0:00 / 0:00
הרב שמואל פיטוסי - תורה ומדע גיל העולם big bang
194 views
Categories:
Torah
Comments(0)
Transcript
Auto-generated transcript. Not time-synced to the video.
שלום
לכולם נושא ההרצאות שלנו
יו בנושא טוע
המדה זה יה נושא שלחצת שלנו צריך
להבין שהנושא של תורה
ומדע זה נושא מאוד רחב והוא כולל
בתוכו שני חלקים
עיקריים קודם
כל צריך להבין
שהמדע בעי
קרון מחזק את התורה שלנו וזה הנוש הפן
העיקרי שיש בתורה מדע זה החיזוק
שהמדע הוא
בעצם הוא נותן לתורה ברור שהתורה שלנו
בעצם לא צריכה חיזוק
אבל אם
לומדים יש נושאים כל מ
מחקרים מדעיים שנעשו בשנים האחרונות
שמוכיחים עד כמה התורה שלנו היא תורת
אמת מחזקים בעצם את ה עשיית המצוות יש
מצוות שאנחנו על ידי זה נוכל להבין יותר
עוד כמה טעמים חשובים למצוות שעד
עכשיו היו חסרים לנו כמה
טעמים וזה זה בעצם הפן העיקרי שיש
א עם ביחס שיש בין התורה
למדם הפן הזה הוא פן מאוד חשוב ואנחנו
נדבר עליו בהרצאות ה
הבאות א אנחנו קודם כל נתחיל בהרצאות
הראשונות לדבר על צד שהוא שולי יותר אבל
הוא צד מאוד חשוב
וזה גם צריך להקדים אותו
וזה נושא הסתירות שיש בין התורה
למדע כשאנחנו שומעים בדרך כלל את המושג
תורה ומדע אז מה שעולה לנו
ב
בעיקר במחשבה הראשונה זה הסתירות שיש בין
התורה למדה אז צריך להבין ש סתירות בין
התורה למדה זה דבר שולי יותר
כן זה לא אבל זה דבר
שצריך להתייחס
אליו
ובנושא הזה אנחנו נתחיל בסתירות שיש בין
התורה
למדע א קודם כל אנחנו נתחיל ביגרון ראשון
צריך להבין ש תורתנו היא תורת אמת אנחנו
לא באים להכי פה בהרצאות שלנו
ש הבורא הוא זה שנתן לנו את התורה ושורת
משה רבנו אמת
ושכל דבר שכתוב בתורה הוא אמת למיתה שאין
מה להתוכח זה אמונתנו
ו זה לא בגלל שיש
סתירות ממקומות אחרים שאנחנו שזה צריך
להרר את נתנו כן כמו שיש לנו לפעמים הרבה
שאלות למה הקדוש ברוך הוא עשה ככה למה הוא
מתנהג ככה אנחנו לא מבינים לפעמים אבל זה
שאנחנו לא מבינים לא צריך להרר את
האמונה כי אנחנו מאמינים בעיקרי האמונה
ואנחנו יודעים שתתנו זה הקדוש ברוך הוא
נתן לנו את זה ושהיא תורת אמת תורת תורת
אמת
וזה בגלל זה אין הסתירות לא צריכות להרר
את האמונה אבל בכל זאת כשיש סתירות מה טוב
ומה נעים שנוכל להבין באמת למה יש סתירות
ונוכל אולי לנסות להשוות בין התורה
למדע מה זה מדע בעצם קודם
כל מדע צריך להבין זה לא מציאות כמובן מדע
זה לא מציאות
לא צריך לבלבל בין
המושג מדע לידע למציאות לטבע כל מיני
מושגים זה מושגים שהם שונים מציאות זה מה
שאנחנו רואים מול העיניים אנחנו רואים
שה שהשמש מחממת זה מציאות זה לא מדע
אנחנו רואים
ש בחורף ק זה גם מציאות זה למדה
כן אנחנו רואים שאם אנחנו לוקחים כדור
וזורקים אותו אז הכדור כל כלות שאנחנו
מפריים יותר כוח הכדור הולך יותר רחוק וזה
גם מציאות זה ידע זה לא
מדע
מדע זה
יותר העסקת
מסקנות כן מסקנות
מסוימות כשאנחנו כשעמד דנים רואים שבטבע
שלנו קורה דבר כזה ודבר כזה ודבר כזה אז
המדענים מסיקים
מסקנה שכנראה
שהתהליך הוא כך וכך ועל ידי העסקת המסקנה
הזאת אז המדענים רוצים גם לדבר
ועל ולהוכיח על זמן מסוים שהוא כבר עבר זה
אומר שאם אנחנו רואים בהוה שקורה כך וכך
דברים אנחנו מסיקים מסקנה שכנראה התהליך
הוא כזה וכזה ואם התהליך הוא כזה וכזה
ממילה אנחנו יכולים להוכיח שבעבר קרו כך
וכך דברים בעיקרון מדע ככה זה מתנהל מדע
זה עסקת מסקנות מן
הידע כמובן שהמדענים
הם מוכיחים את
המסקנות עעל ידי כלים מדוייקים
ו הכל על פי חשבונות והם לא סתם כמובן
מסיקים מסקנות אם לא הם היו מדנים אז בגלל
זה גם צריך להתייחס למרות שזה רק הסקת
מסקנות אבל צריך להתייחס למסקנות האלו
שמדענים מוכיחים
ולבדוק
למה זה סותר את ה אם זה סותר את התורה
שלנו כשאנחנו באים לדבר על סתירות שיש בין
התורה
למדע יש לנו בעיקרון
שתי דברים שאנחנו צריכים לבדוק דבר
ראשון האם
המסקנה
שהושקה מן הידע מן המציאות היא מסקנה
מוכחת או שהיא לא מסקנה מוכחת כן הרבה
פעמים הטעות נמצאת בעסקת המסקנה של
המדענים
לפעמים העסקת המסקנה הא נראית
ל ממבט ראשון הא נראית מסקנה
שההיא מסקנה טובה
אבל אם נתעמק אנחנו נראה שזה לא מחוייב
אפשר לפרוך את המסקנה הזאת אפשר להגיד
שהוא אולי קרה משהו
אחר
הדוגמה מתמטית
פשוטה
שזה יהיה הקו
בעצם זה דוגמה
למשל אם אנחנו
רואים דוגמה
מסוים אני אנחנו נמצאים עכשיו ביר ואנחנו
רואים ב רצפה אנחנו
רואים שתיים כם אנחנו רואים מספר שתיים אז
כולם יודעים
ש1 ועוד 1 שוה
ש כמובן א אז אם אנחנו רואים 1 ועוד 1
אנחנו מסיקים מסקנה שיש לנו פה בעצם שתיים
והמסקנה הזאי הא הסקת המסקנה
זה מסקנה טובה זה כמעט מציאות 1+ 1 ש
2 האם
זה על פי זה אנחנו יכולים להוכיח שאם
אנחנו נמצא מספר שתיים זה אומר בוודאות
שמה שקרה פה זה 1ו 1 התשובה היא כמובן לא
כי למרות ש1 1 ש 2 אבל שים לא אומר שקרה 1
ועו 1 יכול להיות שמה שקרה זה 4 חלקי 2
שגם זה שווה 2 הוא יכול להיות שמה שקרה זה
8 חלקי 4 הוא יכול להיות שמה שקרה זה 3 -
1 ויש לנו עוד אין סו אפשרויות ממילא 1
ועוד
1 מסקנת הוא שת אבל שתים אין מסקנתו א
ועוד א זה אומר שקודם כל זה לא בגלל שאם
אנחנו יודעים שעל פי תהליך מסוים קורה כך
וכך דברים אז אם אנחנו עכשיו נמצא במקום
אחר את הדברים האלו אנחנו גם נעשה מסקנה
הפוכה נחזור לכיוון הנגדי שכנראה מה שקרה
זה התהליך הזה והזה לא זה לא מדויק וזה לא
נכון אז זה לגבי המסקנות של המדע שלפעמים
הטעויות כמו שאמרנו נמצאות שמה
והטעות השנייה שיכולה להיות וזה גם לפעמים
קורה זה טעות
בהבנת
התורה התורה כידוע זה לא דבר
שלומדים אותו
ב בפשטנות
בתורה צריך לדעת את עומק הפירושים יש
מפרשים צריך לבדוק כן זה לא לפעמים אנחנו
קוראים פסוק ואנחנו חושבים שאנחנו מבינים
אותו ואנחנו אומרים וואי אבל זה לא
נכון אני יודע משהו אחר אני המדענים
אומרים משהו אחר בטבע זה משהו
שונה זה כמובן יכול להיות גם בגלל שאנחנו
לא מבינים את פירוש הפסוק אנחנו לא הבננו
ומג את התורה וגם זה יכולה להיות
בעיה
אז הכלל
הוא בסופו של דבר שכשיש לנו סתירה בין
התורה למדע אנחנו צריכים פשוט לחפש את
הטעות כי טעות ברור שיש כמו שאמרנו כי כמו
שאמרנו בהתחלה אנחנו בהרצאות שלנו
יוצאים מנקודת הכה שהתורה שלנו היא תורת
אמת ולא זה אנחנו באים
להוכיח וכיוון שאנחנו יוצאים מנקודת הדחה
שהתורה שלנו היא תורת אמת ממילא עלינו
לחפש את הטעות וכמו שאמרנו הטעות יכולה
להיות או בעסקת המסקנה של המדענים
או הטעות יכולה להיות
בפירוש והבנת הפירוש של
התורה אחת
הבעיות
המפורסמות ש כשמתחילים לדבר על תורה ומדע
מתחילים קודם כל עם הנושא
הזה זה הנושא של גיל
העולם
כידוע לפי תורתנו הקדושה גיל העולם הוא
5700 וכמה שנים כן זה כל מי שלומד את
התורה עושה את החשבון מ זמן לדת מזמן
יצירת אדם הראשון
ו עד מגיעים לבנים שלו
לנח אברהם יציאת
מצרים כל החשבונות כלולים בתורה ו
אין מאין חולק על זה שלפי תורתנו הקדושה
העולם קיים
5700 וכמה
שנים אז אנחנו כמו שאמרנו כיוון שאנחנו
מאמינים שהתורה שלנו היא תורת אמת זה אומר
שהעולם שלנו קיים כמעט 6,000 שנה ולא יותר
מזה מה הבעיה עם זה כביכול אנחנו אין לנו
בעיה אבל
מה איזה סתירה יש לנו בזה מעמדה פשוט יש
לנו הרבה מאוד סתירות שאין מדען אחד שאומר
שהעולם שלנו קיים 6000 שנה יש כמה
וכמה דעות בזה מהוא גיל
העולם הנושא הזה
התחיל
ב1000
א בערך במאה ה-1
היה אחד שקראו לו לורד
קלבין שהוא העריך שגיל
העולם הוא בין 50 ל-150 מיליוני שנים פשוט
מה ההוכחה שלו הוכחה שלו היא כמה זמן לוקח
מהמפץ הגדול כן
ה מהמפץ הגדול זה אומר שהרי כדי שהעולם
התחיל היה חייב היה חב להיות פיצוץ מסוים
כן שהעולם הייהה בנקודה אחת פי מה שהוא
חשב מאוד מאוד מאוד מאוד חם ובנקודה מאוד
קטנה כמה זמן מרוב שזה חם הוא העריך שכדי
שגוש סלה מסוים יוכל להתקרר למצב שהוא
נמצא עכשיו כן העולם שלנו כבר קר כדי
שהעולם שלנו כבר יכול להתקרר למצב שהוא
נמצא עכשיו לוקח לו בערך על פי
ה חישובים מדעיים לוקח בין 50 ל-150
מיליון שנים אם כן מזה שאנחנו רואים
שהעולם שלנו עכשיו הוא בטמפרטורה כזאת זה
אומר שכנראה עבר בין 50
ל150 מיליון
שנה אחר כך אחרי כמה שנים הגיע פיזיקאי
אחר ואסטרונום אחר שהם ניסו לחשב את גיל
העולם על פי התקררות השמש כן הם הסיקו
שהשמש בטמפרטורה שהוא נמצא עכשיו הוא
התקרר מאוד מאוד ממה שהוא היה בהתחלה
ולקח לשמש כנראה להתקרר למצב שהוא נמצא
עכשיו בערך
120 מיליון
שנה הגיע גם אחר כך ק אחר שהוא היה וכח
אחרת כמה
זמן לקח
לאוקיינוס להגיע לרמת המלח שהאוקיינוס
נמצא עכשיו כן לרמת המליחות על ידי כמה
מחזורי מים לקח כדי שהאוקיינוס מגיעים
לרמת המלאכות שהגיעו עכשיו אז ה הוא חישב
והעריך שזה לוקח בערך 90 מיליון
שנה אז אנחנו במאה
ה-1 כמה מדדים מגיעים בערך
לאותו אותו אותו מספר שזה בערך 100 בממוצע
100 מיליוני שנה אחרי כמה שנים
שהזה
שהכלים כלי החישוב התפתחו יותר כן
אז
המדענים מדענים חדשים באו
ואמרו שיש פה שיטה אחרת לחשב
את קודם כל המדענים האלו טוענים
שהשיטות של המדענים הראשונים של המאה
ה1
הם שיטות שאפשר להתוכח עלי זה אומר שהעסק
העסקה מסקנה שהם השיקו היא מסקנה מוטת
שכן השיטות נובעות מזה שאנחנו
מעריכים שהאקלים שאנחנו רואים עכשיו בכדור
הארץ האקלים שלנו אז הוא אותו הקלים שהיה
לפני מיליוני שנים
ו אומרים המדענים החדשים שזה לא נכון מי
אמר שהאקלים היה אותו אקלים אנחנו יודעים
שיכול להיות שלפני מיליוני שנים אולי היה
קר יותר והכדור הארץ היה מתקרר יותר מהר
ממה שהוא מתקרר
עכשיו
ו גם לגבי אוקיינוסים
למשל זה נכון ש לוקח כמה מחזורי מים כדי
שרמת המליחות של האוקיינוס יגיע למצב
שנמצאת עכשיו אבל יכול להיות ש דוגמה
שלפני
אולי כמה מיליוני שנים ירד הרבה מאוד גשם
וזה שינה דרסטית את המליחות של הגינסים ממ
כיוון שאנחנו לא בטוחים שהאקלים שלנו הוא
יציב האקלים שיש לנו עכשיו הוא היה תמיד
כך ממילא כל השיטות האלו בעצם נופלות
המדדים החדשים וזה
ה הוכחה
העיקרית ש יש היום לגבי גיל ה גיל העולם
זה בעצם ה קוראים ל להוכחה הזאת אפקט
דופלר מה זה אפקט דופלר
פק דופלי זה אומר
שגל קול מסוים או גל אור מסוים
כן בככל שהוא מתקרב יותר אלינו או הוא
מתרחק יותר אלינו הוא
משתנה כן לדוגמה גלקול מסוים ככל שתקרב
יותר אלינו הוא יהיה יותר גבוה
כן מהמצב הנורמלי שלו וככל שהוא תרחק יותר
מאיתנו הוא
יהיה יותר אנחנו נשמע אותו פחות מהמצב
הנורמלי
ש זה לגבי גלי כול לגבי גלי אור זה בדיוק
אותו
דבר כמה זמן לוקח לאור מסוים להגיע אלינו
כן אנחנו יכולים לדעת את המחק שיש בין
הכדור הארץ לשמש על ידי חישוב מתמטי כמה
זמן לוקח לאור של השמש להגיע אלינו על ידי
זה אנחנו יכולים
לדעת מחק שיש בין הכדור הארץ
לשמש ההוכחה של אפקט דופר לגבי גילה הקוני
הזאת שאנחנו מסתכלים על כל הגופים שיש
מחוץ לכדור הארץ שמקרינים
אור בתוך כדור
הארץ ועל פי זה ואנחנו על פי זה אנחנו
יכולים לחשב את גילי הקום איך בצורה פשוטה
אנחנו יודעים שגוף אור מסוים למשל כוכב
מסוים אנחנו רואים שהוא נ הוא זז
במהירות כזאת וכזאת אם אנחנו יודעים את
המהירות שהו
זז כן ואנחנו על פי הקרני אור יודעים את
המחק שיש עכשיו בין
ה כוכב הזה לבין כדור הארץ אם כן אנחנו
יכולים להעריך שכדי שהכוכב יגיע מקום שהוא
הגיע למרחק שהוא הגיע כן לקח לו כמה
מיליארדי
שנים ואותו דבר עם
השמש כי אנחנו מודדים את המרחק שיש בכדור
הארץ
ושמש
ואנחנו על פי המהירות של השמש
אנחנו מעריכים שכדי להגיע למקום שהוא הגיע
לקח לו בערך 15 מיליארד
שנה זאת אומרת שעל פי המחק שיש בין הגופים
המהירים לבין כדור הארץ אנחנו יכולים לחשב
כך אומים הדנים אנחנו יכולים לחשב מהוא
גיל כדור הארץ מה הוא גיל היקום חייב
להיות שהיקום התחיל לפני בין 12 ל-15
מיליארד שנה בערך כדי שאנחנו
נראה אותו מפוזר בצורה כזאת כוכבים במחק
מיליארדי קילו מיליארדי קילומטרים שנות
אור כן כל זה לוקח זמן זה לא ככה ובגלל זה
מעריכים שכנראה שצריך להגיד שהעולם קיים
בין 12 ל-15 מיליארד שנה עוד הוכחה מדעית
שיש
היום כן
זה הוכחת על פי רדיואקטיביות אנחנו יכולים
למדוד
כן כמה
זמן היקום קיים
לדוגמה לדוגמה יש לנו חומר
שנמצא
בסלה מסוים כן לה מורכן מאלפי חומרים
אנחנו לא ניכנס עכשיו
לפיזיקה אבל הסלה מורכב מ אלפי חומרים
ואנחנו יודעים שיש חומר מסוים שלאט לאט עם
הזמן הוא מתקל הוא מתמעט
מעצמו אז אם אנחנו רואים
ש שחומר מסוים כדי להתכלות לוקח לו כך וכך
לפש ממילא אם אנחנו נראה סלח אחר שבו
החומר כמעט נעלב אז אנחנו נעריך שכנראה
הסלע הזה הוא קיים כבר אלפי אלפי שנים
כיוון
ש היה צריך את הזמן הזה כדי שהחומר שיש בו
התמעט ואם אנחנו רואים שאצלו שבסלע מסוים
החומר הוא כמעט
אפשי כן זה אומר שכנראה
הסלע הזה הוא קיים מאוד הרבה
וגם על פי זה הגיעו המדענים למסקנה שעל פי
סלים שמצאו
ש העולם קיים כבר כמה מיליארדי
שנים זה הוכחות בערך
המדיות שיש היום לגבי גיל
איקום מה כמו שמנו אנחנו צריכים למצוא
איפה הבעייה אז כמובן
שלגבי גיל הייקום למרות שהרבה מדענים עמלו
על זה אבל לגבי גיל העיקום עיקר הבעיה הוא
האמונה ואני אסביר
ך כתוב בתורה שלנו בראשית ברא אלוקים את
השמיים ואת הארץ
וארץ הייתה טוב וכולי וכולי ביום
הראשון ביום השני ביום השלישי ביום הרביעי
ביום החמישי ביום השישי כל יום ויום הקדוש
ברוך הוא
ברא חלק אחד מן הכדור הארץ שלנו מן העולם
שלנו מן היקום שלנו כדי שאחנו
מוכן לחיות אזו ברה את המאורות ביום אחד
הבר את האוקינוסים ביום אחד הברה את
הרגיע את הארץ ובר את
החיות כל ההוכחות
המדעיות שיש הם מתחילות מנקודה אחת שעל זה
אין הוכחה
מדית
ומתחילות מהני
הזא מההנחה הזאת יש הנחה אחת סודת שאן
חחות מות והנחה היא ש העולם התחיל
מאפס זה הנחה
שהמדענים חייבים להניח כדי
להתחיל לדבר עלג על גיל האיבו כן וכיוון
שהמדענים לא מאמינים
בבורא
עולם אם כן הם היו
חייבים להתחיל עם ההנחה הזאת זה אומר ש זה
לא שמדמים הם תישים הם החליטו סתם שהעולם
התחיל מאפס מי אמר להם אף אחד לא אמר להם
כלום הניחו הנחה ועל פי זה עשו הוכחות
מדעיות איזה מין הוכחות זה ל זה צחוק לא
המדענים הם טיפשים פשוט המדענים חסר להם
יסוד
אחד שהקדוש ברוך הוא מברא את
העולם כיוון שהמעיים לא מאמינים בבורא לא
מאמינים שיש הקדוש ברוך הוא אם כן העולם
חייב להתחיל מנקודה
אפסית כן כי אם אין בורא עולם
אז כל דבר הוא התחיל מאפס ואם כל דבר
התחיל מאפס גם גם העולם שלנו התחיל מאפס
כן כמובן שעל
זה להגיד שהעולם התחיל מאפס כמובן גם זה
למה דנים יש להם בעיה כי גם התחיל מאפס זה
אומר שהיה משהו קטן מאוד כי אם לא היה
כלום אז לא יכול להתחיל כלום והמדענים לא
יודעים איך יהיה המשהו קטן הזה אבל הם
מנסים להמעיט את הבעיה כמה שיותר ובגלל זה
הפתרון היחיד שהם מצאו זה זה שהעולם התחיל
מאפס וכיוון
שהעולם לשיטת המדענים התחיל
מאפס אם כן ההוכחות המדעיות שלהם לפי זה
הם נכונות אם העולם התחיל מנקודה אחת קטנה
כן אז
ממילא התהליך שלקח לעולם להגיע מנקודה אחת
קטנה מאוד למצב שהוא נמצא עשו כן שמש
בטמפרטורה כזאת בגודל כזה כוכבים במחק
אלפי שנות אור ועוד לא רואים את הסוף כל
פעם מגלים שיש דברים חדשים אז כמובן שאם
הכל מתחיל מאפס כמובן שזה לקח 15 מיליארדי
שנים וגם זה אני חושב שזה אם נגיד שעולם
התחיל מאפס גם 15 מיליארד שנה אני חושב
שזה קצת מאוד לפי כל הגילויים שמגלים
עכשיו שעל ידי טלסקופים רבי עוצמה הם
מצליחים להגיע לנקודות עוד יותר עוד יותר
רחוקות בגלקסיות
וב כן מגנים כל הזמן גלקסיות חדשות
וכדורים חדשים כן כוכבים חדשים אז זה כדי
שי את כל זה צריך מאות מיליארדי שנים אם
לא יותר
אז כמובן שברור שאם אומרים למדן העולם
קיים 6000 שנה אז הוא יצחק כלינו למה איך
יכול להיות שמגר אחד
קטן יש את כל מה שאנחנו רואים עכשיו תסתכל
בגלקסיות תסתכל בזה ואתה רוצה להגיד לי
שזה לקח רק 6000 שנה זה פשוט לא יכול
להיות אבל כמו שאמרנו הבעיה נובעת ממונה
בבורא העולם אנחנו שמאמינים בבורא עולם
אנחנו יודעים שבורא עולם לא ברא את העולם
שלנו מאפס זה כתוב בתורה שלנו כן תורתנו
כמו שאמרנו הא תורת אמת
ואנחנו לא מאררים ע זה ובתורה שלנו כתוב
שלקח קדוש ברוך הוא שבעה שישה ימים כן
ביום השביעי ונ לקח לקדוש ברוך הוא שישה
ימים לעשות את כל מה שאנחנו רואים
עכשיו אם כן כל ההוכחות המדיות שיש
נפלו
לטמון אז לגבי גיל
העולם
והוכחות
מדעיות כן אז הנושא הוא נפתר על ידי
שאנחנו
שמדענים פשוט הפרידו בין המדע לאמונה ומדע
לבד בלי אמונה לגבי גיל העולם לפחות זה
נותן
תוצאות כך וכך שהעולם קיים כמה מיליארדי
שנים
ואנחנו אומרים שזה לא נכון למה כי אנחנו
מאמינים שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם
וכמובן שהוא לא ברא את העולם מאפס הקדוש
ברוך הוא ברא אותו כבר מוכן וממילא כל
ההוכחות שיש נופלות
לדמיון כמו
שאמרנו בתחילת
ההרצאה יכולה להיות גם טעות
בהבנת תורתנו
הקדושה לתור לתורה שלנו יש הרבה פירוש
צריך לרדת לום של דים אז
לגבי ית
העולם העולם נברא בשבעה ימים וכמו שאמרנו
העולם לא נברא
מאפס
אבל יש מדרש
שאומר
שהקדוש ברוך
הואא עולמות הרבה והכיוון לפני שהוא ברא
את העולם
שלנו כן זה אומר לפי המדרש הזה באים כמה
חכמים
ואומרים
שגם אם אנחנו נמצא
שרידים
מ שנראים לנו עתיקים מאוד יותר עתיקים
מ5000 וכמה מות שנים אז מה זה לא מהווה
בכלל סתירה לתורה שלנו למה כי המדרש אומר
שהקדוש ברוך הוא ברא כמה עולמות והכיל
אותם ועל זה הוא ברא את הארץ את כדור הארץ
שלנו כמו שאנחנו רואים אותו עכשיו אם כן
על פי המדרש הזה אין סתירה
גם אם ג אין סתירה גם אם אנחנו נמצא
מאמצעים מסוימים שלכאורה
מראים לנו שגיל העולם הוא עתיק יותר מכמה
אלפי שנים זה לא יב סתירה לפי המדרש הזה
ועל פי
זה
רצינו כן הרבה
מדנים דתיים כן דים אפילו הם רצו
להסביר שכשאנחנו
מוצאים שרידים של חיות מאוונות למשל או
שרידים של
דינוזאורים כן שזה מוצאים זה לא שלא
מוצאים מוצאים שרידים כאלה אז מה זה לא
וסתי על התורה למה כי יכול להיות שזה מגיע
מהעולמות הקודמים שהקדוש ברוך הוא בברה
והחייב יש משנה
שאומרת כל המסתכל בארבה דברים ראוי לו שלא
בא
לעולם מה למעלה מה למטה מה לפנים מה
לאחור
והגמרא
שואלת מה ההסבר של המשנה הזאת
בשלמה למעלה למטה אנחנו
מבינים מה לפנימה מה זה מה
לפנימה מה אכפת לבן אדם לדעת מה קרה לפני
זה לפניים הכוונה מה קרה
בעבר
כן למה שבן אדם ירצה
לדעת ולמה מה כפת לנו אם בן אדם סתכל על
מה שהיה
באב אז הגמרא העונה על פי
משל משל
למלך
שבנה פלטרין
מלך הוא רצה לבנות ארמון גדול אבל על אשפה
ככ הגמרא אומרת הוא רצה לבנות פלטרין על
השפע אומרת
לא כל כך מקום
מתונה אין
יצודו של המלך שאחרי זה כש ידברו על על
הפטרים שלו הם ידברו גם על זה שהוא בנוי
על השפה זה אומר שהמלך הוא רוצה שיסתכלו
רק על הפלטין שלו הוא רוצה שיסתכלו רק על
הרמון שלו הוא לא רוצה שאנשים יחשבו מה הה
לפני ההרמון הזה זה היה מקום של השפעה לא
הוא לא רוצה אז כשם
ש
מלך לא
רוצה שכש מסתכלים על הארמון שלו אז יתחילו
לחשוב מה היה לפני זה כך הקדוש ברוך הוא
כשהוא ברא את העולם
שלנו הוא לא רוצה שאנחנו
נסתכל מה היה לפני זה ועל פי המדרש שאנחנו
הבנו לפני אז הגמרא מובנת מצוינת כיון שזה
בדיוק מתאים למשל כי עלפי המדרש שאמרנו
הקדוש ברוך הוא ברא את העולם
שלנו בעצם על עולמות אחרים שלא היו כביכול
טובים בעיני הקדוש ברוך הוא והקדוש ברוך
הוא הכיב אותם ו על העולמות שהוא הרכיב
הוא בנה את העולם שלנו והקדוש ברוך הוא
אומר
לנו לא להסתכל מה שהיה
באברהם זה אומר לא לדבר על העולמות שהוא
יחיב אותם כי אין זה מכבודו כביכול של
הקדוש ברוך הוא ש כיר שהיו לפני העולם הזה
שיש לנו עכשיו עולמות אחרים שהוא הכיל
אותם אבל אנחנו רואים שגם המשנה וגם הגמרא
מתייחסת לזה שיש עבר רק אנחנו לא צריכים
לחכור
אותו כן באשר באשר
לשאלה למה הקדוש ברוך הוא ברא עולמות וכיב
אותם מה זה אומר שהוא לא היה ממוצא הוא
טעה חס ושלום מה פתאום אי אפשר להגיד ל
הקדוש ברוך הוא שהוא טועה כל מה שהקדוש
ברוך הוא עושה זה 100% טוב כן אבל על
השאלה הזאתי כן אז אני לא יכול לענות עליה
כן אנחנו לא יכולים לדעת למה הקדוש ברוך
הוא מרא עולמות בכיב אותם כן וכנראה שלחו
בשאלה הזאת
זה בע לעבור על האיסור שכתוב במשנה שהמשנה
אומרת כל
המסתכל
לפנים כן ראוי לו שלא בא לעולם זה אמרנו
שזה גם לפנים ראוי ללא שלא בא לעולם למה
כי לפעמים אנחנו לא יכולים להבין את הכל
אנחנו לא יכולים להבין למה הקדוש ברוך הוא
ב עולמות וחיב כן וזה לא מענייננו להבין
את זה כל מה שאנחנו רוצים להגיד ולהוכיח
מהמקורות האלו שבנו כן זה שהיו עולמות
לפני העולם שלנו ויכול להיות ש ממצאים
מסוימים שהם עתיקים הם בעצם
שריות של
העולם העולמות
הקודמים ישלך ב בנים מסוימים כן שרצו
להסביר
ש הרי כתוב שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם
בשישה ימים מה זה יום יום אנחנו יודעים
עכשיו שיום זה 24
שעות
אבל יש מדענים מסוימים כן וגם
רבנים
שרצו להגיד שיכול להיות
שהיום
שהיה בזמן בריאת העולם הוא לא אותו יום
שיש לנו עכשיו
וזה יכול
להיות נכון כיוון
שהיום שלנו שהוא 24 שעות הוא תלוי כמובן
בתנועת השמש תנועת כדור הארץ וכ
ש המאורות לא נבראו הרי ביום הראשון אם כן
מה זה איזה יום זה כשאנחנו מדברים למשל
היום הראשון שלא היה שמש אז מה זה
יום אומרים כמה מדנים מסוימים שומרי תורה
ומצוות כן שיכול להיות שיום זה היה כמה
מיליארדי שנים מי אומר שלא הרי לא היה אז
שעות כי לא היו אז שמש לא היה אז יום
ולילה
גם הפירוש הזה אין
עליו זאת אומרת זה לא שהוא אפשר להכחיש
אותו מכל חול אבל רוב
ה רוב
הפרשנים אומרים שהפירוש הזה הוא לא נכון
מהסיבה פשוטה
שאם אנחנו סוברים שהימים שהיו בזמן בריאת
העולם זה לא היו אותה ימים שיש לנו עכשיו
אם כן למה אנחנו שומרים שבת אחרי שבעה
ימים הרי שבת אחרי שבעה ביום השביעי זה
בגלל שככה זה קרה בזמן בריאת העולם אבל אם
אנחנו סוברים שבזמן בריאת העולם אז בכלל
מה שאנחנו קוראים לזה יום עכשיו זה זה לא
יום שהיה בריאת העולם זאת אומרת זה שתי
דברים שונים אנחנו קוראים לזה ר אותו דבר
קוראים לזה יום וגם התורה קרה לזה יום אבל
באמת זה שתי דברים שונים לחלוטין אז למה
אנחנו כל יום שביעי אנחנו שומרים שבת מה
זה קשור למה שקרה בבריאת העולם לפי
הפירושים האל אז כמובן שרוב הפרשנים
אומרים שהפירוש הזה הוא לא נכון ובאמת גם
בזמן בריאת העולם הימים שהיו זה כמו הימים
של עכשיו
אין בדברים
שלנו אנחנו לא רוצים כן להציל דופי במדע
בכלל הטוב מדע יש הרבה צדדים טובים אבל
כמו
שהסברנו
לגבי גיל העולם לפחות אז המחקרים מדנים
הם מיוסדים על הנחה בסיסית מסוימת שהנחה
בסיסית הזאת היא טעות יסודה בטעות יסודה
והי אמונה בבורא
לעולם אם
כן במסקנת
הדברים אין שום הוכחה מדעית על גילי קום
תורתנו היא תורת אמת ובתורה שלנו כתוב
שהעולם קיים
5700 וכמה שנים וזה האמת
למיטה תמיד
אנחנו צריכים
לזכור את דברי
הזוהר שהזוהר אומר
סתכל הקדוש ברוך הוא באוריתא
למה
כן העולם נברא זה לא רק
שהתורה כן והתיבה
והמדע הם חייבים להיות מיוחדים אלא אומר
הזוהר שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם על פי
התורה
אם
כן
כל העולם שיש לנוכל הטבה שש לנו הוא יכול
רק להיות חיזוק לתורה הוא יכול לגלות לנו
מה כתוב בתורה הוא לא יכול לעבוד שום
סתירה ותמיד ש סתירת ושו זה נובע מטעויות
בהבנה מטעויות
בעסקת סקנות כמו שאמרנו
וזה העניין שיש לגבי גיל העולם כמו שאמרנו
שהטעו הם רבות מאוד בנושא הזה ואין דבר
ברור זה היה הרצאה שלנו לגבי גיל העולם
תודה רבה לכל המאזינים ולכל השומים