Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
מקדיש את השיעור
לרפואת רבי שלומיר בן אליזה
לרפואת אברהם יעקב אליעזר בן זלדה
מאר בר כוכבה בן אסתר אלקה דבור השנדל
בתקהא
ולהבדיל לעילול נשמת מרדכי בן שאול זכרו
לברכה
פרשת השבוע שנקרא בעזרת השם שבת זו פרשת
ויחי שנת תשפו
פרשת פרשה שעוסקת בהסתלקותם
של יעקב אבינו ויוסף הצדיק.
תחילת הפרשה אומרת התורה, ויחי יעקב בארץ
מצרים 17 שנה ויהי ימי יעקב שני חייו שבע
שנים ו40 ומעט שנה.
ויקרבו ימי ישראל למות.
ימיו של יעקב אבינו קרבו למות.
יעקב אבינו עצמו לא מת. כמו שאומרת הגמרא
במסכת תענית בדף ה עמוד ב, יעקב אבינו לא
מת.
כך אומרת הגמרא.
בעל התורים בתחילת הפרשה כותב בעל התורים,
בכל התנך מופיע פעמיים המילים ויקרבו ימי
ישראל למות.
פעם אחת מופיע אצל יעקב אבינו ופעם שנייה
מופיע אצל דוד המלך. ההפטרה שנקרא בעזרת
השם בשבת זו ההפטרה מפסוקים בספר מלכים
ויקרבו ימי ישראל למות ויצב ויקרבו ימי
דוד למות ויצב את שלמה בנ לאמור זה ההפטרה
שנקרא בעזרת השם השבת
כותב בעל התורים מה המחנה המשותף
שישנם בין שני הדברים
בראש ובראשונה יעקב אבינו עומד להסתלק ק
מן העולם
ומצווה את הבנים שלו. יש כאן צבא. יעקב
אבינו איש כברכתו ברך אותו. הברכה זה לא
סתם ברכה. הוא נותן לכל אחד את התפקיד שלו
כאן בעולם הזה. מה התפקיד של ראובן ומה
התפקיד של שמעון ומה התפקיד של לוי? הוא
נותן לכל אחד ואחד משבטי כ את תפקידם
בעולם הזה ועצם הוא מנחה אותם דרך חיים
ואורחות מוסר.
אותו דבר נמצא גם בהפטרה שנקרא שבת שדוד
המלך מצווה את שלמה בנו ומצווה אותו חוץ
מדי להמשיך בדרך השם כמובן הוא גם מצווה
אותו על שלושה דברים מה לעשות עם יואב בן
צרויה מה לעשות עם בני ברזילאי הגלדי ומה
לעשות עם שמעי בן גרה שלושה שלושה חלקים
בצבא לגבי שלושה אנשים שדוד המלך מלך
השאיר צבאה לשלמה המלך.
אנחנו בעזרת השם רוצים לחבר בין יעקב
אבינו לבין דוד המלך לבין פטירתו של יוסף
הצדיק שנמצא בסוף הפרשה. כי אם נשים לב יש
כאן משולש והמשולש הזה יעקב מחד גיסא יוסף
מאידר גיסה.
יעקב אבינו בראשית הפרשה ויוסף בסוף הפרשה
והפטרה נסגרת על דוד המלך. זה משולש של
יעקב, יוסף ודוד. והיינו רוצים לחבר בין
יעקב לבין דוד לבין יוסף לבין דוד. כאשר
בין יעקב לבן יוסף אין לנו מה לחבר כי
התורה עצמה מחברת אותה. איפה החיבור? אלה
תולדות יעקב יוסף. אומרים חז"ל, כל התורה
שלמד יעקב אבינו בישיבת שם ועבר העביר
ליוסף הצדיק. מלבד זה חז"ל הקדשים מוצאים
למעלה מ-20 חיבורים בין יעקב אבינו לבין
יוסף הצדיק. זה לא הנושא שלנו היום. אנחנו
בעזרת השם רוצים לחבר בין יעקב
יוסף אל דוד המלך. בעל התורים בתחילת
הפרשה על המילים ויקרבו ימי ישראל עמות.
כותב בעלותים איתא במדרש זה מופיע במסכת
סופרים אם תחפשו במסכת סופרים שם זה נמצא
איתא במדרש אמר הקדוש ברוך הוא לדוד אתה
עשית קמז מזמורים כמניין שנותיו של יעקב
אבינו תזכה כמוהו מה הוא ובנו מלכו ביחד
אף אתה ימלוך שלמה בנך וחייך
אמר לו אתה עשית 147 מזמורי תהילים
אמנם היום יש לנו 150, אבל אתה עשית 147
מזמורים כנגד שנותיו של יעקב אבינו. לכן
תקבל מתנה שקיבל יעקב אבינו. הוא ראה את
הבן שלו או מלך. יוסף הצדיק היה מלך.
יעסוף זראה אותו במשך 17 שנה מגיל 130 עד
גיל 147.
דבר אחר, מה יעקב לא הגיע למי אבותיו?
יעקב אבינו לא הגיע ליחשנים של אבא שלו כי
אבא שלו חי 180 שנה והוא חי רק 147 שנים.
חסרו לו ממניין שנותיו של אביו 33 שנים.
וחז"ל שואלים למה? אז כל אחד מהאבות
הקדושים היה צריך לחיות 180 שנה וכך חי
יצחק אבינו. אברהם הורידו לו חמש שנים.
אומרים חז"ל למה? כיוון שהקדוש ברוך הוא
לא רצה שהוא יראה את עשו יוצא לתרבות רעה
לכן הורידו לו חמש שנים מחייו כי הקדוש
ברוך הוא הבטיח לו בברית בין הבתרים ואתה
תבוא אל אבותיך בשלום תיקבר בסיבה טובה זה
הוא הבטיח לו ולראות את עשו יוצא לתרבות
רעה זה לא סיבה טובה אז לכן הוא לקח אותו
מהעולם הזה חמש שנים קודם בגיל 175 שנים
יצחק אבינו חי 180 שנה
ויעקב אחי מעט שנים 147 וחז"ל שואלים למה
הוא חי? אמנם לא חז"ל אבל הראשונים שואלים
למה הוא חי רק 147 שנים? אז כמדומני
החזקוני אומר היות בפרשת שבוע שעבר יעקב
אבינו התלונן בפני פרעה. מה הוא התלונן?
שהחיים שלו קשים מעט וראו היו השנים ולא
השיגו וכולי וכולי. אם תספור את מספר
המילים שיוס יעקב אבינו מדבר בפני פרעה,
תמצא 33 מילים שהוא התלונן בפני פרעה,
כולל השאלה כמה ימי שני חייך? גם זה נכנס
בתוכו. יש לנו 33 תיבות והיות ויש 33 דברי
טענה שהשמיע יעקב אבינו בפני פרעה על
שנותיו הקשות, הורידו לו כמעניין של
התיבות הללו, 33 שנים.
יש אומרים שקצרו משנותיו היות והוא אמר על
רחל אמנו את אשר תמצא את אלוהיך לא יחיה
לכן רחל אמנו נפטרה בכניסה לארץ ישראל
הורידו לו כמניין השנים של המילה יחיה כמה
זה המילה יחיה זה 33 שנים כך הורידו לו כך
מופיע בחלק מהמפרשים טוב נפלא ביותר
כמו שיעקב לא הגיע לשנים של אבא שלו. אותו
דבר. גם דוד לא הגיע לשנים של אבא שלו.
כמה אבא שלו חי? אז זה שתי דעות. אחד אומר
שאביב חי 80 שנה. אחד אומר שאביביו חי 400
שנה. שתי גרסאות בדברי המדרש. כמובן שבין
70 ל-400 המרחק גדול מאוד וכמעט פי שש.
אבל בכל אופן אלה הדברים שאומרים רבותינו.
טוב, היינו רוצים להיכנס לחיבור שישנו בין
יעקב אבינו לבין דוד המלך. חלק מהדברים
כבר הזכרנו בפרשת ויצא ועכשיו נרחיב בזה
קצת מעבר למה שדיברנו אז. בחז"ל הקדושים
מופיע במסכת סופרים שדוד המלך חיבר 147
פרקי תהילים כנגד שנותיו של יעקב אבינו.
כך מופיע במדרש במסכת סופרים בפרק ט"ז.
אמנם היום יש לנו 150 פרקים ותכף נסביר
אולי למה, אבל דוד המלך חיבר 147
כנגד שנותיו של יעקב אבינו. האמת שבמדרש
פרשת ויצא אומרים חז"ל שמחבר ספר תהילים
הראשון היה יעקב אבינו. יעקב אבינו כשמר
על הצאן הוא אמר תהילים. כמה תהילים אמר
ששיטתו של רבי יהושע בן לוי אמר 15 פרקי
תהילים לשיטתו של רב שמואל בר נחמן אמר את
כל ספר תהילים שנאמר ואתה קדוש יושב
תהילות ישראל דהיינו אמר את כל התהילים
אמר ישראל הכוונה לישראל סבא טוב דוד המלך
אז מה עשה דוד המלך אם יעקב אמר את הכל
דוד המלך החזיר אותם כי הרבה פרקים נאמרו
לאורך הזמן עד שהגיע דוד המלך
חלק אמר משה רבנו, חלק אמרו הילדים של
קורח, יש הרבה מזמורים. יש מזמור שאמר
אברהם אבינו, יש הרבה מזמורים. הלך דוד
המלך וליקט אותם וחיבר 14-47.
כמו שמצנו מה שחז"ל אומרים שאת המזמור
שאנחנו שרים
בליל שבת אשת חיל מימצא. אמנם הוא מופיע
בספר משלי בפרק האחרון אבל מי אמר אותו?
>> אברהם אבינו. בהצפ שהוא נסע על צרה אמנו
אז זה מופיע בספר משלי אצל שלמה המלך שלמה
המלך החזיר אותו אותו דבר ישנם הרבה פרקים
שנאמרו לאורך השנים למשל מזמור שיר ליום
השבת מי אמר אותו
>> אדם הראשון אמר אותו נו אז מה זה נמצא
בספר תהילים אדם הראשון דוד המלך ליקט את
כולם והכניס אותם בתוך מסגרת אחת של 147
פרקים אלה הדברים שאומרים רבותינו טוב
המקור
לאמירת
147 פרקים מופיע כאמור במסכת סופרים פרק
טז פסוק יא שואל שמה ספר נחלת יעקב אבל
היום ישנם 150 פרקים איפה נוספו עוד שלושה
פרקים ומה היה רע שיהיה רק 147 למה צריך
שיהיה ב-150 שיסתדר על 147 כנגד שנותיו של
יעקב אבינו למה שינו את זה אז ישנו מאמרים
שאומרים שהסיבה שישנה 150 זה נובע מכר
שהמשיח נקרא בשם ציפור המשיח השם שלו
ציפור איפה המשיח נמצא ציפור
ידוע לכולם ונראה את זה בעזרת השם בהמשך
שבלק הוא האבא של כל משפחת דוד המלך מדבר
האבא מלמעלה
למה כי האבא בלק היה אבא של עגלון או הסבא
של עגלון ומעגלון יצא רות המואביה ומרות
המואביה יצא דוד המלך. כותב הזוהר הקדוש
ויער בלק בן ציפור את אשר עשה ישראל
האמורים. אז מה הוא עשה? הוא קרא לבילם
לבוא לקלל את ישראל. אומר הזוהר ויער בלק
בלק ראה שיהיה לו בן שקוראים לו ציפור. מה
זאת אומרת? הוא ראה במכשפים שלו. הוא ראה
בכישופים שיהיה לו נכד שנקרא בשם ציפור.
פירוש הדבר מה? דוד המלך הוא משיח ומשיח
נקרא בשם ציפור. אז מה הוא עשה? לך אר לי
ותקלל אותי שלא יצא ממני מלך המשיח. זה
הבקשה שביקש בלק מבל. לך אר לי. תקלל אותי
שלא יצא ממני מלך המשיח. אין. לך אר לי את
העם הזה. ואם לא יהיה ישראל אז לא יהיה
משיח. לא יהיה משיח. זה לא יצא ממני. זאת
הבקשה שהייתה
לבלג.
ולכן דרך אגב אומרים המפרשים היות והמשיח
יצא ממנו לכן יש לו פרשה על שמו. פרשת
בלק. אין שום גוי שיש לו פרשה על שמו. חוץ
מבלק. אז תשאלו אותי גם יתרו. יתרו
התגייר. יתרו התגייר. וחוץ מזה הזוהר כותב
שהוא זכה לפרשה על שמו. כיוון שהוא קידש
שם שמיים בזה שהפיור התגייר עשה רעש גדול
בעולם
כולם והתגעשו
ורעשו מהדבר הזה והיות והקידוש השם שהוא
עשה בעולם היה כל כך גדול לכן הוא זכה
לפרשה על שמו חוץ מזה שהוא גם היה חותן
משה מה זכה בלק כי אמנו יצא מלך המשיח
והיות והמשיח יוצא ממנו זכן הוא זכה לפרשה
על שמו נפלא כתוב ויר בלק בן שיהיה לו בן
שנקרא ציפור. מה זה ציפור? מלך המשיח.
איפה יושב הציפור? ציפור יושב בתוך הכן.
גם ציפור מצא בית ודרו כן לה. אותו דבר כי
יקרא כאן ציפור לפניך בדרך. אז המקום ששם
הציפורים מקוננות, איפה זה? בכן. הכן כמה
זה בגימטריה? 150. כדי לסמל את העניין הזה
שדוד המלך הוא מלך המשיח. לכן הרחיבו את
פרקי התהילים שיש בהם 150 פרקים כדי לסמל
את העניין הזה של כאן ציפור שהוא מקום
משכנו של מלך המשיח. אלה הדברים שאומרים
המפרשים. כאן באה השאלה איזה פרקים נפתחו?
איזה פרקים נפתחו? אז יש שם בביאור של
מסכת סופרים יש הגעות שנקראות הגאות
הגריב. ככה נקרא הגר שיב. הגעות תגריב הוא
שואל איזה פרקים נפתחו הרי צריכים להיפתח
שלושה פרקים והוא אומר מה שכרשית מה שכתוב
בגמרא במסכת ברכות דף ט עמוד ב אומרת
הגמרא ששני הפרקים הראשונים בתהילים
שזה אשרי האיש ולמה רקשו גויים היה פרק
מחובר ונפתח זה הדבר הראשון הדבר השני
שהוא מביא זה דבר שהמקור שלו
הוא תומך את דבריו בדברי תוספות. זה
המזמור ט וי למנצח עלמות לבן ומזמור למה
השם תעמוד. הוא אמר שאלה היו פרקים
מחוברים
ופתחו אותם להיות שתיים. הוא מביא לזה
מקור
כמו שמופיע בסלקדת בתוספות מגילה יז.
מזמור נוסף שאומר שהיה מחובר ופתחו אותו
זה מזמור קלד. זה קל שיר המעלות הנה ברכו
את השם והללויה הללו את שם השם טוב השאלה
שנשאלת על זה מגמרא במסכת ברכות בדף ט
עמוד ב למטה אומרת הגמרא שדוד המלך אמר
103 פרקים ולא אמר הללויה דוד המלך אמר
103 פרקים בתהילים ולא הזכיר את המילה
הללויה עד איפה עד פרק 104 א מה זה 104?
בורכי נפשי. בורכי נפשי את השם זה פרק קד
בתהילים והוא נגמר בורכי נפשי את השם
הללויה. זה הפעם ראשונה שמופיעה המילה
הללויה
בספר תהילים. יוצא שיש לנו 104. שואלת
הגמרא אני 104. אומרת הגמרא כך שואלת
הגמרא. אני 103 פרשיות. אמר דוד ולא אמר
הללויה. הני קג קד נינו דוד המלך אמר את
זה רק בפסוק בפרק קד אלא שמ מינה אשרי
האיש ולמה רקשו גויים חד הפרשה שתי הפרקים
הראשונים במקור היו מחוברים כאן אומרת
הגמרא שהפרקים האלה היו מחוברים אבל אם
אתה הולך כמו שאומר הגאות הגריל שמה שגם
פרקים ט וי גם הם היו מחוברים ופתחו אותם
אז זה לא
אלא מה זה 102 זה לא המספר הזה לכן חייבים
לומר שלא אלה הפרקים וכאן השאלה איזה פרק
כן נפתח אז בספר מנחת שי הוא רוצה לומר
שעללו את השם כל גויים שפחו כל האומים זה
פרק קיז בתהילים יש בו רק שתי שתי פסוקים
הללו את השם כל גויים שבחו כל האומים כי
גבר עלינו חסדו ואמת השם לעולם הללויה כמה
יש שם סך הכל שתי פסוקים חייב להיות שזה
היה מחובר לפרק הקודם מה הפרק הקודם מה
השיב להשם כל תגמולי עליי זה היה מחובר
אליו אלה הדברים שאומרים רבותינו בסך הכל
חיברו 147 כמניין שנותיו של יעקב אבינו
והיום יש לנו 150 פרקים אלה הדברים
שאומרים רבותינו או רבותיי בוא נתקדם
ונראה דבר נפלא הזכרנו איזה כבר בפרשת
ויצא רק נחזור אליו כדי להיכנס לתוך
הסוגיה. אדם הראשון,
הקדוש ברוך הוא ראו את כל הדורות עד סוף
הלף השישי. הראה לו את כל הדורות ואאדם
הראשון ראה את כולם וראה שדוד מלך ישראל
יש לו בסך הכל שלוש שעות לחיות. יש לו בסך
הכל שלוש שעות לחיות. שאל אדם הראשון, מה
שלוש שעות לחיות? במה הוא יהיה מלך? מלך
ישראל בשלוש שעות. על מה הוא יהיה מלך? על
התינוקיה. מה יש להיות מלך בשלוש שעות?
המטרה של הקדוש ברוך הוא שלא יהיה לדוד
המלך חיים משלו. את כל החיים שלו הוא יקבל
בתרומה. מה הוא ירוויח מזה? מלך זה ראשי
תיבות מגרמי לת כלום. אין לו שום דבר
משלו. והיות ואין לו משלו שום דבר אז הוא
לא בא לידי גאווה. גם החיים שלך לא שלך,
גם את זה את קיבלת בתרומה. אז ממילא הוא
לא בא לידי גאווה. לא שאדם יכול לבוא לידי
גאווה, כי החיים שלו גם כן לא שלו. הכל
מהקדוש ברוך הוא זה מתנה. אבל מה שנאמר,
אדם עוד יכול לחשוב, זכיתי לבד, אומר לו,
קיבלת תרומות. אז לכן דוד המלך אמר לו,
הוא יקבל את החיים שלו בתרומה. שאל אדם
הראשון, אפשר לתרום לו? אמר, כן. אז אני
תורם לו 70 שנה.
מה קרה בסוף? על זה יש מחלוקת בין הזוהר
לבין מדרש. הזוהר אומר שאחרי שהאדם הראשון
חטא ביום הראשון לבריאה שלו, הקדוש ברוך
הוא לא רצה להשתמש בשנים שלו ולתת ממנו
לדוד המלך. למרות שאדם הראשון תרם לו 70
שנה, אמר הקדוש ברוך הוא, אני לא רוצה
להשתמש בשנים האלה ולתת אותם לדוד המלך.
למה? לפי שהשנים האלה היו בחטא. היות
ואאדם הראשון חטא ביומו הראשון, היות והוא
חטא הקדוש ברוך הוא לא רוצה. למה? התשובה
לכך היא פשוטה.
ניקח דוגמה, כמובן דוגמה רק מעולם העשייה
שלנו. אדם שצריך לקבל מנת דם, צריך לקבל
מנת דם אם חס וחלילה בתוך מנת הדם הזו יש
חיידק קטן. החיידק קטן הזה יכול לעשות
יותר נזק מתועלת. אז אם אדם הראשון בחטא
של אדם הראשון הוא חטא בשנים הראשונות שלו
אז ממילא המכלול שלו הוא מה שנקרא ההתחלה
שלו כבר צרועה בחטא אמר הקדוש ברוך הוא
אני לא יכול לקחת שנים שהיו בחטא ולתת
אותם לדוד המלך שיתחיל את החיים שלו בחטא
איפה מצאנו אותו רעיון אותו רעיון על בסיס
אותו רעיון כתוב שהאדמה ביום השלישי
לבריאה חטאה
נכון? מה עשתה האדמה? הקדוש ברוך הוא אמר
להוציא טעם העץ וטעם הפרי שווה. היא לא
עשתה את זה. מה היא עשתה?
מה היא עשתה? היא יוצאה טעם העץ וטעם הפרי
שונה. היחידי שקיים את סבר השם לעשות טעם
העץ וטעם הפרי שווה. מי זה היה?
>> האתרוג. הוא היחידי שעשה את זה. כולם שינו
מציווי הבורא. כותב החיסקוני. ולמה הוא
עשה את זה? אומר החקוניה לפי שידע שהאדם
הראשון עתיד להיד מן האדמה הוא יוולד מן
האדמה יעפר לקחת לו קחת אלא עפרת שוב כך
כתוב הקדוש ברוך הוא עשה את האדם עפר מן
האדמה אמר העץ אם אני אכתאמרה האדמה אם
אני אכתאר כך כשיעשו את אדם הראשון מהאדמה
והוא יחטא מה הוא יאמר
>> אתה יודע למה כי נבראתי מהאדמה שחטא אז
יהיה לו אליבי לטעון למה הוא חטא? כי
נבראתי מהאדמה שחטא. כך כתוב בספר חזקוני.
אם ככה אדם הראשון שחטא באכילה מעץ הדעת,
אמר הקדוש ברוך הוא, אני לא אברא אותו מה
מהאדם הזה כי האדם חטא. אז אם אני הוא אדם
חטא ודוד המלך יקבל 70 שנה אז זה 70 שנה
שבאים עם חן. לא רוצה שדוד המלך יתחיל את
הרקורד שלו עם חיים שבאים מחטא. לא רוצה.
עד כאן הדברים שכתובים בזוהר הקדוש. אז
ממי הוא לקח חיים? ממי הוא לקח אומר הזוהר
הזוהר נמצא בפרשת וישלח. אומר הזוהר, חמש
שנים הוא לקח מאברהם,
28 שנים הוא לקח מיעקב ו-37 שנים מיוסף.
בסך הכל אם תחבר את זה יוצא לך 70 שנה. עד
כאן הדברים שכותב הזוהר הקדוש. יש ביאור
שנקרא בשם אור החמה. בספר שנקרא אור החמה
יש ביאור של המהרה גלנטי. הוא כותב שם דבר
מאוד חמוד. הוא אומר דבר נפלא. ידוע לכולם
שהאבות הקדושים חטו. האבות סליחה האבות
הקדושים תיקנו את חטא אדם הראשון. איפה זה
היה? בשעה שאברהם אבינו נזרק לכבשן האש,
הוא תיקן את חטא עבודה זרה של אדם הראשון.
הגמרא, מסכת סנהדרין דף לח אומרת, אדם
הראשון מן היה? אדם הראשון כופר בעיקר
היה. איך יכול להיות שהוא כופר בעיקר? אדם
הראשון מה יש לו לקפור בעיקר? אומר הרשבא,
אם אתה מאמין לנחש שמן העץ הזה אכל וברא
עולמות, הקדוש ברוך הוא אכל מן העץ הזה
וברא את העולם. אתה מאמין דבר כזה שהקדוש
ברוך הוא אכל מן העץ וברא את העולם? סימן
שהעץ הזה היה פה עוד לפני הקדוש ברוך הוא.
כנביא אומר אני ראשון ואני אחרון מבן אדם
אין אלוקים. לא היה כאן שום דבר קודם.
והיות ואאדם הראשון האמין לנחש הרי הוא
כופר בעיקר. לכן מה? אברהם אבינו היה צריך
לתקן את החלק הזה. לכן אברהם נזרק לתוך
כבשן האש באורכסדים ונאמר בעבודה זרה
ובסילי אלוהיהם תשרפון באש ברגע שהוא נזרק
לכבשן האש הוא תיקן את החלק של עבודה זרה
של אדם הראשון יצחק אבינו שנאקד על גבי
המזבח ולשיטתו של הזוהר הוא באמת נשחט הוא
תיקן את העניין של השפיכות דמים שהיה בחטא
אדם הראשון איפה היה שם שפיכות דמים היות
זה כת תוצאה מחטא אדם הראשון נגזר על כל
היקום שהוא סתלק מן העולם כי עפר אתה ואל
עפרת שוב אז ברגע שיצחק אבינו הקד את עצמו
על המזבח ונשחט
לכבודו של הקדוש ברוך הוא הוא תיקן את
החלק הזה כך אומר הזוהר הקדוש היה גם
עניין של גילוי עריות איפה היה גילוי
עריות במה שנאמר הנחש אישיאני ואוכל אישני
אומרת הגמרא שבת קמו
לשון נישואים. היות וזה לשון נישואים בא
הנחש על חווה והטיל בהמה. כך אומרת הגמרא.
והיות ובאנחש על חווה והטיל בזוהמה. לכן
התיקון היה על ידי יעקב אבינו. איפה
התיקון על ידי יעקב? כי יעקב אבינו מיתתו
הייתה שלמה. ויעקב העיד על עצמו שראובן
הוא בכוריתה, כוחי וראשיתוני. אז אם ככה,
יעקב אבינו היה אדם בשלמות מלאה. לכן הוא
תיקן את החטא של גילוי עריות. אומר הזוהר.
על פי זה אומר הזוהר הקדוש לכן כל האבות
הקדושים כולם קבורים במערת המכפלה ביחד עם
אדם הראשון. למה? היות ואברהם, יצחק ויעקב
תיקנו את אדם הראשון הם קפורים לידו במערת
המכפלה. לכן הם כולם קפורים. כל הארבעה
האלה ביחד. אלה הדברים שאומר הזוהר. אומר
המהרה גלנטי. דבר נפלא. השנים שהקדוש ברוך
הוא לא רצה לקחת מאדם הראשון כי הוא חטא
אבל אחרי שהשנים של אדם הראשון עברו דרך
אברהם יצחק ויעקב וכל אחד תיקן חלק מהחטא
של אדם הראשון על הקדוש ברוך הוא לקח את
השנים מהאבות שהם זיכחו את המנת הדם הזאת
שהייתה נגועה בחטא אדם הראשון לכן היה
אפשר להשתמש בחמש השנים של אברהם 28 שנים
שנים של יעקב ו-37 שנים של יוסף. אלה
הדברים שאומר המהרגלנטי. ביאור אחר אומרים
רבותינו שלא בגלל זה, אלא הוא מופיע בספר
בסידור שער השמיים של השלה שאדם הראשון
הגיע לגיל 930 שנה אז הוא ביקש לחזור בו
מהתרומה. למה? כל הזמן שהוא תרם תרומה זה
היה בהתחלה הוא עדיין לא חי 930 שנה. אבל
שהוא חי 930 שנה והיה ברוך השם בריא בלי
ללכת לרופאים ובלי מחלות ולא סיעודי ושום
דבר אז הוא אמר אז למה צריך למות אפשר
להמשיך הלאה אז הוא ביקש לחזור בו מהתרומה
אמר לו הקדוש ברוך הוא לחזור אתה לא יכול
חתמת אין חזרה הקדוש ברוך הוא חתם על השטר
שהוא תרם 70 שנה הוא לא יכול אבל אמר לו
הקדוש ברוך הוא היות אתה חזרת אני לא
אשתמש בשנים שלך אז מה הוא לקח הוא לקח 33
שנים מיע יעקב ו-37 שנים מיוסף ונתן אותם
לדוד המלך ועל זה אומר השל הקדוש אני
חיברתי בתהילים אל תפתחו בנדיבים בבין אדם
שאין לו תשועה צא רוחו ישוב לאדמתו ביום
ההוא אבדישנות ברגע שהוא הגיע שהוא הגיע
לגיל זקנה הוא ביקש לחזור בו מהתרומה זה
שנאמר ביום ההוא עבדו שנותיו מה עשה הקדוש
ברוך הוא הרא לו את יעקב אבינו אמר לו אתה
רואה
יעקב נכד שלך הוא ראשון לנו הראשון שינדור
נדר ומקיים את הנדר שלו איך אתה יכול
לחזור בך ממה שאתה נדרת בעקבות יעקב אבינו
שהוא ראה שיעקב קיים את הנדר שלו אז הוא
אמר אני חוזר בי מהבקשה לכן ההמשך הפסוק
אל תפתחו בנדבים בבין אדם שאין לו תשועה
תצא רוחו ישוב לאדמתו ב אשרי שאל יעקב
בעזרו הוא ראה לו את יעקב אבינו אז הוא
חזר בו מהבקשה שלו. עד כאן הדברים שאומר
השלא הקדוש בסידור שער השמיים. טוב, אחרי
שראינו דבר ראשון יש לנו משולש אחד. מה
המשולש? יעקב נתן לו 33 שנים לדוד המלך.
יוסף נתן לו 37. זאת אומרת שחייו של דוד
המלך מקבל מיעקב ומקבל מיוסף. ממילא
כשהתורה עוסקת בפטירה של יעקב בתראשית
הפרשה והפטירה של יוסף בסוף הפרשה וההפטרה
שלנו זה ויקרבו ימי דוד למות שאלת מה הקשר
כי את כל החיים של דוד המלך הוא קיבל
משניהם מיעקב ומיוסף
אלה הדברים שיהיה בהתחלה של הפרשה
>> למה לא מאברהם
>> מה
>> למה לא מאברהם
>> מה לא מאברהם
>> למה דוד דבר גם מאברהם
>> הזוהר אומר שהוא קיבל מאברהם השל אומר שלא
>> מה
>> אם יעקב ויוסף 33 37 איפה 5 75
>> אז הוא לא לקח מאברהם לא צריך את אברהם אם
יש לך 33 ויש לך 37 ואאדם הראשון נתן לו
70 שנה אז הוא חי 70 שנה הוא לא נתן לו 75
הוא נתן לו 70 שנה אז אחרת שהוא חזר בו
מהתרומה צריכים למצוא לו תרומה של 70 שנה
טוב טוב אלה הדברים רבותיי אם ככה בוא נלך
הלאה
בספר שנקרא אוהל דוד הוא מצא כמה וכמה
חיבורים שישנם בין יעקב אבינו לבין דוד
המלך גם הרוקח מדבר על זה אבל בוא נראה
דבר ראשון מה שהוא אומר אומר הרב יעקב
נרדף מפני עשו
והקדוש ברוך הוא בחר ביעקב שנאמר כי יעקב
בחר לו יה הוא רדף אחריו עשו רדף אחריו
והקדוש ברוך הוא בחר ביעקב דוד המלך נרדף
על ידי שאול והקדוש ברוך הוא בחר בדוד
המלך שנאמר ויבחר בדוד עבדו אומר המדרש
והאלוקים יבקר את הנרדב הקדוש ברוך הוא
יעזור לאדם שהוא נרדב ממשיכים הספר אוהל
יעקב יעקב ברח מעשו ומלבן ודוד ברח משאול
ומאבשלום זה ברח משתיים וזה ברח משתיים.
שניהם ברחו ונמלטו מפני חמיהם. שניהם
החמיהם רדף אחרי. מי רדף? לבן רדף אחרי
יעקב ושאול שהיה חמיב רדף אחרי דוד. יעקב
אמר ללבן, מה פשאי ומה חטאתי? כי דלקת
אחריי. ובאותו מטבע לשון אמר דוד המלך
ליונתן על אבא שלו. הוא אומר, "מה עשיתי
ומה עווני ומה חטתי לפני אביך כי מבקש את
נפשי?" אותו לד הלשון מופיע
בספר שמואל בפרק כ מה שאמר
מה שאמר דוד ליוונתן.
דבר נוסף, כשברח יעקב לקחה רחל את הטפים
מלבן כדי שאבא שלה, דבר ראשון תנתק מעבודה
זרה וגם לא יוכל לעקוב כי הטפים היו מגלים
את המסלול של הדרך שבן אדם הולך הם היו
מגלים לו את המסלול אותו דבר מצאנו איפה
מצאנו גם בשעה ששמואל בשעה ששאול רדף אחרי
דוד המלך והוא שלח שליחים להרוג את דוד
המלך מלך מה עשתה מיכל בת שאול הבריחה את
דוד המלך ושמה בתוך המיטה שלו טרפים ביחד
עם כביד האיזים אז היא גם משתמשה באותו
דבר כדי לשקר את ה את השליחים של שאול
ולהגיד שלא יכלו לספר שדוד המלך ברח טוב
נקודה נוספת אם רוצים ללכת על אותו מטבע
יעקב בא לקבל ברכה מאבא שלו שהיה לבוש
באורות גדיי עיזים ואותו דבר גם מיכל שקרא
אותם בכביד עיזים. על אותו משקל מצאנו גם
כאן. טוב. אם אתה רוצה לחבר גם את יוסף,
כאשר האחים רצו להביא ליעקב אבינו את הדם,
את הקותונת שלו, תבולה בדם, שחטו גם הם
שעיר עיזים. אז מצאת כאן עוד חיבור אחד
סביב העניין הזה. אומרים רבותינו, דבר
נפלא. אני לא הולך עכשיו להסביר את זה, רק
נציג את הדברים. יעקב אבינו לקח שתי אחיות
ודוד המלך התחתן עם שתי אחיות. התחתן עם
שתי אחיות. הוא התחתן פעמיים עם שתי
החיות. אבל זה לא הנישואים האלה. זה היה
סיפור שלם סוגיה במסכת סנהדרין דף יט.
לאחר שמה לאחר שהוא ניצח את גוליית הבטיח
לו שאול את הבת שלו לאישה. מרה שהוא עשה
את המעשה הזה הוא אמר לו שאשתו תהיה מי?
איך קראו לאשתו?
>> קראו לה מירב.
>> מרב. זאת הייתה האישה הראשונה. רק דוד
המלך, שאול המלך אמר לו שאם הוא רוצה
להתחתן עם ערב, הוא צריך להביא לו מה?
>> 100 ארלות. זה מה שהוא אמר לו. טוב. עדחי
ואחי הוא הביא לו 200, לא 100, הוא הביא
לו 200 אורלות. מעתי מה שכתוב עד שהוא
הביא את זה הלך שאול וחיתן את מירו עם אדם
שקוראים לו אדריאל המכולתי זה מה שקרה
השאלה אם היא הייתה נשואה אם הנשואים תפסו
מקדש במלווה אני לא נכנס עכשיו לסוגיה
ההלכתית לאחר מכן הוא נתן לו את מיכל בתו
לאישה יוצא שלמעשה גם הוא קידש שתיים הוא
לא חי איתם כמו אברהם אבינו כמו יעקב
אבינו אבל בכל אופן כן, זה מה שקרה. הלאה.
שתיים מצאנו חיבור נוסף. שתיהם מתו
נשותיהם בשעת הלידה. יעקב אבינו, יש לנו
גם נקודות בפרשת השבוע. ועני בבואי מפדן
מתה עליי רחל. פרשת וישלח ותקש בלידתה
ותאמר להם ילדת, אל תראי כי גם זה לך בן.
אז היא ילדה את בנימין ועוד שתי בנות. בסך
הכל שלישיה. השלישיה הזאת ילדה אותם
והשתלקה לבית עולמה. אותו דבר מיכל בת
שאול אותו דבר. אומר הנביא בספר שמואל ב'
פרק ו' שלמיכל בת שאול היה ולד יום מותה.
מה זה עד יום אותה? או שהיה לה או שלא היה
לה. אומרת הגמרא היה לה ביום אותה. ביום
אותה היה לה ילד. עד יום אותה לא היה לה
ילד. ביום אותה ילדה והשתלקה מן העולם.
ככה אומרים חז"ל. דבר נוסף אומרים חז"ל
מחנה משותף בין יעקב אבינו לבין דוד המלך
יעקב אבינו נולד מהול ודוד המלך נועד מהול
יעקב אבינו נולד מהול שכתוב יעקב איש תם
תם זה מושלם הוא נולד שלם וגם דוד המלך
נולד מהול מה הוא נולד מהול שנאמר מכתם
לדוד מזמור טז בתהילים אומרת הגמרא במסכת
אומרת הגמרא במסכת סותטה דף י שגם דוד
המלך נולד מהול במדרש שוחר טוב בתהילים
מונים חז"ל 13 אנשים שנולדו מהולים אדם
הראשון שט חנוך נח שם טרח יעקב יוסף משה
שמואל דוד ישעיה ירמיה 13 אנשים לכל דבר
מביא המדרש שוחר טוב בתהילים מביא לכל אחד
רעיה טוב הלאה
שניהם כינו את עצמם עבד והקדוש ברוך הוא
נתן להם את התואר הזה. ידוע לכולם עבד זה
תואר מאוד חשוב. מאיפה למדנו שהוא מאוד
חשוב? ישמח משה במתנת חלקו כי עבד נאמן
קראת לו. המידה הזאת שהוא נקרא עבד זה
תואר הצולה. עבד נאמן קראת לו. יעקב קרא
לעצמו עבד. מתי? בשעה שהוא ביקש מהקדוש
ברוך הוא שיציל אותו מעשו. צילנינה מיד
אחי מיד עשו כי ירא אנוכי אותו וכולי ואז
הוא מבקש קטונתי מכל החסדים ומכל האמת אשר
עשית את עבדך אז הוא קרא לעצמו עבד והקדוש
ברוך הוא קרא לו עבד שנאמר אל תרא
>> עבדי יעקב דוד אמר בתהילים קטז ענה השם כי
אני
>> עבדך אני עבדך בן אמתך פיתחת למוסרי
והקדוש ברוך הוא הסכים איתו ואמר בספר
מלכים א' למען דוד עבדי אותו דבר מופיע
בספר יחזקאל ודוד עבדי נשיא עליכם ושם
בפסוק הזה נאמר אשר נתתי לעבדי יעקב אז
הקדוש ברוך הוא הסכים שגם דוד המלך נקרא
עבד וגם וגם יעקב אבינו טוב עוד נקודה אחת
לשתיהם היו ילדים שמתו בלי שום עוון גמרא
פרק כמה זה מסכת בבאב בטר מופיע גם במראה
מסכת שבת ארבעה מתו באתיו של נחש אומרת
הגמרא בנימין בן יעקב אמרם אבי משה ישי
אבי דוד וכלאב בן דוד יוצא שגם ליעקב היה
בן שמת בלי שום עוון וזה בנימין וגם לדוד
היה בן שמת בלי שום עוון קוראים לו כילם
עד כאן הדברים נקודת חיבור נוספת אחת לפני
לפני אחרונה אפשר עוד אבל נסתפק בזה התור
כותב אמר לי אחי הרב רב יהודה שלושת
הרגלים כנגד שלושת האבות נכון פסח כנגד
אברהם שנאמר לושי ושי עוגות
שבועות כנגד יצחק שהקדוש ברוך הוא תקע
בשופר במעמד הר סיני כאשר מהיכן נלקח
השופר השופר נלקח מ מהקרן של האיל מהקרן
של האיל מזה נעשה השופר ודבר נוסף
יעקב אבינו יעקב הוא סוכות שנאמר פסוק
בפרשת וישלח ויעקב נסע
>> סוכותה ויבית ולמקנה הוא עשה סוכות על כן
קרא שם המקום ההוא סוכות היום השמיני של
סוכות איך קוראים לו שמיני עצרת אם סוכות
הוא יעקב אבינו אומרים חז"ל היום שמיני
עצרת מכוון כנגד
דוד המלך גם יום קודם הוא כנגד דוד המלך
הוא יום הושנה רבה גם בסדר של הושנה רבה
באו שפיזין יום הושנה רבה מכוון כנגד דוד
המלך לכן נוהגים להיות נאורים כל הלילה
למה כי הלילה הזה שייך לדוד המלך שלא ישן
רק שיתינישמין לכן אנחנו נאורים בלילה זה
אחד הדברים שאומרים גם תהילים כל הלילה זה
חלק מהעניין הזה טוב מצאנו כאן חיבור נוסף
ואני רוצה לסיים בנקודה מעניינת מאוד אבל
אם מתורת הקבלה אני לא יכול הרבה להסביר
לכם את זה אני יכול להגיד רק מה שכתוב
ישנו ספר קבלה שנקרא בשם גל ירזיה זה ספר
הקבלה גל ירזיה בספר הקבלה הזה שנקרא גל
ירזיה מועתק בילקות הראובני פרשת תולדות
אות כט וועתק במדרש תלפיות בענף דוד עמוד
תמח בשהם מצאתי את אותם דברים
כתוב שם כדברים האלה. המרכבה הייתה צריכה
להיות מורכבת מארבעה רגליים. אברהם, יצחק,
יעקב ודוד. אלה ארבעה. זאת המרכבה.
כותב הרב גלירזיה. ודע כי יעקב עם דוד היו
אמורים לצאת מיצחק אבינו.
יצחק אבינו היה אמור ללדת את יעקב ביחד עם
דוד בלידה אחת. במקום עשו היה אמור לצאת
מי?
דוד המלך. זה היה אמור לצאת איתו ביחד. מה
קרה? מי בא במקומו של דוד המלך?
>> עשו הרשע. הוא בא במקומו של דוד המלך.
ואתה שואל איך נכנס עשו פתאום במקום דוד?
אז על זה מספר הגל ירזיה. מה שקרה
כתוב בפסוק ויהי אחר הדברים האלה ואלוקים
ניסא את אברהם
בכל מקום שכתוב והיה אחר הדברים האלה היו
כאן דיבורים
ובעקבות הדיבורים שהיו מה שקרה היה
דיבורים בעקבות הדיבורים שהיו
נוצר המצב של עקדת יצחק דיבורים של מי
כתוב והיה אחר הדברים האלה מי דיבר עם מי
מביא מביאים חז"ל בפרק חלק אחד אומר
ישמעאל דיבר עם יצחק
יצא להם לדבר שניהם ביחד ואז יצחק אמר לו
שהוא הראשון שנמו לשמונה הראשון שנימו
לשמונה היה מי היה יצחק הוא הראשון שנימו
לשמונה טוב היות הוא הראשון שנימול לשמונה
אמר לו ישמעאל מה זה נמלת לשמונה מה זה
נמול לשמונה אני עשיתי ברית בגיל
13 מה אתה מחשיב את עצמך בזה שאתה נמו
לשמונה אני עשיתי ברית בגיל 13 איפה אתה
שם בכלל כף המוזניים מה אתה שם את שניהם
ביחד איפה אנחנו נכנסים שניהם ביחד כך אמר
לו בגיל 13 למול מול גיל שמונה ימים בכלל
לא דמיון טוב אמר לו יצחק אבינו אם הקדוש
ברוך הוא עכשיו אומר לי להישחט אני נשחט
אם הקדוש ברוך הוא אומר לי להישחט אני
נשחט אחר הדברים האלה הדיבור שהיה בין
ישמעאל לבין יצחק ואלוקים ניצא את אברהם.
אתה אמרת שאתה מוכן להישחט? בבקשה. אחד
אמר לא זה הסיפור. אחר הדברים האלה של
השטן דיבר עם הקדוש ברוך הוא. מה הוא רצה?
אמר לו ריבונו של עולם נתת לאברהם אבינו
בן. בגיל 100. בגיל 100 נתת לו בן. בגיל
103 הוא עשה סעודה. ביום מי גמל את יצחק
עשה סעודה. כל גדולי עולם היו שמה ויעס
אברהם משתה גדול ביום יגמל את יצחק הזמין
את כל שעולם במשתה כולם היו שמה אבימלך
ושם ועבר כולם היו שמה אומר לו השטן ראית
סעודה שכל שו עולם שמה אבל הוא לא הביא לך
לא כבש אפילו לא תור ולא גוזל קורבן אחד
הוא לא הקריב לפניך תודה רבה על זה שנתת
לו בן אמר לו הקדוש ברוך הוא לשטן תאמין
לי אם אני אומר לו עכשיו תקח את הבן שלך
ותעלהו לעולה הוא מקריב אותו עכשיו אמר לו
בוא נראה
כמה זמן חלף כמה זמן חלף מהרגע שהקדוש
ברוך הוא דיבר איתו עד מתי שהיה עקדה אם
הוא דיבר איתו שהוא היה בן אברהם בן 103
ובעקדה זה היה 34 שנים בדיוק הוא היה בן
שלוש בעקדה הוא היה בן בן 37 34 שנים 34
שנים השטן לא עשה כלום. כלום. פתאום הוא
בא אומר רגע רגע אמרת מה פתאום הוא נזכר
שמשהו היה אומר מה עם זה נו עכשיו צריכים
מה הוא מבקש עכשיו אמרת אתה אומר לו תגיד
לו בסדר גמור תגיד לו ויאחר הדברים האלה
ואלוקים ישא את אברהם בעקדה מה קרה הוא
אומר לאברהם קח את מנח את יחידך ועלהו לא
עולה
כשאברהם כבר שלח את הסכין על פי הזוהר
הקדוש הוא חתך הוא עשה לו פצע בגרון
על פי המה שכתוב בספרים נפשו של יצחק
אבינו יצא וחזרה בחזרה אחר כך בתור נשמת
זכר כאן הוא נשמה של נוגבה אבל מבחינת
השטן הוא לא מסתפק בזה מה הוא רוצה הוא
רוצה שחיטה ושרפה
הוא רוצה שריפה אז בבקשה אני מבקש עולה
תשרוף אותו נו הקדוש ברוך הוא אומר לשרוף
אותו אני לא אשרוף אין דבר כזה מהסת תן
וטובה אומר רגע הבטחת לי שאתה אומר לו
להישחט על המזבח בבקשה הוא לא נשחט על פי
הזוהר הוא כן נשחט אבל הוא לא נשחט ואת
שאלת מלאך אל תשלח ידך אל הנר ואל תעוש לו
מאומה אמר אברהם אבינו אולי אני אעשה לו
פתעמר לו לא אפילו פצע לא בא השטן אומר לא
הבנתי אמרת לי שמה
שישחוט אותו בבקשה אז תקיים מה שאמרת מה
עושים מה עושים שטן מה אתה אתה עושה נגדו
מה יש לך לעשות נגדו כמו היו המשי מה אתה
עושה אותו דבר מה אתה עושה אם יש לך שטן
כזה מה אתה עושה יש לך מה לעשות תגדו נו
אמר הקדוש ברוך הוא לשטן כך מביא הגליה
רדיה אמר הקדוש ברוך הוא לשטן אני אתן לך
פיצוי אתן לך נציגות שלך בזרע יצחק אבינו
מי זה
>> עשו
הקדוש ברוך הוא הוציא את דוד המלך מהילד
שהיה אמור להיות יצחק אבינו שדוד המלך הוא
רגל רביעי במרכבה שהיה צריך להיוולד אצל
יצחק במקום זה נתן לו את מה הנציקי שלו את
עשו ושניהם אדמונים עשו היה אדמוני ודוד
המלך אדמוני אבל אצל דוד המלך אמר אדמוני
עם
>> יפה עיניים הוא כשכשר הוא הורג זה עם
הסנהדרין זה המתנה שהוא נתן ל לשטן כך כך
מופיע בספר גלירזיה. יותר רבותיי שבמקור
יעקב אבינו ודוד המלך היו צריכים לצאת
באותו באותו מקום מיצחק אבינו ורבקה שניים
שתי צדיקים יצחק יעקב ודוד עד כאן הדברים
שיש לנו בסיעתא דשמיא לחבר את העניין הזה
אחרי שלמדנו את זה אנחנו רוצים בעזרת השם
ללכת לצד השני של המשולש עד עכשיו חיברנו
יעקב עם דוד עכשיו עכשיו נחבר את יוסף עם
דוד. בין דוד לבין בין יעקב לבין יוסף לא
צריכים חיבורים כי הפסוק אומר אלה תולדות
יעקב יוסף כל התורה הוא למד ממנו וחז"ל
עושים למעלה מ-20 חיבורים בין יעקב לבין
יוסף הצדיק בספר שנקרא בשם מאורי אור
בתחילת הפרשה הוא מדבר על ההפטרה של פרשת
השבוע ושם הוא מדבר על מה שנאמר ויקרבו
ימי דוד למות והוא לוקח כמה וכמה משוואות
שישנם בין יוסף הצדיק לבין
דוד המלך. מה הראשון שבהם? יוסף נזרק
מהבית על ידי האחים שלו. האחים שלו לקחו
אותו, מו זרקו אותו לתוך בור ומשם שלחו
אותו למצרים. אותו דבר מופיע גם אצל דוד
המלך. גם דוד המלך נזרק מהבית, אבל לא רק
על ידי האחים שלו, גם על ידי אבא שלו. וזה
מה שדוד המלך אמר כי אבי ואמי עזבוני והשם
יאספני פירוש דבר האחים שלו ואבא שלו זרקו
אותו מהבית אומר דוד המלך מוזר הייתי
>> לאחי ונוכרי לבני מין אמרו לו הוא ממזר
בכלל זרקו אותו מהבית ככה אמרו כמו שיוסף
נזרק גם דוד נזרק מהבית ההמשך מה יוסף
נאלץ לעזוב את בית אביו ואת ודוד נאלץ
לעזוב את בית אבי. יוסף
נד בדרכים והיה אצל פוטיפר והיה בבית
האסורים ודוד המלך אחרי שברח מירושלים היה
בהרים ובגבעות חיבר על זה שירמזמור
במה בבורכו מפני אבשלום בנו יוסף יצא מבית
האסורים למלוך וגם דוד המלך חזר מהמערות
שבה הוא היה חזר למלוך יוסף לא נקם באחים
שלו כמו שנקרא בעזרת השם שם בסוף הפרשה
כאשר האחים באו לבקש ממנו מחילה הוא אמר
להם מה לא אתם שלחתם אותי אינה כי האלוקים
ודוד המלך לא נקם במי בשימי בן גיירו הוא
לא נקם בו אלא מה הוא ציווה את שלמה המלך
ששלמה המלך יהרוג אותו נקודה נוספת שראיתי
שניהם טיפלו בארונות יוסף טיפל בארון של
יעקב הביא אותו לקבורה בארץ ישראל ודוד
המלך טיפל בארון שבא משתי הפלישתים יש לנו
כאן חיבור נוסף בין שניהם הוא טיפל בארון
של יעקב אבינו להעלות אותו לארץ ישראל
ואותו דבר דוד המלך דאג להחזיר בחזרה את
אהרון שהיה בשדי הפלישתים להחזיר אותו
בחזרה לירושלים ודוד המלך מפסזס ומפרקר
לפני אהרון השם טוב עד כאן הדברים אנחנו
רוצים בעזרת השם לדבר קצת על העניין של
החיבורים בין יוסף הצדיק לבין דוד המלך.
בפרשת השבוע שלנו, בסוף הפרשה, לאחר
שהאחים חוזרים מקבורת יעקב אבינו, מבקש
יוסף ללכת לראות את הבור שזרקו אותו אליו
האחים.
למה? הוא רוצה לברך ברכה ברוך שעשה לי נס
במקום הזה, מקום עם נחשים ועקרבים ויצא
מזה בשלום. הוא רוצה לברך ברכה.
טוב, חזר משם, בירך את הברכה,
חזרו בחזרה למצרים. האחים אמרו, "אה,
עכשיו יתחיל העניין. עד עכשיו אבא היה חי,
אבא היה חי, הוא לא עשה כלום. עכשיו שהוא
חזר לבור, אחרי כל כך הרבה שנים הוא זוכר
את הבור הזה, מי יודע עכשיו לאיזה בור הוא
הולך להכניס אותנו?" מיד מה? חזרו למצרים.
הם גם ראו שהוא לא מזמין אותם יותר
לסעודות. הוא לא מזמין אותם כי היה לו
בעיה. מי ישב בראש? יוסף ישב בראש, יהודה
ישב בראש, אמר, לא מזמין, לא נכנס לבעיות.
לא מזמין, אין בעיות. מה הם עשו? הם הלכו
לבלה. בלהה היא זאת שגידלה את יוסף. היא
עוד הייתה חיה, ניגשו אליה והשתמשו בה
לבוא לפייס את יוסף הצדיק ולבקש מהם ממנו
מחילה. ואז מה הם אמרו? ויראו אחרי יוסף
כי מת אביהם. ויאמרו לא ישתמנו יוסף.
והשם ישיב לנו את כל השרה אשר גמרנו אותו
ויצבו את יוסף לאמור אביך ציווה לפני מותו
לאמור כותמרו ליוסף אנה סנה פשע אחיך
וחטתם כי רעג מלוה ואתה סנה לפשע עבדי
אלוקי אביך וישב כיוסף בדברם אליו וילכו
גם אחיו מה זה וילכו גם אחיו כי בהתחלה מי
דיבר בלהם וילכו גם ויפלו לפניו ויאמרו
הננו לך לעבדים ויאמר עליהם יוסף אל תיראו
מהתחת אלוקים אני ואתם חשבתם עליי רעה
אלוקים חשבה לטובה למען עסוק היום הזה
לאחיות אמרה ואתה אז תיראו אנוכי אכלל
אתכם ואתבכם וינחם אותם וידבר על ליבם מה
נחם אותם רשי מביא כאן שתי פירושים הוא
אומר בהתחלה אמרו שאני עבד עכשיו שראו שיש
לי משפחה אז ודאי מה אני אקח אותכם אני
אזרוק אותכם מה יגידו אתה בחר קבוצה של
בחורים, השתבח בהם ועכשיו זרק אותם. אז
ממילא הוא ניחם אותם, גם מביא סיפור עם
נרות. הכל בסדר גמור, הכל נחמד. מה אני
מביא לכם את כל הסיפור הזה? כי הסיפור הזה
אחד מהדברים שכתובים בהפטרה.
מה קרה בהפטרה? דוד המלך מצווה את שלמה
להרוג את שמעי בן גרה. זאת ההפטרה. חוץ
מזה שהוא דואג לעשות לאבי שי בן זכויה
לדאוג לבני ברזילאי הגילדי
ודבר נוצב והנה עמך שמעי בן גרה בין
הימינים מבחורים והוא כיללני כלל נמר רצת
ביום לכתחניים והוא ירד לקראתי הירדן
וישבע לו בהשם לאמור עם המתחה בחרב דוד
המלך נשבע שהוא לא יהרוג אותו ואתה אל
תנקהו כי איש חכם אתה וידעת את אשר תעשה
לו והורדת את צבתו בדם שעוד תדאג להרוג
אותו כמובן הדבר הזה הוא פלא מופלא כי
ידוע לכולם ששמעי בן גרה היה רבי שלמה את
התורה שלו הוא קיבל משיב בן גירו שימי בן
גרייה ראש הסנהדרין
ודוד המלך מצווה לדאוג לו להרוג אותו ולא
להביא אותו למיטה רגילה על המיטה שלו מתוך
זקנה וסבע וזאת למה
אמר דוד המלך אם הוא ימות על מיתתו אין לו
חלק לעולם הבא אין לו חלק לעולם הבא אמר
לדוד לשלמה אתה רוצה לשבת עם הרבי שלך
בעולם הבא תדאג להרוג אותו אם לא יהרוג
אותו העוון הזה של מרידה במלכות בית דוד
הוא לא ינקה מזה בבקשה תעשה בחוכמה ותדאג
להרוג אותו טוב אלה הדברים בוא נחזור
בחזרה לפסוקים שמופיעים
בס ספר שמואל נראה את הדברים בסיעתא דשמיא
לאחר שדוד המלך ברח מירושלים כי אבשלום
תפס את השלטון ורוב העם הלך עם אבשלום
ואבשלום רץ אחרי דוד לאבד אותו מן העולם
הוא יצא מירושלים מגיע מולו שימי בן גרו
מגיע מולו ואומר לו שימי בן גרו שהיה בן
משפחה של שאול המלך הוא יצא יצא אחרי דוד
המלך וס סתכל באבנים את דוד. הוא זרק
אבנים על דוד המלך ועל כל עבדי המלך, עבדי
המלך של דוד וכל העם וכל הגיבורים מימינו
ומשמאלו. וכמר שמעי בקללו, צא צא איש
הדמים ואיש הבליידל. בהפטרת השבת אומר דוד
לשלמה והוא קיללני קיללה נמרצת. מה זה
נמרצת? אומרת הגמרא במסכת שבת וראשי תיבות
של חמישה דברים שהוא אמר לו
נ זה נועף מ זה מועבי ר זה רוצח וו
צדיק זה צורר ות זה תואבה כך הוא אומר הוא
נועף הוא מואבי הוא רוצח הוא צורר הוא
תואבה כך אמר כך אמר שמי בן גרו טוב אומר
לו אבי שי בן צרויה היה ביחד עם דוד דוד
המלך הוא אומר לו למה יקלל הכלב המת הזה
את אדוני המלך אברנה והסירה את ראשו תן לי
אני מוריד לו את הראש ברגע מוציא את החרב
מוריד לו את הראש האלשך הקודש הקדוש כותב
תשימו לב הוא זרק עליו אבנים
וקילל אותו על מה שם דגש על מה שם דגש
אבישי בן צרויה למה יקלל הכלב הזה את
אדוני המלך ככה הוא אומר למה הוא לא אומר
למה הוא סוקל אותך באבנים? מה יותר גרוע
שהוא זורק עליו אבנים או שהוא מקלל אותו?
מה יותר גרוע?
>> אומר האלשך הקדוש
אבישי בן צויה לימד אותנו אתה יודע מה
יותר כואב? תזרוק על מישהו אבן זה מתרפא.
קללה שזה פוגע בנפש של האדם זה דבר שלא
מתרפא. הרבה יותר קשה הקללה מאשר האבן. כך
כותב הלשך הקדוש. טוב.
אומר דוד המלך אומר לאבי שי בן צרויות מה
לי ולכם בני צרויה כ יקלל כי השם אמר לו
קלל ומי אמר לו מדוע עשית כן הקדוש ברוך
הוא אמר לו לקלל מי אמר לו מה אתה מתערב
בכלל השם אמר לו קלל למה השם אמר לו קלל
כותב שמה רש"י במקום אפשר אדם כמותו שהוא
ראש לסנהדרין יקלל את המלך אם לא שאמר לו
מאת השם יתברך הרי לא מדובר בר פה באדם
מהרחוב. אתה מדבר על ראש הסנהדרין. ראש
הסנהדרין מקלל בלי שיש לו אישור מהקדוש
ברוך הוא. ודאי שככה. אל תעשה לו שום דבר.
במפרשים כתוב שדוד המלך ראה אות משמיים
שיכול להיות שהוא נדחם מן המלוכה. הקדוש
ברוך הוא דחה אותו מן המלכה, הוא כבר לא
מלך. אם הוא לא מלך אז הוא יכול לקלל
אותו. זה לא מקלל מלך. כך כתוב במפרשים.
זה היה אות משמיים. ואכן כך כתוב בירושלמי
במסכת ראש השנה שכל אותם שישה חודשים שדוד
המלך היה בגלות הוא היה מתכפר
אומר חז"ל כהדיות היה מתכפר בשעירה ולא
כנציא בשעיר כך אומר הירושלמי במסכת ראש
השנה טוב רבותיי בוא נראה דבר נפלא ביותר
שכותב המשבצות זהב אומר המשבצות זהב הוא
בקדמונים איתה למה הוא אמר לו השם אמר לו
קל לל דוד שמע את הקללה שלו שמה הוא אומר
הוא קילל אותו קללה נמרצת בתוך הקללה נמצת
מה נמצא הוא אמר לו נועף ומה עוד מבי הוא
אמר לו שהוא מואבי נו אז מה הבעיה אם הוא
מואבי מה הבעיה לכאורה לא צריכה להיות
בעיה הוא אמר לו אתה מבי כי אתה באת מרות
המואביה ורותה מואביה באה מאגלון ועגלון
בא ממי מבלק הזכרנו קודם נכון נכון? בלק
בן ציפור הזכרנו אותו. מה עשה בלק בן
ציפור? אומרת התורה בפרשת כי תצא לא יבוא
אמוני ומוקע לשם עד עולם. למה? על דבר אשר
לא קידמו אתכם בלחם ובמים. ומה עוד? ואשר
שכר עליך את בלאם בן באור מפתור הרם
נהריים לקלליק. אז מה הוא עשה? הוא שכר את
בילם בן בלוך לקלל.
אמר דוד המלך, אני הנציג של המהבים אני
התגיירתי מירות המואביה יצאתי אני צריך
לכפר על מה שהסבא רבא שלי המביק
שכר את פילם לקלל את ישראל מה תשובת המשקל
יבוא שימן גירו ומה יעשה יקלל אותי ובזה
תבוא לי כפרה לכן הוא אמר השם אמר לו קלל
בנושא הזה כאן יהיה התיקון שלו כך אומר
הרב ככה אומר הרב משבצות זהב. טוב רבותיי,
עד כאן הדברים. מה קרה? כעבור שישה
חודשים,
אבשלום מת, נטלה בשיערו ומת כידוע לכולם.
זהמופיע שם בשמואל ב פרק יט. ודוד המלך
חוזר בחזרה למלכותו בירושלים. אחרי שהוא
התחבה ביערות והתחבה במערות, הוא יוצא
החוצה וחוזר בתור מלך לירושלים. כששמע שבי
בן גרו שאבשלום ניטלה ואבשלום מת ועכשיו
חוזר בחזרה דוד לירושלים הוא חיכה לו בדרך
לירושלים וניגש ראשון לבקש ממנו סליחה
ויאמר אל המלך אל יחשוב לי אדוני עוון ועל
מה ואל תזכור את אשר האבה עבדך היום אשר
יצא אדוני המלך מירושלים
כי ידעבדך כי אני חטאתי והנה באתי היום
ראשון לכל בית יוסף לרדת לקראת אדוני
המלך. אני הראשון מכל בית יוסף שבאתי לבקש
סליחה. שואל המדרש שוחר בתהילים מזמור ג'
מה זה מכל בית יוסף? שבי בן גרו היה
מבנימין. מה הוא מזכיר בית יוסף? היה צריך
לומר אני הראשון שבאתי מאיפה? מכל ישראל.
מה זה קשור מכל בית יוסף? אומר המדרש שוחר
טוב בתילים מזמור ג'. אמר שבן גרו אמר
לדוד המלך אמר לו
ומה יוסף הצדיק אחרי שגמלו ראה אחיו האחים
שלו עשו לו רע הוא גמלם טובה כך אני
גמלתיך רעה גמול לי מלטובה למה הוא הזכיר
את יוסף הוא רצה לעורר אצל דוד המלך אמר
לו תסתכל על יוסף פרשת ויחיד באו האחים
לבקש סליחה מה הוא אמר להם אתם חשבתם עליי
רע אלוקים חשבה לטובה. אומר המדרש אמר לו
אמר לו שם בבנגרו אמר לו כל ישראל גמלוך
חרה ואני יותר מכולם וכל ישראל יושבים
ומכווין מה חסד אתה עושה עמי אם קיבלת
אותי מוטב כל ישראל באים ומשלמים ממך
ואומר הנה באתי היום ראשון לכל בית יוסף
כיוון שראה דוד כך התחיל לומר מזמור לדוד
מה קרה כאן
הוא בא אליו ואמר לו, "תראה, יוסף הצדיק
בא אחים לבקש סליחה, אני הראשון שעשיתי לך
רע יותר מכולם. למה? זרקתי עליך אבנים,
קיללתי אותך, היפרתי אותך בעפר, עשיתי
הרבה דברים, אבל דבר אחד אומר אני מבקש."
יוסף אכל לאחים שלו, זרקו אותו לבור, זרקו
עליו אבנים, שיסו בו כלבים והוא מאכל להם.
אז אתה לא יכול למחול. כולם מסתכלים מה
אתה עושה.
אם אתה תמחולי גם אחרים יתרצו ויבוא לבקש
ממך סליחה והמלכות שלך תהיה גדולה עד כאן
הדברים שומר אומר המשבצות זהב דבר נפלא
בשם השלב הוא אמר נכון למה הארכים רצו
להרוג את יוסף למה הם אחזו שהוא מורד במה
במלכות בדוד למה הוא מורד במלכות בדוד אם
הוא חולם שהוא מלך והם אמינו את יהודה
להיות מלך אז מה פירוש הדבר
אם מנו אותו להיות מלך והוא מורד בו ואומר
אני מלך המלך תמלוך עלינו יש לו דין של
מורד במלכות יש לו דין שמורד במלכות כל
המורד במלכות בדוד מה
>> חייב מיתה או ראוי להקישון נחש כמו
שאומרים המפרשים טוב נפלא פירוש הדבר בא
אליו שימי בן גרו אומר לו תשמע מה עשה
יוסף הוא מרד במלכות בית דוד ואחים זרקו
אותו לתוך הבור ורצו להרוג אותו
בסוף זה לא יצא באו לבקש ממנו סליחה והוא
שלח מה אתה מאשים אותי במה שאני מרדתי
במלכות בדוד זרקתי עליך אבנים קיללתי אותך
אז כמו שיוסף החזו שהוא מרד באחים אחרי זה
באו לבקש סליחה הוא שלח אני בא אליך לבקש
סליחה תשלח גם אני זה הולך על אותו דבר בא
הספר מסילות הנביאים ואומר דבר נפלא ביותר
דוד המלך בתהילים מזמור נא אומר
לקדוש ברוך הוא על המדה פושעים דרכיך
וחטאים אליך ישובו אומר רש"י וממני ילמדו
וישובו עם ירוש שסלחת לי אמר לו דוד המלך
אם אתה תשלח לי על החטא של בשבע אז כולם
יראו שאתה סולח ויחזרו בתשובה ככה הוא
אומר לו אומר המדרש שוחר טוב תהילים מזמור
נא אמר דוד לפני לפני הקדוש ברוך הוא.
ריבונו של עולם לך לבדך חטאתי. וכשתהיה
אומר לפושים למה לא עשיתם תשובה? אם
תקבלני כל הפושים ישלימו איתך. אם אתה
תקבל אותי בתשובה כולם יחזרו בתשובה.
ומסתכלים בהכל שאני
העדית שאתה מקבל שווים. יוצא שדוד המלך כל
הזמן תפלל על המדה פושים דרכיך. ריבונו של
עולם, תיקח אותי כסמל. אם תקבל את התשובה
שלי, כולם יחזרו בתשובה. אם ככה הוא אומר
דבר נפלא. למה מבקש? מה הוא מבקש? שימי בן
גרו. מה אומר שימי בן גרו? אומר לו שימי
בן גרו, תשמע, אם אתה לא תהרוג אותי, כולם
יראו שאתה מקבל אותי בתשובה וכולם יתחברו
איתך. דוד המלך נזכר שזה הבקשה שהוא מבקש
כל יום מהקדוש ברוך הוא. שמה תשלח לי על
מה שעשיתי עם בת שבע ואז ילמדו ממני וכולם
יחזרו בתשובה לכן אמר לו שהוא לא יעשה לו
שום דבר כי זה פשוט עזר לדוד המלך שהקדוש
ברוך הוא ינהג איתו במידה כנגד מידה
יוצא רבותיי שכל המחילה שדוד המלך מכר
לשמי בן גרו שמזה נולד מי נולד מרדכי
היהודי הכל יצא מדוד המלך יוצא רבותיי
שחייו
של שמעי בן גרה ומרדכי היהודי מגיעים
מאיפה? מגיעים מדוד המלך שקיבל את ההשראה
למכילה ממי? מיוסף הצדיק. נו הלאה. בן כמה
היה יוסף הצדיק כשעלה לגדולה? בן כמה היה?
ב-30 שנה התמנה להיות מלך. בן כמה היה דוד
המלך
שהתמנע להיות מלך?
בן 30 שנה. ככה אומר הפסוק. בן 30 שנה
מלאך דוד. שבע שנים מלך בחברון ו-33 שנים
מלך ב ירושלים. אז מתי הוא נהיה מלך? בגיל
30. כמו יוסף נהיה מלך בן 30, גם דוד המלך
בן 30. ולמה דווקא בן 30? אז מופיע כמה
דעות. יש אומרים ש30 זה אדם נמצא בשיא
כוחו. שיא כוחו זה 30. הוא יצא כבר
מהשטויות של הילדות, יצא מהבחות ב-30 הוא
מתייצב. כך כתוב במפרשים. דבר נוסף מופיע,
המשנה באבות אומרת שהכהונה נקנת ב-24
מעלות והכהונה והמלכות נקנת ב 30 והתורה
נקנת ב48
קניינים. יוצא שהמלכות בכמה נקנת? ב-30.
אז לכן צריכים 30 שנה כדי לקנות את זה.
יפה מאוד. חוץ מזה שהמלך הראשון שיצא
מישראל היה אמור להיות מי? היה אמור להיות
יהודה. מזה זה אמור לתת יהודה בגימטריה
30. לכן המלך בגימטריה 30. זה היסוד שכתוב
כאן בספר סידים אות תקד הוא אומר ולפי
שיהודה אמר למכור את יוסף ויוסף עלה
לגדולה רק בגיל 30 לכן דוד המלך שהיה מצא
עלה לגדולה גם כן רק בגיל 30. טוב עד כאן
הדברים בסיעתא דשמיא. אם ככה בוא נלך עוד
שלב אחד. בעזרת השם בשבת במנחה
עוד כמה שעות נאמר כולנו צדקתך צדק לעולם
ותורתך אמת. מה זה הפסוק הזה? ומה אומרים
אותו במנחה? מופיע בטור בסימן רצב. הוא
מביא בשם שר שלום. הוא כותב שמה שזה צידוק
הדין. כי משה רבנו נפטר.
בית שבת בשעת המנחה ולכן אומרים צדקתך צדק
לעולם בתורתך אמת אבל אנחנו כידוע לכולם
אנחנו אומרים עוד שתי צידוקי דין מה אנחנו
אומרים אנחנו מוסיפים על זה בצילתך אלוקים
עד מרום אשר עצית גדולות אלוקים מכמוך
וצדתך קררי אל משפטיך תהום רבה אדם ובהמה
תושיע השם מה זה התוספת הזאת כותב הבך
ובזוהר הקדוש אית שיטה תרומה עמוד קנו שגם
יוסף וגם דוד נפטרו בשבת אחר התורה אז יש
לנו לא רק משה רבינו אז על משה רבינו
אומרים צדקתך צדק לעולם ותורתך אמת זה
הזמן של משה רבינו שהוא נותן התורה והסתלק
מן העולם אבל יש לנו עוד שתי צדקתך על מה
על פטירתו של יוסף הצדיק ופטירתו של דוד
המלך יוצא שהיחידים שנפטרו בעניין הזה של
שבת אחרי צהריים חוץ ממשה רבינו זה יויסה
ודובוד מצאת עוד חיבור אחד טוב נפלא ביותר
אני הקראתי לכם עכשיו שהנוסח הוא צדקתך
צדק לעולם ואחרי זה צדקתך אלוקים עד מרום
ואחת צדקתך כער אל הספרדים ובנוסח ספרד לא
אומרים את הסדר הזה הפוך הם מתחילים צדקתך
כררי אל ואחרי זה צדקתך אלוקים עד מרום
ואחרי זה אחרון שהתחצה צדק לעולם כותב
הטור וכך נראוי לומר זה הסדר למה למה לפי
שזה הסדר בתהילים הסדר בתהילים הוא ככה
ציצתך כרא אל זה מזמור לו אחרי זה ציצתך
אלוקים עד מרום זה מזמור ע ואחרי זה צתך
צדק זה קיט אז זה הסדר הנכון כך לומר נו
אבל אתה רואה שזה לא ככה אז נוסח האשכנ
אומרים להפך אז מה הם עושים שלא כדין
בא הרב ואומר דבר נפלא. הוא אומר, כך מביא
הרב אליהו רבא, שמופיע לפי העלייה בדרגות
של הציד הדין. זה הרי צידוק הדין. ואצל
האשכנזין הסדר של צידוק הדין הוא סדר
עולה. ולכן מתחילים ממה? קודם כל צדקתך
צדק לעולם ותורתך אמת. אחרי זה צדקתך
אלוקים אדמרום שזה יותר גבוה. ואחרי צדקתך
כראל הוא יותר גבוה. לפי העלייה בדרגות של
תדעו קדיל. כך הוא מביא. טוב, כך הוא
מביא. דבר נפלא ביותר בספר מתמוישה הוא
כותב שזה כנגד צדכתך, כנגד ג' פורענויות
שניצולים על ידי הג' סעודות. משפטיו תאום
רבה כנגד חבלי משיח אשר עשית גדולות כנגד
גוג ומגוג ותורתך אמת כנגד הגיהנום. כך
הוא מביא. בא אליע בעצמו וכותב ולי נראה
הטעם שהפכו את זה. למה? משה ויוסף ודוד
מתו במנחה בשבת. על כן אומרים ג צדקתך
הראשון שכמו שאשכנז אומרים זה כנגד משה
רבינו. למה? לפי שמשה רבינו ביקש מה הוא
ביקש להישאר בחיים ולא למות. אמר לו הקדוש
ברוך הוא מה אתה עושה תורתי פלסטר? כתבתי
בתורה ואין מידי מציל. כולם מתים. אין דבר
כזה. אבל אין דבר כזה שאתה תצא מהמוות.
לכן אנחנו אומרים כי צצך צדק לעולם ותורתך
אמת היות וכתוב שאין מיידי מציל זה הצדקתך
הראשון השני הוא הצדקתך כנגד יוסף הצדיק
מה נאמר שם בצדקתך השני אתה אלוקים עד
שמשה מופיע בצתך השני מצתך אלוקים
עד מרום אשר עצית גדולות אלוקים מחמוך
אומר הרב אליהו רבא זה כנגד מיטת יוסף למה
מה? כי יוסף אומרת הגמרא במסכת ברכות בדף
נ שיוסף מת לפני כל האחים. למה? לפי
שהנהיג עצמו ברבנות. היות והנהיג עצמו
ברבנות הוא כותב יש בזה קצת גאווה. גאווה
הוא אומר זה דבר שנלקח מהקדוש ברוך הוא.
הוא עשיר על השם כי
>> גאו. ולכן מה? הגאווה שייכת לקדוש ברוך
הוא. ואם אתה לקחת ממנו אז לקחת מהקדוש
ברוך הוא את המידה הזאת. לכן אומרים עליו
את המזמור השני. מה המזמור השני? המזמור
השני שאנחנו אומרים זה צדקתך אלוקים עד
מרום אשר עצית גדולות אלוקים מכבך. אין
יותר מהקדוש ברוך הוא. ואחרון הוא על דוד
המלך. דוד המלך ביקש מהקדוש ברוך הוא למות
ביום ראשון לא בשבת. כמו שאומרת הגמורה
במסכת שבת דף לא. אמר לה הקדוש ברוך הוא
לא יכול ביום ראשון. למה? הגיע זמנו של
>> של שלמה למלוך. אז הוא אמר זה מה שכתוב
צדקתך כררי אל הר זה לשון של מלכות כך הוא
אומר ולכן הסתקתך האחרון כנגד דוד המלך
הפלא הגדול רבותיי מה שמופיע בספרים גם
בספרי הקבלה מופיע בדרושי שבת
מופיע בשם המערש ויטל וכך מופיע גם בתניה
קדמון מה מופיע במנחה אנחנו לא אומרים
ישמחו במלכותך
אומרים בליל שבת תשמחו במלכותך. אומרים
בשבת בבוקר ישמחו במלכותך, במנחה אין
ישמחו במלכותך. למה? למה אין שמחו
במלכותך?
כותב הרב, כותב הרב איטל, הסיבה לפי שזמן
תפילת המנחה, זמן פטירתם של יוסף, משה
ודוד, זה לא זמן לשמוח. לכן לא אומרים
ישמחו במלכותך בשבת בשעת מנחה. על פי זה
אולי הבנתי לעצמי אולי לא בשבילה בסעודה
שלישית תמיד שרים כאלה שירי
>> שיש שירים שקטים נכון אין אקשן מזמור לדוד
הוא כזה איתי נכון ידיד נפש אין אתה התנדק
ותענות אין שמחה ושסון כזה שירי דיכאון
כאלה אז אני תמיד חשבתי אולי בגלל שנפרדים
מהשבת אז קשה לכן נפרדים מהשבת עושים כאלה
שירים אבל ראיתי שמוצאי שבת
אנחנו חוזרים בחזרה לשמחה אמר השם ליעקב
שמחה וצון מה קרה אם קשה לך להיפרד מן
השבת אז היה צריך להיות מלווה מלכה היה
צריך להיות בכלל מה שנקרא מינוס ארבע אז
איך אתה פתאום קבלת מצב רוח אמר השם ליעקב
אומר הרב חיים אומר רבי חיים ויטל לא
הסיבה כיות וזה זמן הפטירה של משה ויוסף
ודוד לכן לא אומרים ישמחו במלכותך טוב דבר
נפלא רבותיי עם אלה הדברים
בוא נלך עוד נקודה אחת בסיעתא דשמיא.
חיבור נוסף שאני רוצה לחבר אותם מופיע
בדברי רבותינו. מה שמופיע במדרש. המדרש
נמצא במדרש הגדול. ויהי השם את יוסף ויה
איש מצליח ויה בבית אדוני המצרי. רבי
יהודה בשם רבבהו אמר יתברך שמו של הקדוש
ברוך הוא שאין מידתו כמידת בשר ודם בשר
ודם יש לו אוהב מאכילו משקהו ונותן לו
מתנות שמה מניח פלטין שלו והולך עמו מגיע
אליו האורח הביתה נותן לו לאכול נותן לו
לשתות ונותן לו מתנות חברות אמת כוללת
אכילה ושתייה ומתנות. האם הבן אדם שגר
בארמון עוזב את הארמון שלו בליחבר שלו? מה
פתאום? אבל הקדוש ברוך הוא אינו יכן
כביכול בכל מקום שהלך יוסף היה הולך עמו.
שנאמר מה כתוב בפסוק? הוא אמר לו מה?
ויוסף איש וישאשם את יוסף ויהי איש מסיח.
מה זה ויעשם את יוסף? הלך איתו לכל מקום.
האוהב שלו הקדוש ברוך הוא אוהב את יוסף
הלך איתו לכל מקום אותו דבר עם מי ואותו
דבר אומר המדרש בדוד המלך ויהיה עמך בכל
אשר הלכת נאמר בספר שמואל בפרק ז' פירוש
הדבר כמו שיוסף הצדיק הקדוש ברוך הוא הלך
איתו בכל מקום והוא הצליח אותו דבר גם דוד
המלך באספסמס מאמרי חנוכה שלו שנת תרמ
בשם זכנות בעל לחידושי הרים שדרש את הפסוק
מה הפסוק אומר
מן המיצר קראתיה
ענני במרחביה כתב הרב השפת אמת הלל והודעה
בחינת יוסף ויהודה מן המיצר קראתיה בבחינת
יהודה שנמצא שמו בתחילה יהודה יש
בהתחלה מן המיצר קראת ענני במרחב ים גם
ליוסף יש את איפה ליוסף יש עדות ביוסף שמו
י וה אז מן המצר קראתי יה זה יהודה ענה לי
במרחב יה זה יוסף ממשיך השפת אמת ואומר
וזוהי הבחינה שאומרים בהלל אנה השם
הושיענה כנגד משיח בן דוד שיושיאנו ואחר
כך אנה השם השליחנה בחינת יוסף למה יוסף
נאמר עליו והיא איש מצליח כך אומר יוצא
שמה שלשניהם נוספו
אות איפה יוסף הצדיק נוסף לו האות
>> ה מתי הוסיפו לו בשעה שהוא למד את ה-70
שפות הוא לא ידע אותם בא גבריאל הוסיף לו
ה וידע 70 שפות זה מה שאומרים בשיר של יום
של יום חמישי עדות
ביו הוסף סמו בצתו על ארץ מצרים שפת לא
ידעתי אשמע את כל השפות שהוא לא ידע עכשיו
הוא יודע
טוב רבותיי למדנו מכאן שבאמצעות זה הצליח
יעקב אבינו לבוא לקבורה למה כי ברגע שיוסף
נבחן אצל פרעה אם הוא יודע 70 לשון יתברך
שהוא יודע כמה
>> 71 אז הוא יודע אחד יותר מו
>> אז אמר פרעה נבהל מה הוא לא עומד
בקריטריונים
ואז מה יורו שמה שהוא לא בסדר אז אמר תשבע
לי שאתה לא מגלה הוא נשבע לו כאשר הוא בא
לבקש ממנו להעלות את יעקב אבינו לקבורה.
אומר אבי השביעני, אומר, תישאל על השבועה.
אמר לו, אם אני כבר נשאל על השבועה, אני
כבר אשאל גם על השבועה שנשבעתי לך. אמר
לו, לא, לא, תלך, הכל בסדר גמור. יוצא
רבותיי, ששם הוסיפו לו מה? הוסיפו לו את
האות. רבותיי, פלא גם לדוד המלך הוסיפו
אות. איפה הוסיפו אות? דוד המלך, איך
קוראים לו? דוד דופיע
בנביאים, בכתובים ובמגילות מופיע דוד עם י
איפה ד ו יד זה לא משנה את השם לא קוראים
לו דיו קוראים לו דוד אבל זה דוד עם י
איפה זה מופיע בנביאים כתוב בספר יחזקאל
והכימותי עליכם רואה אחד ורואה אתן את
עבדי דוד דוד דו יד והוא יראה אתכם אותם
והוא יהיה להם לרואה בדברי הימים אנחנו
אומרים כל יום ויברך דוד את השם לעיני כל
הקהל ויאמר דוד ברוך אתה השם אלוקי ישראל
אבינו מעולם ועד עולם בשתי המילים האלה
דוד מופיע בספר דברי הימים א' פרק כט דוד
דווק יד יפה מאוד בשיר השירים כמגדל דוד
דברך
שם כתוב דוד ד יד בנוי לתלפיות פירוש הדבר
שיש לנו כאן חיבור לשניהם הוסיפו מה
הוסיפו הוסיפו את האוד י לדוד והאות ה
ליוסף ביחד קיבלת את השם שנקרא
נפלא ביותר מה זה התוספת הזאת שהוסיפו
לדוד י במדרש תנחום פרשת וילך הוא כותב
דוד חסר ארב 14 דוד מלא 24 כנגד 24 משמרות
שהמיד דוד המלך בספר רב פעלים לבן איש חי
הוא כותב שהוסיפו לו דבר נפלא ביותר למה
הוסיפו לו שנאמר והיה ראשיתך מצער ואחרי
זיה מאוד כאן דוד בהתחלה היה 14 אחרי
שהוסיפו לו י נהיה 24 ושמו כפול כדרך
הצדיקים מה זה כד שיתקיים בו ההבטחה ושמתי
קדקוד שמשותייך ודוד המלך נקרא וכיסו כשמש
נגדו בהמשך הוא כותב שמה שבשעה שמברכים את
הלבנה ואומרים דוד מלך ישראל חי וקיים
יכוונו דוד דו יד כך הוא אומר בברכת הלבנה
אני רוצה להביא לכם עוד מתנה יפה מאוד
בספר עיר בנימין הוא מביא דבר נפלא
בתהילים
דוד המלך נקרא בשם ד' וד כך הוא אומר
מזמור לדוד לא כתוב דו יד בדברי הימים
ראיתי שמובא יש יותר מ-100 פעמים דוד דו
יד לא ספרתי ראיתי אחד כותב יותר מ-100
פעמים כמדומני שהוא מביא את זה בשם הבס
יוסף באבן העזר השאלה איך לקרוא לדוד דוד
כותב ש כמו שאומר בתהילים כי זה הוא חיבר
אותו כותב כתב הספר עיר בנימין. דבר נפלא.
למה נכתב דוד בדברי הימים עם י? הוא אומר
בתהילים הוא כתוב בלי י. דואג האדומי.
דואג האדומי כמה הוא בגימטריה? גם כן 14.
דואג האדומי 14. למה? ו וד 10 א וג 4 14
וכדי להבדיל בין הקודש
לבין
בין דוד המלך לבין דואג האדומי הוסיפו י
בשמו של דוד כדי שהגימטריה שלו לא יהיה
שווה לדואג
למה כי ידוע לכולם שדואג האדומי סיפר שדוד
המלך לקח שם מלחם הפנים נכון ובגלל זה
הרגו את כל תושבי
נוביר הכהנים. אז הוא סיפר לשון הרע כדי
שלא יווצר מצב כזה שאתה משווה את דוד המלך
בגימטריה ביחד אחד עם דואג אדומי הוסיפו
לו ו'. הוא אומר שזה מה שביקש דוד המלך
בתהילים. עשה אעמי
אותובה ויראו שונאי ויבושו. תוסיף לי אות
אחת. עשה עמי אות לטובה. תוסיף לי אות
אחת. ויראו שונאי ויבושו. ועל ידי האות
הזאת שהוסיפו לשמו של דוד המלך יראו שונ
שהקדוש ברוך הוא חפץ בו שלא יהיה שמו שווה
למי? לדואג האדומי. עד כאן הדברים. אם ככה
בעזרת השם בסיעתא דשמיא נלך עוד שלב אחד.
ישנו ספר שנקרא בשם א' בינה. שמעתם על
הספר הזה? א' בינה מחבר הספר קוראים לו
רבי יעקב אבו חצירה ראש השולשלת של משפחת
אבו חצירה.
באות ת הוא בא לבאר פסוק שמבקש דוד המלך
טעיתי כיסא עובד בקש עבדך
כך אומר אומר הלת מינה דוד המלך ביקש
מהקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם תעשה אותי
כמו יוסף הצדיק ועל זה אמר הרוב עבדך לטוב
אל יאשקו ניזדים כותב הרב יעקב אבו חצירה
בספרו א' בינה ודע כי יוסף מד מידתו יסוד
ודוד מידתו
מלכות ושני המידות האלה יוסוד מן פלכות לא
נפרדים אחד מהשני כמו שאומר הזוהר הנתרי
דלא מתפרשן הם לא נפרדים כי היסוד נקרא
בשם צדיק והמלכות נקראת בשם צדק אומר
הזוהר צדיק וצדק לא מתפרשין לעלמה הם לא
נפרדים אחד מהשני כותב הרב א' בינה ודע כי
הקליפות
מבקשות לעקור גם את היסוד וגם את המלכות.
לכן מה? שתי הצדיקים האלה ניסו אותם
הקליפות להפיל אותם בכל מיני מקומות.
איפה? ידוע לכולם מה עשו ליוסף? האחים אכו
אותו. בסוף הוא נמכר למצרים ועבר ניסיון
של אשת פוטיפר ויצא משם. ברוך השם יהיה
במצרים ויצא מידת יסוד מושלמת. ולכן מה?
אז הקליפות ניסו להתגרות בה ולא הצליחו.
אותו דבר דוד המלך גם הוא עבר ניסיונות
נרדף משאול ומאב שלום והקליפות האלה רצו
להפיל אותו עם בת שבע ולכן הוא ביקש
ריבונו של עולם ריבונו בבקשה אני לא אפול
וזה מה שאומרת הגמרא במסכת עבודה זרה מסכת
סנהדרין
ראויה הייתה בת שבע לדוד המלך מששת ימי
בראשית אז זה ביקש דוד המלך ריבונו של
עולם בעל יעשקוני זיתים בבקשה
תשמור עליי אומר דוד המלך טעיתי כיסא עובד
בקש עבדך בבקשה ריבונו של עולם תזכור אותי
שאני לא אפול כמו שיוסף הצדיק עמד בגבורה
אותו דבר אני גם מבקש לעמוד בגבורה אם ככה
בסיעתא דשמיא למדנו את המשולש שיש לנו כאן
מחבר את כולם ביחד מה החיבור שיש לנו
החיבור שיש לנו כנגד יעקב אבינו עם דוד
ויוסף הצדיק עם דוד הם נתנו לו את החיים
וכל הדיבורים האלה מתחברים ביחד בסיעתא
דשמיא. לאחר שלמדנו את זה, אומר השר שלום
מבלד בפרשת וישב, הוא אומר, יש אחד מהשמות
של עבות.
יש דבר שנקרא בשם הקם. אומר, הקם זה חלק
משם השם. הקם הזה הוא סגולה למלוכה. ומה
אמר יוסף הצדיק? מה אמר? והנה קמה עלומתי
וגם ניצבה. הכמה זה אותם אותיות. ידוע
האחים שמה שיוסף הצדיק תות להיות מלך אותו
דבר מופיע גם אצל דוד המלך מה מופיע אמר
שאול אמר לדוד ידעתי כי מלוך תמלוך ידעתי
כי מלוך תמלוך וכמה בידיך פירוש הדבר הוא
גם משתמש בדוד המלך במילה הזאת שהמלכות
תהיה אצלו אם ככה אומר השר שלום איבדל אצל
שניהם מופיע מלוכה ששמע יעקב אבינו שהוא
אמר והנה כמה עלומתי וגם ניצבה אמר או הוא
הולך להיות מלך לכן אביו שמר את הדבר אומר
מה זה אביו שמר את הדבר אם תיקח את סופי
התיבות של ואביו שמר את כותב השר שלום
איבל ראשי תיבות רות דהיינו שמה הוא שמר
שבהתחלה יהיה המלכות שייכת ליוסף ולאחר
מכן המלכות תהיה של דוד ואז יהיה בעזרת
השם מירות המואביה אלה הדברים שהם אומרים
אם ככה רבותיי בשעה שאנחנו מסיימים
את חומש בראשית בשבת הזאת בעזרת השם
בסיעתא דשמיא בשבוע הבא כבר מתחילים את מה
את ספר שמות בעזרת השם צריך לדעת ששני
המשיחים שעתידים בעזרת השם לבוא מתי יבואו
שתי המשיחים המשיח הראשון יהיה משיח בן
יוסף והמשיח השני יהיה משיח בן דוד כותב
רבי צדוק הכהן מלובלין במאמרי החנוכה שלו
ודע כי חודש הדר הוא כנגד יוסף יוסף וחודש
ניסן הוא כנגד יהודה שחודש אדר הוא המסוגל
לבוא של משיח בן יוסף וחודש ניסן הוא
החודש שבניצן יגלו ובניסן עתידים להיגאל
יהי רצון שזכותם של הנטלט יעקב אבינו
וביחד עם יוסף הצדיק ודוד המלך יעמדו לנו
בעזרת השם לבשה בתשועת עולמים חזק חזק
ונתחזק בעזרת השם בביאת גואל צדק במהרה
בימינו. אמן ואמן.