקחים אותו.
יופי. לוקחים אותו, הם מומחים לענף הזה.
לקחו לך את האוטו. מה היית עושה? היית
מכנה אותו באדום לבן. מה פתאום אתה הולך,
אומרים לך, לקחו האוטו. איפה האוטו? במגרש
ההוא. אתה יכול לבוא לפתוח אותו להוציא את
הערבה שדפקת
בזה שנרבה להוציא את התהילים את התמונה של
הסבא שלך וזהו מוכים לך את האוטו אתה יכול
לקנות במכר אתה לא תוקח מך תמכור את הצדר
מה 100,000 שק אוטו 150,000 שק אוטו אומר
חדד חדד עם כל הכבוד אבל 150,000 שק אוטו
אז מה אתה עושה אתה בא עם מונית זה הכל
מונית הכל טוב למה אין בעיות חניה לא
גוררים הכל בסדר גמור מתי אתה
מתי אתה מאפשר לעצמך לחנות? אתה עושה
בודק, נכון? בודק. אם אפשר כדאי, אבל אם
לא כדאי אתה לא עושה בנייה. קח דוגמה.
קיבלת אישור מהערייה לבנות 25 מטר. נכון?
נתנו לך, שילמת את ה מה תעשה? נשפח לך עוד
15 מטר מלך. מה אתה יכול לעשות? המשאית
הזאת נשפח לה מלד. נו, מה תעשה עכשיו? תלך
תביא קונגו. אומר כן כבר נשפענ צריך לבנות
גם על ה-15 מטר האלה נכון אם הערייה רק
לוקחת 1000 דולר על כל מטר חריגה 1000 מטר
2000 שק אז כמה זה עוד 15,000 שק נו תשלם
עוד 15,000 שק אתה מוציא עוד חצי חדר היא
מרפסת למה לא אבל אם הערייה הייתה מהה אם
הוספת 15 מטר מה עושה הערייה לא הורסת 15
מטר הורסת הכל הכל היא הורסת
היית בונה עוד 15 מטר נשפח מלת מה אתה
עושה מביא קונגו הלא רגע אתה גם לא בונה
25 מטר כמה אתה בונה
24800 למה יכול לבוא מודד פוזל יש שמה עוד
20 סטימטר הוא מוריד לך את זה אתה נכנס
לחרזות שמה ירצו לך את זה אתה כל הזמן
בלחץ לכן מה כל זמן שאתה עובר עבירה ואתה
לא יודע מה תקבל על זה אתה נמצא בחרדות
מתי הקדוש ברוך הוא יתן לך את המכה מתי
תחטוף? אבל אם אתה יודע שעברת עבירה, מה
קורה? אתה מקבל עזה עונש כזה וכזה. אתה
עושה חשבון, עונש כזה וכזה. בסדר, עברתי
את העברה, אני יכול לכפר על זה. אומר
המגיד מדובנה, אמר הקדוש ברוך הוא, אני
ביום חנוכת המשכן אתן מכה שאנשים ידעו
שעבירה זה לא משחק ילדים. את מי אני אקח?
את משה ואת אהרון, את הגדולים שבעם ישראל.
כותב הרב פינקוס, אני אומר את זה בלשון
שלי, בוא ניקח דוגמה בעזרת השם שנת תשפה
יבנה בית המקדש בעזרת השם יבנה בית המקדש
וודי באמריקה אמריקה יושן הלך לישון בשבת
שבת חורפית בחוץ שלג 10 מינוס אה ברוך השם
חוזר מהבית הכנסת
11 קור כלבים בחוץ הוא נכנס הביתה ברוך
השם מפשיר את האף שלו ואת הזקן ברוך השם
מרוב קור נכנס הביתה עושה קידוש אשתו עשתה
לו צ'ונ מה
שנקרא חמיל חמיל עם בשר עם קישקה ברוך השם
המחיה עם כל הדינים והמשטפים גומר את
הצ'ון ברוך השם עולים לו העדים של השועית
שנדחנו אחרי פסח והגריסים בתוך הראש אוכל
את הכל ביחד עם
הקישקה מתחיל להרגיש חרחורת שותה גם בקבוק
וויסקי כדי לחמם את עצמו אחרי החורף הזה
נכנס למיטה שנאמר כל אוכל חמין בשבת חייב
מיטה הנה אתם מכירים את המדרש זהו נכנס את
המיטה והולך לישון כמה זמן הוא יושן כל
אחד לפום דרגדילי אחד עד מוצאי שבת אחד
קודם הוא התעורר הלך לישון ב-12 התעורר בש
אבל הוא ישן כל כך עמוק שהוא בכלל לא זכר
איזה יום היום הוא התעורר 2 הוא לא יודע
אם זה לילה זה יום זה שישי זה שלישי הוא
לא יודע מה נשא איתו פשוט פותח את העיניים
כולו סר
שערורי לא יודע שום דבר טוב פתאום הטלפון
שלידו על הכוננית הטלפון מצלצל אומר מצלצל
כנראה זה כנראה שזה מישהו הוא לא יודע שזה
שבת שחט השבת מרים את הטלב אומר יש אומר
שלום לך מיסטר ג'ק אומר יש מדבר עכשיו
הברוקר שלך מהבורסה הברוקר מהבורסה אומר
what is your problem אומר תשמע יש איזה
מניה עולה מתחילת היום טק טק טק כל הזמן
עולה איזה משהו חזק חזק מאוד המניה הזאת.
תשמע, יש לך באוש יש לך 10 מיליון. תשים
בפנים גם אם יעשה 5% כמה? חצי מיליון
דולר. אתה הולך על זה אבל יש סיכוי שעשה
גם 20% 20% כמה זה? 2 מיליון דולר. לא
חבל. שומע אותו אומר מה אתה אומר? הוא
שואל את הברוקר אומר אני הייתי קונה. אומר
מזל וברכה תקנה. אומר בכמה? כל הכסף 10
מיליון. טוב. 10 מיליון. שומע 10 מיליון.
מזל וברכה. סגר את העסקה. הכל
בסדר. אשתו יושבת בסלון, אומרת תהילים,
שומעת בעלה שוגר עסקאות, קונה, מוכר, היא
אומרת, "תשמע, יכול להיות מתוך שכנה קורה
לו דברים כאלה." היא נכנסת לחדר, היא ראה
אותוער, שואל אותו, "ע מי דיברת?" ג'ק.
אומר, "התקשר הברוקר מהבורסה לקנות מניה?
אמרת לו שיקנה." אומר לו, "מה שבת היום?"
מה? שבת?
אוי מה עושים עכשיו שבת הוא יכול להתקשר
אל תקנה לא נגמר
תקוע מה עושים מה עושים מה עושים עכשיו
מחכים
מחכים מה אומר בראש שלם לא יודע מה לעשות
אם ירד קיבלת עונש י עונש מה אתה מרים
טלפונים בשבת למה לא חיבית את זה אם יעלה
נראה מה לעשות יעלה בהר השם בוא נראה נראה
טוב נגמר הגיע מוצאי שבת הוא לא שואל את
הרב בינתיים שום דבר אומר בוא נראה מה קרה
בבורסה
יום שני בבוקר נפתח המסחר הוא פותח את
המסך במשרד הוא
מסתכל 5 מיליון הוא עשה 50% ביום 50% ביום
הוא מוכר את זה יש לו 15 מיליון 15 מיליון
בחשבון עשה 5
מיליון הוא מצלצל הרב שלו אומר רבי הבר
בפרלם הוא רוצה איזה פרב הוא מספר לו בשבת
הייתי שערורי לא זכרתי
שלשבת התקשר אליי אחד העובדים שלי שאל
אותי אם לקנות אמרתי לו תקנה הוא לא אומר
לו מה הוא חשב מקסכת דשא אמר לקנות וזה
הוא עשה איזה מבטע קניתי והרווחתי על זה
כסף מה לעשות החילתי שבת מה אני עושה הוא
לא אמר לו עשיתי 5 מיליון הוא רק אמר
קניתי חיללתי שבת למה אם הוא יגיד לי
עשיתי חמש חמש מיליון אומר תביא
אותם לא אמר לו שום דבר לא אמר לו שום דבר
שמח על שקט הכל בסדר גמור
יופי מה אומר לו אמר לו מה חילת השבת הו
מה לעשות אומר לו טקס אירופן אתה לוקח
מטוס עם הלל you take the fl 2 you go to
ישראל אתה נוסע מיד לארץ 2 בצהריים ב3
בבוקר ב3 בבוקר אתה בארץ ישראל עולה לבית
המקדש לכהן הגדול קונה
חטאת שמנה. חטת שמנה. אתם יודעים מה זה
חטאת שמנה? קונה חטאת שמנה. לוקח לימוזינה
מנדבג, נוסע עד
ירושלים, מגיע, לוקח את הגלגלת שלו תיק
טיק טיק טיק טיק טיק. הוא נכנס לשמה,
אומר, שלום כהן, עשיתי חטאת, בבקשה, תביא
חטאת. משלם על החטאת.
כמה? 1000 דולר. כמה עולה? 1000 דולר.
נותן לה, מגדל עוד 100 דולר טיפ. לוקח את
הפר, לוקח אותו שם לבית המקדש, אומר לו
כהן, איתי
חזפל,
תתוודה. הייתי שיכור ריבנו של עולם שתידי,
אני יותר אכל צ'ונ ולא יתה יותר ויסקי.
השתקרתי ריבונו של עולם על ממך כפר חטאים
אל העוונות של הפשעים שחטאתי. אני או ביתי
אני יותר לא אשאיר את הטלפון פתוח.
מתוודה. שוחטים את הקורבן, הכהנים אוכלים
בעלים מתכפרים. יופי. ברבו התכפר העוון.
תכפר שיגגת שבת. יפה מאוד. בטיסתך 12
בלילה הבחור בניו יורק פרס קלאס. יושב
בחזרה יושב בדרך אומר תשמע לא
רע. כמה עלה? כמה עלה הנסיעה? פר שלס כולל
קורבן עם לימוזינה ועם חצי לילה
באינטרקונטיננטל כמה עלה כל התיקייה
כמה 10,000 דולר אבאה מ-20,000 אתה תורם
גם למוסדות על הדרך מה נשאר לו 4 מיליון
990 נשאר לו ביד משגגת
שבת אומר הרב פינקוס אתה מבין מה הסכנה מה
הסכנה
אפשר לכפר על עוונות. אם זה היה קורה לו
בלי בית מקדש, מה היה
עושה? מי יודע? אם אני לא אזרוק את זה
עכשיו לאיזה ישיבה צ'יק צ'ק, הקדוש ברוך
הוא מה שנקרא, מי יודע מה יעשה לי? מי
יודע? אתה נחץ לחרדות לכן מה? יש לך בית
מקדש, אתה רגוע, יש כפרה, אתה מביא חטת
שמנה והכל בסדר. אמר הקדוש ברוך הוא, אתה
יודע מה אני עושה?
אני ביום הזה של חנוכת המשכן נותן
מכה שעם ישראל ידאגו מה זה חטא. את מי
לוקחים? או את משה או את אהרון. אחד
משניהם לוקחים. שואל הרב נבנצל בספר שלו
מאמר חטא, לא הבנתי. משה
ואהרון אם נדב ואביהו לא היו
חוטים, לא היו חוטים, הם היו מתים. לא. מי
היה מת? או משה אהרון. משה ואהרון בן כמה
היה משה אם הוא היה מת בחנוכת המשכן? בכמה
הוא היה? כמה?
81. אהרון הכהן בן כמה היה? 84. כמה זמן
הנהיג משה רבנו את עם ישראל אחרי חנוכת
המשכן? כמה זמן? עוד 39 שנים עד 120 שנה.
120 שנה משה רבנו 39 שנים של הרבצת
תורה של משה רבנו לימד שמשה רבינו הנהיג
את עם ישראל ששריש בהם
אמונה אומר הקדוש ברוך הוא שום דבר לא הכל
אפס לעומת שתמות על קידוש השם כדי להכניס
פחד בעם ישראל
מעבירה לקדש שם שמיים ונקדש בכבודי שווה
שלא תהיה בעולם, לא תנחית תורה לעם ישראל.
ואתה אהרון הכהן רודף שלום ואוהב שלום. לא
תהיה בעולם בשביל מה? בשביל לקדש שם שמיים
שנקדש בכבודי. יש לנו מושג מה פירוש הדבר
ונקדש
בכבודי? יש לנו מושג מה זה לקדש שם שמיים?
הרי זו התכלית, זו היוד של האדם. ברוך
אלוקינו שבראנו
לכבודו. כל הנקרא בשמי לכבודי בראתי ואף
יצרתי ואף עשיתי בשביל מה כל הנקרא בשמי
לכבודי בראתי ברוך אלוקינו שבראנו לכבודו
מה כבודו כבוד שמיים אומר הקדוש ברוך הוא
תדע לך בחנוכת המשכן כדי שאנשים לא יזלזלו
בעבירה גידו מה הבעיה נביא קורבן מה הבעיה
נביא חטאת מה הבעיה נביא השם מה כתוב
בחז"ל שאלו לחוכמה חוטה מהעונשו מה אמרה
החוכמה
מה היא אמרה? חטאים תרדף רעה. שאלו
להנבואה חוטה מעונשו. מה אמרה הנבואה?
הנפש החוטת תמות. שאלו לתורה חוטא
מהעודשו. מה אמרה התורה? יביא אשם ויתכפר.
שאלו לקדוש ברוך הוא חוטא מעונשו. מה הוא
אמר? יעשה תשובה. רבותיי, מה אומרת
הנבואה? אדם חוטא מה דינו? מוות. מה אתה
חוטא? איך אתה מסוגל לחתור? לחתו איך אתה
מסוגל לחתו? מה חטאת? עברת דבר המלך מי
שעובר על דבר המלך מה אחד דתו מיד אחד
שעובר על דבר המלך מת זה מה שכתוב ואתה
עובר על דבר המלך אומר אתה נבואה חטאים מה
אומר אומר החוכמה חטאים תרדף מה עם היד
הזאת עשית עבירה תראה לך היד זה החוכמה
עברת חטא עם הלשון הלך הלשון כל עבירה
שעברת חטאים תרדף ר את העונש תקבל על פי
זה רבותיי הקדוש ברוך הוא נתן דרך יעשה
תשובה ויתכפר
זו מתנה שהקדוש ברוך הוא נתן לעם ישראל.
אומר הקדוש ברוך הוא, לא רק שנותן לך
תשובה, יש לך אפשרות להביא קורבן. תביא
חטאת, תביא שם, תביא קורבן עולה ויורד.
אתה יכול להביא קורבנות, תכפר על זה על
ידי זה אתה יכול לכפר. זה יכול ליצור
זילותה דעירה. למה? מביא קורבן. כמה
עולבן? 5,000 שק. אתה יכול לבוא לזלזל.
אומר הקדוש ברוך הוא, בנקדש בכבודי אני
אתן מכה כזאת שהמכה הזו תרעיד את עם ישראל
עד כדי כך שאף אחד לא יעז לעשות עבירה.
למה? הלך משה רבנו, הלך אהרון הכהן, מה מה
קרה? ונקדש בכבודי. תשמע, אם הקדוש ברוך
הוא הוא ותרן. כל האומר הקדוש ברוך הוא
ותרן יוותרו מאו, הוא לא ותר. אלא מה? הוא
מעריך אף. שלא תחשוב שתסמוך שהקדוש ברוך
הוא ותרן. שווה אומר הרב נבן צל שווה
להסתלק מן העולם שווה ללכת מן העולם בשביל
מה כדי להגיע אל המעלה הזאת של לקדש שם
שמיים אלה הדברים שהוא אומר אם ככה רבותיי
בסיעתא דשמיא אני רוצה ללכת לביאור נוסף
כתוב בחז"ל הקדושים אני אומר את הדברים
בסיעתא דשמיא בקצרה כתוב בחז"ל הקדושים
שברגע שהקדוש ברוך הוא ציווה לעשות כאן
משכן
בתחתונים ציווה לעשות משכן בתחתונים
וציווה גם לעשות מקדש בעליונים כמו שהקדוש
ברוך הוא רצה את המקדש בתחתונים ציווה
לעשות משכן למטה עשה גם משכן למעלה מי בנה
את המשכן הזה אומרים חז"ל המשכן בעליונים
אתם יודעים מי עשה אותו עשה אותו מלאך
שנקרא
מטרינ כמו שמה כמו שכאן עשה אותו בצלל בן
אורי בן חור למטה יהודה למעלה מי עשה אותו
המלאך שנקרא מת אני מכיר לכם את דברי חז"ל
במדבר הבא פרשה יב אות יב רבי שמעון בשעה
שאמר הקדוש ברוך הוא לישראל להקים את
המשכן רמד למלאכי השרת שיעצו אפאי משכן
ובעת שהוא קם משכן למטה הוא קם משכן למעלה
והוא משכן הנר
מטרינ שבו מקריבים נפשותיהם של צדיקים
לכפר על ישראל בימי גלותם ולכך כתיב את
המשכן שמשכן אחר הוא קם אמו כמו שכתוב
מכול לשבטך פעלת השם מקדש השם כוננו ידיך
אומרים חז"ל יש כמו שיש כאן משכן הוא קם
למעלה משכן איפה הוא נמצא באיזה רקיע הוא
נמצא אומרים חז"ל למעלה בשמיים יש שבעה
ריקים איך קוראים להם אומרת הגמרא במסכת
חגיגה
וילון, רקיע שחקים זבול, מאון מכון ערבות.
זה הרקיע השביעי. איפה נמצא בית המקדש?
ברקיע שנקרא בשם זבול. שם הוא נמצא. זבול.
שבו ירושלים הוא בית מקדש. ומה?
ומזבח בנוי. ומיכאל השר הגדול עומד ומקריב
עליו קורבן. עד כדי כך שאלשך הקדוש כותב
כתוב בפרשת בעלותך כותב האלשך בעלותך את
הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות
ש אומר רש"י מה זה פני המנורה אומר רש"י
הקני הממצעי נקרא בשם פני המנורה אז מה
מאירים עליו שואל ההשך הקדוש אל מול פני
המנורה יאירו מה ששת הנרות לא שבעת הנרות
למה אם אתה אומר שפני המנורה הכוונה למה
לנר האמצעי אז מהירים אליו
שש. אז מה אתה אומר? יאירו שבעת הנרות.
אומר ההלשך הקדוש מה כתוב? אלה פקודי
המשכן משכן העדות. כשם שנבנה משכן למטה,
כך נבנה משכן למעלה. כך כתוב כשם שנפש
למטה, כך נבנה גם למעלה. אם ככה רבותיי,
דבר נפלא. אומר הרב, כמו שפה מדליקים למטה
נרות, גם למעלה מדליקים נרות. אומרת
התורה, בעלותך את הנרות כאן. שאתה מדליק
כאן את הנרות אל מול פני המנורה העליונה
יאירו שבעת הנרות למעלה למה שאתה מדליק
כאן את הנרות מדליקים למעלה למה כמו ש פה
מדליק אהרון הכהן מי מדליק למעלה מיכאל
אלה הדברים שאומרים רבותינו עד כאן בא
תוספות ושואל תגיד מה מקריבים למעלה
תוספות מנחות כ שואל תוספות מה מקריבים
למעלה אומר תוספות יש מי שאומר
נשמותיהם של צדיקים ויש מי שאומר כבצים של
אש יש כאלה שאומרים שמקריבים למעלה
נשמותיהם של צדיקים ויש מי שאומר שמקריבים
למעלה מה אתמה כבסים של אש דמרינן ב-18 זה
מה שאתה אומר ב-18 בעבודה ואישי ישראל
ותפילתם מהרה באהבה תקבל ברצון מה זה אישי
ישראל אומר רבי מנחם עזריה מפנו בעשרה
מאמרות
אליהו מקריב קורבנות של תמיד בכל יום
ונוטל את האורות שלהם ועושה אותם מגילות
מגילות וכותב עליהם זכותיהם של ישראל. בא
הספר זרע ברך בפרשת תרומה וכך מביאים
מגדים חדשים במסכת חגיגה ולחלק את דברי
התוספות שמתי שיש בית מקדש למטה ומשכן
למטה ואהרון הכהן מקריב כבסים אז מקריבים
למעלה מה כבסים של אש אבל מתי שאין בית
מקדש ולא מקריבים למטה הקורבנות בית מקדש
שהמשכן למעלה עובד מה מקריבים
שמה נשמותיהם של צדיקים. כך הוא רוצה לחלק
דבר נפלא. טוב, אותו דבר מופיע גם במחגדים
חדשים. הוא כותב שכל זמן שיש בית מקדש
למטה, עד למעלה לא מקריבים נשמותיהם של
צדיקים. אבל יש כאלה שאומרים לא ככה. יש
כאלה שאומרים שלא שגם במצב הזה מקריבים
למעלה. אני מקריא לפניכם. בית מקדש
ומכון לשבטך. זה כנגד זה. בדמן שבית המקדש
היה קיים, כהן מקריב ומקטיר בבית מקדש של
מטא ומיכאל כהן גדול מקריב בבית מקדש של
מטה. כך בית מקדש של מעלה. אמר לו הקדוש
ברוך הוא למיכאל, מיכאל, הועיל והחרפתי את
ביתי ושרפתי את היכל, אל תקריב. לא שור
ולא בדמות שור ולא בדמות כבש ולא בדמות
צעיר. אמר לפניו ריבונו של עולם, מה תהיה
עליהם? אם אני לא מקריב, מה תהיה? אמר לו
הקדוש ברוך הוא, הכרב לפניי נשמותיהם של
צדיקים שהם גנוזים תחת כיסא הכבוד
ותינוקות של בית רבן ובהם אני מקריב
עוונותיהם של ישראל. על מה אני מחפר
עוונות? אם תקריב לפניי במזבח נשמותיהם של
ישראל אז אני אחפרנותיהם של ישראל. כותב
רבי חיים ויטל, כותב הארי הקדוש, מובא בשם
ספר באר מים חיים בפרשת נסו כותב, אני
מכיר לכם סוף השכר בהתענוג של עולם הבא.
מה השפיץ של התענוג בעולם הבא? השפיץ של
התענוג מה הוא? שהמלאך מיכאל, הכהן הגדול,
לוקח את הנשמה של הצדיק ומקריב אותה למזבח
לקורבן לפני השם. ושמחה ותענוג הזה לא
זבתו עין וזה מה שנאמר בפסוק עין לא רתה
אלוקים זולתך זה התענוג הגדול של הקבת
הנשמה לפני הקדוש ברוך הוא כותב השלם מסכת
פסחים כותב השלם וכבר ידוע שהנשמות לאחר
מותם התענוג שהם נקרבות במזבח של מעלה על
ידי מיכאל כהן גדול כמו שפירש הטור על
אישי ישראל ותפילתם ואין אין תענוג אלוקי
עליון לנשמות לאחר מותם אלא זה התענוג
המקסימלי באור החיים הקדוש פרשת כי תבוא
אומר החיים והיה כי תבוא אל הארץ אשר השם
אלוקיך נותן לך מה כתוב אתה מביא לקדוש
ברוך הוא מה ולקח
הכהן מה כתוב בפסוק ולקח הכהן התנה מידיך
וניכו לפני מזבח השם אלוקיך מה כותב אור
החיים הקדוש והיה כי תבוא אל הארץ אם
תיכנס לאדם אחרי 120 שנה אתה עולה למעלה
מה כתוב ולקח הכהן את התנה מידיך מי זה
הכהן מי זה הכהן שלמעלה מיכאל הוא לוקח את
התנה הוא בא הנשמה שלך ויניחו לפני השם
השם אלוקיך הוא מקריב אותה לפני הקדוש
ברוך הוא אלה דברים שכותב אור החיים הקדוש
בפרשת כי תבוא רבותיי עד כאן הדברים אם
ככה למדנו
שכאשר כאן מקריב אהרון הכהן, מי מקריב
למעלה? איך קוראים לו? מיכאל מקריב למעלה.
כותב הראש, הראש פרשת השבוע. כותב הראש
כתוב בפרשה אני מקריא לכם את הפסוק. אומרת
התורה ושוב העיל לשלמים לסבוח לפני השם.
פסוק בתחילת הפרשה, בוא נקרא מהתחלה. ויום
השמיני קרא משה לאהרון ולבניו ולזקני
ישראל ויאמר אלהרון קח לך עגל בן בקר לחטת
ואי לעולה תמימים ועקרב לפני השם ובני
ישראל תדבר למאור קחו שעיר עיזים לחטאת
ועגב לחבד מנשנה ממים לעולה ושור והיל
לשלמים לצבח לפני השם
ומנחה בלולה בשמן מה ההמשך של הפסוק כי
היום השם
נראה עליכם. יפה מאוד. כותב הראש. הראש
אדונינו הראש, רבנו אשר בפירוש הראש על
התורה על הפסוק הזה כתוב בפסוק, כי היום
השם נראה עליכם. כותב
הראש, היום השם נראה. נראה אותיות אהרון
עליכם אותיות
מיכאל. אומר הראש, אני מכריא לכם.
כותב הראש, שתי תיבות נראה עליכם אהרון
ומיכאל. מלמד שלכבוד אהרון ולהראות לכל
באי עולם שנתכפר להם אותו עוון. נראה
השכינה בפומבי פירוש בגלוי. ועוד לכבודו
הוא קם על ישראל מיכאל השר הגדול העומד
ללמד סנגוריה עלינו בשמיים. וזהו שנאמר
כשמן הטוב על הראש יורד על הזקן זקן אהרון
שיורד על פי מידותיו ולמה נאמר פעמיים זקן
זקן אהרון כתוב פעמיים כטל כתוב בפסוק למה
פעמיים זקן אלא בית המשוכים שנמשכו באותו
שמן מה כתוב כשמן הטוב על הראש יורד על
הזקן זקן אהרון למה פעמיים זקן אלא שתי
הכהנים שנמשכו באותו שמן מי זה מיכאל למטה
ואהרון מיכאל למעלה ואהרון למטה כך כותב
לכן כתוב כי היום השם נראה עליכם נראה
אותיות אהרון עליכם אותיות מיכאל כך כותב
הראש רבותיי בא הספר זרע ברך וזורק פצצה
מה כתוב בחז"ל שלמטה מקריבים קורבנות מה
מקריבים למעלה מה אומרת תוספות מה מקריבים
למעלה נפשותיהם של ישראל, נשמות של
צדיקים. מה אומרת התורה בפרשת פקודי? אלה
פקודי המשכן, משכן העדות. למה נאמר פעמיים
משכן? למה?
משכן אחד של מטה ואחד של מעלה. מה הקריבו
כאן? אומרת התורה, ויאמר אל אהרון, קח לך
עגל בין מקר לחטת וילולת ממימי ואקרב לפני
השם. ומה מקריבים למעלה? צריכים להקריב
למעלה מה? נפשותיהם של צדיקים. איזה
צדיקים? לקח הקדוש ברוך הוא מהעולם הזה את
שני הצדיקים הכי מובחרים שישנם כאן. מי
זה? נדבור. ואת הנשמה שלהם הקריב מיכאל
למעלה ביום חנוכת המשכן של מעלה. כי היום
השם נראה עליכם. מה זה השם נראה עליכם?
נראה זה אהרון. עליכם זה מיכאל. למטה
אהרון מקריב קורבנות מה אמר לו להקריב קח
לך הגד במקר לחטת וי לא להתמימים מה
מקריבים למעלה מיכאל מה מיכאל מקריב אומר
תוספות נפשותיהם של צדיקים אז הצדיקים
עוקרבו למעלה נדה ואביהו הם אלה הצדיקים
שהוקרבו למעלה עכשיו אתה מבין למה נדה
ואביהו מתו אתה מבין למה יודע הייתי
שהתקדש הבית או ביוך למה
להכניס מורה ופחד בעם ישראל. מה יעשו איתך
שאתה מת? אתה מת. כולם יפחדו. אבל יהיה לך
את התענוג הכי גדול שיש ל מה התענוג הכי
גדול שיש ל מוט לפני הקדוש ברוך הוא על
המזבח של מקדש למעלה. וזה מה שקרה אומר
הספר זרע ברך. זה מה שקרה לנדה ואביהו
שמיכאל הקריב את תפשותיהם למעלה במזבח
העליון. ביום שאבא שלהם חנך את המשכן
שלמטה. אלה הדברים שיש כאן. באים חז"ל
הקדושים ואומרים דבר
נפלא ואני רוצה להקריא את זה בפניכם
ברשותכם יקח כמה דקות אבל בוא נקרא את
הדברים בילקות
שמעוני במזמור
סג סג צמה לך נפשי קמה לך בשרי ברציה
ויהיה בלי מים אומרים חז"ל אני מכיר לכם
אחרי שמתו נד ואביהו מגיע אהרון לפני
הקדוש ברוך הוא ושואל אותו
שאלה ריבונו של עולם יש לי שאלה אלוקים
אלי אתה על הים
מקרתיך ואמרתי זה כלי
וענוהו ושיחרתי אותך ולא ניזוקתי ראיתי
אותך על הים ואמרתי זה כלי ואנא קרה לי
שום נזק צמה לך נפשי במדבר
לראותך כן בקודש חזיתיך שראיתי אותך בים
כך ראיתי אותך בסיני
בהר סיני גם ראו אותך. אתה הורית לדעת כי
השם הוא אלוקים ואין קודש של הסיני. שנאמר
השם בם סיני בקודש ולא ניזוקתי. שנאמר
ולתילי בני ישראל לא שלח ידו ויחזו את
האלוקים. כן. מה קודש
חזיתיך? מה הוא לראות אוזך וכבודך? אמר
אהרון ישראל שהיו
אדיוטים מי זה עם ישראל? ראתה שבחה על הים
מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי. ישראל היו
אדיוטים ראו אותך על הים
ובסיני כל אחד הורה באצבע ראו אותך כזקן
מלא רחמים ולא הוזקו ואני אומר אהרון הכהן
ששרתני אצלך במשקל שנאמר ומפתח אוהל מאוד
לא תצאו והזרת את ישראל באתר הקרב יומת
ונכנסו בניי לראות אוסך וכבודיך
ומתו אמר לו הקדוש ברוך הוא למוישה
אמור
לאהרון, כל מי שנכנס לאוהל מועד שלא ברשות
מצטר. אם אתה רוצה אחד שנכנס לאל מאוד
מרשות, מקבל צרד. מי קיבל צרד? וכן מצינו
באוזיה. אוזיה קיבל צרד. אתה מבקש שיהיו
בניך מצורעים? שו יושבים לפנים מכל
המחיצות? היית מבקש שישבו לעצמם חוץ לג'
מחנות? שנאמר בדד ישב מחוץ למחנה.
כיוון ששמע אהרון כן אמר אהרון טוב
חסדך שמתו בניי מחיים שהיו נשארים חיים
אבל מצורעים
ולכן
מה אחרי שזה קרה אומר מה אומר אהרון הכהן
שפתיים השפתיים שלי מה יעשו מה יעשו
השפתיים שלי מה הם יעשו עכשיו יש חינוך
נכון השפתיים שלי יש שם שבחו אותך זה מה
שכתוב על כן אני מחוייב להודות לך
ולשבכך ובאהרון הכתוב מדבר מה כתיב אחריו
כן אברכך בחיי בשמך עשה כפיי וכתיב וישא
אהרון את ידיו אליו ויברחם מה הוא עשה
אהרון הכהן אמר אני הבנתי תודה רבה ריבונו
של עולם שלקחתי את הילדים ולא היו מצורעים
עכשיו אני רוצה לשבך לשבח אותך לכן אה
השפתיים שלי ישבחו אותך ישבחו אותך
השפתיים איפה עשה כפיי ואברך את ישראל מה
שכתוב בפסוק ועשה אהרון את כפיו ויברחם
מתי הוא בירך אותם ראשון לברכת כהנים מתי
היא הייתה מתי הייתה ראשון לברכת כהנים
ראש חודש ניסן פעם ראשונה שברכו ברכת
כהנים רבותיי יוצא שברכת הכהנים שאמר כאן
אהרון הכהן מה היא הייתה ברכת כהנים של
צידוק הדין
הוא הסדיק את הדין שהקדוש ברוך הוא לקח לו
את הילדים. איך הוא הסדיק? לא רק שאתה
צודק, אני אברך את הילדים שלך בשם שלך.
יברך השם וישמרך. זוהי הברכה. עם אלא
הדברים אני רוצה להביא לכם דבר נפלא. בספר
שנקרא בשם מתוק מדבש של הרב יהודה טריקי,
הוא מביא על על הפסוק הזה הוא מביא סיפור,
סיפור מרתק. אני רוצה להשתמש בו ברשותכם.
אקרא אותו במהירות כי הוא סיפור קצת
ארוך. באחד מבתי הכנסת, מדובר על ארצות
הברית, שם מברכים ברכת כהנים. אתם יודעים
מתי? רק בחגים. רק בחגים. אצל האשכנזים,
רק ברגלים. אצל בני אודתות המזרח, כל יום.
רק שתדעו, מי שרוצה לשמוע ברכת כהנים
בארצות הברית, צריך להיכנס לבית כנסת
בניות המדרש. אצל האשכנזים רק ברגלים.
מדובר כאן בבית כנסת של אשכנזים באחד מבתי
הכנסת היה אחד המתפללים יוצא החוצה בכל
פעם שהשליח ציבור מגיע לברכת
כהנים הרב שם לב לכך והחליט יום אחד לשאול
אותו תגיד למה אתה יוצא מברכת כהנים כיוון
ששאל הרב את אותו האיש פרץ
בבכי ואמר לו יש לכך סיבה מיוחדת שנצורה
בליבי ולא גיליתי אותה לאיש
אך מכיוון שהרב שאל הספר לו מה עומד
מאחורי ההנהגה זו וכך סיפר בזמן השואה
הייתי במחנה המוות אושוויץ בצריף שלנו
נתחסו 800 עשירים כל אחד קיבל קצוות אוכל
יומית 300 גרם לחם יבש לפעמים זכינו למרק
מקליפות תפוחי אדמה אחד העשירים בצריף
שלנו היה יהודי בעל שי רוח קראנו לו הרב
של המחנה. הוא היה מקשיב בסבלנות לצרות של
העשירים והיה מעודד אותנו ומחזק את רוחנו.
ערב אחד כינס הרב של המחנה את כל העשירים
ואמר להם בעוד שבועיים יכול חג הפסח עלינו
לחוג את ליל הסדר ולשם כך צריך מצות. כל
אחד יפתח את העיניים ואת הלב ויחפש דרך
להשיג מצה כשרה שנוכל לקיים את מצוות החג.
אחד העשירים ניגש אל הרב והציע את עזרתו.
העסיק היה ממונה על ניקוי ביתו של אחד
מקצני מחנה אושביט, אחד הקצינים. הוא סיפר
לרב
שהמפקד אינו מוותר על שנת שריים גרמני לא
יש לו שלב שטונדה משתיים עד חמש הוא יושן
לא יעזור יהרג הוא בא לעבור ובשעה הזאת
אני מנקה את הבית ואני יכול לעשות מה שאני
רוצה הרב יגיד לי אני אשתמש במטבח שלו
ואני אעשה מצות רק צריך לדעת איך מכשירים
את את התנור הרב התרגש מאוד הסביר ליהודי
בקצרה איך מכשירים את התנור ואחופים מצות.
כעבור כמה ימים חוזר היהודי לצריף שהוא
מחביא מתחת לחולצתו מצות. ברוך השם יש
מצות. הגיע פסח אחרי מסדר הערב התיישבו כל
העשירים על הרצפה והתחילו בעריכת הסדר.
הרב אמר את האגדה בעל פה ולאחר מכן חילק
פיסת מצה לכל אחד מ-800 האשירים.
ובמקום ארבע כוסות של יין התמלאו לכל אחד
ארבע כוסות של דמעות מרור היה לנו בשפע
אבל שמחה בלב עד שזכינו לאכול פירור של
מטה שמורה בתוך מחנה המוות אושביץ מלאה את
ליבנו פתאום נפתחה דלת הצריף קבוצת חיילים
גרמנים נכנסה פנימה ולנגד אליהם מחזה
מדהים 800 יהודים מכונסים יחד יושבים על
הרצפה ואוכלים מצות. הקציל רתח מיזה. הוא
שלף את האקדח, תפס את האשיר הקרוב אליו,
הצמיד לו את האקדח לרקה וצעק. מי ארגן את
הכסיבה הזאת? אם לא תגיד לי, אהרוג אותך.
כמובן אותו יהודי שרף להסגיר את הרב של
המחנה. הנצ'י המשיך ליצור. אם לא תגידו,
אהרוג את כולכם אחד עד שאדם מי ארגן את
הערב הזה. קם הרב ממקומו נעמד מול הקצין
ואמר אני אני הרגנתי את הערב הזה מודה
באשמ הרגנתי את הכל הנצי כיוון את אקדחו
אל ליבו של הרב רגע לפני שלחץ על העדק הוא
חייך חינוך סתני ואמר לא אני לא אהרג אותך
עכשיו ככה מחר אני אוסף את כל המחנה מעמיד
במה אתה עומד למעלה וכפ ככה לא פה עושה את
זה ברוב המטרסמ מלך יפה מאוד אהרוג אותך
לעיני כולם טוב יש לו עוד לילה לעשות
תשובה למחרת קינסו את כל העשירים ברחבה
והקטין הנאצי עולה עם הרב מעמיד אותו על
הבמה עם אקדח שלוף הולך לראות בו עושה
ליהודי רק רגע תמתין רגע שואל הנאצי מה
אתה רוצה אמר לו אני רוצה משהו אמר בטח
אתה רוצה לאכול לחם אמר לו לא מרק לא בשר
גם לא. אז מה אתה רוצה? אני רוצה דבר אחד.
לא אוכל ולא שתייה. אני רוצה לתת למישהו,
לעם ישראל שנמצאים פה, האחים שלי, לתת להם
מתנה. אני כהן ורוצה לברך אותם לפני שאני
מת. רוצה לברך אותם ברכת כהנים באהבה.
הרים את כפיו. ברוך אתה השם אלוקינו מלך
העולם אשר קדישנו במצוותיו וציונו לברך את
עמו ישראל.
באהבה כל
ה-800קו
אומי השפיל לו את הראש לא היה לו טלית
מברך יברכך השם ישמרך והנתי עומד שמה
ומסתכל גמר לברך את ברכת כהנים כולנו
אמרנו
אמן וכולם נסדו להם דמעות הרצפה שהייתה
ספוגה מדם יהודי נרתבה מדמעות רותחות של
מאות יהודים מאונים ששמעו ברכת כהנים
במחנה ההשמדה אושוויץ.
היהודי ממשיך את סיפורו אל הרב ואומר לו
אחרי השיחור מאושביויץ נסעתי לאמריקה
בתחילה חשבתי לפרו קול לעזוב את היהדות
וכל מה שמזכיר יהדות אבל בכל פעם שעמדתי
לפרו קול נזכרתי באותו רב שבירך אותנו
ברכת כהנים וחזרתי
בחזרה חשבתי להינסא לגויה נזכרתי ברכת
כהנים חזרתי בחזרה
הקמתי את ביתי עם אישה ודיה. נולדו לנו
ילדים. אמרתם פחות שהילדים שלי ילמדו אצל
גויים. הלכתי לרשום אותם לקולג' לבית ספר
הכללי. אני עומד בפתח הבית ספר. אני רואה
את הרב בברכת כהנים יברך. אמרתי לו. בית
ספר יהודי.
הלכתי איתם לבית ספר יהודי, רשמתי אותם
ונשארתי ביהדות בזכותה של ברכת כהנים. עד
כאן מספר אותו אדם, שואל אותו, הרב, לא
הבנתי, סיפור מדהים, אבל למה אתה לא נכנס
לברכת כהנים? לא הבנתי. אמר לותו יהודי כי
אותה ברכת כהנים באושביץ החזיקה אותי
ושמרה על יהדותי אני לא רוצה לאבד את
הזיכרון של אותה ברכת כהנים אני רוצה שהיא
תישאר חרותה בליבי
לעולמיד אינני רוצה להחליף אותה בשום ברכת
כהנים אחרת לכן אני לא נכנס עד כאן הדברים
ברכת כהנים הראשונה שברך אהרון הכהן על פי
מה שאומר
המדרש בילקות שמעוני מה להודעה לקדוש ברוך
הוא על מה שלקח לו את הילדים אז בא ברכת
ברכת כהנים שפתיי השפתיים שלי ישפחו אותך
אומר אהרון הכהן במה בברכת כהנים זה הזכות
של פטירת נדב ואביהו שעלו על פי מה שאומר
הזרע ברך עלו על המזבח למעלה בתור הנשמות
הראשונות של צדיקים שהוקרבו על המזבח
למעלה לה במזבחו של מיכאל כאן אהרון מקריב
קורבנות והקורבנות שהקדוש ברוך הוא אמר לו
ולמעלה נשמותיהם שנדה ואביו זכותם הגדול
שנדה ואביהו תעמוד לנו ולכל בית ישראל
שנזכה כולנו בזאת השנה ללות בביאת גואל
צדק במרה בימינו אמן ואמן אמן